Als eerste motor?Landon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
Hoe bevalt de BMW R1250 GS Adventure zich als eerste motor? Heb reeds een Yamaha Tracer 9 in bestelling staan, maar neig nu meer naar de BMW toe..
Beetje groot, vooral de adventure is hoog, en zwaar. Als je zelf ook wat langer bent is dat geen enkel probleem. Rijden verder heel goed.Landon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
Hoe bevalt de BMW R1250 GS Adventure zich als eerste motor? Heb reeds een Yamaha Tracer 9 in bestelling staan, maar neig nu meer naar de BMW toe..
Maar als je niet offroad gaat is een andere boxer wellicht een betere keuze. Probeer vooral ook de R1250R en RS eens. Of als je meer comfort zoekt de RT. Ondergewaardeerd tov de GS(A) maar is sportiever mee te rijden dan dat ie eruit ziet.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik zeg doen, scheelt je sowieso al periodiek de ketting smerenLandon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
intussen wat verder aan het spelen geweest met project Virago - bobber

You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Eentje om proef te rijden, stuk groter en zwaarder dan een Tracer. Daar merk je rijdend weinig van, maar stilstaand of manoeuvrerend op je oprit/tuinpad wel.Landon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
Rijdend zeker beter als de Tracer.
Awesome
Net het eerste regenritje met de GS gehad, dat was prima te doen. Zit door het wat smallere kuipwerk iets minder uit de wind e.d. dan op de Caponord, maar alsnog grotendeels droog thuisgekomen. De banden (Pirelli Scorpion Trail II) hielden zich ook helemaal prima op zeiknat wegdek incl flinke plassen water.
@Landon ik heb een 1200GS (non-adventure) als 7e motor, het viel me op hoe makkelijk alles wende. Bij de erg trage manouvres en het aan de hand ermee lopen is zeker een GSA echter wel een bakbeest, dat is wel iets om rekening mee te houden. Het vermogen e.d. zou ik me niet zo'n zorgen om maken, zeker een nieuwe motor als een 1250GS zit helemaal volgehangen met electronica en onzin om dat een beetje onder controle te houden.
@s006110 wat heb je nou gedaan met die halve kentekenplaat?
@Landon ik heb een 1200GS (non-adventure) als 7e motor, het viel me op hoe makkelijk alles wende. Bij de erg trage manouvres en het aan de hand ermee lopen is zeker een GSA echter wel een bakbeest, dat is wel iets om rekening mee te houden. Het vermogen e.d. zou ik me niet zo'n zorgen om maken, zeker een nieuwe motor als een 1250GS zit helemaal volgehangen met electronica en onzin om dat een beetje onder controle te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door Chakotay op 30-06-2022 21:27 ]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik raad wel af om de Adventure te kopen tenzij je veel woon/werk doet en niet van tanken houd.
Zelfs met de normale tank (non adventure dus) rijd hij verder dan veel andere motoren, en hij blijft een stuk lichter.
Ik ben 1m95 en de weeg de helft van m’n GSA, maar nu ik meer offroad rij ga ik wisselen naar GS denk ik. De Adventure is eigenlijk een downgrade voor de looks xD
Haal een normale GS in Rally/HP2 uitvoering: wel de dikkere/hogere vering, wel de spaakvelgen, niet 15-20kg extra bij voor die benzine tank.
Ik rij al m’n hele leven motor (BMW
) en daarvoor achterop (BMW
), en eigenlijk kom ik nooit een adventure rijder tegen die niet puur voor de looks koos en er blij mee was ;P
Voor die extra prijs, upgrade je ESA naar de Touratech set. €3200 maar serieus 2x zo capabele motor krijg je er voor terug zonder verlies van je ESA. Ik doe het op m’n volgende GS weer.
Ik hield de Transalps en T700’s iig gewoon bij op de Stella Alpina
Zelfs met de normale tank (non adventure dus) rijd hij verder dan veel andere motoren, en hij blijft een stuk lichter.
Ik ben 1m95 en de weeg de helft van m’n GSA, maar nu ik meer offroad rij ga ik wisselen naar GS denk ik. De Adventure is eigenlijk een downgrade voor de looks xD
Haal een normale GS in Rally/HP2 uitvoering: wel de dikkere/hogere vering, wel de spaakvelgen, niet 15-20kg extra bij voor die benzine tank.
Ik rij al m’n hele leven motor (BMW
Voor die extra prijs, upgrade je ESA naar de Touratech set. €3200 maar serieus 2x zo capabele motor krijg je er voor terug zonder verlies van je ESA. Ik doe het op m’n volgende GS weer.
[ Voor 38% gewijzigd door _eLMo_ op 30-06-2022 21:49 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Voor woon-werk lijkt een GSA me alleen maar nadelig eigenlijk. Met die alu koffers en grote tank nog een stuk breder dan een normale GS, en die extra bagageruimte heeft voor woon-werkritjes ook niet bijzonder veel meerwaarde.
Alu koffers zijn niet standaard op een GSA toch? Maar die zijn niet handig in de file idd.
Woonwerk gewoon een dikke alu topkoffer (niet die van BMW, te klein). En offroad zijtassen van Mosko Moto of Enduristan ofzo. Woon/werk eventueel de variokoffers, maar meestal niet meer nodig dan de topkoffer.
De tank is niet breder dan de hangtieten toch?
Woonwerk gewoon een dikke alu topkoffer (niet die van BMW, te klein). En offroad zijtassen van Mosko Moto of Enduristan ofzo. Woon/werk eventueel de variokoffers, maar meestal niet meer nodig dan de topkoffer.
De tank is niet breder dan de hangtieten toch?
[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 30-06-2022 21:47 ]
Ik zal de motor grotendeels gebruiken voor woon-werkverkeer als het weer er naar is. Daarnaast uiteraard touren met vrienden. De GS variant spreekt me enorm aan.noes schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:42:
[...]
Beetje groot, vooral de adventure is hoog, en zwaar. Als je zelf ook wat langer bent is dat geen enkel probleem. Rijden verder heel goed.
Maar als je niet offroad gaat is een andere boxer wellicht een betere keuze. Probeer vooral ook de R1250R en RS eens. Of als je meer comfort zoekt de RT. Ondergewaardeerd tov de GS(A) maar is sportiever mee te rijden dan dat ie eruit ziet.
Ik heb een dealer gesproken die een levertijd van een week kan garanderen op een Triple Black, zijn wel 'voorraad modellen' die nog opgebouwd dienen te worden naar wens van de klant.cyntax schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:47:
[...]
Ik zeg doen, scheelt je sowieso al periodiek de ketting smeren. Zeer gebalanceerde motor verder, gewicht voel je niet meer als je eenmaal rolt. Levertijden zijn in ieder geval wel flink op dit moment en er zit hoogstwaarschijnlijk een R1300GSA aan te komen, dus let daar wel op.
De Tracer 9 die ik heb besteld zou vandaag geleverd moeten worden, maar de dealer heeft nog niks vernomen van Yamaha wanneer die uberhaupt komt.
Thanks voor de input, ben ook vooral heel benieuwd naar hoe deze rijd.A13X schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
[...]
Eentje om proef te rijden, stuk groter en zwaarder dan een Tracer. Daar merk je rijdend weinig van, maar stilstaand of manoeuvrerend op je oprit/tuinpad wel.
Rijdend zeker beter als de Tracer.
Ik zat er zelf aan te denken om de Adventure te nemen door de looks, en vervolgens de koffers er af te halen.
Als je de Tracer (3 cilinder) tof vond, waarom dan ook niet de S1000XR proefrijden? Dat is meer een gelijke motor dan de boxer GS lijkt me?
Niet bedoeld voor offroad, maar een beetje gravel gaat een K1600GT zelfs niet uit de weg ;P
Niet bedoeld voor offroad, maar een beetje gravel gaat een K1600GT zelfs niet uit de weg ;P
[ Voor 41% gewijzigd door _eLMo_ op 30-06-2022 21:57 ]
De Rally vind ik zelf een mooie uitvoering, uiteindelijk niet voor een GS gegaan ivm gewicht, formaat en vond hem uiteindelijk wat saai rijdenLandon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Ik zal de motor grotendeels gebruiken voor woon-werkverkeer als het weer er naar is. Daarnaast uiteraard touren met vrienden. De GS variant spreekt me enorm aan.
Ik keek naar een 1200, maar wilde geen log ding om over de oprit te duwen. Dan pak je ik hem domweg minder snel even snel en met woonwerk is het een dagelijks dingetje.
Maar ik ken jouw situatie niet dus misschien voor jou geen ding.
Awesome
De tegenhanger is eerder de BMW F900XR dan de S1000XR lijkt me.
Enniehoe, dan zou ik ook eens even bij Triumph kijken.
Maar leverproblemen hebben ze op dit moment allemaal. Ik ben blij dat ik toen mijn Tracer als 'occasion' tegen kwam. Die stond daar, en kon ik dan ook dezelfde dag meenemen.
Als eerste motor zou ik wel eerst even kijken naar wat de verzekering gaat kosten. Ik weet er wel eentje die eerst op de looks een R1200GS kocht, en er daarna achter kwam dat je dat letterlijk duur komt te staan met 0 schadevrije jaren.
Enniehoe, dan zou ik ook eens even bij Triumph kijken.
Maar leverproblemen hebben ze op dit moment allemaal. Ik ben blij dat ik toen mijn Tracer als 'occasion' tegen kwam. Die stond daar, en kon ik dan ook dezelfde dag meenemen.
Als eerste motor zou ik wel eerst even kijken naar wat de verzekering gaat kosten. Ik weet er wel eentje die eerst op de looks een R1200GS kocht, en er daarna achter kwam dat je dat letterlijk duur komt te staan met 0 schadevrije jaren.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Hier mijn MT-09 (eerste motor) na half jaartje verkocht voor een 1200GS. Nooit een seconde spijt van gehad!Landon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
Ik had wat onderdelen via MP gekocht, zoals die achterlichten, en daar zat die halve kentekenplaat op 😂Chakotay schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:26:
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Iets budget vriendelijker:
Een Africa twin 1100.
Wel iets meer op offroad gericht maar wat ik zo aan reviews zie een erg goede machine.
Vooral de electronica is nog weer een stukje verder up-to-date dan bij de BMW 1250. (Apple carplay en Android auto, touchscreen, veel meer instellingen wat betreft rijders modes, vering, enz)
Minder zwaar ook, en over smaak valt niet te twisten maar ik zeg het toch, de Africa twin vind ik een heel stuk mooier dan de GS(A).
Of.. ik durf het bijna niet te zeggen: Je gaat voor een Italiaan

Dan rijd je niet met het zelfde als de meeste andere mannen op middelbare leeftijd
Een Africa twin 1100.
Wel iets meer op offroad gericht maar wat ik zo aan reviews zie een erg goede machine.
Vooral de electronica is nog weer een stukje verder up-to-date dan bij de BMW 1250. (Apple carplay en Android auto, touchscreen, veel meer instellingen wat betreft rijders modes, vering, enz)
Minder zwaar ook, en over smaak valt niet te twisten maar ik zeg het toch, de Africa twin vind ik een heel stuk mooier dan de GS(A).
Of.. ik durf het bijna niet te zeggen: Je gaat voor een Italiaan

Dan rijd je niet met het zelfde als de meeste andere mannen op middelbare leeftijd
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Als offroad echt de bedoeling is zou ik voor de tenere 700 gaan en het extra geld gebruiken voor upgrades.
Hier een adventure rijder die zeker niet de ‘A’ in gaat ruilen voor een normale GS_eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:31:
Ik raad wel af om de Adventure te kopen tenzij je veel woon/werk doet en niet van tanken houd.
Ik rij al m’n hele leven motor (BMW) en daarvoor achterop (BMW
), en eigenlijk kom ik nooit een adventure rijder tegen die niet puur voor de looks koos en er blij mee was ;P
Daarnaast is de extra windbescherming echt top, ik rij voor 99% toch asfalt of gravel net zoals de meeste GS rijders.
Het gewichtsverschil tussen de GS en GSA vind ik eerlijk gezegd minimaal. Leeg je GSA tank voor 70% en hij voelt bijna hetzelfde aan als een normale GS. Voor veel offroad rijden zou ik liever een Husky 701 halen ofzo. Maar uiteindelijk is het natuurlijk persoonlijk
300km? Mijn FZ1 doet maar 150km op een tankcyntax schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:28:
[...]
Hier een adventure rijder die zeker niet de ‘A’ in gaat ruilen voor een normale GS. Allereerst vind ik tanken het meest k*tte wat er bestaat, in het verleden elke anderhalf dag bij de pomp moeten staan voor peut (woon-werk). Nu 1x per week. Ook op reis is het een genot, ik ben iemand die niet stopt voordat de tank op is en dan liever 500km+ dan elke 300km weer een verplichte stop.
Daarnaast is de extra windbescherming echt top, ik rij voor 99% toch asfalt of gravel net zoals de meeste GS rijders.
Het gewichtsverschil tussen de GS en GSA vind ik eerlijk gezegd minimaal. Leeg je GSA tank voor 70% en hij voelt bijna hetzelfde aan als een normale GS. Voor veel offroad rijden zou ik liever een Husky 701 halen ofzo. Maar uiteindelijk is het natuurlijk persoonlijk.
Maar 300/150 km? Husky haalt over de 400km met 19ltr.ArjenIsM3 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:42:
[...]
300km? Mijn FZ1 doet maar 150km op een tank
Maar dan rij je best lomp met de FZ1 of tank je te vroeg. 200km haalde ik met gemak, trage rustige ritjes zelfs richting de 240km. (1:14 gemiddeld over 15k).
Awesome
@Landon Adventure voor daily is echt top, ben je van plan om alleen mooi weer ritjes te maken is het denk ik wat overkill tov de kosten van zo een fiets.
Ik rijd nu een Triumph Tiger 1200 XC daily en dat bevalt prima. Ik heb alleen de topkoffer erop zitten de zijkoffers staan in de garage. Is hij niet zo breed, maar als het nodig is kan ik ze er wel opgooien. Qua brandstof verbruik zijn de zijkoffers ook nadelig.
Als eerste motor: tsja maakt allemaal niet zo heel veel uit, ligt meer aan de persoon zou ik zeggen. De een rijd als een losgeslagen idioot op een 300 cc en de ander kan normaal doen met een 1200. Is geen vast iets.
Gewoon eens proefrijden wanneer je mag en dan kijken of hij bevalt. Het gewicht van een adventure voel je zeker wel als je stilstaat, hem van of op de bok wilt krijgen, of stapvoets wilt rijden, maar eenmaal boven de 30 merk je er geen ruk meer van en rijd het fantastisch met lekker overzicht en hoge zit.
Ik rijd nu een Triumph Tiger 1200 XC daily en dat bevalt prima. Ik heb alleen de topkoffer erop zitten de zijkoffers staan in de garage. Is hij niet zo breed, maar als het nodig is kan ik ze er wel opgooien. Qua brandstof verbruik zijn de zijkoffers ook nadelig.
Als eerste motor: tsja maakt allemaal niet zo heel veel uit, ligt meer aan de persoon zou ik zeggen. De een rijd als een losgeslagen idioot op een 300 cc en de ander kan normaal doen met een 1200. Is geen vast iets.
Gewoon eens proefrijden wanneer je mag en dan kijken of hij bevalt. Het gewicht van een adventure voel je zeker wel als je stilstaat, hem van of op de bok wilt krijgen, of stapvoets wilt rijden, maar eenmaal boven de 30 merk je er geen ruk meer van en rijd het fantastisch met lekker overzicht en hoge zit.
Maar jij reed ook altijd best rustig op dat ding toch?A13X schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:42:
[...]
Maar 300/150 km? Husky haalt over de 400km met 19ltr.![]()
Maar dan rij je best lomp met de FZ1 of tank je te vroeg. 200km haalde ik met gemak, trage rustige ritjes zelfs richting de 240km. (1:14 gemiddeld over 15k).
Ja met jullie samen wel jaR0y. schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:50:
[...]
Maar jij reed ook altijd best rustig op dat ding toch?![]()
Nou ben ik meer van het ik haat remmen en harder door de bocht team dan elke bocht vol gas uitknallen
[ Voor 24% gewijzigd door A13X op 01-07-2022 08:00 ]
Awesome
Als eerste motor zou ik elke hoge zware motor afraden eerlijk gezegd - je gaat nog wel eens een foutje maken en met een lichte lage motor is dat makkelijker te corrigeren of - ook niet onbelangrijk - goedkoper om te repareren. Een foutje met een nieuwe GS is gelijk een duur foutje.Landon schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:34:
Ik vind de 1250GSA een heerlijke motor, maar ik zou hem echt niet aanraden voor een eerste motor als je net je rijbewijs hebt.
🇺🇦
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar ik heb een 1150gs als eerste motor.
Qua rijden geen enkel probleem, maar aan de hand manoeuvreren is toch wel een dingetje soms.
Ik ben ook niet de grootste (1m70) dat scheelt wel.
De Africa twin die hierboven aangehaald wordt heb ik onlangs proef gereden op een dct demodag, en dat vond ik ook een heerlijke fiets.
Ik denk dat ik daar wel aan zou kunnen wennen. Enige 'nadeel' vond ik, dat die twin ten opzichte van de boxer wel wat meer toeren nodig had om wakker te worden.
De BMW boxer gaat echt bij elk toerental -boven een bepaald minimum natuurlijk- gelijk er vandoor. (voor zover je dat er vandoor gaan kan noemen met 80pk
)
Qua rijden geen enkel probleem, maar aan de hand manoeuvreren is toch wel een dingetje soms.
Ik ben ook niet de grootste (1m70) dat scheelt wel.
De Africa twin die hierboven aangehaald wordt heb ik onlangs proef gereden op een dct demodag, en dat vond ik ook een heerlijke fiets.
Ik denk dat ik daar wel aan zou kunnen wennen. Enige 'nadeel' vond ik, dat die twin ten opzichte van de boxer wel wat meer toeren nodig had om wakker te worden.
De BMW boxer gaat echt bij elk toerental -boven een bepaald minimum natuurlijk- gelijk er vandoor. (voor zover je dat er vandoor gaan kan noemen met 80pk
En dat is met de nieuweste generatie 136pk geworden, dat is best wel ervandoorgaanJon156 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:34:
[..]
De BMW boxer gaat echt bij elk toerental -boven een bepaald minimum natuurlijk- gelijk er vandoor. (voor zover je dat er vandoor gaan kan noemen met 80pk)
Goedkoper om te repareren?Nycrea schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Als eerste motor zou ik elke hoge zware motor afraden eerlijk gezegd - je gaat nog wel eens een foutje maken en met een lichte lage motor is dat makkelijker te corrigeren of - ook niet onbelangrijk - goedkoper om te repareren. Een foutje met een nieuwe GS is gelijk een duur foutje.
Ik vind de 1250GSA een heerlijke motor, maar ik zou hem echt niet aanraden voor een eerste motor als je net je rijbewijs hebt.
Als het hard gaat is schade aan motor wel laatste waar ik me druk om maak. En als het zachtjes gaat heb je juist bij een Adventure valbeugels die de boel voor 90% opvangen.
Andere suggestie in de adventure hoek - ga er zelf morgen kijkje bij nemen:
Ik weet dat de nieuwere versies wat sneller zijn geworden, al heb ik niets te klagen voorlopignoes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:08:
[...]
En dat is met de nieuweste generatie 136pk geworden, dat is best wel ervandoorgaan136pk/143Nm tov 80pk/98Nm is goed merkbaar.
Even wat tegengeluid laten horen, het karakter van het boxer blok moet je wel liggen. Persoonlijk vind ik het in de GS helemaal niets, onderin gebeurd er weinig, het middengebied is gezapig, en hoge toeren zijn er niet. Dat maakt het voor de R1200R van m'n vriendin een fijn blok, in de GS vind ik het flink tekort schieten.
Als ik een boxer vergelijk met de V-twin in m'n Caponord of de viercilinder in m'n S1000XR dan brengen die motoren mij veel meer emotie (en zeker de V-twin veel meer karakter) dan een boxer blok.
Tenslotte is de GS een beetje de Opel Kadett onder de motoren, op iedere straathoek staat er wel een
* Waaj gaat snel deuren en ramen blokkeren voordat de GS-rijders met hun trekkers op de stoep staan
Als ik een boxer vergelijk met de V-twin in m'n Caponord of de viercilinder in m'n S1000XR dan brengen die motoren mij veel meer emotie (en zeker de V-twin veel meer karakter) dan een boxer blok.
Tenslotte is de GS een beetje de Opel Kadett onder de motoren, op iedere straathoek staat er wel een
* Waaj gaat snel deuren en ramen blokkeren voordat de GS-rijders met hun trekkers op de stoep staan
Binnenkort toch maar even proefrijden op de R1250GS (non Adventure), zag dat het ook mogelijk was om valbeugels te nemen dat mocht je een schuifertje maken, je wellicht de schade kan beperken.
Ik ben zelf 1,94m dus gok dat dit wel een gegoten fiets is, los van het gewicht. Maar de Tracer 9 is ook 220kg.
Ik ben zelf 1,94m dus gok dat dit wel een gegoten fiets is, los van het gewicht. Maar de Tracer 9 is ook 220kg.
Dat gewicht valt reuze mee. Je hoeft 'm niet op je nek te nemen, dus dat is weer winst. Volgens mij heeft BMW een anti-grav dingetje ingebouwd, want zelfs bij de K1600 voel je niets meer van het gewicht als je eenmaal rolt.Landon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Uhh een crash met 80+kmh zou ik inderdaad niet als "foutje" bestempelen. Maar met lage snelheid, ook met valbeugels kun je al een hoop schade maken. Cylinderkoppen gebarst en valbeugels verbogen kan al gebeuren als je motor in stilstand omvalt, om maar iets te noemen.VidaR-9 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Goedkoper om te repareren?
Als het hard gaat is schade aan motor wel laatste waar ik me druk om maak. En als het zachtjes gaat heb je juist bij een Adventure valbeugels die de boel voor 90% opvangen.
Je wilt toch niet serieus beweren dat het een uitstekend idee is om een dure motor als eerste motor te nemen, ik dacht dat daar wel een wereldwijde consensus over was, kom op. Tuurlijk, "ik heb nooit een ongeluk gehad" en "mij is nog nooit zoiets overkomen" verhalen zijn er genoeg, maar doorgaans maken beginners meer foutjes, en dure foutjes zijn minder leuk dan goedkope foutjes.
Mijn advies staat nog steeds, en iedereen kan zelf bepalen of ze het extra (financiele) risico het waard vinden.
🇺🇦
Benieuwd wat je ervan vindt, ik denk dat hij volgend jaar in mijn garage staat :-).VidaR-9 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:10:
[...]
Goedkoper om te repareren?
Andere suggestie in de adventure hoek - ga er zelf morgen kijkje bij nemen:
[Afbeelding]
Je had het over hoog/zwaar vs laag/licht en nu gaat het over duur vs goedkoop.Nycrea schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Uhh een crash met 80+kmh zou ik inderdaad niet als "foutje" bestempelen. Maar met lage snelheid, ook met valbeugels kun je al een hoop schade maken. Cylinderkoppen gebarst en valbeugels verbogen kan al gebeuren als je motor in stilstand omvalt, om maar iets te noemen.
Je wilt toch niet serieus beweren dat het een uitstekend idee is om een dure motor als eerste motor te nemen, ik dacht dat daar wel een wereldwijde consensus over was, kom op. Tuurlijk, "ik heb nooit een ongeluk gehad" en "mij is nog nooit zoiets overkomen" verhalen zijn er genoeg, maar doorgaans maken beginners meer foutjes, en dure foutjes zijn minder leuk dan goedkope foutjes.
Mijn advies staat nog steeds, en iedereen kan zelf bepalen of ze het extra (financiele) risico het waard vinden.
Ik laat zelf liever m’n GS per ongeluk omvallen dan m’n GSXS, denk dat ik dan goedkoper uit ben.
En een dure motor als eerste motor zal ook van de situatie afhangen. Voor de een is 5K duur, voor de ander 30K. Het is ook maar afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat. Ik deed juist extra voorzichtig met mijn nieuwe motor toen ik net mijn rijbewijs had. Tegenwoordig rij ik absoluut beter en met meer vertrouwen maar ook sneller, offroad, etc. Ik denk dat de kans dat ik hem nu neerleg groter is.
Ik heb de SGA best wel een paar keer om laten kukelen, meestal vanuit stilstand. Maar ook wel eens tijdens offroad excursies, dan wel met lage snelheid. Ik moet zeggen dat ze die valbescharming van de GSA best slim hebben gemaakt. De valbeugels zitten met een beugeltje vast aan het frame. Dat beugeltje breekt bij een bepaalde belasting. Je spullen zijn nog steeds beschermd omdat de eerste klap daardoor is opgevangen en er zit nog steeds een beugel tussen de grond en je cilinders e.d. Maar dat beugeltje is goedkoper dan een verbogen valbeugel. Idem voor die extra lampjes die bij de GSA op die valbeugels zitten. De houder daarvan breekt, zodat de lamp behouden blijft. Kost je twee of drie tientjes; altijd beter dan €200 (gokje) voor een nieuwe lamp.VidaR-9 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:55:
[...]
Ik laat zelf liever m’n GS per ongeluk omvallen dan m’n GSXS, denk dat ik dan goedkoper uit ben.
Ik ben nog steeds van mening dat als je lekker onbezorgd offroad wil rijden, je beter een oud kreng kan kopen, iets van een XT600 of KLR en je 'dure' motor een beetje heel houden. Aan zo'n oud kreng kan weinig kapot en als er iets kapot gaat, is het goedkoop te repareren. Ik heb met die GSA maar een klein beetje offroad gedaan. Wel leuke onverharde zand/gravelpaadjes, maar echt single trails rijden, rotsige gebieden of wat dieper/mul zand voornamelijk overgeslagen (wel een paar keer in Marokko). Als je iets harder gaat, en die motor gaat een keer over zijn kop, heb je toch al gauw wat meer schade. Langzaam vallen is bijna nooit echt een probleem heb ik gemerkt. Ja, een paar krasjes, maar dat is op een offroad motor niet zo heel erg. Maar persoonlijk wil niet het risico lopen dat ik dat hele ding sloop en dan echt duizenden euro's kwijt ben. Je kunt voor minder dan €1000 een XT of KLR op de kop tikken. Die zijn ook nog eens makkelijk zelf te onderhouden.En een dure motor als eerste motor zal ook van de situatie afhangen. Voor de een is 5K duur, voor de ander 30K. Het is ook maar afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat. Ik deed juist extra voorzichtig met mijn nieuwe motor toen ik net mijn rijbewijs had. Tegenwoordig rij ik absoluut beter en met meer vertrouwen maar ook sneller, offroad, etc. Ik denk dat de kans dat ik hem nu neerleg groter is.
Maar ja...je moet er ook weer plek voor hebben...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Vroegâh had je maar één type motor, en daar deden ze alles mee. Zolang het niet al te extreem is, kan je praktisch alles met bijna alle motoren. Erg los/mul zand, modder en stukken met veel rotsen enzo zijn lastiger. Vaak heb je daar dan ook speciale banden voor nodig (of maken zij het leven makkelijker) en sowieso skills._eLMo_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:54:
Een zware GSA kan best veel, maar je hebt er wat skills voor nodig.
Dat kan nog wel eens tegenvallen in de huidige marktmphilipp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Je kunt voor minder dan €1000 een XT of KLR op de kop tikken. [...]
https://www.marktplaats.nl/l/motoren/motoren-kawasaki/#q:klr
https://www.marktplaats.nl/l/motoren/motoren-yamaha/#q:xt
De R1200 vs R1250 is wat dat betreft wel een groot verschil. De 1200 is een prima blok, maar mist wat spektakel. De R1250 heeft shiftcam en is een heel stuk giftiger als je aan t gas hangt - in vrijwel elk toerenbereik.Waaj schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:13:
Even wat tegengeluid laten horen, het karakter van het boxer blok moet je wel liggen. Persoonlijk vind ik het in de GS helemaal niets, onderin gebeurd er weinig, het middengebied is gezapig, en hoge toeren zijn er niet.
[..]
Melkunie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:34:
[...]
Dat kan nog wel eens tegenvallen in de huidige markt
https://www.marktplaats.nl/l/motoren/motoren-kawasaki/#q:klr
https://www.marktplaats.nl/l/motoren/motoren-yamaha/#q:xt
Ik zou goedkoper en lichter beginnen, leer je m.i. echt beter door rijden. Ben zelf ook lang, 193, begonnen op een 650 allroad en na 3000 km een z900rs. Pas op die 650 eencilinder heb ik leren rijden, vind ik. Lessen zijn leuk maar kilometers maken is het echte werk. En dan liever op een niet intimiderende motor.
Mijn eerste fiets was een tenere 750 en die heb ik na 3 jaar rijden ofzo met dikke winst kunnen verkopen.mphilipp schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:50:
[...]
![]()
en ik heb 10 jaar geleden een 'dure' gekocht voor ongeveer €900 geloof ik. Het is nu bijna een antiquiteit. Weggegeven aan de Gambianen...als die eens wisten dat ze 'm nu voor flink wat cash kunnen verkopen in Europa...
Vergeet niet dat die dingen allemaal klassiekers worden, en 10 jaar is best wel een tijd.
Heb mijn Africa twin ook voor 2k opgepikt ooit, daar vind je nu ook geen nette meer voor.
Ja, dat zit er dik in na zoveel jaar. Maar er zullen best wel anders simpele offroad machines te koop zijn in die categorie voor niet al teveel geld.kneusteun schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Vergeet niet dat die dingen allemaal klassiekers worden, en 10 jaar is best wel een tijd.
Als mijn motor 170k km heeft gereden.
Gemiddeld 60kmh (volgens GPS over de laatste 1000km)
Maakt dat 2833uur bedrijfstijd
Gemiddeld 2500rpm (hoog koppel ftw!), maakt 150k rpm / uur.
Keer 2833uur..
Vanwege 4 takt delen door 4.
Inlaat kleppen kwart van de tijd open, uitlaat een ander kwart.
En dat betekend dat de (originele!!) kleppen, elk 110 MILJOEN keer op en neer zijn gegaan.
Zonder vervanging, of noemenswaardig bijstellen.
Ik vind het knap.
Gemiddeld 60kmh (volgens GPS over de laatste 1000km)
Maakt dat 2833uur bedrijfstijd
Gemiddeld 2500rpm (hoog koppel ftw!), maakt 150k rpm / uur.
Keer 2833uur..
Vanwege 4 takt delen door 4.
Inlaat kleppen kwart van de tijd open, uitlaat een ander kwart.
En dat betekend dat de (originele!!) kleppen, elk 110 MILJOEN keer op en neer zijn gegaan.
Zonder vervanging, of noemenswaardig bijstellen.
Ik vind het knap.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Ik wil na meer dan 10 jaar pauze weer een motor gaan kopen. Ik reed hypernakeds maar wil nu iets 'rustigers' en zit naar een paar cruisers te kijken. Ben een paar leuke modellen tegengekomen. Helaas zijn een aantal vd modellen maar kort in Europa verkocht. Ze zijn met name door de nieuwe eu4 norm van de Europese markt gehaald.
Ik ben een beetje huiverig om een motor te kopen die niet meer verkocht wordt. Is dat terecht of niet?
Motoren die ik op het oog heb:
Harley street 750
Harley Iron 883
Yamaha xv 950
Kawasaki vulcan s (wordt nog wel verkocht)
Mocht iemand nog ervaring met een van ze hebben of nog een alternatief weten dan hoor ik het graag.
Ik ben een beetje huiverig om een motor te kopen die niet meer verkocht wordt. Is dat terecht of niet?
Harley street 750
Harley Iron 883
Yamaha xv 950
Mocht iemand nog ervaring met een van ze hebben of nog een alternatief weten dan hoor ik het graag.
Huur ze eens op motoshare. Ga proberen.schalk84 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:59:
Ik wil na meer dan 10 jaar pauze weer een motor gaan kopen. Ik reed hypernakeds maar wil nu iets 'rustigers' en zit naar een paar cruisers te kijken. Ben een paar leuke modellen tegengekomen. Helaas zijn een aantal vd modellen maar kort in Europa verkocht. Ze zijn met name door de nieuwe eu4 norm van de Europese markt gehaald.
Harley street 750
Harley Iron 883
Yamaha xv 950
Een proefrit is leuk, maar als je na een uur rijden alsnog ongemak ervaart is het alsnog niet leuk.
Wat jij wil van een motor is voor ieder anders, dus anders dan het advies 'ga eens goed proberen' kan ik niet zeggen.
Er rijden genoeg auto's en motoren rond (zelfs Tesla's) die niet zo uit de showroom zijn gekomen.
Dat is elk geen enkel probleem. De dealers (en universele garages) weten er wel raad mee.
Ik ben eerder huiverig om een oudere Tesla te laten kopen (omdat ie zo software afhankelijk is).
Liever een 20j oude 4 takter, dan zo een software huis.
[ Voor 10% gewijzigd door _Apache_ op 02-07-2022 11:08 ]
Nou, ben ik niet helemaal met je eens. Eerste aanzet onderin is wat sterker maar het verloop is nagenoeg hetzelfde. Komend van mijn r1200r tijd gereden op een r1250r.noes schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:43:
[...]
De R1200 vs R1250 is wat dat betreft wel een groot verschil. De 1200 is een prima blok, maar mist wat spektakel. De R1250 heeft shiftcam en is een heel stuk giftiger als je aan t gas hangt - in vrijwel elk toerenbereik.
Echt alleen onderin -3000 toeren merkte ik verschil, verloop was nagenoeg gelijk.
Daar sta je gek genoeg van te kijken.mphilipp schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:27:
[...]
Ja, dat zit er dik in na zoveel jaar. Maar er zullen best wel anders simpele offroad machines te koop zijn in die categorie voor niet al teveel geld.
Ben niet heel actueel meer qua prijzen maar allroads waren de nieuwe go to machines na de cafe racer hype en bijna alle typen schoten in prijs omhoog!
Dat is zelfs schier onmogelijk!!schalk84 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 10:59:
Harley street 750
Harley Iron 883
Yamaha xv 950
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Elke motor verkoopt, uiteindelijk... Soms moet je alleen wat meer geduld hebben, dat had ik ook toen ik een Diversion 600 kwijt wilde begin dit jaar. Dat ding was ff prima als reserve motor in de tijd dat mijn Fazer op de brug stond voor reparaties, maar verder had ik het ding niet nodig.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.
@schalk84 Cruiser om wat rustiger te rijden kan natuurlijk een goed idee zijn als je dat echt wilt maar begrijp wel dat het totaal iets anders is dan je Hypernakeds.
Wat betreft je opties, laat ik beginnen met de Iron 883. Die is idd niet meer nieuw te koop in EU omdat 'ie niet meer door de huidige E keur komt. Een jonge gebruikte is nog wel te vinden je betaalt daar ws vrijwel de nieuwprijs voor maar het zal dan ook een nagenoeg nieuwe zijn. Veel Harley rijders zijn extreem poetserig en rijden heel weinig dus een Iron met 5K op de klok terwijl 'ie 5 jaar oud is is beslist geen uitzondering (mijn 3 jaar oude met 20K weer wel
).
Uit je lijstje is de 883 (net als de 1200's) wel de rauwste, daar moet je van houden. Het Sportster concept bestaat al 50+ jaar en dat vind je terug in de 883. Het is bepaald geen luxe machine, wel een echt paardje waar je mee om moet leren gaan en imho het meeste 'gevoel' teruggeeft.
De Street 750 is een totaal andere Harley, moderner, vloeistofkoeling, koppel in een hoger toerengebied. Een moderne Harley en bepaald niet wat ik in een Harley zoek maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Yamaha xv 950 aka Yamaha Bolt is Yamaha's tegenhanger van de 883, modernere techniek, wat sneller totaal niet rauw, net als de Street koppel in een hoger toerengebied en bovenal, het is geen Harley
Kawasaki vulcan s is imho Kawasaki's tegenhanger van de Yamaha xv 950, leuk ding maar (imho) karakterloos.
Wat betreft je opties, laat ik beginnen met de Iron 883. Die is idd niet meer nieuw te koop in EU omdat 'ie niet meer door de huidige E keur komt. Een jonge gebruikte is nog wel te vinden je betaalt daar ws vrijwel de nieuwprijs voor maar het zal dan ook een nagenoeg nieuwe zijn. Veel Harley rijders zijn extreem poetserig en rijden heel weinig dus een Iron met 5K op de klok terwijl 'ie 5 jaar oud is is beslist geen uitzondering (mijn 3 jaar oude met 20K weer wel
Uit je lijstje is de 883 (net als de 1200's) wel de rauwste, daar moet je van houden. Het Sportster concept bestaat al 50+ jaar en dat vind je terug in de 883. Het is bepaald geen luxe machine, wel een echt paardje waar je mee om moet leren gaan en imho het meeste 'gevoel' teruggeeft.
De Street 750 is een totaal andere Harley, moderner, vloeistofkoeling, koppel in een hoger toerengebied. Een moderne Harley en bepaald niet wat ik in een Harley zoek maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Yamaha xv 950 aka Yamaha Bolt is Yamaha's tegenhanger van de 883, modernere techniek, wat sneller totaal niet rauw, net als de Street koppel in een hoger toerengebied en bovenal, het is geen Harley
Kawasaki vulcan s is imho Kawasaki's tegenhanger van de Yamaha xv 950, leuk ding maar (imho) karakterloos.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
@botoo Dat hele cruiser / power-cruiser segment lijkt al jaren een beetje aan het uitsterven te zijn.
Een paar erg populaire fietsen uit de jaren '80 en '90 ....
De Ducati Diavel lijkt een beetje de enige overlevende te gaan worden....
Een paar erg populaire fietsen uit de jaren '80 en '90 ....
- Honda Magna
- Suzuki Intruder
- Yamaha Virago
Weer een naked halen is verleidelijk. Veel aanbod en betaalbaar maar ik wil voorkomen dat ik elke keer aan het gas ga hangen. De cruisers/sportsterd spreken me op het moment het meest aan.botoo schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:02:
@schalk84 Cruiser om wat rustiger te rijden kan natuurlijk een goed idee zijn als je dat echt wilt maar begrijp wel dat het totaal iets anders is dan je Hypernakeds.
Wat betreft je opties, laat ik beginnen met de Iron 883. Die is idd niet meer nieuw te koop in EU omdat 'ie niet meer door de huidige E keur komt. Een jonge gebruikte is nog wel te vinden je betaalt daar ws vrijwel de nieuwprijs voor maar het zal dan ook een nagenoeg nieuwe zijn. Veel Harley rijders zijn extreem poetserig en rijden heel weinig dus een Iron met 5K op de klok terwijl 'ie 5 jaar oud is is beslist geen uitzondering (mijn 3 jaar oude met 20K weer wel).
Yamaha xv 950 aka Yamaha Bolt is Yamaha's tegenhanger van de 883, modernere techniek, wat sneller totaal niet rauw, net als de Street koppel in een hoger toerengebied en bovenal, het is geen Harley![]()
Waar ik een beetje bang voor ben is dat het op een gegeven moment moeilijk wordt onderdelen te vinden of de motor weer te verkopen. Geen idee wat voor beleid importeurs hebben met betrekking tot het beschikbaar houden van onderdelen?
Ander puntje is dat de motor onder een afdak zal staan. Alleen in de winter in een stalling. Geen idee of een harley dan weg roest? Anders haal ik liever een kawa.
Erg jammer iig dat de street, 883 en xv950 zijn verdwenen! Honda heeft nu wel de rebel 1100. Ook een gaaf ding maar nog geen tweedehands aanbod van.
Ja, het zal niet meer hip genoeg zijn, maar als je niet gevoelig bent voor mode dan maakt dat niet uit voor welke motor je wilt toch? Anders zouden we allemaal op een EV moeten zittenWill_M schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:09:
@botoo Dat hele cruiser / power-cruiser segment lijkt al jaren een beetje aan het uitsterven te zijn.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ja, maar ik heb het over een pure offroader, geen allroad. Zoiets als een XT600 oid. Nou zal alles wel wat duurder geworden zijn, maar dan is het nog steeds goedkoper om een offroad machine van een paar jaar oud te kopen dan met je nieuwe GSA het zand in te duiken.kneusteun schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:55:
[...]
Daar sta je gek genoeg van te kijken.
Ben niet heel actueel meer qua prijzen maar allroads waren de nieuwe go to machines na de cafe racer hype en bijna alle typen schoten in prijs omhoog!
Maar ja...om te reizen is zo'n GSA weer geweldig. Het is haast een betere tourmachine dan een RT. En op zich, met de juiste training, kun je er een hele hoop mee in het terrein. Ik heb bv zo'n training gedaan in Hechlingen met Berrt Duursma bij BMW en dan zie je dat het helemaal niet zo'n lomp ding is. Maar ik heb 'm wel gedropt op de rots helling... En daar zou ik niet vrolijk van geworden zijn als het mijn eigen machine was. niet dat ie aan alle kanten gedeukt is, want het is best een tank, maar toch de nodige krassen.
Dus daarom...maar er is inderdaad weinig te krijgen zie ik voor onder de €2500. Een paar 350cc machines en een oude KLR. Inflatie zullen we maar zeggen.
Alles roest dan weg. Misschien de ene sneller dan de andere, maar het is toch vochtig buiten. Die van mij moest ook altijd noodgedwongen buiten staan, onder een afdakje en ik had ook een hoes, maar toch zie je dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Binnen staat ie echt wel wat droger en warmer. Dat is altijd beter.schalk84 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:29:
[...]
Ander puntje is dat de motor onder een afdak zal staan. Alleen in de winter in een stalling. Geen idee of een harley dan weg roest? Anders haal ik liever een kawa.
Triumph RocketWill_M schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:09:
Een paar erg populaire fietsen uit de jaren '80 en '90 ....Allemaal WEG...
- Honda Magna
- Suzuki Intruder
- Yamaha Virago
Was vandaag bij Jager motoren in Hoogeveen.
Even kijken naar een BMW.
Toen ik die toko even door Google trok kwam ik toch wat merkwaardige dingen tegen...
Is dat nou echt zo een dubieuze zaak ??
Toen ik die toko even door Google trok kwam ik toch wat merkwaardige dingen tegen...
Yup, ook met de kleding afdeling hele vreemde ervaring gehad..WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:31:
Was vandaag bij Jager motoren in Hoogeveen.
Vraagje; weet iemand hier de gemiddelde wachttijden nu voor het reserveren van een AVD examen. Ik heb begrepen dat mensen nu al dit jaar niet meer af kunnen rijden.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Erg lang... Mijn vriendin vrouw(sinds vorige week, moet er nog steeds aan wennenMonkeydancer schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:04:
Vraagje; weet iemand hier de gemiddelde wachttijden nu voor het reserveren van een AVD examen. Ik heb begrepen dat mensen nu al dit jaar niet meer af kunnen rijden.
[ Voor 7% gewijzigd door SkylerNL op 02-07-2022 21:21 ]
Dat is een domper. Heb net een motoraanbetaling gedaan, maar ziet er naar uit dat ik mijn motor pas volgend jaar kan ophalen. Wat een gedoe zeg...SkylerNL schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:18:
[...]
Erg lang... Mijn vriendin vrouw(sinds vorige week, moet er nog steeds aan wennen) is vorige maand gezakt voor haar AVD en kan pas eind november weer voor haar herexamen. Heb zelfs al andere, grotere rijscholen gebeld, maar die hebben ook niet eerder plek dan december.
Hoezo moet je een 'aanbetaling' op een motorfiets doen? Ik rijd stiekem toch al best heel wat jaartje rond met motoren en heb nog nooit zo'n machine gekocht waarbij ik een aanbetaling moest doen? Tweedehands motoren worden daarbij pas tweedehands nadat mensen zoals ik ze ooit nieuw aangeschaft hebben.....Monkeydancer schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:20:
[...]
Dat is een domper. Heb net een motoraanbetaling gedaan, maar ziet er naar uit dat ik mijn motor pas volgend jaar kan ophalen. Wat een gedoe zeg...
Zijn er hier ook nog mensen die toevallig mee hebben gereden met de Mooiste Dag rit in Kampen? Ik was een van de (250) gelukkigen die mee mocht rijden met dit waanzinnig gave evenement
Ik heb een nieuwe motorfiets gekocht die gelimiteerd was. Om het te kunnen reserveren heb ik een aanbetaling gedaan als garantie. Kan ik gewoon terugkrijgen bij annulering.Will_M schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:26:
[...]
Hoezo moet je een 'aanbetaling' op een motorfiets doen? Ik rijd stiekem toch al best heel wat jaartje rond met motoren en heb nog nooit zo'n machine gekocht waarbij ik een aanbetaling moest doen? Tweedehands motoren worden daarbij pas tweedehands nadat mensen zoals ik ze ooit nieuw aangeschaft hebben.....
Wat betreft motorfietsen is het een gekkenhuis. Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank.
@Monkeydancer Dan ben ik bij deze toch wel een beetje benieuwd naar dát wat je nu écht nieuw aangeschaft hebt (en met mij waarschijnlijk meerdere mensen hier).
Ik heb een Triumph Street Twin gereserveerd staan. Gaat om de EC1 editionWill_M schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:49:
@Monkeydancer Dan ben ik bij deze toch wel een beetje benieuwd daar dát wat je nu écht nieuw aangeschaft hebt (en met mij waarschijnlijk meerdere mensen hier).
[ Voor 10% gewijzigd door Monkeydancer op 02-07-2022 22:57 ]
Is dat van die ritten met zieke kinderen enzo? Da's wel een mooi doels006110 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:29:
Zijn er hier ook nog mensen die toevallig mee hebben gereden met de Mooiste Dag rit in Kampen? Ik was een van de (250) gelukkigen die mee mocht rijden met dit waanzinnig gave evenement
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Na veel wikken en wegen hebben we (ik en mijn vrouw) beide besloten een Kawasaki Vulcan S te gaan aanschaffen. Gezien we geen ANWB stel wensen te zijn zal het voornamelijk op kleurstelling fiks moeten afwijken maar toch… de Honda Rebel 1100 had mijn voorkeur, echter te nieuw / niet echt 2e hands te krijgen dus verder gaan zoeken.
Natuurlijk staat diegene die mijn voorkeur heeft een krappe 3.5 uur met OV (2:45 uur auto) hier vandaan… Je moet er wat voor over hebben zeg maar…
Ik ben nog aan het rondkijken of er dichter bij huis wat te vinden is dat mij aanspreekt. Hierbij ben ik er een tegen gekomen met een Arrow uitlaat. Wanneer ik online zoek dan zou dit 10% meer performance moeten geven én een leuker geluid. Wanneer ik op reviews zoek (YouTube) dan kom ik wisselende verhalen tegen.
Is deze “performance” Arrow uitlaat op looks na nu wel of kort de moeite… wellicht dat iemand hier daar meer over kan vertellen?
De Arrow uitlaat ziet er zonder twijfel beter uit, en om deze voor €800 toe te voegen zie ik mijzelf niet doen, maar is de uitlaat wat performance en/of geluid de moeite waard om op te letten?
Gelet op dat de uitlaat EU goedkeuring heeft gekregen zou ik denken: leuk maar verder niet.
Natuurlijk staat diegene die mijn voorkeur heeft een krappe 3.5 uur met OV (2:45 uur auto) hier vandaan… Je moet er wat voor over hebben zeg maar…
Ik ben nog aan het rondkijken of er dichter bij huis wat te vinden is dat mij aanspreekt. Hierbij ben ik er een tegen gekomen met een Arrow uitlaat. Wanneer ik online zoek dan zou dit 10% meer performance moeten geven én een leuker geluid. Wanneer ik op reviews zoek (YouTube) dan kom ik wisselende verhalen tegen.
Is deze “performance” Arrow uitlaat op looks na nu wel of kort de moeite… wellicht dat iemand hier daar meer over kan vertellen?
De Arrow uitlaat ziet er zonder twijfel beter uit, en om deze voor €800 toe te voegen zie ik mijzelf niet doen, maar is de uitlaat wat performance en/of geluid de moeite waard om op te letten?
Gelet op dat de uitlaat EU goedkeuring heeft gekregen zou ik denken: leuk maar verder niet.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Deze rit is speciaal voor geestelijk en lichamelijk gehandicapte mensen. Het was dit jaar de 25e keer dat dit georganiseerd werd.Vrijdag schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:31:
[...]
Is dat van die ritten met zieke kinderen enzo? Da's wel een mooi doel![]()
@Thalaron ik heb bij mijn nieuwe motor een Akrapovich besteld vanwege de looks en vanwege het geluid. Standaard zit er echt een gekke sigaar onder die ik niet lekker vind smoelen en het geluid is behoorlijk gedempt dat mocht van mij wel iets meer als een rauwe motor klinken zonder de hele buurt wakker te maken.
Die prestatiewinsten geloof ik niet zo eerlijk gezegd en omdat je toch niet kan vergelijken met een zelfde motor met en zonder uitlaat zal je het dus ook niet daadwerkelijk kunnen merken behalve tussen de oren
.
Hier dus 70% voor de looks, 30% voor het geluid.
Die prestatiewinsten geloof ik niet zo eerlijk gezegd en omdat je toch niet kan vergelijken met een zelfde motor met en zonder uitlaat zal je het dus ook niet daadwerkelijk kunnen merken behalve tussen de oren
Hier dus 70% voor de looks, 30% voor het geluid.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-07-2022 09:35 ]
Oh gaaf zeg! Mooi doels006110 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Deze rit is speciaal voor geestelijk en lichamelijk gehandicapte mensen. Het was dit jaar de 25e keer dat dit georganiseerd werd.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Dessert X is niet mijn ding. Ik vond hem wat te smal en iel. Looks konden mij niet echt bekoren.Requiem19 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:44:
[...]
Benieuwd wat je ervan vindt, ik denk dat hij volgend jaar in mijn garage staat :-).
Wat dat betreft is de aanschaf van m’n GS een gouden zet geweest. Telkens als ik hebberig denk te worden, wat ik nogal snel heb met auto’s en motoren, valt het in real life vaak toch tegen tov m’n GS.
Hij is wel echt een maat kleiner inderdaad.VidaR-9 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:13:
[...]
Dessert X is niet mijn ding. Ik vond hem wat te smal en iel. Looks konden mij niet echt bekoren.
Wat dat betreft is de aanschaf van m’n GS een gouden zet geweest. Telkens als ik hebberig denk te worden, wat ik nogal snel heb met auto’s en motoren, valt het in real life vaak toch tegen tov m’n GS.
Met een GS voel je je op de snelweg een stuk meer ‘present’. Maar de Desert X is offroad een stuk beter (of in ieder geval lichter).
Kan me wel voorstellen dat het als een stap terug voelt, minder pk’s, minder koppel, alles minder ;-).
En de looks doen het voor je of niet.
Maar heb je er ook op gereden?
Bij ons komt er ook gezinsuitbreiding: nieuwe motor voor mijn vrouw gekocht.
:strip_exif()/f/image/s4ZxHD02WC0uzq18ac6THrx6.jpg?f=fotoalbum_large)
DL650XTA 2023 komt mijn DL1050XTA gezelschap houden.
Wel leuk dingetje: eerste model van 2023 met ook als serienummer: 1 (M3)
De SV650S die ze nu heeft gaat naar mijn oudste zoon. Zelf krijgt ze te veel last van haar rug van de zithouding. Zelfs nadat ik die omgebouwd had naar superbike stuur.....
:strip_exif()/f/image/s4ZxHD02WC0uzq18ac6THrx6.jpg?f=fotoalbum_large)
DL650XTA 2023 komt mijn DL1050XTA gezelschap houden.
Wel leuk dingetje: eerste model van 2023 met ook als serienummer: 1 (M3)
De SV650S die ze nu heeft gaat naar mijn oudste zoon. Zelf krijgt ze te veel last van haar rug van de zithouding. Zelfs nadat ik die omgebouwd had naar superbike stuur.....
Heeft iemand nog honger? Er zitten ongeveer 3 miljoen vliegjes voorop de motor na een ritje van Friesland naar huis rond middernacht gisteren 
@Chakotay Altijd leuk om in dit jaargetijde bij de Ketelbrug (A6) de polder in te ‘duiken’, de voorruit van je voertuig zit daarna meteen helemaal vol met muggen en vliegen.
@Will_M op dit soort dagen hou ik mijn vizier altijd extra goed dicht inderdaad
Waar maak je dat weer knap mee schoon?
Ik was laatst ook wat later in de avond terug maar ik laat dan even een theedoek weken want anders krijg je het er bijna niet af.
Ik was laatst ook wat later in de avond terug maar ik laat dan even een theedoek weken want anders krijg je het er bijna niet af.
Een tijdje laten weken met een natte doek inderdaad, en ik heb ook nog ergens een fles specifieke insectencleaner-meuk staan. Meestal gaat het er met niet al te veel moeite af, vooral even laten weken scheelt veel.
Ik heb er vandaag alleen nog geen zin in gehad, morgen eens kijken
Ik heb er vandaag alleen nog geen zin in gehad, morgen eens kijken
Dat beloofd wat als ik volgend weekend de Dutch 1000 ga rijden.
Dat wordt dus een natte microvezel doek in een boterhamzakje meenemen.
De Vespa staat er in ieder geval klaar voor, wat ritjes mee gereden afgelopen week, loopt weer perfect.
Tentje en slaapspullen liggen al weer klaar.
Nog wat snacks, fruit en drinken voor onderweg inkopen en dan kan ik wel vooruit.
De Guzzi is van de week voor de 10.000km/2 jaar beurt weg geweest.
Afrekenen was wel even slikken, 630 euro.
Mede veroorzaakt door wat extra werk.
Rempedaal afgebroken dus vervangen.
Rem vloeistof vervangen
Remblokken vervangen.
Bak en achterwiel overbrenging olie vervangen.
Kreeg nog een draai om mijn oren, de luchtfilter bak lag vol met zand.
Dat ik veel offroad reed was hun wel duidelijk maar ik moest dus echt wel vaker die bak even zuiver maken tussen de beurten door
De Vespa staat er in ieder geval klaar voor, wat ritjes mee gereden afgelopen week, loopt weer perfect.
Nog wat snacks, fruit en drinken voor onderweg inkopen en dan kan ik wel vooruit.
Rem vloeistof vervangen
Remblokken vervangen.
Dat ik veel offroad reed was hun wel duidelijk maar ik moest dus echt wel vaker die bak even zuiver maken tussen de beurten door
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nog geen foamvoorfilter beschikbaar zoals bij KTM en Husqvarna?Bommes schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:30:
Dat beloofd wat als ik volgend weekend de Dutch 1000 ga rijden.
Rem vloeistof vervangen
Remblokken vervangen.
Heb vandaag de korte versie van jouw kastelen route gereden. Had alleen beter een andere dag/weekend kunnen kiezen dan deze.
Eerst reed ik vol de file in voor Wish Outdoor, daar langsop via de berm en een file voor een verkeerslicht.
Vervolgens was Helmond een en al verkeerslichten met een voorkeur voor rood.
Bij Sommeren eind kwam ik erachter dat daar de boel op slot zat voor de Kennedymars. Maar belabberd aangegeven waar je wel heen kon dus paar keer lopen zoeken en doen. Uiteindelijk via het buitengebied doorgestoken naar Sommeren waar ik met iets minder moeite de weg weer vond.
Kasteel Geldrop had ook een festival waardoor ik er niet bij kon komen.
Verder nog 2 of 3 afsluitingen waar ik niet door kon (of mocht
Verder stikte het van de fietsers en wandelaars (die niet aan de Kennedymars meededen)
Oh en Osmand... Wat een drama is dat, zit je op de route.... Hapert hij en loopt hij daardoor steeds iets achter. Ga je van de route af? Herberekenen, kaart draaien naar de nieuwe route... Ho we gaan nog steeds de andere kant op kaart weer goed draaien.. Herberekenen... Holla draaien die kaart. Even zelf middels de kaart een alternatieve route aanhouden is niet te doen. De uitspraak van straatnamen is ook niet te doen. Laat ik het maar niet over de lichte bochten hebben van 90gr. ed.
Kurviger vernaggelde de route trouwens dus dat was ook geen optie.
Uiteindelijk liever een rondje buitengebied gedaan, maar wel een lading mooie kastelen gezien
Husky is overigens aardig heet tussen de benen als het te langzaam gaat 🥵
Pics:

Oh en bij elk kasteel, een selfie naar de vriendin gestuurd, hoort bij een @Bommes route toch?
[ Voor 11% gewijzigd door A13X op 03-07-2022 23:32 ]
Awesome
En weer terug van 3 dagen bochtenttraining in Luxemburg. Prachtig weer gehad (misschien wel iets TE mooi), en heerlijk gereden. Flink wat uitleg gehad over rijden van lijnen, en hoe om te gaan met krappe bochten. Hoop van opgestoken.
Beetje jammer dat ik de 1e dag rijden begon met een lekke achterband, maar dankzij aantal anderen was dat met minuut of 10 gefixt, en kon ik lekker door.
Nu wel even kijken wat ik er op laat leggen, ik was niet van plan nog veel langer door te rijden met een prop in mijn band, daar moet gewoon een nieuwe op. Mensen hier nog aanraders? Ik hoor goeie verhalen over de Pilot Road serie van Michelin, maar toen ik dat dit weekend opperde kreeg ik toch van een aantal keer terug dat ze niet zo blij waren met Michelin. Heb er zelf verder ook geen verstand van...
Beetje jammer dat ik de 1e dag rijden begon met een lekke achterband, maar dankzij aantal anderen was dat met minuut of 10 gefixt, en kon ik lekker door.
Nu wel even kijken wat ik er op laat leggen, ik was niet van plan nog veel langer door te rijden met een prop in mijn band, daar moet gewoon een nieuwe op. Mensen hier nog aanraders? Ik hoor goeie verhalen over de Pilot Road serie van Michelin, maar toen ik dat dit weekend opperde kreeg ik toch van een aantal keer terug dat ze niet zo blij waren met Michelin. Heb er zelf verder ook geen verstand van...
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ieder zijn smaak natuurlijk, ik zweer juist bij de Road serie van Michelin. Bridgestone moet ik dan weer niets van hebben, dat past niet bij mijn voorkeuren qua handling. Maar er zijn er uiteraard nog meer.
Wij hebben afgelopen weekend de Moezel en Hunsruck weer onveilig gemaakt. De Road 5 bandjes hebben zich goed gehouden, maar op dit tempo gaan ze, vooral de zijvlakken met zachtere compound, niet lang mee. Die zijkanten begonnen lichtjes te rullen. Maar goed, de motor verbruikte op dat moment ook 1:17 en slechter, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben gehad.
Ik rij gelukkig ook niet altijd een stevig sportief tempo.
Ik heb inmiddels ook wat van die 'packing cubes' van Amazon gehaald. Daarmee kan ik de deksels van de koffers ook beter benutten. In het verticale deel zitten dan de binnentassen (die vullen de deksel niet), en in de deksel leg je zo'n gevulde packing cube als 2e binnentas, en kun je de koffers ook onderweg open maken zonder dat alles op straat ligt. Een geslaagde test voor de Pyreneeën straks.
Wij hebben afgelopen weekend de Moezel en Hunsruck weer onveilig gemaakt. De Road 5 bandjes hebben zich goed gehouden, maar op dit tempo gaan ze, vooral de zijvlakken met zachtere compound, niet lang mee. Die zijkanten begonnen lichtjes te rullen. Maar goed, de motor verbruikte op dat moment ook 1:17 en slechter, dus dat zal er wel iets mee te maken hebben gehad.
Ik heb inmiddels ook wat van die 'packing cubes' van Amazon gehaald. Daarmee kan ik de deksels van de koffers ook beter benutten. In het verticale deel zitten dan de binnentassen (die vullen de deksel niet), en in de deksel leg je zo'n gevulde packing cube als 2e binnentas, en kun je de koffers ook onderweg open maken zonder dat alles op straat ligt. Een geslaagde test voor de Pyreneeën straks.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
@A13X inderdaad kan die route nogal wat druk zijn. sowieso in al die dorpen hier.
En al die selfies.. heb ik je toch goed opgevoed
* Bommes voelt zich een trotse motorpapa
En al die selfies.. heb ik je toch goed opgevoed
* Bommes voelt zich een trotse motorpapa
Hier met @DrivinUCrazy, fan van Michelin & afkeur van Bridgestone (vooral in de regen, maar dat komt vooral door slechte ervaringen inmiddels meer dan 10 jaar geleden
) Zo heeft iedereen weer zijn eigen mening qua banden
Motoplus en andere blaadjes hebben ook vaak van die bandentesten.
Ongetwijfeld is daar wat op aan te merken, maar zou interessant zijn om hun beste uit de test te proberen.
Ik merk bij mezelf ook dat ik bijv geen Bridgestone wil, maar dat komt omdat hun band 10-15 jaar geleden niet goed was in de regen (BT021?).
Dat kan nu natuurlijk weer heel anders zijn.
Ongetwijfeld is daar wat op aan te merken, maar zou interessant zijn om hun beste uit de test te proberen.
Ik merk bij mezelf ook dat ik bijv geen Bridgestone wil, maar dat komt omdat hun band 10-15 jaar geleden niet goed was in de regen (BT021?).
Dat kan nu natuurlijk weer heel anders zijn.
@Requiem19 heh, dezelfde reden als hier dus... BT020/021 & BT014/016 waren echt waardeloos in de regen. Ik ga er van uit dat dat inmiddels wel stukken beter is, maar nog geen zin gehad om te het te proberen.
Ja en zo vond ik de K60 scout van Heidenau echt waardeloos en anderen zijn er helemaal weg van.
Ligt op m’n AT en is vooral heel goed in niks, behalve slijtage 😄:Dkneusteun schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:53:
Ja en zo vond ik de K60 scout van Heidenau echt waardeloos en anderen zijn er helemaal weg van.
Exact dat. Blinkt nergens in uit behalve KM vreter en in de regen vond ik ze ontzettend klote op asfalt.Requiem19 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:54:
[...]
Ligt op m’n AT en is vooral heel goed in niks, behalve slijtage 😄:D
Had ze onder de XTZ 750 en nooit onder de twin gegooid, daar altijd de tkc80 gebruikt ondanks dat ze aanzienlijk minder lang meegaan.
Voor mij was het ook simpel.DrivinUCrazy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:53:
Ieder zijn smaak natuurlijk, ik zweer juist bij de Road serie van Michelin. Bridgestone moet ik dan weer niets van hebben, dat past niet bij mijn voorkeuren qua handling. Maar er zijn er uiteraard nog meer.
Bridgestone band toen ik de motor kocht.
Ging 8k km mee, en ABS sprong zelfs op een droge weg aan. En voelt in de regen super sketchy.
Michelin Pilot Road
Gaat 17-20k km mee.. ABS lampje nooit meer gezien. En regen? No problemo..
De Bridgestone BT0xx banden vind ik in de regen (en kou) ook waardeloos. Ik heb op de ZX6R nu S21's liggen en die vind ik ik in de regen dan wel weer heel goed.
Onder de Z900 heb ik Pirelli Diablo Rosso IV zitten en daar ben ik ook wel heel tevreden over, ook in de regen heb ik er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Diablo Rosso's kantelen echter makkelijker de bocht in, daar moet je van houden of in ieder geval aan wennen.
Onder de Z900 heb ik Pirelli Diablo Rosso IV zitten en daar ben ik ook wel heel tevreden over, ook in de regen heb ik er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Diablo Rosso's kantelen echter makkelijker de bocht in, daar moet je van houden of in ieder geval aan wennen.
Bridgestone S22 schijnt dan weer een superband te zijn die iedereen wilt hebben. Ook de T32 hoor ik goede verhalen over. Wat je veel leest is dat er in het huidige aanbod eigenlijk geen slechte sport en sport/toer banden meer zijn.
Een merk afschrijven op 1 merk gebaseerd op een band van 10 jaar geleden vind ik zelf wat kort door de bocht (
) maar iedereen heeft zo zijn voorkeur natuurlijk
Een merk afschrijven op 1 merk gebaseerd op een band van 10 jaar geleden vind ik zelf wat kort door de bocht (
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Ik kon niet helaas, maar mijn zwager deed mee op z'n klassieke Triumph Daytona. Altijd mooi om te zien/doens006110 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:38:
[...]
Deze rit is speciaal voor geestelijk en lichamelijk gehandicapte mensen. Het was dit jaar de 25e keer dat dit georganiseerd werd.
Begrijp ik op zich wel, maar ik vind een setje banden (260-280eu) toch weer niet de kosten om 'iets nieuws te proberen'.Rick-Jan schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:59:
Een merk afschrijven op 1 merk gebaseerd op een band van 10 jaar geleden vind ik zelf wat kort door de bocht () maar iedereen heeft zo zijn voorkeur natuurlijk
Als ik inmiddels een band heb die goed werkt, waarom zou ik anders willen?
Ga er maar niet vanuit dat je er 10% vermogen bij krijgt.Thalaron schreef op zondag 3 juli 2022 @ 00:49:
Na veel wikken en wegen hebben we (ik en mijn vrouw) beide besloten een Kawasaki Vulcan S te gaan aanschaffen. Gezien we geen ANWB stel wensen te zijn zal het voornamelijk op kleurstelling fiks moeten afwijken maar toch… de Honda Rebel 1100 had mijn voorkeur, echter te nieuw / niet echt 2e hands te krijgen dus verder gaan zoeken.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
'Performance' is ook zo lekker algemeen..Tylen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:06:
[...]
Ga er maar niet vanuit dat je er 10% vermogen bij krijgt.
Zou 5% PK, en 5% Nm wel kunnen?
Dit topic is gesloten.
![]()