Klopt, ik heb een set complete velgen laten maken voor mijn T700, dus inclusief hubs en tubeless conversie. Dit was wel aardig aan de prijs, 1800 euro ongeveer totaal. Kan mij wel voorstellen dat een groot gedeelte van de kosten in de hubs zitten, die zijn best aardig gefabriceerd. De maten van mijn velgen zijn trouwens: 21x2.15 voor en 18x4.25 achter, dit is iets breder dan OEM ivm de tubeless conversie.Bommes schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:35:
Hier was toch laatst iemand die voor zijn T7 een setje Haan wielen had laten maken?
Ben benieuwd wat het kost om een velg naar een groter formaat te laten ombouwen.
Dus naaf blijft, spaken en velg nieuw.
Haan wielen 21"x 1.6 voor de diverse cross motoren kosten ongeveer 550 euro, compleet, dus met naaf.
@Patrock Dat is een beetje het ding als je iets "exostischers" rijdt dan een GS helaas. Moet je net tegen een liefhebber aanlopen.
Je moet maar net geluk hebben dat iemand op dat moment zoekt wat jij aanbiedt. Ik had verwacht dat ik met de Triumph ook wat langer zou doen met verkopen. De kilometerstand is inderdaad voor veel mensen super belangrijk. Dat is dan ook de reden voor mij om eentje met een lage stand te kopen. Ik probeer graag verschillende motoren, waardoor het als ik er vanaf wil het verkopen veel makkelijker gaat.
Sorry man, CC is echt een harde eis en laat de 1190 daar nou net niet mee geleverd zijn, anders was het zeker een optie geweest.Patrock schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:57:
[...]
Sp connect met trillingsdemper is 2 jaar goed gegaan met de iPhone xs. Iphone7 zonder de extra trillingsdemper was wel kapot getrilt.
Op de iPhone gebruik ik scenic. Werkt ook met gpx. Ritten slaat hij goed op. En extreem leuke bochtenroutes te genereren.
——
@A13X ktm 1190 adventure kopen? (Of iemand anders)
Een 890 is ook nog wel een optie....maar die voorkant vind ik gewoon lelijk.
Hoge km stand zal ik ook nog wel tegenaan gaan lopen, FZ1 staat nu op 46kkm loopt nog makkelijk het 3 voudige ervan, maar ja toch eng voor velen.
Weegt overigens wel enigzins mee in de afweging, zo'n GS raak je met 80+kkm ook wel weer kwijt, maar lukt dat ook met een 1290? Wat weer in de aanschaf meetelt, eentje met meer opties en meer km's of minder opties en minder km's en iets duurder. De blokken kunnen het wel aan dat is het probleem niet.
Eerst maar eens opschieten met het wassen van de FZ1 zodat hij de verkoop in kan.

[ Voor 3% gewijzigd door A13X op 18-08-2021 10:13 ]
Awesome
Gele hesjes hebben we allemaal natuurlijk al aan.Booyaa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:59:
[...]
Klopt idd.
https://www.ikwilvanmijnm...emen-op-de-motor-per-land
Zegt dat het verplicht is.
https://www.bakkermotors.nl/motor-rijden-in-het-buitenland/
Zegt dat het geadviseerd is.
https://knmv.nl/kennisbank/verkeersregels-buitenland/
Zegt ook weer dat het verplicht is.
Edit:
Nu is het natuurlijk makkelijk om mee te nemen voor de zekerheid maar ik heb echter maar een kleine 20L tas en maat 47 als schoenmaat. Dus je kunt je hopelijk wel voorstellen dat die 20L zo vol is
* Jolke legt een EHBO-kitje onder het zadel. Wist niet dat dat verplicht was.

Als je het helemaal officieel wil doen moet je ook op de houdbaarheidsdatum van je EHBO kit letten. In Duitsland wordt bij de TÜV ook je EHBO kit gecontroleerd. Datum verlopen? Jammer dan, geen TÜV Zulassung.Jolke schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:36:
[...]
* Jolke legt een EHBO-kitje onder het zadel. Wist niet dat dat verplicht was.
Dat betwijfel ik, @UTwizard. Ik heb het kitje namelijk helemaal niet in mijn motor. En de motor is elke 2 jaar door de keuring gekomen.
Nu vraag ik me dan ook af of het echt wel verplicht is in Duitsland.
Nee, 1 rijbaan, twee rijstrokenToolkiT schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:41:
[...]
[...]
Hier is het trouwens 2 baans:
https://www.google.nl/map...-ro-0-fo100!7i8192!8i4096
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
@Booyaa Als ik op Duitse sites kijk dan zie ik dat het niet verplicht is om een vestje bij je te hebben en dus ook niet verplicht bent om hem te dragen. En een verbandkist hoef je niet bij je te hebben.
Voor beide geldt dat het natuurlijk handig is om bij je te hebben
Links (wel wat ouder)
https://www.motorrad-tour...flicht-fuer-das-motorrad/
https://www.louis.de/magazin/touren/laendertipps/deutschland
Voor beide geldt dat het natuurlijk handig is om bij je te hebben
Links (wel wat ouder)
https://www.motorrad-tour...flicht-fuer-das-motorrad/
https://www.louis.de/magazin/touren/laendertipps/deutschland
Ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er actief op gecontroleerd wordt als je als NL motorrijder in Duitsland onderweg bent. Voor auto's op Duits kenteken is het bij de TÜV Hauptuntersuchung wel verplicht om een EHBO kit in de auto te hebben met een geldige datum. Motoren hebben in Duitsland wel ook een TÜV HU plicht iedere 2 jaar, maar het is mij niet bekend dat ze ook een EHBO kit moeten hebben.Jolke schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:46:
Dat betwijfel ik, @UTwizard. Ik heb het kitje namelijk helemaal niet in mijn motor. En de motor is elke 2 jaar door de keuring gekomen.
Vet! Als ik de MT 09 zat ben gaat dat waarschijnlijk mijn volgende motor wordenHubert schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[Afbeelding]
foto'tje.. weiland.. net nieuwe aangekochte motor = goeie tijd
Nou ja, het past nog wel onder het zadel, dus ik zal er een EHBO kitje erbij doen.UTwizard schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:04:
[...]
Ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat er actief op gecontroleerd wordt als je als NL motorrijder in Duitsland onderweg bent. Voor auto's op Duits kenteken is het bij de TÜV Hauptuntersuchung wel verplicht om een EHBO kit in de auto te hebben met een geldige datum. Motoren hebben in Duitsland wel ook een TÜV HU plicht iedere 2 jaar, maar het is mij niet bekend dat ze ook een EHBO kit moeten hebben.
thnksBooyaa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:30:
[...]
Vet! Als ik de MT 09 zat ben gaat dat waarschijnlijk mijn volgende motor worden
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Grappige is dat de hoek van mijn knieën en heupen beter (minder scherpe hoek) is op mijn huidige MT09 dan op de S1000XR als ik ergo cycle mag geloven. Had toch verwacht dat het de S1000XR is ruimer zou zitten (als je 2 meter bent)Hubert schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:37:
[...]
thnksNice, is het zeker waard! Kwam zelf van een K1200S af en die zithouding trok ik echt niet meer. Deze echter zit als een gs... maar is wel iet wat lichter en ook op lage snelheid een stuk beter handelbaar.
S1000XR: Knie 77 graden en heup 89 graden
MT09: Knie 78 en heup 91
Ik zou met jouw lengte vooral gewoon proefrijden. Ben zelf 1.82 en voor mij is het een vooruitgang. Zelfs nog iets aan de hoge kant qua opstap. Maar te doen. Kan wel zeggen dat ik op me K1200S met een uur last kreeg van me benen en polsen etc., maar op deze kan ik rustig een paar uurtjes rond toeren zonder problemen.Booyaa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Grappige is dat de hoek van mijn knieën en heupen beter (minder scherpe hoek) is op mijn huidige MT09 dan op de S1000XR als ik ergo cycle mag geloven. Had toch verwacht dat het de S1000XR is ruimer zou zitten (als je 2 meter bent)
S1000XR: Knie 77 graden en heup 89 graden
MT09: Knie 78 en heup 91
Binnenkort ook de KIKA ride dus dat wordt een mooie test
[ Voor 3% gewijzigd door Hubert op 18-08-2021 11:55 ]
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Sena Bluetooth intercom als intercom?
Ik krijg het niet voor elkaar om ze zonder de app met elkaar te verbinden. Zou wel moeten kunnen toch?
Begrijp uit de handleiding dat de knop 8 seconden ingedrukt houden dit zou moeten kunnen.
Ik krijg het niet voor elkaar om ze zonder de app met elkaar te verbinden. Zou wel moeten kunnen toch?
Begrijp uit de handleiding dat de knop 8 seconden ingedrukt houden dit zou moeten kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2021 11:55 ]
Ik dacht 5 sec. Welk type heb je?MikeyMan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:54:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met Sena Bluetooth intercom als intercom?
Heb twee combi's geprobeerd.
SRL2 <> SRL2
SRL2 <> 20S evo
In beide gevallen lukt het pas via aanmelden in de app met de QR code op de een of andere manier...
@MikeyMan Met de SRL2 5 seconden de middelste knop ingedrukt houden, Sena zegt vanzelf 'Intercom Pairing' en dan krijg je een twee tonen deun. Zelfde doen op de andere SRL2 of 20S en je krijgt ze gekoppeld. Daarna hoef je in het vervolg alleen 1x kort te drukken op de middelste knop om de sets te verbinden.
Edit: Hebben de units allen wel de laatste firmware versie?
Edit2: Bij ons heeft het soms geholpen om tijdens het 'Intercom Paring' proces een paar keer op de middelste knop kort te drukken op beide units tegelijk. Dan krijg je bij toeval het geheel wel gepaired herinner ik mij uit het verleden.
Edit: Hebben de units allen wel de laatste firmware versie?
Edit2: Bij ons heeft het soms geholpen om tijdens het 'Intercom Paring' proces een paar keer op de middelste knop kort te drukken op beide units tegelijk. Dan krijg je bij toeval het geheel wel gepaired herinner ik mij uit het verleden.
[ Voor 32% gewijzigd door cyntax op 18-08-2021 12:08 ]
Precies wat ik gedaan heb; no such luckcyntax schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:04:
@MikeyMan Met de SRL2 5 seconden de middelste knop ingedrukt houden, Sena zegt vanzelf 'Intercom Pairing' en dan krijg je een twee tonen deun. Zelfde doen op de andere SRL2 of 20S en je krijgt ze gekoppeld. Daarna hoef je in het vervolg alleen 1x kort te drukken op de middelste knop om de sets te verbinden.
Intercom pairing met de bijbehorende aanhoudende biep werkt wel, maar daarna loopt het niet verder.
Het werkt op zich wel via de app hoor, maar dacht inderdaad dat dit ook zou moeten werken.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2021 12:05 ]
Voor alle Sena’s geld: 5s de middelste knop (of het wiel) inhouden. Als dat niet werkt lijkt me dat er iets kapot is.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Maandagavond kwam ik terug uit Zwitserland. 2300 km in 6 dagen. Door 5 landen gereden. Prachtige tijd gehad. Gezien foto's meer zeggen dan woorden, I'll zip it and just post some:
:strip_exif()/f/image/iIOgM63qDxGL6rS28EPyxJxC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NfKSaRNdK1LgWvXV70CBj0sa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QYiSyN75eaTgnivQby2yYysj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qX4vd7X667ZenvcPNiwEuixz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9JSPL4FrPbwxQzWP00ArVhAv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s1zGzGuAvYDgLmmPr53xU6Ab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x021Fq8vstmCU1dOvFTQF75h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IB8qDMz6Lvnl50iak7oA6U5o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjh6YgYKYIjK0lKEVG73VjLR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jVZuvBtiJVs2SeJEwxMTvKBw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLYjLIf9swHC15fbBYvurH3u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oKMBGnRkmDO3Wk7AL0LPMINc.jpg?f=fotoalbum_large)
En eigenlijk doen de foto's niet voldoende waarde aan de majestieuze uitzichten. Bovendien is het lastig foto's maken tijdens het rijden, en heb prachtige uitzichten gehad ook tijdens het rijden zelf. En @timpy007 bedankt voor de route tips! Heb het laatste stuk uiteindelijk niet gereden ivm tijdgebrek (ik stopte te vaak om van de uitzichten te genieten), maar heb zeer genoten van het stuk die ik wel reed, voornamelijk de Settlelag pas
:strip_exif()/f/image/iIOgM63qDxGL6rS28EPyxJxC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NfKSaRNdK1LgWvXV70CBj0sa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QYiSyN75eaTgnivQby2yYysj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qX4vd7X667ZenvcPNiwEuixz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9JSPL4FrPbwxQzWP00ArVhAv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s1zGzGuAvYDgLmmPr53xU6Ab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x021Fq8vstmCU1dOvFTQF75h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IB8qDMz6Lvnl50iak7oA6U5o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cjh6YgYKYIjK0lKEVG73VjLR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jVZuvBtiJVs2SeJEwxMTvKBw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLYjLIf9swHC15fbBYvurH3u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oKMBGnRkmDO3Wk7AL0LPMINc.jpg?f=fotoalbum_large)
En eigenlijk doen de foto's niet voldoende waarde aan de majestieuze uitzichten. Bovendien is het lastig foto's maken tijdens het rijden, en heb prachtige uitzichten gehad ook tijdens het rijden zelf. En @timpy007 bedankt voor de route tips! Heb het laatste stuk uiteindelijk niet gereden ivm tijdgebrek (ik stopte te vaak om van de uitzichten te genieten), maar heb zeer genoten van het stuk die ik wel reed, voornamelijk de Settlelag pas
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Gek genoeg speelt het bij alle drie de units. In alle combi's. Dus lijkt me gek dat dit een unit is die kapot is_eLMo_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:17:
Voor alle Sena’s geld: 5s de middelste knop (of het wiel) inhouden. Als dat niet werkt lijkt me dat er iets kapot is.
Dan lijkt het me een issue in de SRL2. Firmware up to date idd?
Yup, 1.1.2 op beide units. Teruggezet naar fabrieksinstellingen ook._eLMo_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:20:
Dan lijkt het me een issue in de SRL2. Firmware up to date idd?
Moet wel zeggen dat ze dat een beetje rommelig hebben opgelost.
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 18-08-2021 12:21 ]
Je moet ze beide in pairing mode zetten (lang knop inhouden), en dan op een van de twee (niet beide) nog een keer kort op die zelfde knop drukken die je hebt gebruikt om in pairing mode te gaan.MikeyMan schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Precies wat ik gedaan heb; no such luck
Intercom pairing met de bijbehorende aanhoudende biep werkt wel, maar daarna loopt het niet verder.
Het werkt op zich wel via de app hoor, maar dacht inderdaad dat dit ook zou moeten werken.
🇺🇦
Niet helemaal compleet._eLMo_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:17:
Wat je zegt klopt wel. Maar wat er nog bij hoort:
Als beide intercoms in de pairing modus staan (rood en blauw knipperen afwisselend), dan moet je op één van de apparaten nóg een keer kort op de middelste knop of het wiel drukken.
En klaar.
Nooit problemen mee gehad.
Ga je meerdere units koppelen: A koppelt met B. B koppelt daarna met C. En voila, een groepsgesprek.
Edit: wat Nycrea hierboven zegt dus.
[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-08-2021 12:23 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dank je, ik zocht al naar de juiste woorden
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Wow ziet er uit als een geweldige toer!LankHoar schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:17:
Maandagavond kwam ik terug uit Zwitserland. 2300 km in 6 dagen. Door 5 landen gereden. Prachtige tijd gehad. Gezien foto's meer zeggen dan woorden, I'll zip it and just post some:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2300km in 6 dagen, respect
Wat betreft wegafsluitingen en herriemotoren. Dit is een aardig stuk: https://www.rtvutrecht.nl...-van-geluidsoverlast.html
Vis ik er een klein stukje uit:
Het lijkt mij een onoplosbare situatie behalve als er simpelweg met imho discriminerende afsluitingen gewerkt gaat worden.
Om e.e.a vanuit een iets ander perspectief te zien mogen de dijkbewoners (dijkbewoner gebruik ik in deze even als voorbeeld) eens over het volgende scenario nadenken.
Ik woon vlakbij een school waar heel veel peuters/kleuter op zitten, die worden 's morgens gebracht en 's middag weer opgehaald en dat gebeurt voor een groot deel met de auto. Gevolg is enorme opstoppingen voor de deur, veel parkeerschades door open gesmeten deuren en zeker in de zomer geluidsoverlast.
Wat zouden de dijkbewoners hier voor oplossing voor aandragen? Afsluiten voor niet bewoners op bepaalde tijden/dagen? Daar verplaatsen we de overlast slechts een beetje. NIMBY oplossingen zijn w.m.b. geen oplossingen.
Mijn oplossing voor de geluidsoverlast richting dijkbewoners is niet op drukke momenten rijden waar overlast is en vooral (maar dat doe ik elders ook), rustig rijden en laag toeren aanhouden. Ik denk niet dat ik daarmee de enige ben maar ik word wel op veel plaatsten/tijden geweerd en dat voelt niet goed.
Vis ik er een klein stukje uit:
Ik denk dat je dan kan concluderen dat ook die 99% voor overlast zorgt en dat je dat dus niet oplost door technische controles op herriepijpen. Handhaven op onnodig hoge toerentallen en revbommetjes lijkt mij heel erg tijdrovend zo niet ondoenlijk.Tegelijkertijd met de bewustwordingsactie is ook een decibelmeting gedaan. Daaruit bleek dat 99 procent van de motorrijders op het juiste geluidsniveau zat.
Het lijkt mij een onoplosbare situatie behalve als er simpelweg met imho discriminerende afsluitingen gewerkt gaat worden.
Om e.e.a vanuit een iets ander perspectief te zien mogen de dijkbewoners (dijkbewoner gebruik ik in deze even als voorbeeld) eens over het volgende scenario nadenken.
Ik woon vlakbij een school waar heel veel peuters/kleuter op zitten, die worden 's morgens gebracht en 's middag weer opgehaald en dat gebeurt voor een groot deel met de auto. Gevolg is enorme opstoppingen voor de deur, veel parkeerschades door open gesmeten deuren en zeker in de zomer geluidsoverlast.
Wat zouden de dijkbewoners hier voor oplossing voor aandragen? Afsluiten voor niet bewoners op bepaalde tijden/dagen? Daar verplaatsen we de overlast slechts een beetje. NIMBY oplossingen zijn w.m.b. geen oplossingen.
Mijn oplossing voor de geluidsoverlast richting dijkbewoners is niet op drukke momenten rijden waar overlast is en vooral (maar dat doe ik elders ook), rustig rijden en laag toeren aanhouden. Ik denk niet dat ik daarmee de enige ben maar ik word wel op veel plaatsten/tijden geweerd en dat voelt niet goed.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Geen dijk in zicht hier, maar wel een peuter/kleuterschool in de straat met tot 2 jaar geleden voornoemde problemen tijdens start / middag / namiddag met ouders. Gevolg?botoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:23:
:strip_exif()/f/image/xOXwSPtOUAQbt33STMNvoA31.jpg?f=fotoalbum_large)
'Octopuspalen' aan de in- / uitgang van de straat tijdens bepaalde uren van de dag, behalve voor bewoners die er (alleen stapvoets en met voorrang voor al het loslopend wild) wel door mogen.
@418O2 het is niet mijn insteek om er een discussie over te voeren, ik geef mijn mening en verder soit. Verder is het wel/niet kunnen rijden een intergraal onderdeel van motorrijden en de ervaringen kunnen we delen nietwaar?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Het is alleen elke keer weer dezelfde discussie en "Ik doe normaal en het zijn anderen die verkeerd zijn en ik wil daar rijden ik betaal wegenbelasting voor alle wegen blabla autos met herrie", wat imo geen reet met motorrijden meer te maken heeftbotoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:45:
@418O2 het is niet mijn insteek om er een discussie over te voeren, ik geef mijn mening en verder soit. Verder is het wel/niet kunnen rijden een intergraal onderdeel van motorrijden en de ervaringen kunnen we delen nietwaar?
Mooi ding hoor! Nog nooit op gereden maar als ik nu een andere motor zou moeten kiezen zou deze hoog (al dan niet bovenaan) op mijn lijstje staan om te proberen!Hubert schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[Afbeelding]
foto'tje.. weiland.. net nieuwe aangekochte motor = goeie tijd
Terug van weggeweest.
Ik ben 99% pendelaar met de motor, en heb door Covid zoveel thuis gewerkt dat ik in het afgelopen jaar amper met de motor gereden heb (de paar keer dat ik naar kantoor ging deze zomer was de auto aanlokkelijker wegens geen file, airco, en andere excuses).
Gevolg was natuurlijk wel dat ik een beetje koudwatervrees begon te ontwikkelen om terug op twee wielen de ochtendspits in te duiken.
Maandag en vandaag waren mijn eerste twee 'heropstap'dagen - maandag in de regen en vanmorgen lekker droog. De kop is eraf, gelukkig nog vóór in september de files groter worden
Maandag waren de eerste km nog onwennig, vandaag voelde het al beter, het kan alleen maar beteren. Wie weet krijg ik zelfs nog eens zin in een tourritje
Ik ben 99% pendelaar met de motor, en heb door Covid zoveel thuis gewerkt dat ik in het afgelopen jaar amper met de motor gereden heb (de paar keer dat ik naar kantoor ging deze zomer was de auto aanlokkelijker wegens geen file, airco, en andere excuses).
Gevolg was natuurlijk wel dat ik een beetje koudwatervrees begon te ontwikkelen om terug op twee wielen de ochtendspits in te duiken.
Maandag en vandaag waren mijn eerste twee 'heropstap'dagen - maandag in de regen en vanmorgen lekker droog. De kop is eraf, gelukkig nog vóór in september de files groter worden
vergeet bijvoorbeeld ook niet je verplichte rode reflector achter, als je je taartschep hebt aangepast :Booyaa schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:53:
Wat zijn nou de regels wat je verplicht moet meenemen in Duitsland? Ik lees 3 websites met 3 verschillende statements en ik weet het ff niet meer.
MOET je een reflecterend hesje + verbanddoos meenemen of is dat niet verplicht? Anwb + random website zeggen van niet maar KNMV zegt weer van wel.
https://www.nr1motor.nl/reflector-with-m5-threaded-bolt.html
En volgens mij van alle 3rd party accesoires evt TUV goedkeuring als je helemaal correct bij een controle erdoor wilt komen.
Nog nooit gecontroleerd en nooit eerder aan gedacht bij mijzelf. Bij mijn huidge motor ga ik daar wat meer opletten.
Signature
Vandaag even bij J&J Suspension terug geweest met mijn Guzzi.
Nu van te voren afgesproken dat ik langs kwam zodat ze zeker tijd hadden.
En dat hadden ze.
Elles heeft er naar gekeken en ook haar conclusie was dat de voorvork te stug was.
Althans de eerste paar centimeter veerweg ging erg soepel maar dan veerde de vork niet meer verder in.
Dus te veel olie was het conclusie.
Motor naar binnen, voorkant ondersteund en de bovenkant van de vorkpoten er af.
Slangetje er in om de olie er uit te zuigen.
Maar dat lukte dus niet.
Motor op de brug, vorkpoten er uit en van beide 50cc olie er uit.
Zaakje weer terug in elkaar.
Afstellen en een rondje rijden.
Dat was het dus.
Nu met heel hard remmen tot op 10mm van het einde van de veerweg.
Weer terug afstellen en nu is het goed.
Voorlopig even weer proberen en indien nodig nog een keertje fine tunen.
Nu van te voren afgesproken dat ik langs kwam zodat ze zeker tijd hadden.
En dat hadden ze.
Elles heeft er naar gekeken en ook haar conclusie was dat de voorvork te stug was.
Althans de eerste paar centimeter veerweg ging erg soepel maar dan veerde de vork niet meer verder in.
Dus te veel olie was het conclusie.
Motor naar binnen, voorkant ondersteund en de bovenkant van de vorkpoten er af.
Slangetje er in om de olie er uit te zuigen.
Maar dat lukte dus niet.
Motor op de brug, vorkpoten er uit en van beide 50cc olie er uit.
Zaakje weer terug in elkaar.
Afstellen en een rondje rijden.
Dat was het dus.
Nu met heel hard remmen tot op 10mm van het einde van de veerweg.
Weer terug afstellen en nu is het goed.
Voorlopig even weer proberen en indien nodig nog een keertje fine tunen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
nouja...verkeerde topic...
[ Voor 96% gewijzigd door mphilipp op 18-08-2021 21:26 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Beste KTM 990-rijders (die dit niet al op MF hebben gespot😁),
Aangezien ik best wel wat tijd kwijt ben geweest met de zoektocht naar de voor mij (1.93 / 96kg / lange benen / sportieve toer en mooi weer rijder) ideale afstelling van mijn SMT leek het mij wel goed om dit hier vast te leggen.
Wie weet doe ik er iemand een plezier mee.
Gekocht met de volgende setup in 2018:
- KTM 990 SMT (2012)
- LeoVince pijpen met Akrapovic map in ECU
- 16T x 42T tandwielverhouding
- Progressief gashendel (Langer draaien voordat je gas reageert. Handig voor een 990!)
Bevindingen:
- Niet helemaal soepele motorloop onder de 3000 RPM
- Veel schakelen onder de 100 km/u (3de versnelling om bij 100 km/u te komen)
- Moeite met rotondes (lichte beweging gashendel zorgt voor een te grote 'schok' op het achterwiel)
- Stuiterende motor (voorkant) op slecht wegdek
- Zwabberende motor bij snelheden boven de 150 km/u op de snelweg (das eng!)
- Slechte / te lage zithouding met als gevolg rugklachten
Aangepast:
- Op maat gemaakt zadel waarbij de standaard 'kuil' is verwijderd. Gevolg: zithoogte van 900mm en veel betere houding.
- Terug naar de standaard tandwielverhouding: 17T x 41T. Gevolg: minder schakelen onder de 100 + iets minder bokken op lage snelheid.
- O2 (Lambda sondes) uitgeschakeld via TuneEcu. Gevolg: i.c.m. de tandwiel aanpassing zou ik de fiets nu zelfs 'smeuïg' willen noemen op lage snelheid incl. rotondes
- Aangepaste veringinstellingen (vorige eigenaar was een kabouter vergeleken bij mijn lengte en gewicht). Gevolg: strak sturende fiets die het goed doet op hoge snelheden en slecht wegdek. Daarnaast zijn vluchtheuvels gewoon leuk! Springen maar
Verder rij ik de SMT met Pirelli Angel GT's op 2.4 bar zowel voor als achter.
Handige links:
https://www.gearingcommander.com/
Voor tandwiel verhoudingen
https://www.r3owners.net/threads/tuneecu-v2-5-5.35481/
Oude Windows versie van TuneEcu. Wees lief en steun de maker door de Android versie te kopen ook als je de Windows versie gebruikt.
https://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm
Drivers voor USB kabel TuneEcu
https://cycle-ergo.com/
Voor bepalen ideale zithouding en effect van aanpassen zadel, stepjes, etc.
https://hksuspension.nl/i...eringtest-Boekje-2016.pdf
Heel (!) erg handig om te bepalen wat je moet veranderen aan je vering
https://motofomo.com/open...jection/#heading_nutshell
Uitleg over werking O2 / Lambda sensor en effect van uitzetten
Ben benieuwd naar wat jullie anders hebben en welk voor of nadeel je daarmee ervaart. Hoor het graag!
Groeten,
Ferry
Aangezien ik best wel wat tijd kwijt ben geweest met de zoektocht naar de voor mij (1.93 / 96kg / lange benen / sportieve toer en mooi weer rijder) ideale afstelling van mijn SMT leek het mij wel goed om dit hier vast te leggen.

Gekocht met de volgende setup in 2018:
- KTM 990 SMT (2012)
- LeoVince pijpen met Akrapovic map in ECU
- 16T x 42T tandwielverhouding
- Progressief gashendel (Langer draaien voordat je gas reageert. Handig voor een 990!)
Bevindingen:
- Niet helemaal soepele motorloop onder de 3000 RPM
- Veel schakelen onder de 100 km/u (3de versnelling om bij 100 km/u te komen)
- Moeite met rotondes (lichte beweging gashendel zorgt voor een te grote 'schok' op het achterwiel)
- Stuiterende motor (voorkant) op slecht wegdek
- Zwabberende motor bij snelheden boven de 150 km/u op de snelweg (das eng!)
- Slechte / te lage zithouding met als gevolg rugklachten
Aangepast:
- Op maat gemaakt zadel waarbij de standaard 'kuil' is verwijderd. Gevolg: zithoogte van 900mm en veel betere houding.
- Terug naar de standaard tandwielverhouding: 17T x 41T. Gevolg: minder schakelen onder de 100 + iets minder bokken op lage snelheid.
- O2 (Lambda sondes) uitgeschakeld via TuneEcu. Gevolg: i.c.m. de tandwiel aanpassing zou ik de fiets nu zelfs 'smeuïg' willen noemen op lage snelheid incl. rotondes
- Aangepaste veringinstellingen (vorige eigenaar was een kabouter vergeleken bij mijn lengte en gewicht). Gevolg: strak sturende fiets die het goed doet op hoge snelheden en slecht wegdek. Daarnaast zijn vluchtheuvels gewoon leuk! Springen maar
Verder rij ik de SMT met Pirelli Angel GT's op 2.4 bar zowel voor als achter.
Handige links:
https://www.gearingcommander.com/
Voor tandwiel verhoudingen
https://www.r3owners.net/threads/tuneecu-v2-5-5.35481/
Oude Windows versie van TuneEcu. Wees lief en steun de maker door de Android versie te kopen ook als je de Windows versie gebruikt.
https://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm
Drivers voor USB kabel TuneEcu
https://cycle-ergo.com/
Voor bepalen ideale zithouding en effect van aanpassen zadel, stepjes, etc.
https://hksuspension.nl/i...eringtest-Boekje-2016.pdf
Heel (!) erg handig om te bepalen wat je moet veranderen aan je vering
https://motofomo.com/open...jection/#heading_nutshell
Uitleg over werking O2 / Lambda sensor en effect van uitzetten
Ben benieuwd naar wat jullie anders hebben en welk voor of nadeel je daarmee ervaart. Hoor het graag!
Groeten,
Ferry
I took the blue pill…
Dat is (tevergeefs) geprobeerd, en daar werd het ook een "wij versus zij"-verhaal zonder nuttige toevoegingen. Topic zat binnen een week op slot418O2 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:22:
Is het een idee om de "discussie" over afsluitingen elders te doen?
Toevallig vorige week de Rottweiler fuel dongles binnen gekregen en geinstalleerd.FBTN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:22:
Beste KTM 990-rijders (die dit niet al op MF hebben gespot😁),
Hoewel ik nog maar 1 rondje gereden heb met de dongles merkte ik wel op dat de motor op lage toerentallen minder schokkerig en beter reageerde. Eigenlijk vergelijkbaar met de aanpassing die jij gedaan hebt met de uitschakeling van de O2 sensoren in TuneEcu.
Een zeer goede aanpassing voor deze motoren.
Verder, voor zover ik weet, is alles nog standaard.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Maar met SP moet ik verplicht de telefoon in zo'n hoesje doen toch? Zijn er ook trillings-fixende oplossingen waar ik moet iphone NIET in een hoesje hoef te doen? Deze bijvoorbeeld. Zou dat iets zijn?Patrock schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 06:57:
[...]
Sp connect met trillingsdemper is 2 jaar goed gegaan met de iPhone xs. Iphone7 zonder de extra trillingsdemper was wel kapot getrilt.
Op de iPhone gebruik ik scenic. Werkt ook met gpx. Ritten slaat hij goed op. En extreem leuke bochtenroutes te genereren.
——
@A13X ktm 1190 adventure kopen? (Of iemand anders)
[ Voor 13% gewijzigd door smeerbartje op 18-08-2021 22:15 ]
Enige die ik ken (specifiek voor offroad ook nog, dus nog beter tegen trillingen) is deze: https://shop-hondogarage....z-kill-vibration-isolatorsmeerbartje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:00:
[...]
Maar met SP moet ik verplicht de telefoon in zo'n hoesje doen toch? Zijn er ook trillings-fixende oplossingen waar ik moet iphone NIET in een hoesje hoef te doen? Deze bijvoorbeeld. Zou dat iets zijn?
Geen goedkoop grapje met de mount erbij though: https://shop-hondogarage....nt-system-for-motorcycles
En of het echt werkt is maar afwachten.
Heb hier ook van die “dongles” maar dan ell cheapo van ebay. €30 ofzo. Doet zijn werk prima en maakt de motor net wat fijner!thijsco19 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:36:
[...]
Toevallig vorige week de Rottweiler fuel dongles binnen gekregen en geinstalleerd.
Hoewel ik nog maar 1 rondje gereden heb met de dongles merkte ik wel op dat de motor op lage toerentallen minder schokkerig en beter reageerde. Eigenlijk vergelijkbaar met de aanpassing die jij gedaan hebt met de uitschakeling van de O2 sensoren in TuneEcu.
Een zeer goede aanpassing voor deze motoren.
Verder, voor zover ik weet, is alles nog standaard.

gebruik nu op me s1000XR ook de sp met trillings demper. gezien de vibratie die dit jaartal heeft moet dat echt. maar voorheen op me k1200S altijd een ram mount / x grip gebruikt zonder problemen.smeerbartje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:00:
[...]
Maar met SP moet ik verplicht de telefoon in zo'n hoesje doen toch? Zijn er ook trillings-fixende oplossingen waar ik moet iphone NIET in een hoesje hoef te doen? Deze bijvoorbeeld. Zou dat iets zijn?
Ik gebruik die RAM X-grip nu al een paar jaar met een Samsung S10 zonder problemen, maar dat zal misschien per motor en telefoon wel verschillen hoe goed ze er tegen kunnen.smeerbartje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:00:
[...]
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Op mijn V-Strom met een X-grip boven de tellers achter het windscherm was voor mij Moto G5+ geen probleem.
Ongeveer vergelijkbare plek op mijn Guzzi zorgde er voor dat het scherpstel mechanisme van de camera stuk ging.
Nu zelfde houder op het stuur/kroonplaat met nieuwe telefoon en die blijft heel nu.
Een X-grip is dus geen garantie dat het genoeg trillingsvrij is.
Ongeveer vergelijkbare plek op mijn Guzzi zorgde er voor dat het scherpstel mechanisme van de camera stuk ging.
Nu zelfde houder op het stuur/kroonplaat met nieuwe telefoon en die blijft heel nu.
Een X-grip is dus geen garantie dat het genoeg trillingsvrij is.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Niet over afsluitingen, wel over onze eigen verantwoordelijkheid: Hoe gaat dat in de praktijk?
We kennen allemaal motorrijders met luide pijpen (en/of afwijkend rijgedrag). Wat doe je daarmee?
Een voorbeeld uit mijn eigen wereld; ik rij graag met C. op z'n Harley. Hij heeft de standaard uitlaat en ik moet zeggen dat die al best een flink geluid maken. Net als mijn Z900RS trouwens.
Nu vertelt C. dat hij ook regelmatig met M. gaat rijden, maar daar wil hij niet achter zitten want die open pijpen van hem maken zo'n herrie. Binnenkort word ik uitgenodigd voor een tocht met C en M. Wat doe ik dan? Inderdaad, niet achter M gaan rijden 😏. Maar die open pijpen van hem? Ik vind eigenlijk dat 'ie daar niet mee zou moeten gaan rijden, maar ik ken hem nog niet eens. En zo rijd ik dus uit beleefdheid in een groepje waarvan er één flink herrie maakt...
Zo gaat het toch vaak? Ja als het echt een asociale groep is dan haken mensen wellicht af. Maar gewoon een leuke club?
Hier in ons Tweakers forum lees je toch ook regelmatig 'dat ieder z'n eigen verantwoordelijkheid moet nemen'. En de mensen met de luide pijpen op hun Tuono of HD zeggen dat het wel meevalt want zij geven gewoon niet zoveel gas in de bebouwde kom enz. enz. (Ik denk eerlijk gezegd dat je dat als berijder niet kunt beoordelen).
En zo blijft een situatie in stand.
Op mijn werk mocht je vroeger gewoon roken aan je bureau. Toen kwam rond 2000 de kreet "We komen er samen wel uit", daar waren zelfs stickers van. Het was de beste dat je het zou overleggen met je collega's... Resultaat; de kamer naast die van mij werd al snel een soort inloopcafé waar het blauw stond van de rook. Ik blij want mijn kamer was rookvrij, maar mijn bescheiden collega J. zat als niet-rookster in dat café, kwam niet echt aan werken toe en stonk 's avonds naar rook...
Ze kwamen er samen helemaal niet uit, de zwakste hield z'n mond. De oplossing werd het algemene rookverbod.
We kennen allemaal motorrijders met luide pijpen (en/of afwijkend rijgedrag). Wat doe je daarmee?
Een voorbeeld uit mijn eigen wereld; ik rij graag met C. op z'n Harley. Hij heeft de standaard uitlaat en ik moet zeggen dat die al best een flink geluid maken. Net als mijn Z900RS trouwens.
Nu vertelt C. dat hij ook regelmatig met M. gaat rijden, maar daar wil hij niet achter zitten want die open pijpen van hem maken zo'n herrie. Binnenkort word ik uitgenodigd voor een tocht met C en M. Wat doe ik dan? Inderdaad, niet achter M gaan rijden 😏. Maar die open pijpen van hem? Ik vind eigenlijk dat 'ie daar niet mee zou moeten gaan rijden, maar ik ken hem nog niet eens. En zo rijd ik dus uit beleefdheid in een groepje waarvan er één flink herrie maakt...
Zo gaat het toch vaak? Ja als het echt een asociale groep is dan haken mensen wellicht af. Maar gewoon een leuke club?
Hier in ons Tweakers forum lees je toch ook regelmatig 'dat ieder z'n eigen verantwoordelijkheid moet nemen'. En de mensen met de luide pijpen op hun Tuono of HD zeggen dat het wel meevalt want zij geven gewoon niet zoveel gas in de bebouwde kom enz. enz. (Ik denk eerlijk gezegd dat je dat als berijder niet kunt beoordelen).
En zo blijft een situatie in stand.
Op mijn werk mocht je vroeger gewoon roken aan je bureau. Toen kwam rond 2000 de kreet "We komen er samen wel uit", daar waren zelfs stickers van. Het was de beste dat je het zou overleggen met je collega's... Resultaat; de kamer naast die van mij werd al snel een soort inloopcafé waar het blauw stond van de rook. Ik blij want mijn kamer was rookvrij, maar mijn bescheiden collega J. zat als niet-rookster in dat café, kwam niet echt aan werken toe en stonk 's avonds naar rook...
Ze kwamen er samen helemaal niet uit, de zwakste hield z'n mond. De oplossing werd het algemene rookverbod.
Vaak is er een lunch of koffiemoment samen. Ik spreek diegene daar dan vriendelijk op aan. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:57:
Niet over afsluitingen, wel over onze eigen verantwoordelijkheid: Hoe gaat dat in de praktijk?
XXXVI
Hier gaat het toch al mis voor mij:
Wat een onzin, als ik weer eens van de weg wordt gedrukt verwacht ik toch ook niet dat deze wordt aangesproken door elke andere automobilist.
Daar doe ik niets mee, want die ken ik dus helemaal niet. Maar van mij wordt blijkbaar wel verwacht dat ik de herrie-rijders er op aanspreek want 'dat zijn toch ook motorrijders'? Zo wordt er in ieder geval naar gekeken door de niet-motorrijders.Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:57:
Wat een onzin, als ik weer eens van de weg wordt gedrukt verwacht ik toch ook niet dat deze wordt aangesproken door elke andere automobilist.
Ik vraag dan of die gene achteraan gaat rijden, en de volgende keer zijn dB killers installeert.
Dit ja. volgens mij zijn er in onze groep geen aso rijders zonder kat of met open pijpen. Ik ken verder nog wat losse motorrijders en die rijden allemaal gewoon met de default uitlaat erop en schakelen ook niet als die debiele henkies hier op straat pas als 't in het rood gaat. Dus ik zou niet weten hoe ik mensen erop moet aanspreken als ik ze niet ken.Melkunie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Daar doe ik niets mee, want die ken ik dus helemaal niet. Maar van mij wordt blijkbaar wel verwacht dat ik de herrie-rijders er op aanspreek want 'dat zijn toch ook motorrijders'? Zo wordt er in ieder geval naar gekeken door de niet-motorrijders.
Maar als ik in een groepje mee zou rijden en er maakt er eentje teringherrie, zou ik bij een ruststop onschuldig vragen of hij weet dat het lijkt of z'n kat eruit is omdat het ding een teringherrie maakt, dat ie daar wel wat aan mag doen.
I have stability. The ability to stab.
x Slag = ?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Iemand nog een tip voor een goede (bij voorkeur gratis) motor navigatie software voor Android (die GPX kan inladen)? Calimoto is toch wel erg duur.
https://osmand.net/J_star schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:54:
Iemand nog een tip voor een goede (bij voorkeur gratis) motor navigatie software voor Android (die GPX kan inladen)? Calimoto is toch wel erg duur.
Wás vroeger gewoon gratis maar is dat inmiddels in de PlayStore niet meer zo te zien
Alhoewel: https://osmand.net/downloads .... Er staat toch wel FREE bij
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 19-08-2021 13:05 ]
Is €1,19 / maand... valt mee vind ik. MyRouteApp heeft nu een lifetime aanbieding voor €99,-...Will_M schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:04:
[...]
https://osmand.net/
Wás vroeger gewoon gratis maar is dat inmiddels niet meer zo te zien
en Calimoto had ik destijds mazzel, voor €29,99 / jaar....
Download is vervolgens als .APK gratis weg te halen bij de makers. OSM staat voor "Open Street Map" (is ook gratis) maar ik weet dus niet of dat die kaartensets nog steeds vrijelijk te importeren zijn in de OsmAnd APP.cooper_s1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:06:
[...]
Is €1,19 / maand... valt mee vind ik. MyRouteApp heeft nu een lifetime aanbieding voor €99,-...
en Calimoto had ik destijds mazzel, voor €29,99 / jaar....
'Vroeger' ging dat wel, maar ik heb geen Android spullen om het te kunnen verifiëren.
Er is ook nog steeds een gratis versie van OsmAnd: https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand
Verschil zit geloof ik in het aantal kaarten die je tegelijkertijd gedownload kunt hebben.
Deze pagina maakt het een beetje duidelijker, maar niet helemaal
: https://osmand.net/features/osmand_purchases
Deze Reddit post heeft het over max 7 kaarten: https://www.reddit.com/r/...smand_and_osmand/fvqu69l/
Verschil zit geloof ik in het aantal kaarten die je tegelijkertijd gedownload kunt hebben.
Deze pagina maakt het een beetje duidelijker, maar niet helemaal
Deze Reddit post heeft het over max 7 kaarten: https://www.reddit.com/r/...smand_and_osmand/fvqu69l/
Kunnen het hier wel omdopen tot het grote geluidstopic. 
Rij ik met iemand met herrie pijpen, dan staan ze er vaak bij te glunderen met hoor eens wat mooi. Heb je net aan mij de verkeerde, ik ben niet zo aardig als de bovenstaand en zeg gewoon dat ik het een teringherrie vind en of ze dat normaal vinden. Nee dan zal het wel geen nieuwe BFF worden maar boeie.
Ik snap best dat de discussie bestaat, echter mag het toch wel eens duidelijk zijn dat het hier preken voor eigen parochie is. 95% (van de actieve leden) hier vind dat je minimaal met E-keur en dB killer moet rijden en dan niet van een van de merken die er losjes mee om gaan of origineel. Dus prima om te reageren als er een nieuwe langskomt die vraag welke uitlaat maakt het meeste herrie maar laten we er verder gewoon mee stoppen. Dit is discussie nr. 3 in 2 pagina's.
Ga deze discussie houden op facebook bij WieRijdt of bij het forum wat uit dit topic is ontstaan. Gegarandeerd dat je daar veel meer reacties krijgt van het kamp "luid pijpen red levens", kun je die mooi proberen te bekeren.
In het echt ben ik wel aardig hoor, maar ben die discussie zo moe

Wat @Melkunie zegt, nee die ken ik niet. Sterker nog elke rit die ik met random mensen uit dit topic heb gereden was er niet één niet met E-keur en dB-killers reed. Misschien 1x 1 persoon en die was het zich er sterk van bewust dat hij veruit het meeste herrie maakte ondanks zijn killers en die motor is inmiddels weg.Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:57:
Rij ik met iemand met herrie pijpen, dan staan ze er vaak bij te glunderen met hoor eens wat mooi. Heb je net aan mij de verkeerde, ik ben niet zo aardig als de bovenstaand en zeg gewoon dat ik het een teringherrie vind en of ze dat normaal vinden. Nee dan zal het wel geen nieuwe BFF worden maar boeie.
Ik snap best dat de discussie bestaat, echter mag het toch wel eens duidelijk zijn dat het hier preken voor eigen parochie is. 95% (van de actieve leden) hier vind dat je minimaal met E-keur en dB killer moet rijden en dan niet van een van de merken die er losjes mee om gaan of origineel. Dus prima om te reageren als er een nieuwe langskomt die vraag welke uitlaat maakt het meeste herrie maar laten we er verder gewoon mee stoppen. Dit is discussie nr. 3 in 2 pagina's.
Ga deze discussie houden op facebook bij WieRijdt of bij het forum wat uit dit topic is ontstaan. Gegarandeerd dat je daar veel meer reacties krijgt van het kamp "luid pijpen red levens", kun je die mooi proberen te bekeren.
Awesome
Ik gebruik Calimoto om mijn routes op te nemen en vooraf uit te stippelen. Export als GPX en in OSM laden. Onderweg heb ik dus beide programma's lopen. Niet optimaal voor de batterij, maar op dit moment wel het beste (voor mij dan).
My route app om de routes te maken en gedownloade routes te controleren/aanpassen.
Osmand + (life time versie) om off road te rijden, dacht dat de gratis versie iets van 10 kaarten tegelijk in het programma als download max had. En daar zit je zo aan.
Tomtom rider (dedicated device) voor on road.
Osmand + (life time versie) om off road te rijden, dacht dat de gratis versie iets van 10 kaarten tegelijk in het programma als download max had. En daar zit je zo aan.
Tomtom rider (dedicated device) voor on road.
@Jolke, ik heb zelf nooit Calimoto geprobeerd, maar is er een speciale reden dat je dan tijdens het rijden opneemt met Calimoto en niet met OSM zelf? Of is de opname dan gewoon weer makkelijker in Calimoto te gebruiken?
Osmand kan ook routes opnemen in GPX formaat, werkt goed heb ik al een aantal keren gebruikt.Jolke schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:42:
Ik gebruik Calimoto om mijn routes op te nemen en vooraf uit te stippelen. Export als GPX en in OSM laden. Onderweg heb ik dus beide programma's lopen. Niet optimaal voor de batterij, maar op dit moment wel het beste (voor mij dan).
Nouja, ik snap je dillema, maar eigenlijk moet je dan keihard zeggen 'Prima dat jij zoveel lol hebt met je herriepijpen, maar ik vind dat niet kunnen. Ik rij dus niet mee. Doe wat jij wilt, maar ik wil daar geen deel van uitmaken.' Je legt hem dus niets op, dat mag je ook best nog eens extra onderstrepen. Jij bent geen agent, dus je kunt en wilt het hem niet verbieden, maar je wil ook niet mede-verantwoordelijk zijn voor de wegafsluitingen.Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:57:
Binnenkort word ik uitgenodigd voor een tocht met C en M. Wat doe ik dan? Inderdaad, niet achter M gaan rijden 😏. Maar die open pijpen van hem? Ik vind eigenlijk dat 'ie daar niet mee zou moeten gaan rijden, maar ik ken hem nog niet eens.
Ik rij nooit mee met groepen, soms met wat vrienden, maar die hebben geen blèrpijpen. Maar eigenlijk was/is dát dus onze gezamelijke verantwoordelijkheid. Als iedereen op die manier, beleefd doch beslist, afstand had genomen van lieden die met herrie rondrijden, was het misschien niet zover gekomen. Maar dan hadden we daar 20 jaar geleden al mee moeten beginnen.
En ik kijk ook naar onze wetshandhavers die nauwelijks op uitlaten controleren. Dat mag best wat meer. Maar ja, budgetten, bezuinigingen en prioriteiten van de korpsleiding hebben ervoor gezorgd dat de herriemakers geen strobreed in de weg is gelegd. Maar ik denk dat 'peer-pressure' het meest effect zou hebben gehad.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
@Melkunie @Bommes: ik heb al mijn routes in Calimoto staan. Als ik via de website een route uitstippel, zie ik in één keer waar ik al geweest ben. Dan pas ik de route eenvoudig aan, want ik wil niet steeds dezelfde weg rijden.
/edit: eigenlijk vind ik Calimoto prima, maar de manier waarop je kaarten koopt snap ik niet. Ik wil een paar regio's/landen hebben. En dat kan niet, of je moet een life-time kopen en dat vind ik te duur veel geld.
/edit: eigenlijk vind ik Calimoto prima, maar de manier waarop je kaarten koopt snap ik niet. Ik wil een paar regio's/landen hebben. En dat kan niet, of je moet een life-time kopen en dat vind ik te duur veel geld.
[ Voor 31% gewijzigd door Jolke op 19-08-2021 14:04 ]
Curviger https://play.google.com/s...lent.kurviger&hl=nl&gl=USJ_star schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:54:
pro versie moet je voor betalen maar de gratis versie schijnt ook al goed te zijn.
Kurviger is erg fijn voor routes die hij zelf verzint. Bochtig (kurvig) is zijn specialiteit. Maar let op als je een GPX download van een voorgebakken route: hij gaat dan tussen de routepunten door zijn eigen bochtige route maken. Dan komt er een heel rare route uit. Dus dat wordt 'm ook niet voor dat soort routes. Of ik doe iets ernstig verkeerd, maar ik heb van alles geprobeerd; hij blijft de route slopen.Hubert schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 14:21:
[...]
Curviger https://play.google.com/s...lent.kurviger&hl=nl&gl=US
pro versie moet je voor betalen maar de gratis versie schijnt ook al goed te zijn.
Yup, dit heb ik ook meermaals meegemaakt.. in de UK door een koeienveld met 35% stijging moeten rijdenmphilipp schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Kurviger is erg fijn voor routes die hij zelf verzint. Bochtig (kurvig) is zijn specialiteit. Maar let op als je een GPX download van een voorgebakken route: hij gaat dan tussen de routepunten door zijn eigen bochtige route maken. Dan komt er een heel rare route uit. Dus dat wordt 'm ook niet voor dat soort routes. Of ik doe iets ernstig verkeerd, maar ik heb van alles geprobeerd; hij blijft de route slopen.

Laat een Garmin een spontane, niet gecontroleerde, route voor je uitstippelen érgens in Luxemburg en je mag vervolgens met een "SS" (SuperSport) ook gewoon door de bossen over gravelpaden gaan rijden....Secsytime schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:34:
[...]
Yup, dit heb ik ook meermaals meegemaakt.. in de UK door een koeienveld met 35% stijging moeten rijden![]()
LUKT PRIMA
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 19-08-2021 16:43 ]
Mee eens. Maar als diegene op een feestje trots vertelt dat hij motorrijders van de weg drukt, dan hoop ik toch dat andere automobilisten daar iets van zeggen (en liefst heel duidelijk). Uit de reacties begrijp ik dat ze dat ook zouden doen.Melkunie schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Ik ken ook mensen welke met motoren rijden én daarbij met droge ogen kunnen vertellen dat ze een spiegel van een auto getrapt hebben tijdens 't file rijden...Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:14:
[...]
Mee eens. Maar als diegene op een feestje trots vertelt dat hij motorrijders van de weg drukt, dan hoop ik toch dat andere automobilisten daar iets van zeggen (en liefst heel duidelijk). Uit de reacties begrijp ik dat ze dat ook zouden doen.
Gewoon niet op reageren, het is (bijna altijd) grootspraak / bluf én bedoeld om een zinloze discussie uit te lokken.
Begrijp je helemaal. Mijn punt/dilemma was ook niet de rest van de groep hier maar hoe we onze eigen verantwoordelijkheid nemen. En ik denk dat er genoeg motorrijders zijn met het motto 'ieder moet z'n eigen verantwoordelijkheid maar nemen'. Als we allemaal één persoon aanspreken (in mijn geval vriend van vriend C) dan hebben we impact.A13X schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
...echter mag het toch wel eens duidelijk zijn dat het hier preken voor eigen parochie is. 95% (van de actieve leden) hier vind dat je minimaal met E-keur en dB killer moet rijden en dan niet van een van de merken die er losjes mee om gaan of origineel. Dus prima om te reageren als er een nieuwe langskomt die vraag welke uitlaat maakt het meeste herrie maar laten we er verder gewoon mee stoppen.
Precies, jij begrijpt mijn dilemma. Dit is precies mij punt. Afstand nemen van de herrie zonder dat je een watje bent.mphilipp schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Nouja, ik snap je dillema.
Maar eigenlijk was/is dát dus onze gezamelijke verantwoordelijkheid. Als iedereen op die manier, beleefd doch beslist, afstand had genomen van lieden die met herrie rondrijden, was het misschien niet zover gekomen. Maar dan hadden we daar 20 jaar geleden al mee moeten beginnen.
En ik kijk ook naar onze wetshandhavers die nauwelijks op uitlaten controleren. Dat mag best wat meer. Maar ja, budgetten, bezuinigingen en prioriteiten van de korpsleiding hebben ervoor gezorgd dat de herriemakers geen strobreed in de weg is gelegd. Maar ik denk dat 'peer-pressure' het meest effect zou hebben gehad.
En nou stop ik erover.
heb je je eigen bandengeluid wel eens gehoord? oorverdovendFBTN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
Prachtig!
Maar helaas verbannen van dit forum. 🙁
Enkel nog plaatjes van zwarte electrische Zero's.
Geen luidruchtige oranje KTM's.
[Afbeelding]
Dat watje zit tussen je oren. Het boeit mij niet dat iemand vindt dat ik een watje ben. Als hij daar blij van wordt, heb ik daar vrede mee. Maar je hebt gelijk, we moeten er over ophouden. We weten allemaal hoe het komt, en als iedereen in de discussie zichzelf meteen ingraaft, krijgen we een zwarte pieten discussie....die lost ook niets op. Dus laten we iedereen zijn eigen conclusies maar trekken.Hkuit schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:29:
[...]
Precies, jij begrijpt mijn dilemma. Dit is precies mij punt. Afstand nemen van de herrie zonder dat je een watje bent.
Misschien mag je de volgende rit met Tweakers wel mee? Kun je m'n MT10 mooi overstarten als dat ding 't niet op z'n eigen accu trektFBTN schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
Prachtig!
Maar helaas verbannen van dit forum. 🙁
Enkel nog plaatjes van zwarte electrische Zero's.
Geen luidruchtige oranje KTM's.
[Afbeelding]
Aangezien een vriend van mij helemaal wild is van MyRouteApp, heb ik dus die lifetime toestand genomen. Maar ik had de navigatie app nog niet echt goed getest. Op zich werkt het, zolang je in één keer goed rijdt en geen pauzes neemt.cooper_s1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:06:
Is €1,19 / maand... valt mee vind ik. MyRouteApp heeft nu een lifetime aanbieding voor €99,-...
Bij mij ging die app dus compleet over de rooie als je dat doet. Dus je rijdt ergens en je ziet een benzinestation aan een zijweggetje. Als je daarheen gaat, lijkt dat ding niet meer te snappen waar ie heen moet, en wil weer naar het begin van de route. Je kunt dat aanpassen bij de instellingen van de route: start bij dichtstbijzijnde routepunt. Leuk, maar zoiets wil je globaal instellen, niet per route steeds weer. En als dat nou het enige was...nee. Als je het in je hoofd haalt om te pauzeren langs de route, gaat ie ook weer op hol. Bij het hervatten van de route stuurde hij mij een hele andere kant uit. Ik dacht nog zeker te weten dat voordat we stopten de route naar rechts ging. Maar na de pauze wilde hij naar links. Nouja...vooruit dan maar. Ik zal mij wel vergist hebben. Maar dat was dus niet het geval. Ik ben op een rondje door de omgeving gestuurd, zelfs over wegen die nog niet klaar waren. App afgesloten (echt helemaal afsluiten) route opnieuw inlezen, instelling veranderen naar starten vanaf waar je bent en toen begreep ie het weer. Dat is dus een aantal keren gebeurd.
Om dol van te worden Ik heb een topic aangemaakt op hun forum en meerdere mensen herkenden dit gedrag. Blijkbaar wordt eraan gewerkt door de programmeurs. Wel een beetje dom vind ik. Routes pauzeren, hervatten, eventjes van de route afwijken voor brandstof of eten, allemaal dingen die altijd voorkomen. En het was ook iets dat uitgerekend met de door mij zo vervloekte Garmin eigenlijk altijd goed ging. Die snapte dat, en je hoefde niets te doen. Zodra je weer op de oude route terugkwam, ging ie gewoon verder. Geen punt. Maar goed, nu weet ik hoe ik eromheen kan werken, maar het is wel frustrerend. Hopelijk komt er gauw een update die dit fixt.
Onder het mom: 'Je hebt twee groepen motorrijdens, die gevallen zijn en die nog gaan vallen' kwam ik net dit filmpje tegen op Youtube.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Of als er een Belg met panne staat en @Frans92 er alleen maar zinloos naast staat te revbomben 🙄😏Will_M schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:30:
[...]
Misschien mag je de volgende rit met Tweakers wel mee? Kun je m'n MT10 mooi overstarten als dat ding 't niet op z'n eigen accu trekt
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ja, maar hij legt hem ook op een mooie vlakke garagevloer neer. Probeer het nog eens vanuit een greppel, als je motor ondersteboven ligt!13art schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:25:
Onder het mom: 'Je hebt twee groepen motorrijdens, die gevallen zijn en die nog gaan vallen' kwam ik net dit filmpje tegen op Youtube.
[YouTube: How to pick up any motorcycle effortlessly ~ MotoJitsu]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Dit filmpje is dus wel en niet handig voor @Will_M, kan ie wel z'n MT mee oppakken, maar niet de T7DrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Ja, maar hij legt hem ook op een mooie vlakke garagevloer neer. Probeer het nog eens vanuit een greppel, als je motor ondersteboven ligt!
Awesome
Greppel moet je ook gewoon niet in rijdenDrivinUCrazy schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Ja, maar hij legt hem ook op een mooie vlakke garagevloer neer. Probeer het nog eens vanuit een greppel, als je motor ondersteboven ligt!

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Komt 'ie nou mee ....
Wij gingen tenminste dat apparaat proberen aan te duwen, jij was weer aan het posen..Vrijdag schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Of als er een Belg met panne staat en @Frans92 er alleen maar zinloos naast staat te revbomben 🙄😏
MotoJitsu13art schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:25:
[YouTube: How to pick up any motorcycle effortlessly ~ MotoJitsu]
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Prima taakverdeling 😬R0y. schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:08:
[...]
Wij gingen tenminste dat apparaat proberen aan te duwen, jij was weer aan het posen..
Of had je liever dat ik vanaf de zijlijn ongevraagd advies en kritische opmerkingen jullie kant op zou slingeren?
[ Voor 20% gewijzigd door Vrijdag op 20-08-2021 14:38 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zonder die app gelijk te moeten installeren, aan wat voor oefeningen moet ik dan denken? AVB-achtig, of achterstevoren zittend, geblinddoekt, al jonglerend terwijl je een noodstop maakt?geert_s schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
MotoJitsuleuke gast om te volgen met altijd wel handige tips. Hij heeft ook een gelijknamige app met leuke oefeningen voor op de motor. Benieuwd hoe ver jullie zouden komen hiermee (ik niet heel ver in ieder geval).
Inmiddels twee dagen onderweg. Dag 1 Stuttgart, dag 2 Heiligenblut.
Blog:
https://motorcyclebromanc...I4ZpBYQh_KHPfJawHWBox8AXU
Vids:
https://instagram.com/mot...ance?utm_medium=copy_link
Blog:
Vids:
It's dogged that does it
Nice! Nu weet ik zeker dat ik ook een Tenere 700 wil hebbenSavageBrother schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:47:
Inmiddels twee dagen onderweg. Dag 1 Stuttgart, dag 2 Heiligenblut.
Blog:
Vids:

You sure? Ik sta op de TET, vanaf Groesbeek tot Well gereden.Secsytime schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:35:
[...]
Nice! Nu weet ik zeker dat ik ook een Tenere 700 wil hebben
Ik had de nieuwste TET erop gezet, en echt 50% van de offroad is weer weg. Dit stuk is nu 90 onroad 10 offroad.
Deze hobby sterft (iig in Zuid Nederland). Denk dat je over 2 jaar in Gelderland en lager alleen nog onroad kan.
Drenthe / Overijssel is (gelukkig) nog een ander verhaal.
Overijssel valt ook al tegen hoor.
Ik denk dat op veel wegen waar hier nog offroad gereden wordt je er nog mee weg komt als je een twents accent hebt, maar als je niet uit de buurt komt slingeren je ze gewoon op de bon.
Het is zo zonde dat er niet een degelijk alternatief geboden wordt, en dat snappen veel van die agenten ook wel.
Maar als straks heel offroad NL naar 3 provincies komt dan is het snel klaar ben ik bang.
Ik denk dat op veel wegen waar hier nog offroad gereden wordt je er nog mee weg komt als je een twents accent hebt, maar als je niet uit de buurt komt slingeren je ze gewoon op de bon.
Het is zo zonde dat er niet een degelijk alternatief geboden wordt, en dat snappen veel van die agenten ook wel.
Maar als straks heel offroad NL naar 3 provincies komt dan is het snel klaar ben ik bang.
Gelukkig woon ik in de noordelijke provincies_eLMo_ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:50:
[...]
You sure? Ik sta op de TET, vanaf Groesbeek tot Well gereden.
Ik had de nieuwste TET erop gezet, en echt 50% van de offroad is weer weg. Dit stuk is nu 90 onroad 10 offroad.
Deze hobby sterft (iig in Zuid Nederland). Denk dat je over 2 jaar in Gelderland en lager alleen nog onroad kan.
Drenthe / Overijssel is (gelukkig) nog een ander verhaal.
Offroad is letterlijk niet op de weg, ik denk dat jullie onverharde wegen bedoelen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Beetje van beideGrubeater schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:30:
Offroad is letterlijk niet op de weg, ik denk dat jullie onverharde wegen bedoelen.
Dit topic is gesloten.