Flitsmeister op je telefoon i.c.m. je gesproken navigatie gaat bij mij niet lekker, doorgaans is FM dan niet te verstaan (ook al heb je genoeg waarschuwing aan de piepjes om je gas ff los te laten). Een losse FM op je helm zou wel eens wat duidelijker kunnen zijn ook al weet ik niet of die piepjes wel goed te horen zullen zijn, dat maakt wel een verschil.
Ik gebruik FM two in de auto en daar is het dikke prima maar in de auto is het wel wat stiller dan op de motor.
dank je.. ik dacht ook dat het een FM radio was en vroeg me af waarom je dat anno 2023 zou willen. mijn BT sets hadden FM radio.. maar dat werkt nooit lekker want de antenne is te klein..
Flitsmeister kan je toch gewoon op je telefoon doen? of is dit alleen een knop om te bevestigen of iets er nog is??
Op een iphone wil flitsmeister niet lekker automatisch starten. Je kan in de app wel aangeven dat ie automatisch moet starten, maar dan moet de app ook altijd draaien (en kost toch wel wat accu). Via opdrachten (wanneer ik verbinding maak met de Cardo) heb ik het ook geprobeerd, maar dan moet je alsnog handmatig bevestigen dat je de opdracht wilt uitvoeren.
Op deze manier weet ik gewoon zeker (ik heb de FM One al vanaf ze bestaan in de auto, en heeft me nog nooit in de steek gelaten) dat FM gestart word, ook al heb ik mijn telefoon in de zak.
Mijn primaire telefoon (iPhone 13 Pro) zet ik liever niet op mijn stuur, ivm trillingen. Daarvoor heb ik een iPhone SE. Daar is het niet erg dat de camera het begeeft. Echter heeft dat ding een probleem dat ie de accu nogal enthousiast leegslurpt als ik navigatie en FM tegelijkertijd aan heb staan. Vandaar dat ik FM op mijn 13 draai, en dan gewoon in mijn broekzak kan houden.
botoo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:41:
Flitsmeister op je telefoon i.c.m. je gesproken navigatie gaat bij mij niet lekker, doorgaans is FM dan niet te verstaan (ook al heb je genoeg waarschuwing aan de piepjes om je gas ff los te laten). Een losse FM op je helm zou wel eens wat duidelijker kunnen zijn ook al weet ik niet of die piepjes wel goed te horen zullen zijn, dat maakt wel een verschil.
Ik gebruik FM two in de auto en daar is het dikke prima maar in de auto is het wel wat stiller dan op de motor.
Daarom heb ik de navigatie en FM nu gescheiden draaien. Zoals ik hierboven vermeld, is de iPhone SE mijn navigatie (ook als GPS apparaat gekoppeld aan mijn Cardo) en de tweede telefoon voor muziek en FM. En aangezien ik onderweg op de motor eigenlijk nooit muziek wissel (luister meestal radio, en voor Spotify kan ik de bedieningsknoppen op de Cardo gebruiken), kan ik de 13 gewoon in mijn zak houden.
En qua waterdichtheid gok ik er gewoon op... Na wat speurwerk blijken die dingen waterbestendiger te zijn dan dat het op het eerste gezicht lijkt... En de FM hoeft maar één flitser aan te geven die ik zelf gemist heb, en ik heb hem al weer terugverdiend , dus als die na een jaar stuk zou zijn, is er geen man overboord
[Voor 29% gewijzigd door s006110 op 24-03-2023 12:08]
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Honda VFR800Vtec & Yamaha Virago XV1100
Let op dat in bijvoorbeeld Duitsland die apps en toebehoren verboden zijn. Met dat ding op je helm maak je het een agent wel heel makkelijk . Dus even eraf halen voor je de grens over gaat.
cyntax schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:26:
Let op dat in bijvoorbeeld Duitsland die apps en toebehoren verboden zijn. Met dat ding op je helm maak je het een agent wel heel makkelijk . Dus even eraf halen voor je de grens over gaat.
Aber her BromSchnurrbart das ist mijn FM radio, kein probleem oder nicht denn?
Mijn primaire telefoon (iPhone 13 Pro) zet ik liever niet op mijn stuur, ivm trillingen. Daarvoor heb ik een iPhone SE. Daar is het niet erg dat de camera het begeeft.
Ik had een ram grip, nooit issues mee gehad. Daarna eens, om te wisselen, een sp connect, camera in frut.
Nu sinds aantal jaren en iPhones later, ook de 13 pro Max, terug een ram mount, geen enkel issue meer! Dus kan een tip zijn.
Verder ook een tanktop en daar zit een batterypack in, via kabeltje naar de gsm op het stuur.
Ik had een ram grip, nooit issues mee gehad. Daarna eens, om te wisselen, een sp connect, camera in frut.
Nu sinds aantal jaren en iPhones later, ook de 13 pro Max, terug een ram mount, geen enkel issue meer! Dus kan een tip zijn.
Verder ook een tanktop en daar zit een batterypack in, via kabeltje naar de gsm op het stuur.
Geen last hier dus
Ik heb een standaard 12v aansluiting (Bmw aansluiting ding) op mijn motor zitten. Dus telefoon opladen gewoon vanaf de boord aansluiting, telefoon zit dan in een Ram Quick Grip boven de tellers.
Ik wil weer op motorvakantie...
Op de planning stond een trip naar Spanje, met een organisatie, motortransport naar de Pyreneeën, vlucht er bij. Week offroaden net begeleiding, hotels, eten, enz.
Mega vet, erg veel zin in. Maar mijn vrouw heeft tijdelijk geen werk meer dus de spaarrekening is voorlopig ergens anders voor gereserveerd.
Denk dat ik ergens in juli of augustus wel een weekje lowbudget op pad ga weer.
Doel is dan de Italiaanse TET vanaf Lago Maggiore via de Alpen naar de Middellandsezee.
Bochtje omhoog Frankrijk in en daar weer via een TET route naar het Noorden terug.
Ik plan nu een trip naar Polen/Oekraïne/Litouwen. Daarvoor nog een weekendje in het zuiden van Duitsland. Maar dat is ook pas in juni. Denk dat ik gewoon eens een lang weekend in de omgeving Luxemburg ga rijden. Dan een beetj ad hoc plannen wanneer het mooi weer is
When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
En qua waterdichtheid gok ik er gewoon op... Na wat speurwerk blijken die dingen waterbestendiger te zijn dan dat het op het eerste gezicht lijkt... En de FM hoeft maar één flitser aan te geven die ik zelf gemist heb, en ik heb hem al weer terugverdiend , dus als die na een jaar stuk zou zijn, is er geen man overboord
Ik heb zo'n ding op m'n stuur ge-tie-wrapped, en wat ik heb gedaan is gewoon de unit open gemaakt (zoals je de batterij vervangt) en het hele PCB vol gesmeerd met kit.
Zit al 2 jaar op de motor in weer en wind, en werkt perfect
Op de planning stond een trip naar Spanje, met een organisatie, motortransport naar de Pyreneeën, vlucht er bij. Week offroaden net begeleiding, hotels, eten, enz.
Mega vet, erg veel zin in. Maar mijn vrouw heeft tijdelijk geen werk meer dus de spaarrekening is voorlopig ergens anders voor gereserveerd.
Doel is dan de Italiaanse TET vanaf Lago Maggiore via de Alpen naar de Middellandsezee.
Bochtje omhoog Frankrijk in en daar weer via een TET route naar het Noorden terug.
Hé, weer een echte Bommes foto, met heer Bommes vol in beeld !
Ik heb motorbanden gekocht en zoek nu een adres waar ze die op mijn velgen willen monteren (misverstand met een vriend, ik dacht dat hij mij zo'n adres had gegeven maar dan had ik ze daar moeten bestellen). Weet een van jullie een adres in het Oosten of Zuiden van Noord-Brabant, onderin Gelderland oid? Ik heb nu 2 vragen uitstaan maar nog geen reactie.
Zie dat mijn bestelling van NR1 Motor B.V. binnen is met o.a. nieuwe olie en filter.
Zijn er dingen behalve die volgens "het boekje" moeten zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden?
Misschien Suzuki(GSX-R 600/750 K2) specifiek?
balen dat je spanje trip niet doorgaat.. ik kijk nog altijd met veel plezier terug naar mijn Pyreneeën trip
Die alpentrip staat bij mij ook op de wishlist.. iig over de bergpassen.. weet nog niet of ik al klaar ben voor de TET
Ben wel van plan rond 8 mei (als er een bank holiday is voor de kroning van de Charles, en iedereen achter de buis zit ipv de weg te verstoppen ) een tripje naar de Lake district te maken.. je bent van harte welkom om mee te rijden
[Voor 10% gewijzigd door ToolkiT op 24-03-2023 16:33]
zelf gewrapped? zo ja hoe moeilijk is dat?
Op foto ziet het er goed uit
Ik zat ook aan wrappen te denken, maar heb er geen ervaring mee.. met plastidip achtig spul wel, en dat is (net als wrap) ook semi tijdelijk zodat je terug naar stock kan gaan..
Misschien heb je hier wat aan? Kwam het tegen en moest gelijk aan jouw post denken
Ik ben ondertussen in Tanzania, 4 weken in Mombasa gewacht op mijn motor. Was allemaal wat vertraagd en uiteindelijk ook best duur want uiteraard moest er nog van alles betaald worden. Ging ik al wel een beetje vanuit maar ik ben redelijk afgezet. Motor uitpakken en door de douane krijgen was duurder dan inpakken, douane en verschepen naar Mombasa. Dat is toch wel jammer hier, je kunt niks zelf en de bedrijven (waar je geen keus in hebt) ruiken geld wanneer je (zeker een buitenlander) afhankelijk van ze bent.
Ik was zo blij toen ik eindelijk van de douane het warehouse in mocht en dit zag
Niet de eerste keer dat ik afgezet ben en ook weer snel vergeten want ik had mijn motor 😊. Rijden door de avondspits van Mombasa was alvast een mooie opwarmer.
Drie en halve week later ben ik al 5 landen verder. Kenya, Uganda, Rwanda, Burundi en ik type dit in Tanzania.
Kenia was qua rijden het minst leuk, er zijn niet veel wegen dus ik zat grotendeel vast aan de hoofdweg van Mombasa naar Nairobi. Levensgevaarlijke weg vol met vrachtverkeer en matatus (taxi busjes). Die halen in wanneer ze willen en motoren gelden niet als tegenligger. Je redt je maar. Verschillende keren het vege lijf moeten redden door de berm in te duiken omdat er opeens een tegenligger van 40 ton op mijn weg helft reed.
Ze zijn hier wel onder de indruk van mijn motor en verzinnen de meest veilige parkeerplekken voor me
Verder is Kenya prachtig, ook heb je af en toe koffie tentjes langs de kant van de weg (spoiler, na Uganda niet meer gezien). Als je dan stopt natuurlijk gelijk aanspraak. Niemand begrijpt wat ik doe, uitleggen helpt niet. Ook na uitleg de vraag ”what do you market than?” Aangezien hier iedereen bezig is met overleven snap ik dat wel. Aangezien de armoede enorm is voelt het ook wel raar af en toe dat ik dit doe.
Halverwege Mombasa en Nairobi
Op de motor ben je sowieso niemand hier. Het stikt van de motoren op de weg (boda’s) die zich nergens aan houden en geen status hebben en zo word ik ook gezien. Ik moest Nairobi door en daar had ik gezien de verkeerschaos daar niet heel veel zin in. Had eerst bedacht om aan de rand een hotel te zoeken en dan op zaterdagochtend (rustiger) Nairobi door te rijden. Dit was tot ik zag dat er nu expressway (tolweg) door Nairobi loopt. Dat veranderde de zaak en een hotel op een leuke plek gezocht.
Kom je aan met je motor bij de tolpoort en mag je er niet op want je bent een motor. Kun je uitleggen dat jouw motor echt wat anders is dan een 150cc TVS of ander vaag chinees merk maar dat helpt niet. Nog een tweede tol poort geprobeerd maar ook die liet me niet door. Vrijdagmiddag spits door Nairobi dus, ik denk dat je in Nairobi geweest moet zijn om te begrijpen wat dat betekend. (Ik heb er wel een filmpje van maar ben te lui om te editten). Overigens hetzelfde in Uganda, ik mocht niet over de nieuwe brug bij Jinja maar moest via de oude kapotte weg en de dam de Nijl oversteken.
Na Kenya kwam Uganda. Een heel stuk leuker rijden, meer opties ook qua weg, een mooiere omgeving en het andere verkeer gedraagt zich een stuk beter (nog steeds chaos vergeleken met Europa). Paar vrienden opgezocht (ik heb hier gewoond) en verder redelijk snel door heen gereden. Wat nieuw was hier is dat ik het regenseizoen in reed. Tot dusver wel redelijk geluk gehad met de regen. Pas één keer een echt tropische stortbui op mijn hasses gehad. De zand(modder)wegen zijn hierdoor wel wat minder leuk.
Op de evenaar
Ook buiten de parken kom je soms dieren tegen, zebras bijvoorbeeld
Ook in Uganda, echt heel stijl, modder en losse gladde stenen, ik heb peentjes gezweet
Van Uganda naar motor paradijs Rwanda. Wat ze dus niet zeggen (of aangeven) bij de grens is dat je weer rechts moet rijden. De enige reden waarom ik dit wist was een oude aflevering van Top Gear. Rwanda is armer, kun je zien want veel meer (taxi) fietsen dan motoren en sowieso erg weinig verkeer. Het land is wel erg schoon, wegen zijn over het algemeen heel erg goed (er is belijning en stoplichten werken) en ook overal flitskasten langs de weg. Maximale snelheid is 60 of 80 maar wat is het in Rwanda fantastisch rijden. Land van 1000 heuvels en daarmee bochtige wegen.
Rwanda is zoo mooi!
150 km bocht langs Lake Kivu, als deze weg in Europa had gelegen was deze verstopt geweest met wielrenners en motoren. Ik had de weg voor mezelf en zat onderweg te dromen om hier een motor herberg te beginnen. Ik vroeg me wel af hoe die flitskasten werkten want kon me niet voorstellen dat je de bekeuring thuis gestuurd krijgt. Er staat best vaak politie langs de weg en die houden auto’s aan kijken dan of je een keer te hard gereden hebt. Ik ben één keer aangehouden en de telefoon liet zien dat ik nergens te hard hebt gereden. Verbaasde me en vroeg daarom hoe lang het terug gaat en of het alleen over dit stuk weg ging. Antwoord was dat het over alle wegen ging en net zo lang bleef staan tot je aangehouden was. Je kunt dus de pech hebben dat je vandaag te hard rijdt en over 3 jaar mag betalen als je niet eerder aangehouden wordt.
Kigali is dan weer wat minder mooi, wel makkelijk rijden
150km fantastische slingerweg met vaak dit uitzicht
Rwanda is klein dus ook snel door heen, volgende land Burundi. Burundi is straatarm en niet een land waar toeristen komen maar via vorig werk ken ik hier mensen en die wilde ik bezoeken. (Grens ging makkelijk maar duurde wel even voor immigratie door had dat ik geen toeristen visa kon kopen maar alleen een transit visa, iets wat ze mij trouwens niet verteld hebben (visa was wel opeens veel goedkoper), stond ook niet op visa hoe lang ik mocht blijven. Werd door oud-collega’s uitgezocht en bleek maar 3 dagen te zijn).
Ik had de tank nog meer dan halfvol toen ik bij de grens kwam, wilde van tevoren nog wel tanken (geld opmaken) maar mislukt omdat ik nog een tankstation verwachtte voor de grens maar dat was fout gedacht. Ook geen probleem want volgens Google Maps overal benzine pompen in Burundi. Maar die hebben dus geen benzine, in Bujumbura 7 benzinepompen langs gereden voor ik naar hotel ging en geen enkele had benzine. Met wat ik had kon ik nog max 150km rijden en daarmee kwam ik het land niet uit.
Gezien de hoeveelheid verkeer op de weg maakte ik me echter niet heel veel zorgen en besloot de volgende dag de oud-collega’s te vragen. Was toen al snel duidelijk dat er echt geen benzine was te krijgen en dat als er benzine is mensen hamsteren. Als af en toe een station benzine heeft staat men 24 tot 48 uur in de rij (wel gezien, geen foto van). Van de 18 auto’s die het kantoor heeft stonden er 14 stil met een lege tank. Ze hebben me geprobeerd te helpen door me benzine te lenen uit die stilstaande auto’s maar die tanks waren echt leeg.
Uiteraard is er altijd wat mogelijk en via via benzine gekocht op de zwarte markt. Normaal gesproken kost een liter 2400 frank (€1.15), ik heb 12000 frank (€5.40)voor een liter betaald, daar kwam nog een stevige tip voor de persoon die het geregeld had bij. Ik had 7 liter gekocht, ruim voldoende om in Tanzania te geraken. Als ik niemand had gekend in Burundi had ik echt wel een probleem gehad.
Was nog wel even bang over kwaliteit maar geen problemen of frituurlucht gehad
Gezien mijn visum van 3 dagen erg kort in Burundi geweest, niet heel erg want je mist niet heel veel. De weg naar Tanzania was dan wel weer leuk rijden. Je rijdt en ziet plotseling een bord welkom in Tanzania maar geen douanekantoor, blijkt dat Burundi en Tanzania 1 kantoor delen een paar km Tanzania in. Handig, maar was nog handiger geweest als ze het even aangegeven hadden, was nu nog even teruggereden om te kijken of ik niet wat gemist had.
Maar hier werd dus wel aangegeven dat ik naar de andere kant van de weg moest. Wat me positief heeft verbaasd is dat ik niet hoeven te wennen aan links of rechts rijden. Dat gaat gelijk goed, ook bij rotondes. Alleen wanneer ik wandel weet ik het af en toe niet. Had verwacht dat ik hierin af en toe de fout in zou gaan, niet gebeurd dus (net afgeklopt).
mazzeltje gehad met de ferry, had verwacht dat dit uren ging duren maar mocht gelijk de rij voorbij, de boot had het luik/deur als dicht maar die deze werd nog even geopend en ik mocht als allerlaatste nog mijn motor parkeren
Volgende land is Malawi, als mijn visa aanvraag wordt goedgekeurd (wat ik betwijfel).
(en bedankt voor alle duimpjes bij mijn vorige updates)
Hkuit schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:28:
Ik heb motorbanden gekocht en zoek nu een adres waar ze die op mijn velgen willen monteren (misverstand met een vriend, ik dacht dat hij mij zo'n adres had gegeven maar dan had ik ze daar moeten bestellen). Weet een van jullie een adres in het Oosten of Zuiden van Noord-Brabant, onderin Gelderland oid? Ik heb nu 2 vragen uitstaan maar nog geen reactie.
Klein voorproefje van de nieuwe kleur van de buell.
Eergisteren geprimerd en 1e laag oranje met flakes erop.
Gisteren 2 lagen candy oranje erop.
Vandaag 3 lagen blanke lak erop. Nu uitharden en dan maandag of dinsdag weer schuren en dan de laatste 2 lagen blanke lak erop.
[Voor 76% gewijzigd door harley op 26-03-2023 13:24]
Geen last hier dus
Ik heb ook een RAM X grip… dus die dempen genoeg om mijn iPhone camera niet te slopen? Goed om te weten! Tnx
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Honda VFR800Vtec & Yamaha Virago XV1100
Heel tof! Wel benieuwd waarom je voor die dodenweg van Mombasa naar Nairobi gekozen hebt. Van de snelweg af is het echt massive veel mooier!
* unifi heeft een jaartje op de Kilimanjaro gewoond, met een 125cc Honda. Was echt fantastich, en herkenbaar met de zebra's en giraffes. En de muzungu-fee als je iets van iemand nodig hebt
Heel tof! Wel benieuwd waarom je voor die dodenweg van Mombasa naar Nairobi gekozen hebt. Van de snelweg af is het echt massive veel mooier!
Omdat ik al 4 weken in Kenya was en naar Uganda wilde, om tsavo heen rijden was me te ver. Door tsavo heen mocht niet en een aantal wegen waren echt even slecht
Uiteraard echt wel van de snelweg af geweest en verder in Uganda en Rwanda dit allemaal goed gemaakt.
[Roland] schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:04:
Ik ben ondertussen in Tanzania, 4 weken in Mombasa gewacht op mijn motor. Was allemaal wat vertraagd en uiteindelijk ook best duur want uiteraard moest er nog van alles betaald worden. Ging ik al wel een beetje vanuit maar ik ben redelijk afgezet. Motor uitpakken en door de douane krijgen was duurder dan inpakken, douane en verschepen naar Mombasa. Dat is toch wel jammer hier, je kunt niks zelf en de bedrijven (waar je geen keus in hebt) ruiken geld wanneer je (zeker een buitenlander) afhankelijk van ze bent.
Kom eens weer op tweakers en zie gelijk deze epische roadtrip. Nice!
Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.
Dankjewel! Ik heb een adres in Heesch gevonden, dat is 20 minuten vanaf hier, Helmond is 50.
Deze week voor- en achterwiel eruit halen (nog nooit gedaan, dus… en dan wegbrengen, samen met de nieuwe Michelins Road 5 banden.
Ben benieuwd of ik veel verschil merk met de af-fabriek banden die nu op de Z900RS liggen, bridgestone … 300.
Dankjewel! Ik heb een adres in Heesch gevonden, dat is 20 minuten vanaf hier, Helmond is 50.
Deze week voor- en achterwiel eruit halen (nog nooit gedaan, dus… en dan wegbrengen, samen met de nieuwe Michelins Road 5 banden.
Ben benieuwd of ik veel verschil merk met de af-fabriek banden die nu op de Z900RS liggen, bridgestone … 300.
Ik heb dus sindskort ook een Z900RS en daar zitten Dunlop Sportmax banden op. Ik gok uit de fabriek want de motor heeft iets meer dan 5000km gelopen. Zijn er verschillende bandensets die af-fabriek op de RS zitten? Wellicht per jaartal verschillend?
Ik vind de sportmax niet verkeerd voelen tot nu toe, maar toen het regende laatst gaf het mij geen vertrouwen dat het sport banden zijn... zit tussen mijn oren waarschijnlijk. Gauw oprijden en Angel GT's erop leggen.
Inmiddels is er het nodige voorgevallen met de Donna. Uiteindelijk is het een langdurig verhaal geworden, wat de afgelopen weken een climax heeft bereikt. Het begon eerlijk gezegd vorig jaar als dat ik onverhoopt een lege accu had toen ik wilde vertrekken. Ze had twee weken stil gestaan, en dacht op dat moment dat de accu gewoon aan het einde van zijn latijn was. Daarna volgens de macht der gewoonte de motor dagelijks aan de druppellader en nooit meer bij stilgestaan...
Fast forward naar dinsdag twee weken geleden. In de tussentijd eigenlijk geen problemen gekend, en zelfs een top vakantie gehad in Zweden met de Donna (wat achteraf veel geluk is geweest). Ik wilde met de motor naar het werk, en start hem, zoals ik dat altijd doe, doe de garagedeur open, ga op de motor zitten en duw hem van de middenbok af... Alles dood! Echt helemaal niks meer... nada noppes! Maar besloten om de Virago naar het werk mee te nemen, en 's avonds maar eens op onderzoek uit gegaan. Omdat echt alles dood was, vermoedde ik dat het dicht bij de accu moest zitten. Dus eerste controle was de hoofdzekering, maar die bleek nog heel te zijn. Na wat diepere inspectie zie ik dat de stekker op de startrelais niet echt fris meer is.
Stekker uit elkaar gehaald, contacten opgefrist, en de boel weer aangesloten, en alles lijkt weer naar behoren te werken. Vervolgens die vrijdag van die week, samen met een maat even een visje halen in Urk (vanuit Kampen). Niks aan het handje, en heerlijk die kant op gereden, heerlijk visje gehad, en op de terugweg even van motoren gewisseld (hij wilde graag een keer op de VFR rijden, en wilde zijn R1200RT wel eens proberen). Halverwege hoorde ik ineens een paniekerige stem in mijn headset, dat de VFR wel heel raar deed, en power begon te verliezen. Dus gestopt, en na het stoppen wilde ze niet meer starten. Accu leeg..........????
Dan ga je vervolgens zoeken en logisch nadenken, en kom je tot de conclusie dat de stator zijn beste tijd wel heeft gehad... Dus de boel maar eens loshalen, en de stator bekijken:
Deze zag er inderdaad niet bepaald fris meer uit, dus een nieuwe stator (elektro sport) en pakking besteld en gemonteerd:
Hmmm.. Die nieuwe stator ziet er inderdaad een heel stuk beter uit! (wel een pokkeklusje overigens om de kabel van de stator door de motor heen te voeren!)
Nadat ik alles weer had aangesloten, leek ik ook weer een fatsoenlijke laadspanning te hebben, dus ikke blij!
Afgelopen week weer met de motor naar het werk, en waarempel, hij startte 's ochtends ook nog! Ikke blij mens, want ik kon de Donna weer gebruiken waar ze onder andere voor bedoeld is, en dat is woon - werk verkeer. Nou dat lukte, alleen het werk - woon verkeer had ze andere gedachten bij. Want toen ik naar huis wilde rijden... weer de accu dood! Grrr.... Das waar ook, toen ik de motor de vorige keer thuis had gebracht, heb ik er een oude accu in gezet (die wel netjes opgeladen was). Dat is dezelfde accu die ik vorig jaar had vervangen... Dom dom dom... Even vergeten dat ik de goede accu weer terug had moeten plaatsen (wist op dat moment niet beter).
Thuis de andere accu weer terug geplaatst, en dacht weer een frisse motor te hebben.
Afgelopen vrijdagmiddag besloten om samen met een maatje nog even een rondje Harderwijk te doen. Ik had ergens wel een onderbuik gevoel, dat er mogelijk iets zou kunnen gebeuren, dus voor de zekerheid een reserve accu en startkabels in de topkoffer gegooid...
... en ja hoor, op ongeveer 3/4 van de rit > Donna geeft er weer de brui aan... Accu leeg!!! Grrrrrrr... wtf.... hoe dan?
En vervolgens er achter komen dat ik de verkeerde reserve accu had meegenomen (de reserve accu is een stukje hoger). Maar gelukkig zijn we redelijk creatief, dus hebben we de startkabels aan een kant uit elkaar gehaald, en deze aan de accu in de motor geknoopt, en de reserve accu in de topkoffer met de klemmen van de startkabels er op.
Koplampen voor de zekerheid losgetrokken, en de kortste weg naar huis genomen.
Thuis de boel toch maar eens gaan doormeten, en we constateren dat er nauwelijks word bijgeladen. De nieuwe stator geeft keurige waardes op alle drie de fases, dus dan zal de spanningsregelaar ook wel aan zijn einde zijn gekomen. Gelukkig had een motorzaak in de buurt nog een spanningsregelaar liggen, dus die opgehaald en gemonteerd.
En toen ging het ineens wel heel hard! Na montage van de nieuwe spanningsregelaar, klapte de hoofdzekering (op de kabel die naar de spanningsregelaar loopt) er uit. Das niet best!
Dan ga je de boel maar eens nameten, en kom je er achter dat je een forse kortsluiting in de motor hebt...
Afgelopen zondag maar eens met twee maten (beide elektrotechnisch goed onderlegd) maar eens gaan meten en meten en meten, om te kijken waar de kortsluiting kon zitten.
Ik had in eerste instantie het vermoeden dat er ergens een kabel tegen het frame aan lag te schuren. Maar tot onze verbazing bleek de kortsluiting in de nieuwe spanningsregelaar te zitten!!!
Oude spanningsregelaar weer terug geplaatst, en toen hadden we in ieder geval geen kortsluiting meer, maar wilde ze niet starten. Ik had geen spanning richting de brandstofpomp.
Dus alle kappen maar gedemonteerd om verder onderzoek te gaan doen:
We kwamen er achter, dat er een extra massa op de koplampen was gemonteerd, wat ik vreemd vond. Verder hebben we alle stekker verbindingen nagekeken, en uiteindelijk bleek de relais die de brandstofpomp aanstuurt een tikje nodig te hebben. Daarna liep die weer, en ik had op dat moment nog laadspanning ook!!! 14,4 volt zonder verbruikers er op! Hé dat stemt hoopvol!
We dachten het probleem gevonden te hebben, dus er was redelijk goede moed, maar ik had er zelf nog niet echt vertrouwen in! Dus ik besloot om de stekkerverbinding van de startrelais nog maar eens goed op te frissen. Hè, deze had ik toch recent opgefrist, en was nu al weer zwart! Laat ik maar eens een nieuwe stekker op solderen. En omdat ik de soldeertang toch vast had, ook maar even de tweede pluskabel (die dus oa naar de spanningsregelaar loopt) na te kijken... En ja hoor, daar bleek onder de isolatie het koper verre van fris te wezen, en daar kan zich een prachtige weerstand op bouwen! Na alles weer terug te hebben geplaatst, is de Donna weer volledig dood! En na wat rommelen aan de startrelais, ging ze aan-uit-aan-uit.... Dat word dus een nieuwe startrelais...
Tijd om de motor maar aan de kant te zetten, en nog even rustig van mijn zondagavond te genieten. Beetje op forums neuzen, om vervolgens een filmpje te vinden van iemand die uiteindelijk hetzelfde probleem had. FIlmpje
En na wat reflectie op bovenstaande, icm met het filmpje ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
Stekkertje op de startrelais was door de trillingen van de motor gaan oxideren / etteren, waardoor er onder andere oxidatie is gaan ontstaan...
...wat vervolgens weer voor een hogere weerstand zorgde...
...wat vervolgens hitte veroorzaakt heeft...
...waardoor er smelt problemen zijn ontstaan...
...waardoor er kortsluiting is gaan ontstaan in de startrelais...
...waardoor het laadcircuit overbelast is geraakt...
...waardoor die kabel ook een dreun heeft opgelopen en is gaan oxideren...
...waardoor er daar ook een te hoge weerstand is gaan ontstaan...
...waardoor de accu niet meer bijlaadde...
Ik durf nu redelijk met zekerheid te zeggen, dat na het vervangen van de start relais, en het vervangen van de kabel die naar oa de SR loopt, de problemen over zullen zijn! Uiteraard heb ik in het proces de beruchte stekkerverbindingen ook gecontroleerd, en laten controleren, en die zien er (gelukkig) nog heel fris uit (er blijken al eerder mensen met dit probleem bezig te zijn geweest).
Het is nu wachten op de nieuwe startrelais, en dan kunnen we voorzichtig weer gaan opbouwen... tot die tijd staat ze als een streetfighter, of als een Honda NTV op anabolen in de schuur te wachten tot ze weer aandacht krijgt
@s006110 Ik vind het een goed gedocumenteerde zoektocht, en ik denk ook dat je uiteindelijk de oorzaak en oplossing gevonden hebt.
Geen leuke zoektocht (vergelijkbaar mijn mijn beruchte blokproblemen met de super tenere, waarbij we ook iedere keer goede hoop hadden gevolgd door een teleurstelling), maar dat heb je soms...
Ik kan met mijn elektro achtergrond op dit moment geen gaten schieten in je zoektocht en redenering.
[Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-03-2023 12:49]
Ik vermoed een vroeg geval van planned obsolescence... na verloop van tijd gaat de boel gewoon stuk... (wel 20 jaar na aankoop, dat dan weer wel)
DrivinUCrazy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:45:
@s006110 Ik vind het een goed gedocumenteerde zoektocht, en ik denk ook dat je uiteindelijk de oorzaak en oplossing gevonden hebt.
Geen leuke zoektocht (vergelijkbaar mijn mijn beruchte blokproblemen met de super tenere, waarbij we ook iedere keer goede hoop hadden gevolgd door een teleurstelling), maar dat heb je soms...
Ik kan met mijn elektro achtergrond op dit moment geen gaten schieten in je zoektocht en redenering.
Bedankt voor je bevestiging! Ik ben zelf namelijk niet zo heel erg goed thuis in elektra, maar kan gelukkig wel redelijk goed logisch redeneren. Maar door het verhaal van de Honda (en de modificaties van mijn Virago) ben ik elektriciteit wel meer gaan begrijpen
Ik vermoed een vroeg geval van planned obsolescence... na verloop van tijd gaat de boel gewoon stuk... (wel 20 jaar na aankoop, dat dan weer wel)
[...]
Bedankt voor je bevestiging! Ik ben zelf namelijk niet zo heel erg goed thuis in elektra, maar kan gelukkig wel redelijk goed logisch redeneren. Maar door het verhaal van de Honda (en de modificaties van mijn Virago) ben ik elektriciteit wel meer gaan begrijpen
Een Honda met elektra issues... Waar ken ik dat toch van...
Vraagje, ik heb de hele winter de motor netjes aan de druppellader gehangen. Echter vraag ik me af of ik niet beter afwisselend een week wel, en een week niet de motor eraan kan hangen?
Scheelt wellicht nogal wat aan sluipverbruik?
Ik heb de motor dit seizoen nog niet gestart, maar afgelopen jaar startte hij vrijwel direct nadat ik hem uit zijn winterslaap had gehaald.
kevlar01 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:26:
Vraagje, ik heb de hele winter de motor netjes aan de druppellader gehangen. Echter vraag ik me af of ik niet beter afwisselend een week wel, en een week niet de motor eraan kan hangen?
Ik heb de motor dit seizoen nog niet gestart, maar afgelopen jaar startte hij vrijwel direct nadat ik hem uit zijn winterslaap had gehaald.
De dealer zei tegen mij dat je 'm gewoon aan de druppellader (ik heb een optimate) kan laten hangen als je in de winter niet rijdt.
Hangt van het type accu af. Je hebt accu's die je het liefst altijd aan de druppellader hangt wanneer je niet rijd
When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!
Bij mij is het zelfs 1 dag aan de druppellader, en dan 6 weken los, en dan weer een dag aan de druppellader.
De dag voordat ik weer ga rijden weer een dagje aan de druppellader, en dan komt het wel goed.
De motor heeft meer last van verouderde benzine, of eigenlijk het water wat naar beneden is gezakt met als gevolg wat moeilijker starten en meer waterdamp uit de uitlaat, dan van de accu.
Bij mij is het zelfs 1 dag aan de druppellader, en dan 6 weken los, en dan weer een dag aan de druppellader.
De dag voordat ik weer ga rijden weer een dagje aan de druppellader, en dan komt het wel goed.
De motor heeft meer last van verouderde benzine, of eigenlijk het water wat naar beneden is gezakt met als gevolg wat moeilijker starten en meer waterdamp uit de uitlaat, dan van de accu.
Ik probeer altijd het volgende te volgen:
Niet aan de druppellader en rijden zo vaak je kunt
DrivinUCrazy schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:16:
Sws beter 98 tanken voor de winter als je 'm even niet gaat gebruiken. Liefst zonder ethanol als je dat nog ergens in de buurt hebt.
kreeg ooit de tip om v power te pakken omdat die additieven blijkbaar minder problemen geven met rubbers etc.
Maar dit was dan wel voor youngtimers en oldtimers.
kneusteun schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:48:
kreeg ooit de tip om v power te pakken omdat die additieven blijkbaar minder problemen geven met rubbers etc.
Maar dit was dan wel voor youngtimers en oldtimers.
Da's dan weer een heel ander verhaal
Quasi elke motor na 2000 is wel voorzien om 95 te gebruiken (beetje specifiek per model rond die tijd).
Daarvoor is't inderdaad vaak nodig om 98 of vpower te nemen.
Gewoon niet aan de lader, ligt er hier nog steeds eentje al 2 jaar stof te happen om gemonteerd te worden
4 maanden stilstand en gelijk starten zonder problemen
De FXDLS gaat na elke rit aan de druppellader. Ook al is de accu nog in prima staat, starten vergt best veel en ik heb al twee keer (nota bene bij proefrijden bij de dealer zelf en bij ophalen) aan de starthulp moeten hangen. Waarschijnlijk is de accu toen niet echt vol geweest, tijdens ritten verder nooit een probleem me gehad.
Een keer een verse accu kopen zal ook geen kwaad kunnen maar steevast aan de Optimate druppelader hangen ook niet.
E10 tank ik bij voorkeur nooit, niet in de winter en niet in de zomer, liever E5 of beter, ik betaal liever een kwartje/ltr te veel dan dat ik nodeloos veel vuiligheid in de motor krijg.
Ik heb nog nooit last gehad met de motor een paar maanden stil te laten staan. Doorgaans tank ik 98, maar er zijn (kleine) pompen die dat niet eens meer hebben. Ethanol maak ik mij niet druk om, de heisa daaromheen is imho sterk overdreven en de discussie wordt gedomineerd door mensen met een hele grote mond die gewoon overal tegenzijn dat riekt naar millieu. Ik heb nog nooit een concreet verhaal gehoord over motorschade door ethanol.
Ook oldtimers kunnen aangepast worden, maar als je een beetje moderne motor hebt van na 2000, zou het gewoon geen probleem moeten zijn. Mijn '97 BMW RT had nooit last van wat dan ook, maar die liep zelfs op die aangelengde kamelenzeik uit Marokko
Wat ik wel doe is zodra ik weer begin met rijden na alle pekel en minder fraai motorweer ellende, is een flesje injectorcleaner door de tank mengen zodat alles lekker schoon wordt.
Ik heb dus sindskort ook een Z900RS en daar zitten Dunlop Sportmax banden op. Ik gok uit de fabriek want de motor heeft iets meer dan 5000km gelopen. Zijn er verschillende bandensets die af-fabriek op de RS zitten? Wellicht per jaartal verschillend?
Ik vind de sportmax niet verkeerd voelen tot nu toe, maar toen het regende laatst gaf het mij geen vertrouwen dat het sport banden zijn... zit tussen mijn oren waarschijnlijk. Gauw oprijden en Angel GT's erop leggen.
Ik heb even gezocht: “de standaardbanden, de Dunlop GPR300 (in 'J'-versie)“. Dus ik zat ernaast met mijn Bridgestone. Zijn dat andere banden dan die SPORTMAX die jij hebt?
Met 95 zou ik oppassen als je nog carborateurs hebt. MIjn oude fazer liep er beroerd op, zeker na een paar weken stallen. 98 was geen probleem. Met de triumph op injectoren geen issues meer met 95.
...
Verbruik van een druppellader is vrij weinig.
En ja de motor kan er een lange tijd continu aan. Mits een fatsoenlijk merk zoals optimate, ctek of noco. Andere merken claimen vaak druppellader te zijn maar praktijk wijst helaas anders uit.
mphilipp schreef op maandag 27 maart 2023 @ 18:09:
Ik heb nog nooit last gehad met de motor een paar maanden stil te laten staan. Doorgaans tank ik 98, maar er zijn (kleine) pompen die dat niet eens meer hebben. Ethanol maak ik mij niet druk om, de heisa daaromheen is imho sterk overdreven en de discussie wordt gedomineerd door mensen met een hele grote mond die gewoon overal tegenzijn dat riekt naar millieu. Ik heb nog nooit een concreet verhaal gehoord over motorschade door ethanol.
Ook oldtimers kunnen aangepast worden, maar als je een beetje moderne motor hebt van na 2000, zou het gewoon geen probleem moeten zijn. Mijn '97 BMW RT had nooit last van wat dan ook, maar die liep zelfs op die aangelengde kamelenzeik uit Marokko
Wat ik wel doe is zodra ik weer begin met rijden na alle pekel en minder fraai motorweer ellende, is een flesje injectorcleaner door de tank mengen zodat alles lekker schoon wordt.
Ze zullen ook niet kapot lopen door de E10 maar geloof mij we zien genoeg motoren binnenkomen met problemen die echt terug te leiden zijn op E10 benzine. Veelal carburateur motoren dat wel.
Denk dat het qua verbruik weinig uitmaakt.. alle lekstroom moet ie na die week toch weer optoppen.. mogelijk kost dat wel meer dan continue ingeplugd houden..
Moren een werk event in ons kantoor in Yorkshire..
Maar aangezien het mooi weer was, ben ik maar op de motor gegaan :B
Toch iets langer over gedaan dan geplanned (door afgesloten wegen etc) maar super route met amper snelweg heel Engeland door..
Als je Forza Horizon4 gespeeld hebt kom je veel bekende plekken tegen.. toen ik de brug over dewent water over reed had ik echt een WTF moment omdat ik een plek waar ik nog nooit geweest was zo goed kende.. geen flitpspaal op de brug IRL trouwens Wikipedia: Ribblehead Viaduct is hier ook in de buurt trouwens.. dus misschien op de terugweg meepikken
Ik heb even gezocht: “de standaardbanden, de Dunlop GPR300 (in 'J'-versie)“. Dus ik zat ernaast met mijn Bridgestone. Zijn dat andere banden dan die SPORTMAX die jij hebt?
Nope, dat zijn ze inderdaad. Ik las alleen het sportmax deel, maar het zijn dus sportmax GPR300.
Vind wel dat ze in die 5000km echt nog als nieuw eruit zien. Weet niet of dat goed of slecht is voor sport-achtige banden.. hmm.
Ben benieuwd naar wat je ervaring is met de Michelins!
harley schreef op maandag 27 maart 2023 @ 22:45:
[...]
Ze zullen ook niet kapot lopen door de E10 maar geloof mij we zien genoeg motoren binnenkomen met problemen die echt terug te leiden zijn op E10 benzine. Veelal carburateur motoren dat wel.
Dat bedoel ik. Dat zijn dan best oude motoren denk ik dan.
Ik weet niet welke problemen ze precies hebben, maar soms hoor ik mensen (vooral Amerikanen) praten alsof je motorblok in 2 stukken uiteen gaat vallen als er ook maar één druppel van dat spul in je tank komt. Ik kan mij voorstellen dat een oudere motor er last mee gaat hebben. Maar dat was al een probleem toen er loodvrije benzine kwam. Maar tenzij er echt een wereldwijde conspiracy is die graag alle motoren wil uitroeien, geloof ik niet zo hard dat het schadelijk is voor een motor.
Kun je aangeven welke problemen de motoren hebben en hoe dit het gevolg is van E10?
Ik weet niet welke problemen ze precies hebben, maar soms hoor ik mensen (vooral Amerikanen) praten alsof je motorblok in 2 stukken uiteen gaat vallen als er ook maar één druppel van dat spul in je tank komt. Ik kan mij voorstellen dat een oudere motor er last mee gaat hebben. Maar dat was al een probleem toen er loodvrije benzine kwam. Maar tenzij er echt een wereldwijde conspiracy is die graag alle motoren wil uitroeien, geloof ik niet zo hard dat het schadelijk is voor een motor.
Kun je aangeven welke problemen de motoren hebben en hoe dit het gevolg is van E10?
Mij is altijd verteld: Ethanol is net zoals remvloeistof gek op vocht. Door de ethanol heb je meer kans op oxidatie in de tank wat zich vervolgens afzet en bijvoorbeeld in je carbarateur terecht komt.
Persoonlijk tank ik altijd 98 met de KTM, ik rijd er zo weinig mee dat het verschil in prijs nog wel te rechtvaardigen is. Soms gooi ik 98 in de Youngtimer, als ik een langer stuk rijd bijvoorbeeld. Kan ik dat onderbouwen? Nee. Voelt het goed? Ja, meer redenen heb je soms niet nodig toch
Opzich kunnen loodaccu's prima tegen constant druppel laden. Ze produceren wat warmte om het overschot af te fakkelen, maar dat kan geen kwaad want dat is heel minimaal. (mits kleine laadstroom, obviously, zoals druppelladen).
Aan de andere kant, ja het is inderdaad een sluipverbruiker. Je bent constant een beetje stroom aan het omzetten in warmte, wat natuurlijk zonde is.
Wat je zou kunnen overwegen is een tijdschakelaar. Elke dag 2x een uurtje laden, dat moet ruim voldoende zijn.
Zijn er hier meer die zich, net als ik, hebben aangemeld voor de Ducati Live Experience?
Kwam erop via een advertentie op Facebook. Blijkbaar kun je bij diverse Ducati dealers een (groeps)proefrit maken. Zo te zien staat voor die ritten 1,5 uur gepland.
Nou ben ik niet van plan om meteen een Duc aan te schaffen, maar zo'n experience is wel vet! Ben heel benieuwd naar het merk en de moddelen, omdat ik nog nooit op een Duc heb gereden. Zelf heb ik me voor vrijdag aangemeld, voor een Multistrada V4S bij Afetto.
KillaZ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:03:
[...]
Mij is altijd verteld: Ethanol is net zoals remvloeistof gek op vocht. Door de ethanol heb je meer kans op oxidatie in de tank wat zich vervolgens afzet en bijvoorbeeld in je carbarateur terecht komt.
Als je een ijzeren tank hebt die niet behandeld is. Is dat nog steeds zou, bij motoren van ná 1865?
Ik heb volgens mij een kunststof tank. Mijn oude BMW RT had ook een kunststof tank. Mijn hele oude K1100 had een aluminium tank, maar dat was echt een hele oude motor. Geen idee of die daar last van zou kunnen hebben. En als je een metalen tank hebt, denk ik dat ze op een of andere manier behandeld zijn tegen roest, want het is sowieso nooit uit te sluiten dat er vocht in je tank terecht komt.
Ik krijg altijd het idee dat omdat ethanol die eigenschap heeft, men meteen ervan maakt dat er liters water in je tank terecht komt. Ik denk dat het maar marginaal is en alleen bij bepaalde motoren een probleem is. Vroegâh had je op je motor na je benzinekraantje een filtertje zitten omdat roest in de tank een bekend verschijnsel was. Lijkt mij dat het dus niet alleen een ethanol probleem is/was. Een moderne motor met kunststof tank (of een metalen tank die behandeld is tegen roest) zou volgens mij hier helemaal geen last van moeten hebben.
Als je een ijzeren tank hebt die niet behandeld is. Is dat nog steeds zou, bij motoren van ná 1865?
Ik heb volgens mij een kunststof tank. Mijn oude BMW RT had ook een kunststof tank. Mijn hele oude K1100 had een aluminium tank, maar dat was echt een hele oude motor. Geen idee of die daar last van zou kunnen hebben. En als je een metalen tank hebt, denk ik dat ze op een of andere manier behandeld zijn tegen roest, want het is sowieso nooit uit te sluiten dat er vocht in je tank terecht komt.
Ik krijg altijd het idee dat omdat ethanol die eigenschap heeft, men meteen ervan maakt dat er liters water in je tank terecht komt. Ik denk dat het maar marginaal is en alleen bij bepaalde motoren een probleem is. Vroegâh had je op je motor na je benzinekraantje een filtertje zitten omdat roest in de tank een bekend verschijnsel was. Lijkt mij dat het dus niet alleen een ethanol probleem is/was. Een moderne motor met kunststof tank (of een metalen tank die behandeld is tegen roest) zou volgens mij hier helemaal geen last van moeten hebben.
Ze kunnen wel behandeld zijn, maar dat is nooit 100% fool proof, zeker niet wanneer een tank op leeftijd geraakt. Mijn vorige Dyna had eens een lekkend benzinekraantje, en toen die vervangen werd, bleek er toch ook wel wat roest in de tank te zitten. Niet bijster veel, maar ik tankte dan ook altijd 98
Gisteren ketting gespannen, maar vanochtend toch maar de auto gepakt naar kantoor
Het was me iets te koud om de motor uit de schuur te halen, zie wel dat het volgende week meerdere dagen droog blijft dus hopelijk dan wel op de motor naar kantoor
Ik probeer (indien mogelijk) ook altijd E98 te tanken.
Als dat er niet is, doe ik een klein beetje 95 tanken zodat ik verder kan naar een tankstation waar wel 98 is.
Na de winterslaap als eerst altijd even de bandjes oppompen, ketting invetten en voor het starten even flink met de tank schudden
Over winterslaap en starten gesproken. Gisteren een nieuwe accu in de motor gegooid, en voor het eerst van het seizoen weer gestart. Dat duurde even... moest een goede 20 seconden doorstarten om hem aan te krijgen. Dikke 2 cilinder, dus een hoop geplof.
Donderdag een kleine beurt en dan kan het seizoen weer beginnen.
Persoonlijk tank ik altijd 98 met de KTM, ik rijd er zo weinig mee dat het verschil in prijs nog wel te rechtvaardigen is. Soms gooi ik 98 in de Youngtimer, als ik een langer stuk rijd bijvoorbeeld. Kan ik dat onderbouwen? Nee. Voelt het goed? Ja, meer redenen heb je soms niet nodig toch
Dit dus... Ik reed hiervoor een SV1000 uit 2003, uiteraard rijdt deze gewoon op 95, maar ik vond het toch lekkerder rijden op 98. Zat misschien tussen m'n oren, maar mn dealer zei dat het beter was voor mn motor en HyperPro in Alphen zei exact hetzelfde. Ik reed dus altijd op 98 met mn SV.
Nu rij ik een 2020 KTM, en zelfs daar zeggen beide dealers (JTX racing en Goedhart) dat 98 beter is voor de KTM. Dus ja, ik blijf wel 98 rijden
Opzich kunnen loodaccu's prima tegen constant druppel laden. Ze produceren wat warmte om het overschot af te fakkelen, maar dat kan geen kwaad want dat is heel minimaal. (mits kleine laadstroom, obviously, zoals druppelladen).
Aan de andere kant, ja het is inderdaad een sluipverbruiker. Je bent constant een beetje stroom aan het omzetten in warmte, wat natuurlijk zonde is.
Wat je zou kunnen overwegen is een tijdschakelaar. Elke dag 2x een uurtje laden, dat moet ruim voldoende zijn.
[...]
Yeah.. heerlijk... ouwe Honda's en elektra... Je zou bijna denken dat t een Italiaans of Frans merk is
Aan de andere kant, hij deed t pas prima na z'n winterslaap. Geen druppellader of wat dan ook, gewoon de schuur uit en starten.
Ben geen expert, maar ik zou het gewoon lekker aan de druppellader laten hangen. Die optimate's doorlopen een programma, met checks erin. Weet niet wat het kost om een druppellader de hele winter aan te hebben, maar een defecte accu kost ook wat.
kevlar01 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:39:
Ik probeer (indien mogelijk) ook altijd E98 te tanken.
Als dat er niet is, doe ik een klein beetje 95 tanken zodat ik verder kan naar een tankstation waar wel 98 is.
Na de winterslaap als eerst altijd even de bandjes oppompen, ketting invetten en voor het starten even flink met de tank schudden
Mijn motor krijgt niet eens de kans voor een winterslaap Alleen met sneeuw en ijzel rij ik niet, maar verder rij ik door weer en wind op de motor naar werk. 2x per week op kantoor en 3x per week thuis,
LankHoar schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:17:
[...]
Ze kunnen wel behandeld zijn, maar dat is nooit 100% fool proof, zeker niet wanneer een tank op leeftijd geraakt. Mijn vorige Dyna had eens een lekkend benzinekraantje, en toen die vervangen werd, bleek er toch ook wel wat roest in de tank te zitten. Niet bijster veel, maar ik tankte dan ook altijd 98
Maar is die roest te danken aan ethanol of zou die er sowieso in zijn gekomen? Want ik denk dat dat ook een beetje de reden is dat veel motoren kunststof tanks hebben.
Due to its propensity to absorb – and later separate – from water, ethanol in E10 petrol can cause water (for example, condensation) to settle within parts of the engine such as the fuel tank, carburettor, or fuel injection system and cause difficult starting and/or corrosion. Consequently, landscape equipment stored with E10 fuel for a period of more than 30 days may be difficult to start and require fuel draining from the fuel system prior to use.
en
Ethanol can cause problems in older machinery by dissolving soft materials used in parts such as seals and gaskets, not designed to be immersed in petrol which contains ethanol. Prolonged exposure to ethanol can result in parts failing, resulting in fuel leaks or poorly running engines. When in long term storage (for example, during the winter), fuel containing ethanol may also become acidic and cause corrosion of aluminium, zinc and galvanised materials, brass, copper and lead/tin coated steels – all of which are likely to be found in older engines.
Met mijn Bandit 1200 uit 1997 neem ik geen risico vwb E10...
ethanol kan ook plastic en rubber aantasten.. In mijn camper heb ik alle slangen om die reden vervangen..
Op de motor tank ik tegenwoordig 98 omdat dat efficenter is en dus miles per £ goedkoper uitkomt (heb ik me laten vertellen).. vroeger tankte ik gewoon E10/95 en dat werkte ook prima..
Meest voorkomende natuurlijk de dichte/verstopte sproeiers/carburateurs ( en ook motoren van na 2000 zijn er nog best veel met carburateurs uitgeleverd)
Uitgezette pakkingen
opgeloste benzineslangen (en je mag raden waar die zooi blijft)
Roest in de tank, kan ook met E5 maar E10 bespoedigd het proces wel degelijk.
En al 2x bij een Aprillia met kunststof benzinetank. Die was zover uitgezet dat die niet meer past op de originele bevestigingspunten. En die motor zou E10 proof zijn volgens Aprillia.
Zeker bij langere stilstand is E10 niet ideaal, we hebben hier als test een glas benzine ( e10) neergezet en die laten verdampen.
Als het pure benzine was was er niets overgebleven, helaas met alle "toevoegingen" blijft er deze zooi achter, ( die al 3 jaar inmiddels in het glas zit) je mag zelf bedenken wat dit in je tank, filter, leidingen & carburateurs of injectoren doet.
Daarnaast is de energetische waarde van E5 nou eenmaal hoger van dan E10 waardoor je bij de meeste voertuigen gewoon minder liters nodig hebt voor dezelfde afstand.
Helaas is E5 tegenwoordig circa 20ct per liter duurder dan E10 maar toen het verschil onder de 10 ct zat was het ongeveer even duur per gereden KM.
harley schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:59:
[...]
Meest voorkomende natuurlijk de dichte/verstopte sproeiers/carburateurs ( en ook motoren van na 2000 zijn er nog best veel met carburateurs uitgeleverd)
Uitgezette pakkingen
Ik vraag mij af of die motoren met carbs nog voldoen aan de EuroX (welke moeten ze aan voldoen?) norm, want dat is toch doorgaans iets met injectie en katalysatoren enzo?
Pakkingen en benzineslangen is imho gewoon een teken dat de fabrikant zit te slapen. Er is al lang geleden aangekondigd dat die zooi in de benzine gaat, dus materialen gebruiken die daar tegen kunnen is niet zo ingewikkeld. Dat het rotzooi is geloof ik graag, maar motoren lang laten staan met benzine erin is al een eeuw van bekend dat het niet zo geweldig is. Benzine is geen water, en zelfs dát laat rommel achter als het verdampt. Dus ja, allemaal valide argumenten, maar niet exclusief voor ethanol-benzine.
[edit]
Ik weet trouwens niet of een glas met benzine een representatieve test is. Als ie zo open staat, kan er van alles mee gebeuren. Stoffen en deeltjes uit de lucht kunnen aangetrokken worden door de benzine en/of neerslaan. In je tank gaat dat misschien op een andere manier.
Ik weet dit niet zeker, maar ik weet genoeg van scheikunde om te weten dat stoffen onder verschillende omstandigheden anders reageren.
[Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 28-03-2023 12:30]
Uitgezette pakkingen
Roest in de tank, kan ook met E5 maar E10 bespoedigd het proces wel degelijk.
En al 2x bij een Aprillia met kunststof benzinetank. Die was zover uitgezet dat die niet meer past op de originele bevestigingspunten. En die motor zou E10 proof zijn volgens Aprillia.
Zeker bij langere stilstand is E10 niet ideaal, we hebben hier als test een glas benzine ( e10) neergezet en die laten verdampen. [Afbeelding]
Als het pure benzine was was er niets overgebleven, helaas met alle "toevoegingen" blijft er deze zooi achter, ( die al 3 jaar inmiddels in het glas zit) je mag zelf bedenken wat dit in je tank, filter, leidingen & carburateurs of injectoren doet.
Daarnaast is de energetische waarde van E5 nou eenmaal hoger van dan E10 waardoor je bij de meeste voertuigen gewoon minder liters nodig hebt voor dezelfde afstand.
Helaas is E5 tegenwoordig circa 20ct per liter duurder dan E10 maar toen het verschil onder de 10 ct zat was het ongeveer even duur per gereden KM.
Interessante test! Was dit gewoon een vol glas random E10 benzine? En was er ook een glas E5 verdampt om te vergelijken?
Het is echt een oud zeer dat E5 efficiënter zou zijn dan E10.
Is al vaak genoeg getest en geeft geen significant verschil. Je moto kan niet zuiniger lopen want er zit niet 'meer energie' in E5.
Enige waar dat belangrijk voor is, is voor high performance motoren.
Als die het nodig hebben staat dat gewoon in je handleiding.
Er is voor auto's uitvoerig getest of er enige achteruitgang is qua motoren en hier is ook geen verschil gevonden. Kan me nu wel geen specifiek motor onderzoek weten, maar zie niet in waarom dat anders zou zijn.
Wil je dat niet te hard zeggen in de buurt van mijn motor? Ik houd mijn tankbonnetjes bij in een excelletje, en ik heb al een aantal keren kunnen aantonen dat E5 8-10% zuiniger is dan E10. Ik zou het niet leuk vinden als die opeens bij E5 / Euro98 net zo veel gaat gebruiken als bij de E10 / Euro95.
En dat komt simpelweg omdat er wel meer energie in zit. Immers, de ethanol die er in zit bevat minder energie. In E5 is dat aandeel ethanol minder.
Wat je bedoelt is de klopvastheid; daar doet een simpel motorblok niets mee. Dus je haalt er niet meer vermogen uit op dat moment, tenzij je motor daarop getuned is. Dat zal bij de meeste motorfietsen wel meevallen.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:58:
Wil je dat niet te hard zeggen in de buurt van mijn motor? Ik houd mijn tankbonnetjes bij in een excelletje, en ik heb al een aantal keren kunnen aantonen dat E5 8-10% zuiniger is dan E10. Ik zou het niet leuk vinden als die opeens bij E5 / Euro98 net zo veel gaat gebruiken als bij de E10 / Euro95.
En dat komt simpelweg omdat er wel meer energie in zit. Immers, de ethanol die er in zit bevat minder energie. In E5 is dat aandeel ethanol minder.
Wat ik zo van cijfers kan vinden is dat het inderdaad net iets minder energie heeft, maar het vershil maar zo'n 3% is. Dat maakt het dus niet 'goedkoper' om 98 te tanken, maar maakt het verschil wel kleiner uiteraard
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:58:
Wat je bedoelt is de klopvastheid; daar doet een simpel motorblok niets mee. Dus je haalt er niet meer vermogen uit op dat moment, tenzij je motor daarop getuned is. Dat zal bij de meeste motorfietsen wel meevallen.
Die klopvastheid heeft toch te maken met het octaangetal? Dus 95, 98, 100? Dat maakt inderdaad geen bal uit. Als de fabrikant voorschrijft dat je 95 moet hebben, heeft 98 totaal geen nut. Wat de boel vertroebelt, is dat als je bij de El Cheapo pomp 95 haalt en bij Shell de hele dure premium 98 of in Duitsland de 100, je ineens brandstof hebt die precies 0,0 beter brandt, maar die wel voorzien is van andere/betere additieven waardoor de motor beter zou kunnen gaan lopen. Het verschil is aanwezig, alleen is het altijd de vraag of het de extra kosten van de premium brandstof rechtvaardigt.
Maar dan zijn die dingen gewoon slecht gemaakt. Zoals ik al zei is al heel lang bekend dat er ethanol in de brandstof komt. Als een fabrikant ervoor kiest om nog steeds de goedkope rubbers te gebruiken, ligt dat dus NIET aan de brandstof, maar aan die plurk van de bean counter bij de fabrikant.
Dit soort verhalen maakt dat mensen dus ten onrechte bang worden van de E brandstoffen, terwijl het dus helemaal niet daaraan ligt, maar aan luiheid/laksheid/zuinigheid van de fabrikant.
Jimmeh schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:53:
Het is echt een oud zeer dat E5 efficiënter zou zijn dan E10.
Is al vaak genoeg getest en geeft geen significant verschil.
Je moto kan niet zuiniger lopen want er zit niet 'meer energie' in E5.
Enige waar dat belangrijk voor is, is voor high performance motoren.
Als die het nodig hebben staat dat gewoon in je handleiding.
Er is voor auto's uitvoerig getest of er enige achteruitgang is qua motoren en hier is ook geen verschil gevonden. Kan me nu wel geen specifiek motor onderzoek weten, maar zie niet in waarom dat anders zou zijn.
Verschil tussen 1 op 17 en 1 op 21 met de motor (Street Triple uit 2013), 1 op 15 vs 1 op 16.5 in de auto (Fiesta 1.25 uit 2009). Beiden lopen minder rauw op E5, Fiesta pakt beduidend soepeler op. Dit is wel het verschil tussen de goedkoopste E95 met waarschijnlijk de volle 10% ethanol en BP Ultimate, waar 0% ethanol aan toegevoegd wordt.
Vanwege wettelijke regelgeving is bp Ultimate 98 voorzien van het pomplabel E5. Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren.
Daarnaast is het feitelijk onjuist dat er "niet meer energie zit in E5". De energiedichtheid per eenheid ethanol is 27 [MJ/kg] => 21 [MJ/l] tegen 46 [MJ/kg] => 34 [MJ/l] voor benzine. Dat betekent toch zo'n 30% minder energie per liter (en dus 3% voor een mengsel zoals E10).
De achteruitgang in betrouwbaarheid kan ik niks nuttigs over zeggen, maar als het even kan gaat er E5 in. 10% alcohol schijnt ook niet goed te zijn voor je lichaam
@DrivinUCrazy Heb je daar ook rekening gehouden met het verschil tussen Duitse E5 en Nederlandse E5? In NL kan je E5 vrijwel alleen krijgen als Super+ 98, waar je in Duitsland vaak de optie hebt voor Super 95 E5, Super+ 98 E5 en bij de duurdere tankstations ook nog 100/102 E5 (vrijwel nooit ethanol toegevoegd).
[Voor 13% gewijzigd door NLDViane op 28-03-2023 19:02]
@mphilipp of dat laksigheid van de fabrikant is of niet feit blijft dat ik nog steeds wekelijks dit soort problemen op mijn hefbrug heb staan. Ik heb werk zat hierdoor
Carburateurs is het grootste probleem maar dus ook echt een benzinetank die groeit door de ethanol. En zoals gezegd die motor is E10 bestendig volgens de sticker op diezelfde tank....
Maar met e5 (in de praktijk dus inderdaad 98) veel minder problemen. En de E5 in Nederland is meestal E0 dus geen ethanol vs 10% ethanol.
Ook qua efficiëntie blijf ik ook prive gewoon op E5/98 rijden want ook daarmee merk ik gewoon een soepeler rijdende motor en minder verbruik. Scheelt toch al gauw 1 tot 2 km per liter. Aantoonbaar dus niet alleen op gevoel.
@LankHoar heel eerlijk niet. Zal eens 2 nieuwe glazen vullen 1x met E5/95 en 1x E10/98. Duurt wel ff voordat alles verdampt is hoor.
[Voor 20% gewijzigd door harley op 28-03-2023 19:41]
Maar dan zijn die dingen gewoon slecht gemaakt. Zoals ik al zei is al heel lang bekend dat er ethanol in de brandstof komt. Als een fabrikant ervoor kiest om nog steeds de goedkope rubbers te gebruiken, ligt dat dus NIET aan de brandstof, maar aan die plurk van de bean counter bij de fabrikant.
Dit soort verhalen maakt dat mensen dus ten onrechte bang worden van de E brandstoffen, terwijl het dus helemaal niet daaraan ligt, maar aan luiheid/laksheid/zuinigheid van de fabrikant.
Nja m’n SV reed veel lekkerder met E5 (BP, zonder bio ethanol) dan met standaard E10.
M’n motor had zo’n 4 jaar stil gestaan en gelukkig geen gom in de benzine tank. Goed reinigen met brandstofreiniger en gaan.
Nu met de KTM merk ik ook dat E5 lekkerder rijdt,… ik blijf dus sowieso E5 rijden, en E10 als het echt niet anders kan.
Je kiest het uiteraard zelf maar persoonlijk vertrouw ik zo'n vestje niet, is niet gemaakt om over asfalt te schuren, en m'n lijf ook niet
Maar hij trekt toch die jas die niet in je quote staat erbovenop aan, en die is wel slijtvast als ik het zo lees. Dit is juist voor de protectoren die niet in die jas zitten
Maar hij trekt toch die jas die niet in je quote staat erbovenop aan, en die is wel slijtvast als ik het zo lees. Dit is juist voor de protectoren die niet in die jas zitten
Veiligheid is arbitrair, CE label of niet. je kan een CE gekeurde jet-helm kopen maar en CE full-face is toch veiliger e nzo kan je legio voorbeelden noemen mbt veilig en veiliger. Met de auto gaan is doorgaans veiliger dan met de motor, thuis blijven nog veiliger (afhakelijk van waar je woont natuurlijk).
Geen idee welk type alpinestars jas ik heb, maar dat is ook een softshell jas.
Zie wel dat deze Fox jas meer gericht is op MTB, advies blijft toch altijd om niet te vallen en als het voor de offroad tripjes is zal het eerder om klappen gaan dan het glijden.
[Voor 26% gewijzigd door timmie271 op 28-03-2023 22:50]
Geen idee welk type alpinestars jas ik heb, maar dat is ook een softshell jas.
Zie wel dat deze Fox jas meer gericht is op MTB, advies blijft toch altijd om niet te vallen en als het voor de offroad tripjes is zal het eerder om klappen gaan dan het glijden.
Hier gelukkig geen problemen met E10, en de motor heeft daar al 100k km mee gereden, nu ook ie weken achter elkaar stilstaat. Het starten en rijden gata prima. Doe ongeveer 3 maanden met een tank nu (~300km). Met een FJR uit 2004, met 175k op de teller.
Enige verschil dat ik zag was op de camera (die bij de uitlaat naar achter was gericht) dat er wat roet uitkwam toen ik de motor opentrok in de bergen. Maar dat kan evengoed roet zijn geweest die al in het uitlaatsysteem zat en loskwam onder druk/hitte. En niet perse de gekozen brandstof.
Ook is het een mythe dat je meer PK's / Nm's krijgt van een hoger octaan getal. Enige verschil is dat de brandstof voorspelbaarder ontbrand, en pas als jou ECU/onsteking daar op kan reageren heb je er profijt van. En dat is niet met je huis tuin en keuken motoren, zelfs niet de recente modellen.
[Voor 32% gewijzigd door _Apache_ op 29-03-2023 08:54]
Mijn Vespa uit 2006 start en rijd ook goed op die E10 benzine. Ook na een jaar stilstand.
Wel is kan er minder benzine in lijkt het wel.
Voorheen kon ik makkelijk 230 km rijden op een tankje nu is het met 210km wel echt op.
Dat is toch een liter die er minder in gaat.
Misschien de vlotter opgezwollen of zo iets??
Gisteren de nieuwe startrelais binnen gekregen en gemonteerd (de nieuwe ziet er toch een heel stuk beter en frisser uit dan de oude )
En omdat ik de VFR toch uit elkaar had liggen, had ik de sterke wens om een spanningsmeter te monteren. Toen kwam @Willem met de briljante tip om dan een Hella Din socket te plaatsen, waar je vervolgens een spanningsmeter (of een USB) op kan aansluiten. Een maatje van me had toevallig nog wat van dat spul liggen, en ik heb de socket in mijn stuurpen gemonteerd. (uiteraard extra goed geïsoleerd)
De socket heb ik bewust rechtstreeks op de accu aangesloten, zodat ik deze ook kan gebruiken om de accu op te laden.
Gelijk een spanningsmeter / usb combinatie gescoord, met een keurige waarde als resultaat:
Na montage eens een profstart gedaan, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Keurige 14,5 volt, zonder verbruikers er aan gekoppeld
Na het monteren en aansluiten van de koplampen nogmaals gecontroleerd
Tevens zie ik dat de accu niet onder de 10volt komt tijdens het starten, dus dat stemt me voorzichtig positief!
En het begint langzaam weer op een volwaardige motor te lijken, nu de topkuip er weer op zit
En omdat ik de VFR toch uit elkaar had liggen, had ik de sterke wens om een spanningsmeter te monteren. Toen kwam @Willem met de briljante tip om dan een Hella Din socket te plaatsen, waar je vervolgens een spanningsmeter (of een USB) op kan aansluiten. Een maatje van me had toevallig nog wat van dat spul liggen, en ik heb de socket in mijn stuurpen gemonteerd. (uiteraard extra goed geïsoleerd)
De socket heb ik bewust rechtstreeks op de accu aangesloten, zodat ik deze ook kan gebruiken om de accu op te laden.
Gelijk een spanningsmeter / usb combinatie gescoord, met een keurige waarde als resultaat:
[Afbeelding]
Na montage eens een profstart gedaan, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Keurige 14,5 volt, zonder verbruikers er aan gekoppeld
[Afbeelding]
Na het monteren en aansluiten van de koplampen nogmaals gecontroleerd
[Afbeelding]
Tevens zie ik dat de accu niet onder de 10volt komt tijdens het starten, dus dat stemt me voorzichtig positief!
En het begint langzaam weer op een volwaardige motor te lijken, nu de topkuip er weer op zit
[Afbeelding]
Wel is kan er minder benzine in lijkt het wel.
Voorheen kon ik makkelijk 230 km rijden op een tankje nu is het met 210km wel echt op.
Dat is toch een liter die er minder in gaat.
Misschien de vlotter opgezwollen of zo iets??
@Jolke dat heeft niet zoveel invloed.
Verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 25, mits ik niet op de snelweg kom.
De laatste serieuze rit op de de Vespa was de Dutch 1000 vorig jaar.
Toen kon ik gewoon niet heel veel meer dan 210km op een tankje peut komen.
Bij de 185km ging het reserve lampje al aan.
De aanwijzing op het metertje klopt ook niet meer.
Bij tot het randje volgooien geeft het ding nog steeds niet vol aan..
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details