Verschilt sterk per merk / dealer / prijscategorie inderdaad. Onderhandelen kan in NL altijd wel, behalve bij inruil (dan onderhandel je op de inruil prijs meestal).ArcherNine schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:54:
Hoi allemaal, nog een lurker hier, maar nu is het eindelijk tijd om een motor te kopen!
Ik ben nog "nieuw" in NL (bijna 3 jaar, verhuisd van Zuid Afrika) dus ik weet niet zo goed wat normaal is om te doen of naar te kijken bij het kopen van een gebruikte motor. Wat voor soort proefrit is normaal, hoe lang kan ik er mee doen? Zijn prijzen onderhandelbaar (ik denk dat dit ook van dealer tot dealer en van merk tot merk zal verschillen)? En als ik ervoor kies om een deel van de motor te financieren, heb ik dan een volledige verzekering nodig? Omdat dat vrij duur is op elke klasse motorfiets, dan koop ik liever iets veel ouder (en goedkoper).
Niet alle zaken zijn even happig op proefrijden. Sommige vinden het geen probleem en krijg je zonder makken de sleutel mee voor een uur of 2, andere doen het niet en daar kun je de motor huren en dan krijg je die huur gratis als je een motor aanschaft.
Ik zou het vooral overleggen met de zaak waar je bent.
Voor wat betreft verzekeringen bij lenen, dat zal van de leningverstrekker afhangen. Sommige verplichten het, anderen niet. Bedenk je wel dat als je 5.000€ financiert (bijvoorbeeld), en je de volgende dag je fiets total loss rijd zonder verzekering die je schade dekt, die 5.000€ lening blijft doorlopen en jij geen motorfiets meer hebt.
Persoonlijk vind ik dat je risico's die je niet kan dragen hoort te verzekeren en anderen niet.
Dus als jij je lening kan dragen ook zonder motorfiets (e.g. je hebt hem niet nodig voor werk ofzo), dan vind ik het optioneel. Of je het fijn vind moet je zelf weten.
Motorzaken zijn meestal wel happig op financieren omdat ze dan 2x aan je verdienen (marge op motorfiets + marge op lening).
Denk wel even na over je helm/jas/broek/laarzen/handschoenen ook, dat je daar financieel de ruimte voor overhoud.
En natuurlijk benzine, zodat je lekker kan rijden
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
:strip_exif()/f/image/7CI66hf6SZLj7xz55hgbSn77.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d7VEk49Z4gW0HfuQVCe4vQfb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Viz8Pp4qCIu872uAnUE9Xom6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fgCVWPChKrmo9ttcY5yvYzfF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HgXNma21YOvc6OkwmT9Qj2cS.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/g9g1x0F6OmoDV51tEsQuJIPv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/l1XbVQbyhB4sDSova2MvkQFh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vTM4Od83ILgqrqAnonLpTQAB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y16MlZ5J3gMwx9vHDhVmPfTf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m2xWCs4pA2dJomWSXMUXQFcs.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/yYnDPnu0oOKWpgjyWlmfDGsr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajcRfPsUeXQQo85ISOe3lFpu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8a3wui8f4IwHU2w41hns8Sw5.jpg?f=user_large)