Vorige week snelheidsboete gekregen, was letterlijk m'n eerste verkeersovertreding in meerdere jaren, 2, 3, kan het me zelfs niet meer herinneren, zolang is het geleden en ik ben bijna dagelijks de baan op behalve tijdens m'n verlof, toppunt van al is dat deze overtreding dus dateert van ... tijdens m'n verlof...
Voor de duidelijkheid: dit is geen rant, ik betaal gewoon de boete zonder zeuren.
...maar toch: 3km/u te ""snel""... (niet gecorrigeerd 9km/u)... 62,06 euro!
Ben ik de enige die vindt dat het tijd wordt dat ze in hun databanksysteem implementeren dat ze je historiek meenemen in de beslissing?! ik weet dat het kàn...
- registratie overtreding via toestel (vast of mobiel doet er niet toe)
- koppeling binnen databank via nummerplaat aan je ID, op dat moment hebben ze je historiek sowieso al want alles wordt toch geregistreerd.
- parameters instellen: maximale snelheid [waarde] met xx% overschreden -dus je reed overdréven snel- = sowieso boete, ongeacht je historiek.
Nog steeds te snel maar nog binnen dat eerdergenoemde percentage >>> systeem kijkt naar boetehistoriek die al in databank staat >>> persoon werd al x of xx aantal keer beboet tussen [datum] en [datum] = toch nog boete.
Geen historiek, of laatste overtreding te lang geleden [datumwaarde huidige overtreding correleren met datumwaarde laatste overtreding] >>>> meer dan xxx aantal dagen geleden en snelheid niet xx% boven maximaal toegestane waarde = geen boete.
Mja, ik weet... utopisch... maar het is gewoon een makkelijk excuus en een dooddoener van jewelste om te zeggen "men moet ergens een lijn trekken"... dat dateert nog van toen iemand het allemaal manueel moest doen maar nu: al het bovenstaande kan automatisch vanaf dat het geprogrammeerd is... In vele andere dingen is de lijn die ze trekken wél afhankelijk van je historiek: bvb. strafblad. dus daar kan het wel.
"De wet is voor iedereen gelijk" dat klopt maar (enfin, laat me niet beginnen over fiscaliteit want dan dreigt deze post écht te ontsporen) maar goed, het gelijkheidsprincipe idd...
Dus persoon A die de laatste 3 jaar niet wordt geflitst betaalt bij z'n eerstvolgende -belachelijk kleine- overtreding, zonder enige coulance dezelfde boete als persoon B die dit jaar al voor de 28'ste keer werd geflitst?
Wat is daar "gelijk" aan?
Het verschil is toch duidelijk:
- Persoon B moet ontmoedigd worden en met wat geluk zal dat ontmoedigen nog lukken ook want hij is iedere keer (minstens!) 62 euro kwijt, en terecht: want hij bewijst maar moeilijk te leren. Persoon B krijgt boetes tot hij het leert -of tot hij zich moet gaan verantwoorden voor de rechtbank.
- Persoon A heeft heel erg eventjes 'a momentary lapse of focus' gehad en z'n historiek bewijst z'n verantwoordelijke houding in het verkeer, ondanks dat ie nu even een fractie te snel reed.
...en voordat je roept "jamaar die momentary lapses of focus kunnen óók gevaarlijk zijn" klopt, vandaar de implementatie van een maximumwaarde waarna sowieso, ongeacht de historiek, zal beboet worden.
Zo, nu kannie weer verder. dankjewel!
Edit: situatie in België, boetebedrag kan verschillen met NL, geen idee eigenlijk: 62,06 is bij ons de minimumboete...
[
Voor 7% gewijzigd door
PinusRigida op 11-08-2022 18:22
]