Rick-Jan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:54:
Laatst mijn vriendin als passagier achterop de Firestorm gehad, maar dat was voor ons beiden niet echt comfortabel. Binnenkort wil ik op een meer tour georiënteerde motor proefrijden om te kijken of ons dat beter bevalt.
Als dat bevalt ga Ik op zoek naar een allroad/tour motor welke qua gewicht niet al te zwaar is, maar nog wel ruim genoeg is om met zn 2en op te zitten. Budget zal rond de 6000 zijn. Ik ben zelf niet heel fors, dus wil eigenlijk geen hele grote/zware motor qua gewicht en omvang. Voorlopig zullen het korte ritten worden in de weekenden, dus er zullen geen gigantisch grote afstanden mee afgelegd worden. Iemand tips welke modellen praktisch hiervoor zijn?
Zelf had ik al gevonden:
-Triumph Tiger 800: Vind ik zelfs de mooiste uit het rijtje maar iets boven budget.
-Honda Transalp 700: Ook mooi maar ben bang dat het vermogen met duo te kort schiet
-Yamaha TDM 900: hoor ik goede verhalen over.
-BMW F800GS: Geen idee of dit praktisch is met duo.
-Versys 650: Ik heb op het 2016 model gezeten maar vond het gewichtsverdeling niet fijn (te hoog) waardoor de motor heel zwaar aanvoelde.
-V-Strom 650: vind ik niet zo'n mooie motor.
Wil je er ook mee offroad? Want je wil meer tour-georienteerd en komt vervolgens met alleen SUV's aanzetten

hieronder wat suggesties voor tourmotoren / sport-tourmotoren.
Je kan ook nog de BMW R1200RT proberen, wat groter maar rijdt heel makkelijk met een laag zwaartepunt. Lekker veel kracht laag in de touren voor 2 personen en heeft een kofferset en verstelbaar zadel. Of iets sportiever, ouder, maar daardoor ook goedkoper, de R1100RS. Alternatief heeft BMW ook de F800GT, een lichte tourmotor (misschien net te jong voor je budget). Andere lichtere tourmotoren zijn bijv de Yamaha XJ6 / Diversion en de sportievere Fazer / FZ6 / FZ8. Honda VFR800 kan je ook overwegen, een sportieve tourmotor die niet al te fors is.
De TransAlp heb ik maar één keer op gereden (die van @
Grubeater), reed erg makkelijk maar qua remmerij vond ik m ondermaats. Nou was dat een wat ouder model (maar wel geupgrade), ik weet niet hoe dat met de nieuwere zit. Maar wel een minstens zo belangrijk punt voor met 2 personen rijden: de remmen. Je hebt nou eenmaal flink wat extra massa te stoppen. ABS helpt hier ook bij, dus eigenlijk zou ik alle non-ABS modellen van je lijstje schrappen.
Kalevandaal schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:18:
Allen. Met nog 1 rijles op de planning voor het AVD examen, korte vraag:
Gisteren was het 25 graden, ik leste met lange spijkerbroek onder mijn motorbroek (heb een textielbroek met losse binnenvoering).
Echter was m’n spijkerbroek drijfnat na 2 uur les.
Dus mijn vraag is:
Is er een noodzaak om een lange broek te dragen onder mijn motorbroek?
Ps. Ja de binnenvoering was er wel uit

Een dunne trainingsbroek vind ik het fijnst, merk je bijna niks van. Ja, je kan met korte broek rijden, maar de stof van een motorbroek (overbroek) gaat waarschijnlijk wel een beetje plakken op de blote huid.
cyntax schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:20:
Huh, rijden er zoveel mensen rond met een normale broek onder hun motorbroek? Lijkt me echt mega oncomfortabel. Ik heb altijd alleen in mn onderbroek rondgereden, zowel in mijn leren pakken als nu in mijn textiele sets. Doorwaai broek van Rukka die ik nu tijdens de warme dagen draag is echt fantastisch, voelt alsof je geen broek aan hebt.
Edit: Is je motorbroek trouwens niet veel te groot als je er nog een normale broek onder kan dragen? Gaat bij een val geheid schuiven.
Ja voor woon-werk zal je toch wel moeten, tenzij je alsnog wil omkleden. Zit verder prima, maar is wel wat warmer natuurlijk. Als ik toch ga omkleden kies ik wel voor leder

- tenzij het gaat regenen, dan is mn gtx pak fijner.