• s006110
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:56
Vrijdag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Ja, dat kost je weer twee poserpunten hè }:|
is gewoon stiekem een maniertje, om de aandacht op mijn stoere koffers te laten vallen ;)

.. en dat levert me dan weer 2 extra poserpunten op

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
s006110 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

is gewoon stiekem een maniertje, om de aandacht op mijn stoere koffers te laten vallen ;)

.. en dat levert me dan weer 2 extra poserpunten op
Oké, da's een valide argument. Punten er weer bij 8)

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22:57
Zorg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

hoe gebeurd zoiets nou? Als beginnend motorrijder is dat wel iets waar ik (te?) veel aan denk! Wat als nu een wiel weg glijdt? Tijdens mijn rijlessen (circa 12 jaar terug!) altijd geleerd om bijv niet over putdeksels te rijden, maar wat met reparatie asfalt? Dat lijkt op het oog erg glad! Aan de andere kant zeg ik tegen mijzelf, de helling (20 graden) die ik maak is niks, met warme (wanneer?) banden moet dat zeker wel schuiner kunnen...
Hoe voelt zoiets?
Ik vind zelf de grip aan de voorkant van de motor het lastigste. Bij de auto voel je vrij duidelijk onderstuur als je te hard instuurt en kun je gewoon wat steering lock verminderen.

Bij de motor - op het asfalf - is het aan de voorkant vrij 'instant'. Aan de achterkant voel je meer (vind ik), omdat je deels ook met het gas stuurt. Een uitbrekend achterwiel aan de achterkant is ook makkelijker te controleren dan een voorwiel dat wegglijdt. De gedachte die mij helpt is dat de achterkant het doorgaans moeilijker heeft dan de voorkant, omdat de achterkant zijwaartse grip (lateraal) en longitudinaal (recht vooruit) grip nodig heeft. De achterband moet immers zowel de bocht maken als voor de acceleratie zorgen. Kortom: als er iets uitbreekt, is het in principe eerst de achterkant.

Als je remmend de bocht in gaat zorg je weer voor meer risico aan de voorkant (dan moet de voorkant immers remmen en sturen tegelijk).

Wat ook helpt is een keertje enduro rijden of motorcross. Dan voel je meer hoe het voelt als de voorkant wegglijdt. Het gevoel op een enduro / cross motor is een beetje alsof de voorkant ineens onder je vandaan valt. Maar op een crossmotor kun je dan nog allerlei dingen doen om te zorgen dat je rechtop blijft zitten :).

• FBTN
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 17:31
UTwizard schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Met een rijstijl zoals oom agent hem graag ziet is trailbraking op straat mijns inziens niet nodig. Ik denk dat ook veruit het grootste gedeelte van de rijders het niet doet of er überhaupt ooit van gehoord heeft.

En toch zou het goed zijn als meer mensen zich hierin zouden verdiepen (bijv YouTube) en er meer gaan oefenen. Ook bij normaal rijden zorgt dit voor meer grip in de bochten.

@requiem19:

“ Als je remmend de bocht in gaat zorg je weer voor meer risico aan de voorkant (dan moet de voorkant immers remmen en sturen tegelijk). ”

Dat is dus niet waar! Als je licht remmend instuurt zet je de vering goed en verhoog je de grip juist aan de voorkant.

YouTube: Your Best Friend - The Brakes | Beginner Rider Tips

[Voor 6% gewijzigd door FBTN op 07-10-2021 17:42]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:30:
Op diezelfde toer: als het goed is ontvang ik vandaag een tweedehands gasklephuis met diverse sensoren, kunnen we verder gaan proberen. Jeuj. :/
Injectoren gecontroleerd en gereinigd.
Sensoren uitgewisseld behalve de positie van de gashendel want die past niet 1:1. Dat was het niet.
Morgen de stappenmotoren voor de gaskleppen testen. De gaskleppen in de nieuwe behuizing doen het in ieder geval goed, dus nu hebben we vergelijkingsmateriaal. Dat is het enige dat je niet kunt controleren met de onboard diagnose.

Werkt dat niet, kunnen we de gashendelpositiesensor nog ombouwen zodat we die hebben uitgesloten. Maar in statische testen lijkt dat allemaal te werken. :|

Als dat het niet is kunnen we de kabelboom nog uitpluizen en op rare dingen nalopen, bijvoorbeeld corrosie van een massa of zo. En dan houden we de ECU nog over...

Het vreemde aan het verhaal is: we hebben een paar dingetjes aan het brandstofsysteem gedaan zoals het vervangen of reinigen van filtertjes. En het verbetert de situatie wel, maar het probleem treedt alleen later (met een hogere bedrijfstemperatuur) op. Maar het treedt wél op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• UTwizard
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 07-12 15:33
FBTN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:38:
[...]

En toch zou het goed zijn als meer mensen zich hierin zouden verdiepen (bijv YouTube) en er meer gaan oefenen. Ook bij normaal rijden zorgt dit voor meer grip in de bochten.

@requiem19:

“ Als je remmend de bocht in gaat zorg je weer voor meer risico aan de voorkant (dan moet de voorkant immers remmen en sturen tegelijk). ”

Dat is dus niet waar! Als je licht remmend instuurt zet je de vering goed en verhoog je de grip juist aan de voorkant.

YouTube: Your Best Friend - The Brakes | Beginner Rider Tips
Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik denk dat "we" daar bij een relatief klein groepje horen die zich op die manier verder proberen te ontwikkelen. De meeste motorrijders die ik ken en spreek rijden spreekwoordelijk hun vaste rondje naar de ijssalon en klaar. Die zijn niet bezig met zaken als trailbraking, revmatching, countersteering, etc. Dat zijn zogenaamd alleen maar technieken voor op het circuit.

Zowel mijn vriendin als ik zelf hebben ook meerdere keren het gesprek gehad waarbij mensen niet begrijpen dat we naar het circuit gaan om een "bochtentraining" te doen. "Wat een onzin, je hebt toch je rijbewijs? Dan kun je toch gewoon rijden?" :X

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 00:17
M14 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:34:
[...]
Het is de kunst om op zo'n moment niet te verkrampen, maar het voorwiel zijn weg te laten zoeken. Dat in combinatie met het gas er op houden. Gewicht verplaatsen en de motor rechtop duwen helpt ook.
Gewoon met je elleboog terug duwen. Doet Marc ook best vaak... :X

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

Acties:
  • +14Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:31
TheDeuce schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:42:
Kom me hier ook maar eens melden. Vorige week donderdag begonnen met m’n AVB lessen. Mijn rijschool werkt met dagdelen van 3 lesuren. Ik heb er hier vier van en dan m’n AVB examen, dus nog drie blokken te gaan. Langzame slalom vond ik lastig. Gas moet hoorbaar zijn, maar ik ga de slalom met te weinig gas in (snelheid is wel goed), instructeur geeft dan tijdens de slalom aan dat ik meer gas moet geven, dan ga ik te hard en dan knijp ik uit automatisme de koppeling volledig in en kom ik lastig terug in een constante verdeling van koppeling vs gas. Heb nog wat moeite om het gas te doseren, het is niets of 4.000 toeren bij mij.

Nja, waren m’n eerste drie uren op een motor ooit en de andere onderdelen gingen wel goed: halve draai, achtjes, snelle slalom, wegrijden uit parkeervak en precisiestop :) Afrijden voor AVB is al op 5 juli, kan niet wachten totdat ik m’n rijbewijs heb!
Inmiddels geslaagd voor m’n theorie, AVB en AVD. AVB met de hakken over de sloot (2 van de 7 opdrachten fout), AVD stelde weinig voor vond ik. Bestond grofweg uit drie delen, stukje binnen de bebouwde kom, stukje er buiten en even op de snelweg. Volgende week vrijdag m’n rijbewijs ophalen, morgen kijken of ik bij Louis kan slagen voor een helm, broek, handschoenen en schoenen/laarzen. Zal dit topic nog even doorzoeken voor tips qua kleding. Ga waarschijnlijk een motor kopen uit de ‘Adventure’ klasse, zoiets als een V-Strom, Versys, R1200GS. Weet niet of dat nog relevant is voor de keuze van m’n kleding/helm, zullen ze bij Louis ook wel weten, maar tips zijn welkom.

Fijn weekend gewenst, prachtig motorweer vandaag en morgen!

• cooper_s1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07-12 14:13

cooper_s1

MINI's rule

TheDeuce schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Inmiddels geslaagd voor m’n theorie, AVB en AVD. AVB met de hakken over de sloot (2 van de 7 opdrachten fout), AVD stelde weinig voor vond ik. Bestond grofweg uit drie delen, stukje binnen de bebouwde kom, stukje er buiten en even op de snelweg. Volgende week vrijdag m’n rijbewijs ophalen, morgen kijken of ik bij Louis kan slagen voor een helm, broek, handschoenen en schoenen/laarzen. Zal dit topic nog even doorzoeken voor tips qua kleding. Ga waarschijnlijk een motor kopen uit de ‘Adventure’ klasse, zoiets als een V-Strom, Versys, R1200GS. Weet niet of dat nog relevant is voor de keuze van m’n kleding/helm, zullen ze bij Louis ook wel weten, maar tips zijn welkom.

Gefeliciteerd! En heel veel veilige en plezierige km's gewenst! Vwb kleding kun je het beste je eigen gevoel achterna. Ik had voor mezelf zoiets dat ik het pak bijna allround kan dragen... ligt er een beetje aan wat en hoe de rit is... maar voor een Adventure achtige motor is een 1 delig leren pak niet zo'n handige keuze denk ik :-). Ikzelf heb iig de Neptune 2 jas en broek van Revit en ik zit daarmee op een Yamaha TDM 900
Ik heb ook nog naar de Sand 4 van Revit zitten kijken, die kan iets beter ventileren denk ik maar ik ging voor GoreTex

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-12 16:36
mphilipp schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Gewoon met je elleboog terug duwen. Doet Marc ook best vaak... :X
Of knie. Maar niet je arm breken, dan wordt het lastiger :p

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:58
SemperFidelis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Mijne klonk vooral heel laag en dof.

Maar vlotters kan wel logisch klinken eigenlijk. Stinkt vaak naar benzine tegenwoordig, staat altijd op zijstandaard en rij niet dagelijks.
Nou helaas.. Vandaag weer ellende en langs de weg stil komen te staan. Accu ook naar de knoppen denk.

Dus weer wachten op pechhulp, afgezet bij Schiphol en 't duurt 2 uur. Dus nu maar eten langs de weg.

Motorplezier heeft hoge pieken en dalen, nu wel echt weer even klaar met dat ding.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:25
Yeah naar het uitziet mijn 'Dulville' verkocht.
Er is ( ongezien ) 5% aanbetaald. En hij wordt de 16de opgehaald. Wel €650 afgeschreven in 1 jaar...maar ja...🤔

W204 '13 ✅

• Bommes
  • Laatst online: 22:09

Bommes

Capo del formaggio

Darn it .. het motor hotel waar mijn broer en ik de 23ste naar toe wilde gaan, Baton rouge, zit vol die nacht. Geen plek in de herberg dus :| .

Opzoek naar een andere plek een slaapplek en dan dus ook maar een andere route.

Of iemand nog een tip ergens in de buurt van Wiltz, Clervaux, Vielsam?
Meeste dat ik vind ik Luxemburg is erg prijzig.
Mijn broertje kwam met deze op de proppen: https://www.zuraltenschmiede.be/
Kent iemand die herberg?

Hoef niet zo nodig een biker hotel te zijn hoor, als we de motoren maar een beetje veilig kunnen parkeren en er wat te drinken en eten in der buurt is.

Dustyroads.nl - Adventures are not always fun while you're having them

• _Sunnyboy_
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:51

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Bommes schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:09:

Of iemand nog een tip ergens in de buurt van Wiltz, Clervaux, Vielsam?
Heb deze zomer hier gezeten. Locatie is aan een doorgaande weg dus niet heel bijzonder. Maar prijs was oké, en kon de motor in de garage zetten.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• s006110
  • Registratie: september 2002
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:03:
Yeah naar het uitziet mijn 'Dulville' verkocht.
Er is ( ongezien ) 5% aanbetaald. En hij wordt de 16de opgehaald. Wel €650 afgeschreven in 1 jaar...maar ja...🤔
Wat ga je in plaats van de deaville rijden? Zelf vind ik het wel leuke motoren (behalve dat ze wel wat extra vermogen mogen hebben). Ik vind ze erg praktisch met die ingebouwde koffers en dergelijke, en qua onderhoud zijn ze ook erg vriendelijk

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Na zes jaar trouwe dienst was mijn TomTom Rider 400 toe aan vervanging. Deze week is m'n nieuwe TomTom Rider 550 binnengekomen voor € 329.

The Good
Het ding is tien keer zo snel als z'n voorganger. Opstarten, adressen zoeken, scrollen over de kaart: ik heb het ding op geen enkele hapering kunnen betrappen. Heerlijk!

Ook de updates via USB gaan sneller. De eerste kaartupdate was binnen een kwartier verwerkt, wat voorheen makkelijk een uur kon duren. Wi-Fi heb ik nog niet geprobeerd.

The Bad
Bluetooth Tethering is no more, blijkbaar. Waar je voorheen één keer verbinding maakte met je Android-toestel en de internetverbinding deelde, werkt dat niet meer voor het ophalen van file- en flitserinformatie.

The Ugly
Nee, dan de TomTom MyDrive-app. Die moet je installeren op Android, dan je app aan je Rider koppelen, en dan geeft de app de live-info door aan de navigatie. Uiteraard moet je die app dan in de uitzonderingenlijst zetten van apps die om energiebesparingsredenen worden gesuspend, anders raakt 'ie de verbinding kwijt.

Uiteraard doet 'ie dat ook als de app wél in die lijst staat. :S Aan het begin van de route werden afzettingen en files nog netjes binnengehaald, en na een tijdje rijden kwam toch weer een kruisje te staan door het traffic-icoon.

Dan kun je nog je route plannen in de app, en die naar de telefoon laten verzenden. Het jammere daaraan is dat de app na het opnieuw opstarten ervan de laatst geplande locatie nogmaals naar de navigatie stuurt, daarbij overschrijvend wat je op het toestel zelf hebt opgezocht.

Heb ik nou zo'n miskoop begaan, of moet ik het toestel net na het uit de doos te hebben gehaald nogmaals een factory reset geven, zoals ongeveer al het advies op hun forum luidt?

The edit
Edit: dat deed het hem dus wel? _O- Bluetooth-koppeling verwijderd op Android, TomTom MyDrive verwijderd van m'n telefoon, TomTom gereset, opnieuw verbonden, Bluetooth tethering weer aan en het ding heeft traffic! *O* Zelfs zonder inloggen op de TomTom zelf.

Dat gezegd hebbende: ik ga binnenkort in twee weken een rondje rond en over de Alpen rijden! *O* Via België, Frankrijk en Italië richting Tsjechië en weer terug naar huis.

[Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 09-10-2021 10:48]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mijn motor (Suzuki Bandit 1200N) is terug van de garage. Had er zelf een Mivv uitlaat onder gelegd, maar wilde hem ook af laten stellen. Open luchtfilter erop van K&N en een Dynojet carb kitje. Af laten stellen op testbank met nieuwe bougies.

Oud: 97bhp / 90 Nm
Nieuw: 118 bhp / 109 Nm

Niet slecht :) rijdt ook als een kanon( was standaard al niet verkeerd)

• FBTN
kevlar01 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:05:
Mijn motor (Suzuki Bandit 1200N) is terug van de garage. Had er zelf een Mivv uitlaat onder gelegd, maar wilde hem ook af laten stellen. Open luchtfilter erop van K&N en een Dynojet carb kitje. Af laten stellen op testbank met nieuwe bougies.

Oud: 97bhp / 90 Nm
Nieuw: 118 bhp / 109 Nm

Niet slecht :) rijdt ook als een kanon( was standaard al niet verkeerd)
Dat zijn wel hele grote verschillen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Thanks @_Sunnyboy_ genoteerd als optie.

Maar ... Krijg net een paar appjes van mijn broertje
Hij is gisteren gevallen met zijn motor.
Was een ongeluk gebeurd ergens vlak bij zijn huis. Dat was hij zo op gefocust dat hij te laat zag dat ze voor hem stil stonden.
In een reflex heeft hij te hard geremd met zijn voorrem en zich zelf daarmee onderuit geremd.

Schakelpookje afgebroken, linker zijkant van zijn blok beschadigd/flink gekrast.

En hij schreef dat er ergens olie uit kwam.
Zelf een schaafwond op zijn knie maar verder okay.
Beetje afhankelijk van waar de olie uit komt kan het mee of tegenvallen. Als het tegen valt dan kunnen we de 23ste niet op pad samen.
Ook heb ook geen idee wat voor Triumph het is, dacht een street triple maar ja??
Handvat heeft hij ook geraakt:

Dan ga ik denk ik solo de NL TET rijden van Noord naar Zuid, tentje achterop en kijken hoe ver ik kom.
Kan hij wel mee, oftewel krijgt hij het gefixed voor dat weekend, dan gaan we samen op pad.

[Voor 20% gewijzigd door Bommes op 09-10-2021 12:52]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bommes Hij heeft nog twee weken om 't te (laten) maken, toch? Een schakelpookje terugbuigen lukt éénmalig meestal wel, een carterdeksel is afhankelijk van het merk/type vaak vrij snel leverbaar (ook tweedehands).

Ik doe even de aanname dat de olielekkage van één van de twee carterdeksels (dynamokant in dit geval) komt, die dingen willen met een schuivertje wel eens ooit stuk gaan :(

Zie nou de foto ook ;)

Street-Triple it is, maar wel raar dat er een olielekkage is met zo weinig zichtbare schade aan het stuur/koppeling. Waarschijnlijk is er alleen ergens wat benzine uit een overloop-kanaal gelopen?

[Voor 25% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 13:14]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Klopt, nog 2 weekjes.
Hij is echter niet heel handig...
Schakelpookje en Carter deksel moeten gewoon vervangen.
Pookje is echt afgebroken.
Gebruikte onderdelen kan ook nog wel inderdaad. Hij had het er over dat hij moest sparen voordat hij naar de garage kon nu.
Dus budget is niet heel ruim.

Edit ivm ninja edit van @Will_M
Ik zie ook zo niets lekken.
Hij woont helaas in Arnhem dus ff snel heen rijden is er niet bij om te gaan kijken.

[Voor 20% gewijzigd door Bommes op 09-10-2021 13:14]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Schakelpookje zou ik sowieso altijd nieuw bestellen, scheelt vaak (bijna) niets in aanschafprijs doordat zo'n ding OEM niet al te veel kost. Je weet dan ook meteen zéker dat 't ding niet al eens eerder verbogen is geweest.

Nieuwe OEM carterdeksels kosten meestal rond de 8 á 9 tientjes pér kant, pakking erbij maakt ± €100,- (alles OEM / NIEUW, zelf monteren).

Dynamokant is wat lastiger om te zetten doordat je de spoel uit het oude deksel moet loshalen en die krengen zitten vast met héle goede Loctite (243). Goed passend gereedschap mét beleid én warmte/hitte gebruiken anders sloop je ook de schroeven/boutjes waarmee de spoel vast gezet is in het deksel!! Volgens de meeste fabriek Service-Manuals mág je die boutjes niet hergebruiken maar meestal gebeurd dat wel, als je dat doet: sowieso voldoende Loctite-243 gebruiken om ze weer vast te zetten.

Als het alleen maar wat krassen zijn: Motor loopt er niet minder om, een likje zwarte hoogglans verf of lak doet ook al wonderen dan :9

En: Uiteraard succes met herstellen van de motor & het ego van de berijder :*)

[Voor 74% gewijzigd door Will_M op 09-10-2021 15:10]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• M14
Bommes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:49:

Was een ongeluk gebeurd ergens vlak bij zijn huis. Dat was hij zo op gefocust dat hij te laat zag dat ze voor hem stil stonden.
In een reflex heeft hij te hard geremd met zijn voorrem en zich zelf daarmee onderuit geremd.

Schakelpookje afgebroken, linker zijkant van zijn blok beschadigd/flink gekrast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje afhankelijk van waar de olie uit komt kan het mee of tegenvallen. Als het tegen valt dan kunnen we de 23ste niet op pad samen.
Ook heb ook geen idee wat voor Triumph het is, dacht een street triple maar ja??

[Afbeelding]

Dan ga ik denk ik solo de NL TET rijden van Noord naar Zuid, tentje achterop en kijken hoe ver ik kom.
Kan hij wel mee, oftewel krijgt hij het gefixed voor dat weekend, dan gaan we samen op pad.
Als je de onderdelen hebt, heb je dat in een uur gerepareerd :). Voor de 23'e moet dat toch wel lukken lijkt me :). Ego even uitdeuken en gaan :9 .

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:43:
[...]

Injectoren gecontroleerd en gereinigd.
Sensoren uitgewisseld behalve de positie van de gashendel want die past niet 1:1. Dat was het niet.
Morgen de stappenmotoren voor de gaskleppen testen. De gaskleppen in de nieuwe behuizing doen het in ieder geval goed, dus nu hebben we vergelijkingsmateriaal. Dat is het enige dat je niet kunt controleren met de onboard diagnose.

Werkt dat niet, kunnen we de gashendelpositiesensor nog ombouwen zodat we die hebben uitgesloten. Maar in statische testen lijkt dat allemaal te werken. :|

Als dat het niet is kunnen we de kabelboom nog uitpluizen en op rare dingen nalopen, bijvoorbeeld corrosie van een massa of zo. En dan houden we de ECU nog over...

Het vreemde aan het verhaal is: we hebben een paar dingetjes aan het brandstofsysteem gedaan zoals het vervangen of reinigen van filtertjes. En het verbetert de situatie wel, maar het probleem treedt alleen later (met een hogere bedrijfstemperatuur) op. Maar het treedt wél op.
Alles omgebouwd, probleem blijft.
Alleen het stukje draad tussen sensor en ECU én de ECU zelf blijven nog over. Ook daar heb ik een tweedehands van gevonden voor een zacht prijsje, dus misschien laten we de huidige niet onderzoeken maar gaan we gewoon wisselen. Dan hebben we alle elektrische onderdelen gecheckt of zelfs vervangen. Dan kan het bijna alleen nog mechanisch zijn.
Maandag proberen we eens of de motor wel loopt zonder uitlaat, niet dat er een verstopping in de katalysator zit en de motor zijn uitlaatgas niet kwijt kan. (zeer onwaarschijnlijk maar op dit moment vertrouwen we nergens op)

Mocht dat het niet oplossen, dan wordt het de sloop. Het blok wordt NIET nog een keer open getrokken om op spoken te jagen. :(
Tegen elk aannemelijk bod mag die weg, maar er zal hier vast geen liefhebber meer voor zijn? :+

Vandaag een kort stukje proefgereden op een Tracer 900GT. Ik wilde in eerste instantie alleen proefzitten om de kniehoek te bepalen, maar ik had wel mijn spullen alvast meegenomen. Zegt de medewerker dat ik best even mag rijden. Wat een gaaf apparaat. :D Ik rij bij de dealer weg, rotonde over en geef gas. Direct komt het voorwiel een stukje de lucht in (in de standaard mapping) en deed ik toch maar een tandje rustiger. Mijn bevindingen:
- kniehoek twijfelachtig. Zonder meer scherper dan ik gewend ben, maar of het een probleem is?
- De Tracer 9GT (2021 versie dus) lijkt een scherpere kniehoek te hebben. :?
- stuurt echt lekker. Zelfs terwijl de vering nog niet op mijn postuur was afgesteld al prima.
- grijnsfactor echt wel aanwezig.
- koffertjes groter dan ik dacht. Goed opletten, er zijn hier meerdere mogelijkheden in die passen.
- remmen: feedback mocht wat beter, maar dat is ook een kwestie van wennen.
- koppeling en remmen gaan opvallend licht nu ik dat lompe zware ding gewend ben.
- opvallend: geen gezeur met turbulentie. Het bestaande instelbare ruitje is gewoon prima.
- afleesbaarheid dashboardje mag wat duidelijker. Klein schermpje met veel info.
- zeer sterk aanzuiggeluid aanwezig. En dat kan of verslavend worden, of verrekte irritant.
- Links heb je wel héél véél knopjes zitten.
- standaard cruise control. Fijn!

Volgend aandachtspunt wordt kijken hoe het rijdt met mijn vriendin achterop.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Fuelke
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Fuelke

Forza Ferrari

[Voor 39% gewijzigd door Fuelke op 10-10-2021 13:37]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:35
Nog even een heerlijk nazomer zonnetje voor een ritje door het mooie Drenthe, ik was ook niet de enige die daar zo over dacht :)

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:13

Secsytime

Automagisch

Bommes schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is zuur..

Volgens mij heeft hij dit model, OEM parts > https://www.worldoftriump...et-triple-r-to-vin-560476

Acties:
  • +23Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:30
Heb gisteren de tijd genomen om m'n eerste grote ronde te rijden. Om 6 uur weggegaan en rond half 4 weer terug

Onder andere de Oberalppass, Furkapass, Grimselpass en nog veel te veel andere mooie wegen. Heb maar een paar foto's gemaakt gezien ik druk bezig was met rijden:

In totaal bijna 400km waarvan ongeveer 15km omhoog en weer naar beneden. Temperatuur lag ergens tussen de -5 en 15 graden. Zonder handvatverwarming (maar met winterhandschoenen) was dat nog net te doen. Nog niet gesproken te hebben over de 5 lagen kleding die ik aan had. Laatste uur was loodzwaar en was blij dat ik weer thuis op de bank zat :+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Net ff bij mijn broer langs geweest en samen zijn Triumph bekeken, het is overigens inderdaad een Streettriple, eentje uit 2011.
Dynamo kap wel flink beschadigd maar niet door, dus geen olie lekkage.
Schakelpookje hebben we ff provisorisch kunnen fixen met een lange bout en moer.

Echter zag ik dat zijn linker voorpoot keerring lek was en flink ook.
Niet iets om een paar honderd kilometer mee te gaan toeren.

Besloten dat we in het voorjaar samen maar eens een weekend weg gaan met de bikes.
Voor nu kan hij in ieder geval weer schakelen en zo maar de Triumph specialist in Grave rijden om daar het ding een beurt + nieuwe voorvork keerringen te laten geven.

Als het weer het toelaat ga ik denk ik de 23ste een weekendje TET NL rijden.
Snelweg naar het noorden en dan via de TET terug naar huis.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@timpy007 400km passen rijden, netjes.
Als de wegen er allemaal zo leeg bij liggen als op die foto's, zal het best lastig zijn om je aan de snelheidslimiet te houden denk ik? ;)

Ontzettende gave omgeving daar waar jij zit! _/-\o_

• timpy007
DrivinUCrazy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:15:
@timpy007 400km passen rijden, netjes.
Als de wegen er allemaal zo leeg bij liggen als op die foto's, zal het best lastig zijn om je aan de snelheidslimiet te houden denk ik? ;)

Ontzettende gave omgeving daar waar jij zit! _/-\o_
Ze waren inderdaad erg leeg toen ik er was. Het voordeel van vroeg op pad gaan. Toen ik voorbij de genoemde passen was kwam ik heel wat motorrijders tegen die die kant op gingen :P
Na 12 werd t wel een stuk drukker op de weg. 1e zaterdag van de herfstvakantie hier dus iedereen is op pad.

Ben technisch nog niet zo goed, dus heel erg hard ging ik niet in ieder geval. Ben er natuurlijk ook om van het uitzicht te genieten! Moet ook bekennen dat ik niet zeker ben wat de toegestane snelheid is en heb ik ook niet vaak omlaag gekeken :+

Acties:
  • +19Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

charrel

Addison addict

Zit met 3 vrienden nog even een week in de Vogezen, vaak doorheen gereden op jacht naar de Alpen maar nu is besloten om hier te rijden, eerste dag valt niks tegen. 332km gereden, wel gestart met 1,5° maar in de middag was het 10° in het zonnetje op het terras kunnen eten en rond 16:00 was het zelfs nog even 16° heerlijke dag gehad, nu totaal gesloopt even eten en het bed in een dan morgen een wat korter rondje. Blijft dan ook iets frisser, woensdag of donderdag voorspellen ze sneeuw... :+

• BlueMotion
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:22
TheDeuce schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Inmiddels geslaagd voor m’n theorie, AVB en AVD. AVB met de hakken over de sloot (2 van de 7 opdrachten fout), AVD stelde weinig voor vond ik. Bestond grofweg uit drie delen, stukje binnen de bebouwde kom, stukje er buiten en even op de snelweg. Volgende week vrijdag m’n rijbewijs ophalen,

Gefeliciteerd. Hopen dat er voor jou dit jaar ook nog wat mooie rijdagen komen.

Ik wilde dat ik met je mee kon praten (en ik kom een heel eind: ook AVB met de hakken over de sloot, ook op zoek naar een adventure) maar ik ben deze week voor de tweede keer gezakt voor AVD. De eerste keer reed ik ook als een dweil maar nu ging het wel lekker. Totdat de mist op m’n vizier sloeg en ik m’n voorwiel even liet glijden. De feedback is dat ik op de rechte stukken harder moet rijden en in de bochten langzamer🤭

Zit nu in dubio of ik rustig door moet gaan en gewoon weer proberen of dat ik het eens anders aan moet pakken. Nu lessen in de avond onmogelijk wordt wordt het plannen van lessen ook steeds lastiger. Daarom overweeg ik om eens een lesje te nemen bij een ander, in de examenplaats, waar ik toevallig ook werk. Dan kan het nog aan het eind van de middag. Zit men daarop te wachten? En zou dat me kunnen helpen?

Ik weet niet of er een winterstop is bij scholen/ cbr maar ik hoop het nu toch wel voor de winter af te ronden.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Planning 23+24ste is eigenlijk wel klaar.. :Y)
Motor starten, in zijn 1 zetten, koppeling langzaam los laten, optrekken tot 3000 toeren, koppeling intrekken, 2de versnelling kiezen, koppeling loslaten, optrekken tot ongeveer 50km/u ... B)

Dus....
  1. Eindhoven -> Hoogeveen 1:45 snelweg.
  2. TET NL de Drent lus tegen of met de klok mee
  3. Via TET terug richting het zuiden
  4. B&B of hotel wanneer moe
  5. Doorrijden tot zondag 15:00
  6. 15:01 snelste route naar huis
Einde planning :+

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:31
@BlueMotion Alleen jijzelf kan het besluit maken waar jij je het best bij voelt/wat voor jou het beste werkt, maar ik zou zeker doorzetten en het voor de winter proberen af te ronden. School waar ik les had reed overigens gewoon de hele winter door. Je zou die andere rijschool eens kunnen bellen, je verhaal doen en kijken wat zij adviseren/of ze je kunnen helpen. Succes!

• M14
BlueMotion schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Gefeliciteerd. Hopen dat er voor jou dit jaar ook nog wat mooie rijdagen komen.

Ik wilde dat ik met je mee kon praten (en ik kom een heel eind: ook AVB met de hakken over de sloot, ook op zoek naar een adventure) maar ik ben deze week voor de tweede keer gezakt voor AVD. De eerste keer reed ik ook als een dweil maar nu ging het wel lekker. Totdat de mist op m’n vizier sloeg en ik m’n voorwiel even liet glijden. De feedback is dat ik op de rechte stukken harder moet rijden en in de bochten langzamer🤭

Zit nu in dubio of ik rustig door moet gaan en gewoon weer proberen of dat ik het eens anders aan moet pakken. Nu lessen in de avond onmogelijk wordt wordt het plannen van lessen ook steeds lastiger. Daarom overweeg ik om eens een lesje te nemen bij een ander, in de examenplaats, waar ik toevallig ook werk. Dan kan het nog aan het eind van de middag. Zit men daarop te wachten? En zou dat me kunnen helpen?

Ik weet niet of er een winterstop is bij scholen/ cbr maar ik hoop het nu toch wel voor de winter af te ronden.
Als er kleine regendruppeltjes op het vizier blijven zitten, even je hoofd naar links of rechts draaien. Dan waait het er meestal wel af.

Als het om de binnenkant van het vizier gaat, helm met vizier inclusief pinlock regelen :). Het is geen doen als dat de hele tijd beslaat.

• timpy007
M14 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Als er kleine regendruppeltjes op het vizier blijven zitten, even je hoofd naar links of rechts draaien. Dan waait het er meestal wel af.

Als het om de binnenkant van het vizier gaat, helm met vizier inclusief pinlock regelen :). Het is geen doen als dat de hele tijd beslaat.
Nu je dat zo zegt. Gisteren had ik t probleem dat het begon te beslaan tussen het vizier en het pinlock systeem... Niet helemaal de bedoeling volgens mij. Ik merk dat het pinlock scherm niet strak tegen het vizier aan zit. Weet alleen niet of dit hoort of niet. Maar even in de gaten houden komende keren.
Grootste probleem is toch mijn bril wat telkens beslaat dus wellicht is dat pinlock systeem niet heel nuttig voor mij.

• M14
timpy007 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:24:
[...]

Nu je dat zo zegt. Gisteren had ik t probleem dat het begon te beslaan tussen het vizier en het pinlock systeem... Niet helemaal de bedoeling volgens mij. Ik merk dat het pinlock scherm niet strak tegen het vizier aan zit. Weet alleen niet of dit hoort of niet. Maar even in de gaten houden komende keren.
Grootste probleem is toch mijn bril wat telkens beslaat dus wellicht is dat pinlock systeem niet heel nuttig voor mij.
De pinlock moet op de rand overal aansluiten, anders werkt het niet. Maar buiten de rand mag de pinlock niet tegen je vizier zitten.

Het doel is dat er wat lucht tussen de pinlock en het vizier is opgesloten. Dat zorgt dat eea niet beslaat.

• cyntax
  • Laatst online: 22:04
Die pinnetjes op het vizier van de pinlock kan je strakker en losser draaien. Zelf een beetje mee experimenteren of bij het verkooppunt laten fixen.

• timpy007
Kijk eens aan, de onderrand zit er net niet tegenaan. Bedankt voor de tips, gaan we binnenkort eens wat aan doen!

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:46
timpy007 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:00:
Kijk eens aan, de onderrand zit er net niet tegenaan. Bedankt voor de tips, gaan we binnenkort eens wat aan doen!
YouTube: How to adjust Pinlock Push Pins

Niet proberen te draaien als ze er nog in zitten, eerst er uit duwen anders heb je kans dat ze breken.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Of je zet zoveel druk op het vizier dat deze begint te scheuren. Je zou niet de eerste zijn die zo zijn vizier kan vervangen.

• Leviathius
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:54
Bommes schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:33:

Dus....
  1. Eindhoven -> Hoogeveen 1:45 snelweg.
  2. TET NL de Drent lus tegen of met de klok mee
  3. Via TET terug richting het zuiden
  4. B&B of hotel wanneer moe
  5. Doorrijden tot zondag 15:00
  6. 15:01 snelste route naar huis
Onze koning TETten *O*

YouTube: MotorcycleGeek

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:22

Komt weer een lego bmw aan!

• klaaz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07-12 00:35

klaaz

it's me!

Gisteren de NK Jeugd wedstrijd gehad in ons mooie Sleen, prachtig weer, vele deelnemers en gewoon weer een heel leuke sportieve dag! Best een mooie bestemming voor een motorritje, entree is altijd gratis. Let op, het is wel verslavend ;-)

Aanstaande zondag de volgende ONK/NK in Arnhem (https://motorclubarnhem.nl/ het zit bij de crossbaan)

• klaaz

klaaz

it's me!

Sfeerplaatje met Olga, week of twee geleden in Gieten ;-)

• tilburgs82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 21:41
Afgelopen zondag was het weer lekker weer, dus ook weer even een rondje gereden.

Lekker gegeten bij De Panberg in Eersel. Kleine boerderij die alleen op zondag open is. Veel zelfgemaakt en lekker buiten zitten.

En met een volle maag weer terug naar huis.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 07-12 07:49
Kan die weer aansluiten in het rijtje :

dit weekend ook maar weer eens op pad geweest, niet heel ver, wel heel gezellig !

...

• kneusteun
Heb ook echt veel lol gehad met die lego bmw gsa1200
Duc vind ik qua looks minder geslaagd dus ik hoop dat deze van bmw weer een mooie wordt!

• klaaz

klaaz

it's me!

kneusteun schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:36:
Heb ook echt veel lol gehad met die lego bmw gsa1200
Duc vind ik qua looks minder geslaagd dus ik hoop dat deze van bmw weer een mooie wordt!
De GSA ziet er in de basis al uit als een (Fraai!) Lego project dus dat is makkelijker en geloofwaardiger te maken voor Lego ;-)

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:29
klaaz schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:32:
Sfeerplaatje met Olga, week of twee geleden in Gieten ;-)
[Afbeelding]
<3

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Alles omgebouwd, probleem blijft.
Alleen het stukje draad tussen sensor en ECU én de ECU zelf blijven nog over. Ook daar heb ik een tweedehands van gevonden voor een zacht prijsje, dus misschien laten we de huidige niet onderzoeken maar gaan we gewoon wisselen. Dan hebben we alle elektrische onderdelen gecheckt of zelfs vervangen. Dan kan het bijna alleen nog mechanisch zijn.
Maandag proberen we eens of de motor wel loopt zonder uitlaat, niet dat er een verstopping in de katalysator zit en de motor zijn uitlaatgas niet kwijt kan. (zeer onwaarschijnlijk maar op dit moment vertrouwen we nergens op)

Mocht dat het niet oplossen, dan wordt het de sloop. Het blok wordt NIET nog een keer open getrokken om op spoken te jagen. :(
Tegen elk aannemelijk bod mag die weg, maar er zal hier vast geen liefhebber meer voor zijn? :+
^^@$(_)(*@%

Lekker storingzoeken dit. Statisch zijn alle meetwaarden goed. Alle testen zijn in orde. Laat je het ding lopen, dan schiet ie op een gegeven moment in de fout. Dus, meten als 'ie loopt. Via wat naalden een multimeter op de bestaande stekkerverbindingen erbij geprikt. Waardes zijn prima. Totdat het toerental begint te schommelen, dan zien we de spanning op de signaaldraad van de luchtsensor ook raar schommelen. Goed, de foutcode lijkt dan toch niet zo heel verkeerd te zijn.
Spanning loopt op een gegeven moment op tot tegen de 5v. Motor slaat af, en in normale luchtdruk zou de spanning tussen 3,5-3,7V moeten zijn. Dat blijft 5V...
We trekken de sensor los, en de spanning op die ingang blijft 5V. WTF... De ECU lijkt wel 5V terug te voeden op de signaaldraad. :X En dat ook nog eens alleen tijdens specifieke omstandigheden, als 'ie warm is, én het gas dicht wordt gedraaid.

Bij zo'n beetje iedere foutcode in het werkplaatshandboek heb je 3-4 simpele testjes, gevolgd door "replace ECU". Voor ons gevoel maakte Yamaha zich er daarmee wel heel makkelijk vanaf, en alleen bij die specifieke combinatie van omstandigheden gaat het fout. Bij een andere combinatie werkt het wel, dus hadden we het idee dat we eerst alle andere zaken moesten uitsluiten. Nu staat de ECU natuurlijk met stip op nummer 1 als hoofdverdachte. 8)7

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@DrivinUCrazy jullie geven niet echt makkelijk op, hulde.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:09:
Vorige week had mijn XT1200Z weer wat kuren. Lekker op motorweekend, en opeens ging er een lampje extra aan (motorstoring), en onregelmatig had ik wel vermogen, of helemaal niets. Het blijkt dat je vanaf 100km/h wel kunt herstarten in de 4e versnelling. Vanaf de 3e versnelling gaat ook wel, maar niet van harte; je hebt een flinke beginsnelheid nodig want het ding remt dan hard af. De 2e versnelling zorgt voor blokkerend wiel en een bruine onderbroek. Daarmee dus ook direct de stelling getest of je die motor aan kunt duwen. Ja, dat kan. Als je 100km/h kunt lopen tenminste. Anders kun je het gerust vergeten :P

Met wat kunst en vliegwerk, zoals de motor continu boven de 4000 rpm houden, naar huis gereden. Op 230km de tank van 23 liter leeggereden.

Nog steeds niet duidelijk wat het probleem is. Het lijkt op een luchtprobleem maar we krijgen de vinger er nog niet op gelegd. :(
Het lijkt ook elektrisch, want zodra het motorlampje aan is gaat de ECU terug naar standaardwaardes, en dan loopt 'ie prima. Daarna gaat het lampje uit en valt de motor uit.
Ik hoop niet dat het een probleem met het gasklephuis is want dat kost 2700 euro. :X
DrivinUCrazy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

^^@$(_)(*@%

Lekker storingzoeken dit. Statisch zijn alle meetwaarden goed. Alle testen zijn in orde. Laat je het ding lopen, dan schiet ie op een gegeven moment in de fout. Dus, meten als 'ie loopt. Via wat naalden een multimeter op de bestaande stekkerverbindingen erbij geprikt. Waardes zijn prima. Totdat het toerental begint te schommelen, dan zien we de spanning op de signaaldraad van de luchtsensor ook raar schommelen. Goed, de foutcode lijkt dan toch niet zo heel verkeerd te zijn.
Spanning loopt op een gegeven moment op tot tegen de 5v. Motor slaat af, en in normale luchtdruk zou de spanning tussen 3,5-3,7V moeten zijn. Dat blijft 5V...
We trekken de sensor los, en de spanning op die ingang blijft 5V. WTF... De ECU lijkt wel 5V terug te voeden op de signaaldraad. :X En dat ook nog eens alleen tijdens specifieke omstandigheden, als 'ie warm is, én het gas dicht wordt gedraaid.

Bij zo'n beetje iedere foutcode in het werkplaatshandboek heb je 3-4 simpele testjes, gevolgd door "replace ECU". Voor ons gevoel maakte Yamaha zich er daarmee wel heel makkelijk vanaf, en alleen bij die specifieke combinatie van omstandigheden gaat het fout. Bij een andere combinatie werkt het wel, dus hadden we het idee dat we eerst alle andere zaken moesten uitsluiten. Nu staat de ECU natuurlijk met stip op nummer 1 als hoofdverdachte. 8)7
In je originele post had je het al over elektrisch probleem, ECU, luchtprobleem en dan heb je een glasklephuis en weet ik veel wat allemaal willekeurig vervangen maar nog niet de luchtsensor gemeten?
Of deed dit probleem op de luchtsensor zich niet voor initieel?

Wat een hoofdpijn dossier :X

[Motor: BMW R1200GSA 2015] - [Auto: Kia e-Niro 64kWh Executive MY19] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Bommes Die pagina heb ik uit het woordenboek gehaald, want die werd hier toch nooit gebruikt. :P

De grootste lof voor de monteur. :) Ten eerste omdat hij ook niet opgeeft. Maar daarnaast vooral ook omdat hij echt naar de oorzaak zoekt, in plaats van maar lukraak componenten te gaan wisselen. Plus, dat doet hij dan in goed overleg om de kosten niet uit de spuigaten te laten lopen. Zo zoek ik zelf mee naar het probleem, maar ook naar tweedehands onderdelen om mee te testen. Blindelings nieuwe onderdelen er in proppen en hopen dat het dan weggaat, schiet niemand iets mee op.
En hoeveel auto/motorfietsmonteurs kunnen daadwerkelijk een elektroschema lezen én een conclusie verbinden aan een meting?

Ik zeg wel iedere keer "we", maar in de praktijk ben ik tijdens kantooruren gewoon aan het werk. Ik ben er alleen in de avonduren of op zaterdag zelf bij. Deze metingen heeft hij zelf gedaan, maar tussentijds telkens even telefonisch overlegd.
marowi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

[...]

In je originele post had je het al over elektrisch probleem, ECU, luchtprobleem en dan heb je een glasklephuis en weet ik veel wat allemaal willekeurig vervangen maar nog niet de luchtsensor gemeten?
Of deed dit probleem op de luchtsensor zich niet voor initieel?

Wat een hoofdpijn dossier :X
Zo willekeurig is het allemaal niet geweest hoor. Bij die foutcodes waren de luchtsensoren gewoon hoofdverdachte. En alle metingen (veelal statisch uitgevoerd) leverden de gewenste resultaten op. We hebben vanzelfsprekend de waardes die bij de ECU aan kwamen gecontroleerd. Dat heb ik zelfs langs de weg al gedaan met behulp van de diagnose modus.
In de werkplaats hebben we datzelfde gedaan én de spanning gemeten die de (losse) sensor produceerde. Alles in orde.
Dus dan zoek je verder; het lijkt immers een gevolgfout te zijn in plaats van de oorzaak.
Vervolgens zit er nog een historie aan dat een klein half jaar geleden de timing versprongen was, en ik diezelfde foutcode kreeg. Dus ja, we hebben ook de timing gecheckt.

Nu nog een laatste keer meten om een zo duidelijk mogelijke probleemomschrijving bij Carmo mee te kunnen leveren... en dan ziet hij opeens dit.

[Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-10-2021 14:46]

• harley
Maar de uren zullen behoorlijk oplopen op deze manier?
Is het op dit moment niet verstandig de ECU apart door te laten meten/testen ? Kost je 75 euro en dan weet je zeker dat die ik orde is of niet.

[Voor 3% gewijzigd door harley op 11-10-2021 18:25]

...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

We hebben al contact gehad met Carmo. Komt goed. ;)

• BlueMotion
  • Laatst online: 23:22
Bedankt voor het meedenken allemaal. Wat een beetje random internetwijsheid al niet met je gemoed kan doen:)

Afgelopen zomer heb ik een helm met (voorgemonteerd) pinlock gekocht, dit was de eerste keer dat ik dat nodig had dus wist niet zo goed wat te verwachten. De mijne was toch echt beslagen, zelfs tot 10 minuten nadat ik m afzette. Dat is dus niet normaal?

Ach, ik moet toch nog naar de winkel voor warme handschoenen. Vraag ik ze direct even om hier naar te kijken.

Herherexamen staat inmiddels gepland over een paar week, dus we zullen zien

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zeg motor vrienden ik heb jullie zoek kunde nodig.
Voor mijn broer zijn Triumph zoeken we een nieuw versnelling pedaaltje.
Maar ik/we lopen een beetje vast in Google, of te wel we vinden niets.

Speed triple 675 uit 2011

Ik heb er nu een lange bout aan vast gemaakt zodat hij in ieder geval kan schakelen om bij de garage te komen.
Maar het zou tof zijn als we zelf alvast het pedaaltje kunnen vervangen.

• badkuip
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06-12 12:51
@Bommes weet je zeker dat het een Speed triple 675 is? Of ik Google verkeerd maar ik vind alleen een Street triple met 675cc..

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mopart.de, motoparts.eu, hotparts.nl, en boonstra hebben die inderdaad niet liggen.

Ik zat net te zoeken op bovenstaande en meer onderdelensites, maar ze kennen geen van allen een speed triple 675. De Duitse sites komen wel met andere, langere typenummers op de proppen die bij de speed triple horen.
Ligt dat aan mij?

[edit]Ah, ik was dus niet de enige. :P

[Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-10-2021 20:54]

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 21:13

Secsytime

Automagisch

Bommes schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:40:
Zeg motor vrienden ik heb jullie zoek kunde nodig.
Voor mijn broer zijn Triumph zoeken we een nieuw versnelling pedaaltje.
Maar ik/we lopen een beetje vast in Google, of te wel we vinden niets.

Speed triple 675 uit 2011

Ik heb er nu een lange bout aan vast gemaakt zodat hij in ieder geval kan schakelen om bij de garage te komen.
Maar het zou tof zijn als we zelf alvast het pedaaltje kunnen vervangen.
Deze bedoel je? https://www.worldoftriump...et-triple-r-to-vin-560476

• cyntax
@Bommes deze aanbieder even een berichtje sturen?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@badkuip en @DrivinUCrazy Sorry mannen het is inderdaad een Street (straat) triple 675 uit 2011.

@cyntax thanks goede vondst zeg!!
@Secsytime jep dat is het, had ik ook niet gevonden. Thanks

• badkuip
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06-12 12:51
@cyntax @Bommes vertrouw je die verkoper van Marktplaats? Persoon heeft pas 1 maand een account op Marktplaats met 1 advertentie en 1 review..

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Na mijn schuiver van vorige week een tweedehands voorvelg opgehaald afgelopen weekend. Vanavond deze eens lekker gepoetst met scotch brite, daar is die aardig van opgeknapt. Komende tijd eens kijken voor een "stripe off wiel" schijf voor in de accuboormachine om de velgsticker er af te halen. Daarna kan de velg naar de spuiter/coater voor een nette afwerking.

Ondertussen een lagerset besteld, geen idee hoe oud de lagers zijn die in de vervangende velg zitten, dus het zeker voor het onzekere.

Dit wordt mijn eerste grotere project aan mijn motor. Gelukkig kan deze op mijn werk (technische school) binnen staan en kan ik daar in mijn eigen tijd aan sleutelen.

Na de voorvelg zijn de voorvorkpoten aan de beurt, die mogen ook in de coating.

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18:46
sypie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:32:
Komende tijd eens kijken voor een "stripe off wiel" schijf voor in de accuboormachine om de velgsticker er af te halen. Daarna kan de velg naar de spuiter/coater voor een nette afwerking.
Een 'caramelschijf' of 'karamelschijf' heet dat in het Nederlands ;)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@theredone51 Kijk, dat scheelt weer. Met het 3M product wat ik tegenkwam ben je meteen €40 kwijt, wanneer ik zoek op karamelschijf kom ik ze voor nog geen €7 tegen. Dat is niet eens de moeite van het overwegen waard, die ga ik zo bestellen.

Dank voor de waardevolle (en geldbesparende) tip.

[Voor 13% gewijzigd door sypie op 12-10-2021 06:22]

• cyntax
badkuip schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:50:
@cyntax @Bommes vertrouw je die verkoper van Marktplaats? Persoon heeft pas 1 maand een account op Marktplaats met 1 advertentie en 1 review..
Je kan toch altijd om meer foto's vragen en eventueel zelf langsgaan om de onderdelen op te halen. Relatief nieuwe accounts zijn niet altijd per definitie oplichters. Bij tweedehandsaankopen moet je altijd gewoon blijven opletten om niet verrast te worden, ook bij aanbieders die langer een account hebben.

• Hompu
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:18
Even een vraagje van een nieuweling hier O-)

Sinds een aantal weken mijn rijbewijs op zak, dus wordt het zo vlak voor de winter toch tijd om een mooie motorfiets aan te schaffen. Nu ben ik online al een tijdje aan het kijken naar verschillende motoren (verschillende merken en types). Het valt mij op dat er relatief gezien best veel motoren zijn geïmporteerd. Zijn er dingen waar ik met de aanschaf van een geïmporteerde motor nog extra op moet letten? Behalve natuurlijk het aanwezig zijn van de onderhoudshistorie en uit welk land de motor komt (had al gelezen dat motoren in Duitsland TÜV-gekeurd moeten worden, wat zou betekenen dat de technische staat gekeurd is en het lastiger is om met de km-stand te sjoemelen).

Ik ga deze week/weekend ook een keertje kijken bij Doornekamp in Hoevelaken. Afgaande op hun website hebben ze een mooi aanbod. Wat zijn jullie ervaringen met deze dealer?

• UTwizard
  • Laatst online: 07-12 15:33
Hompu schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:38:
Het valt mij op dat er relatief gezien best veel motoren zijn geïmporteerd. Zijn er dingen waar ik met de aanschaf van een geïmporteerde motor nog extra op moet letten? Behalve natuurlijk het aanwezig zijn van de onderhoudshistorie en uit welk land de motor komt (had al gelezen dat motoren in Duitsland TÜV-gekeurd moeten worden, wat zou betekenen dat de technische staat gekeurd is en het lastiger is om met de km-stand te sjoemelen).
Mwoah, stel je van de TÜV keuring niet teveel voor. Dat gaat net zoals de APK keuring bij auto's in Nederland, een dag na de keuring worden alle onderdelen er weer opgebouwd die niet door de keuring zouden komen. Mijn ervaring is dat je onderhoudshistorie bijna nooit kloppend gaat krijgen, zelfs niet bij originele NL motoren.

Zeker omdat je nieuw bent in het wereldje, neem iemand mee met meer ervaring als je een motor gaat kopen / proefrijden. Wat voor jou als beginner niet gek aan hoeft te voelen, kan voor een meer ervaren rijder een teken zijn van speling op een balhoofd, vierkante banden, lekke voorvorken, etc.

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07-12 13:59

Falastine

Think about my signature...

Sinds een aantal weken mijn rijbewijs op zak, dus wordt het zo vlak voor de winter toch tijd om een mooie motorfiets aan te schaffen. Nu ben ik online al een tijdje aan het kijken naar verschillende motoren (verschillende merken en types). Het valt mij op dat er relatief gezien best veel motoren zijn geïmporteerd. Zijn er dingen waar ik met de aanschaf van een geïmporteerde motor nog extra op moet letten? Behalve natuurlijk het aanwezig zijn van de onderhoudshistorie en uit welk land de motor komt (had al gelezen dat motoren in Duitsland TÜV-gekeurd moeten worden, wat zou betekenen dat de technische staat gekeurd is en het lastiger is om met de km-stand te sjoemelen).

Ik ga deze week/weekend ook een keertje kijken bij Doornekamp in Hoevelaken. Afgaande op hun website hebben ze een mooi aanbod. Wat zijn jullie ervaringen met deze dealer?
Ik heb de mijne zelf geimporteerd uit Duitsland. Ik zag in Nederland teveel onrealistische kmstanden en daar had ik geen zin in. Ik ga uit van 4000km per jaar ongeveer gemiddeld en dat stond op sommige motoren van 5 jaar oud in totaal. Dat is totaal onrealistisch. Nu een motor gehaald met 20k op de teller en 5 jaar oud. En tot nu toe perfect zonder problemen.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:48
@Will_M @Bommes Ziet er uit als een eerste generatie Street Triple 675 (hoge uitlaat, ronde koplampen, voor 2011). De dynamokant van mijn Street lekte ooit eens een beetje olie op de pakking, zat geen loctite op de boutjes en worden aangehaald met 9Nm... Heb ze iets vaster gezet (2 vingers op een korte ratel), nooit meer last van gehad.

Laat m ook even z'n stuur checken, als die ineens krom is rijdt dat heel naar, en die zijn wel duur (als je er al eentje kan vinden).

EDIT: eerst alles lezen, dan pas reageren...

De Gear Change Assmebly (T2081741) is voor de 2007-2012 hetzelfde als voor de 2013-2017 modellen, verbreed je zoekveld weer een beetje.
Hetzelfde geld voor de Alternator Cover (T2160460) met een kleine "maar", deze is ook op het 2013-2017 model geleverd, tot en met framenummer 616233.
https://www.triumphworld....nfo.php?products_id=80919

[Voor 29% gewijzigd door NLDViane op 12-10-2021 11:21. Reden: Nummers toegevoegd met extra info]

• Kars
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 07-12 16:54

Kars

Yamaha Tenere Domestic Model

Juíst met het importeren van een motor is het erg lucratief om de tellerstand terug te draaien. Een motor kan in Duitsland 90.000 km hebben gelopen en netjes onderhoud hebben gehad, dan staat 'ie hier in NL in de showroom met 35.000 km erop en een bordje met "EERSTE EIGENAAR!!! ZEER NETJES!! ZIEN IS KOPEN!!". Mij niet gezien.

Import is m.i. alleen interessant als je het zelf doet. Anders heb je echt geen idee wat je aantreft.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Life is too short to remove USB safely

• mphilipp
  • Laatst online: 00:17
Falastine schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:02:
[...]
Ik heb de mijne zelf geimporteerd uit Duitsland. Ik zag in Nederland teveel onrealistische kmstanden en daar had ik geen zin in. Ik ga uit van 4000km per jaar ongeveer gemiddeld en dat stond op sommige motoren van 5 jaar oud in totaal. Dat is totaal onrealistisch.
Het kan best hoor. Er zijn zat mensen die een motor kopen en er vervolgens nauwelijks op rijden. Mijn K16 had 3500km op de klok, twee jaar oud. En als je kijkt bij BMW Premium Selectie zijn er meer mensen die zo'n dure bak kopen om er maar een paar duizend km per jaar mee te rijden. Ook wel een aantal die echt meteen 12k erop hebben geknald, maar hele lage standen komen voor. Daar profiteer ik dan weer van, want ik had in feite gewoon een splinternieuwe motor voor 'weinig' :+

Maar goed, ik heb het dan over motoren die redelijk nieuw zijn, relatief lage standen. Anders komen ze niet in die Premium Selectie. Het zijn ook motoren die er vaak nog showroomnieuw uitzien.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• FBTN
Mijn eerste motor kwam uit Duitsland via een bekende lokale dealer. Tweede motor idem (zelfde dealer). Meest recente motor particulier gekocht. Was er één die de man twee jaar daarvoor zelf in België had gehaald.

Met alle drie geen bijzondere klachten gehad.

Kortom: bang zijn voor import is onnodig. Goed opletten wel, maar dat geldt ook voor ‘echte’ Nederlandse fietsen.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Falastine schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:02:
[...]

Ik heb de mijne zelf geimporteerd uit Duitsland. Ik zag in Nederland teveel onrealistische kmstanden en daar had ik geen zin in. Ik ga uit van 4000km per jaar ongeveer gemiddeld en dat stond op sommige motoren van 5 jaar oud in totaal. Dat is totaal onrealistisch. Nu een motor gehaald met 20k op de teller en 5 jaar oud. En tot nu toe perfect zonder problemen.
Mijn motor was 4 jaar oud met 27k op de teller. Ik heb 'm nu 3 jaar en nog geen 30k op de teller. Hoezo is dat onrealistisch als je niet zoveel rijdt? Niet iedereen heeft de tijd en zin om 4k per jaar er op te knallen. Nou heeft Corona in mijn geval ook niet geholpen, gezien ik nergens meer naartoe hoefde dus ook niet reed, maar toch. Ik vind het al heel wat als ik de 1k per jaar ga rijden straks.

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Drie van mijn motoren zijn geïmporteerd. De eerste gekocht via een handelaar, de tweede zelf geïmporteerd en de derde via een merkdealer gekocht. Met geen van deze motoren heb ik ooit problemen gehad die duiden op een schimmige historie.

• Vrijdag
4k red ik waarschijnlijk pas als ik het uitsmeer over drie jaar ofzo. En zeker de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks gereden. Dit jaar alleen een Zeelandritje, volgens mij heb ik nog geen 500km op de teller gezet dit jaar :P

Om toch een beetje constructief te zijn @Hompu : Neem altijd iemand mee die meer ervaring heeft met motoren. En ga meerdere adressen af om een proefrit te maken.

Er zijn wel dealers waar je beter van kan wegblijven. Zie je in een advertentie ongeveer dit staan, loop er dan omheen:
LET OP! VAN EEN LIEFHEBBER GEWEEST!
LET OP! BLACK EDITION! (ook als de motor in kwestie paars met mintgroen is)
LET OP! DE KOFFIE STAAT KLAAR!
LET OP! JE MOET OPLETTEN!

:+

[Voor 51% gewijzigd door Vrijdag op 12-10-2021 12:44]

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• geert_s
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 07-12 14:28
Vrijdag schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:41:
4k red ik waarschijnlijk pas als ik het uitsmeer over drie jaar ofzo. En zeker de afgelopen anderhalf jaar nauwelijks gereden. Dit jaar alleen een Zeelandritje, volgens mij heb ik nog geen 500km op de teller gezet dit jaar :P

Om toch een beetje constructief te zijn @Hompu : Neem altijd iemand mee die meer ervaring heeft met motoren. En ga meerdere adressen af om een proefrit te maken.

Er zijn wel dealers waar je beter van kan wegblijven. Zie je in een advertentie ongeveer dit staan, loop er dan omheen:
LET OP! VAN EEN LIEFHEBBER GEWEEST!
LET OP! BLACK EDITION! (ook als de motor in kwestie paars met mintgroen is)
LET OP! DE KOFFIE STAAT KLAAR!
LET OP! JE MOET OPLETTEN!

Als ik het goed begrijp zeg je dus dat als er LET OP staat, we moeten OPLETTEN? :Y

Alfa Romeo Giulietta '10 | Honda CB1000R '11

• Vrijdag
geert_s schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Als ik het goed begrijp zeg je dus dat als er LET OP staat, we moeten OPLETTEN? :Y
Nee, dan moet je UITKIJKEN!

• kneusteun
De mooiste is “eerst geld tellen en de vrouw vertellen, dan mij pas bellen”
Krijg elke keer weer een glimlach als ik dat zie bij een advertentie 👍

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:06

LankHoar

Professionele amateur

Topicstarter
Het is altijd een beetje een heet hangijzer in dit topic, en toch is dit relevant voor ons:
https://www.rtlnieuws.nl/...l-geluidsoverlast-motoren

Ben benieuwd of deze palen overal in Nederland geplaats gaan worden de komende jaren.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:48
LankHoar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:16:
Het is altijd een beetje een heet hangijzer in dit topic, en toch is dit relevant voor ons:

Ben benieuwd of deze palen overal in Nederland geplaats gaan worden de komende jaren.
Ben wel benieuwd naar de uitwerking hiervan en aan de hand waarvan je geflitst wordt. een 300 zonder uitlaat maakt minder herrie dan een Ducati Streetfighter of dikke ouderwetse Harley met originele uitlaat, en die laatste mag de weg officieel wel op. En zou je m van de overkant van de weg af kunnen laten gaan met een MP3? :+

Die "Lees ook:" artikelen... De tering meid, wel 60 motoren per uur langs je huis? En "Horendol door motor"? :F

• F1xxer
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 06-12 09:27
LankHoar schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:16:

Laten we eerlijk zijn, ieder kwartier of uur een herrie die je huis in galmt wilt niemand. Ik denk niet dat ze hier de echte motorrijder mee hebben maar eerder de petjes met een dikke uitlaat die niet verder komen als hun patsroute richting het centrum en terug naar eigen wijk.

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 21:58

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

NLDViane schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Ben wel benieuwd naar de uitwerking hiervan en aan de hand waarvan je geflitst wordt. een 300 zonder uitlaat maakt minder herrie dan een Ducati Streetfighter of dikke ouderwetse Harley met originele uitlaat, en die laatste mag de weg officieel wel op. En zou je m van de overkant van de weg af kunnen laten gaan met een MP3? :+

Die "Lees ook:" artikelen... De tering meid, wel 60 motoren per uur langs je huis? En "Horendol door motor"? :F
Ook die "feiten" echt kolder dat een motor 106dB zou mogen maken. Dat is 77dB dat is amper te onderscheiden van de 74dB van een auto. Lekkere manipulatie weer.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• harley
Hoezo ?
Mijn v-rod mocht officieel 103db maken volgens de RDW gegevens. Dus op hogere toerentallen zal die de 106 ook wel gehaald hebben.

Er is niet 1 vaste geluidsdruk. Dit verschilt echt per model en bouwjaar.

[Voor 21% gewijzigd door harley op 12-10-2021 22:39]

...

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 23:05

steveman

Comfortabel ten onder

A13X schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Ook die "feiten" echt kolder dat een motor 106dB zou mogen maken. Dat is 77dB dat is amper te onderscheiden van de 74dB van een auto. Lekkere manipulatie weer.
+3dB is verdubbeling van geluidsniveau, dat merk je zeer zeker wel.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• harley
https://www.nieuwsmotor.n...elli-trk-502-en-trk-502-x

In de categorie what the fuck.
Motor krijgt een terugroepactie omdat ie vaker offroad gebruikt wordt als gedacht, hierdoor kan de achtershockbreker het begeven. En dat voor een all-road model 8)7

...

• cooper_s1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07-12 14:13

cooper_s1

MINI&#039;s rule

harley schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:01:
https://www.nieuwsmotor.n...elli-trk-502-en-trk-502-x

In de categorie what the fuck.
Motor krijgt een terugroepactie omdat ie vaker offroad gebruikt wordt als gedacht, hierdoor kan de achtershockbreker het begeven. En dat voor een all-road model 8)7
Ik denk zo dat de meeste allroad modellen geen enkel stukje offroad zien in hun hele levensspan eerlijk gezegd :)

• harley
Nee maar om hem dan wel als zodanig in de markt te zetten maar er niet eens geschikt voor te maken is dus echt not done in mijn ogen. Oftewel optisch voldoet ie aan de verwachting technisch niet. Kwestie van dikke laag make-up over iets wat het niet is.

...

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

steveman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 00:21:
[...]

+3dB is verdubbeling van geluidsniveau, dat merk je zeer zeker wel.
Pas 10 dB oftewel een 8+ voudige verhoging ervaar je als een verdubbeling van het geluid met het menselijke gehoor.

Een verdubbeling van 3dB bereik je al met 2 identieke bronnen naast elkaar. 2x 74 dB is dus 77dB. Kun jij het verschil duidelijk horen als er 1 collega praat of 2 tegelijkertijd? Dat verschil is minimaal voor ons gehoor, daarvoor is je gehoor namelijk niet nauwkeurig genoeg. Daarbij halveert de geluidsdruk elke verdubbeling van de afstand, dus die 3dB op een dijk ga je niet horen.

Probeer maar eens de geluidsdruk in een ruimte in te schatten. Zonder kennis te hebben van referentie kaders krijg je daar geen zinnige antwoorden op. Laat staan binnen 3dB nauwkeurig. Sterker nog de meeste professionele apparatuur heeft nog een meetafwijking van 3dB.

Kijk maar eens naar de filmpjes van de dijk bewoners, filmen met een geluidsmeter en blèren "wat een herrie!" Die hele meting is geen kloot meer waard, omdat je meet hoe hard ze blèren en niet het verkeer.

Akoestiek is echt lastige stof en nu krijg je beleidmakers (die al chronisch nergens verstand van hebben) die beslissingen maken op foutieve info van mensen die er ook niks van snappen.

Ik heb er ook de ballen verstand van, niet meer als een basis kennis, maar heb een paar keer met een deskundige mogen werken. Die moest het geluid uit een fanfare ruimte binnen > buiten meten. Dat was voor hem 3 nachten a 200(!) statische metingen per nacht. (Nam uit ervaring ook alleen nog maar universitair opgeleide mensen aan, omdat de materie te complex was voor degene met een lagere opleiding). Die geluidscontroles gebeuren niet voor niets zo weinig. Het is zijn lastige metingen en extreem dure apparatuur.

Begrijp mij goed, ik adverteer geen loud pipes kolder, maar wel discussie op feiten. En 3dB of 32dB verschil (vs een auto) is gigantisch. En dat is geen eerlijk vergelijk want je vergelijkt een statisch gemeten waarde (106dB(A)) met een dynamisch gemeten waarde (74dB(A)).

Dat is geen discussie dat is populisme gebruiken om je zin door te drijven en complete groep (inclusief de goede) in slecht daglicht te zetten.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

A13X schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:14:
Dat is geen discussie dat is populisme gebruiken om je zin door te drijven en complete groep (inclusief de goede) in slecht daglicht te zetten.
Dat gebeurd toch met zo goed als alles..??

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Zijn jullie nu kritiek aan het geven op de geluidsdruk flitspaal?

Komt er iets dan alleen de overlastgevers aanpakt (en dus niet discrimineert op motors) is het nog niet goed? xD

Hulde! Zet die palen maar neer en open de dijken maar weer, en ook de Epenerbaan!

[Motor: BMW R1200GSA 2015] - [Auto: Kia e-Niro 64kWh Executive MY19] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• kneusteun
*link niet gezien maar een vraagje.
Als ik een stuk vuurwerk afsteek naast die paal of iets dergelijks is dan het passerende voertuig de sjaak?

• A13X

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

marowi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:23:

Komt er iets dan alleen de overlastgevers aanpakt (en dus niet discrimineert op motors) is het nog niet goed? xD

Hulde! Zet die palen maar neer en open de dijken maar weer, en ook de Epenerbaan!
Nee op de kleine tekst die er onder stond over de artikelen die gelinkt zijn.

Helemaal voor zo'n paal, graag inclusief flitspaal naast mijn deur. Van het weekend de heg aan de buitenkant gesnoeid. Groot blauw zeil op straat en ze vliegen nog met 70-80 langs je op en strak langs het zeil. En dat op een wijkontsluitende weg met 11 zijstraten en een 50km/u limiet 8)7

[Voor 5% gewijzigd door A13X op 13-10-2021 09:02]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ga voorzichtig proberen het onderwerp te veranderen.

https://www.nieuwsmotor.n...itsland-twee-keer-zo-duur
Boetes in Duitsland worden duurder. Eerder dit jaar werd het al bekend, maar ze gaan nu daadwerkelijk in.

Al zou ik voor de daadwerkelijke sancties niet op een nieuwsberichtje vertrouwen, maar op https://www.bussgeldkatalog.org/.
Kijk daarbij ook vooral eens naar de boetes voor te kort achter iemand rijden, met verkeerde verlichting rijden (koplamp aan is als motorrijder verplicht!), het niet creëren van een Rettungsgasse, of juist het gebruiken van de Rettungsgasse*.

*: aka filteren. ;)

• Falastine
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07-12 13:59

Falastine

Think about my signature...

A13X schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Mijn ducati diavel is standaard 106 en mijn streetfighter is standaard 108 ja standaard vanuit de fabriek dus.
Daarvoor heb ik ze ook gehaald dat geluid is fenomenaal.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• geert_s
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 07-12 14:28
marowi schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:23:

Dit! Zet maar lekker van die palen neer. En desnoods ook controleren op snelheid op die dijkjes waar de aso's het verpesten voor de rest. Als het maar weer open kan en regels weer gewoon regels voor iedereen zijn. Ik heb ook mijn DB-killer er weer in geschroefd om mijn steentje bij te dragen. Ja, het geluid is minder mooi, minder vol en donker, maar ach, ik heb het er zeer voor over als we daarmee weer gewoon vrij kunnen rijden.

Alfa Romeo Giulietta '10 | Honda CB1000R '11

• Vrijdag
kneusteun schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:45:
*link niet gezien maar een vraagje.
Als ik een stuk vuurwerk afsteek naast die paal of iets dergelijks is dan het passerende voertuig de sjaak?
Gewoon onder die paal staan met je open Alipovic en wachten totdat er een auto voorbij komt. Even revbomben en hopsakee >:)

Lekker trollen :P

Pagina: 1 ... 352 ... 361 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee