Zoals beloofd mijn travelsnack voor de 2 weken op en neer naar Italië.

Het doel was voornamelijk om wat familie in Florence te bezoeken, welke ik sinds het begin van het hele Coronagebeuren niet meer heb kunnen bezoeken. Vorige keer ben ik van hotel/reishut naar hotel/reishut gereden, echter heb ik er deze keer voor gekozen om met de tent achterop te gaan rijden. Al met al nog een behoorlijke baal bagage met de tent, slaapspul en kookgerei achterop en in de koffers; dat ga ik voor de volgende keer ook wel evalueren voor mijzelf.

Hoedanook:
Dag 1: Den Bosch (NL) - Haspelschiedt (FR) (nabij Bitche)
Na een hoop getob om alles op de motor gepakt te krijgen (heb het een en ander thuis gelaten uiteindelijk en had achteraf gezien nog wel wat meer achter kunnen laten, enfin) tegen de middag uiteindelijk gaan rijden. Aangezien het voor mijzelf vooral de bedoeling was om rond Zwitserland en Italië mooie wegen te pakken heb ik er voor gekozen om het overgrote deel van deze kilometers maar via de snelwegen te rijden. Al met al afgezakt naar Maastricht - Luik - Bitburg en bij Zweibrucken de D35 op richting Bitche. Mooie omgeving, maar toch blij dat ik de tent op heb kunnen zetten.
's Avonds overigens nog de beste cordon bleu gegeten die ik ooit gehad heb; een absolute aanrader als je ooit in die contreien bent.
:strip_exif()/f/image/IyN0VgDVIaxPJVG6jTLabDLc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dagtotaal:
448 Km
Dag 2: Haspelscheidt (FR) - Thun (CH)
Na een voorspoedige nacht alles ingepakt en vastgesjord om eerst in het dorp ontbijt te regelen. Na het pakezel voorzien te hebben van een tank 98' (á €1.84 de liter, koopje gezien de rest van de landen) wat broodjes van de lokale Super naar binnen gewerkt om ook mijzelf af te tanken. Gelukkig ook vandaag weer ronduit prachtig weer (onbewolkt en iets van 23 graden?) Van daar uit via de D-wegen afgezakt richting Saverne, waar ik wederom de snelweg opgedraaid ben om wat kilometers te kunnen maken die dag. Uiteindelijk via de A35 bij Basel de grens over gestoken om uiteindelijk in Thun op een TCS camping bij het meer neer te strijken. Alhier wederom de tent opgezet en wat proviand gehaald om wat avondeten te kunnen koken. Gelukkig verkoopt de COOP een biertje wat uitstekend bij het topic past en smeekte om verorberd te worden.

10/10 sanitair voor de camping overigens en dat is wat waard na een redelijk lange en warme dag sturen.
Smaakte prima overigens
Dagtotaal:
334 Km
Dag 3: Thun (CH) - Thusis (CH)
Hiep Hoi; wederom erg goed weer!

Plan van vandaag was om het een en ander aan bergpassen te pakken, of althans passen die überhaupt geopend zijn.

Begin Mei is nog redelijk vroeg in het seizoen kennelijk, waardoor het een en ander aan bekende passen doodleuk nog gesloten zijn. Denk aan de Gotthart, Grimsel en Frukapass; allen potdicht. Gelukkig waren een paar andere exemplaren wel geopend, anders had ik m'n
backupplan uit de kast moeten trekken. Ook geen ramp, maar niet het doel van deze rit.

. Uiteindelijk de navigatie aangezet (Garmin Adventurous Routing

) en langs Interlaken richting de Brünigpass gereden. Helaas het een en ander aan verkeer voor me, dus de kurkertrekkertunnels aan het begin van de pas niet helemaal in het tempo naar keuze kunnen pakken, maar oh well. Bij Beckenried de Vierwaldstättersee overgestoken met het pontje (enkel contant betalen; buitenlandse pinpassen accepteren ze niet) om via de andere kant van het meer af te kunnen zakken naar de (afgesloten) Gotthartpas. Ik kan iedereen aanraden dit op deze manier te doen; wat een fantastisch mooie overtocht en weg aan de andere kant; de 2b kan ik iedereen aanbevelen voor de uitzichten over het meer heen.
Op de pont en m'n pakezel met alle bagage.
Tot aan Andermatt heb ik de Gotthartpass kunnen nemen, om van daar uit af te buigen naar de Oberalppass: gelukkig was die wel open op dat moment. Onderweg nog een paar keer gestopt, onder andere om de Teufelsbrücke even te bekijken met z'n bijbehorende kloof en oude weg die er momenteel onderdoor kronkelt. als 2e korte fotostop de top van de Oberalppass genomen, aangezien daar nog een best pak sneeuw lag. Gelukkig op de weg niets van te merken, maar bijzonder om langs te rijden (zeker gezien het temperatuurverschil met het dal

) Uiteindelijk op m'n gemak de hele pas uitgereden an uiteindelijk terecht gekomen in Thusis, aan de voet van de Albulapass en de San Bernardinopass. Wat een fantastisch mooie rit, maar al met al wet goed afgepeigerd na zo'n dag technisch sturen.
Boven: Teufelsbrücke met de oude weg en onder de Oberalppass met nog iets aan sneeuwresten waar her pakezeltje mooi kon poseren
Dagtotaal:
260 Km
Dag 4: Thusis (CH) - Iseo (IT)
Na een rustdag genomen te hebben (een dagje met de trein de Albulapass over is
geen straf

) het hele spul weer ingepakt an na wat wikken en wegen koers gezet richting Italië via Tirano om Milaan een beetje te mijden. heb even overwogen om de San Bernardinopass te pakken, maar dat zou inhouden dat je Milaan tegen komt en dat leek me wat heftig zo op de motor, dus de toeristische route maar.

De dag begon meteen met de werkelijk schitterende Albulapass: absoluut niet de bekendste pass, maar fantastisch mooie wegen (wel smal, verwacht dus niet dat je erg door kan rijden) en je volgt vrijwel het hele stuk het traject van de spoorweg waar de Berninaexpress ook overheen rijd; mooie uitzichten gegarandeerd onderweg dus.

Ook bovenop de Albulapass lag nog het een en ander aan sneeuw, maar net als bij de voorgaande exemplaren was de weg er mooi vrij vanm en was het asfalt lekker droog. Van daar uit doorgereden richting de Berninapass, welke ook zeker niet teleur stelt. Mooie glooiende wegen en fantastische uitzichten? Check. Niet al te veel verkeer? Check.
* mambo No5 vond 't lekker. 
Uiteindelijk afgedaald richting Tirano en daar een lunch gepakt met (uiteraard) een espresso er bij. Hier bleek de temperatuur al een stuk hoger dan Zwitserland, getuige dat ik de kickstand uit het zachte asfalt moest trekken om weer weg te kunnen

. Vanuit Tirano de provinciale wegen gepakt om bij Lago Iseo uit te komen en vrij snel moest ik m'n verwachting wat betreft Italiaanse wegen wat bijsturen; wat zijn die druk zeg.

Het stuk tussen (grofweg) Tresenda en Edolo is qua route prachtig, maar het wegdek laat wat te wensen over en je zit regelmatig achter traag, stinkend vrachtverkeer aan te hobbelen zonder een verantwoorde plek om in te kunnen halen. Maargoed, uiteindelijk via een serie tunnels (uche uche, Italianen houden kennelijk van diesels en kennen het principe van ventilatie amper?) aangekomen bij Lago Isola en dat maakt een hoop goed, zeker het koude biertje op het terras van de camping met een fantastisch uitzicht over het meer heen.
Van boven af: Albulapass met een van de vele bruggen waarmee het treintraject zoch omhoog slingert en waar je regelmatig onderdoor rijd, bijna bovenop en uiteindelijk de top van de pas.Vervolgens door richting de Berninapass (weinig foto's gemaakt, helaas), tijdens de afdaling een bijzondere spoorwegovergang en in Tirano zacht asfalt. Laastste: uitzicht over Lago Isola vanuit de camping.
Dagtotaall:
219 Km
Dag 5: Iseo (IT) - Florence (IT)
Doel van deze dag was om de Povlakte over te steken en eind van de middag bij m'n Tante in Florence te zijn, zonder dwars door het centrum te moeten rijden in de spits; dat leek me wederom wat heftig namelijk.

. Om de rit nog een beetje visueel aantrekkelijk te maken heb ik er voor gekozen om binnendoor te rijden en de snel en tolwegen te mijden, maar had ik dat nou maar niet gedaan.. Mijn god wat is de Povlakte saai, zijn de wegen druk en is het wegdek regelmatig belabberd.

Daarnaast in de hitte rond Bologna nog het een en ander aan file gehad waardoor ik er behoorlijk klaar mee was. Met de wetenschap dat ik nog wel wat mooie bergwegen na Bologna in het vooruitzicht had tóch doorgezet en doorgereden. Helaas was het eerste stuk bergweg (de SP61 vanuit Rioveggio) uitermate belabberd qua wegdek; zo erg dat ik te max toegestane snelheid van 50 amper gehaald heb. Gelukkig was 't verderop wel een stuk beter en kan ik de Futapas van harte aanbevelen als je die kant op gaat, maar man man man wat een drama. Na de Futapas ben ik de provinciale weg richting Florence opgedraaid en geconfronteerd met de bizarre maximum snelheid van.. 50 km/uur over het hele stuk. Waar werkelijk
niemand zich vervolgens aan houd.

Inclusief ondergetekende na een tijd braaf 50 gereden te hebben. Gelukkig heelhuids aangekomen in Florence (na binnen de stadsgrenzen wat assertiever te zijn gaan rijden om m'n plek op de weg af te dwingen zoals werkelijk iedereen op 2 wielen doet, moet zeggen dat dat stiekem een best prima manier is om door het verkeer te komen aldaar.

) en ter plekke de conclusie getrokken dat binnendoor rijden op de Povlakte
niet meer gaat gebeuren; ik pak de tolweg wel om die ellende te passeren..
Officieel in de buurt van de stad!
Dagtotaal:
318 Km
Dag 6: Rondje in de omgeving gedaan met m'n neef
Zoals de titel al zegt: neem wilde graag met me touren; dus hij voorop op z'n 125cc scooter. Conclusie: een Italiaan in de stad bijhouden is amper te doen, hoe lomp je ook rijd.

Heb hem naderhand het principe van voorop rijden ook bij geprobeerd te brengen (uitsorteren vlak voor het puntstuk en ook niet tijdig richting aangeven, terwijl ik naast een auto zit en eigenlijk niet meer uit kan voegen is niet erg handig) en uiteindelijk nog het een en ander aan fantastisch mooie wegen ten oosten van de stad mee kunnen pikken. Incluus een top lunch in een van de kleine trattoria die de omgeving rijk is.
Dagtotaal:
74 Km
Dag 7: Florence (IT) - Deiva Marina (IT)
Na een weekeindje bij m'n tante (incluus een rustdag, wederom) alles weer op de motor gepakt en het verkeer trotserend richting de kust gereden; ik wilde namelijk langs de Cinque Terre rijden. Na een paar kilometer binnendoor de Adventurous Routing maar uitgezet en via een zelfgekozen binnenweggetje over een heuvel heen de tolweg maar opgeklapt, wegens eerdergenoemde redenen. Bij La Spezia afgeslagen richting de Cinque Terre en wow, wat een fantastisch mooie weg om te rijden.

Niet dat het wegdek overal top is, maar de route -in combinatie met vrijwel geen verkeer- maakte dit tot een van de hoogtepunten van de hele rit. Uiteindelijk in Deiva Marina (niet de moeite waard, maar het hotel was betaalbaar) terecht gekomen en vanuit daar de dag erna met de trein Genova bezocht. Supermooie omgeving, kan het iedereen aanraden om die kant eens op gaan.
La Spezia nadat ik er doorheen gereden was, rondom de Cinque Terre (weg loopt een paar 100 meter boven zeeniveau) en uitzicht over Genova de dag er na.
Dagtotaal:
232 Km
Dag 8: Deiva Marina (IT) - Agno (CH)
Doel van vandaag: rustigaan de terugweg aanvangen en de Povlakte over om weer bij de mooie passen in Zwitserland te kunnen komen. Vanuit Deiva Marina de enkelbaans kustweg richting Sestri Levante gepakt; een erg bijzondere weg waar je maar een paar keer per uur in kan rijden, aangezien de tunnels onderweg te smal zijn voor 2 richtingen tegelijk en je dus regelmatig een tijd moet wachten op tegenverkeer bij stoplichten. Vervolgens bij Sestri Levante de tolweg op gedoken en linea recta richting Milaan getogen. Onderweg kwam ik er wel achter dat een van de bevestigingen van m'n luchtflappen (is dat een woord?) verdwenen was, waardoor ik een niet helemaal lekker open kon zetten, wat ik wel nodig had met de 28 graden die 't op dat moment was. Pff. Gelukkig ook hier heelhuids aangekomen in Zwitserland, waar ik redelijk vroeg een camping opgezocht heb zodat ik lekker het zwembad in kon duiken. Deze dag verder ook geen noemenswaardige foto's gemaakt.
Dagtotaal:
271 Km
Dag 9: Agno (CH) - Murg (CH)
Aangezien ik de San Bernadinopass toch graag ook mee wilde pikken deze dag wederom lekker binnendoor richting Thusis getogen om deze pas te kunnen berijden. Al met al: ik denk dat dit m'n favoriet is

. Fantastische wegen, mooi uitzicht en er was amper verkeer. Heb er dus ook lekker de tijd voor genomen. Na van de Bernadinopass genoten te hebben doorgereden richting Zurich, echter heb ik voortijdig maar een camping opgezocht aangezien er een forse onweersbui aan kwam en me m'n eerste natte pak van de vakantie bezorgd heeft. Uiteindelijk 2 dagen op de camping aan het meer gestaan in Murg, incluus 1 dag lekker wandelen in de omgeving. Wat is Zwitserland toch ook een fantastisch mooi land.
Plaatjes vertellen het verhaal wel: de San Bernardinopass is ronduit prachtig.
Uitzicht vanaf de camping te Murg is... Magnefique.
Dagtotaal:
212 Km
Dag 10:Murg (CH) - Lembach (FR)
De voorlaatste dag en aangezien ik op Zondag terug wilde zijn in NL heb ik deze dag wel het een en ander aan kilometers gemaakt. Echter niet helemaal rechtstreeks, maar lekker door het Zwarte Woud heen inclusief een stop bij de Rehinfall nabij Schaffhausen: een prima tussenstop als je toch onderweg bent richting het Zwarte Woud. Vanuit Schaffhausen gekozen voor niet al te kleine wegen en globaal Baden-Baden als bestemming, zodat m'n navigatie me niet pontificaal op de A5 zou dumpen. Van Baden-Baden door Straatsburg gereden (meh) om uiteindelijk op een kleine camping vlak voor de grens met Duitsland terecht te komen. Het Zwarte Woud blijft toch ook een klein favorietje van me; de wegen zijn er werkelijk fantastisch

Noord Frankrijk idem rond de Vogezen; heerlijke rijwegen en prima kwaliteit asfalt. De camping was overigens ook een positieve verrassing: mooie locatie nabij een meertje, prima pizzeria en slechts €9,80 per nacht. Dat is dus voor herhaling vatbaar.
Beetje een tourist trap, maar je kon wel verschrikkelijk dicht bij de waterval komen.
Dagtotaal:
354 Km
Dag 11: Lembach (FR) - Den Bosch (NL)
Tja, laatste dag en het huis lonkt. Deze dag dus de snelweg maar op, verstand op nul en gaan met die handel. Was naderhand wel redelijk murw van de snelwegkilometers.
Dagtotaal:
473 Km
Al met al in z'n totaal dus 3195 Km gereden (als ik m'n navigatie mag geloven

) en een vracht fantastische wegen gezien, lessen geleerd en ervaring opgedaan met alle bagage achterop. Volgende keer laat ik denk ik het kookspul lekker thuis (scheelt een bult volume) óf ga ik weer voor vooropgezette tenten en hutten; beiden mee nemen is simpelweg een hoop gedoe en zooi achterop.

Een iets ruimere topkoffer zou overigens ook wel wat helpen, wellicht dat ik er nog wel een opsnor. Al met al: voor herhaling vatbaar!
offtopic:
Ohja: m'n voorvering moet ik ook maar laten reviseren denk ik; die was niet heel fantastisch meer naar mijn idee.