Jazzy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:10:
Dank @
Bommes Zit ongetwijfeld tussen de oren bij mij, maar bij het kijken naar Shoei en Arai helmen van 600-700 euro vraag ik me af of zo'n helm van 200 euro wel goed kan zijn. Stom he?
Uit dat filmpje van
Nycrea in "Hét grote motortopic - Deel 24" komt de Arai XD4 als winnaar uit de bus. Lijkt er op dat die niet meer leverbaar is en opgevolgd/vervangen door de Tour X4.
Eigenlijk zou ik het liefste gewoon weer eens naar een winkel willen waar ze een goed assortiment en goed advies hebben. De laatste keer was ik bij Motozoom in Utrecht, dat is nu MotorKledingCenter Utrecht. Misschien morgen maar eens kijken. Iemand nog andere tips op niet al te grote afstand van zeg Amersfoort/Harderwijk?
XD4 is Amerikaanse naam, Tour-X4 de Europese.
Ik heb de Tour-X4 gehad en het was de ideale helm op een ding na: het vizier zit enorm in je perifeer zicht wanneer open. Dat betekent dat je altijd je hoofd moet draaien bij zijwegen (en ik ben al een bril gewend). Of je hebt minder ventilatie wat vervelend is offroad. Geen zonnevizier is ook wel meh.
Voor mij nooit weer dus. Ik heb nu een Schuberth E1. Klachten over ventilatie zijn wat overdreven mits je niet achter een grote ruit zit.
E1 is echter ook zwaar en relatief kleine vizier opening.
Ik heb geleerd, net zoals met je pak/schoenen/handschoenen: 2 helmen. Een ventilatie / offroad en een onroad.
Airoh Aviator als offroad (Commander als prijs een ding is).
En een Schuberth C4 onroad.
Als je per se een compromis helm wil (we hebben tenslotte ook compromis fietsen) zou ik voor de Scorpion ADX-1 gaan (AT950 in Amerika). Zonnevizier, niet te zwaar, groot genoeg voor een bril, niet lawaaiig, vizier open niet in het zicht. Prima helm voor de prijs.
Maat van mij rijd er mee en is heel tevreden.
Alles afhankelijk van je pasvorm natuurlijk.