Veel motorpakken hebben last van Corona krimp
Zelf zit m'n pak te groot. Ik liep middenin de Corona een leuke vrouw tegen het lijf en ik was zo bloednerveus tijdens het daten, dat ik een paar kilo af viel. Dat was me nog nooit overkomen. M'n pak is nu eigenlijk een maat te groot geworden. Iemand hier in het topic merkte al op, dat als je protectoren echt strak op de goede plek moeten zitten. Gevolg is dus wel, dat ik een beetje vraagtekens stel bij de veiligheid.
Dus ik zit net als jij een beetje in dubio, maar dan omgekeerd...
Wat @
mphilipp al opmerkte, tegenwoordig zijn er hele mooie airbag vesten te koop. Ik heb e.e.a. eens geïnventariseerd, maar het lijkt er op dat er ruwweg het volgende landschap is ontstaan.
Voor zover ik kan zien, zijn er drie producenten van airbag vesten:
- Dainese
- Alpinestars
- In&Motion (toeleverancier)
- Motoairbag (klein Italiaans bedrijf)
En nog wat spul dat hier slecht verkrijgbaar is, o.a. Helite (Amerikaans) en Hit-Air (Japans). Verder zijn er nog "ouderwetse" vesten met een trekkoord, o.a. de Held Clip-In Air en de Bering C-Protect Air, maar die zijn inmiddels slecht verkrijgbaar dus die laat ik even links liggen.
Zowel Dainese als Alpinestars hebben versies voor het circuit, daar heb ik niet naar gekeken.
Dainese hun meest recente producten zijn:
- Dainese Smart Jacket (630 euro), en de LS = Long Sleeve versie (690 euro)
- Jassen en pakken met "ingebouwd" airvest: Stelvio D-Air (2022, 1300 euro) Carve Master 2 D-Air (2019, 1200 euro)
- Divers circuit spul, o.a. Misano D-Air
- Laadt op met elke moderne telefoonlader (USB-C)
- Lijkt te streven naar balans tussen comfort en veiligheid, kleinere airbag inhoud
- Altijd goed leverbaar, en kun je overal in NL kopen
Alpinestars heeft:
- Alpinestars Tech-Air 5 (650 euro)
- Circuit spul: Tech-Air Race
- Halverwege dit jaar komen nieuwe producten uit, o.a. de Tech-Air 3
- Irritante micro-USB poort
- Is wat groter maar wellicht ook veiliger dan Dainese
- Altijd goed leverbaar, en kun je overal in NL kopen
In&Motion:
- Altijd een abonnement, wat ikzelf shit vind
- Wordt gebruikt door o.a. Held, Klim, Furygan en misschien anderen
- Zit tussen 350 en 420 euro, afhankelijk van merk en uitvoering, plus maandelijks abonnement
Motoairbag:
- Italiaans, zowel trekkoord als standalone versies
- Lijkt klein bedrijf
- Alleen nr1motors levert het hier in de Benelux
- 620 euro
Zelf neig ik momenteel naar een goeie jas van Dainese. Als ik uberhaupt die beslissing maak. Maar wellicht wacht ik even op het nieuwe spul van Alpinestars.
[
Voor 4% gewijzigd door
TucanoItaly op 03-03-2022 09:54
]