Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.017.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pagman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:27:
Zeg willen jullie eens stoppen met deze vervuilende hobby en massaal overstappen op de elektrische zoefmotoren. :+

[...]
Motorrijders kunnen tenminste het woord viezeriken spellen. :9

En daarnaast, lekker kleine groep die onderzocht is. Oude motoren zullen ongetwijfeld vervuilend zijn, maar mijn 5 jaar oude fiets is dat toch echt niet. Parijs is sowieso een stad met veel oude meuk en vervuiling... scooters worden die onder de motoren geschaard of niet? Dan is die 3000 al helemaal een niet representatief getal op een totaal van 180.000.... waardeloos onderzoek. :/

[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 11-10-2019 12:52 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-10 11:32
@SmurfLink er zit nogal een verschil tussen auto's en motoren in waar ze aan moeten voldoen, tussen Euro4 en Euro6 zit best veel verschil in uitstoot. @Destruction hierboven heeft echter een goed punt, grote kans dat een Euro6 auto een half uur in de file een stuk meer uitstoot dan de 5 minuten die een Euro4 motor over hetzelfde stuk doet.

* Chakotay zegt maar niets over zijn motor uit 2001, die heeft alleen maar een geluidsdemper ipv ook iets van een kat of andere filters :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:51

Destruction

(ex-)Automonteur

Chakotay schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:53:
* Chakotay zegt maar niets over zijn motor uit 2001, die heeft alleen maar een geluidsdemper ipv ook iets van een kat of andere filters :+
De CBR is nog eens 10 jaar ouder :P

Maar inderdaad, het lijkt erop alsof ze motoren en scooters op 1 bult hebben geveegd. Natuurlijk komt het dan erger uit dan het daadwerkelijk is. Volgens mij zijn de meeste scooters nog altijd olie verstokende 2takt apparaten 8)7

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zeg willen jullie eens stoppen met deze vervuilende hobby en massaal overstappen op de elektrische zoefmotoren. :+

[...]
Hoeveel rijdende auto's zijn allemaal EURO6 ?

Ik denk dat mensen die dagelijks veel woon-werk rijden wel een nieuwere EURO4 motor hebben..

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:23
bakkie1985 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:41:
Gisteren een opstapdag gedaan georganiseerd vanuit de ANWB. je kan hier kennismaken met het motorrijden en direct erna profiteren van een voordeelpakket. ik heb genoten! had ik dit maar veel eerder gedaan!
mede door mijn jeugdervaring op een crosser (misschien 10x een uurtje?) heb ik nu enorm voordeel. ik was snel gewend aan de motor en kon al lekker gooien in de grote slalom. de instructeur daagde me uit om e.e.a. aan bijzondere verrichtingen uit te voeren welke eigenlijk allemaal goed verliepen.
Ze denken dat ik totaal 10 uur les nodig heb. A.s. woensdag ga ik starten!
Woensdagmiddag mn 1e les AVB gehad in de stromende, en echt STROMENDE regen, wat een vuurdoop was dat :o .
Na de les besproken dat het examen AVB kan worden ingepland z.s.m.
Gistermiddag mijn 1e keer op voor de theorie welke ik binnen 10 min met 1 fout heb gehaald, pak van mn hart want hier zag ik enorm tegenop.
Nog 1 lesje vlak voor AVB examen en dan doorplannen voor AVD, loopt lekker! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Ghostrider schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Hoeveel rijdende auto's zijn allemaal EURO6 ?

Ik denk dat mensen die dagelijks veel woon-werk rijden wel een nieuwere EURO4 motor hebben..
Ik denk dat dat nog tegenvalt eigenlijk. Van het auto woon-werk verkeer is een groot deel lease, en dus relatief nieuw. Leasemotoren zijn veel zeldzamer, waardoor mensen hier vaker hun eigen motor voor gebruiken. Het aantal dat hier elke paar jaar een gloednieuwe voor koopt is dan toch een stuk kleiner lijkt me.

Als ik hier (IT-gebouw van een grote bank, over het algemeen mensen die redelijk verdienen) in de motorstalling kijkt zijn er van de 10-20 motoren die er elke dag staan maar een paar minder dan 4 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

De CBR is nog eens 10 jaar ouder :P

Maar inderdaad, het lijkt erop alsof ze motoren en scooters op 1 bult hebben geveegd. Natuurlijk komt het dan erger uit dan het daadwerkelijk is. Volgens mij zijn de meeste scooters nog altijd olie verstokende 2takt apparaten 8)7
Mja zo kan ik ook de onderzoeksresultaten krijgen die ik wil hebben :P

@Chakotay moet je eens hier komen kijken. Chronisch tekort aan parkeerplekken voor de auto doet wonderen. Er staan hier toch een stuk of 20-30 motoren bij fatsoenlijk weer op het terrein en in de garage nogmaals dat aantal (er is een speciaal stuk motorparkeerplek zowel op het terrein als in de garage). Als automobilist moet je voor 8u binnen zijn, anders mag je buiten het terrein op 15min lopen parkeren omdat alles hier vol zit. :P dus dat motiveert mensen wel op de motor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:50
Ja, maar zijn dat allemaal spiksplinternieuwe motoren? ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-10 22:53
Hier voor de school sta ik meestal mijn mijn flink opgeboorde brommer tussen een stuk of 40 scooters :+

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
@SmurfLink heh, ik dacht dat het er hier al best veel zijn :) Maar wat @DrivinUCrazy zegt inderdaad, zijn dat allemaal gloednieuwe motoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-10 14:48

[...]
wordt aan gewerkt... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:55
Frans92 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:25:
[...]

Ik heb door drukte op werk en thuis weinig tijd om een review te schrijven. Hopelijk kom ik er van het weekend aan toe. Laten we kort zeggen dat ik het een prachtige manier van navigeren vind, maar dat het apparaatje wel bepaalde nadelen heeft/(nog) functionaliteit mist.
Ik ben benieuwd, maar doe rustig aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:33:
Ja, maar zijn dat allemaal spiksplinternieuwe motoren? ;)
Grotendeels eigenlijk wel... sowieso van de laatste 10-15 jaar wel denk ik. Zit veel mooi spul tussen. heel af en toe echt een oudje, maar grotendeels nieuw. Sta af en toe echt flink te kwijlen bij wat er tussen zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeLyon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-10 14:53
bakkie1985 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:00:
[...]

Woensdagmiddag mn 1e les AVB gehad in de stromende, en echt STROMENDE regen, wat een vuurdoop was dat :o .
Na de les besproken dat het examen AVB kan worden ingepland z.s.m.
Gistermiddag mijn 1e keer op voor de theorie welke ik binnen 10 min met 1 fout heb gehaald, pak van mn hart want hier zag ik enorm tegenop.
Nog 1 lesje vlak voor AVB examen en dan doorplannen voor AVD, loopt lekker! _/-\o_
Lekker bezig! Ik ben ook aan het lessen momenteel, en mag de 22e voor AVB. Heb vrijwel al m'n lessen in de stromende regen gehad ook, hebben we dat maar meteen gehad :+

Het gaat behoorlijk rap als je tijd hebt om te lessen, en het is ook erg leuk om te doen. Kan niet wachten tot het voorjaar want dan moet ondergetekende een nieuwe motor in de tuin hebben staan :P

Inmiddels ook al een eigen helm aangeschaft, de Shoei GT Air II. Echt een enorm fijne helm, qua comfort. Ook op de snelweg met 100km/u+ had ik geen last van het suizen van de wind, zonder oordoppen. Nog niet erg veel mee gereden (aantal lessen), maar érg tevreden mee tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
DeLyon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Lekker bezig! Ik ben ook aan het lessen momenteel, en mag de 22e voor AVB. Heb vrijwel al m'n lessen in de stromende regen gehad ook, hebben we dat maar meteen gehad :+

Het gaat behoorlijk rap als je tijd hebt om te lessen, en het is ook erg leuk om te doen. Kan niet wachten tot het voorjaar want dan moet ondergetekende een nieuwe motor in de tuin hebben staan :P

Inmiddels ook al een eigen helm aangeschaft, de Shoei GT Air II. Echt een enorm fijne helm, qua comfort. Ook op de snelweg met 100km/u+ had ik geen last van het suizen van de wind, zonder oordoppen. Nog niet erg veel mee gereden (aantal lessen), maar érg tevreden mee tot nu toe.
rijd toch maar MET oordoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
@DeLyon Zit bij jou in de GT-AIR2 dat neus stuk wel goed vast in je helm of zit het er ook losjes in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:34

steveman

Comfortabel ten onder

[...]
[...]zonder oordoppen.
[...]
Volgende keer mooi doppen aantrekken, ongeacht welke helm je draagt.

hoe je dat precies doet weet ik niet, maar doe het!

Het is overigens ook al de hele dat @Vrijdag slechte vrijdag, voor het eerst in 23 weken weer werken op zo'n onding
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qx22dp4.png

[ Voor 26% gewijzigd door steveman op 11-10-2019 16:06 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:51
Pagman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:04:
@DeLyon Zit bij jou in de GT-AIR2 dat neus stuk wel goed vast in je helm of zit het er ook losjes in?
Dat zit bij mijn versie 1 ook los, lijkt dat ze het nog niet gefixed hebben :+

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
[...]

Hier morgen weer bochtentraining.. De vorige 2x had ik regen en je voelt hem dus al aankomen.... Morgen ook weer de hele dag regen voorspeld :') :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
Mitssz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Bedoel je dat losse stuk dat je erbij kreeg? Die heb ik zelf niet gebruikt, verder geen losse onderdelen in de helm. Heb de helm even niet hier liggen maar kan hem straks even nalopen voor je.

Edit: ik realiseer me idd dat oordoppen eigenlijk te allen tijde zouden moeten, ga ik doen vanaf nu. Heb de Alpline pro's met 2 varianten. Wel vreemd dat de instructeur met geen woord rept over die dingen, ook niet nu we binnenkort van Utrecht naar Amsterdam zullen gaan rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door DeLyon op 11-10-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
DeLyon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Edit: ik realiseer me idd dat oordoppen eigenlijk te allen tijde zouden moeten, ga ik doen vanaf nu. Heb de Alpline pro's met 2 varianten. Wel vreemd dat de instructeur met geen woord rept over die dingen, ook niet nu we binnenkort van Utrecht naar Amsterdam zullen gaan rijden.
die oordopjes werkten voor mij totaal niet (je bedoelt die parapluutjes he?). Bleven niet zitten.

Een alternatief zijn de 3M gele schuimpjes (al wil ik nooit meer terug van mijn otoplastieken, Variphone V-sil moto, qua draagcomfort en gemak om in te brengen)

[ Voor 12% gewijzigd door Dryhte op 11-10-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
Dryhte schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:59:
[...]

die oordopjes werkten voor mij totaal niet (je bedoelt die parapluutjes he?). Bleven niet zitten.

Een alternatief zijn de 3M gele schuimpjes (al wil ik nooit meer terug van mijn otoplastieken, Variphone V-sil moto, qua draagcomfort en gemak om in te brengen)
Klopt, de parapluutjes. Alpine MotoSafe Pro. Puur even als tijdelijke oplossing tijdens het lessen, daarna een keer goede oordoppen laten aanmeten.

Welk filter gebruik je van Variphone? 21/22/27 dB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hier al ruim 4 jaar en 18.500 km ervaring met een elektrische motor. De benzinemotor die ik daarnaast ook nog heb, blijft sindsdien zoveel mogelijk binnen staan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idem (maar dan Eerder 4 weken en 3400km), die brandstof tanken is dan plots zo duur :-)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2019 18:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Chakotay
Motoren zijn heel goed voor het milieu, er groeien zelfs bomen uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/79qeobvprvr31.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
wimmel_1 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:36:
[...]

Een blok wat WARM stationair (nog) met 2K Rpm's draait?
yup same here, 1500rpm. 4 cilinder 650. Ging er dus weer vanuit dat dit standaard was op alle moto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pagman
  • Laatst online: 28-07-2024
Mitssz schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Dus in de 1 zit het ook :o , vind het wel raar dat ze het er los bij doen en niet gewoon al vast in de helm doen zoals bij andere fabrikanten. Nu valt het er danwel niet uit maar ik vind het maar raar hoe Shoei dat doet.
DeLyon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:44:
[...]

Bedoel je dat losse stuk dat je erbij kreeg? Die heb ik zelf niet gebruikt, verder geen losse onderdelen in de helm. Heb de helm even niet hier liggen maar kan hem straks even nalopen voor je.

Ja inderdaad het losse stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik vind Euro 6 al gek zat na Euro -1 :+

Met stom dus, @Chakotay :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
DeLyon schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

Klopt, de parapluutjes. Alpine MotoSafe Pro. Puur even als tijdelijke oplossing tijdens het lessen, daarna een keer goede oordoppen laten aanmeten.

Welk filter gebruik je van Variphone? 21/22/27 dB?
De zwaarste. Werkt prima, ook met bluetooth setje

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-10 23:11

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SKnkC7KqOv1dgVp9Ru5qNB6Q/full.jpg

Drukke dag vandaag @Vrijdag ? :9

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik woon in de VS en heb de ECU van m'n Kawasaki Z900RS laten flashen. Al die ongein om de milieustandaarden te halen eruit en de motor loopt wat rijker en koeler. Iets hoger verbruik in hoe ik typisch rij, maar hij draait soepeler en trekt fijner op. Hier gelukkig (nog?) geen last van de Euro4/5 verplichtingen, hoewel de meeste motoren er standaard aan voldoen omdat ze ook in Europa verkocht worden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Hillie schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 05:36:
Ik woon in de VS en heb de ECU van m'n Kawasaki Z900RS laten flashen. Al die ongein om de milieustandaarden te halen eruit en de motor loopt wat rijker en koeler. Iets hoger verbruik in hoe ik typisch rij, maar hij draait soepeler en trekt fijner op. Hier gelukkig (nog?) geen last van de Euro4/5 verplichtingen, hoewel de meeste motoren er standaard aan voldoen omdat ze ook in Europa verkocht worden.
Je kan ook gewoon naar Californië verhuizen, dan moet je alvast aan EURO83b voldoen denk ik :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeLyon
Pagman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Dus in de 1 zit het ook :o , vind het wel raar dat ze het er los bij doen en niet gewoon al vast in de helm doen zoals bij andere fabrikanten. Nu valt het er danwel niet uit maar ik vind het maar raar hoe Shoei dat doet.

[...]

Ja inderdaad het losse stuk.
In hoeverre is deze breath guard daadwerkelijk nodig voor deze helm? Ik heb hem nog niet gebruikt, en met het pinlock vizier ook geen last van beslaan gehad. Misschien puur een esthetisch iets?

Vraag: ik heb een erg leuke motor gezien uit 2015 welke momenteel begrensd is op 35KW en zo'n 7500km heeft gelopen. Het is mogelijk deze weer op 55KW te zetten. In hoeverre maakt het uit dat deze motor tot op heden enkel op 35KW heeft gelopen voor het inrijden van het blok? En wat zou ik hiervan kunnen merken zodra ik direct start met rijden op 55KW?

[ Voor 23% gewijzigd door DeLyon op 12-10-2019 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dryhte
Zo, net een proefrit gemaakt op de Energica Eva Esseesse9. Geweldig leuke motor... Heeft me helemaal overtuigd.

Zithouding comfortabel rechtop, comfy maar stevig zadel, mooi, leuk geluidje, enkel de prijs is even slikken.

Maar binnen afzienbare tijd rijdt deze jongen elektrisch.

(Nog niet besteld, ik wacht EICMA even af mbt eventuele aankondigingen, een zwaardere batterij zou namelijk welkom zijn)

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dryhte schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

Zo, net een proefrit gemaakt op de Energica Eva Esseesse9. Geweldig leuke motor... Heeft me helemaal overtuigd.

Zithouding comfortabel rechtop, comfy maar stevig zadel, mooi, leuk geluidje, enkel de prijs is even slikken.

Maar binnen afzienbare tijd rijdt deze jongen elektrisch.

(Nog niet besteld, ik wacht EICMA even af mbt eventuele aankondigingen, een zwaardere batterij zou namelijk welkom zijn)

O+
ja dit vraagt natuurlijk wel om een paar mooie fotootjes he :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dryhte
SmurfLink schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

ja dit vraagt natuurlijk wel om een paar mooie fotootjes he :9
Geen foto's gemaakt dus je zal 't hiermee moeten stellen:

Afbeeldingslocatie: https://www.energicamotor.com/images/pages/energicaesseesse9-details-4b.jpg

't regende trouwens de hele tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Laatst online: 11:26

Youk

Volvo For Life

@Dryhte waar/bij wie heb je die proefrit gemaakt? Alhoewel ik graag eerst nog 50K bij op mijn Viffer zet zodat deze over de 200K km zit, is dit wel de elektrische motor die ik graag zou willen hebben voor woon-werk verkeer. Batterij zou zelfs voldoende moeten zijn bij alle weer, heb 50km enkele rit te doen en mogelijkheid tot opladen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dryhte plannen om de SRF ook te testen? In go 4 electronic winkel in Heverlee BE hebben ze momenteel een kleine korting. Voor de SRF is het de 220V lader/adapter gratis. Bij de oudere zero modellen korting op de prijs. Zelf in Zwevegem gekocht wel dus geen idee of het een goede winkel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Youk schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:41:
@Dryhte waar/bij wie heb je die proefrit gemaakt? Alhoewel ik graag eerst nog 50K bij op mijn Viffer zet zodat deze over de 200K km zit, is dit wel de elektrische motor die ik graag zou willen hebben voor woon-werk verkeer. Batterij zou zelfs voldoende moeten zijn bij alle weer, heb 50km enkele rit te doen en mogelijkheid tot opladen.
Ben je niet bang dat er met zo'n merk als 'Energica' dadelijk iets soortgelijks gaat gebeuren als dat wat er ook al met 'Brammo' gebeurd is in 2017?

Al die startende 'merken' hebben simpelweg niet het kapitaal om te kunnen (blijven) opboksen tegen de aanwezige 'orde'.... In de autobranche is Tesla waarschijnlijk dan ook géén blijvertje.

[ Voor 66% gewijzigd door Will_M op 12-10-2019 18:02 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:37:
[...]

Ben je niet bang dat er met zo'n merk als 'Energica' dadelijk iets soortgelijks gaat gebeuren als dat wat er ook al met 'Brammo' gebeurd is in 2017?

Al die startende 'merken' hebben simpelweg niet het kapitaal om op te kunnen (blijven) boksen tegen de aanwezige 'orde'.... In de autobranche is Tesla waarschijnlijk ook géén blijvertje.
Tesla zal iig worden overgekocht als ze het zelf niet meer redden. Hun IP en SuC infrastructuur is echt veel waard.

Zo EV motorbouwer kan idd eerder echt omvallen denk ik. En als ie dan stuk is, kan game over zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

@wimmel_1 als iedereen zo zou denken dan koopt niemand dit merk natuurlijk en gaat er automatisch gebeuren wat jij beschrijft: het verdwijnt. Dus als niemand hiervoor gaat, dan blijven we enkel bij de grote merken hangen. Een beetje concurrentie kan geen kwaad.

Wat mij vooral verbaast, in auto land zien we meer en meer grote constructeurs die een EV uitbrengen. In motorland is dit (lijkt mij) hééél beperkt. Ik weet dat KTM een elektrische crosser heeft en HD heeft de Livewire (is die al te koop?), maar verder? Dus de zowat enige elektrische motoren waar je naar kan kijken is van nieuwe kleine constructeurs.

Maar zoals ik hierboven ook al aangaf, ik wil eerst nog wat tijd doorbrengen op de Viffer, dus dit is misschien voor binnen een jaartje of 3 à 4. Daartegen weten we (hopelijk) ook al iets meer over wie de blijvers zijn en wie niet. En vooral wat de degelijkheid is van al deze merken en hun machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Requiem19 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:48:
[...]

Tesla zal iig worden overgekocht als ze het zelf niet meer redden. Hun IP en SuC infrastructuur is echt veel waard.

Zo EV motorbouwer kan idd eerder echt omvallen denk ik. En als ie dan stuk is, kan game over zijn...
Ik vraag me af of dat Tesla überhaupt wel ooit overgekocht gaat worden. Als Tesla ooit nog overgekocht gaat worden dan zit de potentiële koper met een installbase aan inmiddels geleverde producten welke nú momenteel al niet eens fatsoenlijk onderhouden kan worden (onderdelen productie is 100% voor nieuw te leveren producten bestemd).

Maakt met zuiver en alleen 'lease contracten' niet zoveel uit (doe maar een nieuwe!!) maar als die apparaten ooit massaal op de consumentenmarkt terecht gaan komen (al dan niet als tweedehands voertuig) dan heb je meteen de spreekwoordelijke poppen aan het dansen en zijn de rapen vervolgens ook écht gaar....

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 12-10-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zero is al lang geen nieuwe constructeur meer. Energica weet ik niet hoe lang ze al bestaan maar toch ook al redelijk wat modellen.

Ze hebben vooralsnog het voordeel dat ze met grote marge kunnen verkopen.

Bmw zal zijn concept ook wel verder uitwerken. Ze hebben nu alleen nog maar een elektrische scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Youk schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:41:
https://electricmotorcycl...ctric-motorcycles-zeeland

Uurtje rijden van Gent, maar ze hebben andere vestigingen in .nl

@Verwijderd ja, getest, maar ik vond 'm totaal niet lekker zitten, te sportief voor mijn smaak (reed verder erg leuk hoor). En het gebrek aan snelladen... Ik denk dat ik met het CCS laden van die Energica de motor meer zal kunnen gebruiken, ook voor langere afstanden. Natuurlijk niet te vergelijken met een ICE, maar de realiteit is dat ik nog nooit meer dan 400km op 1 dag gereden heb met de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 19:06:
Zero is al lang geen nieuwe constructeur meer. Energica weet ik niet hoe lang ze al bestaan maar toch ook al redelijk wat modellen.

Ze hebben vooralsnog het voordeel dat ze met grote marge kunnen verkopen.

Bmw zal zijn concept ook wel verder uitwerken. Ze hebben nu alleen nog maar een elektrische scooter.
Ook Zero opereert nú nog in een 'niche' segment waarin de overige fabrikanten (nu) nóg geen financieel heil zien. Kijk naar de automobiel markt waarbij "Fisker" een tiental jaren geleden de Karma met véél bombarie op de markt zette en daarmee inmiddels ook al weer ter zielen is gegaan.....

Als (nieuwe) fabrikant redt je 't écht niet meer met één 'paard' waar je op aan het wedden gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

@Dryhte Die had ik al in het vizier. Ook van hieruit makkelijk aanrijden, even Antwerpen voorbij en dan verder door naar boven richting westen. Ben daar in de buurt al een aantal keren geweest bij Tovami voor het afstellen van mijn power commander.

Heb je gewoon een testritje gemaakt of echt voor een dagje een motor gehuurd? Ik overweeg toch wel een dagje huur, dat zegt veel meer dan een kort testritje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Gewoon testritje, een dag huren vind ik zelf erg moeilijk in te passen. Ik heb 't wel aangevoeld inmiddels, na testritten op Zero DS, SR/F, Energica Eva en Esseesse9. Maar ze staan wel open voor huren, je krijgt 't huurbedrag terug als je koopt :)

Edit: mijn gemiddelde motorrit duurt ook maar een uurtje, zeg maar. Ik had een huur dagje overwogen, maar hoe vaak heb je eens een hele dag tijd voor de motor? Ik alvast zelden.

[ Voor 26% gewijzigd door Dryhte op 13-10-2019 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:23

Vrijdag

De Zwarte

Nu tweede stop van de Distinguished Gentlemen's Ride Den Haag.
Keihard posen dit 😎

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Vrijdag schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 13:57:
Nu tweede stop van de Distinguished Gentlemen's Ride Den Haag.
Keihard posen dit 😎
Cool vond ik dat. Zelfs met 125cc Mash. Wat gaat dat geven met de 0cc Esseesse9 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dryhte op 13-10-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Dryhte schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:03:
[...]

Cool vond ik dat. Zelfs met 125cc Mash. Wat gaat dat geven met de 0cc Esseesse9 ;)
Er staat ook een café racer brommer tussen, en twee old skool Vespa's @Bommes :)

Voor een elektrische motor is het wat lastig denk ik, zit je toch nog met de actieradius. Maar ik geloof dat die nieuwe retro electro nakeds er best tussen kunnen :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Vrijdag schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

Er staat ook een café racer brommer tussen, en twee old skool Vespa's @Bommes :)

Voor een elektrische motor is het wat lastig denk ik, zit je toch nog met de actieradius. Maar ik geloof dat die nieuwe retro electro nakeds er best tussen kunnen :P
goh die ene keer dat ik meereed in Gent waren het gewoon 3 rondjes door de stad, al bij al misschien 30km ;)

Afgewisseld met 3 pose-stops op grote pleinen, natuurlijk.

En aan dat tempo (gemiddeld 10km/u of zo) heb je elektrisch een actieradius van zo'n 300km.

[ Voor 5% gewijzigd door Dryhte op 13-10-2019 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dryhte schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:03:

Edit: mijn gemiddelde motorrit duurt ook maar een uurtje, zeg maar. Ik had een huur dagje overwogen, maar hoe vaak heb je eens een hele dag tijd voor de motor? Ik alvast zelden.
Gelukkig heb ik daar wat meer tijd voor dan. Groetjes uit de Vulkaneifel. :w Daarstraks al even bij de Nurburgring wezen kijken (en daar was het me weer eens te druk, dus snel weer wegwezen daar)
Vanmorgen was het thuis nog slecht weer en een onheilspellende buienradar, maar ik heb eigenlijk al de hele dag warm en droog weer sinds ik ben vertrokken om 9:00 uur. Wel veel wind.

Als ik met de motor weg ga plan ik ook geen eindtijd. Als ik dan zin heb plak ik er gewoon nog een lusje aan vast.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
DrivinUCrazy schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Gelukkig heb ik daar wat meer tijd voor dan. Groetjes uit de Vulkaneifel. :w Daarstraks al even bij de Nurburgring wezen kijken (en daar was het me weer eens te druk, dus snel weer wegwezen daar)
Vanmorgen was het thuis nog slecht weer en een onheilspellende buienradar, maar ik heb eigenlijk al de hele dag warm en droog weer sinds ik ben vertrokken om 9:00 uur. Wel veel wind.

Als ik met de motor weg ga plan ik ook geen eindtijd. Als ik dan zin heb plak ik er gewoon nog een lusje aan vast.
Prima, geniet met volle teugen ;) je hebt vast geen gezin met kinderen. Ik sprak voor mezelf.

@wimmel_1 wat de obscuriteit van het merk Energica betreft, daar heb ik geen probleem mee. Ze zijn alvast gedreven genoeg om een hele e-motor competitie uit de grond te stampen, ze gaan er echt voor.
Ook voor het merk Zero had ik geen angst trouwens. Ik denk dat ze beiden binnen 5 jaar zeker nog kunnen bestaan, net als Tesla, daarvoor zijn er nog voldoende vernieuwingen te verwachten in het elektrisch rijden, maar zelfs indien er onverwacht iets zou gebeuren, en mijn motor is van de ene dag op de andere een duur stuk schroot, zal ik er geen boterham minder om moeten eten... En inmiddels heb ik een nieuw en dynamisch merk gesteund. En een blitse motor gereden ;)

@Vrijdag foto van jezelf + moto op de DGR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Dat begrijp ik, en inderdaad, geen kinderen hier. Mijn partner werkt ook nog eens vaak op momenten dat ik vrij ben, dus de motor hobby is juist ideaal voor mij. We zijn dit jaar maar een paar keren weg geweest met de motor, maar een keer daarvan was dan wel weer een weekendje. Dat is dan wel weer mooi.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sJFxFLH/Foto-27.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SJxFCGJ/Foto-01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/P4Gpc3N/Foto-02.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cJRPRYt/Foto-03.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8BjQHCH/Foto-09.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ynqrN5z/Foto-19.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TRY7Mrf/Foto-20.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DgmPLT7/Foto-21.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V9X5HYs/Foto-22.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HCYpphj/Foto-24.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jyffv5r/Foto-05-Copy.jpg

Posen. Omdat het belangrijk is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Vrijdag schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:55:

Posen. Omdat het belangrijk is 8)
Was die Hawk van jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Yes! Al had ik er geen verantwoord tasje op, maar soit :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:44

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Zo vanmiddag na twee weken baby drukte eindelijk de motor eens onder handen kunnen nemen.

Het gedane lijstje:
- koplampen vervangen, haperde af en toe en leken een soort half doorgefikt.
- Dashboard verlichting vervangen, was veel stuk en nu allemaal LED.
- alle kappen weer netjes recht op hun plek, na de vorige keer de kappen lijmen kreeg ik 1 afdekplaatje bij topkuip niet goed en zat niet alles naar mijn zin.
- busje van km teller vervangen, die bleef op 0 staan, leek er gewoon afgeschoten te zijn. Even in de gaten houden.

Kan ik morgen weer goed naar werk komen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 09:24
@Rubman Heb je gewone lampjes door LED vervangen? Of moet je daar nog iets meer doen? Denk aan een zekering oid?

Ik wilde namelijk ook dashboard lampjes vervangen.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Xoxol schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:57:
@Rubman Heb je gewone lampjes door LED vervangen? Of moet je daar nog iets meer doen? Denk aan een zekering oid?

Ik wilde namelijk ook dashboard lampjes vervangen.
Gewoon de lampjes door LED vervangen, is in mijn geval een t10 w5w lampje maar kan verschillen per merk en type.
Kwestie van dashboard eruit halen (topkuip er helemaal af) en dan achter dashboard lamp houders eruit draaien nieuwe LED erin klikken en bij sommige nog ff omdraaien omdat het maar 1 kant op stroom doorlaat natuurlijk.

Hier en daar nog een pootje wat moeten verbuigen op lampje voor goed contact maar verder een klusje van eigenlijk niks. Met name alles er omheen is wat gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:15

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gisteren heerlijk gereden met 24 graden, hoewel het 's avonds toch wel koud was de 200 km terug (Brno-Praag). Van de week mijn Oxford Boss alarm binnen gekregen. Wat een apparaat :) Van de week moet mijn kettingslot aankomen, en ik ga ook even kijken naar een setje brillen (met clear, smoked en yellow glass) omdat mijn vizier toch niet altijd alles windvrij laat.

Pff ik moet nog zoveel leren, en heb het idee dat alles haast heeft :p Neem bijvoorbeeld het onderhoud van mijn motor, ik heb behoorlijk veel chroom. Nu glimt alles nog de pan uit (was hem na iedere langere rit), maar kan ik wachten tot het doffer word en dan gaan poetsen met chrome polish, of moet ik preventief (ook met oog op slechter weer/zout) onderhoud uitvoeren?

Zit ook te kijken naar iets waarmee ik vliegen goed van mijn helm kan verwijderen, blijft toch een vettig laagje achter wanneer ik zeep+water gebruik.

-EDIT- Schoonmaken van de motor heb ik tot nu toe met allesreiniger gedaan, maar is wellicht ook niet zo slim zit ik me nu te bedenken (hoewel "alles" ook "motor" is natuurlijk :+). Is het noodzaak een speciaal middeltje te gebruiken?

[ Voor 19% gewijzigd door LankHoar op 13-10-2019 19:16 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

@LankHoar om vliegjes van je helm (of ook motor) te verwijderen gewoon een doekje nat maken en een kwartiertje (of iets langer) erover leggen zodat dit kan weken. Daarna wrijf je alles gewoon eraf zonder veel moeite (of zeep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Youk schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:25:
@LankHoar om vliegjes van je helm (of ook motor) te verwijderen gewoon een doekje nat maken en een kwartiertje (of iets langer) erover leggen zodat dit kan weken. Daarna wrijf je alles gewoon eraf zonder veel moeite (of zeep).
Oh nice, dat vind ik een goede tip. Ga het proberen, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

tdw schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 07:04:
Je kan ook gewoon naar Californië verhuizen, dan moet je alvast aan EURO83b voldoen denk ik :P
Van z'n levensdagen niet. Ik ben in 2012 UIT Californie vertrokken. Voor werk was ik er twee weken terug een paar dagen, maar het is veel drukker dan het toen al was en ik zou er nooit meer willen wonen. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Het is weer een goede dag voor woonwerk-verkeer op de motor vandaag... Het hele stuk A12 tussen Bodegraven en Lunetten was file, dat scheelde best veel tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik heb het vermoeden dat ik ergens een dingetje niet goed heb aangesloten bij het vervangen van de speedometer joint.

Als ik in mijn koppeling knijp valt de snelheid naar 0, zodra ik hem loslaat gaat hij weer naar de echte snelheid.

Enig idee waar dit misgegaan kan zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Rubman op 14-10-2019 11:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Gisteren dus mijn eerste offroad ritje op de exc 250 tpi. Fantastisch!

Begonnen met een uurtje op vrij snelle stukken (langs boerenwegels, akkers, jagerspaden, ...); hier kon ik vrij vlot volgen en kon ik het lichamelijk wel aan. Zelfs 2 mini jumps gedaan!

Maar dan vrij technische stukken... In heuvelachtige bossen over grote stenen, boomstammen, ... dit ging nog een (klein) beetje!
Maar daarna via die heel smalle bospaden kronkelachtige downhill en uphills... Hem een paar keer op zijn zij gelegd en mijn batterij was volledig plat. Ik kon niet meer! Door de vermoeidheid legde ik hem daarna nog meer plat... Was ik blij toen we uit het bos reden en we terug wa sneller gingen!

Ik heb nog heel veel te leren. Achteraf eens gegoogled: Ik deed alles fout bij het klimmen en afdalen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
BobbyDgtl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:13:

Begonnen met een uurtje op vrij snelle stukken (langs boerenwegels, akkers, jagerspaden, ...); hier kon ik vrij vlot volgen en kon ik het lichamelijk wel aan. Zelfs 2 mini jumps gedaan!

Maar dan vrij technische stukken... In heuvelachtige bossen over grote stenen, boomstammen, ... dit ging nog een (klein) beetje!
Maar daarna via die heel smalle bospaden kronkelachtige downhill en uphills... Hem een paar keer op zijn zij gelegd en mijn batterij was volledig plat. Ik kon niet meer! Door de vermoeidheid legde ik hem daarna nog meer plat... Was ik blij toen we uit het bos reden en we terug wa sneller gingen!

Ik heb nog heel veel te leren. Achteraf eens gegoogled: Ik deed alles fout bij het klimmen en afdalen 8)7
Van fouten leer je toch :)

Goed om te horen dat je het wel leuk vind d:)b
Zelf ga ik je niet achterna. Wil bij voorkeur op het asfalt blijven :+

[ Voor 3% gewijzigd door timmie271 op 14-10-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:49
BobbyDgtl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:13:

Tof dat het goed bevallen was! Wat deed je precies fout?

Ik ben gisteren ook weer de eerste keer gaan crossen. Viel mij erg mee gelukkig, tot dat we van de standaard paden afgingen en ik geregeld de motor over boomstammen moest tillen. Eenmaal thuis was ik helemaal op. Gelukkig nu geen spierpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobbyDgtl
Thoit schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:26:
[...]

Tof dat het goed bevallen was! Wat deed je precies fout?

Ik ben gisteren ook weer de eerste keer gaan crossen. Viel mij erg mee gelukkig, tot dat we van de standaard paden afgingen en ik geregeld de motor over boomstammen moest tillen. Eenmaal thuis was ik helemaal op. Gelukkig nu geen spierpijn.
downhill: teveel achterrem, weinig tot geen voorrem; tot ik evenwicht verloor en mijn rechtervoet nodig had; dan plots teveel voorrem. Ik moet dus veel meer voorrem gebruiken (in combinatie met wat motorrem), maar een pak gecontroleerder.

uphill: paar keer veel te veel gas gegeven; keren erna wou ik het iets rustiger aandoen, maar gaf dan te weinig en overcompenseerde dan weer door teveel gas te geven en dan graafde ik vaak een mooie put :+

Probleem was gewoon dat het uphill/downhill slalommen was tussen bomen en er weinig tijd was om te bekomen. Ik had het liever wat meer geoefend op een lege berg met wat uitloop.

edit: hier is er absurd veel spierpijn; kan bijna niet stappen :)

[ Voor 3% gewijzigd door BobbyDgtl op 14-10-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Er zijn een aantal filmpjes van de BMW offroad training, en zelf kijk ik graag naar het kanaal van Brett Tkacs (kanaal heet Mototrek).
Daar vind je vast bruikbare tips. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Even inhaken op de cross/enduro discussie :).

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste motorcross ervaring gehad in Eindhoven, bij Marcel van Drunen.

Yamaha WR450. Leuke dingen.

Helaas had het echt veel geregeld en was de baan beetje modderig. Volgens de kenners was het nu stuk zwaarder dan normaal ivm de vele diepe sporen.

Man man, wat is crossen fysiek zwaar. Ik had mn hartslag band en sporthorloge om. 15 minuten rijden staat redelijk gelijk aan een Crossfit workout (gemiddelde HR 170..). Wel echt heel vet.

Ik merk wel dat dit niet echt mijn talent is. Ik ben wat te voorzichtig, waardoor alles juist moeilijker wordt. Ik doe het meeste instinctief ook precies verkeerd ipv goed (ga ik staan, klem ik mn benen weer niet bijv). Ik zat van mezelf ook veel te ver naar achteren zoals je op een straatfiets zit. Je moet op de crosser echt heel ver naar voren zodat je met je armen meer hefboom hebt om de motor in te kantelen.

Want dat is dus het gekke. Je moet de motor gewoon best onder je vandaag duwen en dan veel gas geven, maar ook weer niet teveel omdat je achterwiel dan spint. Te weinig gas en je valt naar binnen. Delicate balans. Ondertussen ook nog ver kijken en het glijden van voor/achterkant af en toe maar voor lief nemen.

Einde van de dag nog hard op mn plaat gegaan rechtdoor toen ik te weinig gas gaf en in een klein spoortje kwam. Soort tankslapper als gevolg en ik werd gelanceerd met 10 km/u. Niet te hard gelukkig, wel dikke blauwe plek op mn dijbeen en gekneusd ego. Gelukkig heb ik het filmpje on board met mn GoPro.. zal het hier wel eens plaatsen als ik alles geupload heb :).

Samenvatting: ik vind het onwijs ruig en cool, maar ik moet nog alles (ont)leren. Volgend seizoen gaat mn cross/enduro seizoen dan ook echt te beginnen en hoop ik de crossers/enduro mannen van dit topic ook eens tegen te komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat is het verschil nu tussen een crosser en een enduro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
MichielK71 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:09:
Misschien een beetje een domme vraag, maar wat is het verschil nu tussen een crosser en een enduro?
Een cross motor mag in principe niet de obw op. Verlichting, spiegels, uitlaatnormen etc.

Enduro's mogen wel de obw op. Zijn dus ook net paar kilo zwaarder ivm alle regelgeving spullen die erop zitten.

Enduro motoren zijn voor Enduro ritten. Dat wil zeggen, ritten op (moeilijke) paden op de (semi) openbare weg. Cross motoren zijn specifiek voor de crossbaan. Maar je kunt naar het schijnt ook prima met een Enduro de crossbaan op tot een bepaald tempo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Een enduro is meestal straatlegaal en heeft dus verlichting en een kenteken. Een crosser is meestal niet straatlegaal en heeft dus geen kenteken en verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobbyDgtl
Crosser= niet straat legaal en gebruikt voor cross circuits.
Enduro= straat legaal en gebruikt voor te offroaden

Scheelt technisch niet heel veel, beetje andere ophanging en 1e/2e versnelling zijn wat korter bij enduro om de tragere technische stukken iets makkelijker te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
BobbyDgtl schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:16:
[...]

Crosser= niet straat legaal en gebruikt voor cross circuits.
Enduro= straat legaal en gebruikt voor te offroaden

Scheelt technisch niet heel veel, beetje andere ophanging en 1e/2e versnelling zijn wat korter bij enduro om de tragere technische stukken iets makkelijker te kunnen
En de wielmaat (bij KTM tenminste)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:48
Was er al gezegd dat een enduro de openbare weg op mag en een crosser niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:22

Wootlock

Evilution

Zo de 30 dagen zijn verstreken en (natuurlijk) is de motor niet teruggevonden.
Met een beetje geluk keert de verzekering uit deze week en kan ik wat gaan proefrijden :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lolgast schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:22:
Was er al gezegd dat een enduro de openbare weg op mag en een crosser niet?
Ook dát gaat vanaf 2020 vaak helaas niet meer op :'(

Even een 'quote' van de Belgische Yamaha site, de Nederlandse site heeft de WR Enduro modellen al sinds 2018 niet meer als zijnde nieuw te leveren op de site staan.

In principe kun je bij Yamaha dus beter de "Cross" uitvoering aanschaffen (YZ450 / YZ250). De spullen die de WR Enduro versie van die fiets geschikt maken voor op de openbare weg zitten er alleen nog maar voor de 'sier' op gezien er géén kenteken meer afgegeven gaat worden voor zo'n fiets.
De modellen WR450F en WR250F zijn in 2020 alleen verkrijgbaar als racemodel, zonder EU4-homologatie en mogen bijgevolg alleen worden gebruikt op een afgesloten circuit, op private gronden en voor speciale evenementen waar niet-geregistreerde voertuigen zijn toegelaten. Draag altijd een helm, oogbescherming en beschermende kleding. Neem geen risico en rij altijd veilig, met respect voor andere weggebruikers en het milieu. Op de afbeeldingen zijn mogelijk professionele motorrijders weergegeven die rijden onder gecontroleerde omstandigheden of op een gesloten circuit. Het afgebeelde product kan zijn voorzien van originele Yamaha-accessoires en/of accessoires van andere merken die uitsluitend op een gesloten circuit mogen worden gebruikt. Alle informatie is louter indicatief. De specificaties en het uiterlijk van Yamaha-producten, Yamaha-accessoires en accessoires van een ander merk kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Accessoires van andere merken dan Yamaha zijn ontwikkeld en geproduceerd door erkende derden. Yamaha geeft geen garantie met betrekking tot de beschikbaarheid van de weergegeven producten en accessoires in de lokale afzetmarkten. Het aanbod van producten en accessoires kan in bepaalde landen beperkt zijn. Yamaha behoudt zich het recht voor om het aanbod van producten en accessoires zonder voorafgaande kennisgeving stop te zetten. Voor zover van toepassing kunnen de prijzen van Yamaha-producten en -accessoires variëren in functie van lokale vereisten en voorwaarden. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Raadpleeg uw lokale Yamaha-dealer voor meer informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 10:55
Requiem19 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 14:01:
Even inhaken op de cross/enduro discussie :).

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste motorcross ervaring gehad in Eindhoven, bij Marcel van Drunen.

Yamaha WR450. Leuke dingen.

Helaas had het echt veel geregeld en was de baan beetje modderig. Volgens de kenners was het nu stuk zwaarder dan normaal ivm de vele diepe sporen.

Man man, wat is crossen fysiek zwaar. Ik had mn hartslag band en sporthorloge om. 15 minuten rijden staat redelijk gelijk aan een Crossfit workout (gemiddelde HR 170..). Wel echt heel vet.

Ik merk wel dat dit niet echt mijn talent is. Ik ben wat te voorzichtig, waardoor alles juist moeilijker wordt. Ik doe het meeste instinctief ook precies verkeerd ipv goed (ga ik staan, klem ik mn benen weer niet bijv). Ik zat van mezelf ook veel te ver naar achteren zoals je op een straatfiets zit. Je moet op de crosser echt heel ver naar voren zodat je met je armen meer hefboom hebt om de motor in te kantelen.

Want dat is dus het gekke. Je moet de motor gewoon best onder je vandaag duwen en dan veel gas geven, maar ook weer niet teveel omdat je achterwiel dan spint. Te weinig gas en je valt naar binnen. Delicate balans. Ondertussen ook nog ver kijken en het glijden van voor/achterkant af en toe maar voor lief nemen.

Einde van de dag nog hard op mn plaat gegaan rechtdoor toen ik te weinig gas gaf en in een klein spoortje kwam. Soort tankslapper als gevolg en ik werd gelanceerd met 10 km/u. Niet te hard gelukkig, wel dikke blauwe plek op mn dijbeen en gekneusd ego. Gelukkig heb ik het filmpje on board met mn GoPro.. zal het hier wel eens plaatsen als ik alles geupload heb :).

Samenvatting: ik vind het onwijs ruig en cool, maar ik moet nog alles (ont)leren. Volgend seizoen gaat mn cross/enduro seizoen dan ook echt te beginnen en hoop ik de crossers/enduro mannen van dit topic ook eens tegen te komen :).
Tip: als je op je dooie akkertje eens wil oefenen, huur met een paar man een simpele baan af, bijvoorbeeld die in Flevoland.
Kost 300 euro voor een hele dag. Snor 10 man op en voor 3 tientjes kan je de hele dag aanklooien.
Is een harde baan dus ideaal voor beginners (maar ook voor gevorderden, met beter weer probeer ik er elke week mn training te doen).
Grote jumps, kleine jumps en in overleg kan er veel.
Juist doordat je de hele dag hebt kan je bijvoorbeeld met de groep besluiten om zo nu en dan slechts een klein stukje van de baan te rijden en daarmee bijvoorbeeld 1 bepaalde sprong heel vaak te doen om zo een beetje gevoel te krijgen hoe te springen.

Ook voor @BobbyDgtl

(Ik hoor een tweakers crossdagje aankomen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ybos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Tip: als je op je dooie akkertje eens wil oefenen, huur met een paar man een simpele baan af, bijvoorbeeld die in Flevoland.
Kost 300 euro voor een hele dag. Snor 10 man op en voor 3 tientjes kan je de hele dag aanklooien.
Is een harde baan dus ideaal voor beginners (maar ook voor gevorderden, met beter weer probeer ik er elke week mn training te doen).
Juist doordat je de hele dag hebt kan je bijvoorbeeld met de groep besluiten om zo nu en dan slechts een klein stukje van de baan te rijden en daarmee bijvoorbeeld 1 bepaalde sprong heel vaak te doen om zo een beetje gevoel te krijgen hoe te springen.

Ook voor @BobbyDgtl

Ik ben sws in.

Makkelijke baan klinkt me prima in de oren. Want die sporen in Eindhoven in de blubber waren niet mals voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:57

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Organiseer maar, ik doe wel mee ;-)

laat je niet ontmoedigen Requiem19, het is een stuk moeilijker dan je denkt en dat leer je niet in 1 keer rijden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
@Requiem19 @ocdaan

Als het nog ff droog blijft kunnen we best nog dit jaar keertje plannen.
Hebben we er al 3 (ik zal er in de middag pas zijn maar ken diegene die de baan runnen goed dus komt wel goed.).

Maatje van mij zal misschien wel komen zijn er al 4. (wij zijn al wel wat gevorderd maar als je met 10 man op de baan bent en een paar snellere ertussen is geen probleem)

Zit niet zoveel in dit topic, zijn er meer crossers/endurorijders hier? (rij zelf een 350EXC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-10 09:57

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ahh leuk! Ik rij een KTM250 tweetakt, wel gevorderd maar niet erg snel ;)

Misschien kan de gene die het organiseerd een pm sturen tegen die tijd, ik volg dit topic niet constant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Ik heb gisteren toch zeker 30 meter heen en 30 meter terug met mijn all-road reisenduro ( ;) ) door het gras en modder gebaggerd om bij een mooi bankje te kunnen picknicken. Ik moest een bergje op en had geen zin om dat te lopen. :+
En ja, dat was een van mijn minder heldere ingevingen, maar het is wel gelukt. Ik heb op een gegeven moment maar de traction control een tandje minder gezet want in de modder greep die te snel in. Dat was voor mij in ieder geval een primeur. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
DrivinUCrazy schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:48:
Ik heb gisteren toch zeker 30 meter heen en 30 meter terug met mijn all-road reisenduro ( ;) ) door het gras en modder gebaggerd om bij een mooi bankje te kunnen picknicken. Ik moest een bergje op en had geen zin om dat te lopen. :+
En ja, dat was een van mijn minder heldere ingevingen, maar het is wel gelukt. Ik heb op een gegeven moment maar de traction control een tandje minder gezet want in de modder greep die te snel in. Dat was voor mij in ieder geval een primeur. :Y)
Ook dan zou je prima op een harde baan je rondjes kunnen draaien op een rustige dag.
Er zijn ook weleens rijders met een supermotard. Opgesneden slicks en gáááán (met heeeel weinig grip :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik ben een rit CZ-NL aan het plannen en bedenk me dat ik dan via Duitsland moet (nuja moeten.. tenzij ik 1000+ km wil omrijden :P) en daar is het volgens mij verboden om met open knalpijpen te rijden. Wanneer ik daar met mijn motor met CZ kenteken rijd en ik word aangehouden, heb ik dan een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Je vergroot iig de kans dat je aangehouden wordt met die ellendepijpen :P

Maar waarom zou het kenteken een probleem zijn? Zolang het papierwerk allemaal klopt...

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:30:
Ik ben een rit CZ-NL aan het plannen en bedenk me dat ik dan via Duitsland moet (nuja moeten.. tenzij ik 1000+ km wil omrijden :P) en daar is het volgens mij verboden om met open knalpijpen te rijden. Wanneer ik daar met mijn motor met CZ kenteken rijd en ik word aangehouden, heb ik dan een probleem?
DLD kan serieus lastig doen bij blafpijpen. Boete aftikken en doorrijden werkt niet altijd. Heb je geen DB killers :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
steveman schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:44:
Je vergroot iig de kans dat je aangehouden wordt met die ellendepijpen :P

Maar waarom zou het kenteken een probleem zijn? Zolang het papierwerk allemaal klopt...
Omdat ik hier in CZ wel op deze manier mag rijden, ik voldoe dus aan lokale wetgeving. Krijg ik dan alsnog een boete in DE mocht ik aangehouden worden?

Papierwerk klopt wel gewoon allemaal hoor, dat is het punt niet. Hoewel ik nu ook begin te twijfelen of het hier wel mag, I simply assumed that, and Assumption... well... We all know who's mother Assumption is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Oh, op die manier. Nou ja, ze gaan bij twijfel meten en da's weten. Dus dan denk ik dat je de sjaak bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobbyDgtl
ybos schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Ook voor @BobbyDgtl

Zoiets lijkt me heel interessant, maar 3u rijden is wel iets te ver aangezien ik geen camionette of aanhangwagen heb :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

steveman schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:47:
Oh, op die manier. Nou ja, ze gaan bij twijfel meten en da's weten. Dus dan denk ik dat je de sjaak bent.
Bij de RDW is vrij gemakkelijk te achterhalen wát de Europese eisen zijn geweest tijdens de type-goedkeuring van een bepaald merk / model / type fiets. Kwestie van zélf even wat filters op die database zetten....

Die eisen zijn voor alle landen in de EU gelijk alleen doet niet ieder land er 't zelfde mee qua actieve handhaving :o

Als @LankHoar even wat filters toepast dan heeft 'ie waarschijnlijk zó gevonden hoeveel dB(a) z'n Harley Davidson mág produceren (Tip: HARLEY DAVIDSON als 'merk' geeft al veel minder resultaten, al die velden zijn case-sensitive!!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Omdat ik hier in CZ wel op deze manier mag rijden, ik voldoe dus aan lokale wetgeving. Krijg ik dan alsnog een boete in DE mocht ik aangehouden worden?

Papierwerk klopt wel gewoon allemaal hoor, dat is het punt niet. Hoewel ik nu ook begin te twijfelen of het hier wel mag, I simply assumed that, and Assumption... well... We all know who's mother Assumption is :X
Zit er een europese goedkeuring op het ding? Zo ja dan is het niet heel veel anders dan in Duitsland rondrijden met een Nederlands kenteken. En Nederlanders met knalpijpen worden ook bekeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DrivinUCrazy schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 15:48:
Zie je wel, komt vanzelf :Y

Nu nog die knop letterlijk en figuurlijk om, abs uitzetten, noppen op een 2e set velgen en vegen met dat bankstel!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@wimmel_1 thanks voor die link! Ik snap alleen niet waar je het aantal dB kunt vinden?

@xos daar ga ik van uit, anders zou hij hier ook niet door de keuring komen. Hoe kan ik dat checken? Het zijn originele Screaming Eagle II pijpen.

@ybos wat kan er nog meer gebeuren dan, dat je niet verder mag rijden en je bike moet laten ophalen? En wat zijn dB killers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:27:
@wimmel_1 thanks voor die link! Ik snap alleen niet waar je het aantal dB kunt vinden?

@xos daar ga ik van uit, anders zou hij hier ook niet door de keuring komen. Hoe kan ik dat checken? Het zijn originele Screaming Eagle II pijpen.

@ybos wat kan er nog meer gebeuren dan, dat je niet verder mag rijden en je bike moet laten ophalen? En wat zijn dB killers?
Zit ook gewoon in die zelfde database opgeslagen maar; Als je een gelijkwaardige 'fiets' gevonden hebt dan is het (voor één actie) gemakkelijker om het kenteken daarvan even op déze RDW site in te voeren....

Laat de RDW die data zélf maar even filteren én 't netjes aan je presenteren in een 'view' 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
wimmel_1 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Zit ook gewoon in die zelfde database opgeslagen maar; Als je een gelijkwaardige 'fiets' gevonden hebt dan is het (voor één actie) gemakkelijker om het kenteken daarvan even op déze RDW site in te voeren....

Laat de RDW die data zélf maar even filteren én 't netjes aan je presenteren in een 'view' 8) :+
Gotcha. Vergelijkbare fietsen zie ik stationair 89 dB en rijdend 81 (lol). Nu vraag ik me af hoe ik dat zelf kan meten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

LankHoar schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 20:33:
[...]

Gotcha. Vergelijkbare fietsen zie ik stationair 89 dB en rijdend 81 (lol). Nu vraag ik me af hoe ik dat zelf kan meten..
Dat méten is juist de hele 'crux' vaak. Als je staande gehouden wordt dan wordt er ter plekke met een mobiel / handheld apparaat gemeten waarbij de persoon welke 't apparaat bediend vaak niet eens weet wat 'ie nou eigenlijk aan het meten is én hoe de meting correct uitgevoerd dient te worden.

De dB(a) waarden welke in de voertuig eisen vermeldt staan zijn absolute waarden welke gemeten zijn / worden met een 100% uitgelijnde testopstelling.

Er is hier óók in NL al genoeg materiaal qua uitlaten ingevorderd en vernietigd op basis van (waarschijnlijk) verkeerde metingen echter... Toon dát achteraf nog maar eens aan als particulier.

Pagina: 1 ... 45 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.