Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 422 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.019.620 views

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:44
Waaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:30:
BMW begint Italiaanse trekjes te krijgen. De ABS-module van de R van mijn vriendin is stuk en een nieuwe is pas in oktober leverbaar. Vrijdag op vakantie gaan kunnen we dus vergeten. [insert heel veel krachttermen]

Revisie hebben we ook naar gekeken maar de meeste revisiebedrijven zijn nu ook met vakantie
Welk model ? Is het iABS ( met servo brakes ) ?
Want dan heb je bij een defecte unit nagenoeg geen remdruk !
Ook niet als hij wel werkt maar de motor uit staat !

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:58

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik heb (eindelijk) een remschijfslot. Helaas past hij niet op de voorremschijf, dus moet hij op mijn achterwiel. In principe geen probleem, maar mijn herinneringskoordje is nu veels te kort. Nu heb ik het maar over mijn zadel getrokken, maar ideaal is dit niet. Iemand een idee hoe ik dit beter kan aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IelzsovqCFf6bA1UgSmSOLIF8c4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjLJwKIZEOrsCV2kSrLrdIB5.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:07
LankHoar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:38:
Ik heb (eindelijk) een remschijfslot. Helaas past hij niet op de voorremschijf, dus moet hij op mijn achterwiel. In principe geen probleem, maar mijn herinneringskoordje is nu veels te kort. Nu heb ik het maar over mijn zadel getrokken, maar ideaal is dit niet. Iemand een idee hoe ik dit beter kan aanpakken?

[Afbeelding]
Het koord hoeft niet per se aan je slot te zitten om je te laten herinneren he ;) Of ben je bang dat je koordje gestolen wordt?

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
geert_s schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:56:
[...]

Het koord hoeft niet per se aan je slot te zitten om je te laten herinneren he ;) Of ben je bang dat je koordje gestolen wordt?
Dat is op zich een goede! Waar ik zelf nog niet eens aan gedacht had 8)7 Maar zou iemand zo'n koordje stelen? :?

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Nee, het is gelukkig een 2e generatie ABS (R1200R uit 2009). Remdruk is aanwezig en er is ook al een 200km mee gereden sinds het lampje ging branden.

• geert_s
LankHoar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Dat is op zich een goede! Waar ik zelf nog niet eens aan gedacht had 8)7 Maar zou iemand zo'n koordje stelen? :?
zal wel meevallen lijkt me. Gewoon dat ding een paar keer om je handvat heen wikkelen en je vergeet echt je slot niet. Lijkt me sterk dat iemand zo'n ding zo interessant vindt dat ie hem mee gaat nemen.

• geert_s
Waaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Nee, het is gelukkig een 2e generatie ABS (R1200R uit 2009). Remdruk is aanwezig en er is ook al een 200km mee gereden sinds het lampje ging branden.
Deze? https://www.knalpot.nl/abs-pomp-1530/

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:19

Vrijdag

De Zwarte

geert_s schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

zal wel meevallen lijkt me. Gewoon dat ding een paar keer om je handvat heen wikkelen en je vergeet echt je slot niet. Lijkt me sterk dat iemand zo'n ding zo interessant vindt dat ie hem mee gaat nemen.
Kom je bij je motor terug, zie je alleen dat koordje hangen. En maar zoeken en balen dat ze je schijfremslot hebben gejat. Dan rij je weg en... :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Waaj
  • Niet online
Nope, maar wij hebben zelf wel al een passende module gevonden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Waaj
  • Niet online
Vrijdag schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Kom je bij je motor terug, zie je alleen dat koordje hangen. En maar zoeken en balen dat ze je schijfremslot hebben gejat. Dan rij je weg en... :+
Dat is het voordeel van een schijfremslot, je weet heel snel of je dat ding bent vergeten of niet :+

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
@Waaj Voordat je de hele unit gaat vervangen, weet je zeker dat die defect is? Heeft de dealer de unit uitgelezen? Want wellicht komt het door iets anders. Kan ook te lage accuspanning zijn of ABS sensor of verontreinigde remvloeistof etc.

• Waaj
  • Niet online
@cyntax Yep, probleem zit echt in de unit helaas. Jaren geleden hebben we hier ook al eens problemen mee gehad en toen was het de sensor maar zoveel geluk hadden we deze keer niet.

• WiLLoW_TieN
[...]

Ok...nog niet fijn. Maar in ieder geval niet levensgevaarlijk om mee te rijden.
Succes met het herstel ervan.

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 10:25
(jarig!)
Afgelopen zaterdag dan toch een motor gekocht, na al een paar maanden mijn rijbewijs te hebben.
Het is een Suzuki GSF1200 Bandit S uit 2001 geworden. @LankHoar @lolgast @timmie271 zouden jullie hem kunnen toevoegen aan de TS? Ik woon in Overijssel. (er staat trouwens 'Overijsel' in de TS, dat is natuurlijk onjuist :))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ScB_zn66MQFryOgg2e45OX5YHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCy0XCmRmGOLv8hvYNHJnsfu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Overdrive97 op 03-08-2022 08:35 ]

• stavius
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-11 12:37
Hi!

Gisteren ben ik per boot teruggekomen van vakantie. De boot vertrok vanuit Kristiansand, en kwam aan in Eemshaven, een overtocht van ongeveer 18 uur.

Tijdens het afrijden van de boot, zag ik ineens mijn motormangement lampje geel branden, zonder hierbij te knipperen. 5 minuten later, kon ik de motor langs de kant stilzetten, waarna ik hem heb geinspecteerd, maar niets geks kon zien, of ruiken. Daarna heb ik hem afgezet, en na ongeveer 2 minuten weer aangezet, waarna het lampje ineens weer uit was.

Ik ben vanuit Eemshaven in ongeveer 3 uur naar huis teruggereden waarin ik niets raars merkte, en ook geen lampje meer heb zien branden, gelukkig!

Ik snap alleen niet zo goed hoe zo'n lampje ineens kan gaan branden, en weer uit kan gaan. Ik zie enig verband met mogelijke trillingen deining van de boot waar de motor natuurlijk op heeft gestaan, deze stond bijhoorlijk strak vast, misschien iets met de vering (maar daar gaat het motor management lampje niet van aan toch?). Of een kleine kortsluiting door de hevige regen? We moesten flink lang wachten op het boarden, en hadden geen overkapping o.d. dus werden behoorlijk natgeregend...

Dit weekend rijd ik ook nog naar de Eifel toe, dus deze vraag is zowel uit benieuwdheid als een heel klein beetje voorzichtigheid. Komt iemand dit enigszins bekend voor?

Ik rijd op een Honda NC750X uit 2016.

Bij voorbaat dank!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

@Waaj en kan je misschien iemand vinden met eenzelfde motor die gedurende jullie vakantieperiode zijn/haar fiets niet gaat gebruiken om dan tijdelijk die module te lenen? En dan achteraf module teruggeven en zelf wachten op de vervanger.

Volvo Classic Club Belgium

• Waaj
  • Niet online
@Youk Als het goed is komt morgen de module binnen en is het probleem daarmee opgelost.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

@Waaj dat is natuurlijk de beste optie. d:)b

Volvo Classic Club Belgium

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Niet om te oordelen, en ik snap dat je abs fijn vindt.
Maar is het niet een enge gedachte dat je zo afhankelijk bent van de abs om te durven rijden?

Stel dat er onderweg iets dergelijks gebeurd dan ben je ook de sjaak?

En ik snap dat het inderdaad vertrouwen is, maar zit ze nu niet steeds krampachtig naar het lampje te kijken of het niet weer gebeurd?

Hopelijk dat het lukt om alles op tijd te fixen!
Hopelijk dat ze het vertrouwen krijgt om straks zichzelf te vertrouwen ipv een stukje techniek.

En ik bedoel dit echt goed en niet als troll ofzo.

• Waaj
  • Niet online
@stavius Misschien kan de dealer de ECU uitlezen of er een foutcode in het geheugen staat maar persoonlijk zou ik mij er niet al te druk om maken. Het motormanagement krijgt van verschillende sensoren waardes door en als 1 van die waardes buiten de vastgestelde grenzen komt dan gaat je waarschuwingslampje branden. Door je motor aan- en uit te zetten "reset" je het motormanagementsysteem en als bij het opnieuw starten alle waardes weer binnen de grenzen zijn dan blijft het lampje uit.

Wat er aan de hand was kan ik alleen maar een gok over doen, maar uit mijn ervaring weet ik dat je bij het afrijden van zo'n boot vaak lang met stationaire draaiende motor stil staat, of dat het ruim vol uitlaatgassen staat, dat het in het ruim bloedheet is, dat je veel koppeling op laten komen en weer tot stilstand komen ... kortom, een hoop scenario's waarin een sensor een verkeerde waarde kan oppikken.

Persoonlijk zou ik het de komende dagen in de gaten houden of het weer gebeurt maar mij er niet al te druk om maken.

• Waaj
  • Niet online
@kneusteun Ik zit al te denken om een (anti-) slipcursus te boeken als we terug zijn :)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

botoo

💀 too old to die young

Pooh, ik kan pas eind volgende week de Dyna ophalen :X
*ongeduldig*

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53
botoo schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:47:
Pooh, ik kan pas eind volgende week de Dyna ophalen :X
*ongeduldig*
Ik voel met je mee..
* Bommes heeft een nieuwe (gebruikte) auto gekocht.
Die ook pas eind volgende week wordt geleverd.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• kneusteun
  • Nu online
Waaj schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:23:
@kneusteun Ik zit al te denken om een (anti-) slipcursus te boeken als we terug zijn :)
Ik herken het van mijn vriendin die ook steeds obstakels zag in bepaalde dingen met de motor, ze beperkte zichzelf er enorm door en na wat aandringen en oefenen merkte ze dat ze zelf immers altijd de controle had. Het heeft even geduurd maar ze is blij dat ze nu weer enigszins zonder angsten overal rijdt.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:16

[Afbeelding]
Geen koordje gebruiken is ook een optie. Als ik lui ben dan flip ik m’n kill switch. Als ik dan aankom bij de motor en hij start niet, dan weet ik dat m’n slot nog op het wiel zit.

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:35
Komende donderdag ga ik voor het eerst op langere motortocht samen met mijn vriendin achterop en een vriend en zijn vriendin. De reis zal gaan naar de regio Winterberg en ben erg benieuwd hoe het gaat zijn!
Heb al weleens vaker een weekend tocht gemaakt (van zuid-nederland naar Luik, dus poe poe wat lang! :+), maar dit keer dus met de vriendin erbij.

Iemand nog tips van mooie wegen in die regio?

YouTube: MotorcycleGeek

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34

4x2

lộn xộn quá

stavius schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:37:
Tijdens het afrijden van de boot, zag ik ineens mijn motormangement lampje geel branden, zonder hierbij te knipperen. 5 minuten later, kon ik de motor langs de kant stilzetten, waarna ik hem heb geinspecteerd, maar niets geks kon zien, of ruiken. Daarna heb ik hem afgezet, en na ongeveer 2 minuten weer aangezet, waarna het lampje ineens weer uit was.

Dit weekend rijd ik ook nog naar de Eifel toe, dus deze vraag is zowel uit benieuwdheid als een heel klein beetje voorzichtigheid. Komt iemand dit enigszins bekend voor?

Ik rijd op een Honda NC750X uit 2016.

Bij voorbaat dank!
Je kunt bij Honda injectiemotoren de foutcodes uitlezen dmv knippercodes van het motormanagementlampje.
Er zit een rode stekker achter het accukapje, als je daar 2 draadjes verbind zou ie dat normaal moeten doen.
Moet je alleen even kijken of het een 4 of 6-polige stekker is.

leeg

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:43

A13X

Dude

gebruikershaes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Geen koordje gebruiken is ook een optie. Als ik lui ben dan flip ik m’n kill switch. Als ik dan aankom bij de motor en hij start niet, dan weet ik dat m’n slot nog op het wiel zit.
Mijn kill switch is mijn startknop :+

@Leviathius past dat? 3 man op de buddy seat? :D :+

Awesome

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:35
A13X schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Mijn kill switch is mijn startknop :+

@Leviathius past dat? 3 man op de buddy seat? :D :+
Ik heb het getypt en toen ik het terug las wist ik dat er iemand ging zijn :+

YouTube: MotorcycleGeek

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:43

A13X

Dude

Leviathius schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Ik heb het getypt en toen ik het terug las wist ik dat er iemand ging zijn :+
Nu dan nog een tip, op een na laatste tweakers weekend ging die kant op 8)

Nog steeds geen gek die dat wilt regelen? :P

Awesome

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 08:25
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

Ik heb zo'n ding op mijn GS zitten inderdaad, daarmee heb ik snel af moeten leren om bij openstaande bruggen e.d. de motor al een tijdje van te voren uit te zetten en op inertia naar voren te rollen... Hard knijpen voor de slagboom dan :+ Leuk systeem, maar het voegt weinig toe. Ik heb bij andere motoren nooit het idee gehad dat het remmen te zwaar gaat... Niet vreemd ook dat ze na 1 generatie ook alweer gestopt zijn met dat spul.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Dat had ik met mijn R1150RT uit 02 ook, ABS lampje knipperde en wel remdruk aanwezig. Totdat de remdruk opeens niet meer aanwezig was :X. 1x pomp laten vervangen door een 2de hands a €600, jaar later exact hetzelfde probleem. Toen maar de hele ABS-pomp en overbodig geworden remleidingen eruit gehaald en onbekrachtigd verder gegaan. Electronica laten zitten, omdat het remlicht daardoor geschakeld wordt :).

Oftewel, ook bij een knipperend lampje zou ik het niet vertrouwen, ongeacht de generatie ABS ;)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• WiLLoW_TieN
Daarom heb ik nog nooit een BMW boxer
gehad die af-fabriek ABS had.
In bezit momenteel een R850R '96 en R1100GS '98.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bommes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Ik voel met je mee..
* Bommes heeft een nieuwe (gebruikte) auto gekocht.
Die ook pas eind volgende week wordt geleverd.
Wa hebpie nou wir gekoch?

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Will_M schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Hij realiseerde zich dat-ie Renault reed, dat kan natuurlijk niet.

:P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57

_Apache_

For life.

SlinkingAnt schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Oftewel, ook bij een knipperend lampje zou ik het niet vertrouwen, ongeacht de generatie ABS ;)
Top tip voor de proefrit. Test de ABS.
Bij mij FJR ging de ABS in storing. Pas nadat het in had moeten grijpen.
Rem-computer defect, en bij reparatie ging de rem cilinder achter kapot.

Omdat ik het na de proefrit al kon melden, op laten nemen in het koopcontract.
Op die motor heeft de garage geen geld verdient :X

[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 03-08-2022 07:00 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Bommes
  • Laatst online: 22:53
Will_M schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Een 218i Gran tourer
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2022/07/1658919257-570-x-428px-IMG-20220727-WA0005.jpg

* Bommes zegt sorry
2 wielen te veel voor dit topic.. :o nou ja op de foto staan er maar 2 en het is een BMW das ook een motor merk dus :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 11:45
Hey daar heb ik mijn Skoda ook gehaald een paar jaar geleden :o

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

Eraser127

Nijkerk

[Afbeelding]
Wat ik zelf doe is gebruik maken van doorzichtige tubing om mijn contact-sleutel. Dan is het stuur/kroonplaat beschermd tegen krassen en moet ik fysiek de tubing overzetten van mijn contactsleutel naar mijn slot-sleutel. Maar dat is hoe ik het handige vindt.

My Discogs

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 14:48

GSX-MAN

de/het/een

Ik had op vakantie weer teveel tijd om na te denken en dingen op te zoeken, dus heeft het idee zich in mijn brein genesteld dat ik een Triumph Sprint GT wil. Gelukkig zijn ze in Nederland nu nergens te koop, dus dat idee kan mooi weer wegzakken.

Slecht idee... Hoe laat?

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

botoo

💀 too old to die young

GSX-MAN schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:48:
. . . dus dat idee kan mooi weer wegzakken.
Famous last words _O-

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:17

Rick-Jan

always connected

Ik had op vakantie weer teveel tijd om na te denken en dingen op te zoeken, dus heeft het idee zich in mijn brein genesteld dat ik een Triumph Sprint GT wil. Gelukkig zijn ze in Nederland nu nergens te koop, dus dat idee kan mooi weer wegzakken.
Prachtige motoren, ik heb er ook nog naar gekeken en inderdaad hetzelfde als jij, bijna niet te vinden.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
En over de grens? Een motor invoeren stelt inhoudelijk niet veel voor. Het kost afhankelijk van waar over de grens wat tijd :)

XXXVI

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:58
ephymerous schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

En over de grens? Een motor invoeren stelt inhoudelijk niet veel voor. Het kost afhankelijk van waar over de grens wat tijd :)
Klopt, zo lang er nog geen keuringen als APK op motoren zit, val het reuze mee.
Inmiddels al 3 uit het buitenland gehaald, prima zelf te doen zonder (vaak dure) tussenpartijen.

Als je naar huis wilt rijden is het wat meer werk met dag-kentekens, etc., heb ze zelf in een busje gezet met oprijplaat.
Busje huren a 100€/dag. Was gemiddeld 4k goedkoper uit na alle kosten (BMW uit Duitsland stond hier voor 16k, voor 11k geïmporteerd en 1,5k aan kosten || Triumph uit England stond hier voor 15k en voor 10k geïmporteerd (pre-brexit) en circa 1,2k aan kosten).

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:31
Source90 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Inmiddels al 3 uit het buitenland gehaald, prima zelf te doen zonder (vaak dure) tussenpartijen.

Als je naar huis wilt rijden is het wat meer werk met dag-kentekens, etc., heb ze zelf in een busje gezet met oprijplaat.
Busje huren a 100€/dag. Was gemiddeld 4k goedkoper uit na alle kosten (BMW uit Duitsland stond hier voor 16k, voor 11k geïmporteerd en 1,5k aan kosten || Triumph uit England stond hier voor 15k en voor 10k geïmporteerd (pre-brexit) en circa 1,2k aan kosten).
Inderdaad, ik heb m'n KTM 1190 adventure met mooie opties en gunstige kilometerstand netto onder de € 7.500 uit Duitsland gehaald. Aanhanger gehuurd voor 25 euro bij de lokale motorzaak en gaan :)

XXXVI

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Source90 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

De meeste staan in de UK, maar dat is post-Brexit wel weer kut. Herkeuring, gedoe, etc.

En eigenlijk wil ik zo'n ding echt eerst zelf gereden hebben.

Slecht idee... Hoe laat?

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:19

Vrijdag

De Zwarte

GSX-MAN schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

De meeste staan in de UK, maar dat is post-Brexit wel weer kut. Herkeuring, gedoe, etc.
Stuur aan de goede kant zetten inderdaad :-(

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Overdrive97 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:30:
Afgelopen zaterdag dan toch een motor gekocht, na al een paar maanden mijn rijbewijs te hebben.
Het is een Suzuki GSF1200 Bandit S uit 2001 geworden. @LankHoar @lolgast @timmie271 zouden jullie hem kunnen toevoegen aan de TS? Ik woon in Overijssel. (er staat trouwens 'Overijsel' in de TS, dat is natuurlijk onjuist :))
[Afbeelding]
Gefeliciteerd, en added :)

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vrijdag schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

On a more serious note: koplamp unit moet je wel vervangen, anders verblind je de tegenliggers.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

noes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

On a more serious note: koplamp unit moet je wel vervangen, anders verblind je de tegenliggers.
Daar heb je zelf gelukkig geen last van 8)

De keuze:

https://www.deparking-mot...i%3Dmillesime_decroissant

[ Voor 17% gewijzigd door GSX-MAN op 03-08-2022 16:04 ]

Slecht idee... Hoe laat?

• Source90
noes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Alleen bij oudere modellen, dat is niet meer met de LED variant volgens mij.
Nog expliciet nagevraagd bij dealer in Nederland als bij de RDW tijdens invoeren van mijn Triumph met LED-koplamp. :X
Of de dealer in UK moet iets aangepast hebben bij verkoop, maar daar ga ik niet van uit. Zo door de keuring gekomen, alsook de grote beurt onlangs. Zal nog eens navragen bij de NL dealer hoe dat zit.

[ Voor 37% gewijzigd door Source90 op 03-08-2022 16:18 ]

• gebruikershaes
Ik zit zelf nu ook te kijken voor import. De guzzi die ik op het oog heb is in Duitsland maar liefst 4000 euro goedkoper. Absurd verschil op een prijs van 9000 in NL.
Mijn huidige motor komt ook uit België, maar het papier en rekenwerk werd toen door de verkopende partij geregeld. Dus ik heb wel een beetje kennis, maar kom niet helemaal uit met de BPM berekening.
Is dat altijd 19,4% van de netto cataloguswaarde minus €210 wat je mag aftrekken? Ongeacht de leeftijd en huidige verkoopprijs?

In mijn geval zou dat (ongeveer) betekenen:

- Bpm bij 10k cataloguswaarde, 1700
- transportkosten, 400
- RDW kosten, 200

Totaal: 2300

Klopt zit zo?

[ Voor 9% gewijzigd door gebruikershaes op 04-08-2022 10:08 ]

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:55
BPM neemt toch af over tijd? Rest bpm praat je dan over?
Afschrijven
Ga je een iets oudere motor importeren en heeft deze al 3000 kilometer op de teller staan? Dan heb je geluk bij het doen van de BPM aangifte. Je mag de BPM namelijk op twee verschillende manieren afschrijven en dit scheelt een hoop geld.

Marktwaarde
BPM aangifte doen op basis van marktwaarde geeft je een gunstige berekening. Het is belangrijk dat je gebruik maakt van de goede rekenmethode en een koerslijst die geaccepteerd wordt door de Belastingdienst.

Forfaitaire afschrijvingstabel
Met deze manier schrijf je af op basis van de leeftijd van de motor. Per maand kan je een bepaald percentage afschrijven.
https://www.henksmotorsto...ik-de-bpm-van-mijn-motor/

[ Voor 86% gewijzigd door nldls op 04-08-2022 08:27 ]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

gebruikershaes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:58:
Ik zit zelf nu ook te kijken voor import. De guzzi die ik op het oog heb is in Duitsland maar liefst 4000 euro goedkoper. Absurd verschil op een prijs van 9000 in NL.
Mijn huidige motor komt ook uit België, maar het papier en rekenwerk werd toen door de verkopende partij geregeld. Dus ik heb wel een beetje kennis, maar kom niet helemaal uit met de BPM berekening.
Is dat altijd 19,4% van de netto cataloguswaarde minus €210 wat je mag aftrekken? Ongeacht de leeftijd en huidige verkoopprijs?

In mijn geval zou dat (ongeveer) betekenen:

- Bpm bij 10k cataloguswaarde, 1700
- transportkosten, 400
- keuring, 200

Totaal: 2300

Klopt zit zo?
Zou dat papierwerk lekker door een BPM taxateur laten doen. Kost je 250 euro maar je papierwerk hoef je niet zelf in te vullen en ze berekenen het zo gunstig mogelijk waardoor er een goede kans is dat ze zichzelf terugverdienen.

Transport kan je zelf doen, geen idee wat bedrijven ervoor rekenen. Motorfiets kan op aanhanger of in een busje mee, dus dat hoeft niet gek duur te zijn.

RDW leges en kentekenplaat, ja dat zal rond de 200 euro totaal zijn.
nldls schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:25:
BPM neemt toch af over tijd? Rest bpm praat je dan over?
Klopt ja. En die kan afhankelijk van bouwjaar nog op meerdere manieren worden gerekend, plus dat de staat van de motor ook belangrijk is (schades enz kan je aftrekken van BPM)

[ Voor 12% gewijzigd door noes op 04-08-2022 08:28 ]

• geert_s
Vrijdag schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Ik wilde precies deze grap maken, las nog net op tijd jouw reactie :D

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

noes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:26:
[...]

Klopt ja. En die kan afhankelijk van bouwjaar nog op meerdere manieren worden gerekend, plus dat de staat van de motor ook belangrijk is (schades enz kan je aftrekken van BPM)
Vziw mag je de schade alleen aftrekken als hij in dusdanige staat is dat ie de weg niet meer op kan.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MikeyMan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Vziw mag je de schade alleen aftrekken als hij in dusdanige staat is dat ie de weg niet meer op kan.
Nou bij mn auto werd ieder krasje, plekje en dingetje gefotografeerd en in rapport opgenomen.

Rest BPM kan je berekenen via de tabellen (waarde X, minus zoveel % per jaar, maakt Y) of via een taxatie waarover je een percentage moet betalen afhankelijk van de leeftijd. Bij die laatste strategie wordt echt alles meegenomen, en wordt de waarde berekend op basis van wat een autobedrijf als inkoop zou betalen (en dat scheelt ook weer iets).

Vandaar dat meestal taxatie gunstiger is, misschien tenzij de motor vrijwel nieuw is (let wel op de minimale leeftijd en kmstand om als '2e hands' aangemerkt te worden, anders betaal je volle mep!)

• Waaj
  • Niet online
Ik heb mijn Aprilia destijds (2007) ook zelf in Duitsland gehaald en geïmporteerd. Bewust een exemplaar gezocht dat niet al te ver van Nederland afstond (Winterberg) zodat ik eerst een keer kon gaan kijken en proefrijden en het weekend erna met een busje terug gereden om hem op te halen.

Importeren zelf stelde niet veel voor. Al met al scheelde het inclusief alle gemaakte kosten nog een paar duizend euro.

• kneusteun
  • Nu online
noes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Nou bij mn auto werd ieder krasje, plekje en dingetje gefotografeerd en in rapport opgenomen.

Rest BPM kan je berekenen via de tabellen (waarde X, minus zoveel % per jaar, maakt Y) of via een taxatie waarover je een percentage moet betalen afhankelijk van de leeftijd. Bij die laatste strategie wordt echt alles meegenomen, en wordt de waarde berekend op basis van wat een autobedrijf als inkoop zou betalen (en dat scheelt ook weer iets).

Vandaar dat meestal taxatie gunstiger is, misschien tenzij de motor vrijwel nieuw is (let wel op de minimale leeftijd en kmstand om als '2e hands' aangemerkt te worden, anders betaal je volle mep!)
Met auto’s inderdaad ook gezien.
Staaltjes eronder en alle opties eraf en dan vervolgens invoeren 😅

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kneusteun schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

:D da's ook wel weer extreem. En lastig ook, want als je auto een 'High Executive' uitvoering is (of hoe het bij ieder merk ook heet) dan weet men wel wat er wel/niet op moet zitten. Plus dat arbeid ook geld is ;)

Bij de taxatie van mn BMW 550i werden de oude banden bijv wel op het taxatierapport gezet, maar vervolgens niet meegenomen in drukken van de prijs. Uiteindelijk maakte dat ook weinig uit, want de BPM was extreem laag door een storing aan de automaat. Dat is gelukkig opgelost door achterstallig onderhoud uit te voeren en de automaat mapping aan te passen.

• geert_s
kneusteun schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Ik hoorde laatst ook iemand die bij het invoeren van een auto bewust een motorstoring had veroorzaakt, auto reed dus niet, was daardoor minder waard en dus goedkoper bij het invoeren. Geen idee of dat gewoon een sterk verhaal was of echt gebeurd is.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Kan wel waar zijn. De vaste automonteur van mijn vader haalde vroeger (jaren 80-90) regelmatig auto's uit Duitsland. Met name de uitvoeringen die daar wel werden uitgebracht en hier niet.

Eerst naar de sloop voor wat extra plaatwerk. Dat werd eerst eens goed bewerkt met een hamer en over de grond gesleept. Dan dat beschadigde plaatwerk erop schroeven, stekkertje los zodat er een motorstoring was, en de auto laten keuren. Vaak nog met het originele plaatwerk in de kofferbak. 8)7

Eenmaal thuis maakte hij de auto weer in orde, en kon hij de auto voor een leuk prijsje doorverkopen.

Maar goed, motoren dus. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• kneusteun
  • Nu online
Als ik zie wat een tenere 700 kost in Duitsland dan ga ik toch eens goed nadenken of importeren interessant is…

https://www.mobile.de/nl/Motorfiets/Yamaha-Ténéré-700-wenig-km-kein-Gelände/vhc:motorbike,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,mke:26000,mld:tenere+700,dmg:false/pg:vipmotorbike/349668097.html#

• BM
  • Laatst online: 23:12

BM

Moderator Spielerij
Wat begon met
BM schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:33:
Conclusie voor nu is dat we 'm misschien wel gewoon houden, en vriendin ook rijbewijs gaat halen :o
Nu aan het kijken naar een goede rijschool in de buurt waar ze binnenkort proeflesje kan doen. Iemand toevallig nog aanraders in de buurt van Bodegraven/Woerden (ik woon er precies tussenin)
Gevolgt door
RealPG schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Jazeker! Boyke Narain van Motorrijschool Transfer uit Bodegraven (https://motorrijschooltransfer.nl/even-voorstellen/). Heb ik eind 2020 - alles in één keer - mijn rijbewijs bij gehaald. Super aardige gast en enthousiaste motorliefhebber. Ook bij mij begonnen via een proefles.
en
BM schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:24:
Vriendin met vlag en wimpel geslaagd voor AVB [...]
Nu op naar 4 augustus voor de AVD, en dan lekker samen op pad :)
Ondertussen is het 4 augustus en is ze zojuist in 1x geslaagd voor haar AVD 8)

* BM toch wel beetje trots is

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• nldls
Lekker samen touren. Of ruzie maken om wie mag rijden. Gefeliciteerd.

• DrivinUCrazy
Let wel op: zorg dat je niet altijd als 'het mannetje' er achter gaat rijden om het verkeer van achter af te blokken. Daar kan zij heel onzeker van worden, of juist opgejaagd. Dat komt het rijplezier niet ten goede.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• BM

BM

Moderator Spielerij
nldls schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:11:
Lekker samen touren. Of ruzie maken om wie mag rijden. Gefeliciteerd.
Mijn 'oude' motor staat er nog, dus daar mag zij lekker op gaan touren. Niks ruzie ;)
DrivinUCrazy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:21:
Let wel op: zorg dat je niet altijd als 'het mannetje' er achter gaat rijden om het verkeer van achter af te blokken. Daar kan zij heel onzeker van worden, of juist opgejaagd. Dat komt het rijplezier niet ten goede.
Als ik haar een beetje ken rijd ze binnen no-time voorop, en kan ik d'r niet meer bijhouden :D
En ze roept wel als ze het er niet mee eens is ;-)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• UTwizard
  • Laatst online: 22:33
DrivinUCrazy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:21:
Als ik samen met mijn vriendin onderweg ben, rijd ik vaak voorop zodat zij zich niet teveel hoeft bezig te houden met onbekende wegen, gekke situaties, etc. Dat geeft haar wat meer rust. Soms wisselen we van positie en dan zeg ik haar ook bewust dat ze niet op mij moet letten en dat ze gewoon haar eigen ding moet doen. Ik zorg wel dat ik op een manier achterna kom en dat werkt voor haar prima zo.

• DrivinUCrazy
Ik heb al regelmatig gezien, met name op vakantie in bergachtig gebied, dat zij (meestal zij ;) ) wat onzekerder rijdt, en hij dan heel beschermend daarachter. Daar hangt dan een hele trein achter, maar daar gaan wij niet op wachten. Als we dan langs gaan krijgen we nog wel eens een boze reactie. O-)

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11 11:58
@BM Gefeliciteerd en leuk om terug te lezen dat jullie wat hadden aan mijn tip O-)
Veel rijplezier samen! Binnenkort een bochtentraing? 8)

[ Voor 22% gewijzigd door RealPG op 04-08-2022 14:48 ]

• kneusteun
  • Nu online
Ik ken de “regel” de minste ervaring voorop.

Je raakt haar niet kwijt (mits dat je wens is ;) )
Ze bepaalt zelf het tempo en icm een headset werkt dit prima bij ons. Af en toe beetje afwisselen om het spannend te houden.

Maar als ik voorop rij wil ze wel eens mopperen dat het te hard gaat of dat ik me moet gedragen 🫣

• BM

BM

Moderator Spielerij
RealPG schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:45:
@BM Gefeliciteerd en leuk om terug te lezen dat jullie wat hadden aan mijn tip O-)
Veel rijplezier samen! Binnenkort een bochtentraing? 8)
Het plan is om eind september naar Luxemburg te gaan voor een training (met Boyke ;))

Xbox

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

kneusteun schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:57:
Ik ken de “regel” de minste ervaring voorop.

Je raakt haar niet kwijt (mits dat je wens is ;) )
Ze bepaalt zelf het tempo en icm een headset werkt dit prima bij ons. Af en toe beetje afwisselen om het spannend te houden.

Maar als ik voorop rij wil ze wel eens mopperen dat het te hard gaat of dat ik me moet gedragen 🫣
Die regel vind ik maar raar. In kleine groepjes gewoon sorteren van snel/ervaren voorop naar langzaam/onervaren achterop. Kan ieder zn eigen tempo rijden, bij afslagen gewoon even wachten en/of op rechte stukken even wat langzamer rijden zodat iedereen weer bij elkaar is.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:14
noes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Die regel vind ik maar raar. In kleine groepjes gewoon sorteren van snel/ervaren voorop naar langzaam/onervaren achterop. Kan ieder zn eigen tempo rijden, bij afslagen gewoon even wachten en/of op rechte stukken even wat langzamer rijden zodat iedereen weer bij elkaar is.
Ik ken ook vooral de regel langzaam juist voorop.

Achteraan is het harmonica effect veel sterker. Je moet veel harder rijden achter in een groep dan voor in een groep. Dat effect merk je al bij 3-4 mensen.

Je kunt dan natuurlijk zeggen 'rijd je eigen tempo', maar voor sommige mensen blijkt het toch moeilijk zijn om niet net boven hun kunnen te rijden omdat ze de groep willen bijhouden.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 10:25
LankHoar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Ik trek al jaren het koord van rem naar koppeling, veel fijner dan naar het slot

🇺🇦

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57
Ik had hem te koop gezet omdat ik de tijd en interesse miste op wéér op zoek te gaan naar waarom hij nou zo kut liep. Maar mijn vrouw heeft me op het hart gedrukt hem weg te brengen naar een specialist. En ik ben blij dat ze daarin volhard heeft, want stiekem ben ik toch heel trots dat hij er nu zo bij staat:

Hij mist nu alleen nog een nieuwe kettingset (maar het achterwiel moet er toch nog uit om twee nieuwe spaken vast te zetten) en de kappen er terug op. Die kerel heeft werkelijk alles aan de motor aangepast, zelfs zaken waarvan ik niet wist dat ze stuk/niet goed waren. Ding loopt weer als een droom na één keer trappen.

• kneusteun
  • Nu online
noes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ik had over twee personen ;)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Tja, dan nog. Als de minst ervaren rijder achteraan rijdt kan die eigen tempo rijden. En kom je bij een mooie bochtencombinatie kan jij het gas erop houden, en zij op eigen tempo erdoorheen. Daarna kan je weer even inhouden om haar bij te laten trekken en rijd je weer door. Anders rijd je per saldo op haar tempo en dat kan juist voor jou saai zijn.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Ik ken ook vooral de regel langzaam juist voorop.

Achteraan is het harmonica effect veel sterker. Je moet veel harder rijden achter in een groep dan voor in een groep. Dat effect merk je al bij 3-4 mensen.

Je kunt dan natuurlijk zeggen 'rijd je eigen tempo', maar voor sommige mensen blijkt het toch moeilijk zijn om niet net boven hun kunnen te rijden omdat ze de groep willen bijhouden.
Dit inderdaad. En snelle mensen wachten dan vaak toch niet, ff snel bijtrekken. Geeft ellende. Andersom wat frustratie bij de ervaren rijders, maar is uiteindelijk wel veiliger.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• DrivinUCrazy
Hooglander1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

Dit inderdaad. En snelle mensen wachten dan vaak toch niet, ff snel bijtrekken. Geeft ellende. Andersom wat frustratie bij de ervaren rijders, maar is uiteindelijk wel veiliger.
Tja, als die snellere mensen niet wachten, houdt het snel op met de groep. Je moet er juist op kunnen vertrouwen dat die bij afslagen in het zicht wachten. Dan hoeft de langzamere niet over zijn grenzen te gaan.

Als de snelleren achteraan gaan, waarbij het om bochtensnelheid gaat en niet de rechtelijn snelheid, lopen die in de bochten continu in. De voorganger gaat zich opgejaagd voelen, en met wat pech zelfs in de bochten in de spiegels kijken. Dat zal lang goed gaan. ;) Ik ben het dan ook niet per se er mee eens dat de langzaamste voorop veiliger is.

Tegelijkertijd leer je bij als je uitgedaagd wordt. Als degene voor jou iets vlotter rijdt, zie je dat dat óók kan. Omdat die voorganger de lijnen al uitzet, kun je dat makkelijker volgen. Gaat echter de langzamere voorop, moet die zelf zijn lijnen kiezen. Dan gaat die voorzichtiger rijden, waardoor het tempo nog meer zakt, en de onderlinge verschillen nog groter worden.

Belangrijk is wel dat de vlottere rijder niet zijn best doet om iedereen zoek te rijden. Het is nog steeds geen wedstrijd. ;) De voorrijder moet vooral een constant en voorspelbaar tempo rijden. :)
Voor ons werkt dit al tig-duizenden kilometers prima, op diverse tempo's.
Onder andere @timmie271 heeft als gastrijder al met ons meegereden en kan dit onafhankelijk beoordelen.

Worden de onderlinge snelheidsverschillen véél te verschillend, dan is de groep simpelweg niet op elkaar afgestemd. Dan kun je al deze theorieën overboord gooien, en moet de voorrijder het tempo laten zakken. Iedereen heeft zich dan maar aan te passen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@DrivinUCrazy Een hoop mitsen en maren lees ik. Het veiligst is gewoon rustig de minst ervaren voorop. Geen druk, geen verwachtingen, gewoon focussen op veilig rijden.

Al het andere gaat om snelheden, bochten, lijnen, boeit geen reet. Veiligste is binnen je eigen grenzen rijden. Juist een ander volgen is gevaarlijk, want die rijd op een heel ander apparaat, met heel andere banden.

En daarom rijd ik sowieso nooit in groepen, ik geniet gewoon van de rit, dat gaat beter zonder anderen :+

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Source90
Terugkomend op het invoeren/BPM:
Ik heb zelf deze tool gebruikt voor een redelijke indicatie:
http://fastguzzi.nl/bpm/index.php

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:21
UTwizard schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Als ik samen met mijn vriendin onderweg ben, rijd ik vaak voorop zodat zij zich niet teveel hoeft bezig te houden met onbekende wegen, gekke situaties, etc. Dat geeft haar wat meer rust. Soms wisselen we van positie en dan zeg ik haar ook bewust dat ze niet op mij moet letten en dat ze gewoon haar eigen ding moet doen. Ik zorg wel dat ik op een manier achterna kom en dat werkt voor haar prima zo.
Hier precies zo. En ik weet inmiddels ook hoe hard ik kan rijden om het tempo voor haar prettig te houden. En soms bij wat snelle bochten kan je hem er zelf natuurlijk lekker sportief doorheen sturen en daarna weer wat inhouden. Werkt prima zo.

En als ik écht lekker en puur wil rijden ga ik alleen.

Met een klein groepje is ook best leuk op z’n tijd, maar op andere manier, niet zozeer voor het pure rijden.

• Skyrunner
  • Laatst online: 03-11 14:28
Ik zat zo eens door mijn foto's uit den ouden doosch te bladeren en kwam deze tegen. We schrijven 1999, Honda CBR1000F DCBS. En te bedenken dat ik daar ook nog eens mee op Assen heb gereden!

Ik schiet al in de lach bij de gedachte weer in dat pak te passen :-P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feDE33bKL2N6GyM-4pa-uE27jKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PBsAUqSuIzBNSvevaic7Lj6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Skyrunner op 05-08-2022 06:34 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Waaj
  • Niet online
Wat ik in de discussie over langzamere rijders voorop of achter laten rijden een beetje mis is dat de voorste rijder ook de route moet bepalen en alles wat daar bijhoort. Kortom, die heeft meer taken dan zich alleen concentreren op zijn rijden. Daarom heeft het mijn voorkeur dat een ervaren rijder (en dat zijn meestal ook de snellere rijders) voorop rijdt en niet een minder ervaren rijder.

• DrivinUCrazy
Inderdaad. Voor mij sprak dat al voor zich, maar het is zeker waar. :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zodra je in een wat grotere groep rijdt, zul je merken dat de achtersten zich het licht uit de ogen moeten rijden om bij te blijven. Veel moeilijker voor een beginnende rijder. Beter dat ze zelf het tempo bepalen vind ik.

• kneusteun
  • Nu online
noes schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:34:
[...]

Tja, dan nog. Als de minst ervaren rijder achteraan rijdt kan die eigen tempo rijden. En kom je bij een mooie bochtencombinatie kan jij het gas erop houden, en zij op eigen tempo erdoorheen. Daarna kan je weer even inhouden om haar bij te laten trekken en rijd je weer door. Anders rijd je per saldo op haar tempo en dat kan juist voor jou saai zijn.
Geheimpje, ik laat mij vaak even terugzakken en pak ze dan alsnog of haal even snel in.
Tis niet zo heel lastig, maar achter haar rijden is geen issue het is niet zo dat ze 30 rijdt op een 100 weg… ze rijdt gewoon 100 hoor ;) vaak zelfs 110/120

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:20
Net voor die Corona een georganiseerde rit gedaan. Maat van mij had een collega van hem bij, wij waren dus met zijn 3-en. Ik reed voor, vooraf 10 keer aangegeven als het te snel gaat of als er iets is, laat ruimte vallen. Ik wacht/draai wel.

Ritje ging lekker enkel net voor sommige bochten kwam hij toch wel akelig (eng) dicht bij mij in het wiel zitten. Eerste stop, kerel zet zijn helm af. Kop onder het zweet en nog net geen tranen in zijn ogen. Durfde dus niet aan te geven dat het voor hem allemaal veel te snel ging maar dat zagen wij direct.

Je kan zeggen wat uitdaging, ervaring op doen of wat dan ook maar dit was gewoon gevaarlijk. Hij is kort daarna ook afgehaakt.

Niet iedereen doet zijn eigen rit (wat wel zou moeten als snel vooraan zit en de “langzame” achteraan). En dat maakt dat “langzaam” vooraan gewoon veel veiliger is. Als je met een groep gaat rijden weet je van te voren dat je rekening met elkaar moet (tenminste dat vind ik) houden. Je kan altijd een gat laten vallen o.i.d.

Groepen/mensen die op elkaar zijn ingespeeld is natuurlijk een heel ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door R0y. op 05-08-2022 09:01 ]

• DrivinUCrazy
MikeyMan schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:08:
Zodra je in een wat grotere groep rijdt, zul je merken dat de achtersten zich het licht uit de ogen moeten rijden om bij te blijven. Veel moeilijker voor een beginnende rijder. Beter dat ze zelf het tempo bepalen vind ik.
Nogmaals, heb je iemand die al 10 jaar meer dan 10k kilometers rijdt, en overal Vmax+20 aanhoudt, in combinatie met een absolute beginner, dan is dat geen match. Die ervarener rijder zal zich dan moeten aanpassen. Geen discussie over mogelijk lijkt me. Maar dat zijn extremen.
Als ik voorrij, en er zitten echte beginners bij, dan wil ik die direct achter me hebben. De rest moet zich dan maar aanpassen. Ook hier: dan zijn er te grote verschillen in ervaring.

Maar als het wat dichter bij elkaar komt, rijden wij echt wel van snel naar minder snel. Iedereen rijdt bochten op zijn eigen tempo. Niemand hoeft over zijn eigen grenzen te gaan.
Heb je een stuk van 10km bochten, dan rijdt de voorrijder de laatste 500m wat rustiger, en het groepje is nog vóór de afslag weer bij elkaar.
Sterker nog, als er bij zijn die op zo'n leuk stuk sneller willen dan ik als voorrijder (die personen ken ik al wat langer dan vandaag ;) ) laat ik ze op zo'n lang bochtig stuk even langs voor hun pleziertje.

Veel wordt bepaald door (ervaring van) de voorrijder:
- Een constant tempo rijden.
- Op de rechte stukken niet vol aan het gas hangen, want dan krijg je een harmonica effect wat irritant is voor de achtersten. Tegelijkertijd verwacht ik persoonlijk van de volgers wel dat ze op een recht stuk bijtrekken. Dat hoeft niet met 160+.
- Bij het naderen van bebouwde kom, ruim van te voren van het gas zodat het bij elkaar komt vóórdat je het dorpje binnen rijdt.
- In de bebouwde kom je sowieso aan de snelheid houden.
- Ruim op tijd richting aangeven
- Geen abrupte acties.
- Navigatiefoutje? Geen paniek, je komt gewoon op een andere mooie weg uit alleen had je die van tevoren niet gepland. Nou en?

• DrivinUCrazy
Binnenkort rijd ik een ritje met collega's. Verschillende motoren, verschillende rijstijlen, verschillende ervaring, verschillende mindsets. No way dat we dan van snel naar langzaam rijden. ;)
Het wordt al een hele uitdaging om iedereen bij elkaar te houden zonder brokken. :X

• gebruikershaes
Ik geloof dat in Duitsland het zelfs soort van verplicht is dat de meest ervaren rijder achteraan vooraan rijdt. Die is dan verantwoordelijk voor de hele groep. Juist om de veiligheid te bewaken. Zelf rijd ik vaak achteraan en merk dat het vaak echt aanpoten is. Vooraan is ook niet altijd lekker omdat ik me dan opgejaagd voel als de groep dicht achterop me zit. Met lessen was dat vooral irritant omdat m’n instructeur echt naast me op m’n achterwiel reed. Dus ik zou zeggen, minst ervaren rijders voorop met voldoende ruimte er tussen om ze de rust te geven.

Edit: vooraan, niet achteraan
https://www.spatlab.nl/al...-bepalingen-in-duitsland/

[ Voor 18% gewijzigd door gebruikershaes op 05-08-2022 13:28 ]

• DrivinUCrazy
Nog nooit gehoord van een dergelijke regel, maar ik leer graag bij.

Wel dat ze in België er een handje van hebben om road captains te hebben. Die blokkeren dan ook heel veel wegen waar ze rijden. Vaak zijn dat héle grote groepen. Als er iets is waar ik geen zin in zou hebben...

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:19

FnordySquare47

Cool-Inc.net

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:37:
Nog nooit gehoord van een dergelijke regel, maar ik leer graag bij.

Wel dat ze in België er een handje van hebben om road captains te hebben. Die blokkeren dan ook heel veel wegen waar ze rijden. Vaak zijn dat héle grote groepen. Als er iets is waar ik geen zin in zou hebben...
Je kan er ook speciale opleidigen voor volgen. Of alleszins toch voor Vlaanderen (VSV)
https://cmd.rijschooldirk.be/wegkapitein/

Short cuts make long delays

• nldls
Ik heb een aantal keer voorgereden met (grote) groepstochten. Je moet als voorrijder wel echt heel langzaam rijden om de groep bij elkaar te houden en iedereen comfortabel mee te laten doen. Voor sommige gaat het dan te langzaam, dat is niet anders.

Het verbaasde me de eerste keer hoe snel je een groep open trekt als je normaal optrekt vanaf een rotonde bijvoorbeeld. Dat moet je echt heel relax doen. Voordeel is wel dat je als voorrijder echt heel zuinig rijdt.

• DrivinUCrazy
@FnordySquare47 Dat wist ik, dat ze daar met name in België die opleidingen voor hebben.

Een collega van me is verkeersregelaar op de motor. Die trainen dan ook regelmatig met de politie of met een politie-instructeur hun rijvaardigheid. Laatst hadden ze ook een dag training voor vip-begeleiding op de weg. Dát lijkt me nou wel echt gaaf. :D
Hij begeleidt ook regelmatig wielerkoersen. Met mijn haat-liefde verhouding ten opzichte van wielrenners is dat wel een dingetje. :+

Alleen jammer dat er ook een minimaal aantal inzetten van je wordt gevraagd, en dat het niet alleen begeleiding is op de motor maar ook het verkeersregelen waarbij je de hele dag een kruispunt staat vrij te houden. Daar heb ik dan weer géén zin in. :/ Ik wil wel de lusten, maar niet de lasten. ;)
Nog niet tenminste. Maar over een aantal jaar, als ik wat ouder ben en lange afstanden op een dag niet meer te betalen is, dan lijkt me dat wel een leuke aanvulling op de motorhobby. :)

• nldls
Werken op de motor is toch een natte droom van veel motorrijders. Maar ja, het zijn maar zelden motor functies. Het is vaak een nevenfunctie, net als bij politie, ambulance, ANWB. En het betaald vaak maar zeer matig.

• FnordySquare47
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:19

FnordySquare47

Cool-Inc.net

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:28:
@FnordySquare47 Dat wist ik, dat ze daar met name in België die opleidingen voor hebben.

Een collega van me is verkeersregelaar op de motor. Die trainen dan ook regelmatig met de politie of met een politie-instructeur hun rijvaardigheid. Laatst hadden ze ook een dag training voor vip-begeleiding op de weg. Dát lijkt me nou wel echt gaaf. :D
Hij begeleidt ook regelmatig wielerkoersen. Met mijn haat-liefde verhouding ten opzichte van wielrenners is dat wel een dingetje. :+

Alleen jammer dat er ook een minimaal aantal inzetten van je wordt gevraagd, en dat het niet alleen begeleiding is op de motor maar ook het verkeersregelen waarbij je de hele dag een kruispunt staat vrij te houden. Daar heb ik dan weer géén zin in. :/ Ik wil wel de lusten, maar niet de lasten. ;)
Nog niet tenminste. Maar over een aantal jaar, als ik wat ouder ben en lange afstanden op een dag niet meer te betalen is, dan lijkt me dat wel een leuke aanvulling op de motorhobby. :)
Af en toe organiseer ik wel een rondrit met collega's na 't werk, of met de beste motorgarage van BE. (vraag maar na de welke _O- )
En ooit zou ik wel is willen meerrijden als begeleider van een wielerwedstrijd. lijkt me nog leuk.
Dus ik ben er al even over aan't nadenken om de cursus te volgen. De rijschool is ook in de buurt...

Short cuts make long delays

• DrivinUCrazy
nldls schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:31:
Werken op de motor is toch een natte droom van veel motorrijders. Maar ja, het zijn maar zelden motor functies. Het is vaak een nevenfunctie, net als bij politie, ambulance, ANWB. En het betaald vaak maar zeer matig.
Dat besef ik maar al te goed. Ik denk wel eens na over "wat zou ik doen als ik mijn huidige werk niet meer wil doen?", en dan kom ik ook tot die conclusie. Sommige hobbies moeten dat ook gewoon blijven. :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
België, here I come! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NebretTOpwU7ateA5Qqta4KHiVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZocnzPUMOx2myqQsgi508XD.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 422 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.