Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 361 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.016.915 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Chakotay schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:37:
Voor degenen die de motor onder een hoes hebben staan: Wat doen jullie als je met regen thuiskomt? Normaal laat ik even de motor staat tot hij weer droog is om dan de hoes er weer over te doen, maar de afgelopen dagen is het geen één keer lang genoeg droog geweest om het ding daadwerkelijk te laten opdrogen :/
Ik deed in het verleden inderdaad nooit de hoes over m'n motor als-ie nog nat was. Of warm. Dat betekende inderdaad dat-ie soms zonder hoes bleef staan.

Nu staat de Diversion dus ook onder een hoes, onder een afdak. Daar stond hij ook al een paar weken, dus die was zowel droog als koel. Mocht ik 'm tussentijds kunnen verkopen (bij interesse, voor specs, DM) dan kan dat gewoon geregeld worden, uiteraard.. Maar anders komt-ie na de winter in de verkoop, want dan ga ik weer gewoon op de Fazer rijden :)
En als de Diversion weg is, komt er ruimte voor een volgend project. Nog niet zo lang geleden stonden hier 5 motoren waaronder mijn Fazer, de Div600 die nu dus acculoos op mooier weer staat te wachten, de Magna en nog een barrel... Ik weet nu dat ik hier maximaal 5 motoren kwijt kan, maar het komt erop neer dat ik dan één van de motoren onder m'n afdak weg moest halen om bij m'n schuur te komen. Dat was dus een beetje teveel, en dat gaan we niet nog eens doen :+

[ Voor 25% gewijzigd door Destruction op 02-12-2021 14:54 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Chakotay schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:37:
Voor degenen die de motor onder een hoes hebben staan: Wat doen jullie als je met regen thuiskomt? Normaal laat ik even de motor staat tot hij weer droog is om dan de hoes er weer over te doen, maar de afgelopen dagen is het geen één keer lang genoeg droog geweest om het ding daadwerkelijk te laten opdrogen :/
Ik parkeer m'n motoren gewoon zónder hoes in de garage (welke van vloerverwarming voorzien is middels 3 eigen 'zones' op een eigen pomp / verdeler)??

Er staat maar één machine onder een hoes en dat is een rode stof hoes welke niet waterdicht is.... F4 mag niet stoffig worden.

In jouw geval zou ik er dus even géén hoes overheen trekken :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28
Zorg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:10:
Ik zin nog in dubio wat betreft de winter :? Koud weer heeft me vroeger nooit afgeschrokken (oude diversion) en nu eigenlijk ook niet echt (nieuwe bmw :P). Veel van mijn ritjes (tot nu toe) zijn beperkt tot een 100 km per keer en dus met handvat verwarming en een keertje stoppen voor een kopje koffie heel goed te doen. Ik merk dat ik er toch wel heel veel plezier uithaal om eventjes een ritje te maken :)

De motor staat netjes onder een afdakje maar voor de rest geen echte bescherming (zijkanten zijn bv open). Ik heb hier ook geen stroomvoorziening dus kan het niet aan de druppellader hangen. Ik had er ook niet echt bij stil gestaan omdat vroeger mijn motor altijd buiten stond (onder een doek) en ik me niet meer kan herinneren dat ik accu problemen had (behalve de keren dat ik mijn after market handvatverwarming vergat uit te zetten :P )
Mijn Guzzi stond bij mijn vorige woning ook buiten onder een afdak.
Zijkanten gewoon open.
Geen druppelader er op en af en toe een ritje, soms een maand niet dan weer een paar ritjes achter elkaar.
Niet echt problemen ondervonden.
De Vespa stond er langs, daar was de accu wel kapot na een lange stilstand. Maar goed die heeft 1,5 jaar stil gestaan.

Nu staat de Guzzi in de garage, de Vespa nog bij mijn schoonmoeder in de schuur.
Die moet ik nog even ophalen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:15
Ik zin nog in dubio wat betreft de winter :? Koud weer heeft me vroeger nooit afgeschrokken (oude diversion) en nu eigenlijk ook niet echt (nieuwe bmw :P). Veel van mijn ritjes (tot nu toe) zijn beperkt tot een 100 km per keer en dus met handvat verwarming en een keertje stoppen voor een kopje koffie heel goed te doen. Ik merk dat ik er toch wel heel veel plezier uithaal om eventjes een ritje te maken :)

De motor staat netjes onder een afdakje maar voor de rest geen echte bescherming (zijkanten zijn bv open). Ik heb hier ook geen stroomvoorziening dus kan het niet aan de druppellader hangen. Ik had er ook niet echt bij stil gestaan omdat vroeger mijn motor altijd buiten stond (onder een doek) en ik me niet meer kan herinneren dat ik accu problemen had (behalve de keren dat ik mijn after market handvatverwarming vergat uit te zetten :P )
Als hij over het algemeen droog staat zou ik geen hoes doen. Heb het één keer met hoes geprobeerd, maar is een 'roest magneet' :-(

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik heb juist het afdakje gebouwd zodat alle fietsenboel uit de garage kon en mijn vrouw er minder last van had. Als ik nu de motor in de plaats zou zetten dan zou ze daar toch niet zo mee kunnen lachen denk ik. Ik ga het gewoon proberen en in de gaten houden!

@FBTN nu je het zegt.... vroeger met de diversion had ik inderdaad ook wel wat last van roest! Maar ik mag toch hopen dat ze tegenwoordig daar tegen bestand zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Zorg op 02-12-2021 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FBTN
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:15
Zorg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:25:
Ik heb juist het afdakje gebouwd zodat alle fietsenboel uit de garage kon en mijn vrouw er minder last van had. Als ik nu de motor in de plaats zou zetten dan zou ze daar toch niet zo mee kunnen lachen denk ik. Ik ga het gewoon proberen en in de gaten houden!

@FBTN nu je het zegt.... vroeger met de diversion had ik inderdaad ook wel wat last van roest! Maar ik mag toch hopen dat ze tegenwoordig daar tegen bestand zijn?
Went ze vanzelf aan. Ik heb een keer een motorschuurtje gebouwd ter grootte van de helft van de tuin. Was een mooi ding man! Uiteraard ook de vrouw minder blij, maar we zijn nog steeds bij elkaar :+

I took the blue pill…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Geen lader? Tja dan moet je toch af en toe een goede rit maken he :Y

Of de accu er uit halen en af en toe opladen. Ook geen moeite natuurlijk.

Zonder lader komt hij de winter ook prima door normaliter, maar als je een alarm hebt (DWA) dan kan ie m wel leegtrekken en dát is schadelijk voor accus.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát wil je vrouw in de garage parkeren waarbij ze last heeft van een/één motorfiets? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35

(Vlieg)roest of andersoortige oxidatie hou je altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:18:
[...]

(Vlieg)roest of andersoortige oxidatie hou je altijd
Een moderne auto oxideert bijna nergens meer op het moment dat zo'n ding altijd buiten staat .... Enige onderdelen waarbij daar nog 'vliegroest' op terecht komt zijn meestal de remschijven.

Oplossing: Carbon remschijven... Maar die leveren ze niet standaard op een Fiat 500 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Will_M schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:22:
[...]

Een moderne auto oxideert bijna nergens meer op het moment dat zo'n ding altijd buiten staat .... Enige onderdelen waarbij daar nog 'vliegroest' op terecht komt zijn meestal de remschijven.

Oplossing: Carbon remschijven... Maar die leveren ze niet standaard op een Fiat 500 :*)
Chromen delen en veren houden het ook wel. We hadden het over motoren toch?

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 02-12-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Chroom is inderdaad een hell, omdat de roest eronder zit op het metaal en je get dus eigenlijk niet kan verwijderen. Er zijn wel behandelingen voor tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
kneusteun schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:16:
grootste probleem in mijn ogen is pekel. Dus na een rit even netjes de boel afspuiten kan al veel problemen verhelpen. Beetje moderne motor zonder veel steenslag zal ook niet ineens vanuit het niets gaan roesten.
Vooral het motorblok lijdt erg onder pekel door de temperatuurschommelingen.

Scottoiler FS365, is een soort olie-achtige substantie waarmee je je motor in kan smeren. Dit beschermt tegen corrosie en pekel.

Ik heb een tijdje bij een motorzaak gewerkt en bijna alle klanten die het hele jaar door reden deden dit, met erg goed resultaat.

Het is de bedoeling dat je het voor de eerste pekelrit aanbrengt en na de laatste afspoelt. Als het echt hevig is kan je tussendoor nog een keer schoonmaken en opnieuw aanbrengen.

(nee ik werk niet bij Scottoiler ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door DjThase op 02-12-2021 18:27 ]

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kneusteun schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:25:
Chroom is inderdaad een hell, omdat de roest eronder zit op het metaal en je get dus eigenlijk niet kan verwijderen. Er zijn wel behandelingen voor tegenwoordig.
Écht Chroom kom je op moderne motoren (en auto's) dan ook bijna niet meer tegen, gelukkig. Daar is een rede voor....

Da's overigens ook niet onder de noemer 'vliegroest' te scharen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 02-12-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:39

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Grubeater in "Hét grote motortopic - Deel 24"

en het vervolg:

Grubeater in "Hét grote motortopic - Deel 24"

@Will_M Op welke zone/temperatuur staat die F4 dan? :+

@Itshy Boots discussie: Ik heb wel het idee dat haar Engels iets minder Dubbel Dutch klinkt dan eerder.

@DjThase Ik heb ACF50 staan, maar eigenlijk nog niet gebruikt. Dat is ook een olie-achtige vloeistof en komt uit de luchtvaart.

@4x2 Hoeveel % komt er uiteindelijk nog bij de biedingsprijs bij BVA?

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waar dénk je nou zelf helemaal dat die Italiaan mag staan????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyvDq7BMYrUBS0y0p_eVS9BygE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcgdV0Vf5tgLdlOR2MVQ12Hh.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon zo dicht mogelijk bij de werkbank én 't gereedschap, uiteraard..... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21
mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:59:
[...]. Maar goed, maakt niet uit. Wij (mijn vriendin en ik) zijn een beetje 'fan' van haar. Ik weet niet of je haar verrichtingen in die rally hebt gevolgd, maar daar reed ze een heleboel kerels gewoon voorbij. Ze waren behoorlijk onder de indruk, Komt deels door de superlichte motor én omdat zij de afgelopen jaren vrijwel dagelijks op die motor zit, en veel offroad. Normaal gesproken rijdt zij best behoudend, wat ik mij goed kan voorstellen. Het heeft geen zin om je sleutelbeen te breken midden in de bush. Dus doet ze het onderweg redelijk rustig aan. Maar in die rally hing ze volop aan het gas. Ze reed natuurlijk wel in de 'toeristenklasse' dus het ging niet om klassement en het waren ook geen ervaren rallyhelden die meededen. Maar toch...grote kerels op stoere KTM's die om de oren worden gereden door een blondje op een 250cctje... :+
Wij zitten denk ik een beetje in dezelfde leeftijdsklasse, en daarmee in de doelgroep. Ik vind Noraly geweldig. Ik snap dat ‘irritant’ wel, maar ik heb daartegenover zoveel bewondering voor hoe zij het doet dat ik daar gemakkelijk overheen stap. Ze had net m’n dochter kunnen zijn, dat scheelt misschien. Maar ik ken in ieder geval geen andere Youtube reizigers met haar lef en enthousiasme, en zúlke hoge kwaliteit video. Van mij mag ze minder vaak posten trouwens, want 3x per week 20 tot 30 minuten kan ik regelmatig niet bijhouden (no pun intended, heb ik hier maar aan toegevoegd nadat ik m’n eigen tekst nog eens had doorgelezen). “Dan niet”, is het dan, ik ben niet verslaafd, maar ik kijk nu wel uit naar haar volgende reis.

By the way:
Wat zou er nu met die Enfield in Lima, Peru gebeuren? Zou ze die opgeven? Of zou ze die daar verkopen aan een Peruaanse liefhebber, ‘voor onderdelen’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
@Hkuit Dacht dat ze een keer had gezegd in een interview of podcast ofzo dat die Enfield terug gescheept is naar NL.

Vind die filmpjes van haar wel vermakelijk en ik val niet in de bovengenoemde doelgroep :p. Ik hecht daarbij wel wat minder waarde aan het motorrijden maar kijk meer naar dr reizen. Ze had het daar ook een keer over, ze ziet haarzelf ook op de eerste plaats als een reiziger en op de tweede plaats als motorrijdster dus wellicht zit ik daarmee toch wel in haar doelgroep :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Hkuit schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:26:

By the way:
Wat zou er nu met die Enfield in Lima, Peru gebeuren? Zou ze die opgeven? Of zou ze die daar verkopen aan een Peruaanse liefhebber, ‘voor onderdelen’?
Uitleg daarover staat op haar site, wel eens waar erg beknopt maar goed:
https://www.itchyboots.com/route
Een foto van hoie het ding er uit zag toen het hier terug was, of een filmpje er van mist helaas.

Nu heeft ze die CBX500 nog, die blijft in NL en die verkoopt ze (voor nu) nog niet.
De nieuwe CRF300 Rally gaat naar Zuid Amerika.

Voor wat betreft lef tijdens het rijden en eigenlijk regelmatig op of over het randje van wat slim is:
Pedro Mota.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een goede uitleg dat je moet countersteren om niet om te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
Jelte schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:13:

[YouTube: Most People Don't Know How Bikes Work]
Countersteering! Leuk, die kan eigenlijk wel in het rijtje van hard pijpen, welofgeenvolledigemotorkleding, ‘hoe hard rij jij eigenlijk’; onderwerpen die op motorforums oneindig terug kunnen blijven komen. Hier hebben we de techniek van het sturen nog niet zo vaak voorbij zien komen dus ik zeg Kom maar op, ik zit er klaar voor 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:44

steveman

Comfortabel ten onder

Hkuit schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:46:
[...]

Countersteering! Leuk, die kan eigenlijk wel in het rijtje van hard pijpen, welofgeenvolledigemotorkleding, ‘hoe hard rij jij eigenlijk’; onderwerpen die op motorforums oneindig terug kunnen blijven komen. Hier hebben we de techniek van het sturen nog niet zo vaak voorbij zien komen dus ik zeg Kom maar op, ik zit er klaar voor 8)

Nu met cilinderinhoud :+

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorg
Bommes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:46:
[...]

Uitleg daarover staat op haar site, wel eens waar erg beknopt maar goed:
https://www.itchyboots.com/route
Een foto van hoie het ding er uit zag toen het hier terug was, of een filmpje er van mist helaas.

Nu heeft ze die CBX500 nog, die blijft in NL en die verkoopt ze (voor nu) nog niet.
De nieuwe CRF300 Rally gaat naar Zuid Amerika.
Heb nu de eerste 2 filmpjes bekeken maar dit is zeker een show die ik ga volgen! Qua reclame vind ik het heel erg meevallen. Niks schreeuwerig en ook niks van sponsor mij. Vind het heel erg stoer wat ze van plan is en eigenlijk stik jaloers! Heb zelf 7 maanden in Zuid-Amerika gereisd toen ik nog jong en vrij was :P

Zou zoiets graag willen doen maar ga dat thuis niet verkocht krijgen (en ook qua werk ed praktisch niet echt mogelijk....) one day...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48

mphilipp

Romanes eunt domus

Zorg schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:34:
[...]
Heb nu de eerste 2 filmpjes bekeken maar dit is zeker een show die ik ga volgen! Qua reclame vind ik het heel erg meevallen. Niks schreeuwerig en ook niks van sponsor mij.
Inderdaad. Volgens mij heeft ze ook helemaal geen zin om steeds de aandacht op de sponsors te vestigen en lost ze het op door een video te maken waarin het allemaal genoemd wordt. Ook die motorzaak komt lekker in beeld. Prima toch? Tijdens haar reisverslagen heeft ze het er niet meer over..
Vind het heel erg stoer wat ze van plan is en eigenlijk stik jaloers! Heb zelf 7 maanden in Zuid-Amerika gereisd toen ik nog jong en vrij was :P
Inderdaad veel respect voor wat zij onderneemt. Ik ben met een groep 10 jaar geleden alweer naar Gambia gereden en dat was op zich al zwaar genoeg. En dan ben je nog met een groep en weet je dat je nooit ver van hulp bent. Ook toen we door de sahara reden, waren we maar een paar km van de weg af eigenlijk. Een keer ben ik stil gevallen toen we met een 3 man vooruit reden. Later bleek dat het luchtslangetje van de carburateur los was gegaan en hij daardoor moeite had om de laatste paar liters uit de tank te krijgen. De twee die voor mij reden hadden niet meteen door dat ik er niet meer was, en dat is dan best een angstig moment. Alleen maar lege vlakte om je heen, geen mobiel bereik...gelukkig kwamen ze na een minuut of 5-10 weer terugrijden, maar toch.... En zij doet alles alleen. Ze heeft dan wel zo'n InReach bij zich, dus ze kan om hulp vragen. Maar je bent toch maar alleen, en als je een paar nare lieden tegenkomt, ben je zomaar de sigaar als meisje alleen. Nou ja...ik ook in mijn eentje.

Je moet er een type voor zijn en de juiste instelling voor hebben. Wij zien voornamelijk allerlei bezwaren en problemen, maar sommige mensen gaan gewoon en zien wel waar ze uitkomen. Alleen is dat een beetje lastig met vrouw/kind en hypotheek. Maar als je dat niet hebt, is het een kwestie van doen. Ik heb zo'n verhaal gezien van een Duitse gast die onderweg gewoon werkte hier en daar. Hij was programmeur en deed overal klusjes met zijn laptop. Er zijn genoeg mogelijkheden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Toch valt dat over het algemeen wel mee vind ik! Ja een vrouw alleen of ja een toerist in the middle of nowhere, mensen zijn over het algemeen heel erg behulpzaam. De kans om een fout persoon tegen te komen is niet groter dan een fout persoon tegen te komen in de plaats waar je woont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Over de anticorrosie sprays, ik heb mijn Tenere vandaag van zijn moddercoating ontdaan, om hem straks als hij droog is in de XCP roestbescherming te zetten. Dat heb ik vorige winter ook gebruikt en ik zie nog geen roest…dus het zal wel werken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Zorg schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:28:
Toch valt dat over het algemeen wel mee vind ik! Ja een vrouw alleen of ja een toerist in the middle of nowhere, mensen zijn over het algemeen heel erg behulpzaam. De kans om een fout persoon tegen te komen is niet groter dan een fout persoon tegen te komen in de plaats waar je woont!
Tuurlijk, het is niet zo dat het meteen supergevaarlijk is. Ik heb nog niet echt hele nare verhalen gehoord. En je moet denk ik ook wel een klein beetje weten waar je wel en niet moet komen. Sommige landen zijn gevaarlijker dan anderen, maar dan bedoel ik dat ivm oorlogen/rebellen/terroristen/boeven die zich in bepaalde gebieden ophouden.
Maar inderdaad, je kunt ook in Europa beroofd of bestolen worden. Maar het is ook een beetje het alleen zijn an sich. In bepaalde onherbergzame gebieden zou ik liever niet alleen doorheen reizen. Dit omdat je in geval van nood niemand hebt. Op zich heeft ze daar die InReach wel weer voor, maar er zijn scenario's denkbaar wanneer je ook daar niet zoveel meer aan hebt. Dat is denk ik ook de reden dat zij erg voorzichtig rijdt op de moeilijke passages. Je wilt de goden niet verzoeken en ineens in de greppel liggen met een gebroken heup ofzo...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zorg
Ok registratie gedaan voor mijn eerste basic training 8) bij de aanschaf van mijn motor zat een voucher voor een training dus gelijk eerste van het seizoen geregistreerd 13/03!

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/8e4176_50eaa1e1ae4045e4a50a4480e43460f6~mv2.jpg/v1/fill/w_640,h_700,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/8e4176_50eaa1e1ae4045e4a50a4480e43460f6~mv2.webp

https://www.backtrail.be/basis-offroad-training

Misschien een volgende training bij bertt.nl van zodra ze de trainingen (weer) geven in Brabant. Backtrail is in België en toch iets goedkoper.... (165 / 350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vooral een lurker in dit topic. Maar nu een vraag waar ik met google niet zo snel uitkom.

Ik rijd eigenlijk altijd wel door in de winter maar komende winter (i.v.m. geen auto) zal dat zeer regelmatig zijn. Kleding allemaal redelijk voor elkaar en op zich niet koud op de motor. Echter met 2 uitzonderingen. Polsen en voeten. Allebei wel te overleven maar wellicht iemand hier tips.

Probleem zit voor al even in mijn lengte, bijna 2 meter en mouwlengtes van jassen, truien en onderkleding zijn altijd krap aan. Redelijk opgelost met handschoenen die extra lang zijn maar toch, de polsen worden altijd koud en stijf na verloop van tijd. Ik heb een harloopshirt waar een duim door de mouw kan om het op zijn plaats te houden maar ik heb nog geen ondershirt gevonden die dat heeft en die daarmee comfortabel zit. Iemand een hele goede tip? :-)

Tweede zijn voeten en dan vooral de tenen. Beetje zelfde probleem, heb maat 48 (motorlaarzen altijd 49) maar ook smalle voeten. Er is geen motorschoen/laars die mij goed past, of te klein of veel te breed. Nu dus te brede laarzen aan. Ik denk dat dat de reden is dat ik altijd koude tenen krijg, al heb ik 3 lagen thermo sokken aan. Nu zit ik zelf te denken om legerkisten aan te schaffen omdat die ook in small te krijgen zijn maar heb geen idee of dat een goed idee is. Wellicht iemand hier zelfde issue en een oplossing gevonden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:43
[Roland] schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:28:
Vooral een lurker in dit topic. Maar nu een vraag waar ik met google niet zo snel uitkom.

Ik rijd eigenlijk altijd wel door in de winter maar komende winter (i.v.m. geen auto) zal dat zeer regelmatig zijn. Kleding allemaal redelijk voor elkaar en op zich niet koud op de motor. Echter met 2 uitzonderingen. Polsen en voeten. Allebei wel te overleven maar wellicht iemand hier tips.

Probleem zit voor al even in mijn lengte, bijna 2 meter en mouwlengtes van jassen, truien en onderkleding zijn altijd krap aan. Redelijk opgelost met handschoenen die extra lang zijn maar toch, de polsen worden altijd koud en stijf na verloop van tijd. Ik heb een harloopshirt waar een duim door de mouw kan om het op zijn plaats te houden maar ik heb nog geen ondershirt gevonden die dat heeft en die daarmee comfortabel zit. Iemand een hele goede tip? :-)

Tweede zijn voeten en dan vooral de tenen. Beetje zelfde probleem, heb maat 48 (motorlaarzen altijd 49) maar ook smalle voeten. Er is geen motorschoen/laars die mij goed past, of te klein of veel te breed. Nu dus te brede laarzen aan. Ik denk dat dat de reden is dat ik altijd koude tenen krijg, al heb ik 3 lagen thermo sokken aan. Nu zit ik zelf te denken om legerkisten aan te schaffen omdat die ook in small te krijgen zijn maar heb geen idee of dat een goed idee is. Wellicht iemand hier zelfde issue en een oplossing gevonden :-)
Regelmatig zie ik mensen hun handschoenmanchetten in de mouw van de jas doen. Als je het manchet over je mouw doet, komt de koude rijwind er al niet in. Dat kan wel wat verschil maken.
Ik rijd als het echt fris is nog wel eens met ski sokken, die zijn wat dikker en houden dus wat meer lucht vast waardoor je iets meer isolatie hebt en minder snel koude voeten.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:53

thijsco19

KTM 990 SMT

@[Roland] Als je steeds last heb van koude handen en voeten kan het ook zijn dan je lichaam elders het koud heeft.

Je lichaam probeert namelijk altijd het belangrijkste stukje warm te houden en dat is je torso waar natuurlijk je organen zitten.
Dat kan je lichaam doen door minder bloed naar je handen en voeten te sturen waardoor deze kouder worden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09 09:43
In mijn beleving worden handen en voeten vooral koud doordat deze het meeste in de rijwind zitten, maar dat heeft bij mij te maken dat ik nakedbike rijdt en dus geen enige bescherming tegen de rijwind heb.

Tijdens het rijden af en toe een hand op je motorblok leggen om beetje op te warmen of gewoon kleine pauze inlassen en de handschoenen op het kleppendeksel leggen waardoor ze daarna lekker warm zijn. (heb ook nog ergens oxford hvv liggen, maar tot nog toe te lui geweest om die te installeren :+ )

Afgelopen vrijdagmiddag met temperatuurtje van +/- 4 graden nog heerlijk rondje gedaan :)

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:06
Handkappen om de wind te breken, eventeel met van die soort wanten er aan?

Heb ik zelf niet, wel hele dikke handschoenen voor de winter maar daar krijg je vroeg of laat ook koude handen mee.
Gebruik zelf liever dunnere handschoenen vanwege beter gevoel en de handvatverwarming vol uit aan. Dikke winterhandschoenen komt de verwarming namelijk voor geen meter door heen.

En inderdaad als het echt grote ritten zijn of na nattigheid, handschoenen tegen het motorblok aan houden.

Skisokken ook wel gebruikt, scheelt toch weer een stukje.

[ Voor 0% gewijzigd door Eric Z op 05-12-2021 16:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
@Eric Z Dank, die handkappen met wanten vind ik wel een idee (wel foeilelijk). Ga ik even naar kiiken. Handschoenen in de mouwen van mijn jas lijkt me wat lastig. Ik geloof wel dat het in die overgang zit tussen hanschoen en mouw. Skisokken gebruik ik al.

@thijsco19 Het voelt verder niet koud maar goede tip. Zal er eens op letten

[ Voor 3% gewijzigd door [Roland] op 05-12-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:13:

[YouTube: Most People Don't Know How Bikes Work]
Iedereen die kan fietsen past al onbewust countersteering toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12
[Roland] schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:05:
@Eric Z Dank, die handkappen met wanten vind ik wel een idee (wel foeilelijk). Ga ik even naar kiiken. Handschoenen in de mouwen van mijn jas lijkt me wat lastig. Ik geloof wel dat het in die overgang zit tussen hanschoen en mouw. Skisokken gebruik ik al.

Ik heb volgens mij ook al eens iets van kapjes / deflectors gezien die je voor je pedalen in de rijwind plaatst om zo de wind van je voeten te houden. Vooral toegepast om geen zeiknatte laarzen te krijgen volgens mij, maar kan wellicht ook helpen bij koude tenen :)

Of anders verwarmde sokken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI's rule

[Roland] schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:05:

@Roland ik gebruik binnenhandschoenen, die stop ik dan in m'n mouw en dan gewone winterhandschoenen daaroverheen en die dan over m'n mouw. Dat blijft an sich redelijk warm voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Voor polsen kan je altijd nog een thermoshirt kopen check lidl, decathlon etc) en de mouwen eraf knippen: dan heb je die mouwen als exrea lengte voor de armen om te gebruiken. Of, als het slechts om een klein gebied gaat, een zweetbandje zoals tennissers die gebruiken. Tevens adviseer ik verwarmde handvaten icm goede winterhandschoenen. Stap verder zijn bijv de hippohands stuurmoffen, maar dat lijkt mij een beetje extreem.

Voeten zijn wat dat betreft lastiger, maar op aliexpress kan je dikkere binnenzolen (met wol bijv) kopen, of zelfs verwarmde binnenzolen. Dat helpt vast.

Is je uitrusting wel goed waterdicht (goretex of vergelijkbaar)? Water neemt veel warmte weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit

Volgens mij is te breed veel beter dan te smal, afgeknelde voeten worden steenkoud. Doorbloeding is essentieel om warm te blijven. Ik zou idd wind tegenhouden en misschien nog wat experimenteren met ondersokken en daaroverheen skisokken. Vraag eens bij een goede outdoorwinkel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 14:37
mphilipp schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:45:
[...]

Waar ze het eigenlijk nooit over heeft. Ze heeft welgeteld één uitpakvideo gemaakt met haar nieuwe Revit pakje, en ze heeft één keer genoemd dat ze die Garmin van Mr.GPS heeft gekregen, en verder zegt ze nooit wat over haar sponsors. Ze heeft ook niet de motor volhangen met stickers oid. Dus ik begrijp niet goed waarom sponsoring apart genoemd wordt. Het is juist bij haar geen aanwezig aspect. Ik kan even niet op haar naam komen, maar er is een of andere geblondeerde Australische op een BMW de wereld rond aan het gaan, en die zit onder de stickers en laat ook steeds een beeld zien van al haar sponsors aan het eind van elk filmpje. Vind ik ook niet echt irritant, maar ze zijn wel meer aanwezig dan bij Itchy.
https://www.youtube.com/user/onherbike

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47
De nieren zijn de centrale verwarming van je lichaam. Dat is dan ook het grote nut van niergordels: zorgen dat je daar niet te veel warmte verliest.

Als je het koud krijgt gaat je lichaam je (uiterste) ledematen afsluiten, met koude handen en voeten tot gevolg. Maar daar hoeft de oorzaak niet te zitten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

DrivinUCrazy schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:11:
De nieren zijn de centrale verwarming van je lichaam. Dat is dan ook het grote nut van niergordels: zorgen dat je daar niet te veel warmte verliest.
Ik wist dat niet, maar het klinkt logisch. In mijn jack zit een ingebouwde niergordel, wat heel erg fijn is. Sowieso hebben ze dat zodanig geconstrueerd dat het meteen een deel van het gewicht van de jas weg lijkt te nemen. En de jas is lekker lang zodat je er ook een stukje op zit. Zo kan de kou niet langs je rug komen.
Als je het koud krijgt gaat je lichaam je (uiterste) ledematen afsluiten, met koude handen en voeten tot gevolg. Maar daar hoeft de oorzaak niet te zitten.
Is het ook niet zo dat vingertoppen en tenen altijd makkelijk koud worden (terwijl de rest van je lichaam niet koud aanvoelt) omdat daar minder bloed komt? Ik heb áls ik het koud krijg op de motor vaker last van vingertoppen en tenen dan dat de rest van het lichaam koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Niet online
cooper_s1 schreef op zondag 5 december 2021 @ 22:52:
[...]

@Roland ik gebruik binnenhandschoenen, die stop ik dan in m'n mouw en dan gewone winterhandschoenen daaroverheen en die dan over m'n mouw. Dat blijft an sich redelijk warm voor mij.
Heb ik maar is kort en die blijft dus niet onder de mouw zitten vanwege die lange armen van mij. Dus is
noes schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:22:
[...]

Voor polsen kan je altijd nog een thermoshirt kopen check lidl, decathlon etc) en de mouwen eraf knippen: dan heb je die mouwen als exrea lengte voor de armen om te gebruiken.
bovenstaande tip wel een hele goede! Dank. Die ga ik proberen.

Rest van de kleding is goretex en gelukkig heb ik het verder warm genoeg :-).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCo8q0RjDl-1mFUo-m3za6xGFNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9q3GbaZTzPlaZGjp1OXAtoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xcaBpGNFR6zvaWuFaeUl0BGpFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tu1leaqK7gFoFb3rrwusLnn.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker met je KTM van Dubai naar IJmuiden terug rijden. Omdat het kan 😎

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 14:19

Falastine

Think about my signature...

Ik heb mijn ducati voor een kleine beurt gebracht naar een grote motorzaak in Capelle.

Volgende dag na 100km hoor ik opeens een enorm kabaal tijdens het rijden. Getik en hard ook als ik rijdt.

Thuis de motorzaak opgebeld en probleem aangegeven. Motor is weer opgehaald. en daar bleek dat er veel te veel olie in het blok zat. Motorzaak geeft aan dat hebben wij niet gedaan. Daarnaast rook de olie naar benzine. Dus motorzaak heeft de olie opgestuurd voor de leverancier om te testen. 5 weken later hoorde ik pas weer van de motorzaak het rapport was binnen. Wat bleek de motorolie was erg vervuild en zat vol benzine en er was zag ik motorolie gebruikt van het merk JTC MAXX 10w40 syntetisch dit is een huismerk olie.

Normaal hoort hier Motul 300V volsysntetisch 15w50 in te gaan. Motorzaak gaf aan dat het door gebrekkig onderhoud kwam. Toen heb ik de motorzaak alle facturen van het afgelopen jaar gestuurd. DESMObeurt van 1900 euro en daarnaast nog regulier onderhoud. Op 1 van de facturen stond in 2019 iets te weinig motorolie let op kan voor motorschade zorgen. Maar na die beurt is er nog groot onderhoud gepleegd en 8000km probleemloos gereden.

Ik heb aangegeven dat eerst het blok open moet om het probleem te zien en daarna praten we wel verder. Dar zou gebeuren maar opeens krijg ik na 5 weken een mail waarin staat:

De motorzaak weigert mij verder te helpen en geeft aan dat de motor al problemen had omdat er dus ooit in 2019 iets te weinig motorolie in zat wat toen gewoon aangevuld is en daarna nog al zijn reguliere onderhoud gehad heeft. Nu krijg ik te horen dat hen geen blaam treft ik zal me helaas nu moeten beroepen op de juridische weg nu wat wellicht tijdrovend zal zijn.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kneusteun schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:16:
grootste probleem in mijn ogen is pekel. Dus na een rit even netjes de boel afspuiten kan al veel problemen verhelpen. Beetje moderne motor zonder veel steenslag zal ook niet ineens vanuit het niets gaan roesten.
Nou, je moet 'm echt wel afspoelen. Zout is rotzooi. Ik weet het van boten, waarbij alles onder je vandaan roest en corrodeert (electrische connectoren e.d.) als je niets doet. RVS zeerailing gaat eraan, alles rot weg.
Het vreet denk ik ook wel door je lak heen; er zit altijd wel ergens een beschadiging of minescule krasjes, gaatjes oid. Dus even met een slang afspoelen is wel zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:05
Falastine schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:51:
Ik heb mijn ducati voor een kleine beurt gebracht naar een grote motorzaak in Capelle.

Volgende dag na 100km hoor ik opeens een enorm kabaal tijdens het rijden. Getik en hard ook als ik rijdt.

Thuis de motorzaak opgebeld en probleem aangegeven. Motor is weer opgehaald. en daar bleek dat er veel te veel olie in het blok zat. Motorzaak geeft aan dat hebben wij niet gedaan. Daarnaast rook de olie naar benzine. Dus motorzaak heeft de olie opgestuurd voor de leverancier om te testen. 5 weken later hoorde ik pas weer van de motorzaak het rapport was binnen. Wat bleek de motorolie was erg vervuild en zat vol benzine en er was zag ik motorolie gebruikt van het merk JTC MAXX 10w40 syntetisch dit is een huismerk olie.

Normaal hoort hier Motul 300V volsysntetisch 15w50 in te gaan. Motorzaak gaf aan dat het door gebrekkig onderhoud kwam. Toen heb ik de motorzaak alle facturen van het afgelopen jaar gestuurd. DESMObeurt van 1900 euro en daarnaast nog regulier onderhoud. Op 1 van de facturen stond in 2019 iets te weinig motorolie let op kan voor motorschade zorgen. Maar na die beurt is er nog groot onderhoud gepleegd en 8000km probleemloos gereden.

Ik heb aangegeven dat eerst het blok open moet om het probleem te zien en daarna praten we wel verder. Dar zou gebeuren maar opeens krijg ik na 5 weken een mail waarin staat:

De motorzaak weigert mij verder te helpen en geeft aan dat de motor al problemen had omdat er dus ooit in 2019 iets te weinig motorolie in zat wat toen gewoon aangevuld is en daarna nog al zijn reguliere onderhoud gehad heeft. Nu krijg ik te horen dat hen geen blaam treft ik zal me helaas nu moeten beroepen op de juridische weg nu wat wellicht tijdrovend zal zijn.
Om wat voor Ducati gaat het?
Het klinkt mij namelijk alsof er benzine de cilinder in is gelopen en daarna het carter in. Benzine en olie mengen niet zo lekker inderdaad...

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Kars schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:13:
[...]
Het klinkt mij namelijk alsof er benzine de cilinder in is gelopen en daarna het carter in.
Hoe kan dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
Lekke benzinekraan kan een oorzaak zijn.
Ik heb het ooit met mijn TRX gehad, daar was het membraan stuk en liep de benzine zo langs de zuiger het blok in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Falastine schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:51:
Wat een verhaal! Is je blok nu in de soep gelopen of kwam dat getik alleen door teveel olie (of eigenlijk: olie+benzine)?
Wat je denk ik moet doen, is een derde partij vinden die als zogenaamde 'onafhankelijke deskundige' kan vaststellen wat nu de directe oorzaak is van de problemen. Want het klinkt inderdaad niet zo goed als er ooit is geconstateerd dat er te weinig olie in het blok zat. Daar kán natuurlijk ook schade door zijn ontstaan. Motorschade komt er niet altijd meteen uit. Tenminste, dat zal hun verweer zijn. Als er nu schade is, moet op een of andere manier vastgesteld worden waardoor deze schade veroorzaakt kan zijn. En dat 'kan zijn' is denk ik het maximale dat je kunt doen. Want volgens mij is het heel moeilijk om dat met zekerheid vast te stellen.
Grote vraag is ook of het probleem dat er benzine in het carter terecht is gekomen een verwijtbaar verhaal is. Hebben zij iets verkeerd gedaan of over het hoofd gezien tijdens het onderhoud? En speelt het andere merk olie een rol?
Je kunt kijken of je ergens deze vragen aan de deskundige kunt voorleggen, maar ik denk dat zij dan ook de motor willen bekijken. Het blok zal denk ik ook open moeten om eventuele schade vast te stellen. Erg jammer dat de motorzaak op deze manier reageert en niet probeert om het goed op te lossen. Het kan zijn dat hen inderdaad geen blaam treft en dat dit een typisch geval van pech is, maar werk dan een beetje mee om dat aan te tonen/aannemelijk te maken denk ik dan. Nu krijg je alleen maar gezeur en misschien juridisch getouwtrek, en daar zit niemand op te wachten.
Betaal desnoods een monteur of chef werkplaats van een dealer voor zijn tijd om hier iets over te roepen. Stel dat zij zinvolle dingen zeggen, kun je de motorzaak in kwestie via een ingebrekestelling laten weten van jouw bevindingen en als zij zien dat er steekhoudende argumenten van een deskundige op tafel komen, zijn zij misschien genegen om (eventueel een deel van) de schade te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
mphilipp schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:50:
[...]

Wat je denk ik moet doen, is een derde partij vinden die als zogenaamde 'onafhankelijke deskundige' kan vaststellen wat nu de directe oorzaak is van de problemen.
Afhankelijk van locatie (maar doet ook keuring op verplaatsing) is dit volgens mij een goed aangeschreven 'keurder':
https://www.erikvanlent.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 06-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

[...]

Om wat voor Ducati gaat het?
Het klinkt mij namelijk alsof er benzine de cilinder in is gelopen en daarna het carter in. Benzine en olie mengen niet zo lekker inderdaad...
Gaat om een diavel uit 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

theredone51 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:58:
Afhankelijk van locatie (maar doet ook keuring op verplaatsing) is dit volgens mij een goed aangeschreven 'keurder': https://www.erikvanlent.nl/
Klinkt als een bekende naam; ik heb 'm vaker gehoord. Zo'n gast dus. Of iemand van een Ducati dealer, die heeft dan weer wat merk-specifieke expertise die misschien van pas kan komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine

Falastine

[...]

Wat een verhaal! Is je blok nu in de soep gelopen of kwam dat getik alleen door teveel olie (of eigenlijk: olie+benzine)?
Wat je denk ik moet doen, is een derde partij vinden die als zogenaamde 'onafhankelijke deskundige' kan vaststellen wat nu de directe oorzaak is van de problemen. Want het klinkt inderdaad niet zo goed als er ooit is geconstateerd dat er te weinig olie in het blok zat. Daar kán natuurlijk ook schade door zijn ontstaan. Motorschade komt er niet altijd meteen uit. Tenminste, dat zal hun verweer zijn. Als er nu schade is, moet op een of andere manier vastgesteld worden waardoor deze schade veroorzaakt kan zijn. En dat 'kan zijn' is denk ik het maximale dat je kunt doen. Want volgens mij is het heel moeilijk om dat met zekerheid vast te stellen.
Grote vraag is ook of het probleem dat er benzine in het carter terecht is gekomen een verwijtbaar verhaal is. Hebben zij iets verkeerd gedaan of over het hoofd gezien tijdens het onderhoud? En speelt het andere merk olie een rol?
Je kunt kijken of je ergens deze vragen aan de deskundige kunt voorleggen, maar ik denk dat zij dan ook de motor willen bekijken. Het blok zal denk ik ook open moeten om eventuele schade vast te stellen. Erg jammer dat de motorzaak op deze manier reageert en niet probeert om het goed op te lossen. Het kan zijn dat hen inderdaad geen blaam treft en dat dit een typisch geval van pech is, maar werk dan een beetje mee om dat aan te tonen/aannemelijk te maken denk ik dan. Nu krijg je alleen maar gezeur en misschien juridisch getouwtrek, en daar zit niemand op te wachten.
Betaal desnoods een monteur of chef werkplaats van een dealer voor zijn tijd om hier iets over te roepen. Stel dat zij zinvolle dingen zeggen, kun je de motorzaak in kwestie via een ingebrekestelling laten weten van jouw bevindingen en als zij zien dat er steekhoudende argumenten van een deskundige op tafel komen, zijn zij misschien genegen om (eventueel een deel van) de schade te dragen.
Merci voor je schrijven. Ik had ook voorgesteld om een onafhanjelijke keuring te doen maar dat weigert hij helaas. Volgens hem is het probleem echt niet door hem veroorzaakt. Terwijl de ducati dealer aangeeft dat dit blok echt vol syntetische olie nodig heeft en geen syntetische olie en al helemaal niet van een goedkoop merk. Maar we zullen zien waar we stranden motor is inmiddels 10 weken bij de garage al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

theredone51 schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:58:
[...]

Afhankelijk van locatie (maar doet ook keuring op verplaatsing) is dit volgens mij een goed aangeschreven 'keurder':
https://www.erikvanlent.nl/
Die is leuk voor een aankoopkeuring, maar gaat niet je blok uit elkaar staan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
[...]

Benzine en olie mengen niet zo lekker inderdaad...
Weet je dat zeker?
in een 2-takt motor gooi je toch echt een benzine/olie mengsel, en als dat niet zou mengen dan zou er bovenin de benzinetank veel meer olie zitten dan onderin. Ook zou de olie dan kennelijk als een soort losse druppeltjes in de brandstof meegepompt worden...
Ik denk eerlijk gezegd dat ze wél lekker mengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kars
Hkuit schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:19:
[...]

Weet je dat zeker?
in een 2-takt motor gooi je toch echt een benzine/olie mengsel, en als dat niet zou mengen dan zou er bovenin de benzinetank veel meer olie zitten dan onderin. Ook zou de olie dan kennelijk als een soort losse druppeltjes in de brandstof meegepompt worden...
Ik denk eerlijk gezegd dat ze wél lekker mengen.
Je hebt gelijk, olie en benzine mengen prima :) Het was meer dat ik bedoelde dat de smerende werking van de olie bij een 4-takt dan teniet wordt gedaan omdat de benzine de smerende filmlaag van de olie weer weg haalt.
Daarom verschillen 4-takt olie en 2-takt olie ook van elkaar.

Ergo: benzine in je olie van een 4-takt is slecht voor je blok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
Afgelopen zaterdag mijn MT-07 eens langsgebracht bij de plaatselijke dealer voor een beurt en een nieuwe set banden (Dunlop Roadsmart III). Ik wilde het graag nog voor de echte winter laten doen, zodat ik als het straks weer beter weer wordt meteen naar buiten kan. Goede timing blijkt vandaag, want ik werd vanochtend verrast met een klein pakje sneeuw.

Ik was/ben altijd wel een persoon die winter leuk vind, maar sinds ik een motor heb merk ik dat ik daar nu toch wat anders tegenaan kijk :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Hij lijkt best wel op het concept model en dat is goed nieuws :).

Afbeeldingslocatie: https://advrider.com/f/attachments/1638794462356062-5-jpg.3329734/
Afbeeldingslocatie: https://advrider.com/f/attachments/1638794470477794-3-jpg.3329737/
Afbeeldingslocatie: https://advrider.com/f/attachments/1638794466395578-4-jpg.3329740/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:18
Waaj schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:09:
[...]

Iedereen die kan fietsen past al onbewust countersteering toe ;)
Inderdaad, onbewust. Ga je het bewust gebruiken, dan gaat er een wereld voor je open. Meeuwenmeer is niet eens goed te nemen, zonder vol tegen te sturen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:08
Requiem19 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:20:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk merk/model kijken we hier naar?

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
Leviathius schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:14:
[...]

Ducati Desert X als ik het goed heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:20:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt wel echt bijzonder veel op die van MV Agusta of ligt dat aan mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 14:26
Secsytime schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
[...]

Ik dacht dat het een nieuwe Husqvarna was :D

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Secsytime schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:50:
[...]

Lijkt meer op een cagiva ;)
Afbeeldingslocatie: https://motokicx.com/wp-content/uploads/2020/04/Cagiva-Elefant-900ie-90.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Leviathius schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:14:
[...]

Yes, dit is de Ducati Desert X, het nieuwe all-road model dat de concurrentie moet aangaan met de Tenere 700, de KTM 890 Adventure (R), de Norden 901 etc. Eigenlijk het nieuwe segment lichtere allroads.

Hij heeft het blok van de Multistrada 950 (110 pk en lekker veel koppel) en lijkt ook redelijk off-road gefocussed te zijn (220mm veerweg voor bijv).

Ziet er goed uit wat mij betreft. Vrijdag is de echte launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

[...]

Het zal een lastig verhaal worden. Ik heb iets dergelijks ooit eens meegemaakt met een auto. Zelf een deskundige er bij halen wil niet altijd iets zeggen, die kan de tegenpartij dan weer in twijfel trekken. Met een beetje pech eindig je in een bodumprocedure, waar in dat proces gezamelijk overeenstemming wordt gezocht over een deskundige.

Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat dit gebrek door slijtage is ontstaan en los staat van de onderhoudsbeurt. En daar kun je de zaak onmogelijk aansprakelijk voor stellen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

M14 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:15:
Het zal een lastig verhaal worden.
[knip]
Verder kan het natuurlijk ook zo zijn dat dit gebrek door slijtage is ontstaan en los staat van de onderhoudsbeurt. En daar kun je de zaak onmogelijk aansprakelijk voor stellen.
Dat denk ik ook. Ik heb uiteindelijk ook niet veel verstand van hoe zo'n blok onder welke omstandigheden beschadigd. Het kan zomaar zijn dat het inderdaad gewoon niet te bewijzen is hoe de schade precies is ontstaan. Dan wordt het een getouwtrek waar geen einde aan komt.

Probleem is denk ik nu ook dat de relatie met die motorzaak niet echt best meer is. Het zou anders misschien de moeite waard zijn om nog eens met hen te praten en te kijken of je er zonder juridische stappen uit kunt komen. Dat is dan een beetje bluf, maar evengoed wordt dat een kostbare en tijdrovende zaak. Dus wie weet zijn de daar gevoelig voor en willen ze misschien ook nog wel uiteindelijk een tevreden klant overhouden en niet iemand die slechte verhalen over ze vertelt. Iets bedenken waarbij de schade gedeeld wordt ofzo. Maar dat komt natuurlijk neer op een gedeeltelijke schuldbekentenis van hen, en dat zullen ze ook niet willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:18
Yep, dan zal het uiteindelijk op coulance aankomen.

Heb zo eens een akkefietje gehad met een 2,5 jaar oude 748. Bij de 40.000 km beurt, kwam een probleem met het lager van de uitgaande as van de versnellingsbak aan het licht. Ergo, het hele carter moest vervangen worden.

Ik had het geluk dat Ducati dat carter heel graag wilde hebben voor onderzoek en kreeg onder coulance een nieuw carter. De extra uren voor de ombouw van het blok, hebben de dealer en ik gedeeld. Meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om lagerschalen te vervangen.

De rekening van 5000 EUR werd zo gereduceerd naar 2000 EUR (incl de 40.000 km beurt).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Falastine schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:55:
[...]

Merci voor je schrijven. Ik had ook voorgesteld om een onafhankelijke keuring te doen maar dat weigert hij helaas. Volgens hem is het probleem echt niet door hem veroorzaakt. Terwijl de ducati dealer aangeeft dat dit blok echt vol syntetische olie nodig heeft en geen syntetische olie en al helemaal niet van een goedkoop merk. Maar we zullen zien waar we stranden motor is inmiddels 10 weken bij de garage al.
Als die olie het probleem was geweest had er, lijkt mij, geen benzine in kunnen zitten. Dát is de oorzaak van de motorschade, niet de iets slechtere olie. Als die benzine er niet bij zou zitten, had ik je 100% gelijk gegeven, maar was de motor waarschijnlijk niet na 100km al de soep in gelopen.

Nu ben ik bang dat de eigenaar van die zaak gelijk heeft - hoewel de communicatie erom niet heel netjes lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 13:42

4x2

lộn xộn quá

Maar waarom zit er zoveel benzine bij ?
Het is een injectiemotor, daar heb je dat niet zomaar.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

4x2 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:21:
Maar waarom zit er zoveel benzine bij ?
Het is een injectiemotor, daar heb je dat niet zomaar.
Eens! Maar er is geen handeling bij een kleine beurt die dat veroorzaken kan? Olie + filterwissels, boel even nalopen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
noes schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:58:
[...]

Eens! Maar er is geen handeling bij een kleine beurt die dat veroorzaken kan? Olie + filterwissels, boel even nalopen en klaar.
Precies, het is een injectie fiets dus lekkende benzine kranen zijn niet mogelijk.
@Falastine schrijft dat hij 100km heeft gereden na de beurt en schrijft ook iets over dat er geen vol synthetische olie is gebruikt.
Als de olie al de oorzaak zou zijn kan dit niet al na 100km dit veroorzaken.
Soort olie kunnen we dus ook wel uitsluiten als oorzaak.

Vraag is hoe komt die benzine in de olie?
En dan wel op zo een manier dat het er eigenlijk meteen in is gekomen want anders kan het blok niet al zo snel in de soep lopen.(100km na beurt)
Bij een onderhoudsbeurt kan ik me geen werkzaamheden voorstellen die dit veroorzaken, dat er benzine in de olie komt.
Er moet dus iets defect gegaan zijn na de beurt maar ik kan me zo niet bedenken wat dan veroorzaakt dat er benzine het carter in loopt.???

Komt het door die ene keer dat er te weinig olie in heeft gezeten? Wat nu gesteld wordt door de laatste garage.

Dat kan wel slijtage hebben veroorzaakt.
Met de wetenschap van nu (benzine in olie) kunnen bijvoorbeeld de zuigerveren versleten zijn geweest, waardoor er lekkage langs de zuiger/cilinderwand kan ontstaan.
Dit had echter verminderd vermogen moeten geven en een steeds verder oplopend olie peil.

Maar het vreemd daarbij is dan dat er bij de uitgevoerde kleine beurt de olie is vervangen toch?
Dit is op het juiste niveau gebracht door de garage?? Ga ik wel van uit.
Hou kan het dan dat er na 100 kilometer al zo veel benzine bij de olie zit dat het ding in de soep loopt maar er voor die beurt meerdere honderden kilometers mee zijn gereden zonder dat dit optrad?

Had er voor die beurt ook al benzine in de olie gezeten had de laatste garage dit moeten opvallen met aftappen, het niveau had veel te hoog moeten zijn en ze hadden dit kunnen ruiken.
Dit hadden ze moeten melden/onderzoeken.

Zoveel vragen.. :o

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 08-12-2021 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Laatst online: 18-09 10:36

cooper_s1

MINI's rule

Ooit wel eens gehoord dat een van de injectoren open blijft staan, maar dat zou je dan weer moeten merken hoe de motor loopt. Vreemd verhaal in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Laatst online: 21:26

13art

Moderator Mobile
Hmmm ik twijfel wat wijsheid is. Nu een motor kopen en de dagen dat het nog enigzins mooi weer is rijervaring opdoen, of toch nog een paar maandjes wachten tot het weer wat mooier en warmer wordt en dan een motor kopen. Waarbij de prijzen van de modellen die ik op het oog heb dan waarschijnlijk ook weer iets verder gedaald zijn. Maar ja dan duurt het sowieso dus wel weer even voordat ik weer op een motor kan stappen en km's kan maken.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Over het algemeen zijn motoren in de winterperiode wat goedkoper, omdat veel mensen er dan vanaf willen. Soms omdat het ding in de weg staat nu ze er niet op kunnen rijden, soms omdat ze bedacht hebben dat er na de winter een nieuwe motor komt, etc.

Dit is dus in principe wel een goede tijd om te kopen :) Gek genoeg lijkt de markt een beetje op z'n gat te liggen.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geert_s
13art schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:26:
Hmmm ik twijfel wat wijsheid is. Nu een motor kopen en de dagen dat het nog enigzins mooi weer is rijervaring opdoen, of toch nog een paar maandjes wachten tot het weer wat mooier en warmer wordt en dan een motor kopen. Waarbij de prijzen van de modellen die ik op het oog heb dan waarschijnlijk ook weer iets verder gedaald zijn. Maar ja dan duurt het sowieso dus wel weer even voordat ik weer op een motor kan stappen en km's kan maken.
Wijsheid is overrated, gewoon gas erop en genieten van de winterzon!

Ps. In de start van het nieuwe motorseizoen zullen de prijzen ook niet heel laag zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Bommes schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
[...]

Precies, het is een injectie fiets dus lekkende benzine kranen zijn niet mogelijk.
@Falastine schrijft dat hij 100km heeft gereden na de beurt en schrijft ook iets over dat er geen vol synthetische olie is gebruikt.
Als de olie al de oorzaak zou zijn kan dit niet al na 100km dit veroorzaken.
Soort olie kunnen we dus ook wel uitsluiten als oorzaak.
Dat lijkt mij ook. Lekkende kraan is niet mogelijk, lekkende injector wel. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de motor lang op contact heeft gestaan (dus benzinepomp loopt) terwijl de injector lekt. Maar... dan zou je dat bij t starten ook al merken en niet tijdens het rijden pas. En ik weet niet hoeveel benzine er bij de olie zat, maar lijkt me dat het bij een lekke injector ook behoorlijk lang duurt voor dit significant veel wordt.
Bommes schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:16:
Vraag is hoe komt die benzine in de olie?
En dan wel op zo een manier dat het er eigenlijk meteen in is gekomen want anders kan het blok niet al zo snel in de soep lopen.(100km na beurt)
Bij een onderhoudsbeurt kan ik me geen werkzaamheden voorstellen die dit veroorzaken, dat er benzine in de olie komt.
Er moet dus iets defect gegaan zijn na de beurt maar ik kan me zo niet bedenken wat dan veroorzaakt dat er benzine het carter in loopt.???

Komt het door die ene keer dat er te weinig olie in heeft gezeten? Wat nu gesteld wordt door de laatste garage.

Dat kan wel slijtage hebben veroorzaakt.
Met de wetenschap van nu (benzine in olie) kunnen bijvoorbeeld de zuigerveren versleten zijn geweest, waardoor er lekkage langs de zuiger/cilinderwand kan ontstaan.
Dit had echter verminderd vermogen moeten geven en een steeds verder oplopend olie peil.

Maar het vreemd daarbij is dan dat er bij de uitgevoerde kleine beurt de olie is vervangen toch?
Dit is op het juiste niveau gebracht door de garage?? Ga ik wel van uit.
Hou kan het dan dat er na 100 kilometer al zo veel benzine bij de olie zit dat het ding in de soep loopt maar er voor die beurt meerdere honderden kilometers mee zijn gereden zonder dat dit optrad?

Had er voor die beurt ook al benzine in de olie gezeten had de laatste garage dit moeten opvallen met aftappen, het niveau had veel te hoog moeten zijn en ze hadden dit kunnen ruiken.
Dit hadden ze moeten melden/onderzoeken.

Zoveel vragen.. :o
Helemaal mee eens ja, er is heel veel nog onduidelijk.

Ik denk dat het lage oliepeil van eerder gewoon een makkelijke uitweg was voor de garagehouder. Niet netjes, maar je stopt er de discussie mee. Zie niet in hoe dat nu nog, na zoveel km verder, ineens schade oplevert (vooral als je daarvoor geen signalen hebt gehad van hoger olieverbruik enz). Het lijkt me dat het minimum op peilstok/kijkglaasje niet het absolute minimum is wat het blok nodig heeft - zolang de pomp maar voldoende olie heeft kunnen aanzuigen tijdens gebruik.

13art schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:26:
Het gaat over een 2e hands motor? Als je nu een mooie+goede motor op t oog hebt, waarom niet nu kopen? In de lente zijn motoren duurder, dus die paar maanden verzekering en belasting maakt niet zo uit. In de tussentijd zijn er nog zat mooie dagen, en kan je de slechte dagen gebruiken om de motor na te lopen, evt onderhoud te plegen en evt accessoires uit te zoeken en te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 14:13
Mijn vrouw en ik zijn eigenlijk vooral zomerrijders. Maar nu hebben wij een half jaar geleden een zoontje gekregen en lijkt het erop dat we snel weer iets mogen verwachten O+ . Dus de Honda van mijn vrouw mag denk ik voor een jaar de stalling in. Wat raden jullie aan qua standaarden? Denk allebei de wielen van de grond af. Maar er is zo'n enorm prijsverschil voor soms vergelijkbare producten dat ik het erg lastig vind om het kwaliteitsverschil te spotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 22-09 13:41
Precedente schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:39:
Mijn vrouw en ik zijn eigenlijk vooral zomerrijders. Maar nu hebben wij een half jaar geleden een zoontje gekregen en lijkt het erop dat we snel weer iets mogen verwachten O+ . Dus de Honda van mijn vrouw mag denk ik voor een jaar de stalling in. Wat raden jullie aan qua standaarden? Denk allebei de wielen van de grond af. Maar er is zo'n enorm prijsverschil voor soms vergelijkbare producten dat ik het erg lastig vind om het kwaliteitsverschil te spotten.
Je betaalt vaak voor het merk. Het blijft vaak gewoon een buis met wieltjes die je motor in de lucht houdt.
Datona heeft vaak goedkopere paddocks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert_s
com2,1ghz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:52:
[...]

Je betaalt vaak voor het merk. Het blijft vaak gewoon een buis met wieltjes die je motor in de lucht houdt.
Datona heeft vaak goedkopere paddocks.
Ik gebruik ook die van Datona, zowel bij de vorige motor als deze (CB1000R heeft een single sided swingarm, dus andere paddock stand achter). Beide waren top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 22-09 13:41
geert_s schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:00:
[...]

Ik gebruik ook die van Datona, zowel bij de vorige motor als deze (CB1000R heeft een single sided swingarm, dus andere paddock stand achter). Beide waren top.
Met die single sided swingarm paddocks heb je er 2 versies van. De een is wat lichter uitgevoerd voor wat lichtere motoren. En de ander heeft wat dikkere buizen.
Voor mijn 1290GT heb ik de zwaardere versie moeten nemen. Was 2 tientjes duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dier
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:18
Ik heb drie stands van twee merken: een balhoofdstandaard van Datona, een voorwielklem van HBM en een paddock van HBM. Ben met alledrie tevreden. Die van Datona kwam overduidelijk beschadigd en gebruikt binnen, maar ik had hem op dat moment nodig om mijn voorverkenningen te vervangen. Ze boden wel aan het item te vervangen, al had ik daar geen oren naar i.v.m. de omstandigheden.

Ik ga vanmiddag mijn motor opbokken op de paddock van HBM en de balhoofdstandaard van Datona. Ik zal hier wat plaatjes van delen.

Ik heb zelf een R1 RN12 die met +- 190kg niet de zwaarste is. Daarvoor volstaat de paddock van HBM zeker. Ik heb de HBM stands allebei met een korting aangeschaft voor een totaalprijs van 70 euro.

Edit: linkjes

Balhoofd: https://www.datona.nl/pad...t-zwart/?sqr=paddockstand
Paddock: https://www.hbm-machines....and-voor-het-achterwiel-1
Voorwiel: https://www.hbm-machines....rijwielklem-model-1-zwart

[ Voor 22% gewijzigd door dier op 08-12-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 22:24
Zijn er mensen die voor 2022 al een motorvakantie aan het plannen zijn? Afgelopen jaar zijn mijn vrouw en ik richting Italië geweest (noorden), en zijn nu aan het kijken waar we komend jaar heen gaan. Wat zijn absolute aanraders? Ik zat zelf te denken aan Spanje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bioflap schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:38:
Zijn er mensen die voor 2022 al een motorvakantie aan het plannen zijn? Afgelopen jaar zijn mijn vrouw en ik richting Italië geweest (noorden), en zijn nu aan het kijken waar we komend jaar heen gaan. Wat zijn absolute aanraders? Ik zat zelf te denken aan Spanje?
Zelf nooit geweest, maar ik hoor hele goede verhalen over Kroatie...

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:50

Youk

Volvo For Life

Ik sta in de krant! :'( :( Kijk bijvoorbeeld maar naar GVA.

Gisteren avond rond 23:30 als ik van mijn werk afkwam in slecht weer. Vond de weg op verschillende punten al veraderlijk glad, dus rustig aan het doen. Kom daar in de Bevrijdingstunnel, geen verkeer voor mij of vlak achter mij.

Tunnel loopt in een bocht. Richting het einde van de tunnel zie ik een paneel of zoiets op de grond liggen volledig over het rechter rijvak en deels over het linker. Denk direct aan nat en glad, dus liever niet remmen, maar uitwijken want met de motor kon je er nog naast. Wel gas aan het minderen en zie dat heel de weg bezaaid ligt met brokstukken allerhande. Kom verder door de bocht (nog voor het paneel) en zie ineens een vrachtwagen stil staan met zijn kont links tegen de betonnen wand en de trekker in schaar rechts tegen de betonnen wand. Complete weg versperd, geen doorkomen aan, zelfs niet voor een velletje papier.

Hier schrik je toch even van en dit heeft ervoor gezorgd dat ik mijn uitwijkmanoeuvre niet 100% heb uitgevoerd, het paneel geraakt heb en tegen de grond ben gegaan. Met een mooie vonkenregen als bonus. Enfin, liever dit dan achteraan op de vrachtwagen knallen. |:(

Tekst in de krant klopt niet, want ik ben nooit in aanraking geweest met de vrachtwagen. Dat ongeval was net iets vroeger gebeurt. Ben dus enkel in aanraking geweest met de gevolgschade van zijn ongeval.

Het is hier gebeurt. De vrachtwagen is net op de nis met de brandblusser ingereden. Het tweede paneel voorbij deze nis is naar beneden gekomen en lag dus iets verder op de weg. De vrachtwagen zelf stond net nog iets verder stil. Op de foto's bij het artikel heeft de vrachtwagen zich reeds verzet en is dus nog verder gaan staan.

Zoals te zien op het filmpje is mijn letselschade heel beperkt. Nu enkel een beetje stram en blauw. Maar zelfs geen schrammetje! Goede motorkledij werkt!!! _/-\o_

Mijn Viffertje is er helaas erger aan toe. Op eerste zicht: linker zijkuip, kopkuip, schermpje, linker spiegel, voorspatbord, linker voetsteun, schakelpedaal, linker stuurgewichtje, linker knipperlicht. En dan nog de dingen die ik nog niet gezien heb.

Had nog zo gehoopt volgend jaar 200K km op de teller te kunnen zetten, ik zat nu net aan 182K km. Dan mocht ie op pensioen. Was zelfs aan het denken voor een elektrische voor woonwerk en deze houden voor fun en eventuele reizen (iets met range op lading/tank). Weet nu alleen niet wat ik ga doen. :?

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
Icephase schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:53:
[...]

Zelf nooit geweest, maar ik hoor hele goede verhalen over Kroatie...
Ah, Kroatie ben ik wel eens geweest, maar nog niet met mijn vrouw. Is inderdaad erg mooi, maar blijf je dan in het bovenste deel (Pula, Porec) of rij je door naar onderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 09:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bioflap schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:02:
[...]

Ah, Kroatie ben ik wel eens geweest, maar nog niet met mijn vrouw. Is inderdaad erg mooi, maar blijf je dan in het bovenste deel (Pula, Porec) of rij je door naar onderen?
Geen idee, ben er nog nooit zelf geweest. Ik geloof dat de kuststreek wel het mooist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Youk schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:54:
Ik sta in de krant! :'( :( Kijk bijvoorbeeld maar naar GVA.

Gisteren avond rond 23:30 als ik van mijn werk afkwam in slecht weer. Vond de weg op verschillende punten al veraderlijk glad, dus rustig aan het doen. Kom daar in de Bevrijdingstunnel, geen verkeer voor mij of vlak achter mij.

Tunnel loopt in een bocht. Richting het einde van de tunnel zie ik een paneel of zoiets op de grond liggen volledig over het rechter rijvak en deels over het linker. Denk direct aan nat en glad, dus liever niet remmen, maar uitwijken want met de motor kon je er nog naast. Wel gas aan het minderen en zie dat heel de weg bezaaid ligt met brokstukken allerhande. Kom verder door de bocht (nog voor het paneel) en zie ineens een vrachtwagen stil staan met zijn kont links tegen de betonnen wand en de trekker in schaar rechts tegen de betonnen wand. Complete weg versperd, geen doorkomen aan, zelfs niet voor een velletje papier.

Hier schrik je toch even van en dit heeft ervoor gezorgd dat ik mijn uitwijkmanoeuvre niet 100% heb uitgevoerd, het paneel geraakt heb en tegen de grond ben gegaan. Met een mooie vonkenregen als bonus. Enfin, liever dit dan achteraan op de vrachtwagen knallen. |:(

Tekst in de krant klopt niet, want ik ben nooit in aanraking geweest met de vrachtwagen. Dat ongeval was net iets vroeger gebeurt. Ben dus enkel in aanraking geweest met de gevolgschade van zijn ongeval.

Het is hier gebeurt. De vrachtwagen is net op de nis met de brandblusser ingereden. Het tweede paneel voorbij deze nis is naar beneden gekomen en lag dus iets verder op de weg. De vrachtwagen zelf stond net nog iets verder stil. Op de foto's bij het artikel heeft de vrachtwagen zich reeds verzet en is dus nog verder gaan staan.

Zoals te zien op het filmpje is mijn letselschade heel beperkt. Nu enkel een beetje stram en blauw. Maar zelfs geen schrammetje! Goede motorkledij werkt!!! _/-\o_

Mijn Viffertje is er helaas erger aan toe. Op eerste zicht: linker zijkuip, kopkuip, schermpje, linker spiegel, voorspatbord, linker voetsteun, schakelpedaal, linker stuurgewichtje, linker knipperlicht. En dan nog de dingen die ik nog niet gezien heb.

Had nog zo gehoopt volgend jaar 200K km op de teller te kunnen zetten, ik zat nu net aan 182K km. Dan mocht ie op pensioen. Was zelfs aan het denken voor een elektrische voor woonwerk en deze houden voor fun en eventuele reizen (iets met range op lading/tank). Weet nu alleen niet wat ik ga doen. :?
Oei, da's flink balen zeg :-( Gelukkig heb je het er nog goed vanaf gebracht. Beterschap in elk geval!

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Over Datona heeft @R0y. nog wel een mening geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Flink klote @Youk , hopelijk kunnen ze de viffer nog een beetje repareren, tenzij het echt niet meer rendabel is. Wel fijn dat je zelf er redelijk netjes vanaf bent gekomen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

Blij dat je zelf niets eraan hebt overgehouden @Youk!
Blik is te vervangen, ook al snap ik dat je gehecht bent aan je VFR. Succes met de afhandeling en hopelijk de reparatie van de motor!

XBL: DonFrans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
Ontwijk je Frankrijk met een reden?
Ik vind het een super motor land :Y
Beetje afhankelijk van de maand dat je wilt gaan kun je er voor kiezen om hoger de Alpen in te gaan of juist in de lagere Dordogne of zo iets te blijven.

Heb je meer tijd en vind je het niet erg flink wat kilometers te maken dan is Spanje wel echt geweldig.
Zeker het zuiden, maar dat is in de zomer wel echt te warm om lekker te rijden.

Italië kan alsnog ook al ben je daar al geweest.
Via de Piemonte, door Ligurië naar Toscane en weer via de Dolomieten terug naar huis?
Je kunt wat mij betreft nooit genoeg Italië in je leven hebben O+

Kroatië alleen ervaringen met Istrië en dat vond ik niet zo leuk, veel te massaal toeristisch daar.
Zak je wat verder naar onderen af is het wel erg mooi. Krk ben ik wel een aantal keer geweest (klein eilandje). Erg mooie omgeving.

Succes @Youk met de afhandeling, hopelijk kun je weer snel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 22-09 13:37
Oei, dank voor je verhaal, @Youk. Fijn dat je het hier meteen kunt vertellen en dat je er met een paar schrammen vanaf gekomen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Youk schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:54:
Jammer van de motor, goed dat jij er zelf zonder kleerscheuren af bent gekomen. Zo zie je maar weer: always expect the unexpected... :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/12/1638970281-400-x-533px-IMG_20211208_143000.jpg

Eindelijk al mijn motorkleding (+ een paar winterjassen) bij elkaar in 1 kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Overal zijn er mooie motorgebieden om te rijden. Wij zijn vorig jaar nog in Italië geweest, mooi land. Begonnen in San Remo en de kust afgezakt richting Genua (best een mooie stad trouwens) en daarna naar Cinque Terre en uiteindelijk in Sienna terecht gekomen. Ik plan nooit erg veel. Ik kijk gewoon wat er leuk is en plan vlak voor vertrek hooguit de eerste stop. De rest zien we altijd wel. Maar wij gaan altijd pas in september. Juli en augustus zijn vaak te warm en te druk. Maar wij hebben die luxe van de keuze.

Spanje is ook mooi. Wij hebben voor onszelf zo'n beetje ontdekt dat Spanje en Italië ons erg goed liggen. We gaan straks ook weer even naar Sicilië voor wat winterzon (als ie wil schijnen). De zuid europese vibe ligt ons wel. Maar zoals gezegd: je kunt overal mooi rijden. Frankrijk is ook mooi, en je zult er doorheen moeten als je naar Spanje gaat :+

Gorges du Verdon is prachtig mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
mphilipp schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:37:
Genua (best een mooie stad trouwens)
Toffe stad he :Y
Ik heb in 2017 vier maanden in die streek gewoond en gewerkt.
De Piemonte en Ligurie heeft toen wel mijn hart gestolen, echt zo een toffe streek met mooie steden hele toffe natuur. En voor ons het belangrijkste eindeloze stuur weggetjes.

Ik heb daar heel wat krullen van mijn bandjes gereden.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/12/1638971648-600-x-337px-IMG_4684.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
mphilipp schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:37:
[...]

Overal zijn er mooie motorgebieden om te rijden. Wij zijn vorig jaar nog in Italië geweest, mooi land. Begonnen in San Remo en de kust afgezakt richting Genua (best een mooie stad trouwens) en daarna naar Cinque Terre en uiteindelijk in Sienna terecht gekomen. Ik plan nooit erg veel. Ik kijk gewoon wat er leuk is en plan vlak voor vertrek hooguit de eerste stop. De rest zien we altijd wel. Maar wij gaan altijd pas in september. Juli en augustus zijn vaak te warm en te druk. Maar wij hebben die luxe van de keuze.

Spanje is ook mooi. Wij hebben voor onszelf zo'n beetje ontdekt dat Spanje en Italië ons erg goed liggen. We gaan straks ook weer even naar Sicilië voor wat winterzon (als ie wil schijnen). De zuid europese vibe ligt ons wel. Maar zoals gezegd: je kunt overal mooi rijden. Frankrijk is ook mooi, en je zult er doorheen moeten als je naar Spanje gaat :+

Gorges du Verdon is prachtig mooi.
We zijn in Augustus naar 't Comomeer geweest, en vanuit daar doorgereden richting Genua. Het is een prachtige stad qua historie en gebouwen, maar wel vies en het stinkt. Ook vond ik er een rare sfeer hangen later op de avond. Cinque Terre is ook echt prachtig inderdaad! We zijn toen doorgereden naar Monaco en dat was echt geweldig.

@Bommes , Frankrijk ontwijken we niet, maar obv onze vorige tour vonden we Frankrijk het minst leuke. Nu is het dus of Italie en dan verder naar 't zuiden, of bovenin Spanje. We willen er zo'n 3 weken voor uittrekken.

Kroatie zou echt wel leuk zijn, maar het is zeer zeker touristisch.. Echter was het rond het comomeer soms ook filerijden :+
Pagina: 1 ... 361 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.