• SavageBrother
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 08:09
warcow schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:48:
Morgen vertrek ik, eerste camping is moto la grange vlak over de grens in Frankrijk. Van daaruit zie ik wel even wat het wordt, misschien even richting Normandië.

Heb de tassen uiteindelijk ook in de breedte op de motor geplaatst. Rokstraps waren eigenlijk wat te klein dus die gaan nu alleen om de onderste tas heen. Later nog maar eens een groter setje erbij bestellen.

Ik kon alles precies kwijt in de tassen, heb 3 liter water mee wat ik dagelijks aan ga vullen en genoeg eten voor 5-6 dagen.

Foto: (motor staat in mijn woonkamer tot de oprit klaar is)

[Afbeelding]
Is het niet veel relaxter om iedere dag wat vers te halen (eventueel voor de volgende dag?). Ik vind dat je nogal een hut aan spullen achterop die fiets hebt gepropt.

It's dogged that does it

• BoltYes
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-09 19:34

BoltYes

This is the Way

Ja,ga m gebruiken net als 99% van de SUV's >:) Gewoon op de openbare weg en kan nu ook in België rijden 8)7

¯\_(ツ)_/¯

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
@warcow in Frankrijk hebben ze ook supermarkten. Daar dagelijks je boodschappen doen lijkt mij handiger dan allen continu meezeulen.

[edit] En fijne vakantie natuurlijk!

[Voor 13% gewijzigd door Waaj op 05-09-2021 09:59]

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:30
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:42:
Bij het losdraaien van de remklauw achter, moest ik wel héél veel kracht zetten. En toen die los kwam bleek het grootste deel van de schroefdraad uit de remklauw mee te komen. :/

Inmiddels een tweedehandse gevonden en besteld, dus die is onderweg. Nu de huidige maar even goed vastgezet mbv loctite en dan houdt deze het nog wel even.
Helicoil geen oplossing als reparatie?

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15:47
Je gaat toch niet de rimboe in? :+

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

theredone51 schreef op zondag 5 september 2021 @ 10:30:
[...]

Helicoil geen oplossing als reparatie?
Daar had ik hier geen goed gevoel bij, er zit zeg maar een oog aan waar schroefdraad in zit. Ik ben bang dat door de extra krachten dan het oog open breekt. En voor 44 euro een tweedehandse. De rest van het werk blijft met het overzetten toch hetzelfde... Dat gaat het verschil dus niet maken.

Nu alleen hopen dat die tweedehandse niet dezelfde schade heeft, maar dat zal wel los lopen.

Maar nog eens aan iedereen: 23Nm is NIET 'ik zet hem zo strak mogelijk, dan komt ie zeker niet los'!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• theredone51
DrivinUCrazy schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:57:
[...]

Daar had ik hier geen goed gevoel bij, er zit zeg maar een oog aan waar schroefdraad in zit. Ik ben bang dat door de extra krachten dan het oog open breekt. En voor 44 euro een tweedehandse. De rest van het werk blijft met het overzetten toch hetzelfde... Dat gaat het verschil dus niet maken.
Extra krachten? Gat groter boren, tap er doorheen, helicoil er in. Of Timesert of dergelijke kan natuurlijk ook. Maar als je dat beiden niet hebt liggen, dan is een andere klauw wellicht makkelijker ja :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

theredone51 schreef op zondag 5 september 2021 @ 18:05:
[...]

Extra krachten? Gat groter boren, tap er doorheen, helicoil er in. Of Timesert of dergelijke kan natuurlijk ook. Maar als je dat beiden niet hebt liggen, dan is een andere klauw wellicht makkelijker ja :)
Nou ja, geen extra krachten inderdaad. Maar ik ben wel bang de klauw te veel te verzwakken. Per slot van rekening haal je dan wat materiaal weg, en de krachten op die klauw worden via die 2 glijpennen overgebracht.

Ik heb het weliswaar niet zelf liggen, maar ik kan er wel eenvoudig aan komen. Dat is het punt niet. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• warcow
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19:42
Had idd beter wat minder eten kunnen meezeulen. Komt van mijn tijd van scouting/kamperen, normaal zou ik altijd wildkamperen wat met een motor minder handig is.

Gelukkig is het allemaal wel droogvoer en weegt het weinig. Meeste gewicht zit hem in tent/slaapzak/kleding/etc.

Kan volgende keer echter wel af met alleen de 60 liter tas. Rijdt denk ik ook wat fijner hoewel het nu nog goed te doen is.

Sta nu bij moto la grange (leuke plek!)
En morgen denk ik richting Normandië.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 23:23
warcow schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:22:
Had idd beter wat minder eten kunnen meezeulen. Komt van mijn tijd van scouting/kamperen, normaal zou ik altijd wildkamperen wat met een motor minder handig is.

Gelukkig is het allemaal wel droogvoer en weegt het weinig..
Mmm :9 ja heerlijk, 6 dagen droogvoer! :)

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 16:32

Chakotay

Lick here to continue

Droogvoer :?

Smakelijk! :Y)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:43
InZane schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:48:
Nou de kogel is door de kerk: Mijn CBR600F gaat plaats maken voor een CB1000R.

Plaatje:

[Afbeelding]

@lolgast of @timmie271 kan een van jullie de topicstart aanpassen? :)
Wordt de topicstart eigenlijk nog bijgewerkt? D'r staat nog steeds vermeld dat ik een CBR600F heb.
Die heb ik trouwens nog wel, maar die is te koop :+

• timmie271
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:17
InZane schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:59:
[...]

Wordt de topicstart eigenlijk nog bijgewerkt? D'r staat nog steeds vermeld dat ik een CBR600F heb.
Die heb ik trouwens nog wel, maar die is te koop :+
Gemist blijkbaar :+

Heb je nog een jaartal voor mij? Die zie ik zo gauw niet staan :)

[Voor 10% gewijzigd door timmie271 op 06-09-2021 15:16]

XBOX live: timmie271 add me for FM7 and other games :)

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik moet maar weer eens gaan oefenen met allerlei zooi meenemen op mijn motor. Heb dat vroeger met de Diversion toch best vaak gedaan. Maar met de Kawasaki Versys nog niet.
Mijn auto is namelijk overleden. Dus het wordt meer met de motor...!

• Bioflap
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:02
warcow schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:48:
Morgen vertrek ik, eerste camping is moto la grange vlak over de grens in Frankrijk. Van daaruit zie ik wel even wat het wordt, misschien even richting Normandië.

Heb de tassen uiteindelijk ook in de breedte op de motor geplaatst. Rokstraps waren eigenlijk wat te klein dus die gaan nu alleen om de onderste tas heen. Later nog maar eens een groter setje erbij bestellen.

Ik kon alles precies kwijt in de tassen, heb 3 liter water mee wat ik dagelijks aan ga vullen en genoeg eten voor 5-6 dagen.

Foto: (motor staat in mijn woonkamer tot de oprit klaar is)

[Afbeelding]
Haha de tering, dat is flink wat bagage. Ben wel benieuwd naar een foto van achter en of je nog iemand kunt zien zitten :+

Lijkt mij eerlijk gezegd wel heel lastig om op zo'n V7 ook kampeerspullen mee te nemen.

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 17-09 16:32

Chakotay

Lick here to continue

@Jeltel kan prima

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@Chakotay Ben benieuwd hoe snel ik van de weg gehaald wordt :D

Alhoewel. Ik ben ooit blijkbaar op de John Frost brug in Arnhem mijn kentekenplaat verloren. Pas diep in Nijmegen kwam ik daarachter toen iemand me erop wees.

• InZane
timmie271 schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:14:
[...]

Gemist blijkbaar :+

Heb je nog een jaartal voor mij? Die zie ik zo gauw niet staan :)
Ah, dat is 2008.

De CBR mag je er ook wel bij laten staan hoor. Ik gebruik 'm soms nog :)

• Freubel
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Kleine update aan de V-strom. Het accessoire lijstje groeit gestaag :)

Healtech Thunderbox voor het makkelijk aansluiten van elektrische extra's -> check
Grip puppies voor de vibraties en het wat dikkere handvat -> check
V-Teck rem en koppeling hendels -> check
ER6N spiegels -> check
Valblokken op de beugels -> check
Bescherming voor de koplamp -> check
Radiator guard -> check
Nog te doen:
E-systems scottoiler = wordt a.s zaterdag gemonteerd
Hugger voor het achterwiel = onderweg
DRL's = onderweg

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• botoo
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 10:15

botoo

💀 too old to die young

Niet specifiek op jou gericht @Freubel of @BoltYes maar voornamelijk in het algemeen: wat zijn die ruitje op ruitje op ruitje windschermen afgrijselijk. Over smaak valt te twisten daar niet van en het zal zonder enige twijfel bijzonder comfortabel zijn (en ik moet helemaal niets van ruitjes/fairings/windschermen hebben) maar zo'n stellage voor je neus, dat moet toch wel wat mooier kunnen?

Volstaat zoiets dan helemaal niet en moet het er dan zo uit zien?

Shrek op een ezel . . .

• fdees
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20:36

fdees

Trust me I'm an Engineer

Die extra scherm werkt als een soort van vleugel om de lucht extra omhoog te geleiden en weg van de helm vaak. Door de combinatie werken zo effectiever.

Dat eerste schermpje komt mogelijk net tot je borst waar je geen lucht meer voelt. maar als je echt je helm vrij wilt hebben dan heb je echt iets groters nodig

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Freubel
  • Nu online
botoo schreef op maandag 6 september 2021 @ 19:04:
Niet specifiek op jou gericht @Freubel of @BoltYes maar voornamelijk in het algemeen: wat zijn die ruitje op ruitje op ruitje windschermen afgrijselijk. Over smaak valt te twisten daar niet van en het zal zonder enige twijfel bijzonder comfortabel zijn (en ik moet helemaal niets van ruitjes/fairings/windschermen hebben) maar zo'n stellage voor je neus, dat moet toch wel wat mooier kunnen?

Volstaat zoiets dan helemaal niet en moet het er dan zo uit zien?
Ik voel me niet aangevallen hoor :)
Dit ruitje zat er al op toen ik hem kocht en is een Givi airwolf oid, hoort bij het standaard pakket dacht ik van de XTA uitvoering. Ding is traploos in hoogte verstelbaar en ik moet zeggen dat het bijzonder goed werkt.
Als je een mooi weerrijder bent maakt het niet zoveel uit wat voor plastic er op zit, maar als je dagelijks woon werk doet met alle weersomstandigheden vind ik persoonlijk het uiterlijk iets minder belangrijk dan comfort.

• botoo
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 10:15

botoo

💀 too old to die young

@Freubel ik bestrijd het nut van zo'n raampartij helemaal niet, ik vraag me af of er geen mooiere, meer vloeiend en/of geïntegreerd met het model van de motor mogelijk is, je zou toch mogen hopen dat dat in deze tijd van aerodynamische kennis niet tot de mogelijkheden hoort?

Shrek op een ezel . . .

• Freubel
  • Nu online
botoo schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:03:
@Freubel ik bestrijd het nut van zo'n raampartij helemaal niet, ik vraag me af of er geen mooiere, meer vloeiend en/of geïntegreerd met het model van de motor mogelijk is, je zou toch mogen hopen dat dat in deze tijd van aerodynamische kennis niet tot de mogelijkheden hoort?
Ik denk dat het een beetje inherent is aan het type motor. V-strom is een all-road model wat wat hoger op zijn benen staat, daardoor zit je als bestuurder ook meer rechtop en vorm je een best groot oppervlak waar de wind vat op kan krijgen, dan zou je logischer wijze ook iets moeten plaatsen wat een redelijke deflector heeft en kom je denk ik op dat soort oplossingen. Maar ik ben geen werktuigkundige :)
Gelukkig heb ik meer verstand van badkamertjes :9

[Voor 3% gewijzigd door Freubel op 06-09-2021 20:10]

• timmie271
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:17
InZane schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:27:
[...]

Ah, dat is 2008.

De CBR mag je er ook wel bij laten staan hoor. Ik gebruik 'm soms nog :)
Die had ik dus netjes verwijderd :+

Als je hem graag terug wil moet je weer even een foto delen of ik pluk er eentje van het internet af :P

XBOX live: timmie271 add me for FM7 and other games :)

• warcow
Het valt mij prima mee met al de bagage. Kan gewoon nog achterom kijken en ook de spiegels werken nog prima.

Ondertussen toch wel blij dat ik veel mee heb, sta nu op een camping waar ik nog niemand heb gezien. De eigenaar had ik gebeld en die zei dat ik er wel mocht staan.

Edit : motorcamping moto la grange is trouwens echt een aanrader. Ideaal als tussenstop wanneer je vanuit Nederland richting Frankrijk of Italië gaat.

[Voor 10% gewijzigd door warcow op 06-09-2021 22:00]

• warcow
Geen idee hoe je die zakken anders noemt waar je alleen nog heet water bij hoeft te doen. Gevriesdroogd spul, als je de goede merken/smaken neemt zijn ze echt best lekker nog.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 23:23
Niet tot de onmogelijkheden, denk ik.

Het scherm van een R1200RT houdt ook veel wind en vliegen tegen, maar dat nou op zo’n Vstrom te monteren… >:)

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:19

charrel

@r1200r lc @hue addict

Givi airflow is denk ik 1 van de betere qua onderdruk/turbulentie verminderen. Dus in dat op zicht hebben ze de aerodynamica goed onder de knie. Op mijn gs was dat veruit het beste en meest fijne scherm. Als je de bovenste eraf haalt en een stukje gaat rijden ga je het nog meer waarderen. Wat een pis scherm is het dan. Ik ben ooit is de bovenste helft verloren tijdens een vakantie......

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 07:00
marowi schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:41:
Mha, komt het vaker voor, het komt voor. Niet vaak.
Ik heb wel eens eerder afgebroken elektrodes gezien, kan gebeuren helaas.
Nieuwe bougies besteld, gelukkig maar 4 gedaan voor wat reserve, bleek dat bij 1 van de 4 nieuwe er al een hoekje uit het porselein om de centrale elektrode mist.

Zo gaat het wel snel met een productiefoutje schijnbaar. Kan me zomaar voorstellen dat dat de levensduur van de elektrode beperkt. Misschien volgende keer maar voor de NGK equivalent gaan i.p.v. Champion.

Maar goed, hij roffelt inmiddels weer als vanouds. Komende maanden maar even in de gaten houden.

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-09 15:21

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Goed, gisteren de motor (TDM900) even neergelegd tijdens het rijden.

Ik reed op een N-weg, trok op vanaf een rotonde en wilde van 3 naar 4 schakelen. Knijpen, niets. Shit, dacht ik, koppelingskabel gebroken. Naja, daar kijk ik thuis wel naar.
Maar, ik moest natuurlijk nog thuis komen...en daarvoor ook schakelen.
Bij het stoplicht aanrijdend sprong deze gelukkig op groen, dus die bocht kwam ik door om van de N-weg af te komen. Daarna kreeg ik hem wel in de 2 getrapt maar de neutraal was lastig te vinden.
Bij het eerste erf aan de rechterkant de motor daarop gestuurd, en geremd, voorwiel gaat op het grind weg, motor met noodstop uitgezet en soort van neergelegd. De valdop aan de rechterkant heeft het meeste wel opgevangen, paar krasjes op de kap en een gedeukt imago.
Motor zelf snel rechtop gezet, maar toch daar laten staan. Zeer vriendelijke mensen, ze brachten mij even thuis en 's avonds de motor met de aanhanger opgehaald.

Bleek dat de koppelingskabel niet gebroken was, maar uit de houder geschoten.
Ik heb hem er weer ingezet ter plaatse en kon hem op eigen kracht op de aanhanger rijden, maar eerst thuis eens goed kijken om hem weer te vertrouwen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:35
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:12:
Zeer vriendelijke mensen, ze brachten mij even thuis en 's avonds de motor met de aanhanger opgehaald.
Fijn dat die er nog zijn :-) Maar inderdaad wel verstandig om nu eerst uit te zoeken hoe dit kon gebeuren en uiteraard te voorkomen voor een volgende keer.

Grind is niet fijn, maar laatst reed ik op een weg waar net iets van vers gravel ofzo gestrooid was, hier voelde ik mij ook niet vetrouwd mee, zou niet willen weten wat er dan gebeurt als je plots moet remmen.

• UTwizard
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-09 21:37

Grrrr :(

Ik wou toch al nieuwe banden erop hebben en de Z is toe aan zijn jaarlijkse beurt, maar toch, irritant is het wel. Hij is gelukkig nog wel luchtdicht, dus die 30 kilometer naar de dealer toe durf ik nog wel (voorzichtig).

• theredone51
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:12:
Goed, gisteren de motor (TDM900) even neergelegd tijdens het rijden.

Ik reed op een N-weg, trok op vanaf een rotonde en wilde van 3 naar 4 schakelen. Knijpen, niets. Shit, dacht ik, koppelingskabel gebroken. Naja, daar kijk ik thuis wel naar.
Maar, ik moest natuurlijk nog thuis komen...en daarvoor ook schakelen.
Bij het stoplicht aanrijdend sprong deze gelukkig op groen, dus die bocht kwam ik door om van de N-weg af te komen. Daarna kreeg ik hem wel in de 2 getrapt maar de neutraal was lastig te vinden.
Bij het eerste erf aan de rechterkant de motor daarop gestuurd, en geremd, voorwiel gaat op het grind weg, motor met noodstop uitgezet en soort van neergelegd. De valdop aan de rechterkant heeft het meeste wel opgevangen, paar krasjes op de kap en een gedeukt imago.
Motor zelf snel rechtop gezet, maar toch daar laten staan. Zeer vriendelijke mensen, ze brachten mij even thuis en 's avonds de motor met de aanhanger opgehaald.

Bleek dat de koppelingskabel niet gebroken was, maar uit de houder geschoten.
Ik heb hem er weer ingezet ter plaatse en kon hem op eigen kracht op de aanhanger rijden, maar eerst thuis eens goed kijken om hem weer te vertrouwen.
De opening in de verstelschroef en de borgmoer en het handvat toevallig allemaal op 1 lijn gehad? Ik check altijd dat er minstens 1 van de 3 niet overlapt met de andere zodat de kabel er niet uit kan.

• Booyaa
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17-09 13:28
spacy schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:40:
[...]

Fijn dat die er nog zijn :-) Maar inderdaad wel verstandig om nu eerst uit te zoeken hoe dit kon gebeuren en uiteraard te voorkomen voor een volgende keer.

Grind is niet fijn, maar laatst reed ik op een weg waar net iets van vers gravel ofzo gestrooid was, hier voelde ik mij ook niet vetrouwd mee, zou niet willen weten wat er dan gebeurt als je plots moet remmen.
Moet zeggen dat dat echt een verademing is als je in Duitsland staat langs de weg en pech hebt. Of je nou stopt om even te genieten van het uitzicht of echt pech hebt er stoppen zoveel auto's om te vragen of ze je kunnen helpen _/-\o_

• Jolke
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 20:12
Ik heb het gelukkig nog niet gehad hier in Duitsland dat ik stil stond, maar ik stop altijd even als ik een motor stil zie staan. Even vragen of alles ok is. :)

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Booyaa schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:59:
[...]

Moet zeggen dat dat echt een verademing is als je in Duitsland staat langs de weg en pech hebt. Of je nou stopt om even te genieten van het uitzicht of echt pech hebt er stoppen zoveel auto's om te vragen of ze je kunnen helpen _/-\o_
Nou, die ervaring deel ik toch niet.
Alles uitgepakt, kappen er af, gereedschap er naast... (ik was mijn band aan het repareren), en alleen maar schaapachtig kijken bij het langs rijden. :/

Die ene keer dat iemand me vliegensvlug hielp was de nederlandse automobilist die ik net had ingehaald en zag dat het voorwiel wegzakte langs de rand van de parkeerplaats langs de B500 waardoor ik klem stond tegen de vangrail. Het was nog een GS rijder ook. :X :P Ben de man nog steeds dankbaar hoor ;)

@ hieronder \/\/\/: in dit geval wel. Hij had wel veel ruimte op zijn GS, maar niet voldoende om vrouw én kinderen mee te nemen. :P

[Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-09-2021 12:36]

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:13
Noem je nou een GS rijder een automobilist? :P

• mambo No5
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:10

mambo No5

Bad Apple?

Mag ik mijzelf bij deze ook melden in dit topic als kersverse motorrijder? Van de week mijn 1e exemplaar opgehaald:

Is een 2008 Suzuki Vstrom 650 en hoop er veel veilige kilometers mee te kunnen gaan maken. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Vrijdag
mambo No5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:11:
Mag ik mijzelf bij deze ook melden in dit topic als kersverse motorrijder? Van de week mijn 1e exemplaar opgehaald:

[Afbeelding]

Is een 2008 Suzuki Vstrom 650 en hoop er veel veilige kilometers mee te kunnen gaan maken. :)
Welkom *O*

• Jolke
mambo No5 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:11:

[Afbeelding]

A little bit of Suzuki and a little bit of Vstrom. :w
Welkom en inderdaad vele veilige km's gewenst!

• mambo No5
  • Laatst online: 19:10

mambo No5

Bad Apple?

Dank! ga er meteen van de week mee richting Luxemburg en verder, word een goede les in bochten pakken en rijden in het algemeen :D

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• 13art
  • Laatst online: 11:37

13art

Moderator Mobile
Gisteren vertelde mijn instructeur dat hij elke 2 a 3 maanden zowel bij zijn auto's als motoren hij de accu aan de druppellader legt. Want was zijn beredenatie, met het rijden wordt nooit de accu volledig opgeladen omdat de dynamo daar niet krachtig genoeg voor is.
Nou dacht ik dat een druppellader voornamelijk was bedoeld voor periodes waarin er nauwelijks gereden wordt en de accu uit zichzelf leeg loopt (wat schadelijk is voor de motor). Dat is ook wat ik het meeste hier terug lees.

Sterker nog, in mijn hybride auto wordt het accupakket nooit volledig opgeladen omdat dit schadelijk is voor de accu's (max rond de 80%).

Maar wat klopt nu? Is het inderdaad goed om de accu van een motor eens per 2 a 3 maanden aan de druppellader te leggen omdat hiermee de levensduur verlengd wordt, of is dit onzin en is dit alleen zinvol wanneer er een tijd niet gereden wordt op de motor?

...

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als de dynamo niet krachtig genoeg is om de accu bij te laden, dan zou je meer voertuigen langs de weg zien staan met een lege accu.
Bij motoren kan het nog wel eens penibel zijn als je veel stroomslurpers extra installeert. Extra (halogeen)lampen, handvatverwarming, zadelverwarming, airco... Mogelijk heeft je dynamo daar niet genoeg reserve voor.

Wat ook meespeelt is het gebruik. Ik kan me voorstellen dat een lesmotor vaak wordt uitgeschakeld om te kunnen overleggen. Daarna starten voor een AVB oefeningetje, en weer uit zetten. Zo trek je de accu op een gegeven moment wel leeg, omdat er niet genoeg tijd is om de accu weer op te laden. Dus ja, bij dat specifieke gebruik kan ik me er nog iets bij voorstellen.

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:30
13art schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:32:
Gisteren vertelde mijn instructeur dat hij elke 2 a 3 maanden zowel bij zijn auto's als motoren hij de accu aan de druppellader legt. Want was zijn beredenatie, met het rijden wordt nooit de accu volledig opgeladen omdat de dynamo daar niet krachtig genoeg voor is.
Nou dacht ik dat een druppellader voornamelijk was bedoeld voor periodes waarin er nauwelijks gereden wordt en de accu uit zichzelf leeg loopt (wat schadelijk is voor de motor). Dat is ook wat ik het meeste hier terug lees.

Sterker nog, in mijn hybride auto wordt het accupakket nooit volledig opgeladen omdat dit schadelijk is voor de accu's (max rond de 80%).

Maar wat klopt nu? Is het inderdaad goed om de accu van een motor eens per 2 a 3 maanden aan de druppellader te leggen omdat hiermee de levensduur verlengd wordt, of is dit onzin en is dit alleen zinvol wanneer er een tijd niet gereden wordt op de motor?
Hoe zou je reageren als je een full-option BMW K1600 koopt, en je accu na 2 lange dagen rijden leeg is?

Verwacht dat de dealer een heel boos telefoontje krijgt dan :+ De dynamo's worden op maximum gevraagde stroom berekend, en daar dienen ze rekening te houden met verwarming, navi, hellingshoeksensor, extra verlichting... Mits dit af-fabriek geleverd kan worden. Vaak zie je dat er wel al voorbereiding is voor handvatverwarming, en dan zal de dynamo daar ook op berekend zijn.

Wat @DrivinUCrazy zegt over het gebruik zal hier een grotere rol spelen, AVB is natuurlijk veel aan-uit-aan-uit-aan-uit, en dat is niet bevorderlijk voor je accuduur.

Bij auto's zie je vaak dat je een uurtje moet rijden nadat je m met een booster hebt opgestart, om de auto na stilzetten weer een aantal keer te kunnen starten. Stationair laten draaien helpt niet voldoende, omdat je dynamo dan vrijwel niks levert.

Aan de andere kant: het kan vast geen kwaad om ze een keertje aan de lader te leggen. Of het nodig is, is een ander verhaal.

[Voor 3% gewijzigd door NLDViane op 07-09-2021 12:54]

• cyntax
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:04
Als je een moderne lader hebt dan zie je het ook snel genoeg. Ik controleer het meestal wel tijdens een poetsbeurt elk kwartaal maar negen van de tien keer is de accu volledig opgeladen na 5 min aan de druppellader. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd grote stukken rij met zowel de auto als de motor. Mijn vriendin rijdt een stuk minder op haar motor maar ook die zit na 10 min wel vol.

Ik gebruik overigens nooit de druppelfunctie van de druppellader :+ , laad de accu vol en haal het daarna direct eraf.

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:07

Onzin, de meeste motoren pushen 14,5 ish volt naar een 12v accu. Dus dat gaat gewoon prima.

Als je veel stilstaat en je een alarm hebt of iets van een lekstroom dan kan het anders zijn. Maar een accu raakt niet leeg van rijden 😂

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-09 12:35
kneusteun schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:49:
[...]
Als je veel stilstaat en je een alarm hebt of iets van een lekstroom dan kan het anders zijn. Maar een accu raakt niet leeg van rijden 😂
Tenzij er dus iets aan je dynamo/gelijkrichter etc. circuit mankeert, wat ik wel eens heb gehad bij een oude Suzuki Gr650X. Maar goed, dit is eenvoudig te meten met een volt meter, zodra een motor stationair draait moet de voltmeter een ruime 14V aantikken.

Nog een grappige eigenschap van loodaccu's, vooral zichtbaar doordat ik een bluetooth CTEK accu-monitor aan mijn accu heb hangen: Bij lage temperaturen daalt de spanning van de accu vrij snel. Maar als overdag de zon weer gaat schijnen loopt de spanning ook weer op.

Alleen dit device neemt ook de nodige stroom, dus moet hem nu wel tussendoor iets vaker opladen als ik weinig rijdt 8)7

• kneusteun
spacy schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:23:
[...]

Tenzij er dus iets aan je dynamo/gelijkrichter etc. circuit mankeert, wat ik wel eens heb gehad bij een oude Suzuki Gr650X. Maar goed, dit is eenvoudig te meten met een volt meter, zodra een motor stationair draait moet de voltmeter een ruime 14V aantikken.

Nog een grappige eigenschap van loodaccu's, vooral zichtbaar doordat ik een bluetooth CTEK accu-monitor aan mijn accu heb hangen: Bij lage temperaturen daalt de spanning van de accu vrij snel. Maar als overdag de zon weer gaat schijnen loopt de spanning ook weer op.

Alleen dit device neemt ook de nodige stroom, dus moet hem nu wel tussendoor iets vaker opladen als ik weinig rijdt 8)7
Maar daarom als je een druppel lader gebruikt heb je niet eens door als er wat mis is 😆
Gewoon volt meter, veel motoren hebben er al 1.

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:48

Appels en peren.

De startaccu van een motorfiets is (doorgaans) een loodaccu. Je auto is een of andere lithium-vorm. Waar loodaccu's het fijn vinden om volledig geladen te zijn (en zelf de laadstroom beperken), is dat bij een lithium-accu echt anders.

Verder is het een onzin verhaal betreft het volledig opladen. De spanningsregelaar maakt vanuit de wisselspanning van de dynamo een gelijkspanning van 14.4V. Mocht het zo zijn dat de spanningsregelaar en/of de dynamo/motor te weinig vermogen levert om de gewenste laadstroom van accu te leveren, dan zal die spanning inzakken.

Het inzakken van de spanning zie je alleen bij een kapotte dynamo. Zelfs bij een stationair draaiende motor is de laadspanning op niveau. De laadstroom zal afnemen naar mate de accu voller is.

Het enige waar je over zou kunnen discussiëren is vaak starten icm korte ritten. Dan kan het zijn dat over tijd meer energie aan de accu wordt onttrokken dan kan worden bijgeladen. Maar daar kan de druppellader je ook niet bij helpen.

Het enige waar de druppellader bij helpt is het bijladen wat door de interne weerstand van de accu aan energie wordt onttrokken. Ik zie niet in waarom het leeglopen slecht zou zijn voor de motorfiets. Hooguit dat je hem op een gegeven moment niet meer krijgt gestart.
Het enige wat je hier over kunt zeggen is dat de accu kapot gaat door er veel energie uit te trekken (lees: starten), terwijl de accu praktisch leeg is.

tldr:
- Druppellader er aan om te voorkomen dat de accu over langere tijd langzaam leeg gaat.
- Een lopende motorfiets krijgt de accu prima vol.
- Als de startmotor de motor niet rond krijgt, stoppen met proberen, je accu gaat er aan. Aanduwen of eerst de accu opladen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• mphilipp
je zou toch mogen hopen dat dat in deze tijd van aerodynamische kennis niet tot de mogelijkheden hoort?
Tuurlijk, maar dan moet je per motor de windtunnel in. En dat doet (bijna) niemand. Ze maken een generiek scherm dat op verschillende motoren past, en heel nauwkeurig naar de airflow kijken doen ze vaak niet. Bij sommige motoren zijn de standaard schermpjes vaak een lachertje waar je meer last dan plezier van hebt. Andere merken gaan daadwerkelijk de windtunnel in, en dan heb je doorgaans een heel fijn scherm dat de meeste wind afvangt. Ik zeg doorgaans, omdat het voor iedereen blijkbaar verschillend is. Ik ben altijd erg tevreden geweest over de schermen op de BMW's die ik had/heb, maar sommigen zijn geobsedeerd door wind afvangen en klagen steen en been over de kwaliteit. Geen idee waar zij het over hebben, maar ik ben van gemiddelde lengte, misschien is het voor extra lange of juist korte mensen weer niet zo fijn. Misschien helpt de helm ook mee. Ik heb een Schuberth, die zijn erg stil en aerodynamisch, dus misschien merk ik er gewoon niets van. Maar als ik mijn hand achter het scherm hou tijdens het rijden, voel ik dat de wind het topje van de helm raakt. Daar heb ik geen last van. En ook niet dat ie aan mijn hoofd trekt door negatieve druk achter de helm. Dat doet de helm denk ik (spoilertje tegen buffeting).

Ik ben dus wel blij met een schermpje. Geen scherm is ook leuk, maar dan moet je goede kleding hebben en in de regen rijden is dan extra nat zeg maar... :+

• mphilipp
Lees net een review van de zogenaamde onderhoudsvrije M Endurance ketting van BMW. Eigenlijk een product van Regina Chain, maar BMW heeft meegeholpen of flink betaald, zodat zij er hun logo op mogen plakken.

Zoals de sceptici al verwachtten, is ie toch niet zo onderhoudsvrij als men aanvankelijk beweerden. Als je er helemaal niets aan doet, niet spannen en niet smeren, is het echt gauw gebeurd met de ketting. Hij rekt dan net zo hard en slijt ook gewoon. BMW heeft ook het onerhoudsvrij veranderd in onderhoudsarm, maar je moet alsnog om de zoveel km smeren en controleren op speling. Dat kun je ook met een 'normale' ketting die geen €300+ kost denk ik. Lees het verhaal hier.

Dussss....myth busted, I guess... :+

• Waaj
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:16:
Lees net een review van de zogenaamde onderhoudsvrije M Endurance ketting van BMW. Eigenlijk een product van Regina Chain, maar BMW heeft meegeholpen of flink betaald, zodat zij er hun logo op mogen plakken.

Zoals de sceptici al verwachtten, is ie toch niet zo onderhoudsvrij als men aanvankelijk beweerden. Als je er helemaal niets aan doet, niet spannen en niet smeren, is het echt gauw gebeurd met de ketting. Hij rekt dan net zo hard en slijt ook gewoon. BMW heeft ook het onerhoudsvrij veranderd in onderhoudsarm, maar je moet alsnog om de zoveel km smeren en controleren op speling. Dat kun je ook met een 'normale' ketting die geen €300+ kost denk ik. Lees het verhaal hier.

BMW doet aan marketing BS! :o

Dat wordt dus toch een kettingsmeersysteem monteren op m'n motor. :)

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:19

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

M14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:11:
[...]
Het enige waar de druppellader bij helpt is het bijladen wat door de interne weerstand van de accu aan energie wordt onttrokken. Ik zie niet in waarom het leeglopen slecht zou zijn voor de motorfiets. Hooguit dat je hem op een gegeven moment niet meer krijgt gestart.
Het enige wat je hier over kunt zeggen is dat de accu kapot gaat door er veel energie uit te trekken (lees: starten), terwijl de accu praktisch leeg is.
Je zegt al dat een loodaccu het fijn vindt om opgeladen te zijn. Daarbij wordt hij (dus) niet blij van een minder dan volgeladen toestand, met name leeg of bijna leeg. Als je dat stadium bereikt en je laat dat een tijdje duren, lever je capaciteit in en uiteindelijk sloop je de accu.

Een onderhoudslader zal een accu meten, beslissen om te laden (met bv. 1 A) daarna te druppelladen en regelmatig kijken of druppelladen noodzakelijk is. Een aantal laders kan ook nog een desulphatieprogramma opstarten. Behalve zelfontlading, kan er ook sprake zijn van een kleine verbruiker, zoals een alarm of USB voeding die niet helemaal volgens de regels der kunst is aangesloten. Dan voorkom je met een goede lader een lege accu na bv. 2 weken.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:24

thijsco19

KTM 990 SMT

mphilipp schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:16:
Maar dat was al vanaf het moment dat Regina diezelfde ketting ging verkopen.

Zie maar dat plaatje van jouw eigen link.

Inderdaad, het is dus geen onderhoudsvrije ketting maar een onderhoudsarme ketting.
Net zoals RVS geen roest vrij staal is maar roest vast staal.

Het was dus al effe bekend dat je weldegelijk onderhoud moet plegen maar minder dan een reguliere ketting.

Dat gezegd hebbende, de marketing was wel weer lekker bezig.. 8)7

[Voor 6% gewijzigd door thijsco19 op 07-09-2021 19:42]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• M14
Joepla schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:37:
[...]

Je zegt al dat een loodaccu het fijn vindt om opgeladen te zijn. Daarbij wordt hij (dus) niet blij van een minder dan volgeladen toestand, met name leeg of bijna leeg. Als je dat stadium bereikt en je laat dat een tijdje duren, lever je capaciteit in en uiteindelijk sloop je de accu.
Dit is nogal generaliserend. Het is niet zo dat een accu direct kapot gaat wanneer deze niet helemaal vol zit. Zelfs een accu met verminderde capaciteit (leeg toch belast of verouderd) kan prima een motor gestart krijgen. Maar de kans bestaat dat de 3e en 4e keer kort achter elkaar starten wat meer moeite kost.
Een onderhoudslader zal een accu meten, beslissen om te laden (met bv. 1 A) daarna te druppelladen en regelmatig kijken of druppelladen noodzakelijk is. Een aantal laders kan ook nog een desulphatieprogramma opstarten. Behalve zelfontlading, kan er ook sprake zijn van een kleine verbruiker, zoals een alarm of USB voeding die niet helemaal volgens de regels der kunst is aangesloten. Dan voorkom je met een goede lader een lege accu na bv. 2 weken.
Je hebt goed de doos van de lader gelezen :). Als je accu na 2 weken leeg is, moet je echt je motor na laten kijken. Ik heb hier een Yamaha R1, Honda CBR600RR en Kawasaki Z750 in de garage staan. Alle 3 starten ze zonder problemen nadat ze een winter zonder bijladen in de garage hebben gestaan.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Inderdaad, ik heb een motor met alarm en ook die startte nog prima na 2 maanden stilstand (buiten) afgelopen winter (geen warme).

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• theredone51
M14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:47:
[...]

Dit is nogal generaliserend.

[...]

Je hebt goed de doos van de lader gelezen :). Als je accu na 2 weken leeg is, moet je echt je motor na laten kijken. Ik heb hier een Yamaha R1, Honda CBR600RR en Kawasaki Z750 in de garage staan. Alle 3 starten ze zonder problemen nadat ze een winter zonder bijladen in de garage hebben gestaan.
Ook dat is wat generaliserend, een paar 4-cilinders zijn totaal niet te vergelijken met mijn 750cc één, of 1100cc tweecilinders wat betreft de belasting bij het starten. Als die niet aan de druppellader hangen dan kan je duwen na de winter :)

• kneusteun
Mijn 1000cc twee cilinder start prima na een winter zonder druppel lader.

Maar dat sluit niks uit natuurlijk. Maar het feit blijft dat als je om de twee weken de boel aan een lader hangt dan is dat wel een beetje nutteloos in mijn ogen.

• Freubel
  • Nu online
M14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:11:
[...]

Appels en peren.

De startaccu van een motorfiets is (doorgaans) een loodaccu. Je auto is een of andere lithium-vorm. Waar loodaccu's het fijn vinden om volledig geladen te zijn (en zelf de laadstroom beperken), is dat bij een lithium-accu echt anders.

Het inzakken van de spanning zie je alleen bij een kapotte dynamo. Zelfs bij een stationair draaiende motor is de laadspanning op niveau. De laadstroom zal afnemen naar mate de accu voller is.
Waarom heeft een motor eigenlijk een loodaccu ? Als een lithium accu nou lichter is en minder gevoelig ? Of lees ik dat verkeerd ?

• marowi
  • Niet online
Freubel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:35:
[...]

Waarom heeft een motor eigenlijk een loodaccu ? Als een lithium accu nou lichter is en minder gevoelig ? Of lees ik dat verkeerd ?
Ik heb twee lithium accu’s gehad van MotoBatt, dikke afrader.

“370 CCA” stond erop (Cold Cranking Amps). Mijn motorfiets (1170cc boxer) vereist 320 CCA.

Eerste sloeg onderweg naar vakantie in Duitsland met starten in protectie. Teruggestuurd.

Tweede sloeg ook in protectie met starten tijdens een rit.

Lood accu’s kakken gewoon wat in, Lithium accu’s slaan in de beveiliging… Niet handig. Dat gaat er pas vanaf na 2 minuten laden.

Ik rijd een elektrische auto op LiPo’s en heb er wat verstand van in verband met RC auto’s. Lithium accu’s zijn een top idee, maar voor zware motorblokken zou ik ze nog even overslaan. 4 cilindertjes doen ze waarschijnlijk prima.

Let wel op dat de capaciteit (Ah) bij Lithium accu’s vaak minder is omdat ze anders te duur worden en ze het niet nodig hebben voor het vermogen. Maar dat betekent wel dat ze sneller leeg zijn bij sluipverbruik (Lithium accu’s worden afgeraden voor motorfietsen met alarm) en contact aan zonder lopende motor.

Ik heb m’n geld terug gekregen en er weer een originele AGM in gepropt.

[Voor 13% gewijzigd door marowi op 07-09-2021 22:22]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 10:32

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

De accu van mijn camper heeft daar last van, als ik vergeet trickle charger aan te sluiten gaat hij soms tot 0v leeg.. dan moet ik recht jump starter met auto want de druppelaar trekt dat niet meer.. die accu gaat niet lang mee vrees ik..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• M14
Freubel schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:35:
[...]

Ze zijn een stuk duurder. Verder vindt zo'n accu een druppellader niet fijn. Daar moet je een andere lader voor kopen.
theredone51 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:16:
[...]

Ook dat is wat generaliserend, een paar 4-cilinders zijn totaal niet te vergelijken met mijn 750cc één, of 1100cc tweecilinders wat betreft de belasting bij het starten. Als die niet aan de druppellader hangen dan kan je duwen na de winter :)
Je mag een keer komen proberen mijn R1 (2015 model) aan te duwen. Mij lukt het niet, zelfs niet wanneer ik mijn volle gewicht op het zadel laat vallen. De compressie is dermate hoog dat het achterwiel gewoon blokkeert.

Ik denk eerder dat je accu wat slechter is of er toch wat verbruikers je accu langzaam leeg trekken.

[Voor 48% gewijzigd door M14 op 07-09-2021 22:39]

• mphilipp
[...]
Dan voorkom je met een goede lader een lege accu na bv. 2 weken.
Dat is inderdaad een hele slechte accu dan. Ik had er zo een in mijn GSA die ik kocht toen ie 2 jaar oud was. Maar die accu was klote. Ik heb er toen een Odyssey in gedaan, waar ik meer (goede) ervaring mee had. En die blijft gewoon een maand of 4 goed. Zelfs als de motor in de (relatieve) kou van de Nederlandse winter buiten staat. Gewoon starten met één druk.

• mphilipp
thijsco19 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:38:
[...]
Maar dat was al vanaf het moment dat Regina diezelfde ketting ging verkopen.
[knip]
Dat gezegd hebbende, de marketing was wel weer lekker bezig.. 8)7
En daar ging het juist om. De marketing was onderhoudsvrij, dus iedereen was erg benieuwd naar wat dat dan inhoudt... :+ Dat Regina een ander onderhoudsadvies geeft weet iemand die de ketting van BMW koopt natuurlijk niet.

De grap is natuurlijk dat in principe elke ketting, als je 'm erg goed onderhoudt, erg lang mee kan. Alleen moet je 'm dan zowat wekelijks spannen en vaak smeren (afhankelijk van je kilometers natuurlijk).

[Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 07-09-2021 22:47]

• kneusteun
M14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:34:
[...]

Ze zijn een stuk duurder. Verder vindt zo'n accu een druppellader niet fijn. Daar moet je een andere lader voor kopen.

[...]

Je mag een keer komen proberen mijn R1 (2015 model) aan te duwen. Mij lukt het niet, zelfs niet wanneer ik mijn volle gewicht op het zadel laat vallen. De compressie is dermate hoog dat het achterwiel gewoon blokkeert.

Ik denk eerder dat je accu wat slechter is of er toch wat verbruikers je accu langzaam leeg trekken.
Dan niet in de 1 zetten ;)
In de twee of drie duw je hem wel aan.

• InZane
kneusteun schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:02:
[...]

Ik heb 't met de CB1000 nog niet geprobeerd, maar met de CBR600 lukte het idd wel in z'n 2 :)

Kan me wel indenken dat de 1000 iets moeilijker zal gaan.

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 19:03

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

kneusteun schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:02:
[...]

Het Crossplane blok is dan wel een 4 cilinder, de opbouw geeft hem meer de compressie van een 2 cilinder. Die aanduwen valt echt vies tegen.

Ook met elektrisch starten hoor je dat het veel meer moeite kost dan een gewone 4 cilinder.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

A13X schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:17:
[...]

Het Crossplane blok is dan wel een 4 cilinder, de opbouw geeft hem meer de compressie van een 2 cilinder. Die aanduwen valt echt vies tegen.

Ook met elektrisch starten hoor je dat het veel meer moeite kost dan een gewone 4 cilinder.
Ik wil er best wel een extra lekker biertje op inzitten als @kneusteun m'n MT10 aangeduwd gaat kunnen krijgen.... Vrees voor hem alleen dat wij op het terras kunnen gaan zitten lachen terwijl hij zich zelf in 't zweet werkt voor 'niets'

:9

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Bioflap
De Stelvio is nu voorzien van een volledig instelbare TFX achterschokbreker! Hij staat nu weer bij JJ Suspension voor 't volgende:
- Nieuwe balhoofdlager (was flink naar de kloten)
- Nieuwe wiellagers
- Voorpoten revisie;
- Progressieve veren in voorpoten.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat rijden als ik 'm ophaal. Ze gaven aan dat de voorpoten er scheef inzaten, waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar zelf het wiel weer heeft gemonteerd.. Het budget voor de motoren is er weer doorheen voor dit en volgend jaar :+

• kneusteun
Will_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik wil er best wel een extra lekker biertje op inzitten als @kneusteun m'n MT10 aangeduwd gaat kunnen krijgen.... Vrees voor hem alleen dat wij op het terras kunnen gaan zitten lachen terwijl hij zich zelf in 't zweet werkt voor 'niets'

Zeg niet perse dat het werkt, maar met mijn KTM maakte dat het verschil. Het proberen waard lijkt me.
Misschien dat mijn 100kg afgetrainde lijf ook meehelpt ;)

• Jolke
VTR 1000 krijg ik ook niet aagelopen... zelfs niet van de berg naar beneden laten rollen en in 1-2-3e versnelling. Wiel blokkeert gewoon. 8)7

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Will_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik zet er nog een (speciaal)biertje bij om mijn XT1200Z aan te duwen.

@Bioflap Mooi spul van TFX. Als mijn achtershock eens versleten is komt er ook iets van TFX onder. :Y

• Bioflap
DrivinUCrazy schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:32:
[...]

Ik zet er nog een (speciaal)biertje bij om mijn XT1200Z aan te duwen.

@Bioflap Mooi spul van TFX. Als mijn achtershock eens versleten is komt er ook iets van TFX onder. :Y
Ik kende TFX eigenlijk niet, maar ze hebben blijkbaar aardig wat ervaring met allroads en offroad motoren. Kan niet wachten om hem op te halen.. :9~

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ken ze toevallig wel, omdat ze voor mij op fietsafstand zitten. Wat vrienden van me hebben ook TFX spul eronder zitten. Onder andere op een Triumph Tiger.
Als ik bij off-the-road.de aftermarket onderdelen zou kopen specifiek voor de Ténéré / T700 / Super Ténéré, kom ik ook automatisch bij TFX uit. Dan kan ik ze net zo goed direct in Weert halen.

• Bioflap
DrivinUCrazy schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:54:
Ik ken ze toevallig wel, omdat ze voor mij op fietsafstand zitten. Wat vrienden van me hebben ook TFX spul eronder zitten. Onder andere op een Triumph Tiger.
Als ik bij off-the-road.de aftermarket onderdelen zou kopen specifiek voor de Ténéré / T700 / Super Ténéré, kom ik ook automatisch bij TFX uit. Dan kan ik ze net zo goed direct in Weert halen.
Ah dat is ideaal zeg! Ik zag dat je voor het nieuwere spul (T700) ook een Touratech schokbreker kan kopen. Nu is deze schokbreker sowieso beter dan de standaard Sachs die er onder zat, maar ook is de hoge/lage snelheid qua demping in te stellen. Geen idee hoe/waar ik dat verschil ga merken maar ben erg benieuwd :+

• marowi
  • Niet online
Touratech is vaak (altijd?) Tractive, wat ook Nederlands is. Oude medewerkers van WP Suspension Malden die voor zichzelf zijn begonnen toen WP uit Nederland weg ging.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Bioflap schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:36:
De Stelvio is nu voorzien van een volledig instelbare TFX achterschokbreker! Hij staat nu weer bij JJ Suspension voor 't volgende:
- Nieuwe balhoofdlager (was flink naar de kloten)
- Nieuwe wiellagers
- Voorpoten revisie;
- Progressieve veren in voorpoten.

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat rijden als ik 'm ophaal. Ze gaven aan dat de voorpoten er scheef inzaten, waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar zelf het wiel weer heeft gemonteerd.. Het budget voor de motoren is er weer doorheen voor dit en volgend jaar :+

[Afbeelding]
Hoe was jullie trip naar Mandello del Lario eigenlijk? Hoe reed het met zijn 2en + bagage op de motor?
Of heb ik de post met foto's en verslag gemist :P :+

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• Bioflap
Bommes schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
[...]

Hoe was jullie trip naar Mandello del Lario eigenlijk? Hoe reed het met zijn 2en + bagage op de motor?
Of heb ik de post met foto's en verslag gemist :P :+
Haha die trip was echt geweldig. We hebben in 2 weken een dikke 3000km gereden. Doordat we geen plannen hadden hebben we van de locals de mooie plekken te horen gekregen, en zijn daar dus overal langs gereden. De eerste 2 dagen was 650km en allemaal binnendoor, waardoor m'n vrouw een beetje begon te klagen. Uiteindelijk dus iets meer afwisseling gezocht met de snelweg, waar je dan iets meer kan ontspannen. Het was voor ons beide echt de mooiste ervaring uit ons leven, waarbij zelfs uren regen niets uitmaakte. Je krijgt zoveel meer mee van de omgeving, en we hebben zoveel gezien dat ik nu nog moment heb van fuck, dat hebben we ook nog gezien!

De Stelvio heeft het verder perfect gedaan. Alles paste goed in de 3-koffers, we konden goed zitten en genoeg kracht. Wat we wel geleerd hebben is dat het halverwege augustus best druk is op de mooie plekken, en het wat meer moeite kost om een betaalbaar hotel te vinden.. Er was echter geen moment dat we onder een brug moesten slapen, dus zeer tevreden!

Wat betreft de Stelvio merkte ik in haarspeldbochten en rotondes dat het stuur soms heen en weer klapperde, en de voorkant maar bleef "springen". Dat is straks als 't goed is verdwenen. Verder op de drempels heel rustig aan gedaan om te zorgen dat de achterveer het overleefde. :+

Nog wel een ding, heeft iemand ooit de Mont Blanc tunnel gereden? 2x een flits in m'n bakkes, maar ik reed niet te snel. Schrok mij de touwtyfus :o

• kneusteun
Jolke schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:15:
VTR 1000 krijg ik ook niet aagelopen... zelfs niet van de berg naar beneden laten rollen en in 1-2-3e versnelling. Wiel blokkeert gewoon. 8)7
Zoals gezegd ik geef geen garantie, maar het is met mijn ktm gelukt 1000cc twee cilinder en met de XRV 750.
Had verwacht dat die ktm ook wel aardig wat compressie had maar dat valt dan blijkbaar mee..

• Jolke
Bioflap schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:47:
[...]

Nog wel een ding, heeft iemand ooit de Mont Blanc tunnel gereden? 2x een flits in m'n bakkes, maar ik reed niet te snel. Schrok mij de touwtyfus :o
Ik ben geen fan van 'van voren' flitsen. Niet de beste plek in een tunnel om een schrikreactie te krijgen. :X

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kneusteun schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:50:
[...]

Zoals gezegd ik geef geen garantie, maar het is met mijn ktm gelukt 1000cc twee cilinder en met de XRV 750.
Had verwacht dat die ktm ook wel aardig wat compressie had maar dat valt dan blijkbaar mee..
Ja, wa's dâ nou weer :o Wil je nou een paar biertjes verdienen of niet? >:) :9

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:32

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

DrivinUCrazy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:50:
De situatie is dan vergelijkbaar met een verbodsbord met een autosymbool er in. "Verboden voor motorvoertuigen met meer dan 3 wielen" Er zijn overigens maar weinig mensen die dát weten.
De meeste quads staan (stonden?) als "driewielig voertuig" geregistreerd, en die mogen daar dus wel degelijk in.
Sorry voor de late reactie, maar dit klopt echt niet. Als je helemaal wilt mierenneuken dan heet de categorie in Regeling Voertuigen "driewielig motorrijtuig", maar waar het om gaat is dat ze gewoon vier wielen hebben. Zo zijn bijvoorbeeld de rijbewijsregels na 2013 veranderd voor trikes (drie wielen) maar mag je op een quad nog steeds met rijbewijs B want vier wielen. Het bord C06 dat je aanhaalt geld trouwens voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen, niet drie. Helaas, geen slimmigheidjes of foutjes die maar weinig mensen weten. De verschillende wetten zitten een stuk meer solide in elkaar dan je denkt. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• kneusteun
Will_M schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:44:
[...]

Ja, wa's dâ nou weer :o Wil je nou een paar biertjes verdienen of niet? >:) :9
Zoals je wist werkte mijn vriendin bij een craft beer brouwerij. Dus heb nog voldoende stock ;)

• Booyaa
Echt een gigantische n00b vraag hier maar de kappen van mijn Street Rally zitten met 2 bouten vast en aan de bovenkant moet je het vastzetten met of schuimrubber wat aan elkaar plakt of een andere manier.

De vorige eigenaar heeft het gedaan met wat lijkt op 'Dual lock' zelfklevend klittenband of Velcro(?) maar heeft iemand een idee waar je dit fysiek kan halen in een winkel? Ik moet het namelijk eigenlijk voor morgen hebben.

Een andere oplossing is ook welkom

• cyntax
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17:04
@Booyaa weet je zeker dat het origineel is? Heb nog nooit motoronderdelen met velco vast zien zitten… anyways… bij de Action kan je dubbelzijdig zelfklevend velcro strips kopen in verschillende vormen en maten voor een prikkie. Ik zou het alleen niet gebruiken om motoronderdelen mee vast te maken 😂. Om welk deel van het kuipwerk gaat het eigenlijk?

[Voor 7% gewijzigd door cyntax op 08-09-2021 21:51]

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Booyaa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:13:
Echt een gigantische n00b vraag hier maar de kappen van mijn Street Rally zitten met 2 bouten vast en aan de bovenkant moet je het vastzetten met of schuimrubber wat aan elkaar plakt of een andere manier.

De vorige eigenaar heeft het gedaan met wat lijkt op 'Dual lock' zelfklevend klittenband of Velcro(?) maar heeft iemand een idee waar je dit fysiek kan halen in een winkel? Ik moet het namelijk eigenlijk voor morgen hebben.

klittenband tape haal je toch zo bij de action/kruidvat/zeeman/etc?

edit: maar lijkt me niet origineel nee. Aan de andere kant, als t goed werkt..

[Voor 5% gewijzigd door noes op 08-09-2021 23:00]

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• theredone51
Booyaa schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:13:

Had je gisteren op Bol.com gekeken voor 23u59, had je het vandaag binnen gehad. Maar is bij de meeste 'betere DHZ' / ijzerwaren / gereedschapswinkels ook te krijgen.

3M dual lock of Velcro is goed van elkaar te onderscheiden door de vorm van de haken / ogen. Bij 3M dual lock zijn beide kanten van de verbinding hetzelfde, bij Velcro is er 1 kant met haakjes en de andere kant van 'stof'.

• kneusteun
Bij een bouwmarkt is dat wel te krijgen.

https://www.toolstation.n...d/p26011?searchstr=klitte

[Voor 53% gewijzigd door kneusteun op 09-09-2021 08:48]

• Vrijdag
Bioflap schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:47:
[...]

Gewoon wheelie maken, heb je geen last van die flits 8)

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 08:00
cyntax schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:50:
@Booyaa weet je zeker dat het origineel is? Heb nog nooit motoronderdelen met velco vast zien zitten… anyways… bij de Action kan je dubbelzijdig zelfklevend velcro strips kopen in verschillende vormen en maten voor een prikkie. Ik zou het alleen niet gebruiken om motoronderdelen mee vast te maken 😂. Om welk deel van het kuipwerk gaat het eigenlijk?
Nou, Honda bijvoorbeeld gebruikt regelmatig stukjes Velcro om eindstukjes van een zijkuip of zadel nog op zij plek te houden. Is wel behoorlijke dikke kwaliteit.

...

• Jolke
Vrijdag schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:22:
[...]

Gewoon wheelie maken, heb je geen last van die flits 8)
Goed idee, dan zien ze je nummerbord op je helm niet. :+

• BvZwolle
  • Laatst online: 17-09 11:43
DrivinUCrazy schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:54:
Als ik de specificaties zo zie, lijkt het allemaal een beetje op Hyperpro en Wilbers. Is dit dan vergelijkbaar of hebben ze hier beter spul?

• Bioflap
BvZwolle schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:51:
[...]

Als ik de specificaties zo zie, lijkt het allemaal een beetje op Hyperpro en Wilbers. Is dit dan vergelijkbaar of hebben ze hier beter spul?
Is denk ik lastig te zeggen, maar als ik online kijk hebben ze het erover dat TFX beter is dan een Ohlins, Hyperpro of Wilbers. Touratech blijkt dezelfde componenten te gebruiken als TFX, maar dan is TFX een stuk goedkoper.

Wat betreft mijn Stelvio hebben ze 'm daar op maat gemaakt in een paar dagen tijd. Ze hebben hierbij het gewicht van de Stelvio gemeten en daar mijn gewicht bij opgeteld. De schokbreker is nu dus zonder preload "perfect" afgesteld voor mij. Mocht ik met passagier en baggage gaan rijden heb je nog meer dan voldoende preload over om erin te draaien.

Mijn vorige schokbreker was al eens te ver doorgeveerd, want er zaten sporen op het spatbord :+

• marowi
  • Niet online
Touratech gebruikt dezelfde componenten als Tractive. Ik denk dat wat betreft offroad TFX/Tractive idd wel beter is dan Ohlins.

• kneusteun
Reiger toch wel de top niet?

• Bioflap
Kreeg een telefoontje vanuit JJ Suspension dat mijn voorpoten heel erg onderhoud nodig hadden. Is volgens de historie bij 40k KM gebeurt (25k geleden en 1,5 jaar). Hierdoor veerde hij zo brak aan de voorkant. Verder hebben ze progressieve veren kunnen vinden, dus die komen er ook in. Zie hoe zwart de olie is wat er uit kwam :+

• Booyaa
theredone51 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 07:19:
[...]

Had je gisteren op Bol.com gekeken voor 23u59, had je het vandaag binnen gehad. Maar is bij de meeste 'betere DHZ' / ijzerwaren / gereedschapswinkels ook te krijgen.

3M dual lock of Velcro is goed van elkaar te onderscheiden door de vorm van de haken / ogen. Bij 3M dual lock zijn beide kanten van de verbinding hetzelfde, bij Velcro is er 1 kant met haakjes en de andere kant van 'stof'.
Ja, kwam ik ook achter. Maar het bleek achteraf gewoon beschikbaar te zijn bij Ten Kate in Nieuwleusen _/-\o_

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Bioflap schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:25:
Kreeg een telefoontje vanuit JJ Suspension dat mijn voorpoten heel erg onderhoud nodig hadden. Is volgens de historie bij 40k KM gebeurt (25k geleden en 1,5 jaar). Hierdoor veerde hij zo brak aan de voorkant. Verder hebben ze progressieve veren kunnen vinden, dus die komen er ook in. Zie hoe zwart de olie is wat er uit kwam :+
[Afbeelding]
Ik heb ook progressieve veren in mijn voorvork zitten, van Hyperpro. Door J&Je compleet nieuw opgebouwd.
In eerste instantie wat te veel olie er in waardoor het wel heel erg stug was allemaal.
Daar hebben ze na een extra bezoekje netjes opgelost.

Een andere achter veer zou ik ook wel willen. Mijn motor is nog pas 7500km oud dus echt versleten is het nog niet. Maar voor het wat leukere offroad werk is het standaard ding echt net zo nuttig als een banaan. :o

Na de vakantie (nu nog met vrouw + kind en caravan in de Vogezen) eerst maar weer eens gewoon gaan rijden op de motor als ik straks thuis ben.
Kijken of ik elke week een ritje gepland ga krijgen. Het ding staat me veel te veel stil eigenlijk. :N

[Voor 3% gewijzigd door Bommes op 10-09-2021 08:49]

Dustyroads.nl - Adventure begins when you bring inappropriate equipment to remote places

• WiLLoW_TieN
  • Laatst online: 21:26
Morgenochtend 'weer' naar Lewedorp voor 3 dagen.
Motor camping de brakke Zeeuw.
De vriendin die rijdt nu zelf mee 👍🏻
We vertrekken vanuit Kampen.

W204 '13 ✅

Pagina: 1 ... 343 ... 346 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee