Los van dat 107dB waanzinnig luid is, is de praktijk mijns inziens nog ernstiger..
Vriend van mij was vorig jaar met een groep een fuik ingereden. Hij met een nieuwe en volledig originele Moto Guzzi was er dus zo doorheen. Ik weet de exacte getallen niet meer, maar het kwam er op neer dat er 2 met een herrie Harley met 90+dB geen probleem hadden want; voldeed aan type goedkeuring. Een ander mocht Max 67dB en had er een andere uitlaat op zitten waarbij de meting op 72dB kwam (o.i.d. dus); problemen.
De hoofdzakelijke reden dat luidere pijpen niet wenselijk zijn is logischerwijs overlast beperken. Dan stel ik dat de wetgeving anders moet dan wat het nu is. Ik begrijp goed dat dit alles erg lastig zal zijn in de praktijk maar om laatstgenoemde niet verder te laten rijden en de motor een WOK status te geven en anderen die een veelvoud aan lawaai maken ‘omdat het nu eenmaal mocht’ is in mijn beleving erg krom. Die met 72dB veroorzaakt immers veel minder overlast dan de originele Harley’s die aanwezig waren. Maar tsja.. regels zijn regels..
Ik zou stellen, maak wetgeving waarbij afwijking van goedkeuring is toegestaan tot maximaal de hoogst toegestane goedkeuring van het actuele jaar. Als je dan zonodig luide(te) pijpen wilt, dan moet je er dus rekening mee houden dat je het volgende jaar mogelijk opnieuw moet investeren. Dus motor met 80dB onder je komt en men leurt een Harley goed met 95dB, dan niet meer dan 95dB. Dan kan je het maximale toelaatbare om goed te keuren nog aanpakken en daarmee overlast daadwerkelijk omlaag dwingen op een eerlijke(re) manier.
Het is overigens niet mijn bedoeling om een enorme discussie te ontketenen. Ik vind dit gewoon een beetje krom en voornamelijk oneerlijk/selectief. Ik heb zelf een stille Kawasaki Vulcan S waarvan velen zeggen dat ie zo stil is dat ie saai is. Prima, hoef ik mij niet te schamen wanneer ik vroeg in de ochtend ermee naar mijn werk moet/ minder zware oordoppen nodig op binnenwegen etc.
[
Voor 12% gewijzigd door
Thalaron op 12-05-2023 08:13
]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW