Ik heb me wat laten gaan tijden het tikken, beetje lang stuk geworden. Sorry.
Tijdens een trip van 35000 kilometer gaat het natuurlijk niet alles goed. Mijn vorige update schreef ik op een vrijdag. Af en toe rij ik een dag niet en zo’n dag gebruik voor updates naar vrienden, update voor tweakers en ik heb die dag een back-up gemaakt van alle video’s en foto’s. Dat laatste was erg verstandig van mij want toen ik op zaterdag bij mijn hotel aan kwam zat mijn tas met al mijn kleren, laptop, toiletartikelen en belangrijker mijn bril en Carnet de Passage niet meer op mijn motor.
Toevallig bij die laatste stop nog een foto gemaakt, hier heb ik mijn tas nog :-)
Was me rot geschrokken. 100 kilometer eerder was ik voor het laatst gestopt en zat de tas nog op de motor. Ik ben de hele 100 kilometer teruggereden in de hoop dat mijn tas ergens aan de kant van de weg zou liggen maar uiteraard niet gevonden. Back-up van alle foto’s zat gelukkig in een andere tas. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit gebeurd kan zijn, het was ruim 30.000 kilometer goed gegaan. Achteraf denk ik dat ik wel weet wanneer het gebeurd is. Het was een hele erg hobbel weg en ik ben erg hard over een onzichtbare drempel gereden. Denk dat het toen gebeurd is.
Aangezien ik -9 heb ben ik redelijk blind zonder bril of contactlenzen was dit wel even lastig. Plannen moesten dus gewijzigd worden. Na een nacht met contactlenzen in te hebben geslapen naar Dodoma gereden. Dat is de hoofdstad van Tanzania en ik verwachtte daar wel grote winkelcentra te vinden waar ik wat verloren spullen kon kopen. Wat goedkope kleren gescoord en de 6de opticien/pharmacy waar ik langs ging had toevallig een fles lenzenvloeistof liggen.
Ik heb er echt aan gedacht om even terug naar Nederland te gaan om de verloren spullen te vervangen. Zonder bril kan ik niet en ik verwachtte ook niet een lange broek (ben 2 meter) in mijn maat te vinden. Ook zat ik wel een beetje in de rats vanwege de Carnet die ik kwijt was, ik had geen idee wat de douane bij de grens daar van zou vinden. De Carnet zelf vervangen was makkelijker dan ik dacht. De duitse ADAC regelt dat en 1 mailtje plus overmaken van 140 euro was voldoende om het Carnet naar waar ter wereld ook op te sturen. Ik was niet van plan om naar Dar es Salaam te gaan maar ik als ik moet wachten dan liever daar aan het strand.
Onderweg naar Dar es Salaam begon de motor als een gek te trillen. Lekke voorband in de middle of nowhere. Band opgepompt (heb pomp bij me) en deze leek redelijk hard te blijven. Het eerstvolgende dorp was gelukkig maar 20 kilometer verderop. Daarom besloten niet zelf te gaan klooien aan de kant van de weg maar daar langzaam heen gereden. Daar aangekomen was de voorband half leeg en zo ongeveer te heet om aan te raken. Maar wel iemand gevonden die kon helpen mijn binnenband te vervangen (die had ik bij me). Dit gebeurde allemaal gewoon in het zand met niet passend gereedschap maar okay, ik was al blij dat ik hulp had.
Mijn voorband wordt gefixt
In minder dan een half uur kon ik verder. Maar na 10 kilometer gestopt omdat ik zeker wist dat de band weer leeg was. Dat was niet het geval, maar het voelde allemaal niet goed, alsof de voorband los om de velg lag. Echt rustig doorgereden naar Dar es Salaam (Dar).
Aangezien ik moest wachten in Dar voor mijn Carnet op zoek gegaan naar dingen die ik nog miste. Maar glazen voor een bril niet kunnen vinden, ook geen lange broek. Wel een tweedehands laptops voor een paar 100 euro. Ik wilde ook echt dat iemand naar mijn banden zou kijken en olie verversen was ook geen overbodige luxe. Gevonden op internet dat de Toyota dealer ook Yamaha motor fietsen verkoopt en onderhoud en na lang zoeken gevonden (google maps locatie klopte niet). In de stromende regen in korte broek en t-shirt (zon scheen toen ik vetrok) naar de werkplaats gereden. Ze konden me niet helpen met de banden maar olieverversen zou wel lukken. Oude olie eruit en met instructieboekje erbij voor de hoeveelheid nieuwe olie er in. Omdat ze geen passend oliefilter hadden deze niet vervangen, de olie die er in ging was ook van een lagere kwaliteit dat Yamaha adviseert (10w-40 SG, er 20w-50 SF in) en de monteur had ook geen idee wat ik bedoelde met of het minerale of synthetische olie was. Stond ook niet op de verpakking, wel dat het Duitse kwaliteit olie was. Sinds deze olie schakelt mijn motor wel een stuk slechter. Met name terugschakelen gaat niet soepel.
Deze olie adviseer ik niemand
De enige oficieële Yamaha workshop in Tanzania, ze werken hier normaal gesproken alleen aan 125cc brommers
Het regende nog steeds toen ik vertrok maar aangezien ik nog niet opgedroogd was maakte dat niet uit. Wel vervelend is het verkeer en de staat van de weg tijdens regen. Was chaos en ben de andere motorijders gevolgd over niet bestaande paadjes, voetpaden vol met mensen en steegjes waarvan ik maar hoopte dat die bij een weg uitkwamen. Hiermee mijn achterband lek gereden (stuk scherp bot). Een dag eerder de voorband, nu dus de achterband. Op 200 meter van een grote benzinepomp/bandenboer. Daar zijn er veel van in Dar maar ze willen allemaal alleen aan auto’s werken. Voor motorfietsen verwijzen ze naar al die lokale mensen die hun werk aan de kant van de weg doen. Dus iemand werd gebeld, die kwam met het verkeerde gereedschap. Ik moest echt vragen of ik even wat gereedschap van die grote bandenboer kon lenen. Probleem was ook dat ik al mijn bagage van de motor had gehaald, ik had dus zelf geen gereedschap bij me of mijn reserve binnenband. De vent die kwam wilde de band plakken zonder het wiel van de motor te halen. Dat kan misschien bij kleine motorfietsen met smalle banden maar niet bij een echte motor. Band van de motor gehaald, motor laten staan bij de benzinepomp en met band rollend naar zijn shop om nu ook in de modder binnenband te plakken.
Dit is een bandenboer/schoenpoetser/bioscoop (oude CRT met illegale films)/electro reparatiecentrum
De fietspomp die op de grond ligt is gebruikt om de band op te pompen. Toen ik later de druk controleerde was precies de 2.5 bar die het moest zijn
Ik ben daarna 2 dagen op zoek geweest naar en echte bandenboer die mijn banden wilden checken maar deze niet gevonden.
Kudos voor de ADAC en DHL. Binnen 3 dagen nadat ik betaald had was de nieuwe Carnet al afgeleverd bij mijn hotel. Ik kon dus verder, wel met zenuwen omdat ik 0 vertrouwen meer had in mijn banden en ik geen idee had hoe de douane zou reageren als ik niet kon bewijzen dat mijn motor legaal het land binnen gekomen was.
Max verstappen roept wel eens dat zijn banden slecht zijn om een aantal ronden later te roepen dat zijn banden weer goed zijn. Geen idee of dit een ding met banden is maar de eerste 500 kilometer deed mijn voor band raar. Of ik ben er daarna aan gewend, of band herstelt zichzelf, het voelde daarna allemaal een stuk beter. In Lilongwe en Lusaka nog op zoek gegaan naar banden, ook daar niet gevonden.
De grens met Malawi was geen probleem, de Tanzaniaanse douane beambten hebben kopie gemaakt van politie rapport en ze zouden later mijn motor uit het systeem halen (er was op dat moment geen stroom).
Nog een 1000 kilometer later stopte de regen. In Lusaka konden binnen een dag een bril met de juiste sterkte regelen, had ik een broek in mijn maat gevonden en zelfs een laadkabeltje voor mijn Garmin horloge.
Een zaterdag bij Lake Malawi, alles werd daarin gewassen. Kinderen, kleding, auto's dus ook mijn motor. De beste man vroeg 7 dollar, heb niet zoveel betaald voor het wassen van mijn motor sinds ik Nederland uit ben
Daarmee kwam ook eindelijk het plezier in het rijden terug. De laatste anderhalve week zijn echt gaaf geweest. Goed weer, veel dieren gezien waaronder een kudde olifanten aan de kant van de weg.
Afgelopen maandag nog weer een lekke achterband gehad (spijker), op 50 meter van een garage. Ze hadden het druk maar ik mocht gereedschap lenen en hebben even geholpen met band van velg halen en er weer op leggen. 90 procent zelf gedaan en voordeel daarvan is dat alle onderdelen schoon en met een beetje vet weer op de motor zijn gesleuteld.
Geen motor maar ben zelf erg content met deze foto
7 seconden film van een groep olifanten die ik tegen kwam. Waren zo dichtbij dat het me niet handig leek te stoppen
Ik ben nu in Pretoria en morgen krijgt de motor een grote beurt plus 2 nieuwe banden (Karoo, ik ken het merk niet maar enige banden die ze hebben) bij een officiële Yamaha dealer. Offerte van omgerekend 850 euro gehad, hoop dat het iets lager uit gaat komen. Daarna terug naar Botswana, dan naar Namibië om via de Atlantische kust naar het zuiden te rijden. Ik verwacht eind mei in Kaapstad te zijn.
Mijn route door Afrika tot dusver
En mijn Polarsteps:
https://www.polarsteps.co...ling/5384537-to-cape-town
[
Voor 5% gewijzigd door
[Roland] op 24-04-2023 16:22
]