De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
The Knights (who) say: Ni!!!Vrijdag schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:05:
Cavia Raptor, is die verwant aan deze?
[YouTube: Holy Grail - Killer Bunny]
[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 04-10-2021 20:19 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Gisteren kwam ik de 1More ColorBuds 2 tegen. Die zijn behoorlijk compact. Ga ze zelf ook overwegen tzt.smeerbartje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:03:
Wie heeft er nog tips qua "platte" bluetooth oordopjes. Met mijn Airpods pro krijg ik de helm niet goed op, maar het scheelt echt maar heel weinig. Ik zoek dus oordopjes die nog dieper in het oor zitten / niet uitsteken.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Wat is voor jou de overweging om platte dopjes zonder bescherming tegen lawaai van buitenaf te rijden, in plaats van een intercomsysteem (Cardo, Uclear, Sena...) in de helm te monteren en goede oordopjes daaronder te gebruiken? Hiermee heb je geen last meer van oordopjes die losschieten, en het is nog beter voor je gehoor ooksmeerbartje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:03:
Wie heeft er nog tips qua "platte" bluetooth oordopjes. Met mijn Airpods pro krijg ik de helm niet goed op, maar het scheelt echt maar heel weinig. Ik zoek dus oordopjes die nog dieper in het oor zitten / niet uitsteken.

Erg mooi, maar ik zie mezelf zo dood rijden op zo'n apparaat als ik er dagelijks op zou rijden, veel te leuk hoog in de toeren en lekker gaan
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Volgens mij zijn er geen goede opties voor true wireless earbuds onder je helm, de batterij die er in moet zitten zorgt ervoor dat ze altijd bulkier zullen zijn dan niet wireless. Zelf heb de Samsung Buds+ en deze kunnen echt no way onder mijn helm. Ik heb ook Shure SE215, deze kunnen redelijk onder mijn helm en plug ik dan in de headphone out van mijn Sena. Toch vind ik deze set-up minder fijn dat gehoorbeschermende oordopjes en dan gewoon de Sena speakers, dat zit wel echt beter.smeerbartje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:03:
Een optie die misschien beter werkt is iets als Plugfones

Of de Klipsch X11

Mijn reden is dat de speakers van intercom vaak niet hard genoeg gaan (zonder vervorming van geluid) om door de oordoppen en over de windruis heen te komen. Dat werkt een hoop beter met in-ears, welke toch ook vrij goede bescherming voor de windruis bieden, moet ik zeggen.NLDViane schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Wat is voor jou de overweging om platte dopjes zonder bescherming tegen lawaai van buitenaf te rijden, in plaats van een intercomsysteem (Cardo, Uclear, Sena...) in de helm te monteren en goede oordopjes daaronder te gebruiken? Hiermee heb je geen last meer van oordopjes die losschieten, en het is nog beter voor je gehoor ook
🇺🇦
Met de uClear Amp Go en Pro intercom die ik gehad heb gaat het geluid een stuk harder (bij 160 op een naked kan je de tekst nog horen), en door de oordoppen eronder hoor je vrijwel geen vervorming

:strip_exif()/f/image/oKVxTFRR6LZCsOv8smwnD8rD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RWZphcBe3c8xQ8Fc8Iv2W1QZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het perse moet is de zuiger nog wel te recyclen (heb de ringen los weten te prutsen en het ding wat opgeschoond), maar die heb ik toch maar een nieuwe besteld.
De cilinder voelde je niks aan buiten een paar schilfers gesmolten aluminium boven de uitlaatpoort, die er uit gekrabt en ik jaag er wel een hoonsteen doorheen (olieverbruik is niet zo'n punt tenslotte
In de tussentijd mooi verder prutsen met poorttiming enzo, kijken hoe hard we m kunnen laten lopen, 25pk moet lukken toch
leeg
Het bokkende rijden laag in de toeren herken ik wel in de Monster 797 van mijn vriendin, maar ik vind die machine juist helemaal niet fijn hoog in de toeren. De happy place van die machine zit tussen de 4000 en de 7000, daarboven vind ik hem niet echt fijn rijden. Het zal ook wel te maken hebben met wat je gewend bent, ik rijd zelf altijd Japanse viercilinders, dan is een luchtgekoelde Italiaanse L-Twin wel even wat andersLankHoar schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:57:
Van het weekend een rit gemaakt op een Ducati Monster (620cc geloof ik). Man wat een apparaat. Rijd (uiteraard) echt anders dan een Harley. Heel soepel sturen, flink veel power hoog in de toeren (lekker janken dat apparaat). Wel erg bokkend en schokkend rijden wanneer je rustig rijd (ik reed in een groep dus redelijk vaak).
Erg mooi, maar ik zie mezelf zo dood rijden op zo'n apparaat als ik er dagelijks op zou rijden, veel te leuk hoog in de toeren en lekker gaan
Ik rijd meestal met mijn jbl everest elite 150nc onder mijn helm. Zonder muziek meestal.NLDViane schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:29:
@Nycrea had zelf juist het tegenovergestelde met verschillende in-ears, deze kwamen bij 80km/h niet meer boven de windruis uit. Daarnaast zijn ze (meestal) niet getest op dempende geluidswaardes, wat voor mij een reden was om juist naar speakers in de helm over te stappen, met fatsoenlijke oordoppen die juist de windruis dempen.
Met de uClear Amp Go en Pro intercom die ik gehad heb gaat het geluid een stuk harder (bij 160 op een naked kan je de tekst nog horen), en door de oordoppen eronder hoor je vrijwel geen vervorming
Deze heeft anc, en dat dempt voor mij voorlopig genoeg, en past makkelijk onder mijn helm.
Dan heb je nog wel een halsband om je nek van de koptelefoon, maar dat vind ik niet storend.
In een groep doen wij juist meestal dingen die we alleen niet zouden doen.LankHoar schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:57:
Van het weekend een rit gemaakt op een Ducati Monster (620cc geloof ik). Man wat een apparaat. Rijd (uiteraard) echt anders dan een Harley. Heel soepel sturen, flink veel power hoog in de toeren (lekker janken dat apparaat). Wel erg bokkend en schokkend rijden wanneer je rustig rijd (ik reed in een groep dus redelijk vaak).
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik vraag me wel af of ANC ook echt beschermd tegen gehoorschade, of dat het alleen maar de ruis 'overschrijft' waardoor je het niet waarneemt, maar het er wel is. Iemand een idee hierover?Jon156 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
Ik rijd meestal met mijn jbl everest elite 150nc onder mijn helm. Zonder muziek meestal.
Deze heeft anc, en dat dempt voor mij voorlopig genoeg, en past makkelijk onder mijn helm.
Dan heb je nog wel een halsband om je nek van de koptelefoon, maar dat vind ik niet storend.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Met ANC wordt het geluid van buitenaf "opgenomen", en hier wordt eenzelfde signaal 180 graden out-of-sync tegenin gestuurd. Effectief betekent dat, dat jij het geluid niet hoort, omdat de signalen mekaar opheffen. Dit werkt echter alleen bij lage signalen (onder de 1KHz), voor de hogere frequenties werkt Passive Noise Cancelling beter (dus, oordopjes, of oorkappen). Daarnaast werkt het enkel bij monotone geluiden, en niet tegen schreeuwende kinderen of blaffende honden, omdat de ANC daar niet snel genoeg op kan reageren. Kan er verder alleen vrij weinig over vinden, wel dat het in sommige gevallen wordt afgeraden om ze te gebruiken...geert_s schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:25:
[...]
Ik vraag me wel af of ANC ook echt beschermd tegen gehoorschade, of dat het alleen maar de ruis 'overschrijft' waardoor je het niet waarneemt, maar het er wel is. Iemand een idee hierover?
Bijvoorbeeld in de labs van University of Massachusetts Amherst
[ Voor 16% gewijzigd door NLDViane op 05-10-2021 11:32 ]
In mijn simple brein betekent dat als je een geluid niet hoort, je trommelvlies niet trilt, dus wat mijn oren betreft ís er ook geen geluid. Want zodra mijn trommelvlies gaat bewegen, neem ik geluid waar.NLDViane schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:30:
[...]
Effectief betekent dat, dat jij het geluid niet hoort, omdat de signalen mekaar opheffen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Correct, de trillingen in de lucht worden opgeheven en dus krijg je ook geen gehoorschade als het continu perfect zou opheffen. Echter is dit niet het geval, en kun je dus nog steeds gehoorschade oplopen wanneer de opheffing niet perfect gebeurt.mphilipp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
In mijn simple brein betekent dat als je een geluid niet hoort, je trommelvlies niet trilt, dus wat mijn oren betreft ís er ook geen geluid. Want zodra mijn trommelvlies gaat bewegen, neem ik geluid waar.
🇺🇦
Of onlangs is vervangen voor een nieuwere versie ?
Ik kijk zelden in een motorblok, dus leg eens uit wat moet ik zien dat kapot is?4x2 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:48:
De schade van gisteren;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als het perse moet is de zuiger nog wel te recyclen (heb de ringen los weten te prutsen en het ding wat opgeschoond), maar die heb ik toch maar een nieuwe besteld.
De cilinder voelde je niks aan buiten een paar schilfers gesmolten aluminium boven de uitlaatpoort, die er uit gekrabt en ik jaag er wel een hoonsteen doorheen (olieverbruik is niet zo'n punt tenslotte)
In de tussentijd mooi verder prutsen met poorttiming enzo, kijken hoe hard we m kunnen laten lopen, 25pk moet lukken toch
Mijn dopjes zijn volgensmij 25dB(A) dempend, hier zie je een vergelijkbaar resultaat. Houd er wel rekening mee dat een ANC-systeem niet werkt tegen hoge frequenties en plotselinge geluiden, waar PNC over de gehele hoorbare lijn werkt.
Wat me wel opvalt: bij de meeste op motorrijden toegespitste oordoppen worden juist de hogere frequenties zwaarder gedempt (tussen 2kHz en 8 kHz). Als ANC slechts tot 1kHz effectief is (zoals de New York Times suggereert), zou dit dus niet beschermen tegen windruis.
@4x2 weet het denk ik beter, maar ik denk/schat zo in dat die pitjes, bovenin de cilinder daar niet horen en dat de zuigerringen vast zaten, waardoor de zuiger wat schade op heeft gelopen...Zit ik in de juiste richting?Jolke schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:52:
[...]
Ik kijk zelden in een motorblok, dus leg eens uit wat moet ik zien dat kapot is?
Is er geen schade aan de zuigerstang en/of krukas? Die hebben ook wel een klap gehad denk ik zo?
[ Voor 20% gewijzigd door Vuikie op 05-10-2021 12:07 ]
Bedankt voor de uitlegNycrea schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:38:
[...]
Correct, de trillingen in de lucht worden opgeheven en dus krijg je ook geen gehoorschade als het continu perfect zou opheffen. Echter is dit niet het geval, en kun je dus nog steeds gehoorschade oplopen wanneer de opheffing niet perfect gebeurt.
Volgens dat onderzoek is de noise reduction rating dus 0 van ANC koptelefoons. Dus zeker niet geschikt als gehoorbescherming op de motor. Ik blijf lekker bij mijn oorddoppen als bescherming, en ingebouwde speakers in mijn helm. Ik vind dat overigens ook prima kwaliteit. Voor muziek, maar ook om gewoon telefoongesprekken te kunnen voeren e.d.NLDViane schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:30:
[...]
Met ANC wordt het geluid van buitenaf "opgenomen", en hier wordt eenzelfde signaal 180 graden out-of-sync tegenin gestuurd. Effectief betekent dat, dat jij het geluid niet hoort, omdat de signalen mekaar opheffen. Dit werkt echter alleen bij lage signalen (onder de 1KHz), voor de hogere frequenties werkt Passive Noise Cancelling beter (dus, oordopjes, of oorkappen). Daarnaast werkt het enkel bij monotone geluiden, en niet tegen schreeuwende kinderen of blaffende honden, omdat de ANC daar niet snel genoeg op kan reageren. Kan er verder alleen vrij weinig over vinden, wel dat het in sommige gevallen wordt afgeraden om ze te gebruiken...
Bijvoorbeeld in de labs van University of Massachusetts Amherst
Muziek luisteren doe ik niet en mis ik ook niet op de motor. Ik kan dan echt helemaal uitzonen en opgaan in de omgeving. Daarom rij ik meestal niet zo snel trouwens, dan mis ik te veel van de omgeving
Heb wel eens gedacht aan een speakersetje voor in de helm, maar dat vond ik teveel gedoe. Voor navigatie vind ik het ook niet nodig. Heb een hele simpele (en inmiddels ook sterk verouderde) Tomtom daarvoor.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Nog bedankt voor de tip van Motoshare. Afgelopen weekend m'n eerste ~270 kilometer gereden op deze gehuurde Bonnie:_Sunnyboy_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:06:
[...]
Gefeliciteerd.
Het eerste jaar dat ik m'n rijbewijs had heb ik allerlei motoren uitgeprobeerd via Motoshare. Daar huur je van particulieren en kan je dus van alles uitproberen, niet alleen het nieuwste van het nieuwste. Was voor mij heel leerzaam om het jaar erna een motor te kopen
:strip_exif()/f/image/k9WW80GXERSGYtvKPzHogjHf.jpg?f=fotoalbum_large)
(Zo'n mooie machine, heb er ook maar meteen even een foto shoot van gemaakt haha. Twee hobby's combineren, why not right?)
Superlekker om m'n eerste kilometers zonder instructeur enzo gereden te hebben. Vertrouwen groeide met elke kilometer
Zet 'm op zo!jordeeeh schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:26:
[...]
Ik hoop dinsdag ook, dan heb ik m'n eerste rijles
En veel plezier!
@R4NCOR meer pics!
[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 05-10-2021 12:29 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:12 ]
De 331 is ook een leuke oefen weggetjeJolke schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:09:
[...]
De 322 net ten noorden van Kautenbach.
https://goo.gl/maps/Sme2UEZiV8VmdNAg9
Mijn oude aliexpress bluetooth setje ging ook niet hard genoeg.Nycrea schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:21:
Mijn reden is dat de speakers van intercom vaak niet hard genoeg gaan (zonder vervorming van geluid) om door de oordoppen en over de windruis heen te komen. Dat werkt een hoop beter met in-ears, welke toch ook vrij goede bescherming voor de windruis bieden, moet ik zeggen.
Met oordopjes in boven de 80km/u niet of nauwelijks te horen.
Die oordopjes heb ik sowieso altijd in, op maat gemaakte otoplastieken met de zwaarste industrie filters er in.
Mijn huidige Cardo freecom + JBL setje gaat makkelijk hard genoeg, op de snelweg kan ik de radio nog volgen, of zelfs een telefoon gesprek voeren.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Je kunt er alleen wel de gekste dingen verwachten als tegemoedkomend verkeer, van landbouw tot aan longboarders, je weet wel, die gasten op een plank zonder remmen

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Plezier had ik! Heb hiervoor geen schakelbrommer gereden dus alles was nog nieuw, maar erg leuk!Vrijdag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:28:
[...]
Zet 'm op zo!![]()
En veel plezier!
@R4NCOR meer pics!
Helaas nu tot volgend jaar wachten voor ik verder kan lessen.
Rijschool gaf aan dat het drama is met inkoop van examens, en dan zit je midden in de winter.
Hadden ze van tevoren overigens wel genoemd, maar wilde alvast een beetje een gevoel erbij krijgen.
Wordt een lange winter met dat gewacht.
Eerste bocht als een dweil, nouja, al weer paar weekjes niet gereden, ik zat er nog niet helemaal in.
volgende bocht het zelfde, alsof de motor niet schuin wilde, duwde constant terug omhoog.
en toen ging er bij mij een lampje branden. heb het eerste beste benzine station gepakt en wat lucht in de banden gedaan, bleek ik voor 0,8 bar te hebben. tja, dat verklaarde het.
bandjes vol en daarna reed het weer als vanouds.
Mooi om te horen! Wel balen dat je nu nog zo lang moet wachten, kan je niet ergens al eerder beginnen zodat je in het voorjaar meteen examen kan gaan doen?jordeeeh schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
Plezier had ik! Heb hiervoor geen schakelbrommer gereden dus alles was nog nieuw, maar erg leuk!
Helaas nu tot volgend jaar wachten voor ik verder kan lessen.
Rijschool gaf aan dat het drama is met inkoop van examens, en dan zit je midden in de winter.
Hadden ze van tevoren overigens wel genoemd, maar wilde alvast een beetje een gevoel erbij krijgen.
Wordt een lange winter met dat gewacht.
Ik heb nooit in (veel) regen en kou gelest maar dat is denk ik wel een waardevolle toevoeging. Misschien dat je om de twee weken ofzo een lesje kan doen?
Het aantal haarspeldbochten is wel mooi ja in die noordelijke weg, maar dan moet het ook een beetje lekker rijden.steveman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:06:
Aan de zuidkant zit een fantastische hillclimb daar idd. Naar het noorden met al die haarspelden was de laatste keer (2020) nog steeds belabberd asfalt
Je kunt er alleen wel de gekste dingen verwachten als tegemoedkomend verkeer, van landbouw tot aan longboarders, je weet wel, die gasten op een plank zonder remmen
Hier in de buurt zijn ook genoeg mooie weggetjes, maar een aantal hebben zo beroerd asfalt dat ik er verre van blijf.
Ik heb de hele winter doorgereden met lessen, behalve bij sneeuw en ijzel. Het examen heb ik afgelegd bij -2 graden. Op de dag dat ik mijn rijbewijs had afgehaald bij het gemeentehuis, heb ik in de stromende regen mijn tweedehands motor opgehaald bij een particulier. Die vond me nog zo dapper dat ik met dat weer voor het eerst zelfstandig op een motor ging rijden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik met alle weerscondities heb gereden, want die ervaring kun je heel goed gebruiken als je het straks allemaal zelf moet doen.Vrijdag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Mooi om te horen! Wel balen dat je nu nog zo lang moet wachten, kan je niet ergens al eerder beginnen zodat je in het voorjaar meteen examen kan gaan doen?
Ik heb nooit in (veel) regen en kou gelest maar dat is denk ik wel een waardevolle toevoeging. Misschien dat je om de twee weken ofzo een lesje kan doen?
[ Voor 0% gewijzigd door geert_s op 05-10-2021 15:41 . Reden: typo ]
Hier sluit ik me bij aan, met als uitzondering de AVB. Daar is wel prettig als de condities iedere les een beetje vergelijkbaar (liefst droog) zijn. Je bent dan nog zo bezig met de motor te ontdekken dat het niet fijn is om je steeds te moeten aanpassen aan het weer, dat kost gewoon extra tijd.geert_s schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:38:
[...]
Ik heb de hele winter doorgereden met lessen, behalve bij sneeuw en ijzel. Het examen heb ik afgelegd bij -2 graden. Op de dag dat ik mijn rijbewijs had afgehaald bij het gemeentehuis, heb ik in de stromende regen mijn tweedehands motor opgehaald bij een particulier. Die vond me nog zo dapper dat ik met dat weer voor het eerst zelfstandig op een motor ging rijden. Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik met alle weerscondities hebben gereden, want die ervaring kun je heel goed gebruiken als je het straks allemaal zelf moet doen.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik heb hem een paar keer van boven > beneden gereden. Ik vond het wel een grappig weggetje waarbij je echt goed moet sturensteveman schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:06:
Aan de zuidkant zit een fantastische hillclimb daar idd. Naar het noorden met al die haarspelden was de laatste keer (2020) nog steeds belabberd asfalt

:strip_exif()/f/image/sU3bu8jnElPF649jiroMJGgb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk het volgende;
De route is wat je in MRA ziet, dus de te rijden route met de punten die je geplaatst hebt.
De track is de blauwe lijn die er compleet doorheen loopt.
Volgens mij zijn het ook geen harde route punten zoals je ze vroeger in Basecamp kon maken.
Na het importeren van de GPX in mijn TomTom zie ik ook 2 bestanden, de route en de track.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wel een heleboel blauwe nummertjes, maar dat zijn de routepunten die ik zelf gezet heb.
En, ik heb nooit Basecamp gebruikt. Geen idee wat harde routepunten zijn..
MRA verbind de door jou geplaatste punten op het kaartje met een zwart lijntje.
Dat zwarte lijntje is volgens mij gewoon precies wat de track is bij de export.
Overigens ik rijd eigenlijk nooit een door mij gemaakt route met meerdere mensen tegelijk met meerdere navigatie systemen.
Kan dus niet echt oordelen of een ander dan mijn eigen navigatie systeem er een andere route van maakt.
Ik ben ook niet van de Basecamp maar ik hoorde die Mr. GPS altijd prevelen over harde en zachte route punten.
En dat je geen harde route punten moest gebruiken of zo iets.
[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 05-10-2021 19:32 ]
Met behulp van de route vergelijking kun je de ergste pijnpunten er nog uithalen.
En tot slot geldt er nog één basisregel: de voorrijder bepaalt. Als de rest commentaar heeft, moeten die maar voorrijden.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
https://blog-myrouteapp.com/mravoorclubs/
Weet nog niet wat ik aanmoet met het advies om na elke kruising of na elke afslag een routepunt te zetteb. Dat zou geen verschil moeten maken als het een track wordt, dan zijn alle routepunten die je zelf hebt gezet er toch uitgehaald...
Als ik een route voor mezelf maak (lees: ik rij voor en de rest hoeft geen route), maakt het me ook niet zo veel uit en plaats ik veel minder punten. De tomtom redt zich wel. Gaan er anderen met diezelfde route rijden, dan word ik een stuk nauwkeuriger en dwingender.
En elke afslag is wat overdreven. Ik had het over elke belangrijke afslag. Subtiel verschil.
Dat laatste ligt ook weer aan de stijl van je routes. Een navigatie heeft al snel voorkeur voor grotere doorgaande wegen. Ik dwing de systemen daar juist vanaf omdat ik de kleinere, meer technische weggetjes veel leuker vind.
Wij doen ook veel liever de kleine wegggetjes in plaats van de provinciale wegen. Ik zal dus wat meer punten zetten om ons daar langs te krijgen.
Zoals @DrivinUCrazy ook al aangeeft.
De rest volgt gewoon, klaar.
De route komt echt wel weer uit waar die uit moet komen, echt heel erg veel maakt het niet uit als je een of 2 straten omrijd toch?
de 23ste ga ik met mijn broer op pad, nog nooit samen motor gereden met hem en hij heeft toch al een paar jaar zijn rijbewijs.
Hij rijd een Triumph street of speed triple?
We hebben "toestemming" van onze vrouwen om er een weekendje van te maken maar als ik zo naar buiten kijk nu dan lijkt me een dagje rijden meer dan voldoende.
Even de weer ontwikkelingen maar in de gaten houden voorlopig.
Als het wat beter is lijkt me een ritje naar Baton Rouge wel leuk, hap eten daar, paar pinten drinken en de volgende dag weer terug.
Heb daar al ooit een route voor gemaakt en gereden:
https://www.myrouteapp.co.../route/2780090?mode=share
Flinke rit, zeker omdat mijn broer er nog een uur snelweg bij op moet tellen, hij komt vanuit Arnhem.
Headset is vooral echt super als je vaker met dezelfde personen rijdt.Vrijdag schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:19:
Ik heb gewoon van die Moldex schuimpjes. Die dempen tot 35dB. Vind ik stukken beter dan die Alpines die ik eerst had. Vermoed dat ik inmiddels een (lichte) vorm van tinnitus al te pakken heb. Dan maak ik het liever niet nog erger.
Muziek luisteren doe ik niet en mis ik ook niet op de motor. Ik kan dan echt helemaal uitzonen en opgaan in de omgeving. Daarom rij ik meestal niet zo snel trouwens, dan mis ik te veel van de omgeving
Heb wel eens gedacht aan een speakersetje voor in de helm, maar dat vond ik teveel gedoe. Voor navigatie vind ik het ook niet nodig. Heb een hele simpele (en inmiddels ook sterk verouderde) Tomtom daarvoor.
Mijn vriendin wil nu ook niet meer zonder (was eerst ook overtuigd dat et niet nodig is), zoveel chiller om tijdens het rijden te bepalen of we even stoppen of toch een andere route pakken en te delen wat je onderweg ziet.
En muziek is voor mij als ik alleen rijdt een must, zoveel chiller dan alleen windgeruis en motor geluid, alleen altijd oppassen dat je niet teveel harde muziek luistert want dan ga je ook gewoon harder rijden
Dat lijkt mij een leuke route! Ik heb hem opgeslagen voor in de toekomst. Misschien nog eens leuk als ik bij mijn schoonfamilie in Limburg ben om een dagje op en neer te gaan.Bommes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:13:
Als het wat beter is lijkt me een ritje naar Baton Rouge wel leuk, hap eten daar, paar pinten drinken en de volgende dag weer terug.
Flinke rit, zeker omdat mijn broer er nog een uur snelweg bij op moet tellen, hij komt vanuit Arnhem.
Nu een auto (Passat B8 variant) met trekhaak dus ben van plan om wat vaker die kant op te gaan en dan de motor achterop een kar te zetten. Moet het natuurlijk wel goed weer zijn.
Second that! Meestal een '60/'70 kanaal opstaan, dat soort muziek i.c.m. een beetje zon en het rijden op een motorkneusteun schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:38:
[...]
En muziek is voor mij als ik alleen rijdt een must, zoveel chiller dan alleen windgeruis en motor geluid, alleen altijd oppassen dat je niet teveel harde muziek luistert want dan ga je ook gewoon harder rijdenHet kan soms ook een podcast zijn natuurlijk.

Jolke schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:52:
[...]
Ik kijk zelden in een motorblok, dus leg eens uit wat moet ik zien dat kapot is?
Het ding is veel te heet geworden, waardoor de zuiger groter is geworden dan gewenst (Vuikie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:04:
[...]
@4x2 weet het denk ik beter, maar ik denk/schat zo in dat die pitjes, bovenin de cilinder daar niet horen en dat de zuigerringen vast zaten, waardoor de zuiger wat schade op heeft gelopen...Zit ik in de juiste richting?
Is er geen schade aan de zuigerstang en/of krukas? Die hebben ook wel een klap gehad denk ik zo?
Dat verklaart de diverse glimmende plekken op de cilinder en in de zuiger.
En dan is de bovenkant van de zuiger ook nog een beetje gesmolten boven de uitlaatpoort waardoor de bovenste zuigerveer vast is komen te zitten.
En dr zit een extra kuiltje in de zuiger
Drijfstang en krukas zal wel, zit geen voelbare speling op, dus gewoon starten en we zien wel.
leeg
Was ook een leuke rit:R0y. schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
Dat lijkt mij een leuke route! Ik heb hem opgeslagen voor in de toekomst. Misschien nog eens leuk als ik bij mijn schoonfamilie in Limburg ben om een dagje op en neer te gaan.
Nu een auto (Passat B8 variant) met trekhaak dus ben van plan om wat vaker die kant op te gaan en dan de motor achterop een kar te zetten. Moet het natuurlijk wel goed weer zijn.

Dag 1 was het echt top weer, nog ergens op een terrasje in Duitsland een flinke schnitzel zitten eten voor de lunch.
Lekker door de heuvels in Luxemburg aan het gassen geweest:

2de dag was een heel ander verhaal:

Er lag zelfs sneeuw in de bermen bij Baton Rouge toen ik daar in de ochtend vertrok.
Dit was in begin april 2017

Ik dacht dat Baton Rouge in Louisiana lagBommes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:13:
Heb een keer verbleven in een motorhotel in Cochem, met Russische eigenaren. Oud brik als uithangbord op het balkon. Er waren haast geen gasten, een paar heren her en der. Heb je niet echt de indruk dat de tent super loopt maar voor alles moest bijbetaald worden: Ontbijt was exclusief (oke dat wist ik) maar als ik het wilde kostte het €15 per persoon. Was alleen een lopend buffet aanwezig, had aan drie boterhammen genoeg.
Meest bizarre was wel dat er €7,50 betaald moest worden voor het parkeren van de motor in de schuur. Dan vliegt het een beetje uit de bocht wat mij betreft: ergens mag je als hotel wel iets van service bieden wat de gast niets extra hoeft te kosten. Dan verhoog je de kamerprijs maar met €7,50 om de kosten van het stallen te dekken.
Bij mij heerst een beetje het gevoel dat motorhotels, motorcampings, motortochten, motorreizen enzovoorts, dat het een markt is waar iedereen maximaal geld uit probeert te slaan. In mijn pa zijn tijd werden motorrijders als ruige mannen beschouwd waar niets te halen viel. Tegenwoordig zijn die mannen ook 60 geworden en rijden op een BMW GS van minimaal €25.000 (voor een motor wtf), hebben hun huis afbetaald en zwemmen in het geld. Dat ziet een ander ook en daar valt dus geld te halen.
Anyway, ik zie dat je route door de Eifel loopt, langs Monschou. Weet je zeker dat je er langs kan? Heb vernomen dat het een en ander nog niet gefixt is na de overstromingen afgelopen zomer.
Als @Joopieboy nou niet zijn GS had gekocht, waren de motordingen nog steeds te betalenbadkuip schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:19:
[...]
In mijn pa zijn tijd werden motorrijders als ruige mannen beschouwd waar niets te halen viel. Tegenwoordig zijn die mannen ook 60 geworden en rijden op een BMW GS van minimaal €25.000 (voor een motor wtf), hebben hun huis afbetaald en zwemmen in het geld. Dat ziet een ander ook en daar valt dus geld te halen.
Dus sowieso een keer checken.
Wat betreft motor hotels/campings/ herbergen..
Tja, normaal blijf ik daar ook weg maar het gemak en de aanspraak is soms ook wel leuk.
Vorig jaar na seizoen reed ik in Frankrijk de TET en sliep op campings.
Dan moet je je eten nog regelen (had geen kookspullen bij dus uit eten), volgende ochtend een ontbijtje.
Allemaal makkelijk te regelen en ik vind het juist ook wel leuk om gewoon bij de bakker op de stoep mijn croissantje op te peuzelen, of ergens langs de kant van de weg:

Toevallig kwam ik die trip ook langs motorherberg La Mouche (NL eigenaren in de Vogezen)
Daar schuif je gewoon aan de bar aan, regelt snel ff een kamer om te pitten, gaat douchen, schuift aan voor het eten in de avond en rolt zo door richting bar om daar een beetje te zwetsen met wat mede motor rijders en biertjes te drinken.
De volgende ochtend is het ontbijt geregeld en kun je zo veel eten als je wilt.

Toch ook wel lekker, volgens mij was ik iets van 85 euro kwijt, eten en overnachting.
Dat had denk ik bij een normaal hotel niet goedkoper gekund.
[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 06-10-2021 09:28 ]
[YouTube: Motorcycle Classic Rock Songs Driving Motorcycle Rock Songs All Time]theredone51 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:53:
[...]
Second that! Meestal een '60/'70 kanaal opstaan, dat soort muziek i.c.m. een beetje zon en het rijden op een motor
[YouTube: Best Road Trip 60s 70s Hard Classic Rock Songs - Road Trip Rock Songs Of 2021 - Biker Rock On Road]
Ja, eerst koopt-ie een BMW GS, en daarna koopt-ie een oude Golf op diesel en heeft-ie de eeuwige jacht geopend naar meer vermogen uit dat oude hokVrijdag schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
[...]
Als @Joopieboy nou niet zijn GS had gekocht, waren de motordingen nog steeds te betalen![]()
Overigens heeft Joopie hier taggen weinig zin, de kans dat hij nog terugkomt op Tweakers lijkt me niet al te groot, en dan druk ik me zacht uit
Iets minder zacht uitgedrukt, voor dat gebeurt zouden enkele moderators moeten opstappen en de manier van modereren aangepast. Iets met een jacht naar 100% politiek correctheid, mods met (te) lange tenen, etc. Maargoed, da's geen discussie om hier te voeren.
FTFYbadkuip schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
De SP is een partij die een ander zijn verdiende geld niet gunt van mening is dat de rijken der Nederlanden best iets meer kunnen bijdragen, zodat de laagste inkomens eindelijk eens een beetje ontzien kunnen worden, zodat die mensen ook nog fatsoenlijk kunnen rondkomen, na jaren door o.a Rutte te zijn kaal geplukt..
[ Voor 48% gewijzigd door Destruction op 06-10-2021 10:00 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Zozo...lid van SP ofzo?badkuip schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:19:
[...]
Tegenwoordig zijn die mannen ook 60 geworden en rijden op een BMW GS van minimaal €25.000 (voor een motor wtf), hebben hun huis afbetaald en zwemmen in het geld. Dat ziet een ander ook en daar valt dus geld te halen.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
De SP is een partij die een ander zijn verdiende geld niet gunt.
Ik misgun een ander niets. Het verhaal is niets meer dan mijn observatie
Ow hoezo? Miste hem al een hele tijd.Destruction schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Ja, eerst koopt-ie in een BMW GS, en daarna koopt-ie een oude Golf op diesel en heeft-ie de eeuwige jacht geopend naar meer vermogen uit dat oude hok![]()
Overigens heeft Joopie hier taggen weinig zin, de kans dat hij nog terugkomt op Tweakers lijkt me niet al te groot, en dan druk ik me zacht uit![]()
Iets minder zacht uitgedrukt, voor dat gebeurt zouden enkele moderators moeten opstappen en de manier van modereren aangepast. Iets met een jacht naar 100% politiek correctheid, mods met (te) lange tenen, etc. Maargoed, da's geen discussie om hier te voeren.
Het klinkt anders behoorlijk zuur en eenzijdig. 'In de tijd van mijn vader'... Ja, toen waren mannen nog mannen...badkuip schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
De SP is een partij die een ander zijn verdiende geld niet gunt.
Ik misgun een ander niets. Het verhaal is niets meer dan mijn observatie
Overigens heb ik zelf maar weinig ervaring met specifieke motorhotels. Een paar jaar geleden in de Eiffel in een motorhotel gezeten met een groepje en het enige 'motor' aan dat hotel was eigenlijk dat ze een grote parking hadden achter waar je je motor overdekt kon stallen. Volgens mij ging daar 's-nachts nog een hek voor ook. Verder weinig specifiek motor te vinden. Ik zou ook niet weten wat ze dan zouden moeten toevoegen. Maar ik zoek dat eigenlijk nooit op. Ik kijk wel of ik mijn motor een beetje goed kan stallen daar. Het liefst binnen achter slot en grendel.
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Punt 34-39: ipv naar Simmerath naar Hammer te rijden, kan ik de weg L128/L106 via Woffelsbach en Dedenborn aanraden. Mooi stukje Ruhrsee meepakken. @DrivinUCrazy heeft wellicht nog een paar tips.
Punt 87: Pont Misère was in juni dit jaar nog afgesloten, dus dan moet je via Bigonville/Boulaide de 310 volgen.
Punt 91: Hotel de Ville is geen echt hotel, hè.
In de meeste, zo niet alle gevallen vinden ze het niet zo leuk als je daar je slaapzak uit gaat rollenJolke schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:57:
@Bommes paar tips/aanmerkingen op je route:
Punt 34-39: ipv naar Simmerath naar Hammer te rijden, kan ik de weg L128/L106 via Woffelsbach en Dedenborn aanraden. Mooi stukje Ruhrsee meepakken. @DrivinUCrazy heeft wellicht nog een paar tips.
Punt 87: Pont Misère was in juni dit jaar nog afgesloten, dus dan moet je via Bigonville/Boulaide de 310 volgen.
Joh...Jolke schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:57:
@Bommes paar tips/aanmerkingen op je route:
Ik kies in dit geval gewoon een eindpunt, het centrum van het dorp. Dan kom je meestal op een kerkplein of stadhuis plein uit.
Stukje Ruhrsee had ik min of meer expres vermeden ivm drukte.Punt 34-39: ipv naar Simmerath naar Hammer te rijden, kan ik de weg L128/L106 via Woffelsbach en Dedenborn aanraden. Mooi stukje Ruhrsee meepakken. @DrivinUCrazy heeft wellicht nog een paar tips.
Deze route heb ik nog wel wat aan lopen schaven om de rijtijd een beetje binnen de perken te houden.
Het liefste zou ik de in Luxemburg ook de 27 van Heiderscheidergrund naar Goebelsmühle er nog bij gepakt, dan terug naar boven naar Wilt, Clervaux, enz.
Maarja een beetje keuzes maken.
Die afsluiting, thanks die zal ik in gedachten houden.
Nogmaals als se verwachting is dat het but weer is dan rijden we gewoon samen een rondje rond de kerk hier in NL.
Maar het lijkt me wel tof om samen met mijn broertje eens wat langer op pad te zijn.
Voor hem komt er nog zoals ik al zei een uur snelweg bij om te beginnen.
Volgens mij heeft hij nog nooit zo lang achter elkaar in het zadel gezeten.

Gewoon je gele hesje aan danWill_M schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:03:
[...]
In de meeste, zo niet alle gevallen vinden ze het niet zo leuk als je daar je slaapzak uit gaat rollen
Mooie foto's @s006110
[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 06-10-2021 10:15 ]
dank je... word me wel makkelijk gemaakt met een mooie plaats, en een mooie motor
You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Ik had de route eerst gemaakt om te eindigen op de camping in Tadler aan de 27.Jolke schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:14:
Ik had al een vermoeden dat je hier en daar km wilde maken: van Heinerscheidgrund neem je de 12 naar de grens - dat is op z'n zachts gezegd een snelle weg.
echter was het toen begin April, niet echt camping weer. En bij die camping zat verder niets aan restaurant o.i.d.
Eerste alternatief was de camping in Esch-sur-Sure, maar het bleef me te koud om te kamperen.
Dus op het laatste moment die laatste eindspurt naar Vielsalm, Baton Rouge er aan geknoopt.
Nu al een beetje aangepast:
https://www.myrouteapp.co.../route/5312107?mode=share
Inderdaad een mix tussen wat door gas wegen en wat echt kleinere achteraf weggetjes.
Die achteraf weggetjes vind ik meestal het leukste maar dan kom je niet heel ver op een dagje sturen.
Mijn tip: precies zo doen wat Bommes nu heeft aangegeven. Eventueel via Einruhr,, Camp Vogelsang, Schleiden en dan naar het zuiden afzakken. Niet te lang rond de Rursee blijven hangen.Jolke schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:57:
Dat tentje aan je linkerhand voordat je het spoor over gaat bij het verlaten van Schleiden heeft altijd goede curryworsten.DrivinUCrazy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:34:
[...]
Mijn tip: precies zo doen wat Bommes nu heeft aangegeven. Eventueel via Einruhr,, Camp Vogelsang, Schleiden en dan naar het zuiden afzakken. Niet te lang rond de Rursee blijven hangen.

Nu heb ik honger.
En vrijwel gegarandeerd controles.
Ook een leuk stukje is het weggetje langs Simonskall (daar kom je alleen als je het kent). Let wel op het groot verkeer wat óók gewoon over dat smalle weggetje gaat. Uitwijkmogelijkheid is daar 0, want dan zit je op de vangrail.
Eiffel VS Eifel:mphilipp schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:43:
[...]
Het klinkt anders behoorlijk zuur en eenzijdig. 'In de tijd van mijn vader'... Ja, toen waren mannen nog mannen...Je kunt nog steeds op die manier op vakantie hoor. Niemand die je tegenhoudt. En dat de commercie op iets inhaakt is helemaal niet zo gek. Alleen sommigen doen het niet zo slim, zoals dat hotel dat jij aanhaalt. Maar sommigen beginnen een motorhotel omdat ze zelf ook motorrijders zijn en iets willen toevoegen. Gelijkgestemden onder elkaar. Voor elk wat wils, als jij onder motorrijders wilt zijn in een hotel, pak je er zo een. Wil je tussen de becel-gezinnetjes zitten, ga je naar een gewoon hotel.
Overigens heb ik zelf maar weinig ervaring met specifieke motorhotels. Een paar jaar geleden in de Eiffel in een motorhotel gezeten met een groepje en het enige 'motor' aan dat hotel was eigenlijk dat ze een grote parking hadden achter waar je je motor overdekt kon stallen. Volgens mij ging daar 's-nachts nog een hek voor ook. Verder weinig specifiek motor te vinden. Ik zou ook niet weten wat ze dan zouden moeten toevoegen. Maar ik zoek dat eigenlijk nooit op. Ik kijk wel of ik mijn motor een beetje goed kan stallen daar. Het liefst binnen achter slot en grendel.

Ik had eigenlijk verwacht dat @Will_M hierover zou beginnen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Ik heb 't bijna opgegeven....Grubeater schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:42:
[...]
Eiffel VS Eifel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had eigenlijk verwacht dat @Will_M hierover zou beginnen.
Gelukkig hebben de kappen en koffers geen (extra) schade opgelopen anders dan al aanwezig was. Die dingen zijn zo allemachtig duur voor een paar stukjes plastic.
Met mij is alles, tot nu toe, in orde. Alleen een zeer scheenbeen en het andere been een enkel met wat pijn bij het bewegen. Zal morgen wel aardig stijfjes zijn vermoed ik.
Ow, en over mijn ego beginnen we maar niet, die is total loss.
[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 06-10-2021 20:59 ]
Je pak en helm nog allemaal okay?
Dat is even schrikken lijkt me. De motor is vervangbaar, het ego lap je wel weer op, gelukkig is het belangrijkste in goede staatsypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:59:
Vandaag is het dan toch gebeurd: onderuit met mijn Pan European (Honda ST1300). In een haakse bocht, gepaste snelheid, gleed mijn voorwiel weg en kwam tegen een verhoogde bermafscheiding. Daarna over de weg gegleden om vervolgens op de andere kant in de berm te eindigen. Niet veel schade maar wel genoeg om niet verder te kunnen. Voorvelg met een deuk, linker spiegelkap stuk, linker spiegel stuk (die houden de motor kennelijk niet...), een glij-blok wat aan de zijkant zit flink geschaafd en de stuurhendels hebben ook een tik gehad. Nu op zoek naar vervangend materiaal. Misschien zelfs wel tijdelijk een andere motor zodat ik de tijd heb om de Pan rustig weer op te lappen.
Gelukkig hebben de kappen en koffers geen (extra) schade opgelopen anders dan al aanwezig was. Die dingen zijn zo allemachtig duur voor een paar stukjes plastic.
Met mij is alles, tot nu toe, in orde. Alleen een zeer scheenbeen en het andere been een enkel met wat pijn bij het bewegen. Zal morgen wel aardig stijfjes zijn vermoed ik.
Ow, en over mijn ego beginnen we maar niet, die is total loss.
XXXVI
hoe gebeurd zoiets nou? Als beginnend motorrijder is dat wel iets waar ik (te?) veel aan denk! Wat als nu een wiel weg glijdt? Tijdens mijn rijlessen (circa 12 jaar terug!) altijd geleerd om bijv niet over putdeksels te rijden, maar wat met reparatie asfalt? Dat lijkt op het oog erg glad! Aan de andere kant zeg ik tegen mijzelf, de helling (20 graden) die ik maak is niks, met warme (wanneer?) banden moet dat zeker wel schuiner kunnen...sypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:59:
Vandaag is het dan toch gebeurd: onderuit met mijn Pan European (Honda ST1300). In een haakse bocht, gepaste snelheid, gleed mijn voorwiel weg en kwam tegen een verhoogde bermafscheiding. Daarna over de weg gegleden om vervolgens op de andere kant in de berm te eindigen. Niet veel schade maar wel genoeg om niet verder te kunnen. Voorvelg met een deuk, linker spiegelkap stuk, linker spiegel stuk (die houden de motor kennelijk niet...), een glij-blok wat aan de zijkant zit flink geschaafd en de stuurhendels hebben ook een tik gehad. Nu op zoek naar vervangend materiaal. Misschien zelfs wel tijdelijk een andere motor zodat ik de tijd heb om de Pan rustig weer op te lappen.
Hoe voelt zoiets?
Je voelt je wiel wegglijden, de voorkant van de motor gaat een eigen leven leiden en is niet meer te corrigeren. Je wilt naar rechts, motor naar de grond duwen waar mogelijk maar je voorbandje besluit dat het leuker is om een wijdere bocht te gaan nemen. Niks tegen in te brengen. Enige wat je in alle wijsheid en paniek kunt beslissen is om je voeten op de pedalen te houden. In het geval van mijn motor zit je als berijder dan redelijk afgeschermd van het bekneld raken tussen asfalt en motor, zoveel plastic zit er omheen.
Mijn vermoeden is dat het uitglijden door deze factoren is gekomen:
Nat wegdek
Andere vloeistof op het wegdek
Spoorvorming in het wegdek
Redelijk versleten band (nog wel profiel maar wel voor de winter vervangen)
Ik ben ook wel eens over een putdeksel gegaan in een bocht, met nat weer. Toen kon ik al merken dat de motor een stukje opzij gleed. Zodra er weer asfalt was werd de boel weer stroef en stopte het glijden, zo was er weer grip om rustig verder te rijden.
Vergeet ook niet lastwisseling, "een haakse bocht met gepaste snelheid": toevallig constante snelheid zonder 'trailbraking'? In dat soort gevallen is er weinig druk op het voorwiel wat er voor zorgt dat er ook minder grip is.sypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:50:
[...]
Mijn vermoeden is dat het uitglijden door deze factoren is gekomen:
Nat wegdek
Andere vloeistof op het wegdek
Spoorvorming in het wegdek
Redelijk versleten band (nog wel profiel maar wel voor de winter vervangen)
Maar goed, nat wegdek met gebrek aan waterafvoer (door gebrek aan profiel op de band) is natuurlijk ook een recept voor problemen.
Het is lastig om te beschrijven hoe het voelt. In plaats dat de motor / het voorwiel de bocht volgt, schuift deze recht door of de bocht uit. En jij gaat daardoor richting de grond.Zorg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:41:
[...]
hoe gebeurd zoiets nou? Als beginnend motorrijder is dat wel iets waar ik (te?) veel aan denk! Wat als nu een wiel weg glijdt? Tijdens mijn rijlessen (circa 12 jaar terug!) altijd geleerd om bijv niet over putdeksels te rijden, maar wat met reparatie asfalt? Dat lijkt op het oog erg glad! Aan de andere kant zeg ik tegen mijzelf, de helling (20 graden) die ik maak is niks, met warme (wanneer?) banden moet dat zeker wel schuiner kunnen...
Hoe voelt zoiets?
Het is de kunst om op zo'n moment niet te verkrampen, maar het voorwiel zijn weg te laten zoeken. Dat in combinatie met het gas er op houden. Gewicht verplaatsen en de motor rechtop duwen helpt ook.
Goed, allemaal theorie. De eerste keer of keren zal het een schrikreactie zijn. De uitkomst is altijd de vraag. De keer daarna heb je iets meer ervaring
Verder, in een bocht over een natte putdeksel rijden is echt niet zo dramatisch als sommige doen geloven. Het glijd een beetje, daarna is er weer asfalt en heb je grip.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Het ligt er maar aan hoe lang je glijdt en in welke mate je de grip kwijt raakt.M14 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:34:
[...]
[...]
Verder, in een bocht over een natte putdeksel rijden is echt niet zo dramatisch als sommige doen geloven. Het glijd een beetje, daarna is er weer asfalt en heb je grip.
Deze twee putdeksels naast elkaar op een rotonde in Nijmegen liggen ideaal, zeker met de rijbaanscheiding die deze turborotonde heeft. Toen ik hier over gleed tijdens regen trok ik de motor rechtop en daarna moet je nog je best doen om die scheiding te missen en de rotonde normaal te verlaten.
Zolang je verticaal en met constante snelheid over een putdeksel rijdt is er niets aan de hand in de regen. Zeker op rotondes en in bochten zou ik ze toch vermijden in de regen. Op rotondes verandert je hoek constant en trek je op als je de rotonde verlaat. Hetzelfde is het geval bij het verlaten van een bocht. Je kunt je rijstijl aanpassen bij regen door een rechtere lijn te rijden over een rotonde zodat de hoek kleiner is. Maar dat is niet altijd mogelijk.
Ik ben met je eens dat je niet dramatisch moet doen over putdeksels, schrikken of te veel corrigeren om niet over een putdeksel te hoeven rijden brengt je misschien wel meer in de problemen in een bocht.
Kennelijk denken wegenbouwers niet aan motorrijders, deze rotonde in Tegelen heeft 4 putdeksels die fijn in de weg liggen. Kruisende wegen zijn makkelijk voor riooltoegang, maar leg de putdeksels dan in het midden van de rotonde.
Vervelend dat het gebeurd is, maar welkom bij de club.sypie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:31:
Je staat inderdaad wel even raar te kijken nadat je jezelf weer op je benen hebt gezet... Eerst even controleren of alle gewrichten het nog doen, wat gelukkig het geval was. Daarna begint het relativeren dat het alleen maar materiaal is. Motor weer op z'n bandjes zetten, op de standaard in de berm. Rondje er omheen lopen om de schade op te nemen... Daarna motor weer op het asfalt gereden, starten en rustig aan wegrijden. Dat ging niet want de voorvelg was uit vorm en de lucht was uit de voorband gewaaid. Kortom ik kon niet verder rijden. Dus verzekering gebeld voor een berger, heeft anderhalf uur geduurd, en die heeft mij en mijn motor naar mijn werk (= technische MBO school) gebracht. Komende week gaat de motor daar op de brug/heftafel en kan ik onderdelen gaan vervangen.
Wel fijn dat je 'm op je werk op de brug kan zetten en het zelf kan repareren, en bovenal dat je zelf nog gewoon verder kon lopen!
I have stability. The ability to stab.
Over putdeksels gesproken (zit die al in de bingo trouwens?): ik rijd standaard zo'n beetje 1/3 vanaf de middenstreep op mijn weghelft en dat is hier dus dé plaats om putdeksels te plaatsen.

Is dat iets met de carburateurs..? Was niet echt fijn rijden daarna.
naja misschien wel lekker aangezien het daarna vol vast stond en ik lekker kon filteren tussen 2 andere motorrijders
[ Voor 4% gewijzigd door SemperFidelis op 07-10-2021 09:45 ]
Op diezelfde toer: als het goed is ontvang ik vandaag een tweedehands gasklephuis met diverse sensoren, kunnen we verder gaan proberen. Jeuj.

Met een rijstijl zoals oom agent hem graag ziet is trailbraking op straat mijns inziens niet nodig. Ik denk dat ook veruit het grootste gedeelte van de rijders het niet doet of er überhaupt ooit van gehoord heeft.theredone51 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:24:
[...]
Vergeet ook niet lastwisseling, "een haakse bocht met gepaste snelheid": toevallig constante snelheid zonder 'trailbraking'? In dat soort gevallen is er weinig druk op het voorwiel wat er voor zorgt dat er ook minder grip is.
Maar goed, nat wegdek met gebrek aan waterafvoer (door gebrek aan profiel op de band) is natuurlijk ook een recept voor problemen.
Waarschijnlijk is het inderdaad een combinatie van factoren geweest voor @sypie koud wegdek, vochtig, vloeistof, het belangrijkste is dat je zelf niks hebt.
Toen ik vorig jaar van mijn motor af ben gereden zei ik dat mensen vanzelf weer genezen, motoren niet. Vonden mijn vriendin en moeder niet grappig, is geen aanrader
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vlotters even nalopen? Ik heb zoiets ook een tijdje gehad in mijn Hawk. Verloor ineens vermogen (kwam niet verder dan 70km/u) en mijn motor klonk alsof er met een hamertje op een aambeeld werd geslagen. Klinkt heel stom maar ik kan het niet anders omschrijvenSemperFidelis schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:44:
Vandaag midden op de A4 opeens hoop vermogen weg... Uitlaat klonk gek.. Voordat ik de rechter baan bereikte en naar de vluchtstrook wilde sturen trok die weer aan en ging die weer volle bak.
Is dat iets met de carburateurs..? Was niet echt fijn rijden daarna.
naja misschien wel lekker aangezien het daarna vol vast stond en ik lekker kon filteren tussen 2 andere motorrijders
Nadat de vlotters opnieuw waren afgesteld (en de bougies vervangen, we waren toch bezig) had ik er geen last meer van.
Geen idee of het voor jou hetzelfde is natuurlijk, maar wellicht kan je er even naar kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 07-10-2021 11:27 ]
En toen de carbs toch open lagen heb je hem niet gelijk laten afstellen?Vrijdag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Vlotters even nalopen? Ik heb zoiets ook een tijdje gehad in mijn Hawk. Verloor ineens vermogen (kwam niet verder dan 70km/u) en mijn motor klonk alsof er met een hamertje op een aambeeld werd geslagen. Klinkt heel stom maar ik kan het niet anders omschrijven
Nadat de vlotters opnieuw waren afgesteld (en de bougies vervangen, we waren toch bezig) had ik er geen last meer van.
Geen idee of het voor jou hetzelfde is natuurlijk, maar wellicht kan je er even naar kijken.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
😅🤫Mitssz schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
En toen de carbs toch open lagen heb je hem niet gelijk laten afstellen?![]()
Mijne klonk vooral heel laag en dof.Vrijdag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Vlotters even nalopen? Ik heb zoiets ook een tijdje gehad in mijn Hawk. Verloor ineens vermogen (kwam niet verder dan 70km/u) en mijn motor klonk alsof er met een hamertje op een aambeeld werd geslagen. Klinkt heel stom maar ik kan het niet anders omschrijven
Maar vlotters kan wel logisch klinken eigenlijk. Stinkt vaak naar benzine tegenwoordig, staat altijd op zijstandaard en rij niet dagelijks.
[ Voor 10% gewijzigd door SemperFidelis op 07-10-2021 12:20 ]
*en nu zie ik ineens, dat ik het kapje van het slot van mijn koffers niet netjes dicht had
Ja, dat kost je weer twee poserpunten hès006110 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:08:
*en nu zie ik ineens, dat ik het kapje van het slot van mijn koffers niet netjes dicht had
Klinkt alsof een van de twee cilinders niet mee deed, dat heb ik met mijn Alp ook 1 keer gehad toen 1 van de 2 carburateurs niet correct in elkaar zat. Toen kon ik ook niet harder dan 80km/u.Vrijdag schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
163km/u is de topsnelheid die ik met de Alp op GPS heb gehaald. Als je er een V4 van maakt, haal je dan 320km/u?
Misschien Allen Millyard vragen, maar hij doet vooral lucht gekoelde blokken.
Dit topic is gesloten.