Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 315 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.030.643 views

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:07
@Jazzy Hebben ze je niet geleerd hoe je ze inbrengt?

Ik draai ze 180 graden naar achteren (ondersteboven dus), steek ze half in mijn oor, en dan 'schroef' ik ze weer een halve slag terug zodat ze weer rechtop staan. Tegelijkertijd glijden ze dan met wat lichte druk naar de juiste plek.

Zo doe ik het al, wat, 15 jaar of zo. Werkt prima. De eerste audicien heeft met me ook zo uitgelegd.
Toen ik bij mijn huidige audicien (want verhuisd) kwam wilde ze haar uitleg beginnen met een likje glijmiddel, rood is rechts, juist vastpakken. Maar in die tussentijd had ik de touwtjes er al af en de pluggen al lang in. :+

Aha, een voorbeeldje:
YouTube: Gehoorbescherming correct gebruiken - otoplastieken

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-06-2021 21:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14

botoo

💀 too old to die young

Ik heb ooit compressiekousen aangeschaft, vroeger heette dat heel suf steunkousen maar nu het sinds 10+ jaar helemaal hip is kan je ze zonder schaamte overal kopen en dragen. Sowieso is het voor op de motor een fijne sok.
zoiets dus

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• s006110
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-05 10:07
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:41:
Zo rondje gereden ; Kampen Genemuiden Hasselt Zwolle Hattem Kampen alles binnendoor heerlijk 😆

[Afbeelding]
Dat is ook een van mijn favoriete rondjes... Vanochtend dat rondje nog gereden. In Hasselt afgeslagen richting Dedemsvaart, om vanaf die kant Zwolle in te rijden.

Gisteren trouwens ook nog even tussendoor een motor er bij gekocht... Buurman wilde van zijn Honda VT600 Bobber af, en ik had nog een plekje over in de garage 8)

[ Voor 12% gewijzigd door s006110 op 27-06-2021 12:16 . Reden: typefout ]

You can’t buy happiness van… (but you can buy a motorcycle, and that’s the closest thing to buying happiness) | Harley Davidson Road King '07 en BMW R1150RT ‘03

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:18

steveman

Comfortabel ten onder

Beetje jammer, wachten tot voetbal begint... Komt er onweer aan :/

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 17:38

Naboo

#WINNING!! DUH!

steveman schreef op zondag 27 juni 2021 @ 16:58:
Beetje jammer, wachten tot voetbal begint... Komt er onweer aan :/
Ik ga nog even rondje doen. Regen wordt hier rond 7 uur verwacht.

Vanochtend even de motor gepoetst met Muc-off... :*)
WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 14:41:
Zo rondje gereden ; Kampen Genemuiden Hasselt Zwolle Hattem Kampen alles binnendoor heerlijk 😆

[Afbeelding]
dat rondje reed ik ook vaak met de auto toen ik nog in Zwolle woonde... heerlijke omgeving d:)b

Oh, update over de Sena.... EINDELIJK toch gelukt met updaten.... maar man, man, man, drie dagen geduld hebben.... :X

[ Voor 53% gewijzigd door Naboo op 27-06-2021 17:13 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 14:46
s006110 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:10:
[...]
Dat is ook een van mijn favoriete rondjes... Vanochtend dat rondje nog gereden. In Hasselt afgeslagen richting Dedemsvaart, om vanaf die kant Zwolle in te rijden.
Ook een van mijn favorieten, een wonder dat het daar nog geen filerijden is ;) Jammer van de stukken bebouwde kom op de Kamperzeedijk, daar zitten een paar mooie bochten in.

Voor de Tenere 700 rijders nog een tip: als je de ABS uitzet en het contact of de killswitch gebruikt om de motor uit te zetten, dan gaat de ABS automatisch weer aan. Gebruik je echter je zijstandaard om de motor uit te zetten, in de versnelling dus, dan blijft je ABS uit.. handig :)

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 14:02
M14 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:19:
[...]
Dat MM exact op het verkeerde moment er weer langs ligt, zonde.
Ha, 'ne Brabander!
Tenminste, in Brabant zeggen we 'langs' tegen 'naast', ik geloof niet dat andere regio's dat ook doen...🙂

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 14:02
BlackLabel01 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 18:13:
[...]
Gebruik je echter je zijstandaard om de motor uit te zetten, in de versnelling dus, dan blijft je ABS uit.. handig :)
Maar ik kreeg ooit de tip om het niet via de zijstandaard te doen, want die schakelaar is er niet voor gemaakt. Een kring stroomloos houden is natuurlijk iets anders dan 'm stroomloos maken. Just my 2 cents.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hkuit schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Ha, 'ne Brabander!
Tenminste, in Brabant zeggen we 'langs' tegen 'naast', ik geloof niet dat andere regio's dat ook doen...🙂
D'r néve / nêffe... Maar in ieder geval dáár waar je niet thuis hoort tijden 't motorrijden 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 09:22

M14

Hkuit schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:03:
[...]

Ha, 'ne Brabander!
Yup, Brabant ftw! :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:58
Hkuit schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:06:
[...]

Maar ik kreeg ooit de tip om het niet via de zijstandaard te doen, want die schakelaar is er niet voor gemaakt. Een kring stroomloos houden is natuurlijk iets anders dan 'm stroomloos maken. Just my 2 cents.
Elke motor heeft toch zo een kill switch op de rechterkant van de handlebars zitten?
Als ik offroad rijd en de tractie controle volledig uit schakel dan gebruik ik die kill switch for als ik even stop in eerst te drinken of zo.

Op helm gebied:
Net bij Chromeburner mijn gewenste helm gekocht, gewoon in de winkel in Nieuwkuijk. Ding meteen mee naar huis dus.
Daarna bestemming geannuleerd bij de webshop.
Natuurlijk dan wel meteen reactie.
Waarom ik de bestelling had geannuleerd en hij hoopte dat de helm nog niet was verzonden naar mij... Dus toch drop shipping.
Maakt mij niet uit maar ben dan duidelijk als ik vraag of de helm op voorraad is: geen reactie.
Ga ik 3 dagen na bestelling informeren: nee niet op voorraad, als het goed is maandag bij hem dan door naar mij.
Vandaag annuleren: hopelijk is de helm nog niet onderweg naar jou..
8)7 |:(
Dude..

Evengoed, ik heb nu mijn "oude" helm terug maar dan niet gebotst en een witte.
Zoals ze bij ons zeggen: meej un witte blijde zitten.
Alhoewel dat vroeger meestal over auto's ging..

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 14:46
@Hkuit Maar die schakelaar ‘schakelt’ toch elke keer als je de zijstandaard uitklapt, ongeacht of de motor loopt of niet? Daar moet ie maar tegen kunnen…

@Bommes Het probleem bij de Tenere 700 is dus dat bij gebruik van de killswitch op het stuur de abs meteen weer inschakelt. Bij de killswitch van de zijstandaard niet :)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
_Apache_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:27:
Zo, hier ga ik eens een weekendje mee spelen. Een Zero SR/S in premium uitvoering.

14kWh power pack, laad met 12kW (3kW want das standaard, +3kW want premium, +6kW want charge tank optie.

Bereik kan ik nog weinig over zeggen, heb vooral in Sport Hooligan mode gereden :X

En die 0-100 in iets meer dan 3sec, die klopt wel. Holy moly.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ok, heb er nu in 3 dagen ruim 400km mee gereden. Hier mijn verslag.

TLDR :
- Motor rijdt prima, super fun bike.
- Range is eigenlijk een non-issue, laden kan thuis of heel snel aan een paal.
Fiets is niet geschikt om nu naar Oostenrijk te rijden, maar prima toerfiets (mits pauze bij paal). Zondag 4 uur gereden, nog 50% charge over. Wil je toch naar de Alpen, gooi hem op een trailer, eenmaal daar zijn er genoeg palen om je te vermaken. Heen en weer reis is een issue, de rest niet.
- Is op papier de perfecte forensfiets.
- 'Engine braking' is instelbaar, van niets tot zware V-twin en stapjes er tussen.
- Thuis laden is perfect, elke dag een frisse start.
- Door gebrek aan koppeling en schakelpook, hoef je daar bij aanrijden rotonde / kruispunt niet op te letten en kan je met het enorm lage zwaartepunt de bochten met maximale precisie aansnijden, elke bocht weer.
- Verbruik om snelweg echt we hoog, en is niet zijn territorium. Afrijden van de N11 kost bijv 10% van je hele accu.

===

Vrijdagmorgen motor opgehaald, even wat uitleg gehad en ben daar het terrein afgereden. Allereerste zaken die opvallen, motor is fluisterstil maar maakt wel een zoem waarschijnlijk vanuit de EU verplicht.
Verder rammelt er niets, schijfremmen hoor je niet, niets piept of kraakt.
Op het oog ziet de motor ook netjes afgewerkt af, en is niet spartaans afgewerkt (ondanks dat het feitelijk een naked is met wat kuipwerk). Heeft handvat verwarming, usb oplader voor telefoon, cruise control, traction control, abs en 5 rijmodi (instelbaar via app)
De motor heeft een vakje waar normaal de tank van een benzine-fiets zit, waar je je telefoon kwijt kan en via USB kan opladen.
Het voelt allemaal beduidend strakker aan dan de DSR die ik een jaar eerder reed, die rammelde veel meer.

Mocht twee verschillende laadkabels meenemen in het rugzakje. Een van een Schuko -> Type2 stekker (om thuis vanaf een normaal stopcontact te laden), en een andere kabel om aan een laadpaal te laden, een Type2-> type2 stekker, en kreeg nog een laadpas mee, mocht ik in principe onbeperkt mee laden.
De shuko stekker laadt (op 1 fase) met 1300W, van 10->90% ben je dan al gauw 10u bezig. Niet snel, maar prima als hij een nachtje thuis staat.
De laadsnelheden zijn als volgt
Thuis aan het 230V stekker laaddt ie met 1300W (want thuis heb ik enkelfase,3 fase is sneller), en dat is dus 10u laden voor een volle tank. Aan de laadpaal gaat deze motor (met 12kWh laden, en is na een uur klaar met laden. 95% van de laadpalen in NL zijn 11kW of meer, dat is dus perfect. Volgens het EV topic hier op GoT, zijn er al bijna een kwart miljoen publieke laadpalen in NL.

Na een kwartiertje haal ik de motor van de RAIN rij-modus af, naar ECO, niet veel later naar STREET. De motor reageert duidelijk feller. De uitslag van de 'gashendel' is kort, je hoeft hem niet ver te draaien om helemaal hem helemaal vol open te trekken. De rij-modi zijn ook echt wel nodig om een modus te vinden die pas bij je rijstijl.

Toch even SPORT proberen, de felheid maakt een enorme sprong en het vermogen lijkt echt flink opgeschroeft.

Even een plekje zoeken, spiegels, rondom kijken, niemand in de buurt. Vol het gas erop. Het lijkt alsof de traction control toch even moet ingrijpen op het schone asfalt en de opgewarmde banden, maar na een paar meter gaat ook echt al het vermogen (190Nm) erop. In amper 3 sec schiet ik voorbij een de 100kmh. Het lijkt heel erg op het gevoel van zware motorfiets, die in zn eerste versnelling maximaal vermogen trekt, maar dan in 1 lange beweging (zonder tussenpozen van schakelen) door naar de 150kmh.

Zelfs met duo achterop (die je echt goed moet vasthouden) klok je makkelijk een 0-100 in iets meer dan 3 sec. Vrouwlief lustte er wel pap van, die wilde graag nog wel een paar sprintjes trekken.

Veel gehoorde vraag is "hoe ver kom je er mee?". Ja.. dat is dus sterk afhankelijk van je snelheid, let me explain.
Het verbruik van een benzine motor over heel de linie redelijk gelijk, qua snelheid, pas bij hoge snelhden loopt het wat terug. Dit verschil is veel extremer bij een EV motor.
Rij je 50kmh, geeft het display aan dat je 30Wh / km verbruikt, dat is dus 3,5kWh/100km, dat is extreem weinig, en zou je met een volle accu 4uur rijden gunnen (50kmh * 5u = 250km range)
Rij je 120kmh, geeft het display aan dat je 110Wh/km verbruikt, dat is dus al 3,5x zo veel en brengt het bereik terug naar iets meer dan een uur. (~150km range).
Heb je tegenwind, tel er dan nog een procentje of 10-20 verbruik bij op.

Als vuistregel kun je dus wel zeggen.
Neem je snelheid, dat is dus Wh per km, rij je boven 80km of met veel wind, rond het naar boven af.
50 Wh / km = 5kWh / 100km = 3u rij plezier op die snelheid.
Rij je 120kmh = 120 Wh / km = 12 kWh / 100km = >1u rijden op die snelheid, en is dus minder range.

Ga niet veel later bij een vriend op bezoek. Motor mocht aan de paal waar normaal een EV auto aan hangt. Lader was begrens top 6kW (motor laadt max 12), toch ruim 40% bijgeladen in een half uur. Dat ging snel, en was ook nog eens halve kracht. Indrukwekkend. _/-\o_

Ga uiteindelijk wat met andere motorrijders rijden. Acceleratie is in elke stand is ongehoord, zelfs de zware literfietsen kunnen niets beginnen met deze fietse in eco-stand. Motor laat zich echt in de bochten smijten, geen enkel gevoel van gripverlies of twijfelige feedback.

Ga een stukje rijden met vaders en broer. Nog voordat range een issue kan worden (was nog halverwege) strijkt men neer om wat te lunchen, en pak ik een laadpaal. 45min later was de SoC (State of Charge) > 90%.

425km gereden, ~6 euro aan stroom verbruikt.

Vragen die ik wel eens krijg van motorrijders :
Rijdt dat wel lekker?
Ja, rijdt heel soepel. (veel soepeler dan mijn FJR, en die is al gepolijst :X ).
Je hebt altijd vermogen tot je beschikking om de motor trekken te houden, en laat zich heel fijn doseren. Je hebt echt een precisieapparaat aan je pols.

Kan je de rest bijhouden?
Ja, eerder andersom. Motor laat zich elke bocht superstrak aansnijden en gaat als een afgevuurde kogel rechte stukken.

Horen mensen je wel aankomen?
Ga er dus maar vanuit dat men je niet hoort. Pas als men je eerst ziet (en dan voorbij ziet rijden) draaien de nekken om en blijft met kijken.

Hoe is dat rijden, hoe zou je het uitleggen?
"Engage warpspeed, NOW!" :Y

Hoe vaak met je laden?
Tsja, je laadt wanneer je kan, niet wanneer je moet. En aangezien het toch maar om losse euro's gaat, kijk je er niet meer naar om.

Maar,, het motorgeluid, dat zou ik wel missen?
Mneuh, eigenlijk niet. Als het er is, waardeer ik het wel (mits geen pauper uitlaat), maar als het afwezig is mis ik het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJs-uLt21df6fpVt97_wYjTlJ8A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ln96vPJxOSB5mojd7BPoNpDs.jpg?f=fotoalbum_small
"It's day 14, they have accepted me as a member, altho I am not like them." :+

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 27-06-2021 22:04 ]

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 20:39

Secsytime

Automagisch

_Apache_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:24:
[...]

TLDR :
Fiets is niet geschikt om nu naar Oostenrijk te rijden, maar prima toerfiets (mits pauze bij paal). Zondag 4 uur gereden, nog 50% charge over. Wil je toch naar de Alpen, gooi hem op een trailer, eenmaal daar zijn er genoeg palen om je te vermaken. Heen en weer reis is een issue, de rest niet.
- 'Engine braking' is instelbaar, van niets tot zware V-twin en stapjes er tussen.
- Door gebrek aan koppeling en schakelpook, hoef je daar bij aanrijden rotonde / kruispunt niet op te letten en kan je met het enorm lage zwaartepunt de bochten met maximale precisie aansnijden, elke bocht weer.
- Verbruik om snelweg echt we hoog, en is niet zijn territorium. Afrijden van de N11 kost bijv 10% van je hele accu.

===

Vrijdagmorgen motor opgehaald, even wat uitleg gehad en ben daar het terrein afgereden. Allereerste zaken die opvallen, motor is fluisterstil maar maakt wel een zoem waarschijnlijk vanuit de EU verplicht.
Op het oog ziet de motor ook netjes afgewerkt af, en is niet spartaans afgewerkt (ondanks dat het feitelijk een naked is met wat kuipwerk). Heeft handvat verwarming, usb oplader voor telefoon, cruise control, traction control, abs en 5 rijmodi (instelbaar via app)
De motor heeft een vakje waar normaal de tank van een benzine-fiets zit, waar je je telefoon kwijt kan en via USB kan opladen.
Het voelt allemaal beduidend strakker aan dan de DSR die ik een jaar eerder reed, die rammelde veel meer.

Mocht twee verschillende laadkabels meenemen in het rugzakje. Een van een Schuko -> Type2 stekker (om thuis vanaf een normaal stopcontact te laden), en een andere kabel om aan een laadpaal te laden, een Type2-> type2 stekker, en kreeg nog een laadpas mee, mocht ik in principe onbeperkt mee laden.
De shuko stekker laadt (op 1 fase) met 1300W, van 10->90% ben je dan al gauw 10u bezig. Niet snel, maar prima als hij een nachtje thuis staat.
Thuis aan het 230V stekker laaddt ie met 1300W (want, enkelfase), en dat is dus 10u laden voor een volle tank. Aan de laadpaal gaat deze motor (met 12kWh laden, en is na een uur klaar met laden. 95% van de laadpalen in NL zijn 11kW of meer, dat is dus perfect.

Na een kwartiertje haal ik de motor van de RAIN rij-modus af, naar ECO, niet veel later naar STREET. De motor reageert duidelijk feller. De uitslag van de 'gashendel' is kort, je hoeft hem niet ver te draaien om helemaal hem helemaal vol open te trekken. De rij-modi zijn ook echt wel nodig om een modus te vinden die pas bij je rijstijl.

Toch even SPORT proberen, de felheid maakt een enorme sprong en het vermogen lijkt echt flink opgeschroeft.

Even een plekje zoeken, spiegels, rondom kijken, niemand in de buurt. Vol het gas erop. Het lijkt alsof de traction control toch even moet ingrijpen op het schone asfalt en de opgewarmde banden, maar na een paar meter gaat ook echt al het vermogen (190Nm) erop. In amper 3 sec schiet ik voorbij een de 100kmh. Het lijkt heel erg op het gevoel van zware motorfiets, die in zn eerste versnelling maximaal vermogen trekt, maar dan in 1 lange beweging (zonder tussenpozen van schakelen) door naar de 150kmh.

Zelfs met duo achterop (die je echt goed moet vasthouden) klok je makkelijk een 0-100 in iets meer dan 3 sec. Vrouwlief lustte er wel pap van, die wilde graag nog wel een paar sprintjes trekken.

Veel gehoorde vraag is "hoe ver kom je er mee?". Ja.. dat is dus sterk afhankelijk van je snelheid, let me explain.
Het verbruik van een benzine motor over heel de linie redelijk gelijk, qua snelheid, pas bij hoge snelhden loopt het wat terug. Dit verschil is veel extremer bij een EV motor.
Rij je 50kmh, geeft het display aan dat je 30Wh / km verbruikt, dat is dus 3,5kWh/100km, dat is extreem weinig, en zou je met een volle accu 4uur rijden gunnen (50kmh * 5u = 250km range)
Rij je 120kmh, geeft het display aan dat je 110Wh/km verbruikt, dat is dus al 3,5x zo veel en brengt het bereik terug naar iets meer dan een uur. (~150km range).

Neem je snelheid, dat is dus Wh per km, rij je boven 80km of met veel wind, rond het naar boven af.
Rij je 120kmh = 120 Wh / km = 12 kWh / 100km = >1u rijden op die snelheid, en is dus minder range.

Ga niet veel later bij een vriend op bezoek. Motor mocht aan de paal waar normaal een EV auto aan hangt. Lader was begrens top 6kW (motor laadt max 12), toch ruim 40% bijgeladen in een half uur. Dat ging snel, en was ook nog eens halve kracht. Indrukwekkend. _/-\o_

Ga uiteindelijk wat met andere motorrijders rijden. Acceleratie is in elke stand is ongehoord, zelfs de zware literfietsen kunnen niets beginnen met deze fietse in eco-stand. Motor laat zich echt in de bochten smijten, geen enkel gevoel van gripverlies of twijfelige feedback.

Ga een stukje rijden met vaders en broer. Nog voordat range een issue kan worden (was nog halverwege) strijkt men neer om wat te lunchen, en pak ik een laadpaal. 45min later was de SoC (State of Charge) > 90%.

Rijdt dat wel lekker?
Ja, rijdt heel soepel. (veel soepeler dan mijn FJR, en die is al gepolijst :X ).
Je hebt altijd vermogen tot je beschikking om de motor trekken te houden, en laat zich heel fijn doseren. Je hebt echt een precisieapparaat aan je pols.

Ja, eerder andersom. Motor laat zich elke bocht superstrak aansnijden en gaat als een afgevuurde kogel rechte stukken.

Ga er dus maar vanuit dat men je niet hoort. Pas als men je eerst ziet (en dan voorbij ziet rijden) draaien de nekken om en blijft met kijken.

Hoe vaak met je laden?
Tsja, je laadt wanneer je kan, niet wanneer je moet. En aangezien het toch maar om losse euro's gaat, kijk je er niet meer naar om.

Mneuh, eigenlijk niet. Als het er is, waardeer ik het wel (mits geen pauper uitlaat), maar als het afwezig is mis ik het niet.

[Afbeelding]
Leuk apparaat. Maar nog steeds te duur en lelijk :p

• _Apache_
Secsytime schreef op zondag 27 juni 2021 @ 21:42:
[...]
Leuk apparaat. Maar nog steeds te duur en lelijk :p
17.000 euro is ook veel.
offtopic:
Niet wat deze Zero kost, maar wel hoeveel mijn FJR aan benzine heeft verstookt. :X

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 27-06-2021 22:00 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Een elektrische motor is voor mij hetzelfde als een elektrische BBQ; zal ongetwijfeld prima kunnen maar ik ben het liefste gewoon organisch materiaal aan het verbranden.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@_Apache_ mooi verslag. Ik vraag mij alleen af hoe het met de emotie van het rijden zit? Mijn motoren leven onder mij, ze ademen, trillen, bokken en leven. Die beleving is voor mij een groot deel van wat motorrijden leuk maakt. Daar kan een zoemende electromotor ondanks het onmiddellijk beschikbaar koppel naar mijn mening niet aan tippen.

• _Apache_
Waaj schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:21:
@_Apache_ mooi verslag. Ik vraag mij alleen af hoe het met de emotie van het rijden zit? Mijn motoren leven onder mij, ze ademen, trillen, bokken en leven. Die beleving is voor mij een groot deel van wat motorrijden leuk maakt. Daar kan een zoemende electromotor ondanks het onmiddellijk beschikbaar koppel naar mijn mening niet aan tippen.
Motorbeleving ruil je in voor rijplezier.

De motor rijdt super makkelijk. Je bent niet meer aan het koppelen / schakelen, maar al naar de bocht aan het kijken hoe je hem wilt aansnijden. 'Gas' erop en gaan.
Elke bocht snaarstrak kunnen aanrijden geeft een enorme kick.

Emotie is er nog steeds, maar het verschuift ( voor mij iig) naar andere gebieden.

Juist de stilte vind ik ook wel een charme hebben. Die visser die in de graskant zit blijft naar z'n dobber turen, die vrouw op skates die de hond uitlaat merkt niets van mij. Ik verplicht niemand mijn hobby aan te horen, de fun speelt zich af in mijn helm, op deze twee wielen. That's it.

• 418O2
  • Nu online
Alleen dat snaar strak bochten aansnijden gaat dus zonder dat je we zelf wat voor hoeft te doen. Zelf zorgen dat je in de juiste versnelling zit, de juiste lijn pakt, op de juiste manier uit de vering komt en op het gas gaat en opschakelt

Dat is voor mij de emotie. Als dat lekker gaat heb ik dat zelf gedaan.

Ik zal echt nooit een elektrische motor kopen. Dan hou ik er wel mee op. Auto zal vroeg of laat wel moeten omdat het mijn vervoersmiddel is.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:14

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik heb vandaag een mooi rondje hier over de Veluwe gereden: Speuld, Staverden, Vierhouten, Vaassen, Wenum-Wiesel, dat soort plaatsjes. Ging eigenlijk best prima, was niet al te druk met fietsers en wandelaars en zelfs niet heel veel tegengekomen op de onverharde wegen. Toch een paar keer gedacht: wat als ik nu een elektrische motor had? Lijkt me toch wel ideaal om in het toeristenseizoen wat minder opvallend te bewegen en me niet te hoeven ergeren aan geïrriteerde grijze hoofden die zich aan mij ergeren. :)

Ervaring zit voor mij in ofwel de snelheid waarmee ik me door (liefst) uitdagend terrein beweeg, of op andere dagen het buiten zijn en genieten van de omgeving. Beiden kan best zonder verbrandingsmotor. Ben hier enorm anders over gaan denken trouwens, enerzijds door gewenning aan elektrische auto's en anderzijds misschien ook wel de leeftijd.

Van prijzen van 17k kijk ik niet echt raar op, waar ik nu op rijd is een stukje duurder. Okay, rond de 25k is best prijzig. Maar het zal echt nog wel een tijdje duren voordat er een elektrisch alternatief voor alle typen voor handen is. Wat dat betreft verwacht ik dat de meesten van ons nog wel een tijdje benzine zullen verstoken.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• 418O2
  • Nu online
Dat je niet opvalt door geluid vind ik meer een na- dan een voordeel

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

DrivinUCrazy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:54:
@Jazzy Hebben ze je niet geleerd hoe je ze inbrengt?

Ik draai ze 180 graden naar achteren (ondersteboven dus), steek ze half in mijn oor, en dan 'schroef' ik ze weer een halve slag terug zodat ze weer rechtop staan. Tegelijkertijd glijden ze dan met wat lichte druk naar de juiste plek.
Kan me niet herinneren dat het me echt uitgelegd is. Moet eerlijk zeggen dat ik de handleiding pas nu, na het lezen van jullie berichten, uit het doosje gehaald heb. O-) Wat Pluggerz zegt is vergelijkbaar met wat jij beschrijft, maar ze hebben het over een kwartslag. Met de punt omhoog in je oor doen en dan een kwartslag naar achteren draaien.

Anyway, we blijven het proberen. Vandaag in ieder geval prima bevallen.

• Waaj
  • Niet online
_Apache_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:31:
[...]

De motor rijdt super makkelijk. Je bent niet meer aan het koppelen / schakelen, maar al naar de bocht aan het kijken hoe je hem wilt aansnijden. 'Gas' erop en gaan.
Elke bocht snaarstral kunnen aanrijden geeft een enorme kick.

Emotie is er nog steeds, maar het verschuift ( voor mij iig) naar andere gebieden.

Juist de stilte vind ik ook wel een kick geven. Die visser die in de graskant zit blijft naar z'n dobber turen, die vrouw op skates die de hond uitlaat merkt niets van me. Ik verplicht niemand dit aan te horen, de fun speelt zich af in mijn helm, op deze twee wielen. That's it.
Klinkt alsof ik heel wat zou missen op een elektrische motor. En dat is zeker niet het geluid, maar vooral het bezig zijn met een brok techniek die z'n eigen wil lijkt te hebben als je een keer fout schakelt. Ik vind de twin in m'n Caponord dan ook meer karakter hebben dan de 4 cilinder van de S1000XR

Maar ik ben bang dat er over 20 jaar geen keuze meer is, tot die tijd maar genieten van een verbrandingsmotor onder m'n kont :)

[edit] maar ik vind de meeste Honda's ook emotieloos omdat ze te soepel rijden, dus dat zal ook zeker met mijn gevoel van beleving te maken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Waaj op 27-06-2021 23:24 ]

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:53
[...]

Ik schrik behoorlijk van die verbruikscijfers. Mede door dit gaat de elektrische motor nog lang niet, of wellicht wel nooit 'mainstream' zijn. De efficiëntie ofwel drag coefficient is gewoonweg beroerd op een motorfiets. Je zegt dus dat als je rond de 100/120 km/h rijdt je ongeveer op een verbruik zit van 110Wh. Dat ding weegt 229 kg. De lichtste Tesla Model 3 weegt 1.745kg en doet gemiddeld 150Wh op 100km/h even afhankelijk van de omstandigheden. Heb in het verleden ook test mogen rijden op een Zero en ze rijden echt voortreffelijk, maar om de 120km aan de paal staan bij forensen over de snelweg is gewoon klote.

• _Apache_
cyntax schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:30:
[...]

Ik schrik behoorlijk van die verbruikscijfers. Mede door dit gaat de elektrische motor nog lang niet, of wellicht wel nooit 'mainstream' zijn. De efficiëntie ofwel drag coefficient is gewoonweg beroerd op een motorfiets. Je zegt dus dat als je rond de 100/120 km/h rijdt je ongeveer op een verbruik zit van 110Wh. Dat ding weegt 229 kg. De lichtste Tesla Model 3 weegt 1.745kg en doet gemiddeld 150Wh op 100km/h even afhankelijk van de omstandigheden. Heb in het verleden ook test mogen rijden op een Zero en ze rijden echt voortreffelijk, maar om de 120km aan de paal staan bij forensen over de snelweg is gewoon klote.
Alleen snelweg ja. Meng je het met N wegen en woonwijken ga je voorbij aan de 250km range.

Reed vanaf huis naar m'n ouders. Mix van N wegen, binnen bebouwde kom, stuk van 25km totaal.
Vertrok met 90% charge, kwam aan met 82.
Door rijstijl en snelheid is de actieradius bijgesteld, deze was 30km toegenomen. .

Stel we nemen 150km als max snelweg range. Je komt aan bij werk (dat is dus forensen van Den Haag naar Deventer) je gooit m aan de stekker. Na 1,5u ben je 3euro verder en is de motor weer klaar.
Jouw werkdag duurt dan nog 5-6u langer denk ik zo :+ .

De natuurkunde verander je niet. Maar ik denk dat er maar weinig motorrijders overblijven waarbij dit echt een bezwaar is.
Zelf heb ik jarenlang 130km per dag geforenst, dan kan ik nog tussendoor bijladen.
En zodra je langzaam rijdend verkeer of files treft, schiet je range weer omhoog.

Is trouwens ook wel een gemiddelde reactie hier, wat ik ook van het weekend heb geproefd.
De niet motorrijder ;
Een EV motor? Gaaf / slim / "oh wow"

De motorrijder :
Huh? Elektrisch? "Meh.. mot k niet"
:)

[ Voor 26% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2021 00:24 ]

• 418O2
  • Nu online
_Apache_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Is trouwens ook wel een gemiddelde reactie hier, wat ik ook van het weekend heb geproefd.
De niet motorrijder ;

De motorrijder :
De meeste motorrijders rijden voor de lol en beleving en die is toch anders als je alleen wat hoort piepen en zoeken onder je

• _Apache_
Jazzy schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:00:

Van prijzen van 17k kijk ik niet echt raar op, waar ik nu op rijd is een stukje duurder. Okay, rond de 25k is best prijzig. Maar het zal echt nog wel een tijdje duren voordat er een elektrisch alternatief voor alle typen voor handen is. Wat dat betreft verwacht ik dat de meesten van ons nog wel een tijdje benzine zullen verstoken.
17k was benzine. 170k km, * 6L/100km * 1.65eu/liter gemiddeld
10k onderhoud, elke 10k km, grote (500) om kleine beurt (250eu), elke 60k extra groot (1000eu) (kleppen stellen, dist ketting, lagers etc)
2.5k banden, 20k km met een set, 325euro per set (incl arbeid), 8 sets
1k accu en reparaties

Dit vind ik geen gekke bedragen en kilometrages. En je zit opeens naar >30k euro te kijken. Excl aanschaf :X

Dusja, ik denk dat "duur" maar een relatief begrip is.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2021 06:56 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ga eerst eens op zo'n elektrische motor rijden voordat je conclusies gaat trekken.

Persoonlijk had ik graag een elektrische motor gehad. Maar ik rij te weinig om de forse investering (ook tweede hands) te rechtvaardigen.
Volgende motor wordt er wel één hopelijk.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:33
Als elektrisch betaalbaar was ging ik meteen over 👍
Helaas is het niet echt een goedkope hobby op dit moment.

Maar een EV crosser en een zero zou ik hier graag bij de deur hebben.
Mijn ego kan het aan dat het geen geluid maakt, en ik rij de tank vaak bijna net zo snel leeg dus boeie.

Zou mooi zijn dat ze accu packs maken die je kan verwisselen at the pomp. Zie je in China met scooters ook wel gebeuren, ideaal en ook rap!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:10
_Apache_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Alleen snelweg ja. Meng je het met N wegen en woonwijken ga je voorbij aan de 250km range.

Reed vanaf huis naar m'n ouders. Mix van N wegen, binnen bebouwde kom, stuk van 25km totaal.
Vertrok met 90% charge, kwam aan met 82.
Door rijstijl en snelheid is de actieradius bijgesteld, deze was 30km toegenomen. .

Stel we nemen 150km als max snelweg range. Je komt aan bij werk (dat is dus forensen van Den Haag naar Deventer) je gooit m aan de stekker. Na 1,5u ben je 3euro verder en is de motor weer klaar.
Jouw werkdag duurt dan nog 5-6u langer denk ik zo :+ .

De natuurkunde verander je niet. Maar ik denk dat er maar weinig motorrijders overblijven waarbij dit echt een bezwaar is.
Zelf heb ik jarenlang 130km per dag geforenst, dan kan ik nog tussendoor bijladen.
En zodra je langzaam rijdend verkeer of files treft, schiet je range weer omhoog.

De niet motorrijder ;

De motorrijder :
Ik heb het serieus overwogen destijds, maar het kon gewoon niet uit qua aanschaf. Zelfs met het verschil in onderhoud, en zelfs als de stroom gratis was geweest, was de zero duurder geweest dan gewoon een zuinige commuter bike. En ik ben geen naysayer, ik vond de zero echt leuk/goed rijden.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:48

empy

Rijdt rondjes

kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:50:
Als elektrisch betaalbaar was ging ik meteen over 👍
Helaas is het niet echt een goedkope hobby op dit moment.

Mijn ego kan het aan dat het geen geluid maakt, en ik rij de tank vaak bijna net zo snel leeg dus boeie.

Zou mooi zijn dat ze accu packs maken die je kan verwisselen at the pomp. Zie je in China met scooters ook wel gebeuren, ideaal en ook rap!
Ik heb flink lopen zoeken toen ik op zoek was naar een nieuwe motor, want ook ik wilde graag over op elektrisch. Maar helaas valt het allemaal nog buiten mijn budget, op die enkele Chinese fiets na met dubieuze specs en geen enkele betrouwbare review :+

Wat je vaak hoort, ook met elektrische auto's, is dat je er niet zo ver mee komt als met de brandstofmotor en dat laden dan zo lang duurt. Maar het is vaak die gewoonte van leegrijden en weer voltanken die hier deel in uitmaakt.
Wat hierboven door @_Apache_ ook al genoemd wordt, je moet stekkeren als je stopt. Dan heb je altijd een accu die opgeladen is! Ik ben op mijn werk ook heel erg aan het lobbyen om over te stappen naar elektrisch, maar ook mijn wagenparkbeheerder is heel sceptisch en komt telkens weer met 'ja, maar dan moet je urenlang laden voordat hij weer vol is!'

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:19
@_Apache_ mooi verslagje, dank!

Één ding valt me echter op:
5 rijmodi (instelbaar via app)
...dat kan ook gewoon via het dashboard mag ik toch hopen? Telefoon pakken en handschoenen uit doen is nogal geklooi, en de gemiddelde motor gaat vele malen langer mee dan de gemiddelde app... Beetje jammer als je na 20 jaar zo'n ding als occasion koopt als ik ze eindelijk kan betalen dus :+ en allerlei functionalteit werkt niet meer omdat de app al 10 jaar met pensioen is.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• _Apache_
Chakotay schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:27:
@_Apache_ mooi verslagje, dank!

Één ding valt me echter op:

[...]
...dat kan ook gewoon via het dashboard mag ik toch hopen? Telefoon pakken en handschoenen uit doen is nogal geklooi, en de gemiddelde motor gaat vele malen langer mee dan de gemiddelde app... Beetje jammer als je na 20 jaar zo'n ding als occasion koopt als ik ze eindelijk kan betalen dus :+ en allerlei functionalteit werkt niet meer omdat de app al 10 jaar met pensioen is.
Zover ben ik niet in het dashboard gedoken, maar denk het wel. Het dashboard had veel lagen en hoeken om in te verdwalen.

Zelf heb ik de app niet gekoppeld, denken at de eigenaar daar niet blij van wordt. Kan me zo voorstellen dat je eerder gepairde telefoons eruit duwt. :+

Wisselen tussen rij modi uiteraard gewoon met je duim.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 28-06-2021 08:39 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarschijnlijk kun je de rijmodi gewoon tweaken met de app, maar switchen gewoon met je duim.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• kneusteun
Hoe vaak switch je van rij modi? precies bijna nooit.
Misschien offroad dat je abs uitzet, maar ik ken weinig mensen die actief modi switchen.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 07:50:
[..]
100% dit inderdaad. Uiteindelijk vind ik 'lichtere' trails het leukste om te rijden, maar daar is het in ons volle landje nou eenmaal dun mee bezaaid. En deze moet je nou eenmaal ook delen met allerlei andere recreanten, die er uiteindelijk in veel grotere getale gebruik van maken en dus een véél grotere bek hebben. Met veel afsluitingen tot gevolg.

Af en toe lekker janken met al die 25 pk's (oh yeah 8)) voelt heerlijk natuurlijk, maar ik zou het zo weggeven om al die chagrijnige gezichten die je tegenkomt te voorkomen. Want die intolerantie kan ik soms nog best voorstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Melkunie op 28-06-2021 09:03 ]

• Chakotay
@kneusteun ik kan me voorstellen dat je bij wisselvallig weer wat wisselt naar een regenmodus, en bij een electro-fiets vaker naar iets van Eco gaat als het bereik krap begint te worden.

Het enige met rijmodi wat ik gereden heb is een Ducati Multistrada 950S, daar kon ik het met wat pielen in het menu vinden tijdens het testritje :P

Stichting eth0

• _Apache_
Chakotay schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:10:
@kneusteun ik kan me voorstellen dat je bij wisselvallig weer wat wisselt naar een regenmodus, en bij een electro-fiets vaker naar iets van Eco gaat als het bereik krap begint te worden.

Het enige met rijmodi wat ik gereden heb is een Ducati Multistrada 950S, daar kon ik het met wat pielen in het menu vinden tijdens het testritje :P
Net even de manual er bij gepakt. "Power and torque output is adjustable via menu". Dus ja.

• DrivinUCrazy
kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 08:56:
Hoe vaak switch je van rij modi? precies bijna nooit.
Misschien offroad dat je abs uitzet, maar ik ken weinig mensen die actief modi switchen.
Present!

Heel vaak rij ik in de toermodus, maar gaat het wat vlotter dan ga ik naar de sportmodus. Alleen, daarmee bokt 'ie op lagere snelheden, dus dan schakel ik weer terug. Ik schakel dus daadwerkelijk regelmatig tijdens het rijden van modus.

Gisteren kwam ik er achter dat de pakking onder de cilinders (is dát de voetpakking?) een beetje zweet. Precies daar waar het geheel gesplitst is dus. Eens even aankijken hoe ernstig het is, maar hier zat ik eigenlijk niet op te wachten. :/
Vanaf vrijdag een motorweekend gepland, en direct erachteraan vakantie samen met mijn vriendin en dan hebben we óók diverse motorkilometers gepland.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chakotay
@_Apache_ scheelt weer, leek me al sterk dat dat niet zou kunnen :)

Stichting eth0

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:10
Ik heb een motor in de schorsing tot 27-7 ( een BMW R850R '96 ) moet ik die ontschorsen daarvoor.
Of is hij automatisch per die datum uit de schorsing ? Zitten er nog kosten aan om hem uit de schorsing te halen ? Of wordt juist bij geen actie mijnerzijds de schorsing juist automatisch verlengd ?
Ik kan NU even niet inloggen met DigID.

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:18

steveman

Comfortabel ten onder

Automatisch verlengen juist niet dacht ik. Eens gehoord over iemand die totaal financieel in de put kwam nadat z'n 13(?) oldtimers allemaal uit de schorsing kwamen, en hij dit niet in de gaten had vanwege een echtscheiding.

Rdw draait een leuk scriptje --> 13x boete voor onverzekerd motorrijtuig... Geen speld tussen te krijgen, geen betaalregeling...

Iets om even secuur mee om te gaan iig.

(Ohja, podcast van De Correspondent, daar kwam dat langs)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:06

Vrijdag

De Goede

_Apache_ schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Elke bocht snaarstrak kunnen aanrijden geeft een enorme kick.

Juist de stilte vind ik ook wel een charme hebben. Die visser die in de graskant zit blijft naar z'n dobber turen, die vrouw op skates die de hond uitlaat merkt niets van mij. Ik verplicht niemand mijn hobby aan te horen, de fun speelt zich af in mijn helm, op deze twee wielen. That's it.
Lijkt me heerlijk om op zo'n ding door een mooi natuurgebied of een bos ofzo te rijden. Stilte, gecombineerd met motorrijden én een mooie omgeving O+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• _eLMo_
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:32:
Ik heb een motor in de schorsing tot 27-7 ( een BMW R850R '96 ) moet ik die ontschorsen daarvoor.
Of is hij automatisch per die datum uit de schorsing ? Zitten er nog kosten aan om hem uit de schorsing te halen ? Of wordt juist bij geen actie mijnerzijds de schorsing juist automatisch verlengd ?
Ik kan NU even niet inloggen met DigID.
https://www.rdw.nl/partic...orsen/schorsing-verlengen

• _Apache_
Vrijdag schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:40:
[...]

Lijkt me heerlijk om op zo'n ding door een mooi natuurgebied of een bos ofzo te rijden. Stilte, gecombineerd met motorrijden én een mooie omgeving O+
Zaterdag morgen had ik vrouwlief achterop, we besloten wat te gaan eten in Alphen a/d Rijn. Zij koos een restaurant, een Beren restaurant. Prima joh.
Er was een zaterdag markt, en een flinke ook. Drie / vier flinke straten tussen ons en het restaurant. Ik dacht fuck it, probeer het gewoon.
Zet de motor in een voorzichtige stand, en rol gewoon over de markt heen.
Niemand kijkt naar je om, niemand heeft last van je.

Probeer dat eens met je S1000RR met akro uitlaat.

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

_Apache_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Zaterdag morgen had ik vrouwlief achterop, we besloten wat te gaan eten in Alphen a/d Rijn. Zij koos een restaurant, een Beren restaurant. Prima joh.
Er was een zaterdag markt, en een flinke ook. Drie / vier flinke straten tussen ons en het restaurant. Ik dacht fuck it, probeer het gewoon.

Lijkt me fantastich O+

Oh, ook wel een idee: Een zijspan met in de span een extra grote auto(?) accu verwerkt. Praktisch? Nah, maar lijkt me gewoon heel gaaf. Geen idee of het kan, een accu van een kleine elektrische auto er in beunen.

Oké, je hebt alle nadelen van een motor én die van een elektrische auto, maar de tofheidsfactor is groot 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:51:
Weet iemand toevallig hoe de regelgeving is met betrekking tot dagrijverlichting op een geimporteerde motorfiets?
Vrijdag een CRF1100D4 gekocht in Duitsland, en bij deze fiets branden de richtingaanwijzers standaard in gedimde stand. Bij richting aangeven gaat die kant wel netjes 'aan -> uit -> aan -> uit' om weer naar gedimde stand te gaan.

Dit is vast bij een Honda dealer eruit te programmeren, maar als de RDW dit gewoon goedkeurd, is het veel makkelijker natuurlijk :)
Inmiddels bij de de RDW geweest, import stelt niet veel voor, framenummer & motorcode wordt bekeken, algehele staat (alsin, het is geen schademotor/wrak), en that's it.

BPM afgetikt en sinds vrijdag een gele kentekenplaat achterop :)

Ook leuk, de KNMV verzekering eist dat je je motor 's nachts op eigen afgesloten terrein plaatst om tegen diefstal verzekerd te zijn. Interpolis alleen een ART4-slot, en is nog goedkoper ook 8)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@SlinkingAnt die BPM moet je voor elke import betalen? Nieuw, oud, pre-historsch model.

Destijds mijn NL motor naar Duitsland geimporteerd, maar hier kennen ze geen BPM. Dat maakte de import lekker goedkoop: alleen een kentekenplaat en bewijs moeten kopen. Nummerbord ook nog uitgekozen, iig mijn initialen erin verwerkt. 8)

• Melkunie
  • Nu online
Vrijdag schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Lijkt me fantastich O+

Oh, ook wel een idee: Een zijspan met in de span een extra grote auto(?) accu verwerkt. Praktisch? Nah, maar lijkt me gewoon heel gaaf. Geen idee of het kan, een accu van een kleine elektrische auto er in beunen.

Oké, je hebt alle nadelen van een motor én die van een elektrische auto, maar de tofheidsfactor is groot 8)
Ik denk dat daar vast wel mogelijkheden voor zijn :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VGwLeqB.png
Paging @harley...

• UTwizard
  • Laatst online: 16:43
Omdat mijn Duitse vriendin ook naar Nederland is verhuisd gaan we binnenkort ook naar de RDW om haar auto en motor te importeren. Als het goed is krijgt ze vrijstelling van de BPM (want verhuisgoed) maar dat is me nog niet helemaal duidelijk, formulier invullen en opsturen naar de belastingdienst, maar verder?

Vanaf welk moment moet de motor dan verzekerd zijn? Meteen nadat je bij de RDW naar buiten rolt? Of is dan nog niet bekend welk kenteken het voertuig zal krijgen?

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Melkunie schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat daar vast wel mogelijkheden voor zijn :+

[Afbeelding]
Paging @harley...
Had ik ruimte en geld, dan had ik een span gekocht. Lijkt me fantastisch om mee rond te rijden en mijn zoontje mee naar school te brengen enzo 8)

• Jolke
  • Nu online
Dat is een auto met een motorfiets eraan, ipv een zijspan. 8)7

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Afbeeldingslocatie: https://gcm.moniteurautomobile.be/imgcontrol/c680-d465/clients/moniteur/content/medias/images/test_drives/8000/800/70/mash1.jpg

Van nul naar honderd in drie kwartier, met wind mee en berg af en een topsnelheid van pakweg 40 knopen. Maar zo gaaf :D

• Melkunie
  • Nu online
Jolke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:18:
Dat is een auto met een motorfiets eraan, ipv een zijspan. 8)7
Is dan ook geen zijspan, maar een echte sidecar :+

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-02 15:50
[...]

TLDR :

===

Thuis aan het 230V stekker laaddt ie met 1300W (want thuis heb ik enkelfase,3 fase is sneller), en dat is dus 10u laden voor een volle tank. Aan de laadpaal gaat deze motor (met 12kWh laden, en is na een uur klaar met laden. 95% van de laadpalen in NL zijn 11kW of meer, dat is dus perfect. Volgens het EV topic hier op GoT, zijn er al bijna een kwart miljoen publieke laadpalen in NL.

Rijdt dat wel lekker?

Hoe vaak met je laden?

[Afbeelding]
Leuk dat je zo’n uitgebreid verslag maakt. Op de TT ook voor het eerst de moto E gezien, en daar hoorde je om je heen ook de typische opmerkingen. Voor woon werk verkeer is elektrisch rijden fantastisch. Voor de fun werkt het op dit moment helaas nog niet. Als ik ga rijden dan doe ik dat altijd in de Eifel. Hiervoor rijd ik standaard een uur snelweg om vervolgens binnendoor te rijden. Dan zou ik een lange pauze moeten inlassen voor het laden. Vervolgens kan ik in de Eifel nergens laden.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Jolke schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:09:
@SlinkingAnt die BPM moet je voor elke import betalen? Nieuw, oud, pre-historsch model.
Jep, voor elke motor. Afhankelijk van de leeftijd/km-stand/waarde wordt een bedrag bepaald. Er zijn een aantal online calculators voor die het voor je uitrekeken.
UTwizard schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:12:
Omdat mijn Duitse vriendin ook naar Nederland is verhuisd gaan we binnenkort ook naar de RDW om haar auto en motor te importeren. Als het goed is krijgt ze vrijstelling van de BPM (want verhuisgoed) maar dat is me nog niet helemaal duidelijk, formulier invullen en opsturen naar de belastingdienst, maar verder?

Vanaf welk moment moet de motor dan verzekerd zijn? Meteen nadat je bij de RDW naar buiten rolt? Of is dan nog niet bekend welk kenteken het voertuig zal krijgen?
Je motor moet verzekerd zijn zodra je een NL-kenteken hebt. Je kunt via ovi.rdw.nl ook zien of een voertijd WA-verzekering is. Verzekeren voordat je een kenteken hebt (dus op chassisnummer) is ook niet mogelijk/zeer moeilijk. Als je zelf een verzekering in Duitsland hebt, zou ik die door laten lopen totdat je je NLse kenteken hebt. Dan kan je vriendin vziw ook nog gewoon met de Duitse plaat blijven rijden.
In de praktijk is het natuurlijk lastig om op dezelfde dag dat je je kenteken toegewezen krijgt ook je verzekering te regelen, maar ik zou hier geen 2 weken mee wachten, en zeker niet gaan rijden zonder verzekering ;).

Via de RDW-site kun je je kenteken al zien voordat je je kentekenkaart binnen hebt, maar voor het maken van de kentekenplaat hebben ze (helaas) het documentnummer nodig van de kaart zelf.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• _Apache_
Thoit schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Vervolgens kan ik in de Eifel nergens laden.
Sure? Dit zijn alleen publieke palen. Excl privé palen en 230V stopcontacten (die je ook kan gebruiken).
Zet je wel aan t denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDIyBvcHHOIIC-6nlK1Ysm3Aezg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/411WP6v0WZReLgHAeW0340vy.jpg?f=fotoalbum_small

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 12:36
_Apache_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Sure? Dit zijn alleen publieke palen. Excl privé palen en 230V stopcontacten (die je ook kan gebruiken).
Zet je wel aan t denken.
[Afbeelding]
Als je wil is het allemaal prima te doen denk ik. Je ziet hier dezelfde argumenten als bij de elektrische vierwielers. Veel zullen het eerst moeten ervaren, en dat is prima denk ik.
En als je (te)veel beren op de weg ziet, lekker dino's blijven opbranden. Ik ben vorig week naar de Harz geweest met een groepje waarvan iedereen een motor rijd op fossiele brandstof. Nog overwogen om iets elektrisch te huren, maar toch voor het gemak gegaan en een F850GSA gehuurd. Omdat ik inmiddels een jaar of wat elektrisch rijd op vier wielen kijk ik wel veel om mij heen naar laad-opties en met wat slim plannen had het prima gekund. Nu stond ik te wachten bij tankstations op de anderen ipv dat ze op mij stonden te wachten. (Die F850GS heeft ~ 450KM bereik op een tank).

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

_Apache_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:48:
[...]

:Y ja dat lukt ook prima met een S1000RR met Akrapovic. Op lage toeren maakt het ding niet zoveel herrie, en als je langzaam aan doet zit je ook niemand in de weg. Geen boze blikken, wel jaloerse ;)

Maar pak liever mn R1200RT als ik m in de binnenstad parkeren moet. Grote koffers voor alle gear, is al wat ouder dus een kras erbij doet minder pijn dan op mn R1250RS. En niet zo interessant voor het dievengilde ivm lage dagwaarde en kleine joyride kans.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-05 07:44
@UTwizard je krijgt je kenteken meestal 2 dagen later thuis en kunt hem dan verzekeren.

@Melkunie dat is een winterprojectje geweest van mijn broerke. 4weken de tijd en eis was betrouwbare motor met een grooooot zijspan. Dit was de snelste oplossing ;) en luxe want de elektrische ramen, ruitenwissers, verwarming doen het allemaal nog :D

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• kneusteun
Thoit schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Leuk dat je zo’n uitgebreid verslag maakt. Op de TT ook voor het eerst de moto E gezien, en daar hoorde je om je heen ook de typische opmerkingen. Voor woon werk verkeer is elektrisch rijden fantastisch. Voor de fun werkt het op dit moment helaas nog niet. Als ik ga rijden dan doe ik dat altijd in de Eifel. Hiervoor rijd ik standaard een uur snelweg om vervolgens binnendoor te rijden. Dan zou ik een lange pauze moeten inlassen voor het laden. Vervolgens kan ik in de Eifel nergens laden.
Ons huisje in de Eiffel had gewoon een laadpaal.
Kan me niet voorstellen dat er dan niet op meer plekken wat zitten.

• kneusteun
Chakotay schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:10:

Als het regent pas je gewoon je rijden aan toch?

• Chakotay
kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:08:
[...]

Als het regent pas je gewoon je rijden aan toch?
Dat sowieso, ik rij al bijna 15 jaar op motoren die niet eens ABS hebben, laat staan rijmodi :P Het leek me alleen dat als het er toch op zit, je het net zo goed kunt gebruiken.

Stichting eth0

• UTwizard
SlinkingAnt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:43:
Je motor moet verzekerd zijn zodra je een NL-kenteken hebt. Je kunt via ovi.rdw.nl ook zien of een voertijd WA-verzekering is. Verzekeren voordat je een kenteken hebt (dus op chassisnummer) is ook niet mogelijk/zeer moeilijk. Als je zelf een verzekering in Duitsland hebt, zou ik die door laten lopen totdat je je NLse kenteken hebt. Dan kan je vriendin vziw ook nog gewoon met de Duitse plaat blijven rijden.
In de praktijk is het natuurlijk lastig om op dezelfde dag dat je je kenteken toegewezen krijgt ook je verzekering te regelen, maar ik zou hier geen 2 weken mee wachten, en zeker niet gaan rijden zonder verzekering ;).

Via de RDW-site kun je je kenteken al zien voordat je je kentekenkaart binnen hebt, maar voor het maken van de kentekenplaat hebben ze (helaas) het documentnummer nodig van de kaart zelf.
Dat is allemaal duidelijk, ze rijdt op dit moment ook nog met Duitse platen en verzekering. Ik vroeg me alleen af hoe de procedure precies is, op het moment dat je bij de RDW naar buiten komt zal er in de computer al een NL kenteken gekoppeld worden aan het chassisnummer neem ik aan, echter is dat kenteken bij ons als eigenaar dan nog niet bekend. Maar de kentekencard zal dan een paar dagen later met de post komen (net als bij een NL voertuig dus) en dan kunnen we dus ook direct bellen :)

Voor de auto hebben we al een eendagskenteken geregeld, die rijden we wel heen en terug. De motor gaat gewoon op de aanhanger dus hoeven we ook geen eendagskenteken en bijbehorende verzekering te regelen, net zo makkelijk.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

SlinkingAnt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:43:
[...]

Jep, voor elke motor. Afhankelijk van de leeftijd/km-stand/waarde wordt een bedrag bepaald. Er zijn een aantal online calculators voor die het voor je uitrekeken.
Aangfite moet je inderdaad altijd doen, maar voor motoren die ouder dan 17,5 jaar zijn is het BPM-bedrag altijd 0 euro.

• kneusteun
Was het bij importeren ook niet de sport om een document op te maken met alle gebreken en krassen? dan wordt dat in mindering gebracht op bedrag?

Ik weet dat met auto's altijd alle auto's op staaltjes staan en soms zelf het hele interieur weg is...

• SlinkingAnt
  • Niet online
UTwizard schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:37:
[...]
Dat is allemaal duidelijk, ze rijdt op dit moment ook nog met Duitse platen en verzekering. Ik vroeg me alleen af hoe de procedure precies is, op het moment dat je bij de RDW naar buiten komt zal er in de computer al een NL kenteken gekoppeld worden aan het chassisnummer neem ik aan, echter is dat kenteken bij ons als eigenaar dan nog niet bekend. Maar de kentekencard zal dan een paar dagen later met de post komen (net als bij een NL voertuig dus) en dan kunnen we dus ook direct bellen :)

Voor de auto hebben we al een eendagskenteken geregeld, die rijden we wel heen en terug. De motor gaat gewoon op de aanhanger dus hoeven we ook geen eendagskenteken en bijbehorende verzekering te regelen, net zo makkelijk.
Als Duitse mag ze gewoon met Duitse platen & verzekering in NL rijden, zowel met de auto als motor, dus als de auto ook als inboedel mee komt, heb je de eendagsplaten & verzekering niet nodig. Als NL-er mag je niet met een buitenlands voertuig rijden in NL, dat wordt gezien als BPM-ontduiking, Je kunt hiervoor wel een 14 dagen ontheffing voor aanvragen bij de belastingdienst.

Je kunt dus prima met de Duitse plaat&verzekering naar de RDW rijden en omzetten zodra je je NL plaat & verzekering geregeld hebt.

• UTwizard
SlinkingAnt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Als Duitse mag ze gewoon met Duitse platen & verzekering in NL rijden, zowel met de auto als motor, dus als de auto ook als inboedel mee komt, heb je de eendagsplaten & verzekering niet nodig. Als NL-er mag je niet met een buitenlands voertuig rijden in NL, dat wordt gezien als BPM-ontduiking, Je kunt hiervoor wel een 14 dagen ontheffing voor aanvragen bij de belastingdienst.

Je kunt dus prima met de Duitse plaat&verzekering naar de RDW rijden en omzetten zodra je je NL plaat & verzekering geregeld hebt.
Zoals we het van de website van de RDW begrepen zal bij de keuring haar Duitse kenteken worden ingenomen, waarmee terugrijden dus niet meer mogelijk is. Het heen rijden zou inderdaad geen probleem mogen zijn.

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 21:10
Gisteren een topdag gehad op Assen, een prachtige plek op de Stekkenwal tribune:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9awSOmW-g_Ap8zj5xvEqatPd7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMOYGfP0g0fwQ7vGOhHe6iBP.jpg?f=fotoalbum_large
}:|

WTF TTcircuit?!?!?!?

Gewoon reclameborden op de bandenstapel zodat de eerste 3 rijen van de tribune niets zien? :(

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Kapot schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:26:
Gisteren een topdag gehad op Assen, een prachtige plek op de Stekkenwal tribune:
[Afbeelding]
}:|

WTF TTcircuit?!?!?!?

Gewoon reclameborden op de bandenstapel zodat de eerste 3 rijen van de tribune niets zien? :(
Ja, dat is best dom. Beter hadden ze de reclameborden omgedraaid zodat jullie ze tenminste konden zien 8)

• SlinkingAnt
  • Niet online
UTwizard schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:58:
[...]
Zoals we het van de website van de RDW begrepen zal bij de keuring haar Duitse kenteken worden ingenomen, waarmee terugrijden dus niet meer mogelijk is. Het heen rijden zou inderdaad geen probleem mogen zijn.
Ah, zover had ik het niet uitgezocht, ik heb 't importeren met een eendags-kenteken gedaan. A4-tje uitgeprint en over de oude Duitse plaat geplakt met wat tape :)

• DrivinUCrazy
[...]

Zet je wel aan t denken.
[Afbeelding]
Niet om te zeuren, maar die laadpalen bevinden zich grotendeels in de steden. Ik ga niet naar de Eifel, om vervolgens de stadscentra weer op te zoeken. ;)

En ik zit inderdaad met hetzelfde. Ik rij eerst een uurtje of zelfs iets langer, snelweg. Dan moet ik dus eerst weer opladen, voordat de fun begint. En heel eerlijk, de fun begint pas echt een uurtje dáárna. In de praktijk zou ik de motor dus op een trailer moeten zetten, daarmee naar de Eifel, en daar routes gaan afstemmen op de laadpunten. Die routes worden dan ook korter dan ik nu regelmatig rij. Een dagje binnendoor naar de Moezel, daar wat toeren, en binnendoor weer terug is dan niet meer mogelijk.
Is er een mouw aan te passen? Ja hoor. Ben ik daartoe bereid? No way. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Voor de beleving zal het me te weinig verschil maken. Ik vind het nu ook al de sport om een bocht zo goed mogelijk te rijden, dus ik zie niet in waarom dat elektrisch opeens zo anders zou zijn.

Ik ben niet principieel tegen elektrisch rijden (op het feit na dat de infrastructuur dan eerst aangepakt moet worden), maar de praktijk werkt voor mij nog niet. Mocht er een oplossing komen, met voldoende ondersteuning bij de tankstations zodat je net zo snel kunt bijvullen als nu met benzine, dán ben ik om. Waterstof bijvoorbeeld. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-06-2021 12:50 ]

• Chakotay
@Kapot dat is wel heel waardeloos zeg, kon je nog wel ergens anders zitten?

Stichting eth0

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als Eindhoven - Amsterdam te doen was op een elektrische tourmotor zou ik er zo een (tweedehands) kopen, dat lijkt me echt heerlijk dus.

• _eLMo_
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:48:
[...]

Niet om te zeuren, maar die laadpalen bevinden zich grotendeels in de steden. Ik ga niet naar de Eifel, om vervolgens de stadscentra weer op te zoeken. ;)

En ik zit inderdaad met hetzelfde. Ik rij eerst een uurtje of zelfs iets langer, snelweg. Dan moet ik dus eerst weer opladen, voordat de fun begint. En heel eerlijk, de fun begint pas echt een uurtje dáárna. In de praktijk zou ik de motor dus op een trailer moeten zetten, daarmee naar de Eifel, en daar routes gaan afstemmen op de laadpunten. Die routes worden dan ook korter dan ik nu regelmatig rij. Een dagje binnendoor naar de Moezel, daar wat toeren, en binnendoor weer terug is dan niet meer mogelijk.
Is er een mouw aan te passen? Ja hoor. Ben ik daartoe bereid? No way. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Voor de beleving zal het me te weinig verschil maken. Ik vind het nu ook al de sport om een bocht zo goed mogelijk te rijden, dus ik zie niet in waarom dat elektrisch opeens zo anders zou zijn.

Ik ben niet principieel tegen elektrisch rijden (op het feit na dat de infrastructuur dan eerst aangepakt moet worden), maar de praktijk werkt voor mij nog niet. Mocht er een oplossing komen, met voldoende ondersteuning bij de tankstations zodat je net zo snel kunt bijvullen als nu met benzine, dán ben ik om. Waterstof bijvoorbeeld. :)
Waterstof is vaak langzamer dan laden ;P Hopelijk lossen ze dat nog op. Maar het blijft relatief inefficiënt. Ik heb liever dat laden sneller word.

Laatst nog even op een neer naar de Eiffel geweest op 1 dag, ~500km, dat kan ik nu op 1 tank. Ik ben alleen 30mins gestopt (op een mooie plek) voor de lunch.

Op die plek zijn 2x22kW laders (en 1x3.6kW), maar de 200km heen over de snelweg red ik niet op elektra.

Ik rijd 37.500 kilometer per jaar elektrisch met mijn auto, maar met de motor is het nog niet handig voor ritten >200km. Wellicht wel als je allemaal elektrisch rijd met vergelijkbaar bereik (of alleen) en bereid bent meer te stoppen, maar dat komt bij mij niet voor.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

FiXeR.nl schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:29:
Als Eindhoven - Amsterdam te doen was op een elektrische tourmotor zou ik er zo een (tweedehands) kopen, dat lijkt me echt heerlijk dus.
Er zijn wel elektrische motoren, maar een elektrische tourmotor is er nog niet. Want inderdaad, woon-werk op elektrisch kan erg interessant zijn. Voor woon-werk zijn er wel de elektrische motorscooters (zoals de BMW C-Evolution). Een elektrische RT zou ideaal zijn.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 13:57
Dat gezeur over een motor die geen/weinig geluid maak snap ik echt niet, waarom moet een motor een hels kabaal maken? Echt niemand vind dat stoer of leuk, omstanders hebben er een hekel aan, en zelf doen we oordoppen in om niet doof te worden.
Stille motoren lijkt mij juist een verademing, niet meer van die idiote knalpijpen.

Excuses voor de rant

[ Voor 5% gewijzigd door Nycrea op 28-06-2021 16:42 ]

🇺🇦

• _Apache_
Nycrea schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:07:
Dat gezeur over een motor die geen/weinig geluid maak snap ik echt niet, waarom moet een motor een hels kabaal maken? Echt niemand vind dat stoer of leuk, omstanders hebben er een hekel aan, en zelf doen we oordoppen in om niet doof te worden.
Stille motoren lijkt mij juist een verademing, niet meer van die idiote knalpijpen.
Precies ook mijn gedachte. Het zou toch wel een stunt zijn als wegafsluitingen voor dijken worden opgeheven voor motoren die geen uitlaat geluid produceren.

• kneusteun
Niemand?
Ik vind dat wel mooi! Dat wil niet zeggen dat ik het doe, maar ook mijn vriendin vind dat best mooi.

Ook bij TT vind ik dat geluid elke keer weer machtig.
Gejengel van een tweetakt kan ik ook echt van genieten.

Dat wil niet zeggen dat ik niet snap dat VEEL mensen er moeite mee hebben, en dat ik gewoon netjes aan de norm voldoe.
En ik wil ook nog steeds wel een electro fiets!

• kneusteun
_Apache_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Precies ook mijn gedachte. Het zou toch wel een stunt zijn als wegafsluitingen voor dijken worden opgeheven voor motoren die geen uitlaat geluid produceren.
Er zal altijd geluid van een motorfiets komen, en dat is niet vreemd. Anders gaan ze straks noppenbanden verbieden....

Maar dat er josti's zijn die met open pijp rond rijden snap ik ook niet, die verpesten het voor de rest en schreeuwen daar dan weer het hardst om lijkt het.

• Waaj
  • Niet online
Een beetje geluid mag een motor wat mij betreft wel blijven produceren, maar de eisen voor (nieuwe) motoren mogen een heel stuk omlaag. En de verkoop en/of montage van open uitlaten gelijk verbieden en dit verbod handhaven!

• kneusteun
noes schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Er zijn wel elektrische motoren, maar een elektrische tourmotor is er nog niet. Want inderdaad, woon-werk op elektrisch kan erg interessant zijn. Voor woon-werk zijn er wel de elektrische motorscooters (zoals de BMW C-Evolution). Een elektrische RT zou ideaal zijn.
Die Harley toch?

• kneusteun
Waaj schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:20:
Een beetje geluid mag een motor wat mij betreft wel blijven produceren, maar de eisen voor (nieuwe) motoren mogen een heel stuk omlaag. En de verkoop en/of montage van open uitlaten gelijk verbieden en dit verbod handhaven!
Is al verboden, wordt gewoon weg niet gehandhaafd.
Het is makkelijker een hele groep afsluiten (wat ook amper gehandhaafd wordt) dan handhaven op het daadwerkelijke probleem.

Gewoon even al onze uitlaten van de auto trekken en over die dijkjes gaan rijden, dan is het ineens allemaal afgesloten >:)

• Waaj
  • Niet online
Volgens mij is die Live-Wire weer de nek omgedraaid door Harley?
En een cruiser is nog geen toermotor.

• 418O2
  • Nu online
Er is nogal een gebied tussen geen geluid en hels kabaal hè :')

• Waaj
  • Niet online
kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Is al verboden, wordt gewoon weg niet gehandhaafd.
Het is makkelijker een hele groep afsluiten (wat ook amper gehandhaafd wordt) dan handhaven op het daadwerkelijke probleem.

Gewoon even al onze uitlaten van de auto trekken en over die dijkjes gaan rijden, dan is het ineens allemaal afgesloten >:)
Dan kunnen we beter met elektrische fietsen met een speelkaart tussen de spaken over de dijken gaan rijden. Dan wordt fietsen op de dijken verboden en zijn wij ook van die irritante fietsers af :+

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Of volgens mijn buurman gisteren tijdens de Moto-E: Sssssst, mond dicht. Ze komen eraaaaan!

De huidige geluidseisen zijn streng genoeg, eerst maar eens gaan handhaven op niet legale uitlaten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Waaj schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Dan kunnen we beter met elektrische fietsen met een speelkaart tussen de spaken over de dijken gaan rijden. Dan wordt fietsen op de dijken verboden en zijn wij ook van die irritante fietsers af :+
Een Can-Am Spyder is geen motor O-)

knuppel in het hoenderhokopen-uitlaat-op-de-dijk-gooien 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Vrijdag op 28-06-2021 16:41 ]

• _Apache_
kneusteun schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Er zal altijd geluid van een motorfiets komen, en dat is niet vreemd. Anders gaan ze straks noppenbanden verbieden....

Maar dat er josti's zijn die met open pijp rond rijden snap ik ook niet, die verpesten het voor de rest en schreeuwen daar dan weer het hardst om lijkt het.
Ja, ik zeg het toch precies goed? "..die geen uitlaat geluid produceren". Banden / remmen / windruis is nog wel aanwezig. Maar drastisch minder dan voor een benzinefiets.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Excuses voor de rant
Eens, maar de nieuwe motoren maken al vrij weinig herrie meer. Maar laten we nit wéér deze discussie ingaan. ;)
Nee is meer een cruiser. https://www.harley-davids...motorcycles/livewire.html

Waaj schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:23:
Volgens mij is die Live-Wire weer de nek omgedraaid door Harley?
Waar baseer je dat op? daar heb ik nog niks van gehoord.. volgens mij kwam er juist een nieuwe versie uit?

Ik zie wel dat ze livewire een eigen brand willen maken..
https://www.gearpatrol.co...ey-davidson-livewire-one/
Lijkt me ook wel een logische move, want de traditionele Harley rijder heeft niet echt wat met de livewire vermoed ik..
Hier hebben ook niet alle HD dealers livewire, want de garage moet er op aangepast worden.. mijn lokale HD heeft ze bijvoorbeeld niet -O-

[ Voor 42% gewijzigd door ToolkiT op 28-06-2021 17:41 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-02 15:50
[...]

Zet je wel aan t denken.
[Afbeelding]
Dat weet ik zeker, heb een volledig elektrische auto waarmee ik daar ook vaker kom :)

• _Apache_
Opzich verwacht ik wel dat Zero weer met een nieuw power pack gaat komen.
Dit zijn de introductie jaren van hun packs.
Als ze over de 20kWh bruikbare energie gaan, ga ik wel een handtekening zetten

2012 - 9kWh
2015 - 12.5kWh
2016 - 13.0kWh + 3.0kWh PowerPack
2018 - 14.4 kWh + 4.0kWh PowerPack

• Waaj
  • Niet online
ToolkiT schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Waar baseer je dat op? daar heb ik nog niks van gehoord.. volgens mij kwam er juist een nieuwe versie uit?

Ik zie wel dat ze livewire een eigen brand willen maken..
https://www.gearpatrol.co...ey-davidson-livewire-one/
Lijkt me ook wel een logische move, want de traditionele Harley rijder heeft niet echt wat met de livewire vermoed ik..
Hier hebben ook niet alle HD dealers livewire, want de garage moet er op aangepast worden.. mijn lokale HD heeft ze bijvoorbeeld niet -O-
Je hebt gelijk, ik zie hem op de H-D site nog staan :)

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-05 17:38

Naboo

#WINNING!! DUH!

Wat een discussie over geluid zeg :')

Mijn BMW met Akra voldoet gewoon aan de wet. Mensen moeten deels ook eens ophouden met overal over zeiken hoor. Ik ga toch ook geen anti kleuter clubje beginnen omdat die schreeuwende kinderen bij de speeltuin mijn zondagsrust verstoren? :')

Het is geven en nemen in het leven, maar helaas zijn er steeds meer mensen die alleen aan zichzelf denken en anderen hun hobby niet meer gunnen. Als ik samen met een vriend van mij rondrijd, en dan rijden we gewoon netjes op sportmotoren, dan zal je zien dat mensen denken: Kijk daar gaan twee van die hooligans, maar als we op een BMW F1250 GS zouden zitten die ook een bak herrie kan maken, dan men dan denkt: oh kijk, die zijn lekker aan het Touren.

Het is natuurlijk ook gewoon deels wat bij mensen verkeerd tussen hun oren zit natuurlijk.

En ja, ik rijd in dorpjes ook gewoon chill en over dijkjes, maar als een groepje kids het "vroem vroem" gebaar maken, dan maak ik er geen probleem van om hun vraag te beantwoorden. Nieuwe motorrijders moet je namelijk koesteren, die zullen later ook minder zeiken over geluid :P

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• Waaj
  • Niet online
Ik ben vanavond begonnen aan operatie Caponord. Die staat al ruim 2,5 jaar stil en ik wil hem weer rijdend maken. Vandaag een nieuwe (doorgeladen) accu erin gezet, zonder hoop op de startknop geduwd, en hij deed het *O*. Voor een paar minuten, tot hij uitviel en nu wil hij niet meer aanslaan :/

Wat achtergrond info:
In september 2018 heb ik er het laatst mee gereden, en liep hij probleemloos. Het enige probleem dat ik had was dat de koplampen (dimlicht) niet brandden. Dat had ik tijdelijk opgelost door het grootlicht door te lussen naar het dimlicht. Tussen kerst en oud-en-nieuw 2018 ben ik bezig geweest met oplossen van dat probleem. Uiteindelijk een draadbreuk gevonden in een kabelboom waarna de verlichting weer werkte. Omdat ik in m’n ieniemienie schuur aan het klussen was heb ik toen niet geprobeerd of de motor nog liep.
In april 2019 de accu opgeladen, motor uit de schuur getrokken, en proberen te starten, zonder resultaat. Heel soms sloeg de motor aan, voor 10-20 seconden, om daarna weer uit te vallen en niet opnieuw op te starten. Ik ben een tijdje op zoek geweest naar het probleem tot ik er genoeg van had en een andere motor heb gekocht. Dat laatste ook omdat er nog meer problemen zijn die opgelost moeten worden (o.a. lekke voorpoot en een kleine lekkage bij de uitgaande as van de versnellingsbak). Sindsdien heeft de motor onder een hoes buiten gestaan.

Ik was twee jaar geleden zover gekomen dat ik vermoed dat er een elektrisch probleem in het brandstofsysteem zit. Normaal hoor je de brandstofpomp aanslaan als je de motor op contact zet, nu was dat slechts af-en-toe te horen (<1 op de 10 keer). Ik had mij nu dus voorgenomen om de elektrische aansluitingen van de brandstofinstallatie na te lopen maar als daar iets mis mee is zou die het toch helemaal niet moeten doen?

Positief gezien: het probleem is er in 2 jaar stilstaan niet erger op geworden *D

Samenvatting:
  • Tot ik aan de elektra ging prutsen liep de motor prima. Ik weet niet of het aan mijn gepruts ligt, maar ik sluit het niet uit.
  • Alle verlichting en overige elektra werkt.
  • Motor start af en toe, meestal niet. Ook niet als de koppeling is ingetrokken en de zijstandaard is ingeklapt.
  • Brandstofpomp is vaak niet hoorbaar als de motor op contact wordt gezet.
  • Alle zekeringen zien er prima uit. Ik heb de zekering van de brandstofpomp vervangen voor de zekerheid, geen resultaat.
  • Motor heeft geen foutmeldingen.
  • Er staat stroom op de zekering van de brandstofpomp.
Te contoleren zaken:
  • Killswitch. Dit zou overigens een foutmelding moeten opleveren.
  • Relais brandstofpomp doormeten.
  • Brandstofpomp doormeten.
Zie ik zaken over het hoofd? Moet ik in een andere richting zoeken? Graag jullie input :)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@Waaj je kan verder uitsluiten door ontvlambare aërosolen (bijv remmenreiniger) in de inlaat te spuiten. Loopt ie dan wel (stationair, meer kan je niet echt verwachten), is je brandstofvoorziening niet goed.

Maar als je brandstofpomp niet hoort... denk dat je die als eerste moet gaan uitsluiten.

• Waaj
  • Niet online
@noes Die remmenreiniger is inderdaad ook iets wat ik moet proberen. Jammer genoeg zit de luchtinlaat ergens verborgen tussen het balhoofd en het blok en kom ik er niet bij zonder de tank te demonteren. Dus dat wordt stap 2.

Ik ga beginnen met de killswitch uitsluiten. Dat zijn maar 2 schroefjes loshalen en ik wil niet de halve motor uit elkaar hebben liggen om er dan achter te komen dat het probleem toch daar lag :+ Ook wil ik nog reiniger voor het brandstofsysteem halen, het spul staat al meer dan 2 jaar stil dus dat werkt ook mee.

Meest irritante is dat hij soms wel loopt. Ik gok dat het dus te maken heeft met een slechte elektrische verbinding ergens, maar nogmaals als iemand andere ideeën heeft dan hoor ik die graag.

• Chakotay
@Waaj klinkt inderdaad als electrische problemen, aardig waardeloos... Misschien kan je nog proberen om de brandstofpomp even direct aan de 12V te hangen, waarbij je de rest van de kabelboom uitsluit? Als je de voorkant van de tank losmaakt & op een blokje zet, kan je wel redelijk bij de stekker van de brandstofpomp volgens mij. Ook even opletten of de brandstof-leidingen niet stomweg geknikt zijn, dat gebeurt nogal snel bij het verkeerd terugplaatsen van de tank van een Caponord.

Stichting eth0

• com2,1ghz
  • Laatst online: 12:34
Naboo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:55:

En ja, ik rijd in dorpjes ook gewoon chill en over dijkjes, maar als een groepje kids het "vroem vroem" gebaar maken, dan maak ik er geen probleem van om hun vraag te beantwoorden. Nieuwe motorrijders moet je namelijk koesteren, die zullen later ook minder zeiken over geluid :P
Idem hier met mn Super Duke 1290 GT. Echter had je laats een aandachtsgeile kerel die op zandvoort midden op het zebrapad stil stond met zn fiets en een beetje ging eisen dat ik gas ging geven. Wat hij niet wist is dat er 20 meter verderop een politieauto stond om de hoek. En stil staan ook he.
Pagina: 1 ... 315 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.