Afhankelijk van de vuiligheid kan je er inderdaad lang mee bezig zijn.
Vergeet ook niet dat lampenolie of andere type middelen welke geen ontvetters zijn, altijd een vettig of nattig laagje achterlaten. Als je daarop weer gaat smeren heb je al snel dat het er weer vies uit gaat zien.
Zelf wil ik nog een kannetje diesel (of iets vergelijkbaars) hebben om m'n ketting mee schoon te maken.
Heb sinds kort ook een osco smeersysteem erop zitten. Daarmee hoop ik dat ik de ketting netjes kan blijven houden.
Als je die gouden ketting wil laten 'shinen', gewoon nog een keer met een doek lampen olie erover gaan.
Smeer of vettigheid heeft aan de buitenkant sowieso geen nut.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:43:
Een beetje wel. Toen ik nog een ketting had, had ik er een scottoiler op zitten. Die smeerde de binnenkant van de ketting perfect. Aan de buitenkant kwam alleen wel wat vliegroest. Om dat tegen te gaan gebruikte ik forte red kettingvet. Dat wordt inmiddels niet meer gemaakt.
Goed punt, er moet wel een laagje opzitten. Bedoelde dus een dikke laag smeer oid, dat heeft geen nut daar.
Tegen vliegroest is het inderdaad van belang om de hele ketting vettig / nat te houden. Daarom dus nooit schoonmaken met ontvetters zonder de ketting weer gelijk vettig te maken.
(Uh, tja moet je de ketting nou schoon maken of juist vettig houden?

)
[
Voor 35% gewijzigd door
thijsco19 op 26-06-2021 12:30
]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.