Wise enough to play the fool
Mensen kunnen tegenwoordig steeds minder meer hebben. Probleem is ook dat dit landje gewoon veel te vol zit, waardoor we allemaal maar proberen te ontspannen in de weekenden. Daar is het vervolgens weer veel te druk waardoor er geen ontspanning mogelijk is. Daarom rijd ik bijv. ook niet in zuid Limburg maar rijd liever door naar Luxemburg bijv. Daar is het nog lekker rustig, en heb ik nog nooit iemand zien zwaaien dat je te hard zou rijden of teveel kabaal zou maken. In de dorpen zet ik dan ook altijd de cruisecontrol aan op 50 KM/h en buiten de bebouwde kom moet je op sommige punten toch echt je best doen om de toegestane maximale snelheid te behalen.Naboo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:55:
Wat een discussie over geluid zeg
Mijn BMW met Akra voldoet gewoon aan de wet. Mensen moeten deels ook eens ophouden met overal over zeiken hoor. Ik ga toch ook geen anti kleuter clubje beginnen omdat die schreeuwende kinderen bij de speeltuin mijn zondagsrust verstoren?
Het is geven en nemen in het leven, maar helaas zijn er steeds meer mensen die alleen aan zichzelf denken en anderen hun hobby niet meer gunnen. Als ik samen met een vriend van mij rondrijd, en dan rijden we gewoon netjes op sportmotoren, dan zal je zien dat mensen denken: Kijk daar gaan twee van die hooligans, maar als we op een BMW F1250 GS zouden zitten die ook een bak herrie kan maken, dan men dan denkt: oh kijk, die zijn lekker aan het Touren.
Het is natuurlijk ook gewoon deels wat bij mensen verkeerd tussen hun oren zit natuurlijk.
En ja, ik rijd in dorpjes ook gewoon chill en over dijkjes, maar als een groepje kids het "vroem vroem" gebaar maken, dan maak ik er geen probleem van om hun vraag te beantwoorden. Nieuwe motorrijders moet je namelijk koesteren, die zullen later ook minder zeiken over geluid
Maar ook met crossen kunnen we het nooit goed doen. We rijden meestal op stukken waar het mag, als we iemand tegenkomen rijden we er stapvoets langs, en bij mensen met honden of paarden zetten we de motor uit en wachten tot de mensen voorbij zijn. Zelfs dan nog zijn er mensen die compleet uit flippen als je ze tegen komt. Daar ga ik tegenwoordig gewoon niet meer op in en rijd maar door. Dat soort mensen denken dat ze alle regels weten, en hebben toch een plank voor de kop. Dat maakt het crossen ook steeds minder leuk moet ik zeggen.
Vandaar dat ik ook steeds meer op het circuit te vinden ben
En klagen of beledigd voelen is de norm geworden, ja dat samen zorgt voor issues.
Wat betreft te vol ben ik het niet mee eens, ja er zijn mensen die kiezen om in bepaalde delen van het land als een stel mieren op elkaar te kruipen. Maar niemand verplicht je dat. Er zijn hele mooie stukken Nederland in alle provincies waar je nog heerlijk van je rust kan genieten.
Valt me ook op dat je in Friesland,Drenthe,Overijssel en Gelderland (rest niet genoeg geweest) veel meer positieve feedback krijgt op motorrijden dan elders. Duimpje omhoog of een gezellig gesprek met de boer/agent/wandelaar die je tegenkomt.
Zelfs het crossen hier in de omgeving is niet een punt! maar misschien komt dat wel omdat er zo ontzettend veel zijn....
Persoonlijk ben ik (nu ik ouder word) ook blij met m'n standaard stille uitlaat onder de motor. Jarenlang met een vol open Akrapovic-systeem onder m'n TRX850 gereden, echt een heerlijk dik geluid.
Daarna ook met Leovince SBK demper op de Appie RSV, maar dat was echt veel te hard. Met de TRX kon ik rustig tokkelen en dan viel het geluid echt wel mee, de RSV niet. Daar ging het geluid me echt tegen staan.
Afgelopen weekend nog een mooi ritje hier in de omgeving gedaan, net als de vele fietsers die we onderweg tegen kwamen.
Ik geef mensen de ruimte, rij defensief en pak ook wel eens een bospad waar ik eigenlijk niet door mag. En geen enkele afkeurende blik of handgebaar. Zolang je je een beetje aanpast aan de omgeving, is er vrij weinig aan de hand. En dat geldt voor de anderen natuurlijk ook.
Dat ik en anderen wel klaar zijn met extreem (dus echt hard) geluid, kwam op een terras nog ter sprake. Er kwam een groepje motorrijders langs, waarbij één chopper-rijder het nodig vond om effe lekker stoer het gas erop te kwakken, precies langs het terras.
Een welgemeende 'godverdetering' kwam uit mijn mond, waarop de dienstdoende ober mij vroeg of ik dat als mede-motorrijder niet mooi vond
En dan gaat het me niet eens om het feit dat 'ie chopper-rijder luid pijpt, maar wel dat 'ie vind dat iedereen moet 'genieten' van zijn aso-gedrag.
En precies dát is het punt. Rij je normaal en houd je rekening met anderen, dan is er eigenlijk niks aan de hand.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Met alle respect, leg mij eens uit, wat is er nou zo leuk aan herrie maken met je akra uitlaat? Ik snap het namelijk gewoon echt niet. Tuurlijk, even gas geven als kids zo'n gebaar doen, doe ik ook, alleen zonder akra. Maar in het algemeen, wat is er zo leuk aan heel hard geluid maken?Naboo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:55:
Wat een discussie over geluid zeg
Mijn BMW met Akra voldoet gewoon aan de wet. Mensen moeten deels ook eens ophouden met overal over zeiken hoor. Ik ga toch ook geen anti kleuter clubje beginnen omdat die schreeuwende kinderen bij de speeltuin mijn zondagsrust verstoren?
Het is geven en nemen in het leven, maar helaas zijn er steeds meer mensen die alleen aan zichzelf denken en anderen hun hobby niet meer gunnen. Als ik samen met een vriend van mij rondrijd, en dan rijden we gewoon netjes op sportmotoren, dan zal je zien dat mensen denken: Kijk daar gaan twee van die hooligans, maar als we op een BMW F1250 GS zouden zitten die ook een bak herrie kan maken, dan men dan denkt: oh kijk, die zijn lekker aan het Touren.
Het is natuurlijk ook gewoon deels wat bij mensen verkeerd tussen hun oren zit natuurlijk.
En ja, ik rijd in dorpjes ook gewoon chill en over dijkjes, maar als een groepje kids het "vroem vroem" gebaar maken, dan maak ik er geen probleem van om hun vraag te beantwoorden. Nieuwe motorrijders moet je namelijk koesteren, die zullen later ook minder zeiken over geluid
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar soms zie ik zo'n idioot rijden met een belachelijke knalpijp op z'n crossmotor, die dan ook even extra gas geeft voor meer herrie, waarom?
Soms krijg ik het idee dat zo iemand denkt dat iedereen dan langs de kant vol bewondering staat te kijken hoe stoer hij is, maar dat is echt een waanbeeld. Op die manier op proberen te vallen past in mijn ogen meer bij het gedrag van pubers van ca. 14 jaar, maar niet meer bij een leeftijd van 20+. Men heeft daar gewoon last van zoals in het voorbeeld van @Kars op het terras, en dit zorgt alleen maar voor een meer negatieve kijk op motorrijders in het algemeen.
En inderdaad, het gaat uiteindelijk eigenlijk vooral om gewoon rekening houden met elkaar. Als je op het circuit of iets dergelijks veel kabaal maakt hoor je mij echt niet klagen. Maar het gebeurt nou juist vaak als er 'toeschouwers' zijn die dan kunnen 'meegenieten'. Dat is gewoon echt asociaal.
Het gaat ook niet om 'iemand anders zijn/haar hobby niet gunnen' ik gun je van harte je hobby, maar als je er anderen mee tot last bent dan is er wel een probleem. En voor mij maakt het ook niet uit of het knalpijp GSen zijn of knalpijp supersports, idem dito.
[ Voor 18% gewijzigd door Nycrea op 29-06-2021 16:21 ]
🇺🇦
Ik snap ook dat mensen dat niet mooi vinden.
Zelfde gaat op voor elk soort motor, waarom vind iemand een R1 mooi? waarom vind iemand een diaval mooi?
Is allemaal kwestie van smaak, en daar valt niet over te twisten.
Ik vind een dieper geluid vaak ook mooier, let op! niet luider maar dieper. Mijn akra's zaten er onder en ik ga geen geld uitgeven voor originele zwaardere uitlaten zeker omdat mijn akra's gewoon gekeurd en goed zijn.
Kortom een uitlaat kan een motor een heel ander "gevoel" geven door het geluid.
En als je niet snapt waarom mensen dat geluid mooi kunnen vinden dan is je inbeeldingsvermogen wel erg laag, ben je dan ook gefrustreerd als mensen groen een mooie kleur vinden? omdat jij dat niet mooi vind? wil niet zeggen natuurlijk dat anderen dat verplicht ook niet mooi moeten kunnen vinden.
Ik merk dat veel mensen denken dat iedereen met een after market pijp meteen een luide pijp heeft, terwijl ik denk dat de meeste mensen het doen voor gewicht/looks/prestaties. (looks zeker met die brabantia uitlaten sinds euro 4)
En dus ja de aso's met open pijpen zijn gewoon aso en die moeten gewoon een keer een dikke prent krijgen. Het is aan de politie om dat te doen en het helpt niemand om dan maar eigen rechter te spelen door te gaan schelden/roepen/afsnijden of weet ik veel wat.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Het gaat er niet om dat je met een Akra rijdt of met een stock uitlaat. Het gaat erom dat je nodeloos geluid produceert op plekken waar dat helemaal niet gewenst / nodig is.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:43:
Ik kan wel snappen dat mensen geluid mooi vinden.
Ik snap ook dat mensen dat niet mooi vinden.
Zelfde gaat op voor elk soort motor, waarom vind iemand een R1 mooi? waarom vind iemand een diaval mooi?
Is allemaal kwestie van smaak, en daar valt niet over te twisten.
Ik vind een dieper geluid vaak ook mooier, let op! niet luider maar dieper. Mijn akra's zaten er onder en ik ga geen geld uitgeven voor originele zwaardere uitlaten zeker omdat mijn akra's gewoon gekeurd en goed zijn.
Kortom een uitlaat kan een motor een heel ander "gevoel" geven door het geluid.
En als je niet snapt waarom mensen dat geluid mooi kunnen vinden dan is je inbeeldingsvermogen wel erg laag, ben je dan ook gefrustreerd als mensen groen een mooie kleur vinden? omdat jij dat niet mooi vind? wil niet zeggen natuurlijk dat anderen dat verplicht ook niet mooi moeten kunnen vinden.
Ik merk dat veel mensen denken dat iedereen met een after market pijp meteen een luide pijp heeft, terwijl ik denk dat de meeste mensen het doen voor gewicht/looks/prestaties. (looks zeker met die brabantia uitlaten sinds euro 4)
En dus ja de aso's met open pijpen zijn gewoon aso en die moeten gewoon een keer een dikke prent krijgen. Het is aan de politie om dat te doen en het helpt niemand om dan maar eigen rechter te spelen door te gaan schelden/roepen/afsnijden of weet ik veel wat.
Dus met mijn stock uitlaat op de Transalp (geluid van een natte scheet) ga ik ook niet voor een terras het ding in de toerenbegrenzer jagen om 'stoer' te doen. Dat is het hele punt, niet de Akra / Yoshimura / vul een ander merk uitlaat in.
Snap ikMichielK71 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:01:
[...]
Het gaat er niet om dat je met een Akra rijdt of met een stock uitlaat. Het gaat erom dat je nodeloos geluid produceert op plekken waar dat helemaal niet gewenst / nodig is.
Dus met mijn stock uitlaat op de Transalp (geluid van een natte scheet) ga ik ook niet voor een terras het ding in de toerenbegrenzer jagen om 'stoer' te doen. Dat is het hele punt, niet de Akra / Yoshimura / vul een ander merk uitlaat in.
Was ook niet als reactie op u.
Maar kreeg hier al een paar keer de opmerking “jij hebt ook akra”
Of 3x voorbij hetzelfde terras rijden, omdat ze denken dat ze stoer zijn. Net zo kansloos als petjes met BMW’s en golfjes.MichielK71 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:01:
[...]
Het gaat er niet om dat je met een Akra rijdt of met een stock uitlaat. Het gaat erom dat je nodeloos geluid produceert op plekken waar dat helemaal niet gewenst / nodig is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Helemaal mee eens, maar dat betekent niet dat iemand anders dat geluid niet als prettig kan ervaren.Waaj schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:12:
@kneusteun Als ik groen geen mooie kleur vind dan kan ik mijn ogen dichtdoen of mijn hoofd wegdraaien en dan heb ik er geen last meer van. Als ik een bepaald geluid te hard vind dan kan ik mijn vingers in mijn oren stoppen, maar grote kans dat ik het dan nog steeds hoor. Bovendien hoor je het geluid vaak al op grote afstand. Wat dat betreft is geluidsoverlast één van de ergste vormen van overlast.
Dat was het punt, iemand zei “wat is er zo leuk aan hard geluid?”
Die vraag kan ik ook stellen betreft voetbal, snap ik de lol ook niet van. Toch staan er laatste tijd idioten te toeteren en gillen op straat. Wordt niks gehandhaafd en is allemaal prima.
Ik hou niet van dat lompe open uitlaat gedoe, maar als iemand zegt “wat is er nu leuk aan hard geluid?” Dan is dat een beetje een rare opmerking. Want dat kan je bij alles invullen.
Toch kan ik mij voorstellen dat er mensen van genieten, net als voetbal,hardcore,dora the explorer en rgb verlichting. Allemaal niet perse mijn ding maar ik snap dat er mensen van kunnen genieten. Er zijn raardere fetisjisten 😂
En mijn vraag is dus, wat is er leuk aan (oorverdovend) hard geluid? Want inderdaad, smaken verschillen en daar heb ik alle respect voor. Maar dat jouw smaak "hard geluid" is, kan ik mij niet voorstellen, en dit is dus wat ik niet snap. Net zo goed als ik me niet kan voorstellen dat iemand "oogverblindend licht" mooi vind, onafhankelijk van de kleur.
En overigens heeft niemand het hier over eigen rechter spelen t.a.v. motorrijders met luide uitlaten, dat is in geen geval iets waar ik achter sta.
[ Voor 52% gewijzigd door Nycrea op 29-06-2021 17:55 ]
🇺🇦
Nu is mijn motor een beetje een klas apart, in 2021 al niet meer te koop in EU vanwege de aangescherpte E keur, die is uiteindelijk niet meer haalbaar met deze (50 jaar oude) techniek, dat was al moeilijk met de oude E4 en smoren was de oplossing van Harley om ze toch nog in de EU te kunnen verkopen. Dat motorsmoren zie ik niet zitten, het ding moet wel kunnne ademen.
Uiteindelijk is het de rechterpols die de meeste herrie veroorzaakt en daar kan je ook heel normaal/beschaafd mee omgaan, 't is maar net wat je wilt. Als ik bv langs mensen met paarden rij dan krijg ik steevast een duim of vriendelijk bedankje (van de mensen, niet van de paarden, die hebben nagenoeg niks in de gaten).
ander koek: Ik weet nog heel goed hoe plakkerig mijn 'all season' handschoenen waren afgelopen zomer dus ik het eindelijk deze op voorraad kunnen vinden.
REV’IT! Massif
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik denk dat je een antwoord krijgt als in "ik geniet daar van". En veel verder ga je niet komen.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:45:
@kneusteun Het gaat voor mij specifiek om hard geluid, niet om het soort geluid. Want laten we eerlijk zijn, veel aftermarket uitlaten produceren harder geluid en worden ook om die reden gekocht. Het feit dat men DB killers uit de uitlaat haalt is hier een duidelijke getuigenis van.
En mijn vraag is dus, wat is er leuk aan (oorverdovend) hard geluid? Want inderdaad, smaken verschillen en daar heb ik alle respect voor. Maar dat jouw smaak "harder geluid" is, kan ik mij niet voorstellen, en dit is dus wat ik niet snap.
En overigens heeft niemand het hier over eigen rechter spelen t.a.v. motorrijders met luide uitlaten, dat is in geen geval iets waar ik achter sta.
Maar dat is wat ik probeer duidelijk te maken, er zijn mannen die geylen om in hun ballen getrapt te worden, dan vind ik het niet moeilijk om me voor te stellen dat er mensen van een luide uitlaat genieten het geluid dan he
Ik weet niet of je die filmpjes kent van die auto lui met die enorme soundsystems? ik denk dat dat ook wel hard geluid is, en ze geven er denk ik ook bakken aan uit. Denk niet dat ze dat doen om dat ze er eigenlijk geen reet aan vinden.
Mijn vriendin heeft toevallig in maart een nieuwe sv650 gekocht, en de eerste optie die er meteen bij opgegooid werd was een arrow uitlaat,omdat dat enorme stuk blik wat er origineel opzit gewoon niet uitziet. Vervolgens kreeg ze al opmerkingen dat haar motor asociaal veel lawaai maakt (valt heel erg mee) terwijl het gewoon een nette e-keur door suzuki geleverde uitlaat is met db killer alles (hele papier bende erbij dat alles volgens de norm is etc).
Wat moet je hier dan mee? de keuze is dus 9 kilo brabantia op je "droomfiets" of een nette gekeurde uitlaat die voor sommige mensen gezien wordt als asociaal.

Ik heb soortgelijke handschoenen. ook revitbotoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:01:
ander koek: Ik weet nog heel goed hoe plakkerig mijn 'all season' handschoenen waren afgelopen zomer dus ik het eindelijk deze op voorraad kunnen vinden.
REV’IT! Massif
[Afbeelding]
Moet wel zeggen dat ik me al vaak heb afgevraagd of het iets uithaalt bij snelweg snelheid.
Ze waren ooit dacht ik gekocht als allroad/zand handschoenen, de padding/rubber is er een beetje van aan het afvallen en dat is 100% sierrubber wat echt niks doet.
Dus fijne handschoen, als je maar bewust bent dat het op asfalt weinig gaat doen.
Doen wat jij/jullie aanvaardbaar vinden en je kan je gesterkt voelen met het feit dat het volledig legaal is.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:01:
Wat moet je hier dan mee? de keuze is dus 9 kilo brabantia op je "droomfiets" of een nette gekeurde uitlaat die voor sommige mensen gezien wordt als asociaal.
Klagers hou je altijd, al rij je op een elekstische fiets, die beroepsdroeftoeters negeer ik.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Voor mij makkelijk als kerel.botoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:10:
[...]
Doen wat jij/jullie aanvaardbaar vinden en je kan je gesterkt voelen met het feit dat het volledig legaal is.
Klagers hou je altijd, al rij je op een elekstische fiets, die beroepsdroeftoeters negeer ik.
Mijn vriendin 165 vind het niet zo tof als er weer een 40+ anwb josti helemaal tekeer gaat, als die vent zijn cool verliest dan heeft ze daar weinig tegenin te brengen.
Maar daarom die discussie is helaas niet zo zwart wit omdat tegenwoordig iedereen zijn eigen wetten en regels bepaalt lijkt het. En ik denk dat dit vooral komt door gebrek aan handhaving op dit punt. De legale vs illegale uitlaat is voor een motorrijder al lastig te zien, laat staan door Henk en Ingrid op de e-bike.
Sorry, maar zoals gezegd, mijn Akra is gewoon wettelijk goedgekeurd. Dus kom niet zeiken over dat het "herrie" is.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:07:
[...]
Met alle respect, leg mij eens uit, wat is er nou zo leuk aan herrie maken met je akra uitlaat? Ik snap het namelijk gewoon echt niet. Tuurlijk, even gas geven als kids zo'n gebaar doen, doe ik ook, alleen zonder akra. Maar in het algemeen, wat is er zo leuk aan heel hard geluid maken?
Ik zeg niet dat jij zo bent, maar soms zie ik zo'n idioot rijden met een belachelijke knalpijp op z'n crossmotor, die dan ook even extra gas geeft voor meer herrie, waarom?
Soms krijg ik het idee dat zo iemand denkt dat iedereen dan langs de kant vol bewondering staat te kijken hoe stoer hij is, maar dat is echt een waanbeeld. Op die manier op proberen te vallen past in mijn ogen meer bij het gedrag van pubers van ca. 14 jaar, maar niet meer bij een leeftijd van 20+. Men heeft daar gewoon last van zoals in het voorbeeld van @Kars op het terras, en dit zorgt alleen maar voor een meer negatieve kijk op motorrijders in het algemeen.
En inderdaad, het gaat uiteindelijk eigenlijk vooral om gewoon rekening houden met elkaar. Als je op het circuit of iets dergelijks veel kabaal maakt hoor je mij echt niet klagen. Maar het gebeurt nou juist vaak als er 'toeschouwers' zijn die dan kunnen 'meegenieten'. Dat is gewoon echt asociaal.
Het gaat ook niet om 'iemand anders zijn/haar hobby niet gunnen' ik gun je van harte je hobby, maar als je er anderen mee tot last bent dan is er wel een probleem. En voor mij maakt het ook niet uit of het knalpijp GSen zijn of knalpijp supersports, idem dito.
Ik houd niet van luide mensen op het terras, vraag ik toch ook geen verbod voor aan? Mensen die praten tijdens concerten...
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Zonder je motor gehoord te hebben: dat smoren is vaak nodig om de harde klappen te dempen. De kans is 99% dat de zonder killers je niet aan de geluidseisen voldoet.botoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:01:
Ik heb een orginele HD Screamin Eagle uitlaat met E4 keur maar de db killers kreeg ik er los bij en heb die er niet ingestoken. In hoeverre die db killers optioneel bovenop de E4 keur zijn weet ik niet maar ik weet wel dat ze de motor nogal smoren en dat wil ik persé niet. Als ik in een groep rijd die allemaal hun standaard uitlaten hebben dan ben ik met klein verschil wel de luidste vermoed ik (behalve als er een dikkere HD bij zit, die wint met gemak).
Nu is mijn motor een beetje een klas apart, in 2021 al niet meer te koop in EU vanwege de aangescherpte E keur, die is uiteindelijk niet meer haalbaar met deze (50 jaar oude) techniek, dat was al moeilijk met de oude E4 en smoren was de oplossing van Harley om ze toch nog in de EU te kunnen verkopen. Dat motorsmoren zie ik niet zitten, het ding moet wel kunnne ademen.
Uiteindelijk is het de rechterpols die de meeste herrie veroorzaakt en daar kan je ook heel normaal/beschaafd mee omgaan, 't is maar net wat je wilt. Als ik bv langs mensen met paarden rij dan krijg ik steevast een duim of vriendelijk bedankje (van de mensen, niet van de paarden, die hebben nagenoeg niks in de gaten).
REV’IT! Massif
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je gas los hebt bij die paarden, dus het zou zo maar kunnen dat je appels (stationair toerental) met peren (hoger toerental) aan het vergelijken bent.
Wil je echt weten hoe het zit: meten is weten. Kan dat niet, laat dan eens iemand anders op je fiets rijden, terwijl jij langs de weg zit.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik stel je gewoon respectvol een vraag, maar hier wil je blijkbaar geen normaal antwoord op geven. Prima, maar ga dan niet kinderachtig lopen schelden.Naboo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:27:
[...]
Sorry, maar zoals gezegd, mijn Akra is gewoon wettelijk goedgekeurd. Dus kom niet zeiken over dat het "herrie" is.
Ik houd niet van luide mensen op het terras, vraag ik toch ook geen verbod voor aan? Mensen die praten tijdens concerten...Het hoort bij het leven, fucking deal with it.
En dat de uitlaat wettelijk goedgekeurd is, doet er niet toe, hier gaat mijn vraag niet over. En daarbij, mijn bladblazer is ook wettelijk goedgekeurd, evenals mijn compressor, maar die maken nog steeds een hoop herrie. Wat wettelijk is toegestaan is geen goede maatstaf voor hoeveel geluid iets maakt.
🇺🇦
Jij vraagt aan mij wat er leuk is aan "herrie" maken. Leren lezen is je blijkbaar nooit geleerd, anders had je wel gezien wat ik geschreven had.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:33:
[...]
Ik stel je gewoon een vraag, maar hier wil je blijkbaar geen normaal antwoord op geven. Prima, maar ga dan niet kinderachtig lopen schelden.
En dat de uitlaat wettelijk goedgekeurd is, doet er niet toe, hier gaat mijn vraag niet over. En daarbij, mijn bladblazer is ook wettelijk goedgekeurd, evenals mijn compressor, maar die maken nog steeds een hoop herrie. Wat wettelijk is toegestaan is geen goede maatstaf voor hoeveel geluid iets maakt.
En waar scheld ik dan? Scheld ik je uit? of is het woordje fucking al te veel gedoe voor je?
Je komt over als iemand die geen motor heeft. Of als iemand die onder de aanvliegroute van Schiphol gaat wonen en dan gaat zeiken over "overlast".
Zoals ik al eens eerder heb gezegd, bij mij in de straat rijdt dagelijks een M5 voorbij. Prima dat ie een keer laat horen wat voor geluid ie maakt, zal de laatste zijn die er over klaagt. Doet ie het de hele dag, dan is het wat anders. Het is geven en nemen in dit leven en helaas is er een kleine groep in Nederland die over van alles zeikt en verpest voor anderen.
[ Voor 24% gewijzigd door Naboo op 29-06-2021 18:38 ]
Dan heb je niet goed gelezen, de grofweg derde zin in mijn post die je quote:Naboo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:35:
[...]
Jij vraagt aan mij wat er leuk is aan "herrie" maken. Leren lezen is je blijkbaar nooit geleerd, anders had je wel gezien wat ik geschreven had.
En waar scheld ik dan? Scheld ik je uit? of is het woordje fucking al te veel gedoe voor je?
"Maar in het algemeen, wat is er zo leuk aan heel hard geluid maken?"
🇺🇦
Tja, wat is er leuk aan je radio af en toe hard zetten?Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:37:
[...]
Dan heb je niet goed gelezen, de grofweg derde zin in mijn post die je quote:
"Maar in het algemeen, wat is er zo leuk aan heel hard geluid maken?"
Of moet dat ook maar verboden worden
niet op de man spelen
[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 29-06-2021 18:45 ]
Ik begrijp echt niet waarom je zo negatief moet reageren. Ik ben namelijk gewoon oprecht nieuwsgierig waarom veel mensen, waaronder (aan jouw reacties te lezen) jijzelf, het leuk vinden om een hoop geluid te produceren met een motor (of auto).Naboo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:39:
[...]
Tja, wat is er leuk aan je radio af en toe hard zetten?
Of moet dat ook maar verboden worden
<knip>
Harde muziek voor jezelf kan ik inderdaad begrijpen. Maar hard motorgeluid wordt nou juist vaak gedaan in het bijzijn van omstanders, wat is daar nou zo leuk aan? Zelfde met harde muziek uit een auto met raampje open, ik snap ook niet wat daar leuk aan is.
[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 29-06-2021 18:46 . Reden: Quote aangepast ]
🇺🇦
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Iedere uitlaat is gekeurd met de db-killers erin, de keuring vervalt als de db-killers zijn verwijderd.botoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:01:
Ik heb een orginele HD Screamin Eagle uitlaat met E4 keur maar de db killers kreeg ik er los bij en heb die er niet ingestoken. In hoeverre die db killers optioneel bovenop de E4 keur zijn weet ik niet maar ik weet wel dat ze de motor nogal smoren en dat wil ik persé niet. Als ik in een groep rijd die allemaal hun standaard uitlaten hebben dan ben ik met klein verschil wel de luidste vermoed ik (behalve als er een dikkere HD bij zit, die wint met gemak).
...
Daarom is het bij nieuwe motoren niet mogelijk om de db-killer met een boutje te verwijderen. Dan zul je echt een popnagel moeten doorboren of nog meer moeten verwijderen om de db-killer los te krijgen.
Als je naar Duitsland gaat zou ik zeker de db-killers monteren.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Omdat hij op zijn pikkie is getrapt waarschijnlijkNycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:44:
[...]
Ik begrijp echt niet waarom je zo negatief moet reageren. Ik ben namelijk gewoon oprecht nieuwsgierig waarom veel mensen, waaronder (aan jouw reacties te lezen) jijzelf, het leuk vinden om een hoop geluid te produceren met een motor (of auto).
Zulke whataboutisms moet je helemaal niet op reageren johHarde muziek voor jezelf kan ik inderdaad begrijpen. Maar hard motorgeluid wordt nou juist vaak gedaan in het bijzijn van omstanders, wat is daar nou zo leuk aan? Zelfde met harde muziek uit een auto met raampje open, ik snap ook niet wat daar leuk aan is.
Mijn BMW R1200R uit 2017 is voorzien van een fabrieks Akrapovic (met DB killers). Maakt een leuk geluid, bij wat meer gas. Maar ik ga niet zomaar lopen revven omdat er mensen zijn. Maar als een stel kinderen erom vraagt, wie ben ik dan om nee te zeggen.
Hahah, ja misschien is dat wel een goed idee. Bij mij zijn dit overigens vrijwel altijd groepjes tienerjongens, is dat bij jou wel eens anders?kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:50:
Ik moet wel nog even zeggen dat als ik op de KTM rij ik vrij veel mensen tegenkom die vragen om even te revven met het wel bekende hand gebaar. Met de andere motoren heb ik dat aanzienlijk minder, blijkbaar zijn er dus mensen die er van genieten @Nycrea misschien even akra bestellen en als mensen dat gebaar geven een enquête houden waarom mensen het willen horen
🇺🇦
Op de Suzuki (2021 model) is het zo'n klemring (circlip), die je met een tang er meteen uit kan halen. De KTM 2008 heeft inbus, maar dan zit de killer er zo vast in dat ik hem er niet meer uit kan krijgenGrubeater schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:49:
[...]
Iedere uitlaat is gekeurd met de db-killers erin, de keuring vervalt als de db-killers zijn verwijderd.
Daarom is het bij nieuwe motoren niet mogelijk om de db-killer met een boutje te verwijderen. Dan zul je echt een popnagel moeten doorboren of nog meer moeten verwijderen om de db-killer los te krijgen.
Als je naar Duitsland gaat zou ik zeker de db-killers monteren.
Dus ook de leeftijd zegt niet veel over hoe permanent de killer vast zit.
OHJA! veel boomers ook, oude boertjes eigenlijk alles wel.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:55:
[...]
Hahah, ja misschien is dat wel een goed idee. Bij mij zijn dit overigens vrijwel altijd groepjes tienerjongens, is dat bij jou wel eens anders?
Dan kun jij wellicht beter deze enquête doen, ik zie de resultaten graag tegemoet.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:56:
[...]
OHJA! veel boomers ook, oude boertjes eigenlijk alles wel.
🇺🇦
Waarom?BioHazard schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:52:
Laten we in ieder geval zorgen dat dit topic niet gesloten wordt, zoals het vorige topic specifiek over dit onderwerp. (Luide motoren).
Mijn BMW R1200R uit 2017 is voorzien van een fabrieks Akrapovic (met DB killers). Maakt een leuk geluid, bij wat meer gas. Maar ik ga niet zomaar lopen revven omdat er mensen zijn. Maar als een stel kinderen erom vraagt, wie ben ik dan om nee te zeggen.
Is het verboden hierover te praten? of liep dat uit de hand?
Grappig, ik zie vaak dames gebaren maken maar nooit zo goed begrepen wat ze bedoelen. Gebeurt het meest als ik over de Oudezijds Achterbugwal in Amsterdam rijdNycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:55:
Bij mij zijn dit overigens vrijwel altijd groepjes tienerjongens, is dat bij jou wel eens anders?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Wacht ff?!?!Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:00:
[...]
Dan kun jij wellicht beter deze enquête doen, ik zie de resultaten graag tegemoet.
Jij hebt niet de mogelijkheid te snappen dat mensen bestaan die dit mooi vinden.
Dus nu moet ik een enquête houden?!
Ik denk dat je hier een beetje laat doorschemeren dat je of een troll bent of je gewoon echt niet kan bedenken dat er mensen zijn met andere interesses dan u?
Nee, tuurlijk kunnen we het er over hebben. Maar laten we het wel vriendelijk houden. Dat andere topic liep wel wat uit de hand.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:00:
[...]
Waarom?
Is het verboden hierover te praten? of liep dat uit de hand?
Die willen gewoon luid pijpen 🤘😎botoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:01:
[...]
Grappig, ik zie vaak dames gebaren maken maar nooit zo goed begrepen wat ze bedoelen. Gebeurt het meest als ik over de Oudezijds Achterbugwal in Amsterdam rijd
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Ik kan me goed voorstellen dat smaken verschillen, maar ik ben gewoon geïnteresseerd waar die veelvoorkomende voorliefde voor hard geluid produceren met een voertuig vandaan komt, oprecht.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:01:
[...]
Wacht ff?!?!
Jij hebt niet de mogelijkheid te snappen dat mensen bestaan die dit mooi vinden.
Dus nu moet ik een enquête houden?!
Ik denk dat je hier een beetje laat doorschemeren dat je of een troll bent of je gewoon echt niet kan bedenken dat er mensen zijn met andere interesses dan u?
Ik probeer het een beetje luchtig te houden, want zo te merken maakt deze vraag wel eens aardig wat emoties los.
[ Voor 8% gewijzigd door Nycrea op 29-06-2021 19:07 ]
🇺🇦
Wat vind iemand zoals jij er aan om andere mensen dingen te ontnemen omdat jij er maar last van hebt?Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:44:
[...]
Ik begrijp echt niet waarom je zo negatief moet reageren. Ik ben namelijk gewoon oprecht nieuwsgierig waarom veel mensen, waaronder (aan jouw reacties te lezen) jijzelf, het leuk vinden om een hoop geluid te produceren met een motor (of auto).
Harde muziek voor jezelf kan ik inderdaad begrijpen. Maar hard motorgeluid wordt nou juist vaak gedaan in het bijzijn van omstanders, wat is daar nou zo leuk aan? Zelfde met harde muziek uit een auto met raampje open, ik snap ook niet wat daar leuk aan is.
Ga dan lekker in een hutje op de hei zitten janken
Dat is precies hetzelfde als wat ik zei, maar dat mag van meneer Nycrea ook al niet meerBioHazard schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:52:
Laten we in ieder geval zorgen dat dit topic niet gesloten wordt, zoals het vorige topic specifiek over dit onderwerp. (Luide motoren).
Cirkeljerkbotoo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:03:
@Vrijdag en zo is het circeltje weer rond, we zijn weer terug bij het begin van de discussie
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ga dat lekker in het VW Golf topic vragen. Of in het Audi A3 topic. Ook daar zal je te horen krijgen dat er een klein deel van de bestuurders als een aso rijden en de meeste zich gewoon normaal gedragen.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:03:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat smaken verschillen, maar ik ben gewoon geïnteresseerd waar die veelvoorkomende voorliefde voor hard geluid produceren met een voertuig vandaan komt, oprecht.
Ik probeer het een beetje luchtig te houden, want zo te merken maakt deze vraag wel eens aardig wat emoties los.
Door het zo te stellen doe je net alsof iedereen hier herrie maakt.
Wat voor motor rijd jij eigenlijk @Nycrea?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
En jij wil nu van iemand hier, daar een algemeen antwoord op?Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:03:
[...]
Ik kan me goed voorstellen dat smaken verschillen, maar ik ben gewoon geïnteresseerd waar die veelvoorkomende voorliefde voor hard geluid produceren met een voertuig vandaan komt, oprecht.
Als je echt geïnteresseerd was dan ging je het aan iemand vragen met open pijpen langs de weg.
Nu vraag je het aan mensen die gewoon prima de boel voor elkaar hebben.En dit dus moeten gaan invullen voor een ander, lekker betrouwbaar en makkelijk ben jij.
Ik denk dat je bij jezelf moet afvragen waarom het zoveel interesse wekt en je er toch nog nooit iemand op aangesproken hebt. Maar wel verwacht dat een ander er werk van gaat maken voor jou
Ik heb nooit gezegd dat iets niet mag, ik heb enkel gevraagd waarom dit leuk is, en mijn mening gegeven over bepaalde motorrijders die ik wel eens zie/hoor rondrijden, waarbij ik nog specifiek aangeef dat dit niet bedoelt is als aanval op jou.
En het gaat er ook helemaal niet om, om mensen dingen te ontnemen. Ja ik ben van mening dat motorrijders die met brullende pijpen over terrassen of anderzijds drukbezochte plekken scheuren aangepakt moeten worden, maar daarmee wordt toch niet jouw hobby je ontnomen? Als dat wel je hobby zou ik dat wel een beetje ziek vinden, want dat komt er op neer dat het je hobby is om andere mensen gehoorschade te bezorgen. Er zijn ook grenzen.
@kneusteun uit de reacties van Naboo lijkt het er juist op dat hij precies die interesse heeft waar ik nieuwsgierig naar ben, dus daarom stel ik bij deze de vraag. De opmerking over de enquête was natuurlijk als grap bedoelt.
Enfin, laten we erover ophouden, het doet de sfeer geen goed.
[ Voor 15% gewijzigd door Nycrea op 29-06-2021 19:17 ]
🇺🇦
Nee ga jij ergens (als je motor rijd) rijden waar niemand last van je hebt met je herrie bak.Naboo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Wat vind iemand zoals jij er aan om andere mensen dingen te ontnemen omdat jij er maar last van hebt?
Ga dan lekker in een hutje op de hei zitten janken
Door rijders met veel herrie worden leuke wegen afgesloten voor de echte motorrijder.
Luid is UIT volgens de MAG, Motorrijders nemen zelf het initiatief om de geluidsoverlast van motoren te beperken. Mede door de relatieve coronastilte vielen motorrijders in het afgelopen jaar extra op. Vooral in mooie weekenden werd er steevast geklaagd over het geproduceerde geluid.
Ik probeer echt niet te beweren dat iedereen hier herrie maakt, ik snap niet waarom je dat denkt. Ik lees al jaren mee in dit topic, en omdat nu dit onderwerp naar boven kwam, stel ik deze vraag. Ik probeer hier niemand mee aan te vallen.noes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:13:
[...]
Ga dat lekker in het VW Golf topic vragen. Of in het Audi A3 topic. Ook daar zal je te horen krijgen dat er een klein deel van de bestuurders als een aso rijden en de meeste zich gewoon normaal gedragen.
Door het zo te stellen doe je net alsof iedereen hier herrie maakt.
Wat voor motor rijd jij eigenlijk @Nycrea?
Welke motor ik rijd, kun je dus ook gewoon in de startpost terug vinden.
🇺🇦
Zonder db killer heb ik bij elk toerental het geluid en wordt het inderdaad echt extreem als ik het gas vol open gooi. Wat ik dus niet doe ivm snelheid. Tja, keuze tussen te hard rijden of iets meer geluid bij lagere snelheden....
¯\_(ツ)_/¯
Ok, zo kwam het wel op mij over (en zo te lezen ook op anderen). Mijn motoren hebben overigens origineel of gekeurde uitlaat, dus voelde me niet aangesproken.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:20:
[...]
Ik probeer echt niet te beweren dat iedereen hier herrie maakt, ik snap niet waarom je dat denkt. Ik lees al jaren mee in dit topic, en omdat nu dit onderwerp naar boven kwam, stel ik deze vraag. Ik probeer hier niemand mee aan te vallen.
Welke motor ik rijd, kun je dus ook gewoon in de startpost terug vinden.
Dan vraag twee: wat denk je met je vraag te bereiken?
Mijn vraag heeft geen specifiek doel, ik ben hier nieuwsgierig naar en het onderwerp kwam ter sprake; dus stel ik de vraag. Ik had niet verwacht dat het zoveel emotie zou losmaken.noes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:28:
[...]
Ok, zo kwam het wel op mij over (en zo te lezen ook op anderen). Mijn motoren hebben overigens origineel of gekeurde uitlaat, dus voelde me niet aangesproken.
Dan vraag twee: wat denk je met je vraag te bereiken?
Maar ik vind wel dat ik de vraag moet kunnen stellen zonder voor het een en ander uitgemaakt te worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Nycrea op 29-06-2021 19:32 ]
🇺🇦
Beide is strafbaar en geeft motorrijders een slecht aanzien.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:25:
Tja, keuze tussen te hard rijden of iets meer geluid bij lagere snelheden....
Belangrijk daarbij is dat de overlast initieel veroorzaakt wordt door een kleine groep motorrijders die onnodig geluid produceren door te snel of te hoog in toeren te rijden, door het gebruik van een niet voor hun motor goedgekeurde uitlaat, het verwijderen van de zogeheten dB-killer of een combinatie van deze factoren.
Ik snap ook echt niet wat het nut van dat herrie maken is. Dat gaat er bij mij ook niet in.
Ik woon sinds een jaartje aan een dijk, en ja het is fucking irritant. Zodra het mogelijk word om motoren te weren dan sta ik vooraan om het er doorheen te krijgen. Irritant gedoe.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat weet ik ook wel, heb me over t algemeen netjes gedragen hoorWinkiller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:30:
[...]
Beide is strafbaar en geeft motorrijders een slecht aanzien.![]()
Belangrijk daarbij is dat de overlast initieel veroorzaakt wordt door een kleine groep motorrijders die onnodig geluid produceren door te snel of te hoog in toeren te rijden, door het gebruik van een niet voor hun motor goedgekeurde uitlaat, het verwijderen van de zogeheten dB-killer of een combinatie van deze factoren.
¯\_(ツ)_/¯
Makkelijk, het is een trend die is over komen waaien, een zeer verkeerde trend helaas.Tylen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:33:
Ik snap ook echt niet wat het nut van dat herrie maken is. Dat gaat er bij mij ook niet in.
Als je het gesprek aan gaat wordt je genadeloos de grond in getrapt door een aantal figuren.
Sommige van die brulapen mogen niet eens op een circuit rijden met hun herriemachine.
Daarnaast weten ze dat de pakkans erg klein is waardoor ze fijn door kunnen gaan met dit foute gedrag.
5PK winst met een (legale) aftermarket uitlaat, waar praten we over.
Dieselrijders halen hun roetfilter er onder uit, minder kosten, de motorrijder zijn katalysator en DB-Killer.
Was het niet zo dat je op het circuit juist een aftermarket uitlaat nodig hebt om de motor stiller te maken? M'n GSX-R destijds maakte in ieder geval te veel geluid met de standaard uitlaat.Tylen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:33:
Ik lees veel hier, in de geluids discussie, dat het allemaal legaal is. Maar dat is het natuurlijk niet. After market dempers zijn niet legaal op je motor. Komt je motor af fabriek met een Akra demper is het niet de bedoeling dat je de dbkiller eruit haalt.
Ik woon sinds een jaartje aan een dijk, en ja het is fucking irritant. Zodra het mogelijk word om motoren te weren dan sta ik vooraan om het er doorheen te krijgen. Irritant gedoe.
¯\_(ツ)_/¯
Nee je moet aan de geluid eisen voldoen met of zonder aftermarket.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:40:
[...]
Was het niet zo dat je op het circuit juist een aftermarket uitlaat nodig hebt om de motor stiller te maken? M'n GSX-R destijds maakte in ieder geval te veel geluid met de standaard uitlaat.
Ik heb volledig alkra systeem met dubbele db killer. 1 voor de demper en 1 aan het einde. En nog teveel herrie. En hij is stiller dan origineel.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:40:
[...]
Was het niet zo dat je op het circuit juist een aftermarket uitlaat nodig hebt om de motor stiller te maken? M'n GSX-R destijds maakte in ieder geval te veel geluid met de standaard uitlaat.
Ja, dus noppenschuim in de kuipen en de luchtinlaat isoleren...Winkiller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:41:
[...]
Nee je moet aan de geluid eisen voldoen met of zonder aftermarket.
¯\_(ツ)_/¯
Precies. En dan nog gezeik. En hoe komt dat?? Omdat die wannabee rossi’s denken dat ze sneller gaan als ze herrie maken.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Ja, dus noppenschuim in de kuipen en de luchtinlaat isoleren...
Tylen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:44:
[...]
Omdat die wannabee rossi’s denken dat de harder gaan als ze herrie maken.
Nee joh, inlaat geluid hoor je alleen zelf, de Versys 1000 doet dat ook goed.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:43:
[...]
Ja, dus noppenschuim in de kuipen en de luchtinlaat isoleren...
---
Voor de uitlaat geldt standaard of sportuitlaat met decibel killer!! Een niet standaarduitlaat zonder decibel killer is niet toegestaan. Er is een geluidslimiet van 93 Db op Zandvoort en 85 Db op Assen. Motoren die teveel geluid produceren kunnen geweigerd worden bij de technische keuring.
---
https://www.teluidisuit.nl/
[ Voor 55% gewijzigd door Winkiller op 29-06-2021 20:00 ]
Dus heb een motor in de aanbieding, is erg stil
¯\_(ツ)_/¯
Deze snap ik niet?!?Tylen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:33:
Ik lees veel hier, in de geluids discussie, dat het allemaal legaal is. Maar dat is het natuurlijk niet. After market dempers zijn niet legaal op je motor. Komt je motor af fabriek met een Akra demper is het niet de bedoeling dat je de dbkiller eruit haalt.
Maar nu lijkt het alsof je zegt dat after market verboden is? Dat is niet het geval, after market is legaal mits ze gekeurd zijn. Anders zou het wel apart zijn dat de dealer een optie geeft tot een ander pijp .
(Ik neem aan dat het een typo is of ik het verkeerd lees)
In Duitsland moet je dan ook nog eens een tuv kunnen overhandigen. Of je nu Hollander bent of Duitser maakt niet uit.
De lui die echt kabaal maken zijn vaak niet eens snel (choppertokkies en van die lui op 1 cilinder motorscooters) dus qua vermogen is het helemaal niet interessantWinkiller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:38:
[...]
Makkelijk, het is een trend die is over komen waaien, een zeer verkeerde trend helaas.![]()
Als je het gesprek aan gaat wordt je genadeloos de grond in getrapt door een aantal figuren.
Sommige van die brulapen mogen niet eens op een circuit rijden met hun herriemachine.
Daarnaast weten ze dat de pakkans erg klein is waardoor ze fijn door kunnen gaan met dit foute gedrag.
5PK winst met een (legale) aftermarket uitlaat, waar praten we over.
Waarom zijn er kruisraketten met 100+ pk op de openbare weg? Laat staan die 150+ tot 200+pk
Ik snap dit wel gedeeltelijk hoor, maar dit is net zo’n vraag als waarom luide pijp toch?
Ben ik niet met je eens, wel eens een GSXR gehoord met 200+ PK met F16 straaljager geluid ?418O2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:02:
[...]
De lui die echt kabaal maken zijn vaak niet eens snel (choppertokkies en van die lui op 1 cilinder motorscooters) dus qua vermogen is het helemaal niet interessant
Handhaving:
De campagne wordt binnenkort aan de landelijke overheid gepresenteerd. Daarbij wordt aangedrongen op de inzet van handhaving op de kleine groep die de daadwerkelijke overlast verzorgt.
Van dichtbij regelmatig een gsxr gehoord ja. Maar die zijn niet zo luid in steden en dorpen.Winkiller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:06:
[...]
Ben ik niet met je eens, wel eens een GSXR gehoord met 200+ PK met F16 straaljager geluid ?
Handhaving:
De campagne wordt binnenkort aan de landelijke overheid gepresenteerd. Daarbij wordt aangedrongen op de inzet van handhaving op de kleine groep die de daadwerkelijke overlast verzorgt.
En dat is, imho, doorslaan in oplossingen tegen geluidsoverlast zoeken. Zou het niet beter zijn om simpelweg juridisch op te treden tegen dat kleine deel wat overlast veroorzaakt?Tylen schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:33:
Verder kan ik me voorstellen dat kudde's toeristen overlast veroorzaken maar de boel simpelweg afsluiten is wmb egoistisch en in een samenleving met zo weinig ruimte ook onrealistisch, stel je voor dat Zandvoort of Assen afgesloten zouden worden.
Geniet er maar van en hoop dat er geen boze buurtbewoners akties gaan beginnenVrijdag, Zaterdag en Zondag rijden we de wedstrijden op…. De Nurburgring. Fucking vet.
Aan het einde van de rit is de wereld gewoon te klein voor de immer uitbreidende konijnenpopulatie en dus gaan de konijnen elkaar bijten.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Toch wel anders zou ik er niet over beginnen.418O2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:07:
[...]
Van dichtbij regelmatig een gsxr gehoord ja. Maar die zijn niet zo luid in steden en dorpen.
Edit:
Ik vind eigenlijk wel mooi dat de discussie hier zo bezig is dat betekent dat er een shift plaats vind lijkt me.
[ Voor 30% gewijzigd door kneusteun op 29-06-2021 20:14 ]
Wat ik vooral hoor en zie is voorgenoemd. In de verte hoor ik wel eens wat sportmotoren janken, maar in de bebouwing is dat anders.Winkiller schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:08:
[...]
Toch wel anders zou ik er niet over beginnen.
Maar ik vind het dit een vrij suffe discussie. De overheid moeten gewoon gaan controleren en handhaven. Dan is deze discussie zo voorbij
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 29-06-2021 20:14 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Wat nou als je dagelijks bij mooi weer van 2km ver zo'n ding aan hoort komen, langs hoort rijden tot hij weer 2 km verder is ? Het probleem is niet die ene he ?! er komt bij mooi weer binnen 5 minuten weer andere voorbij en dat gaat irriteren. Als zo'n rijder nu lage toeren gebruikt is er niets aan de hand maar dat doen ze niet.418O2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:14:
[...]
Wat ik vooral hoor en zie is voorgenoemd. In de verte hoor ik wel eens wat sportmotoren janken, maar in de bebouwing is dat anders.
Sommige trekken tussen 2 oversteekplaatsen op nog geen 80 meter een sprint, je zal maar willen slapen omdat je om 04:00 weer aan het werk moet.
Handhaving zal de discussie niet af doen nemen zo lang een relatief kleine groep het verziekt voor heel veel anderen.
Inmiddels rijd ik wel weer een paar weken (moet nu toch wel kunnen denk ik?), maar zit er toch elk jaar weer mee in m'n maagWill_M schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:16:
Even iets héél anders: Is de pekel inmiddels al weer overal voldoende weg gespoeld of zijn jullie hier allemaal van die doorrijders welke ook in de winter gewoon met de motor rijden?
Wat doen jullie allemaal om de motor voor te bereiden op de pekel? Ik lees wel eens iets over iets van tektiel spuiten ofzo? Kun je m dan gewoon helemaal insprayen en dan is het veilig?
Gewoon niet rijden als er pekel ligt, alleen posen als het terrasjesweer is, toch @Vrijdag ?Melkunie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Inmiddels rijd ik wel weer een paar weken (moet nu toch wel kunnen denk ik?), maar zit er toch elk jaar weer mee in m'n maag![]()
Wat doen jullie allemaal om de motor voor te bereiden op de pekel? Ik lees wel eens iets over iets van tektiel spuiten ofzo? Kun je m dan gewoon helemaal insprayen en dan is het veilig?
I have stability. The ability to stab.
De pekel is nu weg maar over een paar weken beginnen ze weer te strooien tegen smeltend asfalt.Will_M schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:16:
Even iets héél anders: Is de pekel inmiddels al weer overal voldoende weg gespoeld of zijn jullie hier allemaal van die doorrijders welke ook in de winter gewoon met de motor rijden?
Wassen, banden op druk brengen, ketting smeren, opbokken, aan de druppellader en dekentje eroverMelkunie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Inmiddels rijd ik wel weer een paar weken (moet nu toch wel kunnen denk ik?), maar zit er toch elk jaar weer mee in m'n maag![]()
Ik twijfel nog. Zou dit voldoende zijn om de pekel weg te spoelen?Will_M schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:16:
Gisteren een nieuw achterbandje laten monteren, weer de Road5. De voorband is wonder boven wonder nog goed genoeg om te laten zitten. Normaal is dat de moeite niet omdat ik dan na uiterlijk 4 weken het voorbandje óók kan laten wisselen. Maar blijkbaar heb ik met deze set rustiger gereden. Klopt ook wel, ik heb meer vlakkere kilometers gemaakt en minder bergachtige ritten. De achterband had ook nog wat reserve over (maar niet voldoende) zodat ik er zeker 9000 km mee had kunnen rijden. Normaal is die na 8000 km wel weg achter. Scheelt toch weer een ruime 10%.
Al kon dat met de geplande kilometers nu alsnog het geval zijn.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Op de ring. De f1 baan. ✊🏻NLDViane schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:50:
@Tylen rijden jullie op de Ring, of de Nordschleife?
Posen alleen als de weersomstandigheden goed zijn uiteraard. Dus niet te koud, niet te warm, geen regen en ook niet teveel wind (want dan gaat mijn haar door de war of waait mijn petje af als ik die bij me heb). Beetje briesje is wel oké, want dan kan je net doen alsof je in slow-motion looptSmurfLink schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:25:
[...]
Gewoon niet rijden als er pekel ligt, alleen posen als het terrasjesweer is, toch @Vrijdag ?
Het is immers niet de bedoeling dat ik oncomfortabel naast de motor sta.
Kun je ook weer even naar de, inmiddels 12 jaar oude, rollercoaster (Ring-Racer) kijken.... Er mee mee rijden gaat volgens mij nog steeds / weer niet
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 29-06-2021 21:15 ]
Onderwerp kwam ter sprake? Er werd juist gemeld dat het fijn was dat een elektrische motor geen geluid maakt. Maar inderdaad, iemand ergens voor uitmaken is nooit OK.Nycrea schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:30:
[...]
Mijn vraag heeft geen specifiek doel, ik ben hier nieuwsgierig naar en het onderwerp kwam ter sprake; dus stel ik de vraag. Ik had niet verwacht dat het zoveel emotie zou losmaken.
Maar ik vind wel dat ik de vraag moet kunnen stellen zonder voor het een en ander uitgemaakt te worden.
Op een oude R1200RT rijden in de winter en een nieuwe R1250RS in de zomerMelkunie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Je kan altijd nog schuilen achter een stoeprand toch? 😉Vrijdag schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:06:
[...]
Posen alleen als de weersomstandigheden goed zijn uiteraard. Dus niet te koud, niet te warm, geen regen en ook niet teveel wind (want dan gaat mijn haar door de war of waait mijn petje af als ik die bij me heb). Beetje briesje is wel oké, want dan kan je net doen alsof je in slow-motion loopt
Het is immers niet de bedoeling dat ik oncomfortabel naast de motor sta.
Als je nog een mooie route heb , hou ik mij aanbevolen.BoltYes schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:25:
Dit weekend in Luxemburg gereden met db killer in mn RSV4 en het brute geluid van mn motor is alleen te horen als ik het gas echt vol open gooi en boven 8k toeren ga rijden. Dan rij ik snelheden die ik niet wil rijden in dat gebied.
Zonder db killer heb ik bij elk toerental het geluid en wordt het inderdaad echt extreem als ik het gas vol open gooi. Wat ik dus niet doe ivm snelheid. Tja, keuze tussen te hard rijden of iets meer geluid bij lagere snelheden....
Als ze een knie hoge rok draagt, ga ik daar gewoon onder staankneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:34:
[...]
Je kan altijd nog schuilen achter een stoeprand toch? 😉
Niet voor publiek. We mogen (per rijder) 2 mensen extra meenemen.
Valt me op over zowel het geluid als elektrisch rijden, nu je het zegt. Best wel verrassend hoeveel mensen daar tegenwoordig positief tegenover staan, dat was vijf jaar geleden echt ondenkbaar.kneusteun schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:11:
Ik vind eigenlijk wel mooi dat de discussie hier zo bezig is dat betekent dat er een shift plaats vind lijkt me.
Omdat het net als muziek soms nog mooier is als het hard gaat
En wat @Tylen zegt, voor de snelheidsbeleving. Met meer herrie lijkt het harder te gaan. Beetje het vergelijk dat 170 in je golf 1 loei hard is en dat het bijna saai is in een dikke 7 serie. Kunnen ze toch zeggen dat het (voor hun gevoel) heel hard ging en dat ie door die open uitlaat en die 10pk extra toch echt wel harder loopt.
Maar eens hoor, dat jochie beleeft het waar het moet. Ik rij liever stilletjes rond, valt het niet zo op dat ik wel iets harder rij op de rustige stukken
@kneusteun klopt hoor, een aftermarket slip-on met E-keur is niet perse even stil als je originele uitlaat. Mijn sc-project met E-keur en dB-killer in ieder geval niet
@Will_M zo'n lange winter is wel goed voor m'n bankrekening, mijn banden gaan met dit aantal ritjes nog wel een seizoen langer mee
Awesome
[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 29-06-2021 23:17 ]
Het elektrische rijden is inmiddels een stuk verder, de motoren een stuk mooier en een stuk beter dan voorheen en ook een stuk bekender.Jazzy schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:15:
[...]
Valt me op over zowel het geluid als elektrisch rijden, nu je het zegt. Best wel verrassend hoeveel mensen daar tegenwoordig positief tegenover staan, dat was vijf jaar geleden echt ondenkbaar.
Paar weken geleden met een groep getoerd waarbij ik de hele tijd achter zo'n Energica reed en dat ding maakt wel degelijk geluid als 'ie 'gas' geeft, niet veel maar wat ik begreep is dat er ingemaakt om niet doodstil te zijn. Was overigens een indrukwekkend ding, zou ik me niet gestraft mee voelen maar wel ten hemel schreiend duur, ook wel een hele andere motorbeleving.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Gewoon goede overbroek met ventilatieritsen heeft mijn voorkeur. Dan kan je normale jeans eronder aan (of wat je ook draagt op kantoor), omkleden bestaat uit niks anders dan jas uit en uit die broek stappen. Als je er een neemt met uitneembare goretex liner en thermovoering, ben je voor het hele jaar klaarBas1337 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:05:
Praktisch vraagje tussendoor: ik zal me straks ook wel weer eens naar kantoor moeten gaan begeven en wil dat ook wel op de motor gaan doen. Wat is handiger met het warme weer: motorjeans of een doorwaaibroek? Waar moet ik op letten (Google helpt een heel eind, maar ik zie door de bomen het bos niet meer)
Nadeel van een motorjeans is dat het stugger en warmer is dan een normale jeans, al helemaal als je protectie erin doet (wat ik wel aanbeveel). Prima voor een paar uurtjes, maar voor de gehele dag vind ik het niet comfortabel genoeg. Misschien dat dat beter is met duurdere jeans, mijne waren zeker niet de duurste die er te krijgen zijn.
Ik heb een motorjeans maar dan moet ik mij alsnog omkleden op kantoor omdat die op warme dagen toch wel erg warm is. Mijn doorwaaijas is erg prettig, dus ik denk dat ik volgend seizoen ook een doorwaaibroek ga halen.Bas1337 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:05:
Praktisch vraagje tussendoor: ik zal me straks ook wel weer eens naar kantoor moeten gaan begeven en wil dat ook wel op de motor gaan doen. Wat is handiger met het warme weer: motorjeans of een doorwaaibroek? Waar moet ik op letten (Google helpt een heel eind, maar ik zie door de bomen het bos niet meer)
Als het écht heel warm is:Bas1337 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:05:
Doorwaaibroek/pak met daaronder speciale onderkleding. Kan je bij een motorzaak halen maar ook bij sportzaken. Decathlon en zelfs de Aldi en Lidl hebben ze nog wel eens.
En dan gewoon op kantoor zorgen dat je daar een stapeltje shirts en een spijkerbroek hebt. Washandje en handdoek zijn ook wel prettig om het zweet even weg te wassen
En natuurlijk een Macna koelvast!
Als het wat minder warm is kan je ook een motorspijkerbroek dragen. Maar die zijn wel een stukje dikker en stugger dan een gewone spijkerbroek. Afhankelijk van wat je moet doen kan dat wellicht wat oncomfortabel zijn een hele dag in rond te lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 30-06-2021 09:30 ]
Dit topic is gesloten.
![]()