Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 324 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.022.793 views

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Bioflap schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Ergens lijk het mij geweldig om te kamperen met de motor, maar ben absoluut geen held met opzetten van tenten en dergelijke. Waarom vindt jij het geweldig om te kamperen met de motor?
@Bommes heeft heel veel al gezegd, want ik ben het met hem eens.
Mijn simpele antwoord:
Omdat ik kamperen geweldig vind. Zonder en nu dus voor het eerst met de motor.
De vrijheid, het buiten zijn, eind vd middag pas gaan kijken waar we stoppen.
En Het Simpele Leven;
Eten, drinken, slapen, meer heb ik niet nodig. Ik had een stoeltje en op de helft van de campings hadden we een picknicktafel bij de tentjes. Ik had een lekker bed (zie matje in andere topic + m’n donzen slaapzak uit mijn studententijd) en een droog verblijf. Mijn tent stond in ruim 10 minuten en was lekker groot. En ik had goed gezelschap! Alleen zou ik dit ook zijn gaan doen maar ik vond het zo met z’n tweeën erg gezellig.
Dat dus :)

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:38

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bommes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Ik ben geen @Hkuit maar mijn antwoord:

[Afbeelding]

Omdat dat dus, de vrijheid van lekker gaan en staan waar je wilt. Komen en gaan wanneer je wilt, waar je wilt.
Buiten leven, beetje rond toeren en stoppen waar je wilt.

Als je gaat kamperen moet je inderdaad een tentje opzetten en op een matje in een slaapzak slapen.
Maar pak je het een beetje goed aan dan is dat een fijne lekker zachte en warme slaapzak, op een goed matje en zelfs die tent hoeft niet meer zoals vroeger.
De Decathlon heeft tegenwoordig vaak die paraplu tentjes, klapt in een paar seconden uit en we terug in.
Maar ook een gewoon simpel iglo tentje heb je in 10 minuutjes opgezet.

Ja als het regent is het balen, maar met de booking.com app heb je in 5 minuten een warme en droge slaapplek gevonden in geval van nood.

Ik ga op motor vakantie niet lopen sappelen met zelf uitgebreid eten koken, een restaurant is overal wel te vinden. In de ochtend en bakje koffie maken en nadat je zooi weer ingepakt hebt rijd je via de lokale bakker om ff te ontbijten.

Ik ben begin die jaar vader geworden dus dit jaar zit het er echt nog niet in om weer solo op toer te gaan helaas
Mis het echt heel erg, gewoon ff een weekje rond rijden en dus buiten zijn.
Ik zou met een maat een weekendje toeren op de bike, maar hij belde me vandaag dat dit niet door gaat. Door jou post overweeg ik nu om zelf maar lekker te gaan, en dan ook lekker "disconnect" style zonder telecommunicatie anders dan navigatie (zou nog fijner zijn als ik navigatie zonder telefoon kan regelen). Hmm van het weekend eens een plannetje opzetten :D

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-01 09:00
[...]

[Afbeelding]

Omdat dat dus, de vrijheid van lekker gaan en staan waar je wilt. Komen en gaan wanneer je wilt, waar je wilt.

Als je gaat kamperen moet je inderdaad een tentje opzetten en op een matje in een slaapzak slapen.
Maar pak je het een beetje goed aan dan is dat een fijne lekker zachte en warme slaapzak, op een goed matje en zelfs die tent hoeft niet meer zoals vroeger.
De Decathlon heeft tegenwoordig vaak die paraplu tentjes, klapt in een paar seconden uit en we terug in.

Ja als het regent is het balen, maar met de booking.com app heb je in 5 minuten een warme en droge slaapplek gevonden in geval van nood.

Ik ga op motor vakantie niet lopen sappelen met zelf uitgebreid eten koken, een restaurant is overal wel te vinden. In de ochtend en bakje koffie maken en nadat je zooi weer ingepakt hebt rijd je via de lokale bakker om ff te ontbijten.

Ik ben begin die jaar vader geworden dus dit jaar zit het er echt nog niet in om weer solo op toer te gaan helaas
Helemaal logisch natuurlijk dat je nu niet gaat met de kleine thuis. Maar ik mis je reisverslagen wel :)

3ds fc: 4270-0926-7440

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
https://www.rtl.lu/news/national/a/1755820.html

Ook in Luxemburg bij Vianden/Echternach moet je nu niet komen. Bij Rosport ga ik meestal de grens over. :X

• Jon156
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-01 14:59
geert_s schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Qua nakeds:
  • Ducati Monster 620
  • Suzuki GSR 600
  • Honda CB600F Hornet
  • Yamaha FZ6
  • Kawasaki ER6N / Z750
Daar heb je al 5 proefritjes mee dus ;)

Ik ben zelf begonnen op de Hornet en kan ik zeker aanraden.
Het heeft even geduurd, maar afgelopen woensdag heb ik mijn rijbewijs kunnen afhalen en gisteren heb ik gelijk een proefrit gedaan op een GSR600.

Eerste indruk was zeer positief.

Vooral het verschil van een 4-cinlinder t.ov. een 2-cilinder.
De motor rijdt daardoor veel soepeler en wil veel liever de toeren in klimmen.

Daar ligt ook gelijk een van de nadelen, ik vond het heel moeilijk om met deze motor rustig te rijden O-)

Zithouding vind ik prima, ik was bang dat de winddruk op mijn bovenlichaam een probleem zou zijn, wat ik wel had op de z650 waar ik op leste, maar dat viel reuze mee, al heb ik niet heel hard gereden, maar wel een heel stuk boven de 100, waar ik bij de z650 al problemen ervoer op dat gebied.

Vanmiddag staat er een VFR800 voor me klaar, om maar eens even wat anders te proberen.
Ik ben benieuwd! :*)

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10-2025

Frans92

VFR800

Jon156 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:13:
[...]

Het heeft even geduurd, maar afgelopen woensdag heb ik mijn rijbewijs kunnen afhalen en gisteren heb ik gelijk een proefrit gedaan op een GSR600.

Daar ligt ook gelijk een van de nadelen, ik vond het heel moeilijk om met deze motor rustig te rijden O-)

Zithouding vind ik prima, ik was bang dat de winddruk op mijn bovenlichaam een probleem zou zijn, wat ik wel had op de z650 waar ik op leste, maar dat viel reuze mee, al heb ik niet heel hard gereden, maar wel een heel stuk boven de 100, waar ik bij de z650 al problemen ervoer op dat gebied.

Vanmiddag staat er een VFR800 voor me klaar, om maar eens even wat anders te proberen.
Mijn eerste motor was ook een 4-cilinder in lijn. Ik had een FZS600 Fazer. Leuk blok, klom graag in de toeren en was dan ook erg rap.
Nu rij ik een VFR800 uit 2002. Bij deze motor hoef je echt niet hoog in de toeren te klimmen, wil het lekker accelereren. Dat ga je vanzelf ook wel merken vanmiddag. Ik heb een blok met VTEC, dus boven de 7k rpm krijg je nog een extra kick van dat blok dat lijkt te zeggen: "ik wil harder!"

XBL: DonFrans

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Jolke schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:30:
https://www.rtl.lu/news/national/a/1755820.html

Ook in Luxemburg bij Vianden/Echternach moet je nu niet komen. Bij Rosport ga ik meestal de grens over. :X
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-1n45ISrD6bw/UMA3CVXXuTI/AAAAAAAACrs/RPp9ZBHRmEw/s1600/jetsky.gif

Ride-out van de plaatselijke MC is enigszins aangepast 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:41
[...]

Let op dat dit niet standaard opgaat voor alle 4 of 2 cilinders.
Maar meestal heeft een 2 cilinder eerder koppel onderin en komt een 4 pas wat later tot leven.

En een 4 cilinder is eigenlijk altijd wel soepeler in het rijden.
Ik zelf vind 4 cilinders daardoor vaak wat saaier omdat je toch in NL vaak niet zo hoog in de toeren zit.
Maar je zou ook 3 cilinders kunnen bekijken voor de tussenweg.

• kneusteun
Vrijdag schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:38:
[...]

[Afbeelding]

Ride-out van de plaatselijke MC is enigszins aangepast 8)
Kan daar een akra onder? :X

• Jon156
kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Let op dat dit niet standaard opgaat voor alle 4 of 2 cilinders.
Maar meestal heeft een 2 cilinder eerder koppel onderin en komt een 4 pas wat later tot leven.

En een 4 cilinder is eigenlijk altijd wel soepeler in het rijden.
Ik zelf vind 4 cilinders daardoor vaak wat saaier omdat je toch in NL vaak niet zo hoog in de toeren zit.
Maar je zou ook 3 cilinders kunnen bekijken voor de tussenweg.
Een 3 cilinder stond zeker op mijn lijstje om te proberen.
De Triumph Speed Triple vind ik erg mooi in de juiste kleurstelling en uitvoering :9~

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Kan daar een akra onder? :X

Kan wel een toeter op :Y)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Hkuit
Jon156 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:07:
[...]

De Triumph Speed Triple vind ik erg mooi in de juiste kleurstelling en uitvoering :9~
Ik ben de oude zeur hier hè (houd ook niet van open pijpen bijv.) maar ik zou rustiger aan beginnen. Eerst een paar duizend km met een lichtere motor (licht in gewicht, licht in vermogen) en dan door naar de 100 pk en hoger klasse. Heb ik gedaan en is me goed bevallen, pas na zoveel duizend km kun je een beetje rijden.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 14:56
[...]

Ik zou je ook willen aanraden om wat fietsen met andere zithouding te proberen. Je zult wel merken dat de VFR en de GSR al aardig verschillen, maar bijvoorbeeld een ADV (V85TT, Vstrom, Tenere, F800, etc) is ook wat om eens gevoeld te hebben.

En wat @Hkuit ook zegt, begin met rustig aan doen. Een racer zou ik ook niet meteen aanraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Nycrea op 16-07-2021 09:26 ]

🇺🇦

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.volusion.com/bvsj3.e246t/v/vspfiles/photos/240-S.S.S.-BMW-S1000RR-3.jpg

Omdat een verlengde rode 'Busa inmiddels erg 1964 is, kan je nu beter als beginner voor een eenvoudige, ingetogen en zeer vriendelijke BMW S1000RR met verlengde achterbrug gaan. Stuk betere beginnersfiets :Y

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:43
Hier ook iemand die lekker eigenwijs op een racer is begonnen en direct na het behalen van het rijbewijs achter een ervaren rijder over een dijk is gaan rijden, binnen 2 uur lag ik onderaan de dijk met een motor met véél schade en een nog grotere deuk in m'n ego :D Zeg niet dat iemand niet op een racer kan beginnen hoor, alleen is het bij mij toen niet goed gegaan.

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:10
Vrijdag schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:32:
[...]

[Afbeelding]

Omdat een verlengde rode 'Busa inmiddels erg 1964 is, kan je nu beter als beginner voor een eenvoudige, ingetogen en zeer vriendelijke BMW S1000RR met verlengde achterbrug gaan. Stuk betere beginnersfiets :Y
YAY!!!! het is @Vrijdag :+ :+ :+

Waar blijven de babes? :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 16-07-2021 09:36 ]

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:02
@Vrijdag wat een mietjesbrommer zeg. Een Kawa H2R met verlengde achterbrug is pas een goede beginnersfiets!

Afbeeldingslocatie: https://roaringtoyz.com/wp-content/uploads/2019/05/2015-Kawasaki-H2-H2r-Billet-Streched-Dragrace-Extended-Swingarm-6-Inches-Over-copy.jpg

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Chakotay schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:38:
@Vrijdag wat een mietjesbrommer zeg. Een Kawa H2R met verlengde achterbrug is pas een goede beginnersfiets!

[Afbeelding]
Well played Sir, well played 8)

• FNale
  • Laatst online: 12-01 16:38
Wat een ding hé die H2 met een Supercharger. Ik las dat Yamaha ook al een tijdje bezig is om een fiets te bouwen met geforceerde inlaat triple + turbo voor de mt10.

kleine update inmiddels voorzien rijbewijs hier en inmiddels ook motor + 1500 km ervaring verder.

Eerste 500 km met gereduceerd vermogen gereden ook inrijden dus veel boven de 5,5k ben ik niet gekomen en nu inmiddels 1000km met normaal vermogen en medium gas respons. snel gas respons is niet te doseren (ook is het bij de nieuwste MT 09 wat milder) en als beginner niet wenselijk dus ga ik gewoon niet doen.

Zithouding is super en heerlijk toeren.

Vraag weet iemand een bedrijf voor het goed samen instellen van de
KYB voorvering en de Ohlins Achterveer? ik ben zelf iets zwaarder als gemiddeld maar dealer geeft aan dat die neutraal staat ingesteld en was niet zo spraakzaam/happig dat ze het graag wilde doen voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsZGSa4BltUJ6qpWaVuCiADw94w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oJrdNSUAlUrXfZ5oqa9JZNEP.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door FNale op 16-07-2021 09:56 ]

• sebash
  • Laatst online: 12-01 18:41
De hornet 600 is achteraf gezien ook niet zo een goede beginners fiets, maar had ik op uiterlijk uitgezocht voordat ik rijbewijs had gehaald.
Nu is het 3000km later en begin ik wat vaker van het toeren bereik gebruik te maken.

@Jon156 Ik zou gewoon beginnen met een lichte fiets om zo wat vertrouwen op te bouwen en dan over te gaan naar iets anders/ zwaarders.

Niet blind staren naar power, want je bent met een motor toch wel sneller weg dan de auto's :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hkuit schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Ik ben de oude zeur hier hè (houd ook niet van open pijpen bijv.) maar ik zou rustiger aan beginnen. Eerst een paar duizend km met een lichtere motor (licht in gewicht, licht in vermogen) en dan door naar de 100 pk en hoger klasse. Heb ik gedaan en is me goed bevallen, pas na zoveel duizend km kun je een beetje rijden.
Mijn eerste bike is mijn huidige bike, een Harley van bijna 300 kg, 1450cc (én open pijpen - sorry moest dit vermelden :P ). Kan prima, zo lang je maar rustig rijd. Ook snelle/krachtige bikes kunnen langzaam, hoewel ze wel meer uitnodigen om harder te rijden misschien. Ligt echter meer aan je persoonlijkheid dan aan de bike als je het mij vraagt ;)

• kneusteun
[...]

Kijk vooral ook even naar de street triple, iets lichtere en leukere start fiets denk ik.

Ik weet dat aantal pk's belangrijk lijkt maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is.
Soms baal ik er wel van als ik op de KTM met 124 pk rij en ding gewoon constant zeurt om te jagen, dan is een wat kalmere motor echt wel leuker in NL.

Zeker als je begint zou ik aanraden om een fiets te pakken waarbij je de hele power band kan verkennen ipv alleen de onderste regionen. Dan leer je aanzienlijk meer qua rijden.

• kneusteun
LankHoar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:06:
[...]

Mijn eerste bike is mijn huidige bike, een Harley van bijna 300 kg, 1450cc (én open pijpen - sorry moest dit vermelden :P ). Kan prima, zo lang je maar rustig rijd. Ook snelle/krachtige bikes kunnen langzaam, hoewel ze wel meer uitnodigen om harder te rijden misschien. Ligt echter meer aan je persoonlijkheid dan aan de bike als je het mij vraagt ;)
Ligt ook wel aan de fiets, mijn KTM vind 30km zones niet zo leuk, dat is een soort feestje van koppeling en gas om niet al schokkend door de straat te gaan... vrij irritant. Zelfs bij 50 is het een zenuwachtige spiermassa die bij het minste of geringste schokje van je pols naar voren wil.

Dan kan je je nogal snel vergissen in een bocht bijvoorbeeld.

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:09

Investig8or

What goes up, could come down

FNale schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:49:
Wat een ding hé die H2 met een Supercharger. Ik las dat Yamaha ook al een tijdje bezig is om een fiets te bouwen met geforceerde inlaat triple + turbo voor de mt10.

kleine update inmiddels voorzien rijbewijs hier en inmiddels ook motor + 1500 km ervaring verder.

Eerste 500 km met gereduceerd vermogen gereden ook inrijden dus veel boven de 5,5k ben ik niet gekomen en nu inmiddels 1000km met normaal vermogen en medium gas respons. snel gas respons is niet te doseren (ook is het bij de nieuwste MT 09 wat milder) en als beginner niet wenselijk dus ga ik gewoon niet doen.

Zithouding is super en heerlijk toeren.

KYB voorvering en de Ohlins Achterveer? ik ben zelf iets zwaarder als gemiddeld maar dealer geeft aan dat die neutraal staat ingesteld en was niet zo spraakzaam/happig dat ze het graag wilde doen voor mij.

[Afbeelding]
Je zou op Youtube eens moeten zoeken naar Dave Moss (tuning) of two clicks out (bv: https://www.youtube.com/user/CatalystReactionSBW). Schrijf zoals hij aangeeft op welke positie alles nu staat, dan kun je altijd weer terug. Mijn VFR is niet zo veel aan in te stellen, maar ik heb door zijn uitleg wel begrepen hoe je moet meten en instellen zodat je een aardige basis hebt. Dus daar kan ik de schuld van mijn beperkte rijtechniek ook al niet meer aan geven :o :+

Idiocracy: it is real!

• Chakotay
@LankHoar zo'n dikke Harley nodigt toch ook minder uit tot Rossi na doen dan een 600cc Supersport met evenveel vermogen maar de helft van het gewicht :P

• kneusteun
Chakotay schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:13:
@LankHoar zo'n dikke Harley nodigt toch ook minder uit tot Rossi na doen dan een 600cc Supersport met evenveel vermogen maar de helft van het gewicht :P
Harley 1450cc 80 pk
R6 600cc 117pk

En dan denk ik is een R6 inderdaad nog flink lichter

• Jon156
sebash schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:01:
De hornet 600 is achteraf gezien ook niet zo een goede beginners fiets, maar had ik op uiterlijk uitgezocht voordat ik rijbewijs had gehaald.
Nu is het 3000km later en begin ik wat vaker van het toeren bereik gebruik te maken.

@Jon156 Ik zou gewoon beginnen met een lichte fiets om zo wat vertrouwen op te bouwen en dan over te gaan naar iets anders/ zwaarders.

Niet blind staren naar power, want je bent met een motor toch wel sneller weg dan de auto's :)
Ik staar me zeker niet blind op power hoor, maar een beetje vermogen is altijd fijn om te hebben lijkt me.
kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:07:
[...]

Kijk vooral ook even naar de street triple, iets lichtere en leukere start fiets denk ik.

Ik weet dat aantal pk's belangrijk lijkt maar ik kan je vertellen dat dat niet zo is.
Soms baal ik er wel van als ik op de KTM met 124 pk rij en ding gewoon constant zeurt om te jagen, dan is een wat kalmere motor echt wel leuker in NL.

Zeker als je begint zou ik aanraden om een fiets te pakken waarbij je de hele power band kan verkennen ipv alleen de onderste regionen. Dan leer je aanzienlijk meer qua rijden.
Net even online gekeken naar de street triple, maar dat ziet er goed uit!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-12-2025
[...]

[Afbeelding]

Klinkt goed! Ik ga over 2 weken voor het eerst kamperen met de vrouw, maar dit is een grote onhandige tent. Als dat bevalt zit het er misschien wel in om eens wat kleiner spul aan te schaffen, en het met de motor te proberen!

Thanks voor je verhaal _/-\o_

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Nou, ik ben toch rustig begonnen op een oud 600'tje, maar m'n CBR 600F gaat nu toch echt plaats maken voor wat anders. Ga van het weekend om te beginnen een proefritje maken met een CB1000R. Zin an!

Morgen maar eens druk aan de slag om de CBR helemaal te poetsen en dan maar eens wat foto's maken op een mooie plek en dan kan ie de verkoop in.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:53
Martijn1990 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:33:
Hier ook iemand die lekker eigenwijs op een racer is begonnen en direct na het behalen van het rijbewijs achter een ervaren rijder over een dijk is gaan rijden, binnen 2 uur lag ik onderaan de dijk met een motor met véél schade en een nog grotere deuk in m'n ego :D Zeg niet dat iemand niet op een racer kan beginnen hoor, alleen is het bij mij toen niet goed gegaan.
Ook op een CB250 kun je je eigen kunsten overschatten als je achter iemand aan gaat die meer ervaring heeft (lees: beter kan rijden). Het probleem zit hem eerder in het hoofd / de pols van de bestuurder :9
FNale schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:49:
Ik kan niet zien waar je woont, maar https://www.jjsuspension.nl/ gaat je zeker kunnen helpen :) Morgen hebben ze trouwens weer een gratis vering afstelstraat:
https://www.facebook.com/events/343179670805146/

[ Voor 4% gewijzigd door theredone51 op 16-07-2021 10:46 ]

• Bioflap
Dit weekend kun je de vering gratis laten afstellen bij JJ Suspension. Vorig jaar ook geweest voor een rondleiding, en is echt een ongelofelijk slimme gast! @Bommes is er nu ook heen om z'n voorpoten te laten fixen.

Morgenmiddag ben ik er in ieder geval ook met de Stelvio :D

• FNale
Investig8or schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:12:
[...]

Je zou op Youtube eens moeten zoeken naar Dave Moss (tuning) of two clicks out (bv: https://www.youtube.com/user/CatalystReactionSBW). Schrijf zoals hij aangeeft op welke positie alles nu staat, dan kun je altijd weer terug. Mijn VFR is niet zo veel aan in te stellen, maar ik heb door zijn uitleg wel begrepen hoe je moet meten en instellen zodat je een aardige basis hebt. Dus daar kan ik de schuld van mijn beperkte rijtechniek ook al niet meer aan geven :o :+
Ik ga mij eens verdiepen thanks!
theredone51 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:44:

[...]

Ik kan niet zien waar je woont, maar https://www.jjsuspension.nl/ gaat je zeker kunnen helpen :) Morgen hebben ze trouwens weer een gratis vering afstelstraat:
https://www.facebook.com/events/343179670805146/
Thanks! omgeving Gouda dus een stukje rijden maar dat is prima zit alleen met een oppas dag :9
Maar ik ga ze in de gaten houden.

[ Voor 25% gewijzigd door FNale op 16-07-2021 10:50 ]

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:47
Wat je in ieder geval relatief makkelijk zelf thuis kunt doen is de preload instellen voor je gewicht. Als de preload nu verkeerd staat ingesteld zal dat al een wereld van verschil zijn. In het boekje van een van mijn Kawasaki's staat bijvoorbeeld dat de preload is ingesteld voor "The average male person of around 68 KG" :+, Japanse fietsen worden wel vaker ingesteld voor Japanse mannetjes. Als wij er dan als Europeaan op gaan zitten klopt er niet zoveel meer van :P

Zolang de preload / sag niet goed staat, zul je de compression en rebound ook nooit goed krijgen. Ik hou zelf altijd 35mm sag aan de voorkant aan en 30mm aan de achterkant.

Ari Henning heeft er een goed filmpje over:
YouTube: How To Check Motorcycle Suspension Sag | MC Garage

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-01 20:46

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Chakotay schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:13:
YouTube: Crazy Harley-Davidson Biker in the Hall of Fame :P

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• FNale
UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:52:
Wat je in ieder geval relatief makkelijk zelf thuis kunt doen is de preload instellen voor je gewicht. Als de preload nu verkeerd staat ingesteld zal dat al een wereld van verschil zijn. In het boekje van een van mijn Kawasaki's staat bijvoorbeeld dat de preload is ingesteld voor "The average male person of around 68 KG" :+, Japanse fietsen worden wel vaker ingesteld voor Japanse mannetjes. Als wij er dan als Europeaan op gaan zitten klopt er niet zoveel meer van :P

Zolang de preload / sag niet goed staat, zul je de compression en rebound ook nooit goed krijgen. Ik hou zelf altijd 35mm sag aan de voorkant aan en 30mm aan de achterkant.

Met mijn 98 kilo ben ik inderdaad geen Japans mannetje. Ik ga het filmpje even bekijken thanks voor de reacties!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Martijn1990 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:33:
Aii da's wel naar. Zelf iets van 5 jaar op een S1000RR gereden als eerste fiets. Heerlijk apparaat, maar vooral in het begin moest ik me wel flink inhouden. En eigenlijk daarna ook wel, bijna 200pk is op de openbare weg echt overkill.

@Jon156 die Fazer die @Frans92 heeft gehad kan ik je ook aanbevelen. Leuke en voordelige instapper, ruim voldoende vermogen en prima remmen. Rijdt erg makkelijk.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:43
theredone51 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Ook op een CB250 kun je je eigen kunsten overschatten als je achter iemand aan gaat die meer ervaring heeft (lees: beter kan rijden). Het probleem zit hem eerder in het hoofd / de pols van de bestuurder :9
Is ook zeker zo! Ik reed ook helemaal niet hard, maar de bocht bleek in het midden iets scherper te worden dan ik dacht waardoor ik rechtdoor ging wegens target fixation. Mijn kenteken zal ik nooit vergeten. MP-LJ-64, Martijn Pleurt Langs Jaarsveld met (grofweg) 64 kmu :D

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:48

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Hoewel ik best vaak heb gekampeerd, zowel met de auto als met de motor ben ik er toch geen fan van. Toen ik nog met de auto ging was het wel ok. Je hebt dan veel meer spullen bij je natuurlijk, en je kunt ook makkelijk met de auto ergens heen. Dat koken op de camping heb ik nooit wat aan gevonden. Veel teveel gekloot en je moet van alles meezeulen en sommige dingen koel houden. Uiteraard allemaal dingen voor te vinden, maar ik vind het vooral veel gekloot om als een soort dakloze te leven :+
Lèg an mijn natuurlijk, ik ben (steeds meer) een luxe/gemaksmens geworden. En met de motor kamperen vond ik eigenlijk al helemaal niks. Ja, voor nood of gewoon een keer onderweg als er niets anders is ofzo. Met de motor kun je nóg minder meenemen, dus is het nóg primitiever. En het grootste nadeel van kamperen vond ik nog dat je na een lange dag rijden eerst nog van alles moet doen om je kamp op te zetten, ergens is (soms) shabby sanitaire voorzieningen moet douchen, meestal tot je enkels in het water omdat iedereen zijn pruik achterlaat. Nee...niets voor mij. Ik wil een lekkere warme douche en een goed bed om heel even bij te komen van een dag toeren. En meestal liggen campings buiten de stad of zelfs in the middle of nowhere, dus moet je weer ergens heen op de motor om een hapje te eten. Lekker in je motorpak in een restaurant gaan zitten dus...nee, 3x nix voor mij.

Op vakantie wil ik lekker relaxen en dat betekent voor mij zo min mogelijk 'gedoe'. Gelukkig zijn er mensen die niets liever doen dan kamperen, die mensen genieten er tenminste van. Ik vind 3 nachtjes (per jaar) op Le Mans eigenlijk wel weer genoeg... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Gewoon lekker kopen wat je wil (als je maar niet boven de 175pk komt). Als je je niet kan gedragen rij je je overal wel kapot op, ook op een goldwing (als dat uberhaupt mogelijk is)

• Bioflap
Ik heb de eerste 2 jaar een GS500 gehad (35kw regel), en ben daarna overgestapt op een R1. De R1 is heel tof qua kracht/snelheid maar ik had veel meer lol op de GS500. Doordat je meer pk's gewend bent vind ik het wel moeilijk om op motoren met een kleinere inhoud te rijden, maar dat is meer omdat ik gewoon lui ben. Een 1200 kun je lekker lui rijden, en je hebt overal voldoende kracht. Heel anders dan een 650 waar je toch flink aan 't gas moet hangen, en in de juiste powerband.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:41

The Executer

Lekker belangrijk!

UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:52:

N.a.v. dit bericht en het feit dat ik de Fazer 600 van mij wat hard afgesteld vind staan keek ik even in de handleiding of daar mogelijk een verwijzing in staan qua gewicht e.d. Wat blijkt: Stand 1 is zacht, 3 is standaard en 7 is hard... Joh :+ . Zal hier dus even gokken worden wat ik in zal moeten stellen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• 418O2
  • Nu online
Bioflap schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:25:
Ik heb de eerste 2 jaar een GS500 gehad (35kw regel), en ben daarna overgestapt op een R1. De R1 is heel tof qua kracht/snelheid maar ik had veel meer lol op de GS500. Doordat je meer pk's gewend bent vind ik het wel moeilijk om op motoren met een kleinere inhoud te rijden, maar dat is meer omdat ik gewoon lui ben. Een 1200 kun je lekker lui rijden, en je hebt overal voldoende kracht. Heel anders dan een 650 waar je toch flink aan 't gas moet hangen, en in de juiste powerband.
Ik ging van een GSXR (oudje) naar een Superduke, wat mij vooral veel beleving gaf is het ontbreken van kappen

• UTwizard
The Executer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:27:
[...]

N.a.v. dit bericht en het feit dat ik die van mij wat hard afgesteld vind staan keek ik even in de handleiding of daar mogelijk een verwijzing in staan qua gewicht e.d. Wat blijkt: Stand 1 is zacht, 3 is standaard en 7 is hard... Joh :+ . Zal hier dus even gokken worden wat ik in zal moeten stellen.
Ik denk dat je de achterkant bedoeld? Als ie "hard" aanvoelt is dat normaal gesproken een teken dat er teveel preload op de veer staat en dat je dus als rijder te weinig gewicht hebt om de veer daadwerkelijk in te drukken. Je wil dan meer sag = minder compressie op de veer.

• GooBall
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 08:45
Wie zegt er dat je niet veel kan meenemen op je motorfiets!? ;D

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
sebash schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:01:

De hornet600 is juist bij uitstek de ideale beginnersfiets. Verrast je niet, lekker wendbaar, licht om om te gooien, heel plat te leggen voordat je door de grondspeling heen bent, standaard ABS, en gaandeweg kun je meer van het toerengebied gebruiken zodat je niet uitgekeken raakt op het ding.

Het is dat ik andere eisen kreeg aan de motor (langere afstanden, meer ruimte voor bagage, meer ruimte + koppel voor passagier), anders had de Hornet hier nog steeds in de garage gestaan.

Die fiets heeft ook jarenlan in het standaard rijtje met beginnersfietsen gestaan, en niet voor niets. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Te serieuze reactie:
Wat een idioterie xD Dat iets kan betekent niet dat je het moet doen lol. Sowieso lijkt me de kogeldruk van die aanhanger zo hoog (wiel achteraan) dat je een aanpassing aan je achterveer op de motor nodig hebt.
En met de weinige hoeveelheid offroad die je met zoiets kunt doen (hij komt amper weg met 2 benen aan de grond) kun je beter een echte aanhanger kopen lijkt me, lol.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Nycrea
Ja dit is echt een typisch promotie filmpje, in realiteit gaat dit niet zomaar werken, en de 'offroad' die hij doet is ook erg tam, al doen ze hun best om het heel heftig te laten lijken.

🇺🇦

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat je de achterkant bedoeld? Als ie "hard" aanvoelt is dat normaal gesproken een teken dat er teveel preload op de veer staat en dat je dus als rijder te weinig gewicht hebt om de veer daadwerkelijk in te drukken. Je wil dan meer sag = minder compressie op de veer.
Is inderdaad de achterkant. Qua gewicht is er genoeg aanwezig hoor, 88KG :P . Zal binnenkort eens kijken waar hij nu op staat en wat zachter instellen. Klapt behoorlijk door de rug bij drempels en kuilen e.d., waar mijn schoonvader en een vriend toch wat soepeler overheen hobbelen.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

GooBall schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:44:
Wie zegt er dat je niet veel kan meenemen op je motorfiets!? ;D
Inderdaad een beetje over the top. Als je zoveel moet meenemen op de motor, heb je het verkeerde vervoermiddel voor je reis gekozen. Of gewoon thuis blijven als je geen afstand kunt nemen van al je spullen.

Net als - no offense intended - mensen met zijspan én aanhanger? Je combineert dan alle nadelen van het motorrijden met de nadelen van het autorijden. Wat wil je nou? Koop dan een cabri, dan kun je tenminste nog lekker achterover zitten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-01 20:22

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

...is a bitch. Best vermakelijk als je Youtube filmpjes kijkt van Harleys die een ravijn in sturen, maar doodeng als je jezelf opeens realiseert dat je naar de buitenkant van de bocht aan het gaan bent doordat je naar de vangrail zit te staren. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Harley 1450cc 80 pk
R6 600cc 117pk

En dan denk ik is een R6 inderdaad nog flink lichter
Je vergelijkt maar de helft.

R6 uit 2002: https://www.motorcyclespe...yamaha/yamaha_r6%2002.htm
Dyna Wide Glide uit 2002 (mijn bike): https://www.motorcyclespe...ey_davidson_fxdwgi_02.htm

Koppel is 68.5 Nm voor de R6 vs 116.6 Nm voor de Dyna.

Dus je hebt direct beschikking over machtig veel koppel, en dat rijd heerlijk :)

De R1 komt met 104.9 Nm meer in de buurt, maar opnieuw is dat pas hoog in de toeren i.v.m. een Harley. Hier meer info over HP vs Torque, best interessant: https://danielmiessler.com/study/horsepower/

• Bioflap
LankHoar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:27:
[...]

Dyna Wide Glide uit 2002 (mijn bike): https://www.motorcyclespe...ey_davidson_fxdwgi_02.htm

Dus je hebt direct beschikking over machtig veel koppel, en dat rijd heerlijk :)

De R1 komt met 104.9 Nm meer in de buurt, maar opnieuw is dat pas hoog in de toeren i.v.m. een Harley. Hier meer info over HP vs Torque, best interessant: https://danielmiessler.com/study/horsepower/
Ja, de R1 zit veel hoger in de toeren. Mijn R1 uit 2008 had 188.99 HP (139 kW) @ 12500 rpm en 118.3 Nm (12.06 kg-m) @ 10000 rpm. Risico daarvan is dat je harder gaat rijden om in het toerenbereik te komen, en zijn kracht te voelen. Daardoor tik je toch al snel de 200km/h aan..

Daarna een GSX1400 gereden met 126nm bij 5000rpm. Dat was absoluut geen beginnersfiets en misschien nog wel lastiger te rijden dan de R1. De Stelvio heeft nu 113nm bij 5800rpm en moet zeggen dat het net voldoende is om niet "underpowered" te voelen.. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Bioflap op 16-07-2021 12:59 ]

• kneusteun
[...]

Het ging mij meer om het feit dat je zei 1450cc.
Daarbij zie je helemaal niet wat het doet.

Ging mij erom dat HD per cc vaak minder power heeft dan een ander merk uit 1450cc zou persen.

Dus ja je hebt absoluut gelijk, maar per model is gewoon gasresponse ook nog eens ontzettend verschillend.

• Kneth87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-01 16:18
Bioflap schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Ja, de R1 zit veel hoger in de toeren. Mijn R1 uit 2008 had 188.99 HP (139 kW) @ 12500 rpm en 118.3 Nm (12.06 kg-m) @ 10000 rpm. Risico daarvan is dat je harder gaat rijden om in het toerenbereik te komen, en zijn kracht te voelen. Daardoor tik je toch al snel de 200km/h aan..

Daarna een GSX1400 gereden met 126nm bij 5000rpm. Dat was absoluut geen beginnersfiets en misschien nog wel lastiger te rijden dan de R1. De Stelvio heeft nu 113nm bij 5800rpm en moet zeggen dat het net voldoende is om niet "underpowered" te voelen.. :+
<3 de GSX1400, zou em zo terug willen want die reed gewoon geweldig.

• UTwizard
The Executer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Is inderdaad de achterkant. Qua gewicht is er genoeg aanwezig hoor, 88KG :P . Zal binnenkort eens kijken waar hij nu op staat en wat zachter instellen. Klapt behoorlijk door de rug bij drempels en kuilen e.d., waar mijn schoonvader en een vriend toch wat soepeler overheen hobbelen.
Met 88KG denk ik dan eerder dat je sag juist veel te veel is en je daardoor op het einde van je veerweg zit als je over een drempel gaat. Voel je ook echt een bonk op zo'n moment?

Thuis ff iemand vragen om de L1, L2 en L3 metingen te doen zoals omschreven in het filmpje van Ari Henning. Als je bijvoorbeeld boven de 50mm sag uitkomt staat je preload dus veel te zacht en moet er meer compressie op de veer :)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Daarom rijden de (toer) BMW's zo lekker: die hebben hun maximale koppel (of een groot deel daarvan) al beschikbaar bij lage toerentallen. Als je wilt, kun je dus 60-70 kachelen in z'n 5 of 6 en er dan nog steeds met gezwinde spoed vandoor gaan als je het gas open trekt. Zonder stotteren of brommen.
Dat zal op de S1000RR wel anders zijn, maar de boxers en de K16 hebben dat . Heerlijk!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Daarom rijden de (toer) BMW's zo lekker: die hebben hun maximale koppel (of een groot deel daarvan) al beschikbaar bij lage toerentallen. Als je wilt, kun je dus 60-70 kachelen in z'n 5 of 6 en er dan nog steeds met gezwinde spoed vandoor gaan als je het gas open trekt. Zonder stotteren of brommen.
Dat zal op de S1000RR wel anders zijn, maar de boxers en de K16 hebben dat . Heerlijk!
Enige nadeel is dat ik persoonlijk die boxer motors er niet zo mooi uit vind zien. Een V of L blok is wel het mooiste imo.

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:49
NLDViane schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:33:
P=T*2*PI*f

Waarbij:
P = vermogen in Watt
T= koppel in Nm
PI= 3.141592[...]
f = frequentie, aantal toeren per seconde!

Zonder koppel geen vermogen, zonder toeren geen vermogen...
[...]
Nog maar eens, je rijdt op koppel, niet op vermogen. Vermogen is een gevolg van het koppel maal het aantal toeren.

• Bommes
  • Laatst online: 22:08
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Hoewel ik best vaak heb gekampeerd, zowel met de auto als met de motor ben ik er toch geen fan van. Toen ik nog met de auto ging was het wel ok. Je hebt dan veel meer spullen bij je natuurlijk, en je kunt ook makkelijk met de auto ergens heen. Dat koken op de camping heb ik nooit wat aan gevonden. Veel teveel gekloot en je moet van alles meezeulen en sommige dingen koel houden. Uiteraard allemaal dingen voor te vinden, maar ik vind het vooral veel gekloot om als een soort dakloze te leven :+
Lèg an mijn natuurlijk, ik ben (steeds meer) een luxe/gemaksmens geworden. En met de motor kamperen vond ik eigenlijk al helemaal niks. Ja, voor nood of gewoon een keer onderweg als er niets anders is ofzo. Met de motor kun je nóg minder meenemen, dus is het nóg primitiever. En het grootste nadeel van kamperen vond ik nog dat je na een lange dag rijden eerst nog van alles moet doen om je kamp op te zetten, ergens is (soms) shabby sanitaire voorzieningen moet douchen, meestal tot je enkels in het water omdat iedereen zijn pruik achterlaat. Nee...niets voor mij. Ik wil een lekkere warme douche en een goed bed om heel even bij te komen van een dag toeren. En meestal liggen campings buiten de stad of zelfs in the middle of nowhere, dus moet je weer ergens heen op de motor om een hapje te eten. Lekker in je motorpak in een restaurant gaan zitten dus...nee, 3x nix voor mij.

Op vakantie wil ik lekker relaxen en dat betekent voor mij zo min mogelijk 'gedoe'. Gelukkig zijn er mensen die niets liever doen dan kamperen, die mensen genieten er tenminste van. Ik vind 3 nachtjes (per jaar) op Le Mans eigenlijk wel weer genoeg... :+
Het is maar net waar je je prioriteit legt.

Camping in de Italiaanse Alpen, heerlijk wakker worden zo toch:
Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/07/1626434585-600-x-338px-IMG_20200711_075634186.jpg

Ik heb een goede (niet dure) tent die makkelijk op te zetten is.
En goed matje (Exped helaas best wel duur) en een fijne ruime dons slaapzak.
Klein opvouwbaar stoeltje en dat was het wel ongeveer waar de prio ligt.
Wat kleren en toilet spullen en omdat ik graag met een bakje koffie opstart een goedkoop simpel gasbrandertje en mokka perculatortje.

Verder ben ik op motor vakantie en ligt dat de prioriteit, rijden en rijden.
Schone set kleren en goed kunnen slapen.

En wat betreft die campings.
Met een beetje vooraf internet werk heb ik tot nu toe altijd campings gehad waar avond eten te krijgen was of op een paar minuutjes afstand.
En die vieze douche, tja soms gebeurd dat wel eens. Heb ook genoeg in hotels gezeten dat ik me soms ook niet helemaal happy voelde met de hygiëne aldaar.

Met geleend spul (tentje en luchtbed) op mijn Vespa in de Alpen:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/07/1626434585-600-x-450px-IMG_20170807_185639.jpg

Nee ik kan iemand die niet van kamperen houd niet overtuigen maar wat ik aan wil geven is dat het wel heel erg afhankelijk is van je prioriteiten.
Leg je die bij het rijden en een goede nacht rust dan krijg je die spulletjes makkelijk mee op de motor

Mijn Guzzi op de Franse TET ergens vlakbij Schengen:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/07/1626434077-1500-x-1125px-IMG_20200908_120258604.jpg

Alles aan boord voor een weekje onderweg.
2 zijtasjes, tentje boven op en nog een klein rugzakje voor wat te eten en drinken onderweg.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:25:
[...]
Nee ik kan iemand die niet van kamperen houd niet overtuigen maar wat ik aan wil geven is dat het wel heel erg afhankelijk is van je prioriteiten.
Leg je die bij het rijden en een goede nacht rust dan krijg je die spulletjes makkelijk mee op de motor
Precies: daar liggen mijn prioriteiten: rijden en een goede nachtrust in een lekker bed. Niet in de rij staan om te douchen, lekker ontbijt zonder eerst ergens heen te rijden enzo...

Ja, ik ben een verwend nest. Nouja....ik heb het jarenlang niet erg gevonden, maar het ging mij gewoon steeds meer tegenstaan. Mijn vakantieplezier is er zeker niet minder op geworden. En ik rij nog steeds rond, dus dat wordt ook niet anders of je nou kampeert of in een hotel zit.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:10:
[...]

Met 88KG denk ik dan eerder dat je sag juist veel te veel is en je daardoor op het einde van je veerweg zit als je over een drempel gaat. Voel je ook echt een bonk op zo'n moment?

Thuis ff iemand vragen om de L1, L2 en L3 metingen te doen zoals omschreven in het filmpje van Ari Henning. Als je bijvoorbeeld boven de 50mm sag uitkomt staat je preload dus veel te zacht en moet er meer compressie op de veer :)
Nee, ik heb niet het gevoel dat hij aan zijn einde zit, dat zeker niet. Het is eerder het gevoel dat ie te weinig in veert, alsof hij veel te hard staat.

Net het filmpje even gekeken, maar dit gaat hem momenteel voor mij even niet worden. Loop met een hernia rond, en zelfs een frisdrankfles is al teveel gewicht om te tillen. Logischerwijs rijd ik dan momenteel ook niet, maar alles wat ik nu kan doen aan de motor is mooi meegenomen :).

Edit: Vind het aflezen nou niet echt bepaald heel duidelijk. Er staat geen markering oid waarop je zou moeten letten. Als ik de handleiding lees, gok ik dat de huidige instelling op 6 staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4Y_uxN4uK-bgp7b9rxUkX5ZnbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0E4hk1hIvye35QhPZIqxojjH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4LldeBiaSeoxAlA3Te0Ib5xz9M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OD68lVvHOOjGyqa6ZAYiyLD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 35% gewijzigd door The Executer op 16-07-2021 13:52 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

kevlar01 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:23:
[...]
Enige nadeel is dat ik persoonlijk die boxer motors er niet zo mooi uit vind zien. Een V of L blok is wel het mooiste imo.
Tsja....dat is een smaakkwestie. Mij maakt het niet zoveel uit eigenlijk, maar ik ben op een of andere manier gewoon een BMW liefhebber geworden. Had misschien net zo goed Ducati kunnen zijn.

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Precies: daar liggen mijn prioriteiten: rijden en een goede nachtrust in een lekker bed. Niet in de rij staan om te douchen, lekker ontbijt zonder eerst ergens heen te rijden enzo...
Ik kampeer al sinds ik met mijn ouders op vakantie ga, inmiddels meer dan 40 jaar geleden. Afhankelijk van het seizoen (voor/na seizoen of hoog seizoen) is het qua drukte bij de douches meestal goed te doen. En ook een beetje afhankelijk van het tijdstip op de dag zelf.

Ik slaap trouwens beter op een goed luchtbed/slaapmat op een camping dan in een bed in een hotel. Meestal zijn die bedden voor mij veel te hard en krijg ik onherroepelijk last van mijn rug.

Het gevoel van wakker worden in een natuurlijke omgeving en lekker buiten zijn is voor mij reden om te gaan kamperen i.p.v. in een hotel te zitten. En het scheelt ook een bak geld of je voor 15 á 20 euro op een camping kan staan of je 70 euro tot oneindig betaalt voor een hotel. Daar kan je een boel stokbroden met Nutella voor kopen :)

• UTwizard
The Executer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:32:
[...]

Nee, ik heb niet het gevoel dat hij aan zijn einde zit, dat zeker niet. Het is eerder het gevoel dat ie te weinig in veert, alsof hij veel te hard staat.

Net het filmpje even gekeken, maar dit gaat hem momenteel voor mij even niet worden. Loop met een hernia rond, en zelfs een frisdrankfles is al teveel gewicht om te tillen. Logischerwijs rijd ik dan momenteel ook niet, maar alles wat ik nu kan doen aan de motor is mooi meegenomen :).

Edit: Vind het aflezen nou niet echt bepaald heel duidelijk. Er staat geen markering oid waarop je zou moeten letten. Als ik de handleiding lees, gok ik dat de huidige instelling op 6 staat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel duidelijk is het inderdaad niet, wat je zou kunnen doen is de preload maximaal zetten, tellen hoeveel klikken "verder" je bent gegaan en vanaf daar klikken terugtellen. Je gaf aan dat stand 3 de af-fabriek instelling is, dan zou ik hem zelf daar op zetten en vanaf daar verder kijken. Als het goed is voel je dan ook al wel een verschil ten opzichte van stand 5 of 6 nu :)

• kneusteun
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Ja, ik ben een verwend nest. Nouja....ik heb het jarenlang niet erg gevonden, maar het ging mij gewoon steeds meer tegenstaan. Mijn vakantieplezier is er zeker niet minder op geworden. En ik rij nog steeds rond, dus dat wordt ook niet anders of je nou kampeert of in een hotel zit.
Het heeft beide zijn voordelen en nadelen.

• imoul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:14
Eind van het jaar hoop ik ook mee te kunnen (mogen ;)) praten in dit topic.

Vanwege corona is er een behoorlijke wachtrij gekomen op de motorlessen helaas. Hopelijk dat ik later dit jaar aan de beurt ben.
In ieder geval 3 september motortheorie. Heb via internet al even een oefenexamen gedaan, daarvoor al geslaagd. Een week van tevoren maar even goed leren nog een keer :)

En dan binnenkort maar eens een outlet binnen stappen om kleding/laarzen en een helm aan te schaffen.
Mensen nog tips voor in het noorden van het land (van Zwolle tot Leeuwarden)?

• 418O2
  • Nu online
imoul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:17:

Vanwege corona is er een behoorlijke wachtrij gekomen op de motorlessen helaas. Hopelijk dat ik later dit jaar aan de beurt ben.
In ieder geval 3 september motortheorie. Heb via internet al even een oefenexamen gedaan, daarvoor al geslaagd. Een week van tevoren maar even goed leren nog een keer :)

En dan binnenkort maar eens een outlet binnen stappen om kleding/laarzen en een helm aan te schaffen.
Ten Kate nieuwleusen, anders motoport of https://www.motorkledingcenter.nl/ of die outlettoko

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

MichielK71 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:47:
[...]
En het scheelt ook een bak geld of je voor 15 á 20 euro op een camping kan staan of je 70 euro tot oneindig betaalt voor een hotel. Daar kan je een boel stokbroden met Nutella voor kopen :)
Nou...buiten het hoogseizoen is het lonend om laat in de middag met Booking.com iets te zoeken. Uiteraard hebben hotels een hekel aan Booking, maar als de tent niet vol zit, gooien ze na 15-16 uur de lege kamers op Booking voor een prikkie. Best wel vaak in een (zo te zien) duur hotel gezeten voor maar 3 tientjes. In september zijn de hele grote hotels soms al dicht, en de hotels die nog wel open zijn, zitten zelden vol. Scheelt behoorlijk.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@kneusteun Harley heeft relatief laag vermogen als je puur naar cc kijkt, maar dat is heel logisch te verklaren: looks worden verkozen boven performance, dus dit is gewoon de max die je krijgt met luchtgekoelde motoren. Het blijft wel een Harley he :P

@mphilipp ik heb die nog nooit gereden, maar klinkt vergelijkbaar met mijn Harley. Vind het heerlijk om lekker laag in de toeren te rijden en dan ineens een spurt gas. De motor brullen en je braaaapht er zo vandoor oOo
418O2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:18:
[...]

Ten Kate nieuwleusen, anders motoport of https://www.motorkledingcenter.nl/ of die outlettoko
Deze kan ik beamen. Heb mijn pak bij Ten Kate weg, en mijn helm ook (op een later moment). Altijd top service daar.

Gebben motoren in Rogat kan ook nog, hoewel ik daar al jaren niet geweest ben.

[ Voor 36% gewijzigd door LankHoar op 16-07-2021 14:29 ]

• 418O2
  • Nu online
Ten Kate is overigens geen prijsvechter, wellicht wel eens een leuke aanbieding, maar als het vooral goedkoop moet, kan je ze denk ik wel overslaan.

Mijn tip: niet besparen op je helm!

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 16-07-2021 14:30 ]

• imoul
M'n zus woont in Nieuwleusen dus dat komt wel goed uit.

Hoeft zeker niet per se goedkoop. Ook niet het duurste natuurlijk.
Maar moet wel goed!

En misschien nog tips qua motorzaken? :)

• 418O2
  • Nu online
imoul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:32:

Maar moet wel goed!

Niet naar barbier ;)

• UTwizard
En niet naar HP Motoren in Eemnes.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@imoul oh leuk, mijn familie woont daar ook. Ben er zelf ook opgegroeid en voelt nog veel als "thuis".

Ten Kate heeft inderdaad niet de laagste prijzen, maar het stuk service dat je er voor terug krijgt vind ik zelf wel belangrijk. En ze hebben gewoon erg veel kleding hangen, voor zover ik weet de meeste in de omgeving. Dat leent zich goed voor veel bekijken en proberen.

Tip: indien je een Shoei neemt kun je bij Ten Kate de helm gratis compleet passend laten maken. Heb ik ook gedaan omdat ik geen lekker passende helm kon vinden, en het is echt heerlijk kan ik beamen.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://www.motorencyclopedie.nl/motorencyclopedie/honda-nx650dominator/2.jpg

Moet je wel deze motor gaan rijden hè ;)

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:39:
[...]

En niet naar HP Motoren in Eemnes.
Wél als je DE BLACK EDITION VAN EEN LIEFHEBBER wil kopen en graag ziet dat de koffie klaar staat :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

418O2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:30:
Ten Kate is overigens geen prijsvechter,
Je betaalt ook voor de kennis van die mensen. Uiteindelijk verdwijnen dat soort zaken op die manier. Blijven er alleen nog maar van die ballententen over met teletubbies die helemaal nergens wat van weten.

• imoul
LankHoar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:45:
@imoul
Tip: indien je een Shoei neemt kun je bij Ten Kate de helm gratis compleet passend laten maken. Heb ik ook gedaan omdat ik geen lekker passende helm kon vinden, en het is echt heerlijk kan ik beamen.
Die beginnen alleen bij €600 :X
Vrijdag schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:46:
[...]

[Afbeelding]

Moet je wel deze motor gaan rijden hè ;)
Dikke Dominator, duurde even voor t kwartje viel 8)

Zat meer aan een naked bike te denken ;)

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-01 20:22

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Geen tip voor een zaak, maar wel in het algemeen: geef niet gelijk 1500 euro uit aan een complete uitrusting maar koop "goedkope rommel" en ga daar eens een seizoen mee rijden. Daarna weet je een stuk beter wat je prettig vindt of juist niet en kun je veel gerichter op zoek gaan naar wat kwalitatiever spul. Helm misschien uitgezonderd.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• kneusteun
Nou Duitsland zet NL op rood, hopelijk kan ik volgende week nog mijn motor ophalen 8)7

• Bommes
Jazzy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:56:
[...]
Geen tip voor een zaak, maar wel in het algemeen: geef niet gelijk 1500 euro uit aan een complete uitrusting maar koop "goedkope rommel" en ga daar eens een seizoen mee rijden. Daarna weet je een stuk beter wat je prettig vindt of juist niet en kun je veel gerichter op zoek gaan naar wat kwalitatiever spul. Helm misschien uitgezonderd.
Dit dus, je smaak veranderd misschien. Maar ook na een jaartje weet je veel beter wat je nou tof vind.
Misschien kom je er wel achter dat je echt nog niet misschien in regen en kou wil rijden. Bij goed weer past en heel andere outfit dan bij slecht weer.
Zit je dan met je 3 dubbel gelamineerde 1500 euro kostende 3 seizoenen pak.

Koop iets wat lekker zit, niet de hoofdprijs kost en ga lekker rijden zodra je je rijbewijs hebt.

@Vrijdag ik mis de clou van de Dominator grap maar ik vind dat wel echt een vette old school bike. Als ik de ruimte (en toestemming van mijn vrouw :P ) had kocht ik er morgen eentje bij.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:10:
[...]

@Vrijdag ik mis de clou van de Dominator grap maar ik vind dat wel echt een vette old school bike. Als ik de ruimte (en toestemming van mijn vrouw :P ) had kocht ik er morgen eentje bij.
@imoul heeft dat als avatar ;)

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

imoul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:52:
[...]

Daar zat ik dus ook mee, heb momenteel een HJC fiberhelm die bij het laatste bezoek aan Motoport al 12 jaar oud blijkt te zijn.... :X
UTwizard schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Heel duidelijk is het inderdaad niet, wat je zou kunnen doen is de preload maximaal zetten, tellen hoeveel klikken "verder" je bent gegaan en vanaf daar klikken terugtellen. Je gaf aan dat stand 3 de af-fabriek instelling is, dan zou ik hem zelf daar op zetten en vanaf daar verder kijken. Als het goed is voel je dan ook al wel een verschil ten opzichte van stand 5 of 6 nu :)
Nou, heb net een poging gedaan, maar begin er nog minder van te begrijpen met de handleiding er naast. Ik heb eerst met de standaard sleutel geprobeerd, draaiend met de klok mee, maar op een gegeven moment kwam ik niet verder. Ik denk, bingo, dat moet het einde dan zijn, maar er zat nog wat beweging in. Nu zit er in het standaard tasje nog een verlengstukje. Hier kon ik nog een 1 of meer tikken mee verder. Daarna een flinke 'knal'. OKE :$ ! Schijnbaar was dat het maximum. Dan zou je verwachten dat hij nu op het minimum staat. Maar, daarmee staat hij gelijk zoals op de eerder geposte foto. Echter, 1 heb ik nu aan de linkerzijde zitten waar je de sleutel tussendoor moet steken 8)7 .

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
imoul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:32:

Maar moet wel goed!

En ook niet naar Jager in Hoogeveen.

• Chakotay
He @Bommes, ik zie dat je je Guzzi gerepareerd hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESbi-BD09AS6ymSsFGqUodTbhfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ztv7553F5GPfpKlrZoUkPkXB.jpg?f=user_large

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
[...]

Euhm, nee hoor. Ik heb 300 voor mijn EX-Zero betaald. Was 400 en in de aanbieding ;)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jazzy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:56:
[...]
Kan dit wel beamen. Heb mijn pak gekocht (in de aanbieding ook) toen ik begon met lessen. Gelijk een leren broek, jas. En mijn pak is prima, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou nou iets heel anders kopen. Wat ik dan wel mooi vind is dat ik toen echt geen verstand van gear had (en ook niet zoveel interesse in veiligheid per se), en toch een goed, veilig pak heb gekregen, blijkt achteraf. Vandaar dus blij met de service van Ten Kate ;)

Hier een goed filmpje over beginner gear:

• Bommes
Chakotay schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:23:
He @Bommes, ik zie dat je je Guzzi gerepareerd hebben?

[Afbeelding]
Whaahaa _/-\o_

• Nycrea

Zat meer aan een naked bike te denken ;)
Kijk ook eens voor enduro/ ADV, veeeel leuker. En rijdt naar mijn mening zoveel lekkerder. Naked heeft iedereen al ;) :9

[ Voor 9% gewijzigd door Nycrea op 16-07-2021 17:12 ]

🇺🇦

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Hmm, in dit filmpje gaan ze uit van de linkerzijde voor het afstellen. Heel vreemd als je kijkt naar de handleiding, maar klopt wel met mijn bevinding met de 'knal', en het feit dat 1 nu ook links staat ipv de manier volgens de handleiding.

• Hkuit
Nycrea schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:25:
[...]

En wat @Hkuit ook zegt, begin met rustig aan doen. Een racer zou ik ook niet meteen aanraden.
hier de oude zeur weer;
ik begon vorig jaar (na 25 jaar niet-rijden) op een Aprilia 650 allroad, met 47 pk én met een fijne zithouding als je 193 lang bent. Zo'n motor gaat ook van 0 naar 100 in iets van 5 seconden dus het is niet zo dat je op een soort motor-variant van de AIXAM rijdt of zo ;)

[According to ProfessCars™ estimation this Aprilia is capable of accelerating from 0 to 60 mph in 5.2 sec, from 0 to 100 km/h in 5.5 sec and 1/4 mile in 14.2 sec ]

• UTwizard
The Executer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:13:
Hmm, in dit filmpje gaan ze uit van de linkerzijde voor het afstellen. Heel vreemd als je kijkt naar de handleiding, maar klopt wel met mijn bevinding met de 'knal', en het feit dat 1 nu ook links staat ipv de manier volgens de handleiding.

[YouTube: Yamaha FZ6 Suspension adj.]
Maar was die 'knal' de maximale stand, of daar voorbij?

Als je nu 2 tikken nodig hebt gehad om hem naar 7 te krijgen, kun je eerst eens weer 4 tikken terugdraaien om hem naar de fabrieksafstellingen te krijgen. Stukje rijden (zodra je rug het toelaat), dan 2 tikken strakker en dezelfde route weer rijden, voelen waar het verschil zit, specifieke drempels, bochten, kan de motor zijn lijn houden, etc

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Hkuit schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:16:
[...]
hier de oude zeur weer;
ik begon vorig jaar (na 25 jaar niet-rijden) op een Aprilia 650 allroad, met 47 pk én met een fijne zithouding als je 193 lang bent. Zo'n motor gaat ook van 0 naar 100 in iets van 5 seconden dus het is niet zo dat je op een soort motor-variant van de AIXAM rijdt of zo ;)
Klopt. Je hoeft geen racer te hebben om snel op te kunnen trekken. Mijn oude Diversion deed het volgens het boekje ook in ongeveer 5 seconden. Dan heb je toch wel een knappe Porsche nodig om daar overheen te komen. Of een Tesla natuurlijk. Of een Yamaha 500cc scooter :+

• 418O2
  • Nu online
Nycrea schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Kijk ook eens voor enduro/ ADV, veeeel leuker. En rijdt naar mijn mening zoveel lekkerder. Naked heeft iedereen al ;) :9
Adv en enduro niet? Lol.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Meest verkochte motor: adventure xD

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Winkiller
  • Laatst online: 12-01 20:48

Winkiller

De Mopperpot

LankHoar schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:06:
[...]

Mijn eerste bike is mijn huidige bike, een Harley van bijna 300 kg, 1450cc (én open pijpen - sorry moest dit vermelden :P ). Kan prima, zo lang je maar rustig rijd.
Luid is UIT, geldt ook voor Harley Davidson, sorry moest dit even melden. :o
Ik reed gisteren achter zo'n but scootertje, ding haalde 80 km/pu en stonk vreselijk naar benzine.
En natuurlijk maakte het apparaat een bak herrie, helemaal hoe ze steeds gassen/revven, kansloos.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:12:
[...]

Klopt, de boxers staan daar om bekend! Maar de S1000RR was ook al snel krachtig en natuurlijk heel andere gearing: je zit ook sneller in een hoger toerental, en je schakelt later op.
[...]

Ehh je weet dat de BMW R1250GS en GSA frequent allebei in de top 10 best verkochte motoren staan? En meestal op plaats 1 en 2? Persoonlijk vind ik dit segment juist overrated, door dat brede stuur hoef je nauwelijks meer iets met je lichaam te doen, vind ik saai. Wel makkelijk, dat wel. Maar qua comfort/ergonomie ook weer niet helemaal ideaal.
mphilipp schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:51:
[...]

Je betaalt ook voor de kennis van die mensen. Uiteindelijk verdwijnen dat soort zaken op die manier. Blijven er alleen nog maar van die ballententen over met teletubbies die helemaal nergens wat van weten.
True, maar er zijn ook zaken die kennis en lage prijs weten te combineren. Bijv Bikeroutfit, die hebben vaak wel scherpe prijzen maar ook kennis van zaken. MKC vind ik ook niet slecht op dat vlak, maar ook wel afhankelijk welke verkoper je treft.. al zal dat laatste wel bij meer zaken gelden. Ook is het aanbod wat ze hebben belangrijk: als de winkel maar een beperkte selectie heeft in het segment waar je interesse in hebt, kan je alsnog niet goed vergelijken. En merk.. Bijvoorbeeld Goedhart heeft geen Revit, terwijl dat merk mij het beste zit, Alpinestars zit mij weer slecht (voor het leder spul dan, schoenen zijn wel top).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:42
kneusteun schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:00:
Nou Duitsland zet NL op rood, hopelijk kan ik volgende week nog mijn motor ophalen 8)7
Vast wel, ten tijde van de strenge lockdown in februari kon ik gewoon met aanhanger en al de over de A12 de grens over :)

XXXVI

• cooper_s1
  • Laatst online: 12-01 16:51

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Ik kon niet meer wachten, sinds 19 mei geen motor meer gehad.... ik zie wel wat ik van de verzekering terug krijg van mijn vorige TDM900...
Vandaag deze opgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCbfpXfagx5Dv9YPJHk_l-p-GxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqfJAuq20oFdcM7fLZhTRpl0.jpg?f=fotoalbum_large

• cooper_s1
  • Laatst online: 12-01 16:51

cooper_s1

MINI&#039;s rule

Echt zo blij ermee.... :-)
Pagina: 1 ... 324 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.