geert_s schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:31:
[...]
Om nog even op dat "wat moet je ermee" terug te komen. Ik ben van 600 naar 1000cc gegaan, en de reden was niet het vermogen (van 100 naar 125pk) maar het koppel (van 63Nm naar 100Nm) en vooral de manier waarop het allemaal vrij komt. De Hornet was vooral onderin de toeren een beetje lui, en aan het einde van het bereik wel echt een beest. Bij de CB1000R is het onderin de toeren ook allemaal net wat spannender, en dat vind ik persoonlijk dan weer lekkerder rijden omdat je hem niet continu hoog in de toeren moet janken.
Fair enough, mijn Fazer 600 had onderin ook wel ietsje meer koppel mogen hebben. Maar zo'n fiets als de Fireblade die ik noem (180kg/180pk)... Wat heb je eraan op de weg, in Nederland? Je geeft ff 1 sec. gas bij, en je zit al boven rijbewijs-km/u..

Sommige mensen zweren bij een 600 of minder omdat je daarmee meer op de limiet van de motor kunt rijden, en geloof me, ook de limiet van de Hornet is in Nederland behoorlijk illegaal.
De limiet van de motor, op de weg? Daar geloof ik ook niet zo in. Op het circuit wel, maar dat is een ander verhaal.
Zoals ik al schreef, ik heb ook fietsen gehad waarbij je 1 keer wat gas bij gaf (en dan hooguit 2s) en je zat al ver boven de grens waar oom agent met jouw rijbewijs naar huis gaat. Uiteindelijk heb je daar op de weg dus niet zoveel aan.
Mijn rijstijl.. Tsja, ik ben een beetje een sportief-toer rijder. Ik pak de motor vaak als alternatief voor de auto. Bijvoorbeeld om files te vermijden, of parkeerkosten uit te sparen. Maar ook omdat ik motorrijden gewoon veel leuker vind dan autorijden (wat op zichzelf ook best leuk is/kan zijn), maar ik wil dus wel een motor die zich een beetje leuk de bochten in laat smijten. Dat laatste viel me bij die Diversion 900 wat tegen, die wilde vooral graag rechtdoor namelijk. En zo ben ik dus via een CBR600F2 (oud, maar ik vind het model nogsteeds mooi) bij een Fazer uit gekomen.
En wat vroegere Diversion 600 betreft...
Ik begon dus op een 1000cc die bloedje snel was, maar je moest het ding wel een beetje de bochten in vechten voor mijn gevoel. Die Diversion kocht ik eigenlijk om een beetje op te knappen (optische staat vooral) en dan weer te verkopen, maar als (soort van) beginnend motorrijder vond ik het eigenlijk wel een prettige motor om ervaring mee op te doen. Ik kon ermee gooien en smijten, en een keer flink aan het gas hangen zonder meteen m'n rijbewijs op het spel te zetten
Atm heb ik naast m'n Fazer nog zo'n Diversion 600 staan, vorig jaar gekocht en na een paar dingen te hebben vervangen is-ie nu weer 100% in orde. Maar toen ging m'n Fazer kapot (o.a uitlaat bochten, teller aandrijver, inlaatrubbers) en is de Diversion blijven staan als reserve fiets. En ja, als ik die Diversion nu vergelijk met de Fazer, dan is de Diversion een opgevoerde brommer
reserve fiets alsin, ik had/heb nu tenminste een motor die rijdt. Hij blijft in de pekel tijd stil staan en daarna gaat-ie de verkoop in om ruimte te maken voor nieuwe motor projecten.
[edit]
Dat is het andere uiterste...
Als ik op een begrensde 2 wieler had willen rijden, had ik me de kosten van rijbewijs A uitgespaard en was ik wel brommer blijven rijden
[
Voor 29% gewijzigd door
Destruction op 22-11-2021 14:13
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.