Modz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:41:
Wij gaan met een aantal vrienden in mei naar de Eifel, we hebben een huis in
Ramscheid. Ik ben nog op zoek naar top tips voor routes in de buurt. We hebben 2 1/2 dag om daar rond te rijden (lang weekend). Zijn er hier mensen met ervaring in dat stuk van de Eifel?
1: routes maken met MyRouteApp, en dan kijk je ook naar de michelin kaarten. Groene lijntjes zijn in de regel leuke weggetjes. Uiteraard kunnen programma's als Kurviger je ook goed op weg helpen.
2: het hangt een beetje van je stijl af. Ik houd van de kleinere technische weggetjes. Dus de weggetjes met L en K nummers. De ander houdt wat meer van rustig toeren en zal dus meer L en B wegen kiezen. Ook van belang zijn de afstanden die je verwacht en gewend bent te rijden.
Ramscheid ligt op de grens van het leuke gebied imho; richting het zuiden en zuid-oosten wordt het leuk. Dat is dan ook een goede uitvalsbasis. Het noordelijke stuk richting de Rursee zou ik proberen te vermijden. Ik zou meer richting Vulkaneifel of richting de Moezel gaan. Bleialf, Steffeln, Gerolstein, Schönecken, Mürlenbach, Meerfeld.
Tip: Hotel-Restaurant Maas in Lutzerath, lekkere Flammkuchen.

Als je nog meer richting Moezel gaat: Cochem zou ik zelf proberen te vermijden; is mij té toeristisch en te druk.
Van Ramscheid uit kun je ook eenvoudig via bijvoorbeeld Bleialf richting Weiswampach of Dasburg richting Luxemburg en daar een rondje rijden.
3: leuke weggetjes
- L12 van Waxweiler via Lambertsberg naar Oberweiler.
- L16 van Schönecken via Mürlenbach, Meerfeld naar Manderscheid.
- L29 van Gerolstein naar Salm.
Vervolgens van Salm naar Birresborn (let op; klein technisch werk over een smal weggetje!) Google maps geeft het wegnummer niet weer.
Maar heel eerlijk: kijk op de kaart, zoek wat kronkeltjes, verbind die met elkaar en je hebt een prachtige route. Je kunt daar bijna niet verkeerd rijden.
Sommige wegen zijn verboden, zoals van Bad Bertrich richting Reil (uit mijn hoofd is dat de K31, ook dit nummer geeft Google maps niet weer), maar zoveel zijn dat er niet in die omgeving.
Ik ga geen routes met je delen, maar met bovenstaande tips moet je een heel eind kunnen komen.