A13X schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:30:
Op mijn dooie gemak ben ik eens aan het rondkijken voor een vervanger van de FZ1N. Hoewel ik het een heerlijk motor vind om op te rijden mis ik wat zaken die het voor mij comfortabel maken er langere tijd/afstanden mee te rijden. Vanuit de Tweakers weekenden ondertussen een leuk clubje verzameld die uiteraard allemaal verspreid over het land zitten. Helaas is 50-150km enkele reis over snelwegen of provinciale wegen voor mij met de FZ1N geen doen.
De sportieve zithouding is tijdens actief rijden goed vol te houden, echter bij langere stukken om domweg ergens te komen gaat mijn pols snel op spelen. Dit ligt overigens vooral aan mijn pols. Hendels heb ik meteen bij aanschaf goed gezet, nog een hoger stuur geplaatst zodat ik rechterop zit, zwaardere bar ends om trillingen te minimaliseren etc. Laten we het er maar op houden dat ik oud aan het worden ben
Het afgelopen jaar dus maar eens zitten brainstormen van wat vind ik mooi en bovenstaande ritten wel gaat mogelijk maken. Daaruit is een shortlist uit gekomen:
BMW R1200RS
KTM 1290 SuperDuke GT
KTM 1290/1190 adventure (r/s)
Yamaha Tracer (900) (minst mooi en minste vermogen/koppel)
BMW S1000XR (bungelt als twijfelaar ivm stuur trillingen)
Deze shortlist komt uit een PvE waarin staat:
100+Nm koppel
100+Pk vermogen
max. 240ish kg, lichter is een pre.
actieradius 300km+
Sporttour/Tour/Adventure klasse
Cruise control (harde eis)
half kuip/kuip (geen naked)
Ben iemand die vaak laag in de toeren rijd en dus graag veel koppel onderin heeft. Veel vermogen is vaak een gevolg van veel koppel onderin, maar of dat 125pk is of 173pk zal mij echter een biet wezen. 120pk met 65Nm is dus een nogo, maar 100pk en 100Nm is potentiele kandidaat. Ik hou er gewoon niet van om hem continu in de toeren te moeten jagen om een beetje vooruit te komen. (vandaar de twijfel op de Tracer) Cruise control om op lange stukken mijn pols te kunnen ontzien is ook een harde eis.
De Tracer heb ik een paar jaar geleden bij Goedhart kort kunnen proefrijden met een Yamaha dag. Dat was erg kort maar de zithouding beviel erg goed. Het is echter te lang geleden en te kort om te weten of het vermogen ook bevalt. Optisch vind ik het van de bovenste 5 ook de minst mooie en dat is toch ook wel belangrijk.
De BMW R1200RS heb ik gisteren mogen proefrijden bij BMW Dealer Simako in Elst (gld). Deze 2019 R1200RS LC stond daar op mij te wachten:
[
Afbeelding]
Ik had een uur de tijd en daar ging ik net (niet) mijn standaard dijkje mee redden om daarna over de snelweg weer terug te gaan.
Na wat aftasten en wennen aan het boxerblok komende van een japanse 4 cilinder een heerlijk stukje gereden. Vanaf Simako ben ik richting Oosterhout gereden om daar de dijk op te draaien, van daaruit de dijk uitgereden tot aan Tiel. Daar via het tankstation in Echteld weer de A15 op gedraaid en terug naar Elst gereden.
Heerlijk gereden, minder last van mijn pols gehad als wanneer ik datzelfde stuk met de FZ1 had gedaan en vooral positief verrast door het kracht van het blok.
Maar hij staat niet direct met stip op nummer 1, want tegelijkertijd is het blok erg rauw. De gashendel moest ik vrij ver opendraaien om überhaupt een reactie van het blok te krijgen (vrijloop is erg groot denk) en de eerste reactie is dan bokkerig (alsof je veel te laag in toeren zit). Geef je vervolgens wat meer gas word hij wakker en gaat er dan ook vandoor. Mogelijk valt hier nog wat aan af te stellen of komt dat goed met gewenning, vooral in langzame bochten vond ik dit irritant. Ik ben met de FZ1 gewend dat hij met een klein beetje gas al weer trekt en gaf dus consequent te weinig gas met de RS. Als ik er wel aan dacht kwam hij wel weer wat lomp in. Rijden op de koppeling was dan weer wat vervelend omdat die helemaal aan het einde van zijn slag een keer oppakte. Nu heb ik best grote handen (handschoen maat 11/XXL) maar dit was wel erg veel, zeker vergeleken met de FZ1 waarbij hij na 1,5cm ofzo al oppakt.
Dat is op zich jammer want de RS is echt heerlijk om mee te sturen, ondanks zijn gewicht en afmetingen stuurt hij erg licht en ligt hij heel stabiel in een bocht. Kost allemaal erg weinig moeite.
Voor wat betreft zithouding scheelde het gevoelsmatig erg weinig met de FZ1, iets rechterop en een iets groter hoek van de knieen. Echter was deze RS al voorzien van stuurverhogers, per saldo grofweg hetzelfde dus.
Cruise control is daarentegen een zege, wat is dat een uitvinding nu met max 100km/u op de snelweg. Op de heenweg betrapte ik mezelf dat ik continu naar de 120 of zelfs 130 toe kroop. Iets wat een dure hobby kan worden. Op de RS knopje opzij om de cruise aan te zetten en een 2e naar achteren om hem te activeren en mijn rechterpols kon weer even ontspannen.
Mijn schenen daarentegen zijn blij dat we niet te vaak gestopt zijn of van stoplicht naar stoplicht moesten. Zouden ze naast BMW ondergoed ook scheenbeschermers verkopen?
Al met al heerlijk gereden, de grote vraag is of ik zou kunnen wennen aan het karakter van het blok en of er met afstelling nog iets te doen is aan de gashendel speling en het aangrijp punt van de koppeling.
Op naar de volgende, wanneer is alleen nog de vraag
Nog wat pics aan het einde van de dijk:
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]