You can’t buy happiness… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Suzuki Boulevard C50 & Yamaha FJR 1300
Tip van HK-suspension gekregen: Na een rit de binnenpoten poetsen met wat siliconenspray of wd40 of iets dergelijks op een doekje.
Vuilt hecht dan niet, koekt niet vast (geholpen door hete remschijven) maar schuift weg ipv dat het de keerringen te lijf zal gaan.
Op deze manier had iemand met een multistrada (kennelijk notoir voor zwakke keerringen) er 100k km met een setje gehaald.
Noodzakelijke bijlage: smeer vooral NIET je remschrijven mee, bij twijfel ff afnemen met remmenreiniger.
Als je binnenpoot alleen droog poetst, maak je de slijtage alleen maar erger (en zo had ik ook gauw een keer een keerring lek. Denk je goed bezig te zijn...)
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
:strip_exif()/f/image/Wg64s4XFOzsTOcEvCDpMIr9G.jpg?f=fotoalbum_large)
De nieuwe (naja) aanwinst, met verkoopfoto.
Als er echte foto's van zijn laat ik het wel zien, maar dat kan nog even duren.
:strip_exif()/f/image/s7OJE3Wsszfdfphw7TW1etsD.jpg?f=fotoalbum_large)
En het andere beunprojectje, mn overgebleven dashcam op de scooter geplakt.
Net even de beelden bekeken, het is een aardappel, maar kentekens zijn overdag te lezen en in het donker is het geschikt voor de situatieschets, dus goed genoeg
Als ik me echt verveel bouw ik m nog een keer in de voorkuip met een plexiglas schermpje dr voor.
Aardappelkwaliteit:
:strip_exif()/f/image/HiZs9kQVK1srwoJpCmW2WxNm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door 4x2 op 25-08-2021 16:52 ]
leeg
Och, binnen Nederland is alles relatief in de buurt toch?f2ride2001 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:15:
[...]
Dan zit je wel heel dicht bij mij![]()
Edit: dat was het vertrekpunt..... ow ok.
Wellicht een keer samen rijden?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Ik heb lokaal geen koelvloeistof kunnen vinden, die wordt besteld. Ik heb wel het systeem helemaal gespoeld met gedemineraliseerd water (gedestilleerd kon ik hier ook niet vinden). Ik vond wat er in zat bijzonder donker voor koelvloeistof. Nu dat ik alle kuipdelen aan de voorzijde los heb, ben ik meteen maar aan de slag gegaan voor een grote beurt._eLMo_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:51:
Motor stationair warm laten draaien tot de fan aan slaat, en dan kijken waar hij lekt? Oppassen, warm koelvloeistof is warm
Also, pas op, houd je temperatuurmeter in de gaten, want je fan kan kapot zijn (En dat hij daarom te warm wordt -> overdruk -> koelvloeistof naar buiten gooien).
:strip_exif()/f/image/0E0hJ3zxNUOmMGH5VVKvTsaX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lcAlefLqgPhfZP3kxLvz1XCu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uTR3QMGfa3hDXKvAy7R2oY3H.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mensen vaak vergeten is dat er in koelvloeistof ook een conservator zit. Als die is uitgewerkt wordt het aluminium aangevreten en krijg je die prachtige donkere kleur.
Bedankt voor de info! Weet je ook wat een aan te raden termijn is om controle danwel vervanging uit te voeren?f2ride2001 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:46:
Dat is inderdaad wel erg donker voor koelvloeistof.
Wat mensen vaak vergeten is dat er in koelvloeistof ook een conservator zit. Als die is uitgewerkt wordt het aluminium aangevreten en krijg je die prachtige donkere kleur.
Elke 4 jaar, en eventueel tussentijds meten. Als je fiets ouder wordt en er komt meer verontreiniging in (door slecht werkende keerringen enzo), dan wellicht vaker. Eigenlijk moet je gewoon de kleur van je KVS in de gaten houden of liefst meten en op basis daarvan vervangen.dier schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:55:
[...]
Bedankt voor de info! Weet je ook wat een aan te raden termijn is om controle danwel vervanging uit te voeren?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Hm, meten zou eigenlijk wel makkelijk moeten zijn maar ik merkte dat er geen koelvloeistof in het reservoir terecht komt. Dat is nog iets wat ik moet uitvogelen. In de service manual wordt er gesproken van een capaciteit van 2.51L in de loop en nog eens 0.25L in het reservoir maar ik kreeg er net iets van 2.2L in en het reservoir blijft leeg. Bij het legen van de loop heb ik trouwens de radiotor outlet hose en de oil cooler outlet hose onderaan losgekoppeld. Dit leek mij de laatste punten in t systeem._eLMo_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
Elke 4 jaar, en eventueel tussentijds meten. Als je fiets ouder wordt en er komt meer verontreiniging in (door slecht werkende keerringen enzo), dan wellicht vaker. Eigenlijk moet je gewoon de kleur van je KVS in de gaten houden of liefst meten en op basis daarvan vervangen.
[ Voor 10% gewijzigd door dier op 25-08-2021 21:03 ]
Ik zou de handleiding erop na slaan. Ik weet niet hoe het bij andere merken is, maar bij BMW moet je sinds 2012 bij elke fiets het koelvloeistof systeem vacuum vullen, anders ga je hem niet vol krijgen.dier schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:00:
[...]
Hm, meten zou eigenlijk wel makkelijk moeten zijn maar ik merkte dat er geen koelvloeistof in het reservoir terecht komt. Dat is nog iets wat ik moet uitvogelen. In de service manual wordt er gesproken van een capaciteit van 2.51L in de loop en nog eens 0.25L in het reservoir maar ik kreeg er net iets van 2.2L in en het reservoir blijft leeg. Bij het legen van de loop heb ik trouwens de radiotor outlet hose en de oil cooler outlet hose onderaan losgekoppeld. Dit leek mij de laatste punten in t systeem.
2.2 liter klinkt wel in de buurt though.
Net maar weer eens mijn spaarpotje ondersteboven gekeerd. Setje handschoenen omdat de vorige nu toch écht wel aan vervanging toe zijn. En een paar setjes remblokken. Gesinterd voor, organisch achter. Organisch achter omdat ik anders per 2 setjes blokjes weer een schijf opgevreten heb. Dat is me iets te gek.
Met het komende winteronderhoud komt het balhoofdlager nog aan de beurt, en vast ook nog wel een nieuw achterbandje. In combinatie met de zuigervervanging (+startmotor+accu) eerder dit jaar heb ik aan het eind van het jaar toch bijna een nieuwe fiets ervoor terug!
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ik heb net even rustig zonder zonlicht op m'n koker de handleiding doorgespit en ik zie nu pas dat er een tweede drain bolt te vinden is en dat ik zelf het coolant reservoir moet bijvullen. Ik ga morgen bij dageraad met gereedschap in den aanslag nog eens een poging wagen_eLMo_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:10:
[...]
Ik zou de handleiding erop na slaan. Ik weet niet hoe het bij andere merken is, maar bij BMW moet je sinds 2012 bij elke fiets het koelvloeistof systeem vacuum vullen, anders ga je hem niet vol krijgen.
2.2 liter klinkt wel in de buurt though.
Kan me niet herinneren dat ik iets heb aangepast, maar welke instelling zou dat kunnen zijn op een iPad?
En even over de schouder leggen en op de tank kloppen?kneusteun schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:26:
Bij 990 moet je zelfs de fiets “burpen” wat betekent dat je hem met de voorzijde omhoog moet tillen om de luchtbel te verwijderen.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Waarschijnlijk worden de plaatjes welke je NIET ziet op je iPad gehost op een extern domein wat niet vertrouwd wordt door de browser / Safari? Je krijgt dan van die roze vlakken ter grootte van het plaatje met daarin de link náár dat plaatje te zien.Hkuit schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:45:
Huh? Ik krijg ineens geen plaatjes meer te zien?
Kan me niet herinneren dat ik iets heb aangepast, maar welke instelling zou dat kunnen zijn op een iPad?
Ik heb dat hier thuis ook met plaatjes welke vanuit third-party advertentiedomeinen komen.... Google o.a. (Wordt in mijn geval veroorzaakt door een érg agressieve Firewall / DPI / IDS-IPS omgeving van mezelf).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als je denkt dat je fan kapot is kan het ook geen kwaad om eerst de zekering even te controleren._eLMo_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:51:
Also, pas op, houd je temperatuurmeter in de gaten, want je fan kan kapot zijn (En dat hij daarom te warm wordt -> overdruk -> koelvloeistof naar buiten gooien).
Bij mijn ouwe CBR sloeg de fan ineens ook niet meer aan en toen was de zekering dus stuuk. Weet tot op de dag nog steeds niet waarom. Heb de zekering toen gewoon vervangen en ik heb er nooit meer last van gehad.
Het waren maar 863 kilometertjes gisteren. Alleen jammer van de non-stop regen de laatste 85km naar huisR0y. schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:15:
[...]
Hé die route is voor mij zeker te doen als ik hem ietsje korter maak. Bedankt! Steenbergen is voor mij 50km, 600 op een dag vind ik net iets te veel. Dat doet enkel @timmie271.
Edit: verkeerd gelezen, route is zo zeker voor mij te doen. 50 heen, 300 route en weer 50 terug.
Gamertag: timmie271
Wel effe een spuugdoekje over je schouder leggenDrivinUCrazy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:09:
[...]
En even over de schouder leggen en op de tank kloppen?
Ik heb liever regen op het laatste stuk naar huis dan aan het begin van de rit... Thuis heb ik droge kleren en een warme douche, onderweg niet... Ik heb geen Goldwingtimmie271 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:51:
[...]
Het waren maar 863 kilometertjes gisteren. Alleen jammer van de non-stop regen de laatste 85km naar huis
Is ook zeker waar, maar tochChakotay schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:12:
[...]
Ik heb liever regen op het laatste stuk naar huis dan aan het begin van de rit... Thuis heb ik droge kleren en een warme douche, onderweg niet... Ik heb geen Goldwing
Gamertag: timmie271
Dan was de motor wel weer schoon van al dat stof uit Belgiëtimmie271 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:51:
[...]
Het waren maar 863 kilometertjes gisteren. Alleen jammer van de non-stop regen de laatste 85km naar huis
Ik heb het lek gevonden. Ik weet niet of ik er blij mee ben, ik had gehoopt dat het gewoon een losse slangklem was maar het is dus de radiator inlaatslang. Inmiddels is er een nieuwe besteld à 26 euro ex verzendkosten._eLMo_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:51:
Motor stationair warm laten draaien tot de fan aan slaat, en dan kijken waar hij lekt? Oppassen, warm koelvloeistof is warm
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/5qYVDUFODXqCcXfNJkLlw5zf.gif?f=user_large)
Beter dan er laat achter te komen en een vastloper te hebben
Goed gedaan, helemaal zelf opgelost, geeft altijd een relaxed gevoel
[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 26-08-2021 19:05 ]
:strip_exif()/f/image/xmVSFAxwbyYBJvDBPenhJ9Tg.jpg?f=fotoalbum_large)
Anyway, ik ben op zoek naar een bandenreparatieset. Eentje bij panne onderweg, waarmee ik m’n band zelf kan fixen en tenminste 300km naar huis of naar een bandenwinkel kan rijden. Heeft er iemand een tip? Is er iets kant en klaars waarbij ik geen compressor nodig heb?
1. Vervang die plakkerige draadjes elke 3-4 jaar. Kost geen drol, maar op begeven moment zijn ze te hard, dan gaan ze er moeilijk en en plakken ze het gat slechter.
2. Koop voldoende CO2 patronen. Meestal heb je er 2-3 nodig om je band enigszins op druk te brengen (afhankelijk van grootte patroon, er zijn verschillende maten). Let op dat je er meer koop, want bij veel mensen gaat het eerste patroon mis (vliegt er langs), en de tweede ook wel eens.
Het is in ieder geval wel duidelijk dat het lek isdier schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:03:
[...]
Ik heb het lek gevonden. Ik weet niet of ik er blij mee ben, ik had gehoopt dat het gewoon een losse slangklem was maar het is dus de radiator inlaatslang. Inmiddels is er een nieuwe besteld à 26 euro ex verzendkosten.
[Afbeelding]
Daar is weinig tegen in te brengen dat het daar lektdier schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:03:
[...]
Ik heb het lek gevonden. Ik weet niet of ik er blij mee ben, ik had gehoopt dat het gewoon een losse slangklem was maar het is dus de radiator inlaatslang. Inmiddels is er een nieuwe besteld à 26 euro ex verzendkosten.
[Afbeelding]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Voor onderweg kan je een simpel veter setje kopen. Ik heb zelf altijd deze compressor bij: https://www.xiaomiproduct...-draagbare-luchtpomp.html Neemt bijna net zoveel in beslag als dat je 5 patronen ofzo gaat meenemen. Desondanks ik een grote compressor thuis heb staan, gebruik ik de Xiaomi thuis nog zeer geregeld.badkuip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:25:
Recreatieve motorrijder meldt zich hier ook! Trotse eigenaar van een Honda CBF1000 uit 2008. Bijgenaamd de gouden koets (zie de voorste motor op deze foto). Foto is afgelopen zomer gemaakt tijdens een kampeerweekend België, Luxemburg en Duitsland, ergens in Luxemburg.
[Afbeelding]
Anyway, ik ben op zoek naar een bandenreparatieset. Eentje bij panne onderweg, waarmee ik m’n band zelf kan fixen en tenminste 300km naar huis of naar een bandenwinkel kan rijden. Heeft er iemand een tip? Is er iets kant en klaars waarbij ik geen compressor nodig heb?
Onderdeel van de set is onder andere die Xiaomi pomp die Thoit ook aanhaalt, het gewicht, formaat en prijs doen niet veel verschillen met de Airman compressor die de meeste RTW reizigers bij zich hebben. Daarnaast zijn CO2 patronen echt een geklooi heb ik gemerkt, maar wellicht ligt dat aan mijzelf. Wat mij verbaasde aan die Xiaomi pomp is toch wel de nette afwerking en het lichte gewicht.
Thuis heb ik verder een simpel veter setje maar onderweg heb ik geen zin om moeilijk te doen dus ben op aanraden van reviews die ik online heb gelezen gegaan voor een Dynaplug Pro Xtreme in RVS. Makkelijker pluggen dan dat gaat het niet worden en het scheelt weer een ronde afslepen aangezien mijn verzekeraar en de bijbehorende wegenwacht niet aan pluggen/veteren doet.
[ Voor 4% gewijzigd door cyntax op 27-08-2021 08:19 ]
cyntax schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:15:
Thuis heb ik verder een simpel veter setje maar onderweg heb ik geen zin om moeilijk te doen dus ben op aanraden van reviews die ik online heb gelezen gegaan voor een Dynaplug Pro Xtreme in RVS. Makkelijker pluggen dan dat gaat het niet worden en het scheelt weer een ronde afslepen aangezien mijn verzekeraar en de bijbehorende wegenwacht niet aan pluggen/veteren doet.
Hier ook gewoon een veter set voor onderweg, goedkoop, compact, in een tasje met de CO2 patronen.
Wat is FB ook echt een gedrocht, als je cookies wilt uitschakelen dan maken ze dat gewoon onmogelijk (of ik kijk eroverheen) en ook meteen plat gegooid worden met "maak gratis een account aan".
Als je meer views wilt -> Youtube
En ik kon het natuurlijk niet laten om even te prutsen om te kijken of ie dan wel zou lopen.
Dus:
- Carburateur in de reiniger en het ultrasoonbadje geknikkerd, vlotternaald & stationairsproeier vervangen (had ik toevallig liggen) en alles schoner weer in elkaar gezet.
- Benzinekraantje uit elkaar gehaald en alles een beetje schoongemaakt.
- Tank leeg laten lopen en er verse benzine in geduwd (met 1:50 aardbeienolie gemixt voor het geval de oliepomp kuren zou hebben)
- Bougie vervangen
- Inlaatspruitstuk dichtgekit en geplakt (is behoorlijk kapot gescheurd, dus daar moet wat anders voor geknutseld worden)
- Bandjes opgepompt en MSX kentekenplaat even dr op geschroefd
2x kicken en het ding deed het weer, vroeger maakten ze nog kwaliteit
Even snel een rondje over het industrieterrein gereden, ding is niet super snel, maar wel degelijk sneller dan de MSX (die MBX zou onbegrensd rond de 20PK moeten hebben, dus dat kan wel kloppen)
Nog even kijken wat ik er mee ga doen, wil eigenlijk een caferacertje maken met aliexpress spul, gewoon omdat het kan.
En een filmpje:
leeg
Hi,4x2 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:29:
Nou, vandaag de MBX maar zelf opgehaald omdat het anders heel ruk uit zou komen met van alles en nog wat.
En ik kon het natuurlijk niet laten om even te prutsen om te kijken of ie dan wel zou lopen.
Dus:
- Carburateur in de reiniger en het ultrasoonbadje geknikkerd, vlotternaald & stationairsproeier vervangen (had ik toevallig liggen) en alles schoner weer in elkaar gezet.
- Benzinekraantje uit elkaar gehaald en alles een beetje schoongemaakt.
- Tank leeg laten lopen en er verse benzine in geduwd (met 1:50 aardbeienolie gemixt voor het geval de oliepomp kuren zou hebben)
- Bougie vervangen
- Inlaatspruitstuk dichtgekit en geplakt (is behoorlijk kapot gescheurd, dus daar moet wat anders voor geknutseld worden)
- Bandjes opgepompt en MSX kentekenplaat even dr op geschroefd
2x kicken en het ding deed het weer, vroeger maakten ze nog kwaliteit
Even snel een rondje over het industrieterrein gereden, ding is niet super snel, maar wel degelijk sneller dan de MSX (die MBX zou onbegrensd rond de 20PK moeten hebben, dus dat kan wel kloppen)
Nog even kijken wat ik er mee ga doen, wil eigenlijk een caferacertje maken met aliexpress spul, gewoon omdat het kan.
En een filmpje:
[YouTube: Honda MBX 125 running after a long time]
Ben nieuw in de topic dus ik wil natuurlijk niet meteen de wijsneus uithangen..
Maar 20PK in een MBX?
Mag ik vragen wat voor uitvoering dat is... 50 of 80CC?
Mini Cooper R56 - Honda CB900F Bol D'or - Harley Davidson (AMF) CX250
Zie ook filmpje van een 125cc en dan is 20pk ook veel vergeleken met bijvoorbeeld een Honda Grom/ MSX125 die slechts 10 pk uit die cc's weet te halen.. (met 4 takt ipv 2 en huidige milieu maatregelen)
[ Voor 51% gewijzigd door mr_zippey op 27-08-2021 22:25 ]
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Voor zover ik weet zijn er drie versies geweest:mr_zippey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:19:
De 'echte' MBX was toch minimaal 80cc in mijn beleving en daarom in NL niet beschikbaar..![]()
Zie ook filmpje van een 125cc en dan is 20pk ook veel vergeleken met bijvoorbeeld een Honda Grom/ MSX125 die slechts 10 pk uit die cc's weet te halen.. (met 4 takt ipv 2 en huidige milieu maatregelen)
MBX AC03 50CC (49)
Voor Belgie, UK en wellicht Frankrijk gok ik?
MBX HC04 80CC (79)
Voor de Duitse markt ontwikkelt en met aangepaste carb ook geleverd in zowel UK als Frankrijk.
MBX AC05 50CC (49)
Weet zowel ik als Wikipedia bijzonder weinig van.
Origineel komt geen van deze motoren (brommers) boven de 12PK uit, vandaar mijn verbazing over de hierboven genoemde 20PK. Maar ik ben zeer geïnteresseerd!
Los daar van, dat is niet de reden dat hij niet in Nederland is geleverd. Destijds waren alleen "fietsen met hulpmotor" toegestaan. Elke brommer moest dus trappers hebben en dat had de MBX niet.
De Honda MT5 was volgens mij ook niet met trappers geleverd, maar wel in NL beschikbaar en ook in dezelfde periode.. Net als de TS50 van Suzuki of de Yamaha RD, of vallen die toevallig allemaal buiten de boot omdat ze 'offroad' zijn..Topje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:40:
[...]
Los daar van, dat is niet de reden dat hij niet in Nederland is geleverd. Destijds waren alleen "fietsen met hulpmotor" toegestaan. Elke brommer moest dus trappers hebben en dat had de MXX niet.
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Kijk eens naar de titel van het filmpjeTopje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:40:
Origineel komt geen van deze motoren (brommers) boven de 12PK uit, vandaar mijn verbazing over de hierboven genoemde 20PK. Maar ik ben zeer geïnteresseerd!
Maar een MSX is ook niet het beste vergelijk, die is zover teruggetuned om te voorkomen dat ie in de soep loopt, dan moet je een watergekoelde 125cc 4-takt pakken (bv een cbr125r, die heeft wel 13-14pk)mr_zippey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:19:
De 'echte' MBX was toch minimaal 80cc in mijn beleving en daarom in NL niet beschikbaar..![]()
leeg
Val me er alsjeblieft niet op aan want ik ben absoluut niet zeker vaan m'n zaak maar... De MT5 is geleverd met trappers.mr_zippey schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:49:
[...]
De Honda MT5 was volgens mij ook niet met trappers geleverd, maar wel in NL beschikbaar en ook in dezelfde periode.. Net als de TS50 van Suzuki of de Yamaha RD, of vallen die toevallig allemaal buiten de boot omdat ze 'offroad' zijn..

En dat was destijds genoeg om aan de regelgeving te voldoen, net als de Honda SS50 in tegenstelling tot de Honda CB50.

Ik zie ze langskomen op sites zoals AliExpress en eBay, maar weet iemand waar ik deze dingen fysiek in de winkel kan kopen?
Bij bmw heb je reparatie stekkers, die kosten weinig en kan je er dan zo aanpluggen en er zelf wat aan solderen. Heeft de Yamaha dealer dat ook niet?pl0xs schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:24:
Ik wil graag een TomTom aansluiten op de accessoire plug van mijn Yamaha MT-09. Echter ontbreken de connectoren en rubberen plugjes:
[Afbeelding]
Ik zie ze langskomen op sites zoals AliExpress en eBay, maar weet iemand waar ik deze dingen fysiek in de winkel kan kopen?
Digikey zou ook een goede optie zijn
Stekkers zijn AMP-seal zo te zien (superseal bij de webshop)
Heb er hier thuis ook wel wat liggen (van ali) net zoals aardig wat andere types, altijd handig.
[ Voor 59% gewijzigd door 4x2 op 28-08-2021 11:31 ]
leeg
Ik hoop het, ik ga daar vandaag langs!charrel schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
Bij bmw heb je reparatie stekkers, die kosten weinig en kan je er dan zo aanpluggen en er zelf wat aan solderen. Heeft de Yamaha dealer dat ook niet?
Cảm ơn4x2 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:30:
rdae.nl
Stekkers zijn AMP-seal zo te zien (superseal bij de webshop)
Heb er hier thuis ook wel wat liggen (van ali) net zoals aardig wat andere types, altijd handig.

Yep, nu heb ik echt nostalgische brommergevoelens
Snel rondje door wat achteraf weggetjes, video is net geupload, dus kwaliteit is nog ruk.
[ Voor 36% gewijzigd door 4x2 op 28-08-2021 14:48 ]
leeg
Ik had, medio/eind jaren '80 toen ik nog écht jong was, een 'Duitste' MBX110 en die liep destijds iets van 130Km/h op de teller. Watergekoeld 2-Takt blokje met precies even veel 'koelribben' als dat een NL MB5 had dus ik hoefde er bijna nooit de rollenbank mee op en als dat wel moest dan schakelde de 'agent' nooit verder dan de vierde versnelling terwijl er een zesbak onder hing.cooper_s1 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:28:
Gaat best wel! Ben benieuwd wat ie qua topsnelheid doet..
Ik loop naar de schuur en zie voor het eerst in 12 maanden mijn ouwe vertrouwde motor staan en ik denk...
Neeeee die ga ik niet weg doen.. even de bandjes oppompen en 2 keer tikken en lopen...
De motor een flinke beurt laten geven, alle vloeistoffen en alles laten nakijken ..
En waar hebben we het dan over.. Een honda africa Twin uit 1992 met 130K op de teller en alles is nog origineel qua motor en versnelling etc... hij bonkt, trilt schokt en pruttelt....maar nee hier ga ik nog jaren plezier van hebben.. op naar de 40 jaar voor de Twinnie....
[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 28-08-2021 19:29 ]
MuziekLiefhebbert
Ja niet mijn normale doen... maar goed een klote jaar achter de rug waar de interesse in de motor tot nul was gedaald... stond gelukkig wel droog en op de druppel lader418O2 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:36:
Je gaat er nog jaren plezier van hebben, maar had er al een jaar niet naar omgekeken?
MuziekLiefhebbert
Die moet je zéker niet wegdoen...oldsmelly schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:23:
Was in de verleiding om een nieuwe/jonge gebruikte motor te kopen....
Ik loop naar de schuur en zie voor het eerst in 12 maanden mijn ouwe vertrouwde motor staan en ik denk...
Neeeee die ga ik niet weg doen.. even de bandjes oppompen en 2 keer tikken en lopen...
De motor een flinke beurt laten geven, alle vloeistoffen en alles laten nakijken ..
En waar hebben we het dan over.. Een honda africa Twin uit 1992 met 130K op de teller en alles is nog origineel qua motor en versnelling etc... hij bonkt, trilt schokt en pruttelt....maar nee hier ga ik nog jaren plezier van hebben.. op naar de 40 jaar voor de Twinnie....
Jaren 90 motorfietsen zijn geweldig.
Nog lekker simpele techniek, goed zelf te onderhouden.
En leuk voor de TET enzo...
Perfecte adventure bike!
Beetje verwarrende omschrijving als je het mij vraagt.
De afbeelding toont 5 pennen en 5 bussen. De omschrijving zegt 1 stuk(s).
Datzelfde staat ook bij "Inhoud", namelijk 1 stuk(s).
Ga je vervolgens verder kijken, bevat het 20 onderdeeltjes. 5 pencontacten, 5 buscontacten, en de 10 seals. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken zeg.

Al met al kun je er dus inderdaad een paar verkloten. Als je de juiste tang niet hebt (je hebt een W-krimpprofiel nodig) kun je met een fijn punttangetje ook het spul goed bij elkaar knijpen en daarna solderen.

On another note: de motor heeft vandaag een hele grondige poetsbeurt gekregen. Daarna het scharnierpunt van het schakelpookje opnieuw ingevet, en toen ik toch daaronder aan het kijken was, zag ik wat vreemds. Het stootrubbertje waar de jiffy tegenaan springt, hangt er half af.
Ach, even kijken wat dat dingetje kost. 6 frikkin euro, en uiteraard nog de verzendkosten erbij.
[ Voor 23% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-08-2021 19:51 ]
Ik heb hier thuis 'gewoon' een goede rateltang van KnipEx met o.a. de 'juiste' bek & nog meerdere AMP bekkenDrivinUCrazy schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:47:
[...]
Beetje verwarrende omschrijving als je het mij vraagt.
De afbeelding toont 5 pennen en 5 bussen. De omschrijving zegt 1 stuk(s).
Datzelfde staat ook bij "Inhoud", namelijk 1 stuk(s).
Ga je vervolgens verder kijken, bevat het 20 onderdeeltjes. 5 pencontacten, 5 buscontacten, en de 10 seals. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken zeg.![]()
Al met al kun je er dus inderdaad een paar verkloten. Als je de juiste tang niet hebt (je hebt een W-krimpprofiel nodig) kun je met een fijn punttangetje ook het spul goed bij elkaar knijpen en daarna solderen.Inmiddels heb ik wél een passende universele tang hier liggen
On another note: de motor heeft vandaag een hele grondige poetsbeurt gekregen. Daarna het scharnierpunt van het schakelpookje opnieuw ingevet, en toen ik toch daaronder aan het kijken was, zag ik wat vreemds. Het stootrubbertje waar de jiffy tegenaan springt, hangt er half af.
Ach, even kijken wat dat dingetje kost. 6 frikkin euro, en uiteraard nog de verzendkosten erbij.Bij de eerstvolgende beurt zijn er vast wat OEM Yamaha onderdelen nodig (balhoofdlager wordt immers gaar), dan bestellen we dit dingetje wel mee.
Daarnaast had ik nog een vergelijkbaar probleem als @Gummiebeer, het stuk metaal om het stuur waar de spiegel in geschroefd zit was gebroken, en moest vervangen worden. Een vervangend onderdeel had ik al liggen, maar er moest nog een afgebroken bout uit de andere helft van dat ding... Eruit draaien was niet gelukt, uiteindelijk maar helemaal opgeboord en er een helicoil in gezet. Vervolgens moest het ding nog van de stuurbuis af, maar BMW heeft in zijn eeuwige wijsheid besloten dat de draden van de stuurverwarming niet non-destructief van het handvat los kunnen, en door de stuurbuis heen gaan

Ik geloof overigens dat de accu een beetje plat was:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ftavc3RVccsOYxDGuePovGJz.jpg?f=user_large)
Iets te weinig
Goed gevonden hoor, had het nooit eerder gezien. Wel onder andere (schakel)brommers.. maatjes hadden eerder genoemde brommers, zelf had ik een Kawasaki AR50, maar die heb ik ook nooit met trappers gezien..Topje schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 03:02:
[...]
Val me er alsjeblieft niet op aan want ik ben absoluut niet zeker vaan m'n zaak maar... De MT5 is geleverd met trappers.[Afbeelding]
En dat was destijds genoeg om aan de regelgeving te voldoen, net als de Honda SS50 in tegenstelling tot de Honda CB50.
zo eentje dus..

Mooie motor, die rechter.badkuip schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:25:
Recreatieve motorrijder meldt zich hier ook! Trotse eigenaar van een Honda CBF1000 uit 2008. Bijgenaamd de gouden koets (zie de voorste motor op deze foto). Foto is afgelopen zomer gemaakt tijdens een kampeerweekend België, Luxemburg en Duitsland, ergens in Luxemburg.
[Afbeelding]
https://www.dcamotorcycle...group_id=20000396&lang=nl ook gewoon afhalen in de winkelpl0xs schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:24:
Ik wil graag een TomTom aansluiten op de accessoire plug van mijn Yamaha MT-09. Echter ontbreken de connectoren en rubberen plugjes:
[Afbeelding]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Het is nog een ouderwetse navulbare accu inderdaad, er zat nog wel genoeg sap in gelukkigWill_M schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:36:
@Chakotay Kijk even of de platen niet 'droog' staan pér cel. Je accu op de foto is zo te zien nog een ouderwets Lood-Zuur ding wat er niet tegen kan als 'ie droog geladen wordt.
Ik heb het toevallig een paar dagen terug geprobeerd. Één van de framekappen van mijn R1 was afgebroken. Ik heb van mijn 3D printer wat filament gebruikt (ABS gekozen op basis van een pure gok). Om het plastic te versterker heb ik ijzerdraad en splitpennen gevormd en vervolgens verhit boven het fornuis en in het plastic geduwd. Aangevuld met het filament dat ik erop smolt met een oude soldeerbout. Lijkt allemaal heel stevig.Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
Iemand ervaringen met het lassen van plastic (ABS) ? Ik heb voor een koopje extra kappen voor mijn mt 09 street rally op de kop weten te tikken omdat het plastic rondom de oogjes lijken te breken. Maar ook de gekochte kappen hebben nog 1 scheur erin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra ik mijn radiatorslang binnen heb ga ik het geheel weer in elkaar zetten, dus dan weet ik pas of het daadwerkelijk duurzaam is.
:strip_exif()/f/image/6a7uOSmoKWFzh09RRBviZ5s1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SPrqkuGBR74A3MYpVNmitjQc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/igXt47xEdZkdiiswnxgkhUKi.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de laatste foto zit het rechter oog weer verbonden aan de rest van het kapje. Dat was voorheen niet het geval, natuurlijk.
Op minuut 6 ongeveer wordt door de beste meneer van het filmpje ook een oogje gerepareerd. Ik heb het soortgelijk aangepakt.Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
Iemand ervaringen met het lassen van plastic (ABS) ? Ik heb voor een koopje extra kappen voor mijn mt 09 street rally op de kop weten te tikken omdat het plastic rondom de oogjes lijken te breken. Maar ook de gekochte kappen hebben nog 1 scheur erin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Ducati 916 Superbike Full Restoration EP3
Zie je het heel erg? Ik heb ze vroeger wel geschuurd en geplakt met die bison metal lijm, is echt jaren blijven zitten op de zrx1200r. Combi metaal spul. Het is wel grijs dus beter als het niet in het zicht zit.Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met abs lassen scheurde het toen weer, met combimetaal is het gewoon wat dikker en steviger.
[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 29-08-2021 13:05 ]
Die oogjes niet zo, maar er zit wel een scheur in de kap wat zichtbaar is, helaas.charrel schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:04:
[...]
Zie je het heel erg? Ik heb ze vroeger wel geschuurd en geplakt met die bison metal lijm, is echt jaren blijven zitten op de zrx1200r. Combi metaal spul. Het is wel grijs dus beter als het niet in het zicht zit.
Met abs lassen scheurde het toen weer, met combimetaal is het gewoon wat dikker en steviger.
Je kan het wel schuren en spuiten eventueel. Het wordt echt goed hard.Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:14:
[...]
Die oogjes niet zo, maar er zit wel een scheur in de kap wat zichtbaar is, helaas.
Abs heb ik wel eens gefikst met andere stukjes abs opgelost in MEK. Doe dit niet aan de eettafel...Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wise enough to play the fool
LEGO is volgens mij van ABS. Heb ik wel eens zacht gemaakt door het langere tijd in aceton te leggen en er daarna iets mee ‘gelijmd’.teacher schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:42:
[...]
Abs heb ik wel eens gefikst met andere stukjes abs opgelost in MEK. Doe dit niet aan de eettafel...
Oudere LEGO wel, dus blokjes die je ergens nog hebt liggen moeten geen probleem geven. Ga dit niet zomaar proberen met een nieuwer Lego setje, ze zijn namelijk bezig met een 'groenere' vervanging van hun oorsponkelijke grondstof ABS, en ik durf zo niet te zeggen of dat nog steeds dezelfde eigenschappen heeft als ABS.Hkuit schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:37:
[...]
LEGO is volgens mij van ABS. Heb ik wel eens zacht gemaakt door het langere tijd in aceton te leggen en er daarna iets mee ‘gelijmd’.

Wise enough to play the fool
[YouTube: Hilarious British Motorcycle 1965 Safety Film - Vintage Triumph - Norton - BSA]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
:strip_exif()/f/image/xSlvv0rYTJyI3E0ICz6qlYwt.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen het nog licht was:
:strip_exif()/f/image/tfVQKY5OnzozKekkAsBL3nzb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zal later nog wel wat meer fotos uploaden!
Die K1300rcyntax schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:14:
Gisteren zwaar verkeken op de afstanden in de bergen zodoende in pikdonker en in de wolken nog om 21:00 Col du Galbier getrotseerd om aan de overkant te komen bij het volgende hotel… zeker geen aanrader. Route les Grandes Alpes kan je beter in 3 dagen relaxed doen in plaats van hoe wij er nu overheen jagen in 2 dagen.
[Afbeelding]
Toen het nog licht was:
[Afbeelding]
Zal later nog wel wat meer fotos uploaden!
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Misschien handig om hot staples te gebruiken?Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Experience is what you get when you don't get what you want.....
Zag laatst in een filmpje van iemand die een 916 aan het restaureren was, dat ie een stukje metaal aan de binnenkant van een scheur er in smolt. Leek best stevig.Booyaa schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah, gevondeerd:
ABS-rook/damp niet inademen btw.
Wel handig / slim om hier eerst even naar te gaan kijken, PP kun je niet 'lassen' met een ABS/MEK techniek
De eerste: in de handleiding van mijn Suzuki VanVan lees ik onderstaand stukje tekst.
Het gaat mij om het terugschakelen. Hoe doen jullie dit precies?
- Ik rijd in de 6e versnelling
- Ik knijp de koppeling in
- Ik geef een keer gas
- Ik schakel naar de 5e versnelling
- Ik laat koppeling los
:strip_exif()/f/image/4etkvnc0HnLJeGahBuzRU1Cy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heet ook wel 'tussengas' of 'rev matching' en wordt gebruikt bij versnellingsbakken zonder synchronisatie of om te voorkomen dat het achterwiel slipt door teveel motorrem. Gaat inderdaad zoals je beschreven hebtsmeerbartje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:39:
Hey allen, even een reeks stomme vragen vanuit mij (beginnend rijder).
De eerste: in de handleiding van mijn Suzuki VanVan lees ik onderstaand stukje tekst.
Het gaat mij om het terugschakelen. Hoe doen jullie dit precies?Dit is toch wat de handleiding bedoelt met het tweede stuk?
- Ik geef een keer gas
[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 30-08-2021 13:46 ]
Inderdaad, dat is precies wat ze bedoelen. Wordt ook wel throttle blip genoemd.smeerbartje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:39:
Hey allen, even een reeks stomme vragen vanuit mij (beginnend rijder).
Het gaat mij om het terugschakelen. Hoe doen jullie dit precies?Dit is toch wat de handleiding bedoelt met het tweede stuk?
- Ik geef een keer gas
[Afbeelding]
Ik doe dit alleen als ik echt flink aan het gas hang, als ik dan terugschakel en geen slippend achterwiel wil.
Motoren met een slipper-clutch en/of auto-blip hebben dat probleem minder.
Bij normaal rijden doe ik het eigenlijk nooit.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
:strip_exif()/f/image/iCuQ3WmOP9lOhGHN8dD7f8rF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn accu. Nu heb ik ooit bij de caravan deze druppellader gekocht. Kan ik deze lader gebruiken om de motor-accu in de winter in goede conditie te houden? Hoe valideer ik dat? Er zijn namelijk nogal wat verschillende typen accu's kwam ik achter...
(Die accu van de BMW stond plat, maar die had ik stomweg te lang ongebruikt maar wel aangesloten laten staan, dat ligt niet aan de lader
Van de website:smeerbartje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:13:
Dit is mijn accu. Nu heb ik ooit bij de caravan deze druppellader gekocht. Kan ik deze lader gebruiken om de motor-accu in de winter in goede conditie te houden? Hoe valideer ik dat? Er zijn namelijk nogal wat verschillende typen accu's kwam ik achter...
Dat is dus de druppel / onderhoudsstand voor bv. de winter. Bij mij thuis hangen alle motoren gewoon aan een druppellader als ik niet er mee op de weg te vinden ben. Met 5 motoren staan ze immers ook tijdens het seizoen geregeld stilDe MXS 5.0 maakt gebruik van het gepatenteerde FLOAT/PULSE-systeem van CTEK, de meest efficiënte onderhoudsmodus wanneer een accu langdurig blijft aangesloten.
Als het hele programma doorlopen is, vind ik het zelf onzinnig om dit continue aan te laten staan. Ik zou zelf de accu 2 weken wegleggen in de schuur, en daarna weer even opnieuw aansluiten. Het ergste voor de traditionele accu's is langere tijd zo goed als leeg staan of de lage temperaturen in de winter.
Ik verwacht dat elke druppellader daarop werkt.
:strip_exif()/f/image/SD88Fo10uacVWiEK33OyS1Xu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfQXeTPUAqg6bw4FUrmR2w4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XEwZlq2MSrdrFjrJAucWZh8O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EEGlTHyq2DwnPvHZr3suVBZt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mKYcNhIT1pPSmd8U6GeUtHMK.jpg?f=fotoalbum_large)
En de blog:
https://motorcyclebromanc...2021/08/30/luxe-en-armoe/
It's dogged that does it
Klopt inderdaad. Zag gelukkig dat er ABS op de binnenkant stondWill_M schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:48:
Vaak zijn de 'flexibele' kuipdelen van een 'moderne' motorfiets van PP gemaakt, dat spul kun je met het juiste gereedschap én toevoegmateriaal gewoon lassen net zoals je dat met metaal doet. In de kunststof onderdelen van een motorfiets staat eigenlijk altijd wel aangegeven WAT voor een kunststofsoort er gebruikt is om het onderdeel te maken.
Wel handig / slim om hier eerst even naar te gaan kijken, PP kun je niet 'lassen' met een ABS/MEK techniek
Sorry voor de late reactie, zat 2 weken met de Stelvio in 't buitenland. Ik heb zeker de Stelvio vergeleken met een GS, maar ik heb/had al een Moto Guzzi, waardoor je eerder in het aanbod van MG gaat kijken voor een nieuwe fiets.Hkuit schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 23:24:
[...]
Blijft een stoer ding, die Stelvio! Heb je die nog vergeleken met de BMW 1200 GS? Of wist je al op voorhand dat het een Guzzi moest worden?
En is 'ie ook zo hoog als 'ie lijkt of valt dat mee? (Voor mij zou hoog een voordeel zijn, op veel motoren zit ik best krap)
Toen ik 'm ging vergelijken met de GS vielen mij een aantal dingen op, zo is de Stelvio een stuk goedkoper om aan te schaffen, het nieuwe model heeft een 32-liter tank, spaakwielen, mooie koffers, ATC/ABS, sterke motorblokken en eenvoudig in onderhoud en het is wat "specialer" dan een GS. Qua hoogte is hij minstens zo hoog, en wat ik laatst zag net zo hoog als een KTM 1290 Adventure. Ik heb met 2-meter meer dan voldoende ruimte, en kan prima zitten/staan. Ook met passagier.
Doordat we geen plan hadden gingen we iedere dag kijken welke hotels nog beschikbaar waren. Vooral in de buurt van het Comomeer viel op dat de prijzen echt bizar hoog waren, en het beter was geweest om van tevoren te boeken. Onderweg in Zwitserland nog een regenpak gekocht vanwege de regen, daarna alleen maar 30-graden rondgereden. Bizar hoeveel je ziet op de motor, en hoeveel je meemaakt. Zoveel dat je het nu bij thuiskomst nog niet eens kan beseffen wat er allemaal is gebeurd.. Nu hopen dat we volgend jaar weer gaan en ze zelf rijdt
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
*Belangrijke sidenote. Er waren geen langere regenbroeken te vinden bij de Hornbach in Zwitserland. Mijn vrouw schaamde zich dood, maar ik viel tenminste wel goed op!
Dit was de weg bij Cinque Terre. Je kon er absoluut niet doorrijden, en de vrouw achterop vond het allemaal spannend.. Wel een bijzondere ervaring!
[ Voor 3% gewijzigd door Bioflap op 31-08-2021 08:18 ]
Omhoog vind ik altijd enger dan omlaag om eerlijk te zijn.
Heerlijk die regenbroek ook. De typische lange Nederlander in een ander land
Ja klopt, probleem was ook vooral dat omhoog mensen met campers stil gingen staan na de bocht, of in de bocht. Daardoor moet je dan zelf ook op allerlei gekke plekken stil gaan staan wat niet echt helpt.Booyaa schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:27:
[...]
Omhoog vind ik altijd enger dan omlaag om eerlijk te zijn.
Heerlijk die regenbroek ook. De typische lange Nederlander in een ander land![]()
De broek was gelukkig maar 5 euro, en heeft het overleefd zonder te verbranden aan de cilinderkoppen!
Dit topic is gesloten.