Toffe dag vandaag, ik heb een offroad cursus gevolgd bij Peter van
www.adventureride.nl
Uurtje of 9 vanochtend richting Loon op Zand gereden, lekker fris met slechts 2 graden en ook nog ontzettend mistig.
Begonnen met lekker warme worstenbroodjes en een kopje koffie + uitleg van wat de dag zou gaan inhouden.
Spiegels van de motor gedemonteerd, stuur nog wat rechterop gezet en begonnen met wat langzame oefeningen.
Rondjes draaien zonder verdere uitleg zodat Peter kon inschatten wat mijn niveau was en ja hoor ik laat meteen de Guzzi op haar kantje vallen.
Vervolgens wat uitleg over afschuinen, tank vast klemmen met je knieën en flink met je heupen opzij hangen.
Wat volgende op een hobbelig grasveld: langzame slalom, grote brede slalom, rondjes, achtjes, draaien, keren en zo voorts.
Na nog een kopje koffie reden we via wat flinke zandpaden met uitleg, afschuinen, paar rondjes rijden, nog meer uitleg en oefeningen naar een aantal heuvels op het terrein.
Uitleg en eerst de oefening doorlopen en hop heuveltje op, af, op af en nog een keer op en af.
Glibberen door de modder, wielspin bij het steile stukje omhoog.. maar de Guzzi netjes rechtop gehouden.
Samen met Peter was er nog een gast (Kwafo was zijn naam) bij die ook bij Peter als instructeur aan de gang gaat, hij wilde wel eens weten waarom ik zo aan het glibberen was.
Dus hop zijn GSA er bij en ja hoor het was glad..
Zelf in de problemen gewerkt zelf oplossen was zijn motto, dus okay, achteruit lopend kwam hij weer terug beneden.
Via de crossbaan terug naar het startpunt waar Peter via thuisbezorgd.nl een pizza bestelde.
Na de lunch zijn we nog de plas die daar ligt rond gereden, flink wat modder, diepe sporen, gladheid all over, beetje in de praktijk brengen wat we net allemaal besproken hadden.
Gestopt op een recht vlak stuk zandpad en een lesje noodstop op zand, ja dat werkt dus het beste met ABS volledig uit en de voorrem er ook bij.
Daarna nog een een combi van 2 heuveltjes en een modderbad. Wat uitleg, de oefening weer eerst door gelopen.
Hop op de motor: kleine bultje op, weer af, scherp naar links, grote heuvel op met wat vaart, bovenop snelheid er uit, rustig naar beneden (lees vol op de remmen) heel scherp naar links door de vette blub terug naar het begin.
Leuke oefening, helaas geen foto's van.
Maar ik begon het als kantoor pikkie wel te voelen en ja hoor daar liet ik de Guzzi de 2de keer omvallen bij het keren om de oefening nogmaals te doen.
Peter voelde het goed aan dat mijn energie ondertussen zo goed als weg was en dat ik fouten begon te maken, dus stelde hij voor de oefeningen te stoppen.
Via het grote zandpad rond de plas terug naar het start punt/hutje gereden.
Daar nog wat na gekletst met een een alcoholvrij pilsje en ik kreeg ook een certificaat van deelname aan de "intermediate offroad cursus"
Lang verhaal kort: een hele toffe dag, veel geoefend, tips en truuks bij geleerd. En gemerkt dat ik dus echt geen conditie heb..
Dus wil ik meer en langer offorad gaan rijden dan moet ik echt wel wat gaan trainen, vooral het staan en afschuinen zijn een aanslag op je benen.
Al met al een dikke aanrader als je wat beter beslagen ten ijs wil komen op je dikke allroad, en dus ook met een Guzzi V85TT heel goed te doen. Hun uitleg was duidelijk en opbouwend, kortom leuke gasten.
Zowel Peter als Kwafo waren verrast over wat de Guzzi allemaal aankon en hoe makkelijk het met het ding lukte.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.