13art schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:32:
Gisteren vertelde mijn instructeur dat hij elke 2 a 3 maanden zowel bij zijn auto's als motoren hij de accu aan de druppellader legt. Want was zijn beredenatie, met het rijden wordt nooit de accu volledig opgeladen omdat de dynamo daar niet krachtig genoeg voor is.
Nou dacht ik dat een druppellader voornamelijk was bedoeld voor periodes waarin er nauwelijks gereden wordt en de accu uit zichzelf leeg loopt (wat schadelijk is voor de motor). Dat is ook wat ik het meeste hier terug lees.
Sterker nog, in mijn hybride auto wordt het accupakket nooit volledig opgeladen omdat dit schadelijk is voor de accu's (max rond de 80%).
Maar wat klopt nu? Is het inderdaad goed om de accu van een motor eens per 2 a 3 maanden aan de druppellader te leggen omdat hiermee de levensduur verlengd wordt, of is dit onzin en is dit alleen zinvol wanneer er een tijd niet gereden wordt op de motor?
Appels en peren.
De startaccu van een motorfiets is (doorgaans) een loodaccu. Je auto is een of andere lithium-vorm. Waar loodaccu's het fijn vinden om volledig geladen te zijn (en zelf de laadstroom beperken), is dat bij een lithium-accu echt anders.
Verder is het een onzin verhaal betreft het volledig opladen. De spanningsregelaar maakt vanuit de wisselspanning van de dynamo een gelijkspanning van 14.4V. Mocht het zo zijn dat de spanningsregelaar en/of de dynamo/motor te weinig vermogen levert om de gewenste laadstroom van accu te leveren, dan zal die spanning inzakken.
Het inzakken van de spanning zie je alleen bij een kapotte dynamo. Zelfs bij een stationair draaiende motor is de laadspanning op niveau. De laadstroom zal afnemen naar mate de accu voller is.
Het enige waar je over zou kunnen discussiëren is vaak starten icm korte ritten. Dan kan het zijn dat over tijd meer energie aan de accu wordt onttrokken dan kan worden bijgeladen. Maar daar kan de druppellader je ook niet bij helpen.
Het enige waar de druppellader bij helpt is het bijladen wat door de interne weerstand van de accu aan energie wordt onttrokken. Ik zie niet in waarom het leeglopen slecht zou zijn voor de motorfiets. Hooguit dat je hem op een gegeven moment niet meer krijgt gestart.
Het enige wat je hier over kunt zeggen is dat de accu kapot gaat door er veel energie uit te trekken (lees: starten), terwijl de accu praktisch leeg is.
tldr:
- Druppellader er aan om te voorkomen dat de accu over langere tijd langzaam leeg gaat.
- Een lopende motorfiets krijgt de accu prima vol.
- Als de startmotor de motor niet rond krijgt, stoppen met proberen, je accu gaat er aan. Aanduwen of eerst de accu opladen.