MikeyMan schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:08:
Zodra je in een wat grotere groep rijdt, zul je merken dat de achtersten zich het licht uit de ogen moeten rijden om bij te blijven. Veel moeilijker voor een beginnende rijder. Beter dat ze zelf het tempo bepalen vind ik.
Nogmaals, heb je iemand die al 10 jaar meer dan 10k kilometers rijdt, en overal Vmax+20 aanhoudt, in combinatie met een absolute beginner, dan is dat geen match. Die ervarener rijder zal zich dan moeten aanpassen. Geen discussie over mogelijk lijkt me. Maar dat zijn extremen.
Als ik voorrij, en er zitten echte beginners bij, dan wil ik die direct achter me hebben. De rest moet zich dan maar aanpassen. Ook hier: dan zijn er te grote verschillen in ervaring.
Maar als het wat dichter bij elkaar komt, rijden wij echt wel van snel naar minder snel. Iedereen rijdt bochten op zijn eigen tempo. Niemand hoeft over zijn eigen grenzen te gaan.
Heb je een stuk van 10km bochten, dan rijdt de voorrijder de laatste 500m wat rustiger, en het groepje is nog vóór de afslag weer bij elkaar.
Sterker nog, als er bij zijn die op zo'n leuk stuk sneller willen dan ik als voorrijder (die personen ken ik al wat langer dan vandaag

) laat ik ze op zo'n lang bochtig stuk even langs voor hun pleziertje.
Veel wordt bepaald door (ervaring van) de voorrijder:
- Een constant tempo rijden.
- Op de rechte stukken niet vol aan het gas hangen, want dan krijg je een harmonica effect wat irritant is voor de achtersten. Tegelijkertijd verwacht ik persoonlijk van de volgers wel dat ze op een recht stuk bijtrekken. Dat hoeft niet met 160+.
- Bij het naderen van bebouwde kom, ruim van te voren van het gas zodat het bij elkaar komt vóórdat je het dorpje binnen rijdt.
- In de bebouwde kom je sowieso aan de snelheid houden.
- Ruim op tijd richting aangeven
- Geen abrupte acties.
- Navigatiefoutje? Geen paniek, je komt gewoon op een andere mooie weg uit alleen had je die van tevoren niet gepland. Nou en?