Ok, heb er nu in 3 dagen ruim 400km mee gereden. Hier mijn verslag.
TLDR :
- Motor rijdt prima, super fun bike.
- Range is eigenlijk een non-issue, laden kan thuis of heel snel aan een paal.
Fiets is niet geschikt om nu naar Oostenrijk te rijden, maar prima toerfiets (mits pauze bij paal). Zondag 4 uur gereden, nog 50% charge over. Wil je toch naar de Alpen, gooi hem op een trailer, eenmaal daar zijn er genoeg palen om je te vermaken. Heen en weer reis is een issue, de rest niet.
- Is op papier de perfecte forensfiets.
- 'Engine braking' is instelbaar, van niets tot zware V-twin en stapjes er tussen.
- Thuis laden is perfect, elke dag een frisse start.
- Door gebrek aan koppeling en schakelpook, hoef je daar bij aanrijden rotonde / kruispunt niet op te letten en kan je met het enorm lage zwaartepunt de bochten met maximale precisie aansnijden, elke bocht weer.
- Verbruik om snelweg echt we hoog, en is niet zijn territorium. Afrijden van de N11 kost bijv 10% van je hele accu.
===
Vrijdagmorgen motor opgehaald, even wat uitleg gehad en ben daar het terrein afgereden. Allereerste zaken die opvallen, motor is fluisterstil maar maakt wel een zoem
waarschijnlijk vanuit de EU verplicht.
Verder rammelt er niets, schijfremmen hoor je niet, niets piept of kraakt.
Op het oog ziet de motor ook netjes afgewerkt af, en is niet spartaans afgewerkt (ondanks dat het feitelijk een naked is met wat kuipwerk). Heeft handvat verwarming, usb oplader voor telefoon, cruise control, traction control, abs en 5 rijmodi (instelbaar via app)
De motor heeft een vakje waar normaal de tank van een benzine-fiets zit, waar je je telefoon kwijt kan en via USB kan opladen.
Het voelt allemaal beduidend strakker aan dan de DSR die ik een jaar eerder reed, die rammelde veel meer.
Mocht twee verschillende laadkabels meenemen in het rugzakje. Een van een Schuko -> Type2 stekker (om thuis vanaf een normaal stopcontact te laden), en een andere kabel om aan een laadpaal te laden, een Type2-> type2 stekker, en kreeg nog een laadpas mee, mocht ik in principe onbeperkt mee laden.
De shuko stekker laadt (op 1 fase) met 1300W, van 10->90% ben je dan al gauw 10u bezig. Niet snel, maar prima als hij een nachtje thuis staat.
De laadsnelheden zijn als volgt
Thuis aan het 230V stekker laaddt ie met 1300W (want thuis heb ik enkelfase,3 fase is sneller), en dat is dus 10u laden voor een volle tank. Aan de laadpaal gaat deze motor (met 12kWh laden, en is na een uur klaar met laden. 95% van de laadpalen in NL zijn 11kW of meer, dat is dus perfect. Volgens het EV topic hier op GoT, zijn er al bijna een
kwart miljoen publieke laadpalen in NL.
Na een kwartiertje haal ik de motor van de RAIN rij-modus af, naar ECO, niet veel later naar STREET. De motor reageert duidelijk feller. De uitslag van de 'gashendel' is kort, je hoeft hem niet ver te draaien om helemaal hem helemaal vol open te trekken. De rij-modi zijn ook echt wel nodig om een modus te vinden die pas bij je rijstijl.
Toch even SPORT proberen, de felheid maakt een enorme sprong en het vermogen lijkt echt flink opgeschroeft.
Even een plekje zoeken, spiegels, rondom kijken, niemand in de buurt. Vol het gas erop. Het lijkt alsof de traction control toch even moet ingrijpen op het schone asfalt en de opgewarmde banden, maar na een paar meter gaat ook echt al het vermogen (190Nm) erop. In amper 3 sec schiet ik voorbij een de 100kmh. Het lijkt heel erg op het gevoel van zware motorfiets, die in zn eerste versnelling maximaal vermogen trekt, maar dan in 1 lange beweging (zonder tussenpozen van schakelen) door naar de 150kmh.
Zelfs met duo achterop (die je echt goed moet vasthouden) klok je makkelijk een 0-100 in iets meer dan 3 sec. Vrouwlief lustte er wel pap van, die wilde graag nog wel een paar sprintjes trekken.
Veel gehoorde vraag is "hoe ver kom je er mee?". Ja.. dat is dus sterk afhankelijk van je snelheid, let me explain.
Het verbruik van een benzine motor over heel de linie redelijk gelijk, qua snelheid, pas bij hoge snelhden loopt het wat terug. Dit verschil is veel extremer bij een EV motor.
Rij je 50kmh, geeft het display aan dat je 30Wh / km verbruikt, dat is dus 3,5kWh/100km, dat is extreem weinig, en zou je met een volle accu 4uur rijden gunnen (50kmh * 5u = 250km range)
Rij je 120kmh, geeft het display aan dat je 110Wh/km verbruikt, dat is dus al 3,5x zo veel en brengt het bereik terug naar iets meer dan een uur. (~150km range).
Heb je tegenwind, tel er dan nog een procentje of 10-20 verbruik bij op.
Als vuistregel kun je dus wel zeggen.
Neem je snelheid, dat is dus Wh per km, rij je boven 80km of met veel wind, rond het naar boven af.
50 Wh / km = 5kWh / 100km = 3u rij plezier op die snelheid.
Rij je 120kmh = 120 Wh / km = 12 kWh / 100km = >1u rijden op die snelheid, en is dus minder range.
Ga niet veel later bij een vriend op bezoek. Motor mocht aan de paal waar normaal een EV auto aan hangt. Lader was begrens top 6kW (motor laadt max 12), toch ruim 40% bijgeladen in een half uur. Dat ging snel, en was ook nog eens halve kracht. Indrukwekkend.
Ga uiteindelijk wat met andere motorrijders rijden. Acceleratie is in elke stand is ongehoord, zelfs de zware literfietsen kunnen niets beginnen met deze fietse in eco-stand. Motor laat zich echt in de bochten smijten, geen enkel gevoel van gripverlies of twijfelige feedback.
Ga een stukje rijden met vaders en broer. Nog voordat range een issue kan worden (was nog halverwege) strijkt men neer om wat te lunchen, en pak ik een laadpaal. 45min later was de SoC (State of Charge) > 90%.
425km gereden, ~6 euro aan stroom verbruikt.
Vragen die ik wel eens krijg van motorrijders :
Rijdt dat wel lekker?
Ja, rijdt heel soepel. (veel soepeler dan mijn FJR, en die is al gepolijst

).
Je hebt altijd vermogen tot je beschikking om de motor trekken te houden, en laat zich heel fijn doseren. Je hebt echt een precisieapparaat aan je pols.
Kan je de rest bijhouden?
Ja, eerder andersom. Motor laat zich elke bocht superstrak aansnijden en gaat als een afgevuurde kogel rechte stukken.
Horen mensen je wel aankomen?
Ga er dus maar vanuit dat men je niet hoort. Pas als men je eerst ziet (en dan voorbij ziet rijden) draaien de nekken om en blijft met kijken.
Hoe is dat rijden, hoe zou je het uitleggen?
"Engage warpspeed, NOW!"
Hoe vaak met je laden?
Tsja,
je laadt wanneer je kan, niet wanneer je moet. En aangezien het toch maar om losse euro's gaat, kijk je er niet meer naar om.
Maar,, het motorgeluid, dat zou ik wel missen?
Mneuh, eigenlijk niet. Als het er is, waardeer ik het wel (mits geen pauper uitlaat), maar als het afwezig is mis ik het niet.
:strip_exif()/f/image/Ln96vPJxOSB5mojd7BPoNpDs.jpg?f=fotoalbum_small)
"It's day 14, they have accepted me as a member, altho I am not like them."
[
Voor 6% gewijzigd door
_Apache_ op 27-06-2021 22:04
]