Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 25-01 12:04

LankHoar

Professionele amateur

@Chakotay dan ben je "goed gevallen" lijkt me. Normaliter klapt je nek door en dan raakt je helm uiteraard het wegdek. Bijzonder trouwens dat je WA polis dit dekt! Het is geen schade aan iemand anders namelijk.

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 00:00

Chakotay

Lick here to continue

@LankHoar of ik heb zulk brede schouders dat mijn hoofd niet bij de grond kan :+

Die dekking viel mij ook mee inderdaad, maar er stond me iets van bij dat het stukje voor de kleding los staat van de rest van de dekking. Een telefoontje naar de verzekeraar vanochtend leek dit te bevestigen, dus ik heb het maar aangemeld.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• botoo
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:53

botoo

💀 too old to die young

@Chakotay Heb je wel gevraagd of het niet van invloed is op je premie?

Shrek op een ezel . . .

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@botoo jup, zou geen invloed moeten hebben. Anders is het niet de moeite waard om te claimen waarschijnlijk.

• PhuSioN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 24-01 10:54
Er is een reden dat er een apart subforum is

PWM wijzigde deze reactie 02-12-2019 15:37 (72%)

Tesla Model 3 SR+ - Pearl White - Black interior - 19" - Order: 27/9/2019 - RN: 27/9/2019 - VIN: 8/11/2019 - SMS: 28/11/2019 - ETA: 6/12/2019

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Chakotay schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:02:
@LankHoar of ik heb zulk brede schouders dat mijn hoofd niet bij de grond kan :+

Die dekking viel mij ook mee inderdaad, maar er stond me iets van bij dat het stukje voor de kleding los staat van de rest van de dekking. Een telefoontje naar de verzekeraar vanochtend leek dit te bevestigen, dus ik heb het maar aangemeld.
Nou dan heb ik ook brede schouders :P gezien ik ook m'n helm niet op de grond had bij m'n glijpartij over de rotonde. Op de helling wel, maarja toen lag ik meer plat uit frustratie dan dat ik echt met m'n kop op het asfalt gleed.

• Destruction
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 01:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Met de Div reed ik eigenlijk altijd door tot het echt koud begon te worden (like 5 graden ofzo), de CBR heb ik een tijdje geleden al stil gezet met volle tank (competition 102 was nog verkrijgbaar, dat zit er nu in).

Belangrijkste reden was de leeftijd van de banden, bij aanschaf wist ik al dat ze aan vervanging toe waren (ouderdom dus, profiel nog prima) maar met die hogere temperaturen viel er prima mee te rijden. Nu wordt het ook steeds lastiger om ze warm te krijgen. Daar moeten dus nieuwe banden op, maar dat wilde ik vlak voor de winter niet doen. Maar de kans dat je onderuit gaat wordt natuurlijk ook wat groter, een kap in kleur vinden zal me niet lukken dus een gevalletje stabiele zijligging wordt dan een duur geintje :X

Oh, en dan heb ik nog een setje spiegels nodig nadat de rechter spiegel doormidden ging. Ali kwaliteit, spiegels moeten inklappen om de motor binnen te kunnen zetten.. Dat gaat niet, blijkbaar :)

Ford Focus Wagon 1.6 16v '03 | Honda CBR600F '91 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Destruction klinkt alsof het inklappen prima ging, maar dat het iets permanenter is dan de bedoeling was :+

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Chakotay schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:15:
@Destruction klinkt alsof het inklappen prima ging, maar dat het iets permanenter is dan de bedoeling was :+
Het inklappen ging prima, het uitklappen was het moment waar alles fout ging :P

Ford Focus Wagon 1.6 16v '03 | Honda CBR600F '91 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
@Chakotay Balen, maar gelukkig valt de schade mee.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Waaj dat scheelt inderdaad.

Ik kwam er op de terugweg nog wel achter dat mijn rempedaal op de een of andere manier een beetje naar binnen verbogen was. Vreemd, die zit rechts terwijl de motor alleen links de grond heeft geraakt en verder ook nergens tegenaan gegleden is. Misschien heb ik mij er onbewust op afgezet bij de 'afsprong' oid.

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
@Chakotay Dat is knap, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik denk trouwens dat je morgen ook nog wel spierpijn hebt op plekken die je nu niet verwacht.

Vanochtend heb ik op de snelweg één motorrijder gezien, bij +1 graad, en het begon zachtjes te regenen. Ik was toch blij dat ik in m'n auto zat.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:56
Chakotay schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:05:

Ik kwam er op de terugweg nog wel achter dat mijn rempedaal op de een of andere manier een beetje naar binnen verbogen was. Vreemd, die zit rechts terwijl de motor alleen links de grond heeft geraakt en verder ook nergens tegenaan gegleden is. Misschien heb ik mij er onbewust op afgezet bij de 'afsprong' oid.
Ik heb een gebroken middenvoetsbeetje gehad omdat ik mijn pedaaltje eraf 'getrapt' had, ondanks de motorlaarzen. :+

I7 9700K 5,1Ghz

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 24-01 14:37
Vandaag weer lekker met de motor naar kantoor gegaan. :Y

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Hier ook, en deze keer gewoon verticaal geparkeerd :+

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Topicstarter
botoo schreef op maandag 2 december 2019 @ 13:45:
[...]

Liever iets een beetje centralers, Flevoland is prima :)
En bij deze dan ook maar 'iets' noordelijker in het lijstje geplaatst ;)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

'Flevoland is prima', dat hoor je ook niet vaak gerelateerd aan motorrijden :P

• Joopieboy
Chakotay schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:06:
Hier ook, en deze keer gewoon verticaal geparkeerd :+
Ruimtebesparend denken toch :+ Beetje overdreven om dat hele parkeervak te claimen ;)

I7 9700K 5,1Ghz

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 00:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Chakotay schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:05:

Dat heb ik ook gehad. Motor was rechts geland, dus rempedaal in puin.
De dealer de dag erna: ben je ook naar links gevallen? Het koppelingspedaaltje schakelpookje/pedaaltje :+ is helemaal verbogen.

Ik weet dat ik er met een salto vanaf ben gesprongen (jammer dat de jury net niet keek :+ ), maar ik weet ook dat de linkerkant de grond nooit heeft geraakt. Tenzij er bij het transport iets fout is gegaan natuurlijk.

DrivinUCrazy wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:41 (1%)
Reden: Geen idee hoe ik er bij kwam...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 14:01

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Vanochtend ook weer met de motor naar werk.

Ondanks dat het niet glad was (temperatuur ook gewoon 6 graden) toch bij een rotonde even mijn achterkant aan het glijden.
Stom genoeg daarna ben je toch er veel mee bezig.

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• Patrock
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01:23

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Zondag naar een verjaardag van familie geweest. Hiervoor moest ik van Arnhem - Rijssen over de snelweg.
Bij het wegrijden uit de garage thuis merkte ik al dat bij het inschakelen van de 1, de motor vooruit begon te rollen. Gezien het ook -2 was dacht ik eerst dat de olie gewoon lekker dik was. Bij het tankstation 300 meter verderop trok ik de koppeling in en al geen enkel probleem meer.

Rustig vertrokken en de hele snelweg rustig door kunnen rijden. Ter hoogte van afslag Rijssen van de snelweg gegaan om het laatste stukje lekker binnendoor te pakken. Ik trek de koppeling in, en probeer naar de 5/4 enzovoorts te schakelen. Niets...

Met moeite door kunnen trappen naar de 2. Gezien de dikke mist vond ik het veiliger om door te rijden naar bestemming dan langs de kant van de weg te gaan staan.

Eerste rotonde kreeg ik hem nog niet lager dan de vier. Gelukkig een laag randje, en viel er door het midden te rijden, dus rechtdoor over de rotonde gegaan. 1 keer moeten stoppen bij een verkeerslicht, af laten slaan, in de vrij kunnen tikken, starten en met gas bij in de 1 tikken en wegrijden.

Na rustig, en veel proberen te koppelen begon vlakbij mijn bestemming de koppeling toch weer op te komen. Op bestemming kon ik weer schakelen.

Nu dus wachten tot de garage hem op kan komen halen, en kijken wat er gefixt moet worden.

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:14
Allereerst klote chakotay maar gelukkig lijkt het allemaal mee te vallen.

Misschien toch eens kijken voor winterbanden ? Ze zijn er inmiddels ook gewoon voor de motor.

En niet alleen maar in enduro maten maar de volgende :
  • 90/90 -21 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 54V
  • 110/70 -17 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 54H
  • 110/80 R19 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 59V
  • 120/70 R19 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 60V
  • 120/70 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 58W
  • 140/70 -17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 66H
  • 150/70 R17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 69V
  • 150/70 R18 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 70V
  • 160/60 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 69W
  • 170/60 R17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 72V
  • 180/55 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 73W
  • 190/55 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 75W
Net weer een setje besteld voor een klant met een R1 die toch doorrijdt.

harley wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:50 (86%)

...

• Rubman

Rubman

harley schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:45:

Misschien toch eens kijken voor winterbanden ? Ze zijn er inmiddels ook gewoon voor de motor.
[YouTube: Winter Grip Plus - ANLAS Motorcyle Tyres / Which is your way?]
En niet alleen maar in enduro maten maar de volgende :
  • 110/70 -17 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 54H
  • 110/80 R19 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 59V
  • 120/70 R19 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 60V
  • 120/70 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S FRONT TL 58W
  • 140/70 -17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 66H
  • 150/70 R18 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 70V
  • 160/60 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 69W
  • 170/60 R17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 72V
  • 180/55 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 73W
  • 190/55 ZR17 WINTER GRIP PLUS M+S REAR TL 75W
Net weer een setje besteld voor een klant met een R1 die toch doorrijdt.
Dit lijkt mij oké met sneeuw, maar ijzel doe je enkel met spikes iets tegen. En laten die nu net niet mogen in NL

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• Booyaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-01 11:50
Iemand deze ook al besteld? :+

• Leviathius
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01:09
Patrock schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:42:
Zondag naar een verjaardag van familie geweest. Hiervoor moest ik van Arnhem - Rijssen over de snelweg.
Bij het wegrijden uit de garage thuis merkte ik al dat bij het inschakelen van de 1, de motor vooruit begon te rollen. Gezien het ook -2 was dacht ik eerst dat de olie gewoon lekker dik was. Bij het tankstation 300 meter verderop trok ik de koppeling in en al geen enkel probleem meer.

Rustig vertrokken en de hele snelweg rustig door kunnen rijden. Ter hoogte van afslag Rijssen van de snelweg gegaan om het laatste stukje lekker binnendoor te pakken. Ik trek de koppeling in, en probeer naar de 5/4 enzovoorts te schakelen. Niets...

Met moeite door kunnen trappen naar de 2. Gezien de dikke mist vond ik het veiliger om door te rijden naar bestemming dan langs de kant van de weg te gaan staan.

Eerste rotonde kreeg ik hem nog niet lager dan de vier. Gelukkig een laag randje, en viel er door het midden te rijden, dus rechtdoor over de rotonde gegaan. 1 keer moeten stoppen bij een verkeerslicht, af laten slaan, in de vrij kunnen tikken, starten en met gas bij in de 1 tikken en wegrijden.

Na rustig, en veel proberen te koppelen begon vlakbij mijn bestemming de koppeling toch weer op te komen. Op bestemming kon ik weer schakelen.

Nu dus wachten tot de garage hem op kan komen halen, en kijken wat er gefixt moet worden.

[Afbeelding]
Zou het kunnen dat je koppelingskabel niet meer strak staat? Oftewel dat je koppeling niet ver genoeg ingetrokken wordt? Je zou kunnen kijken naar het punt dat je koppelingskabel je bak in gaat of die moertjes nog strak/vast zitten. Bij mijn Grom willen die nog weleens los trillen als ik ze niet strak genoeg heb gezet en dan krijg ik hem ook nooit goed in z'n vrij of schakelen.

Bij mijn Grom zijn het die moertjes bij het rode ding hieronder:

Leviathius wijzigde deze reactie 03-12-2019 11:09 (4%)

YouTube: MotorcycleGeek

• BvZwolle
  • Laatst online: 21:57
Patrock schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:42:

[Afbeelding]
Nu wil ik iet negatief zijn, maar dit soort fratsen is exact de reden dat KTM er hier niet in komt. Anders was ik 1290 Adv rijder geworden. Ik hoor en zie te veel problemen met KTM.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

harley schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:45:

[...]
Hm, misschien eens naar kijken. Dat merk kende ik nog niet, eens wat reviews zoeken. Tot nu toe kende ik alleen de Heidenau's, maar die lijken bij het gemiddelde Nederlandse winterweer (een paar graden boven 0 en nat) waardeloos te zijn in vergelijking met een goede sporttour-band als de Michelin Road 5.

@Patrock aardig irritant... Dat heb ik ook eens gehad, het bleek dat de seals in de koppelingspomp bij de hendel niet helemaal goed meer waren waardoor het lekte en ik geen druk op kon bouwen. Heb je een hydraulische of een kabel-koppeling.

@DrivinUCrazy schade bij transport kan het bij mij in ieder geval niet geweest zijn, ik had de motor zelf weer opgeraakt en was doorgereden :P

• Raym09
  • Laatst online: 22:54

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:35:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Motor was rechts geland, dus rempedaal in puin.
De dealer de dag erna: ben je ook naar links gevallen? Het koppelingspedaaltje is helemaal verbogen.

Ik weet dat ik er met een salto vanaf ben gesprongen (jammer dat de jury net niet keek :+ ), maar ik weet ook dat de linkerkant de grond nooit heeft geraakt. Tenzij er bij het transport iets fout is gegaan natuurlijk.
Rare dealer met z'n koppelingspedaaltje... :+

The first 40 years of childhood are the hardest.

• Patrock
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 01:23

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Leviathius schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:05:
[...]

Zou het kunnen dat je koppelingskabel niet meer strak staat? Oftewel dat je koppeling niet ver genoeg ingetrokken wordt? Je zou kunnen kijken naar het punt dat je koppelingskabel je bak in gaat of die moertjes nog strak/vast zitten. Bij mijn Grom willen die nog weleens los trillen als ik ze niet strak genoeg heb gezet en dan krijg ik hem ook nooit goed in z'n vrij of schakelen.

Bij mijn Grom zijn het die moertjes bij het rode ding hieronder:
[Afbeelding]
Een kabel was inderdaad makkelijk te controleren. Helaas is het een hydraulische koppeling.
Deze staat er ook nog eens om bekend om problemen te kunnen geven;
https://advrider.com/f/th...e-repair-failure.1131841/

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Raym09 houd het er maar op dat het gisteravond erg laat werd en ik vanmorgen niet wakker was. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22:43

steveman

"Be curious"

Chakotay schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:31:
'Flevoland is prima', dat hoor je ook niet vaak gerelateerd aan motorrijden :P
De zin gaat verder:

"... voor een circuit."

;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Cobraa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:45
Oké de laatste dan, aangezien ik het aan niemand kan vragen omdat in mijn omgeving niemand en fiets heeft.
Hoop dat iemand mij wilt helpen.

Druk op zoek naar een mooie fiets. Heb mijn budget wat verhoogd en toch gegaan voor mijn eerste keus en dat is een CBR600RR

Gaat om het 2009 model (pc40) Ik heb totaal geen ervaringen met prijzen en slijtage onderdelen, waar ik op moet letten etc. Heeft tot nu toe 3 eigenaren. De CBR heeft 27.000 gelopen en de volgende opties:

Elektronische stuurdemper
Akrapovic sportuitlaat met uitneembare Db-killer
K&N luchtfilter
FrameSliders van LSL
Oxford heated sport handvaten
Instelbare sport remhendel en koppeling
Spiegels met geïntegreerde verlichting
HRC tankpad Stomp tank grip pad
Nieuwe banden (Dunlop Roadsmart lll)
Recent voor 1500 euro onderhoud gedaan, waarbij o.a. de voorvorken zijn vernieuwd.

Hij vraagt er 5000 euro voor, is het dat waard?

• cyntax
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:06

cyntax

Husky

Cobraa schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:34:
Oké de laatste dan, aangezien ik het aan niemand kan vragen omdat in mijn omgeving niemand en fiets heeft.

Druk op zoek naar een mooie fiets. Heb mijn budget wat verhoogd en toch gegaan voor mijn eerste keus en dat is een CBR600RR

Gaat om het 2009 model (pc40) Ik heb totaal geen ervaringen met prijzen en slijtage onderdelen, waar ik op moet letten etc. Heeft tot nu toe 3 eigenaren. De CBR heeft 27.000 gelopen en de volgende opties:

Elektronische stuurdemper
Akrapovic sportuitlaat met uitneembare Db-killer
K&N luchtfilter
FrameSliders van LSL
Oxford heated sport handvaten
Instelbare sport remhendel en koppeling
Spiegels met geïntegreerde verlichting
HRC tankpad Stomp tank grip pad
Nieuwe banden (Dunlop Roadsmart lll)
Recent voor 1500 euro onderhoud gedaan, waarbij o.a. de voorvorken zijn vernieuwd.

Hij vraagt er 5000 euro voor, is het dat waard?
Opzich wel een normale marktprijs voor de motor mits die geen schadeverleden heeft. Persoonlijk vind ik het nog een hoop geld voor een motor van 10 jaar oud, vooral voor een sportmotor.

Moto-Guzzi V50 NATO III te koop

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Da's meer een reparatie dan onderhoud zou ik denken en een voorvorkreparatie lijkt mij op een ongeval. Kan natuurlijk zijn om er een betere voorvork van te maken maar dat zou je dan in je lijstje moeten kunnen zien.

Shrek op een ezel . . .

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
botoo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 18:55:
[...]

Da's meer een reparatie dan onderhoud zou ik denken en een voorvorkreparatie lijkt mij op een ongeval. Kan natuurlijk zijn om er een betere voorvork van te maken maar dat zou je dan in je lijstje moeten kunnen zien.
Of het was een grote beurt voor 1500 euro met kleppenstellen waarbij de keringen van de voorvork zijn vervangen. Ik zou ook willen weten wat er precies voor deze 1500 euro is gedaan. Sowieso moet ie wel een grote beurt hebben gehad met kleppenstellen bij deze kilometerstand.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@PilatuS als ik lees 'nieuwe' voorvork dan denk ik niet gelijk aan keringen, dat is n.l. geen nieuwe voorvork maar onderhoud aan de vork. Verder staat er in het lijstje van alles, t/m de tankpad aan toe maar niets over een nieuwe voorvork.
@Cobraa Laat de verkoper maar eens de nota zien voor die 1500, daar kan je mss wat meer uit opmaken.

Shrek op een ezel . . .

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
botoo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:04:
@PilatuS als ik lees 'nieuwe' voorvork dan denk ik niet gelijk aan keringen, dat is n.l. geen nieuwe voorvork maar onderhoud aan de vork. Verder staat er in het lijstje van alles, t/m de tankpad aan toe maar niets over een nieuwe voorvork.
Er staat vernieuwd, dat kan ook gewoon onderhoud zijn.

Edit: Of iets als nieuwe betere veren met nieuwe olie.

PilatuS wijzigde deze reactie 03-12-2019 19:09 (6%)

• Cobraa
Bedankt allen, Ik heb de vraag bij de verkoper neergelegd. Planning is om vrijdag een kijkje te nemen, mocht het bevallen haal ik hem zaterdag op

• Grubeater
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18:54

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik rij ook nog lekker door, misschien dat ik deze actie haal:
KNMV actie met Motorkledingcenter.
We helpen jou de winter door met deze exclusieve aanbieding voor KNMV-leden. Je ontvangt namelijk 50% korting op een accukit bij aanschaf van een Gerbing XR of XRL verwarmde motorhandschoen in de maand december bij MotorKledingCenter. Zo ontsnap jij aan de kabelwirwar en zit je er voortaan warmpjes bij. Geldig op de 2Ah batterijkit, van 99,95, voor 49,95 bij aankoop van bovengenoemde handschoenen.

Geldigheid: december 2019
Korting: Batterijkit van euro 99,95 voor euro 49,95 bij aankoop van Gerbing XR en XRL verwarmde handschoenen

Voorwaarden:

Actie is exclusief geldig in de winkels van MotorKledingCenter
Actiemodellen: Gerbing XR of XRL verwarmde motorhandschoenen
50% korting op Gerbing 2Ah batterijkit (art. nr. BK2AHKIT)
Op vertoon van jouw ledenpas in de KNMV-app
RJ vindt de verwarmde handschoenen van Racer het beste, de HEAT 4.

Grubeater wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:23 (15%)

| Mijn fotomeuk |

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

steveman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:21:
[...]

De zin gaat verder:

"... voor een circuit."

;)
Dat baantje wil ook ook echt niet de classificatie 'prima' geven in vergelijking met echte circuits, past wat dat betreft heel goed bij de rest van Flevoland :P

• Cobraa
botoo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:04:
@Cobraa Laat de verkoper maar eens de nota zien voor die 1500, daar kan je mss wat meer uit opmaken.
Ik kreeg dit als antwoord terug.

Een beurt waarbij olie en oliefilter zijn vervangen. Remklauwen gereinigd en blokken vervangen. Voorvork vernieuwd en nieuwe banden voor en achter (dunlop roadsmart 3)

Nee hij heeft geen schade gehad. De keerring is gaan scheuren door ouderdom. Daar ben ik te laat achter gekomen waardoor ik met een droge vork heb rondgereden. Uiteindelijk zat er een kleine kromming in. Toen heb ik besloten t te vervangen.

Cobraa wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:52 (15%)

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:06

Secsytime

Automagisch

Cobraa schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:50:
[...]

Ik kreeg dit als antwoord terug.

Een beurt waarbij olie en oliefilter zijn vervangen. Remklauwen gereinigd en blokken vervangen. Voorvork vernieuwd en nieuwe banden voor en achter (dunlop roadsmart 3)

Nee hij heeft geen schade gehad. De keerring is gaan scheuren door ouderdom. Daar ben ik te laat achter gekomen waardoor ik met een droge vork heb rondgereden. Uiteindelijk zat er een kleine kromming in. Toen heb ik besloten t te vervangen.
Klinkt als iemand die echt goed met zijn spullen omgaat, doorrijden met een droge vork (,:

• steveman

steveman

"Be curious"

Kromming door droge vork? Raar verhaal.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

Topicstarter
steveman schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:35:
Kromming door droge vork? Raar verhaal.
Één voordeel: Zo'n PC40 heeft een USD voorvork dus als er iets 'krom' is gereden dan zijn 't waarschijnlijk alleen de 'binnen-poten' .... Scheelt weer een paar knaken qua herstelkosten ;)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Willem30
Willem30 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:25:
Vandaag weer lekker met de motor naar kantoor gegaan. :Y
En vandaag weer met de auto. :+

Kudo's voor die ene BMW motorrijder op de A1 net. :+

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Willem30 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 07:56:
[...]

En vandaag weer met de auto. :+

Kudo's voor die ene BMW motorrijder op de A1 net. :+
De transalp is sinds twee dagen weer nieuw :). De teller ging om midden op de a27 dus heb geen foto gemaakt :P. Handvatverwarming wel een standje hoger gezet deze dagen.

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

• Inperiosus
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 24-01 15:04
Sinds langere tijd (zo'n anderhalf jaar) zit ik vrij serieus na te denken over motorrijden. Destijds nog mee gewacht gezien ik m'n eerste auto nog niet enorm lang had, maar het is al die tijd nog wel in mijn achterhoofd gebleven. Op dit moment houdt eigenlijk nog maar één ding mij echt tegen: andere weggebruikers. Ik rijd vrij veel woon-werkverkeer in Randstedelijke gebieden en verbaas me er dagelijks over wat voor capriolen er uitgehaald worden met auto's.

De statistieken liegen er niet om, er zijn nu eenmaal meer ongevallen met hevig letsel wanneer er een motorrijder bij betrokken is. Toch ben ik van mening dat deze statistieken niet 100% betrouwbaar zijn, aangezien het mij niet geheel onwaarschijnlijk lijkt dat er veel motorrijders zelf de oorzaak zijn van dit ongeval (als ik zie hoe sommige motorrijders zich door de mindere wijken van Den Haag manouvreren, bijvoorbeeld...). Dit gedeelte is natuurlijk op te vangen door je eigen rijstijl aan te passen, maar de vraag is tot op welke hoogte dit de kansen verlaagt.

Nu is dan ook mijn vraag: hoe gaan jullie hiermee om? Ik begrijp dat defensief rijden en goed vooruit kijken de hoogste prioriteit heeft, maar krijgen jullie nooit een onveilig gevoel van het feit dat er andere weggebruikers zijn die je al snel niet in de gaten hebben?

Ik begrijp dat er vooringenomen antwoorden zullen komen vanuit een motor-gerelateerd forum, maar juist hier ben ik naar benieuwd.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Inperiosus zeker in de randstad altijd rijden alsof elke andere weggebruiker als doel heeft om dwars door je heen te rijden, dan kom je een heel eind.

Sowieso helpt het om erg goed bewust te zijn van wat andere weggebruikers aan het doen zijn, als anderen niet kijken kan jij dat wel voor ze doen. Ik zie vaak van te voren aankomen als een auto gaat afslaan bijvoorbeeld door zijn gedrag / plaats op de weg e.d., ook zonder dat er rekening mee gehouden word. Er kunnen echter altijd onverwachte manouvres zijn natuurlijk, dus daar ook rekening mee houden door de ruimte te nemen zodat je optijd kan stilstaan of uitwijken.

• Inperiosus
Chakotay schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:52:
@Inperiosus zeker in de randstad altijd rijden alsof elke andere weggebruiker als doel heeft om dwars door je heen te rijden, dan kom je een heel eind.
Dat klinkt al vrij suïcidaal, maar ik snap je punt :P
Sowieso helpt het om erg goed bewust te zijn van wat andere weggebruikers aan het doen zijn, als anderen niet kijken kan jij dat wel voor ze doen. Ik zie vaak van te voren aankomen als een auto gaat afslaan bijvoorbeeld door zijn gedrag / plaats op de weg e.d., ook zonder dat er rekening mee gehouden word. Er kunnen echter altijd onverwachte manouvres zijn natuurlijk, dus daar ook rekening mee houden door de ruimte te nemen zodat je optijd kan stilstaan of uitwijken.
Dit is misschien wel het belangrijkste; dit houdt in dat je iedere seconde alle 450 auto's om je heen moet checken om te evalueren of ze mogelijk iets raars gaan doen. Als je van werk terug naar huis rijdt, lijkt dit me vooral héél vermoeiend. Tóch zie ik veel motorrijders op mijn traject zonder enige problemen filteren...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als motorrijder leer je anders kijken en anders rijden. Soms is snelheid (of beter, je acceleratie) de oplossing om ergens uit te ontsnappen, want je bent even snel als een sportwagen. Ik geef je gelijk dat dat niet altijd de oplossing is, terwijl anderen continu overal langs en tussendoor scheuren.

Maar vaker zie je inderdaad al van tevoren aankomen dat iemand iets raars gaat doen. Een auto die met 130 achter op een vrachtwagen af rijdt... Die kijkt niet verder dan zijn motorkap. Wedden dat die op 5 meter achter de vrachtwagen zonder te spiegelen of knipperlicht naar links komt? Dan zorg je er voor dat je daar niet naast zit. Dat soort dingetjes.

Maar mijn oplossing voor het rijden in de Randstad: ik rij niet in de Randstad. :+ Gelukkig heb ik die luxe. :)
Woonwerk verkeer loont zich voor mij ook niet op de motor, dus doe ik dat met de auto.

• bleufred1
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 24-01 16:15
Inperiosus schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:11:

[...]

Dit is misschien wel het belangrijkste; dit houdt in dat je iedere seconde alle 450 auto's om je heen moet checken om te evalueren of ze mogelijk iets raars gaan doen. Als je van werk terug naar huis rijdt, lijkt dit me vooral héél vermoeiend. Tóch zie ik veel motorrijders op mijn traject zonder enige problemen filteren...
Technisch gezien zou je dit in de auto ook moeten doen, maar omdat iedereen zich veilig waant in het koekblik gebeurt het minder.
Ik doe het nog steeds, niet alleen op de motor, maar juist in de auto ook bewust (aanwijzen aan mijn vriendin en voorspellen wat auto's gaat doen), ik kan bijna elke auto die rare dingen doet van te voren al aanwijzen. grotendeels door gedrag en positie op de weg zoals hierboven al genoemd.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik heb het idee dat ik op de motor ook meer zie, veel breder blikveld zonder obstakels als raamstijlen e.d.

• Inperiosus
bleufred1 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:48:
[...]

Technisch gezien zou je dit in de auto ook moeten doen, maar omdat iedereen zich veilig waant in het koekblik gebeurt het minder.
Ik doe het nog steeds, niet alleen op de motor, maar juist in de auto ook bewust (aanwijzen aan mijn vriendin en voorspellen wat auto's gaat doen), ik kan bijna elke auto die rare dingen doet van te voren al aanwijzen. grotendeels door gedrag en positie op de weg zoals hierboven al genoemd.
Ben ik zeker met je eens; ik ben van mening dat ik dit ook al veel doe in de auto. Zo heb ik bij anderen in de auto als bijrijder al een aantal keer voorkomen dat er fietsers geschept werden of dat er achterop een auto gereden werd die overduidelijk van baan wilde gaan wisselde waar geen ruimte voor was...
Chakotay schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:53:
Ik heb het idee dat ik op de motor ook meer zie, veel breder blikveld zonder obstakels als raamstijlen e.d.
Klinkt gek, maar mis je je achteruitkijkspiegel niet enorm? Ik kijk hier echt enorm vaak in.

• Youk
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:00

Youk

Volvo For Life

@Inperiosus Het is niet zo zeer kijken van wat gaat het andere verkeer doen, maar meer wat KAN het andere verkeer doen. Beste voorbeeld is filerijden. Wanneer het een heel compacte file is, alles dicht op elkaar zonder gaten, dan kan je met een motor perfect veilig er tussen door. Wanneer er nu op één van de twee vakken een opening is, dan is de kans groot dat er een voertuig van baan gaat wisselen. Men ziet een gat en denk daar moet ik tussen. En dan kijken ze niet (goed).

Trouwens op een motor heb je ook spiegels, maakt niet uit of deze aan het plafond hangt midden in een wagen of aan de zijkanten staat. Als deze goed afgesteld staan zie je evenveel. En ja, ik weet dat veel motorspiegels toch maar een heel slecht beperkt zicht geven. Gelukkig kan ik met mijn VFR daar niet echt over klagen.

Volvo Classic Club Belgium

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Inperiosus niet echt eigenlijk. Een motor is smaller dan een auto, dus in de 'buitenspiegels' zie je prima wat er achter je zit. Ze zitten ook een stuk dichter bij je dan de rechterbuitenspiegel van een auto.

Het zicht verschilt wel per type motor, op sommige sportmotoren zie je vooral je eigen schouders.

Daarnaast is wat achter me zit niet zo interessant op de motor, dat ben ik toch al voorbij :+

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Dat klinkt al vrij suïcidaal, maar ik snap je punt :P

[...]

Suicidaal is het juist niet, je doet het omdat je wil blijven leven ;)

Wanneer je motor hebt leren rijden heb je heel anders geleerd te kijken. Veel verder vooruit en veel meer anticiperen. Ook in de auto rij ik nu heel anders, ik zie precies wanneer iemand met z'n telefoon kut en niet oplet, dus daar ben ik voorzichtiger bij. Of wanneer in een file iemand van baan wil gaan wisselen, dat zie je voordat het gebeurt dus daar kan je op anticiperen. Dat is echt het magische woord bij motorrijden, anticiperen. En soms betekent dat gas terugnemen... maar soms ook gewoon vol gas erlangs, simpel voor je eigen veiligheid. Als je op een oprit komt voor de snelweg met een vrachtwagen voor je... dan kan je achter de vrachtwagen gaan invoegen met 90, waar iedereen 130 rijdt (nog wel, straks 100). Dat is gevaarlijk, als er iemand achterop klapt ben je weg. En naar de linkerbaan wordt lastig gezien ze harder rijden. Dan kan je beter die invoegstrook gasgeven en voor de vrachtwagen invoegen, dat red je makkelijk met een beetje motor. :) En dit wordt je ook aangeleerd bij de rijlessen. Eigen veiligheid eerst.

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:38
Wat kan helpen, zeker als de auto's stilstaan, is kijken naar de banden. Een auto die stilstaat zie je niet in opzij bewegen, maar aan de banden kan je wel al zien dat hij opzij wil.

Te koop: 2005 Ducati ST3

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:14
Daarom rijd ik dus ook veel liever motor als de auto. Maarja had dan ook al 10 jaar mijn motorrijbewijs voordat ik die van de auto haalde.

Op de motor ben je veel bewuster met het verkeer bezig, heb je meer overzicht en let je dus automatisch beter op.

Tijdens mijn rijlessen in de auto kreeg ik de opmerking dat hij nog nooit iemand zoveel had zien spiegelen. Ik weet graag wat er om mij heen gebeurd. Ook achter mij. Ik kan meestal wel vertellen waar welke auto is ook al zit ie in de dode hoek. want de auto die ervoor zat zit nu langs me en die erachter zat zie ik nu nog net dus die ene moet wel in de dode hoek zitten (dit doe ik zelfs als ik op de passagiersstoel zit tot irritatie van de bestuurder :D)

...

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Inperiosus schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:45:
Nu is dan ook mijn vraag: hoe gaan jullie hiermee om? Ik begrijp dat defensief rijden en goed vooruit kijken de hoogste prioriteit heeft, maar krijgen jullie nooit een onveilig gevoel van het feit dat er andere weggebruikers zijn die je al snel niet in de gaten hebben?
Lang verhaal, maar om hier niet onpartijdig maar wel eerlijk op te reageren:

Tijdens de rijlessen is er bij mij in gestampt, dat ik er nooit op mag vertrouwen dat die ander mij wel gezien heeft. Ik moet er juist vanuit gaan dat dit niet het geval is. Daar kun je vervolgens zelf op anticiperen.

Als ik bijvoorbeeld op een voorrangsweg een kruispunt nader, en ik twijfel of die auto van rechts me wel gezien heeft, ga ik wat slingeren om aandacht te trekken. Dit doe ik ook als een auto wel erg dicht op m'n achterwiel komt, vaak zie ik de volg afstand dan weer groter worden. Bij onoverzichtelijke kruispunten kies ik (waar mogelijk) het midden van de rijbaan, zo kan ik eerder zien of en zoja wat er uit die zijstraat rechts komt. Zicht halen dus :)

Het is goed om je bewust te zijn van de gevaren. Daarentegen ben je in de spits een stuk wendbaarder op de motor, dan je in de auto zou zijn. Vaak minder gedoe met parkeren en (maar daar ben ik misschien bevooroordeeld) een veel leukere manier om van A naar B te gaan :)

Je moet geen motor gaan rijden met het idee dat je dan de nieuwe Rossi of Marquez wordt, ik ken helaas ook mensen die zich zo gedragen op de motor.. Ik had liever dat die mensen het bij dammen houden :P

Ik heb gemerkt dat de ervaring met motorrijden, maar ook de rijopleiding voor de motor mijn kijkgedrag heeft verbeterd. Niet dat ik vanuit de auto nergens naar omkeek, maar ik ben nu een stuk nieuwsgieriger naar bijvoorbeeld die auto langs de stoeprand ("blijft-ie staan, wat gaat-ie doen?") dan ik voorheen was. Omdat dit op 2 wielen een potentieel gevaar is, waar het op 4 wielen niet verder kan komen dan een schadeformuliertje invullen :P

En daar komt het... 2 jaar geleden is familie van me in Duitsland van zijn motor gekegeld, het ging om een automobilist die in een bocht op de verkeerde weghelft uit kwam en de spiegel van zijn motor raakte. Ondanks het feit dat hij nooit hard reed was de klap toch hard, en de gevolgen vrij fors: Het zag er de eerste weken erg slecht uit. Om het iets harder te zeggen: Het was niet uitgesloten dat zijn vrouw hun kinderen alleen groot had moeten brengen. Verwondingen o.a een gebroken sleutelbeen, milt geperforeerd.. Gevalletje oog, naald. Hij is gelukkig helemaal opgeknapt. Motorrijden, tsja.. Dat is voorbij. Hij zou wel ooit weer willen opstappen, maar z'n vrouw zal 'm dat zeker niet in dank afnemen. Sowieso heb ik 'm aangeraden tzt misschien eerst maar 's een rijlesje te nemen om te kijken hoe het voelt om weer op zo'n ding te zitten.

Al met al, zoals ik al schreef: Het is niet de meest veilige hobby. Je veiligheid komt voor 99% op je eigen rekening, boem is niet alleen ho, maar waarschijnlijk ook letsel. En sommige motorrijders overleven zoiets niet. Ik denk dat ik die risico's zelf deels geaccepteerd heb. Als ik thuis weg rijdt weet ik dat er een kans is dat het allemaal fout zal gaan. Maarja.. Er worden ook fietsers aangereden, en die gaan soms ook dood.. Moet je dan ook nooit meer fietsen? Gewoon van het leven genieten :)
SmurfLink schreef op woensdag 4 december 2019 @ 10:22:
Dan kan je beter die invoegstrook gasgeven en voor de vrachtwagen invoegen, dat red je makkelijk met een beetje motor. :) En dit wordt je ook aangeleerd bij de rijlessen. Eigen veiligheid eerst.
En dit dus. Ik moest afrijden (AVD) in de ochtendspits. De examinator had me van te voren verteld dat ik moest rijden alsof ik al jaren motor reed, ik hoefde geen rekening te houden met hem. Dus stel, ik kan ergens door oranje rijden en hij niet meer, hoef ik daar geen rekening mee te houden.

We gaan de oprit van de snelweg op, eenmaal bovenaan zag ik dat er 3 (of 4) vrachtwagens reden. Erachter invoegen is niet veilig zoals SmurfLink hierboven al aangeeft. Gas erop, en uiteindelijk voeg ik met 140km/u in op veilige afstand, voor die vrachtwagens. In de spiegels zag ik de examinator invoegen achter de vrachtwagens. Omdat je hier in de spits 80km/u mag rijden op de snelweg, was ik bang dat ik commentaar ging krijgen op de manier (en snelheid) van invoegen.. Maar niks van dat, ik kreeg er zelfs een compliment voor. Ik was niet bang om het (acceleratie)vermogen van de motor te gebruiken tbv mijn eigen veiligheid _/-\o_

Toen ik thuis kwam zei ik: Eigenlijk wel vreemd, ik heb de vmax met ruim 50km/u overschreden en ik ben nog geslaagd ook :+

Destruction wijzigde deze reactie 04-12-2019 11:57 (18%)

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-01 11:28

ToolkiT

brit-tweaker

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik kan er geen foto van delen zonder de privacy van een paar personen te schenden, dus dat laat ik maar achterwege.. Maar ik ken iemand die dat echt zo gedaan heeft.... |:( En daarna raar op kijken dat de motor niet meer wilde starten.

Bougies eruit, blok rond gegooid. Overal olie :') :X

nog een mazzel dat het om een oude CBR600 uit 1989 ging, bestemd voor de TT camping...

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-01 11:28

ToolkiT

brit-tweaker

Destruction schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:48:
[...]

Ik kan er geen foto van delen zonder de privacy van een paar personen te schenden, dus dat laat ik maar achterwege.. Maar ik ken iemand die dat echt zo gedaan heeft.... |:( En daarna raar op kijken dat de motor niet meer wilde starten.

Bougies eruit, blok rond gegooid. Overal olie :') :X

nog een mazzel dat het om een oude CBR600 uit 1989 ging, bestemd voor de TT camping...
_O-

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Ik zou het aan mrs. botoo willen laten zien maar die heeft geen flauw benul hoe je een bandje op een fiets verwisselt dus die zal de grap er ook niet van inzien.

Shrek op een ezel . . .

• aidanl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-01 09:43
Zelfs als je denkt dat je nu in de auto al genoeg kijkt... het is niets in vergelijking met hoe je gaat kijken als je eenmaal motor rijd. Je kijkt nu misschien tot max 1 á 2 auto's voor je. Ik kijk al wat er op de aankomende kruising gebeurt, hoe zijn de stoplichten en/of rijbanen opgesteld, is er een zeebrapad, is er een fietspad, wat zijn die borden daar in de verte... Je leert veel verder vooruit kijken en ook eigenlijk voorspellen wat er gaat gebeuren nog voor er iets gebeurt.

Mijn rijinstructeur liet het goed zien tijdens de rijlessen. Ik keek aan het begin niet goed genoeg waardoor ik in lastige situaties terecht kwam die dan op dat moment opgelost moesten worden. Zo moest ik een afrit pakken, shit ineens zat er een vrachtwaren. Uiteindelijk moest ik er achter omdat ik te laat was. Toen ging mijn instructeur voorop. Doordat hij veel verder vooruit keek had hij bijvoorbeeld al ruim van te voren de afslag gezien en dat er een vrachtwagen de afslag wou nemen. Hij gaf dus gas bij waardoor we tijdig voor de vrachtwaren op de afrit reden. Door verder vooruit te kijken en beter te anticiperen kom je nauwelijks meer in lastige situaties terecht.

Het is ook grappig als ik met mijn vrouw in de auto zit. Zij rijd ook motor dus beiden zien we al van te voren wanneer een andere auto op het punt staat een idiote stunt uit te halen. Dus ook met autorijden heb je baat bij je motor rijlessen.

• Inperiosus
Enorm bedankt voor de reacties tot nu toe! Zoals ik het lees, komt het voornamelijk neer op je eigen gedrag, inzicht en anticipatievermogen. Binnenkort misschien maar eens een proeflesje boeken... Of is lessen in de winter af te raden?

• bakkie1985
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-01 11:04
Inperiosus schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:03:
Enorm bedankt voor de reacties tot nu toe! Zoals ik het lees, komt het voornamelijk neer op je eigen gedrag, inzicht en anticipatievermogen. Binnenkort misschien maar eens een proeflesje boeken... Of is lessen in de winter af te raden?
Lessen in de winter kan prima, het is alleen wat minder aangenaam qua temperatuur.
kijk even bij ANWB opstapdagen. Kost een 10tje en als je hierna een leuk pakket afneemt krijg je handschoenen en goede kortingen!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Dit is ook typisch. Er zit een miniscuul gaatje in mijn oliekoeler, veroorzaakt door... Een pennetje van de beschermplaat ervoor die er tegenaan gedrukt zat 8)7

@Inperiosus lessen in de winter is juist prima, beter onder begeleiding kennismaken met slechte weersomstandigheden dan alleen maar lessen met mooi weer en het zelf moeten uitzoeken de eerste keer dat het koud en nat is aals je eenmaal je rijbewijs hebt :)

• aidanl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 24-01 09:43
Zou juist met dit weer gaan lessen. Dan heb je die ervaring al is gehad (donker / nat / koud) en schrik je er niet van als je ooit met zulk weer zou gaan rijden.

• UTwizard
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:32
aidanl schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:36:
[...]

Zou juist met dit weer gaan lessen. Dan heb je die ervaring al is gehad (donker / nat / koud) en schrik je er niet van als je ooit met zulk weer zou gaan rijden.
Dit ^ Ik heb met mijn lessen ook bijna alle omstandigheden wel gehad (koud, donker, slecht weer, etc) en ik ben er blij van. Toen ik jaren terug een keer verrast werd door een plotselinge hagel- en onweersbui ergens in Duitsland was ik maar wat blij dat ik het al kende van de rijlessen.

• ThemNuts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:42
aidanl schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:36:
[...]

Dat mis ik nu inderdaad wel. Alle lessen in prachtig weer kunnen doen en sindsdien ook alleen gereden als het aangenaam was. Wou deze week met de motor naar het werk maar uit schrik / gebrek aan ervaring toch maar niet gedaan. Zal ik wel eens uitproberen op een regenachtige zondag :)

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 23:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Tóch zie ik veel motorrijders op mijn traject zonder enige problemen filteren...
De truuc is om zoveel gas te geven dat je indien iemand je een tikkie geeft je er gewoon langs ketst, remmen is angst....

maar ik kijk gewoon vrij ver vooruit :P. Je ziet dan een soort 'lijn' van auto's aan beide zijden en als die lijn onderbroken word door iemand die een beweging opzij maakt dan zie je dat veel sneller dan wanneer je op iederen individuele auto zou moeten focussen. Ik pas mijn snelheid ook steeds aan op de hoeveelheid ruimte links en rechts, ik hou midden rijstrook aan als er een gat valt (want mensen hebben de neiging dat gat te willen vullen en dan tikken ze jou aan als ze van rijstrook wisselen, ik kijk uit bij vrachtwagens (er kan iemand voorlangs willen komen) en bij invoegstroken.

Files die langer dan een paar minuten stilstaan hebben soms mensen die uitstappen (ff kijken wat er is gebeurd, iets uit de kofferbak pakken etc) en snelbewegende files hebben relatief meer mensen die van baan wisselen, ook uitkijken dus.

Het is vooral doen. Eerste kilometers filterde ik supersloom, bijna stapvoets. Nu ga ik er geregeld met 30/40km/u doorheen daar waar mogelijk.

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

• Frans92
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 24-01 08:24

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:15:
[...]

De truuc is om zoveel gas te geven dat je indien iemand je een tikkie geeft je er gewoon langs ketst, remmen is angst....
Houd je jezelf ook aan dat advies als je OTR rijdt? :+

XBL: DonFrans

• bleufred1
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:15:
[...]

Het is vooral doen. Eerste kilometers filterde ik supersloom, bijna stapvoets. Nu ga ik er geregeld met 30/40km/u doorheen daar waar mogelijk.
Eerste keer file filteren was voor mij amper een maand geleden, dood nerveus tot er 500 meter voor de echte file een mede motorrijdster voorbij reed.
Ben nog steeds dankbaar dat ik uiteindelijk de eerste keer iemand voor me had. _/-\o_ O-)

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Nee juist nu gaan! Niet alleen omdat (zoals al gezegd) je dan alle weersomstandigheden al gehad hebt (ook in t donker), ook omdat je met een beetje geluk van de lente je pasje kan ophalen. Kan je lekker het hele seizoen op je eigen motor knallen :9

K46/S1000RR, K26/R1200RT, E61/550i

• Vuikie
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:32
@Chakotay wow man, goed om te horen dat jij in elk geval niks ernstigs hebt. Wel balen van de schade en dat niemand even heeft geholpen...

@Inperiosus Ik ben het met @noes eens! Juist gaan lessen nu, heb ik vorig jaar ook gedaan en heb er geen moment spijt van gehad, in maart kon ik op mijn eigen ijzeren ros stappen.

• Grubeater
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18:54

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Chakotay schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:53:
Ik zag vandaag toch bar weinig, tijd dat ik weer een vizier met pinlock haal. |:(

Op het eerste stukje nog op een opritje van een akker geparkeerd, daar lag dus nog een laag modder op. 7(8)7
Minuutje gedaan over die 2 meter om weer op asfalt te komen, bandjes zaten goed onder de modder.
Daarna bij een tankstation nog wat schoonmaakmiddel op mijn vizier gesmeerd, dat hielp iets. De halve A15 achter vrachtwagens gehangen, dat rijdt wat rustiger.

| Mijn fotomeuk |

• Franklin82
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:02
Hey, ik zou rustig in de winter gaan lessen, of op z'n minst een proefles proberen.

Je kunt op de website van het CBR vinden wat de slagingspercentages voor verschillende rijscholen zijn en hoeveel kandidaten er al op examen geweest zijn (dus of ze er maar een paar of tientallen per jaar op examen laten gaan).
https://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker.htm

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Zo, het gaatje in de oliekoeler is dichtgeplamuurd, ik ben benieuwd of het blijft zitten. Zoniet komt er voor de 2e keer een nieuwe (2ehandse) op.

Wel nog 2 kleine puntjes gevonden na de crash van maandag:

* Ik had meteen al door dat mijn TomTom uitgevallen was en niet meer oplaad. De oorzaak daarvan is blijkbaar dat de draad klem was komen te zitten tussen een verboven bevestigingsplaatje van de valbeugel. Die is half doorgesneden, en ik gok dat de zekering die ergens onder de tank zit is geklapt. Dat binnenkort bij daglicht maar eens bekijken.

* De uitklap-stang van mijn middenbok is naar binnengebogen, waardoor deze tegen de grond komt als de motor op de bok staat. Ook binnenkort maar even kijken of dat terug te buigen valt zonder dat het te zwak word.

• Joopieboy
Frans92 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:18:
[...]

Houd je jezelf ook aan dat advies als je OTR rijdt? :+
Zelfde als dat veilig en verantwoord veuls te hard rijden, o nee wacht, het is HTT dan mag het wel :Y :+

I7 9700K 5,1Ghz

• Rubman

Rubman

In de eeuwige strijd 2 van 4 wielen hebben de 4 vandaag gewonnen.
Ik stapte de deur uit en ging op de vlonder al bijna onderuit.
Dus maar weer terug normale kleding aan en met 4 wielen in de file.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik zou de eigenaar vragen of hij het goed vind dat de motor vooraf gekeurd wordt door Erik van Lent. Kost je zelf een paar knaken maar dan weet je wel wat je mag verwachten van die fiets. Je krijgt een uitgebreid rapport zodat je weet wat je de komende tijd aan kosten en onderhoud kunt verwachten.

• SniperGuy
  • Laatst online: 24-01 13:51
Rubman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:20:
Brrrr ik heb 1 persoon op de motor gezien vandaag, ik zou het niet zo snel doen met dit weer (kou glad mist slecht zicht en leaserijders...)

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 25-01 11:10

charrel

@r1200r lc @hue addict

Chakotay schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:29:
Zo, het gaatje in de oliekoeler is dichtgeplamuurd, ik ben benieuwd of het blijft zitten. Zoniet komt er voor de 2e keer een nieuwe (2ehandse) op.

Wel nog 2 kleine puntjes gevonden na de crash van maandag:

* Ik had meteen al door dat mijn TomTom uitgevallen was en niet meer oplaad. De oorzaak daarvan is blijkbaar dat de draad klem was komen te zitten tussen een verboven bevestigingsplaatje van de valbeugel. Die is half doorgesneden, en ik gok dat de zekering die ergens onder de tank zit is geklapt. Dat binnenkort bij daglicht maar eens bekijken.

* De uitklap-stang van mijn middenbok is naar binnengebogen, waardoor deze tegen de grond komt als de motor op de bok staat. Ook binnenkort maar even kijken of dat terug te buigen valt zonder dat het te zwak word.
Anders beetje opschuren en met die metaallijm van Bison plakken. Dat ging toen op mijn DRZ ook prima toen er een lekje in het carter bleek.
https://www.toolstation.n...ij26XWv7176waAnxPEALw_wcB

charrel wijzigde deze reactie 05-12-2019 08:01 (11%)

• Willem30
Rubman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 06:20:
Ik ook maar weer vandaag :/
Koud asfalt en dikke mist = nat wegdek.
Op zich met dit weer in de auto is wel lekker warm met muziekje erbij. Alleen die 25 minuten file rijden net op de A1 is saaai.

• SmurfLink
  • Niet online
SniperGuy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:59:
[...]

Brrrr ik heb 1 persoon op de motor gezien vandaag, ik zou het niet zo snel doen met dit weer (kou glad mist slecht zicht en leaserijders...)
Wat is er met leaserijders?

Zag zowaar nog 3 motoren onderweg vandaag, hele rit niks, vlakbij de afrit nog even 3 achter elkaar.. mij niet gezien met deze mist en kou.

• Booyaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-01 11:50
Onderweg ook nog een verdwaalde rijder gespot :+ . Reed nog netjes op de rechterbaan achter een vrachtwagen.

• Rubman

Rubman

Onderweg met de auto toch nog 6 motorrijders gespot.

Viel mij niet tegen

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:38
Brrr, kkkkkkkkoud vanmorgen. Helpt niet dat mijn lekker warme thermische trui in de was zat. Koude voeten ook. Geen mist in Vlaanderen, 3°C (al waren de secundaire wegen wel glad, dus vannacht heeft het wel gevroren).

Te koop: 2005 Ducati ST3

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Ben vanaf nu echt klaar met mijn monteur. Al ruim een maand beloofd hij mij een factuur te sturen voor gedane arbeid (handig voor de admin als ik de fiets ooit weer wil verkopen), maar zelfs na meerdere smsjes en telefoontjes en beloftes stuurt hij niets op. Dat i.c.m. onbetrouwbaar zijn kwa aflevertijden ("eind van de week klaar" was zomaar 2 weken later, en ik moest al 2x meer dan een uur op hem wachten bij zijn garage).

Heb ook het achterwiel maar even nagekeken en ik zie daar geen loodjes, dus dat betekent dan dat deze niet gebalanceerd is na de laatste bandenwissel, right? Kan dat kwaad? Heb er inmiddels al zo'n 3.000 KM mee gereden op deze manier..

• Leviathius
LankHoar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:48:
Ben vanaf nu echt klaar met mijn monteur. Al ruim een maand beloofd hij mij een factuur te sturen voor gedane arbeid (handig voor de admin als ik de fiets ooit weer wil verkopen), maar zelfs na meerdere smsjes en telefoontjes en beloftes stuurt hij niets op. Dat i.c.m. onbetrouwbaar zijn kwa aflevertijden ("eind van de week klaar" was zomaar 2 weken later, en ik moest al 2x meer dan een uur op hem wachten bij zijn garage).

Heb ook het achterwiel maar even nagekeken en ik zie daar geen loodjes, dus dat betekent dan dat deze niet gebalanceerd is na de laatste bandenwissel, right? Kan dat kwaad? Heb er inmiddels al zo'n 3.000 KM mee gereden op deze manier..
Achterwielen worden bijna nooit gebalanceerd omdat die niet aan een draaipunt zitten zoals een voorwiel (voorvork draait als het ware). Als er daar onbalans in zit is dat vrij irritant dat je stuur flink trilt. Bij een achterwiel is dat minder/niet. Oftewel bij een achterwiel is uitbalanceren niet per sé nodig.

Correct me if I'm wrong btw.

Leviathius wijzigde deze reactie 05-12-2019 09:59 (5%)

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Leviathius schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:58:
[...]

Achterwielen worden bijna nooit gebalanceerd omdat die niet aan een draaipunt zitten zoals een voorwiel (voorvork draait als het ware). Als er daar onbalans in zit is dat vrij irritant dat je stuur flink trilt. Bij een achterwiel is dat minder/niet. Oftewel bij een achterwiel is uitbalanceren niet per sé nodig.

Correct me if I'm wrong btw.
Mijn stuur trilt als een malle. But then again, ik heb een Harley :+

• steveman

steveman

"Be curious"

Leviathius schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:58:
[...]

Achterwielen worden bijna nooit gebalanceerd

[...]
Uh... jawel? Iedere onnodige trilling minder is er een!

• Shivs
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ik ben vanochtend maar voor de bus gegaan. Gisteren op de terugweg had ik door de combinatie mist en mistaanslag op de helm een maximaal zicht van 30 meter. Dat met de potentiële gladheid van vanochtend waren toch sterke argumenten voor de bus..

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:27

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

steveman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:12:
[...]

Ik race vaak genoeg met een ongebalanceerde voor en achterband. Nooit trilling gevoeld.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Leviathius
steveman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:12:
[...]

Mijn achterwielen zijn nog nooit met loodjes beplakt voor zover ik weet. Wellicht scheelt het dat mijn motoren ook nooit meer dan 75pk hebben gehad, dus super hoge snelheden werden nooit behaald. Lijkt mij in ieder geval niet heel logisch om te balanceren. Als er een trilling is, dan wordt die vanzelf eruit getrilt omdat de achterband vast zit aan je achterbrug. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker :)

• Youk
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 01:00

Youk

Volvo For Life

Gisteren avond rond 23:15 uur van het werk terug naar huis moeten vertrekken. Hmm, er hangt wat mist. Hmm er staat -1°C op mijn dashboard te lezen. Rustig naar huis gereden, mijn linkerarm heeft nog last van het ruitenwisser spelen. :w

Kwam ik thuis en deed mijn jas uit, zag ik dit (ps: had buiten al een heel deel afgeschud):

Was blij dat ik rond 00:10 thuis was, volgens mij wat later op de nacht zal het toch wel glad geworden zijn.

Ach ja, thuis gekomen was het tijd voor :9B

Volvo Classic Club Belgium

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:56
Tijdens de EICMA waren hier een aantal enthousiast over de Husqvarna Norden 901. Ze hebben er groen licht voor gegeven!
https://motorfreaks.nl/ar...ductie/40021/artikel.html

• SniperGuy
  • Laatst online: 24-01 13:51
SmurfLink schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:28:
[...]

Wat is er met leaserijders?

Zag zowaar nog 3 motoren onderweg vandaag, hele rit niks, vlakbij de afrit nog even 3 achter elkaar.. mij niet gezien met deze mist en kou.
90% neemt het niet zo nauw met verkeersregels en veiligheid van anderen (including die van motorrijders)

• bleufred1
SniperGuy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:29:
[...]

90% neemt het niet zo nauw met verkeersregels en veiligheid van anderen (including die van motorrijders)
is dat niet een beetje hetzelfde als dat 90% van de motorrijders roofboxers heeft?

• Lexo
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 24-01 11:41
bleufred1 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:35:
[...]

is dat niet een beetje hetzelfde als dat 90% van de motorrijders roofboxers heeft?
_/-\o_
Pagina: 1 ... 61 ... 79 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True