Even inhaken op de cross/enduro discussie

.
Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste motorcross ervaring gehad in Eindhoven, bij Marcel van Drunen.
Yamaha WR450. Leuke dingen.
Helaas had het echt veel geregeld en was de baan beetje modderig. Volgens de kenners was het nu stuk zwaarder dan normaal ivm de vele diepe sporen.
Man man, wat is crossen fysiek zwaar. Ik had mn hartslag band en sporthorloge om. 15 minuten rijden staat redelijk gelijk aan een Crossfit workout (gemiddelde HR 170..). Wel echt heel vet.
Ik merk wel dat dit niet echt mijn talent is. Ik ben wat te voorzichtig, waardoor alles juist moeilijker wordt. Ik doe het meeste instinctief ook precies verkeerd ipv goed (ga ik staan, klem ik mn benen weer niet bijv). Ik zat van mezelf ook veel te ver naar achteren zoals je op een straatfiets zit. Je moet op de crosser echt heel ver naar voren zodat je met je armen meer hefboom hebt om de motor in te kantelen.
Want dat is dus het gekke. Je moet de motor gewoon best onder je vandaag duwen en dan veel gas geven, maar ook weer niet teveel omdat je achterwiel dan spint. Te weinig gas en je valt naar binnen. Delicate balans. Ondertussen ook nog ver kijken en het glijden van voor/achterkant af en toe maar voor lief nemen.
Einde van de dag nog hard op mn plaat gegaan rechtdoor toen ik te weinig gas gaf en in een klein spoortje kwam. Soort tankslapper als gevolg en ik werd gelanceerd met 10 km/u. Niet te hard gelukkig, wel dikke blauwe plek op mn dijbeen en gekneusd ego. Gelukkig heb ik het filmpje on board met mn GoPro.. zal het hier wel eens plaatsen als ik alles geupload heb

.
Samenvatting: ik vind het onwijs ruig en cool, maar ik moet nog alles (ont)leren. Volgend seizoen gaat mn cross/enduro seizoen dan ook echt te beginnen en hoop ik de crossers/enduro mannen van dit topic ook eens tegen te komen

.