kneusteun schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:29:
Eerste maand van mijn KTM 990SM had ik na 7 jaar mijn eerste boete....nuff said.
Tuurlijk is het leuk om wel eens hard te gaan, maar iedereen die dat zegt heeft het zadelleer tussen zijn billen als je ze achterop neemt en wat vlotter doorrijdt. Groot spraak is vrij eenvoudig.
Ik ga ook niet graag achterop. En als ik een passagier heb rij ik nóg behoudender, voorspelbaarder en soepeler. De passagier moet met vertrouwen nog een keer durven opstappen.
Tegelijkertijd, als ik voorrij door bergachtig gebied krijg ik nog wel eens opmerkingen dat ik hard rijd. Niet in topsnelheid, maar in bochtensnelheid. Maar dat is grotendeels afhankelijk van je referentiekader. Als je die bochten niet gewend bent, lijkt het al snel hard te gaan. En 'hard' staat in dit geval niet in verhouding tot de toegestane snelheid.
Ik probeer me ook aan te passen aan degenen die achter me zitten. Het is geen wedstrijd, en ik heb liever dat iedereen relaxt mee kan en heelhuids thuis komt, dan dat ze zich het licht uit de ogen moeten rijden.
Maar de boetes die ik tot nu toe heb verzameld zijn nog te overzien:
- Een keer ingehaald in Duitsland waar dat (blijkbaar) niet mocht.
- Een keer in Duitsland gelaserd buiten bebouwde kom. 15km/h te hard. Dat wil zeggen, een 100km/h weg waar vanwege een overzichtelijke kruising de toegestane snelheid terug ging naar 70, en op zijn Nederlands heb ik daar het gas los gelaten in plaats van geremd.
- En een keer in Duitsland wat frustratie geuit toen een auto aan het sukkelen was en ik daarna wat enthousiast het gas open draaide. 60 waar ik 50 mocht binnen bebouwde kom.
- Oh ja, en een keer in België op een provinciale weg rondom Rochefort waar aan het einde van een lekker stuk "einde 50" stond. Terwijl ik er heilig van overtuigd was dat ik daar 70 mocht. Na 2 weken werd dat per post bevestigd.
- Ook een keertje in Nederland op de Epenerbaan staande gehouden met 94 km/h (60 toegestaan) omdat dat de pieksnelheid was tijdens het inhalen. Daarna reed ik weer netjes. Politieagent heeft dat bevestigd; nooit meer wat van gehoord.
Ben ik roomser dan de paus? Natuurlijk niet. Ik kan me nog een specifiek uur van een rit afgelopen jaar voor de geest halen in Duitsland met tempo "gaat nergens meer over". Was dat gaaf? Ja. Was dat gevaarlijk? Mwah. De weg leende zich er wel voor en er was geen ander verkeer. Hadden we ons rijbewijs kwijt kunnen raken? Absoluut, en terecht ook.
Zou ik het nog eens doen? Nee. Niet meer met
die snelheden. Mijn rijbewijs is me te dierbaar.