A13X schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:10:
[...]
Zijn die zondagnacht open dan?
TLM? Dan kunnen we elkaar gezien hebben, ik was daar kijken naar de V85TT. Einde van de middag met hoogzwangere vriendin.
[...]
Gisteren voor deze zoektocht bij TLM en Simako-BDM langs gereden, met vriendin, om te kijken wat ik van sommige motoren in het echt vind (en wat zij er van vind).
De nieuwe V85TT centenario is wel gaaf, maar persoonlijk vind ik de V85TT ook alleen in die kleurstelling mooi. Voelde verder wat klein aan en het aanzicht van voren blijf ik meh vinden.
[
Afbeelding]
De Triumph tiger 900 was snel op looks afgeschreven en de 1200 kost een partij kracht om überhaupt overeind te krijgen. Naast looks viel die ook op gewicht af.
De Triumph Scrambler 1200 viel dan weer reuze mee, groter en hoger dan ik had verwacht. Al zit je er wel echt op i.p.v. in.
Proefrit was geen probleem dus met de V85TT en Scrambler maar eens inplannen.
Daarna naar Simako-BDM gereden, daar tot de conclusie gekomen dat ik een XR of GS toch ook wel erg gaaf blijf vinden. Bleef er ook wat langer "hangen en rondneuzen" dan bij TLM, iets dat ook wel aangeeft dat die 2 een serieuze optie zijn.
Ook een hele gave RnineT gezien, binnen budget maar je ligt bijna plat erop. Geen houding voor mij.
[
Afbeelding]
Verwacht overigens of proefritten te maken op hele korte termijn of lange termijn. Daartussen in word ik nog vader en liggen de prioriteiten even wat anders

Die baby is er ondertussen alweer twee weken dus tijd voorrrrr proefritjes!!!
Gisteren en vandaag proefritten gemaakt en ben wat wijzer... Maar ook weer niet.
Ik ben gisteren begonnen bij de BMW dealer met een R1200gs uit 2017 (facelift model)
Na een stukje gewenning ging dat redelijk vlot al aardig soepeltjes, gewicht viel inderdaad compleet weg zodra je rijd. Het boxerblok houd duidelijk niet van lage toeren en schud er lekker op los als je hem doortrekt. Meer als genoeg vermogen en op de relatief kleine tellerset na deed hij ook weinig verkeerd. Maar dat was ook wel een beetje de hele strekking, rijd fijn... Prima en dat was het ook wel. Werd er niet heel erg warm of koud van.
Bij terugkomst werd ik opgewacht bij de dealer door @
Grubeater en samen zijn we doorgereden naar de KTM dealer om daar deze 1290 super adventure s uit 2017 te testen.
Deze ging iets minder snel over naar vlotjes en soepeltjes. Blok lag mij veel beter dan de BMW maar het rijwielgedeelte moest ik een stuk meer aan wennen. Kreeg niet het gevoel van "als op rails" dat ik bij de BMW had. Daarbij trillingen, daar had hij er toch wel aardig wat van.
Na deze proefrit was het tijd om naar huis te gaan. Aardig in de war, de BMW reed veel sneller soepel maar deed mij weinig. De KTM was onwennig, de trillingen waren op sommige momenten niet te doen. Maar daar stapte ik wel met een "warm" gevoel van af. Eerst maar eens een nachtje slapen...
S'ochtens was er in die gedachte trein echter weinig veranderd. Maar excessieve trillingen zijn een no go, de huidige gaat o.a. weg omdat die trillingen binnen een half uur mijn hand beïnvloeden.
Na wat zoek en navraag werk bleek het wel eens als klacht naar boven te komen online. Maar de meeste online en offline herkenden dit totaal niet. Zou het dan aan deze motor hebben gelegen? Lagen wel 2 verschillende merken banden onder...
Aangezien ik sowieso nog de 890 adventure gereden wilde hebben, aangezien de norden 901 daarop gebaseerd is, daar maar eens een proefrit op regelen. Bij de KTM dealer van gisteren hadden ze die niet meer als demo staan, maar even zoeken en een andere dealer dichtbij had hem wel.
Dus daar ging ik vanmorgen op een 890 adventure R
Holy freaking hell was de strekking ongeveer. Dit is leuk gassen, zat vermogen en meteen (na het verstellen van de hendels) vol vertrouwen erop aan het sturen. Wat een verschil met beide motoren van gisteren. Ook stukje snelweg gepakt en ook daar zat vermogen. Op illegale snelheid begin hij wel met zijn kop te schudden, maar het viel mij voor het R model met vrij grove banden niet tegen.
Rete enthousiast terug gekomen zegt de dealer wilde jij nog die 1290 rijden. Dat had ik inderdaad geopperd en dat liet ik mij niet nog een keer zeggen. Dus hop weer terug naar de rij motoren buiten en daar stond een 1290, alleen het nieuwe model. Wilde vooral de trillingen checken dus prima, sowieso geen straf gratis motorrijden
Godnondeju! Alles van de 890 maar dan comfortabeler luxer en aan het eind van het gas is het niet whooaahhh maar whaaaaaaaaaaaaa!!!
Maar dit is het 2021 model en dat past niet in het budget
Het 2021 model is alleen een flinke overhaul geweest van het vorige model dus.... Dit zegt niks over het oude model. Hoogstens wat over de trillingen en die waren er in iedergeval niet.
Eenmaal terug was het geen probleem om het oude model nog eens proef te rijden. Helaas was alleen wel mijn tijd op, dus dat word een andere keer.
Tussenstand:
R1200GS van de lijst
KTM 890 adventure R op de lijst
KTM 1290 super adventure S op schrödingers lijst.
Waarom nog twijfel bij de 890 en waarom is het geen instant buy... Ik zou er graag mee gaan off-roaden/tetten/greenlanen maar ga ik dat ook echt doen? Voor zo ver ik weet zijn er in mijn buurt (omgeving Nijmegen) niet echt veel stukken waar dat nog kan. De meeste ritten van de afgelopen jaren zijn, stuk snelweg naar locatie x, tourritje, stuk snelweg terug. Of ik pak hem voor woonwerk met een omweg. Op de R zit een crosszadel dat mij daar toch minder geschikt voor lijkt. En om nou met een R model voornamelijk tourritten te doen is ook zonde. Anderzijds... Why not?
Je hebt natuurlijk ook de non R, maar dat zat een stuk(je) krapper en minder comfortabel. Voor alleen op de weg is er geen reden om niet gewoon de 1290 te nemen. Meer luxe en comfort dan de 890 en gewicht is geen issue.
Al kun je ook met de 1290 van de weg af, maar of dat wijs is met 0,0 ervaring
Maar weer een paar nachtjes op slapen...
Dus Husqvarna... Wanneer komt die Norden 901 nou een keer???