Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 310 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.030.710 views

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 14:46
Bommes schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:41:
@Will_M nee daar heb ik niet naar gekeken.
Goede tip, even mijn verzekeringsmannetje bellen.
Toen ik vorig jaar mijn Tenere kennis liet maken met het asfalt heb ik ook de motorkleding gedeclareerd, kreeg toen het maximale bedrag van 1000 euro voor de kleding alleen al. En dat pak draag ik nog steeds (wel schaafplekkie, niet door). De achteruitgang in premie is niet afhankelijk van het uitgekeerde bedrag, dus dat zorgt ervoor dat men het maximale eruit gaat halen..gek systeem eigenlijk.

Mijn allrisk premie ging met een tientje per maand omhoog, kost me in totaal 240 euro ofzo voordat ik weer terug op de maximale no-claim zit.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
@BlackLabel01 ik heb/had ook geen opzittende verzekering of andere vorm van dekking voor kleding.
Er valt dus niets te claimen in dit geval.

Ik ga maar eens opzoek naar een nieuwe helm.
Ik had/heb een Scorpion Exo tech solid in het mat grijs.
Grootste voordeel: systeem helm die helemaal naar achter openklapt. Dus niet zo een windvanger recht omhoog als je een keertje even met open helm rijd.
De Exo was/is ook nog eens voor beide goedgekeurd: dicht en open rijden. (los van de discussie of open, of jet helm wel zo verstandig zijn).

Volgens mij is er 1 ander merk dat een systeem helm heeft die volledig naar achter open klapt, de Shark evo one-2 (wat is het nou one of 2?? Dooh!!)
Oh nee wacht er zijn wat van die roof boxer variantjes die dat ook doen. Dat merk wordt het sowieso niet.

Heb ik nog een optie over het hoofd gezien?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 14:46
@Bommes Ah oké. Ik ook niet, viel onder de standaard allrisk dekking (ANWB). Dat is dus niet bij alle verzekeraars zo? Weer wat geleerd :)

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-05 17:45

geert_s

Gamertag: Brulbak

Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:47:
@BlackLabel01 ik heb/had ook geen opzittende verzekering of andere vorm van dekking voor kleding.

Grootste voordeel: systeem helm die helemaal naar achter openklapt. Dus niet zo een windvanger recht omhoog als je een keertje even met open helm rijd.
De Exo was/is ook nog eens voor beide goedgekeurd: dicht en open rijden. (los van de discussie of open, of jet helm wel zo verstandig zijn).

Volgens mij is er 1 ander merk dat een systeem helm heeft die volledig naar achter open klapt, de Shark evo one-2 (wat is het nou one of 2?? Dooh!!)
Oh nee wacht er zijn wat van die roof boxer variantjes die dat ook doen. Dat merk wordt het sowieso niet.

De LS2 FF900 Valiant II is ook zoiets

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

4x2

lộn xộn quá

Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 11:47:

Uit interesse, hoe beviel die Scorpion eigenlijk ?
Heb eerder een Scorpion exo blahblah gehad, die beviel opzich wel ok, buiten dat ie wat rumoerig was.
Maar zit nu ff in zuid-italie, zin om een motor(scooter) te huren in het weekend en moet eigenlijk toch een nieuwe helm hebben omdat mn C3 al 6+ jaar is.
En ik wil iets wat lekker open kan omdat ik eigenlijk toch niet meer van plan ben om snelle motoren te rijden :p

leeg

• SniperGuy
  • Laatst online: 15-05 14:12
4x2 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Uit interesse, hoe beviel die Scorpion eigenlijk ?
Heb eerder een Scorpion exo blahblah gehad, die beviel opzich wel ok, buiten dat ie wat rumoerig was.
Maar zit nu ff in zuid-italie, zin om een motor(scooter) te huren in het weekend en moet eigenlijk toch een nieuwe helm hebben omdat mn C3 al 6+ jaar is.
En ik wil iets wat lekker open kan omdat ik eigenlijk toch niet meer van plan ben om snelle motoren te rijden :p
Mijn ervaring (uit eerste hand) is dat Scorpions prima helmen zijn mits je de topmodellen hebt.
Ze lijken iets stiller te zijn vergeleken met een Shoei uit dezelfde prijscategorie.
Afwerking van deScorpion is over het algemeen prima, her en der zie je wel de Franse-slag adwerking terugkomen.
Qua naamgeving lijken ze soms namen te hergebruiken voor nieuwere versies waarbij je dus op moet letten of je naderhand het goede vizier koopt.

• Bommes
@4x2 ik vind hem ook wat rumoerig, had hiervoor ook een Scorpion systeemhelm die was vergelijkbaar.
Alhoewel deze nieuwere wat rumoerig lijkt maar dat kan ook aan mijn andere motor liggen met andere ruit.

Wel vind ik het wat betreft afwerking en comfort een erg fijne helm. Die met 280 euro niet eens top geld kost

Toch twijfel ik nu of ik hem weer zal kopen.
Ik vind de ventilatie en tegen vallen.
Ja dan klap je het hele ding toch open = maximale ventilatie.
Maar het merendeel rijd ik uit veiligheidsoverwegingen met het kin stuk gesloten.
Het vizier op de eerste kier stand is voor mij net te ver open, dan krijg ik meteen traan ogen.
Vizier gesloten en ventilatie schuitjes open of dicht maakt voor mij geen voelbaar verschil.

Ik heb nog een leuke pot helm liggen,
https://www.motorkledingo...2VFpVAjSJNlEaAoFoEALw_wcB

misschien scoor ik voor nu wel ff zo een motorbril daarbij. Heb ik wat meer tijd om een goede nieuwe helm te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 17-06-2021 12:31 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 20:16
Ik vind het echt idioot om te gaan rijden met heel dat kinstuk naar achter. Alsof je met 50-60km/u niet kapot bent als je op je bakkes valt?

Daarnaast rijden al die sufferds ook met die rooie hoorntjes op hun hoofd rond, daar wil je toch niet op lijken?

It's dogged that does it

• Bommes
@SavageBrother zoals ik al zei ieder zijn mening over het wel of niet met een open helm te rijden.
Ik snap je punt en respecteer jou mening hier in.

Ik vind dat bij erg warm weer erg prettig om de helm te kunnen openen en maak daarbij mijn eigen afwegingen of ik het veilig vind of niet.

Als het richtig de 40 graden gaat op motor vakantie in Zuid Europa rijd ik ook regelmatig in een T-shirt of blouse.
Ook dat is mijn eigen afweging tussen veiligheid bij vallen of gekookt worden in mijn leren jas.

Wat betreft die rode hoorntjes: Amen..
Echt nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Bommes op 17-06-2021 12:49 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
_eLMo_ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:20:
Mijn collega had vorig jaar naar de eiffel een koelvest aan en was daar erg over te spreken. Nu zit er er zelf over te denken zo'n ding te halen. Dit jaar ga ik in Juli naar Italië, dus zal genoeg warm zijn daar.
Hier ervaring met koelvesten (wellicht zelfs met die van Macna?).
Ik heb er een van inuteq, en volgens mij leveren zij ook de vesten aan Macna.

Hou er rekening mee dat een koelvest niets doet als de laag erboven niet ventileert (al is @charrel het daarover niet met mij eens ;) )

En ik moet gelijk zeggen dat ik mijn koelvest alleen op écht heel warme dagen draag, voor de rest van de tijd heb je meer aan een doorwaaijas

• geert_s

geert_s

SavageBrother schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:40:
Ik vind het echt idioot om te gaan rijden met heel dat kinstuk naar achter. Alsof je met 50-60km/u niet kapot bent als je op je bakkes valt?

Daarnaast rijden al die sufferds ook met die rooie hoorntjes op hun hoofd rond, daar wil je toch niet op lijken?
Die systeemhelmen die je open/ naar achter kunt klappen lopen vaak verder door dan de gemiddelde jethelm, dus geven wel iets betere bescherming. Maar zo beschermd als bij een integraalhelm is het natuurlijk sowieso niet.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-05 16:19
Er is weer voetbal vanavond, heeft iemand nog tips voor een leuk rondje in de beurt van het groene hart? :P

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:21

botoo

💀 too old to die young

SavageBrother schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:40:
Ik vind het echt idioot om te gaan rijden op twee wielen terwijl je in blik zoveel betere bescherming hebt. Sterker nog ik vind het echt idioot om te gaan rijden terwijl dat niet echt nodig is, thuis blijven is in regel nog veel veiliger.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:18:
[...]
Voor nu heb ik deze beslissing genomen, ik denk dat ik het ding er over een jaar of 1,5 tot 2 wel weer uit trek en enkel WA + casco verzeker.
WA+Casco is wat ze in de volksmond "All-Risks" noemen. Waar jij op doelt is WA+Beperkt Casco. Ook wel WA/Mini Casco of WA/Extra genoemd. Dan heb je geen dekking meer voor eigen schuld schades, maar wel schade door diefstal, inbraak, brand/storm/natuurgeweld, aanrijding met dieren en nog wat kleine risico's.

Met name de dekking voor eigen schuld schades maakt het naar verhouding 'duur'.

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Uit eigen ervaring 2 weken geleden: nope, dr stond geen hond (Nederland/Belgie/Luxemburg/Frankrijk)
Frankrijk naar Italie stond ook niks (en dat was voordat Italie voor NL weer op geel ging), maar van Italie naar Frankrijk leek wel wat gendarmerie te staan.
Via de Frejus tunnel, dus zo moeilijk is het niet om mensen van de weg te plukken zeg maar :p
Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:26:
@4x2 ik vind hem ook wat rumoerig, had hiervoor ook een Scorpion systeemhelm die was vergelijkbaar.
Alhoewel deze nieuwere wat rumoerig lijkt maar dat kan ook aan mijn andere motor liggen met andere ruit.

Wel vind ik het wat betreft afwerking en comfort een erg fijne helm. Die met 280 euro niet eens top geld kost
Mooi, kan ik die ook als overweging meenemen (evenals de LS2 helmen die hier goed verkrijgbaar zijn)
Rumoerig is na de C3 ook geen punt meer, want ook die was te rumoerig voor 80+ zonder oordoppen (naar mijn mening althans)
Wil eigenlijk de Scorpion ADX-1, maar die is nogal lastig verkrijgbaar in een ander kleurtje dan zwart.

leeg

• Waaj
  • Niet online
botoo schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Ik vind het echt idioot om te gaan rijden op twee wielen terwijl je in blik zoveel betere bescherming hebt. Sterker nog ik vind het echt idioot om te gaan rijden terwijl dat niet echt nodig is, thuis blijven is in regel nog veel veiliger.
De meeste ongelukken gebeuren thuis!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:55
Waaj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Daar hebben ze al jaren een pil en rubber voor 😅

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:21

botoo

💀 too old to die young

[...]

Misschien moeten we dan thuis ook maar een helm opzetten, met kinstuk natuurlijk :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• geert_s

geert_s

Chakotay schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:34:
Er is weer voetbal vanavond, heeft iemand nog tips voor een leuk rondje in de beurt van het groene hart? :P
Klein rondje? Deze is een uur of 3.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:33
[...]

Dat was het ook het motto van mijn oude, inmiddels overleden, buurman. Die heeft in zijn leven honderdduizenden kilometers met de motor gereden en probeerde dan ook zo min mogelijk "in en rond het huis" te zijn :+

Sowieso een mooi verhaal: hij kocht nog een S1000RR toen hij in de 70 was.

YouTube: Paul haalt verhaal EP01 Piet van Bakel (met CC ondertitels)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

charrel

Cortisol4life..

Waaj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Ik heb er een van inuteq, en volgens mij leveren zij ook de vesten aan Macna.

Hou er rekening mee dat een koelvest niets doet als de laag erboven niet ventileert (al is @charrel het daarover niet met mij eens ;) )

En ik moet gelijk zeggen dat ik mijn koelvest alleen op écht heel warme dagen draag, voor de rest van de tijd heb je meer aan een doorwaaijas
Dat zeg ik niet, maar een motorjas ventileert altijd. Jij geeft aan dat het gaat broeien, daarom zit er vaak een membraam in, in mijn jas in ieder geval. Motorpak is niet van neopreen of latex dus broeien zoals jij zegt doet het niet, dat doet een ouderwets regenpak ;)
Ventilatie open zorgt er alleen maar voor dat mijn macna vest binnen een paar uur droog is, niet kouder maar gewoon sneller opgedroogd en dus minder effect heeft omdat het zijn effectiviteit sneller verliest. Met de ventilatie dicht doet ie het de volgende dag nog, dat het vest sneller opdroogt wil niet zeggen dat degene die het draagt het koeler heeft kan ik uit ervaring vertellen O-)
Dus doe er je voordeel mee, of niet. Anders zit je altijd te zweten in je pak als het niet ademt, ga maar is lekker een stuk fietsen in de winter met je plastic regenjas en daarna met je motorjas. Dan weet je wat broeien is. :+

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:47
@Bommes bij de Exo 510 kan je het vizier net uit z'n "vacuum" klikken met een hendeltje aan de zijkant. Hierdoor zit ie niet meer tegen de rubberen afdichtrand aan, maar staat ie ook niet open en dat geeft een hele bak ventilatie. Je zou eens kunnen zoeken of ze die optie inmiddels ook op de systeemhelmen hebben...

• Chakotay
geert_s schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Klein rondje? Deze is een uur of 3.

***members only***
Zoiets is wel leuk inderdaad, 3uur 22 in tomtom-tijd zal zo'n goede 2.5 uur daadwerkelijke rijtijd zijn denk ik :) Bij woonwerk-verkeer over de snelweg lijkt de TomTom tenminste redelijk accuraat tegenwoordig, maar bij de bochtige binnendoorroutes rij ik er vaak wel minimaal zo'n 25% vanaf merk ik :P

Stichting eth0

• kneusteun
Joris748 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:51:
[...]

Dat was het ook het motto van mijn oude, inmiddels overleden, buurman. Die heeft in zijn leven honderdduizenden kilometers met de motor gereden en probeerde dan ook zo min mogelijk "in en rond het huis" te zijn :+

YouTube: Paul haalt verhaal EP01 Piet van Bakel (met CC ondertitels)
Kan niet wachten tot mijn pensioen! Al ben ik bang dat ik dan ondertussen 80 ben 🤭

Maar top zo’n vent.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36

mphilipp

Romanes eunt domus

Joris748 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:51:
[...]
Die man mag posthuum een lintje vind ik. Wat een held!

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Bommes
mphilipp schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Die man mag posthuum een lintje vind ik. Wat een held!
die uitspraken van die gast...
"ik heb 67 duizend kilometer gereden vorig jaar maar ik hoefde eigenlijk nergens naar toe"
_/-\o_

even later gaat het over die race motoren terwijl Piet verteld dat hij helemaal geen racer is, dus vraagt de interviewer waarom dan 3
Nou das mooier als 1 toch? of nie..? :P
Whahha wat een gast.. geweldig. O+

• SavageBrother
  • Laatst online: 09-04 20:16
Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:22:
[...]

die uitspraken van die gast...
"ik heb 67 duizend kilometer gereden vorig jaar maar ik hoefde eigenlijk nergens naar toe"
_/-\o_

even later gaat het over die race motoren terwijl Piet verteld dat hij helemaal geen racer is, dus vraagt de interviewer waarom dan 3
Nou das mooier als 1 toch? of nie..? :P
Whahha wat een gast.. geweldig. O+
Zeer mooi inderdaad over 'hoefde nergens naar toe'. Zat dit ff geinig tussendoor te kijken, maar stopgezet en ga d'r vanavond goed voor zitten. Mooie beelden man.

It's dogged that does it

• Joris748
Ik ging vroeger als kind regelmatig bij Piet langs om, natuurlijk, over motoren te praten. Sociaal wat minder vaardig, misschien zelfs wel autistisch. Maar een vriendelijke man. Zijn uitvaart was in stijl met de kist op het frame van een zijspan gemonteerd.

Nog een uitspraak van hem: “als je geen doel hebt, kun je ook niet verkeerd rijden.”

Ook zijn vrouw was gek van motoren. Haga was haar idool en ze hing altijd aan mijn lippen als ik weer eens een weekendje naar een buitenlandse GP of SBK wedstrijd was geweest.

Die buren hebben er nooit een probleem van gemaakt als ik mijn 748 met termignoni’s startte. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 17-06-2021 18:42 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bommes
Ik zag ook op Youtube zijn uitvaart inderdaad, kist gewoon recht zo op een zijspan frame.

Zijn reizen naar de Noordkaap,.. niks plannen gewoon gaan.
Natuurlijk na X keer daar naar toe gegaan te zijn dan weet je het voortaan wel, maar dan nog.
Echt wat een baas. _/-\o_

Elles van J & J Suspension belde me net met een prijs opgave voor mijn vork.
Ze had hem uit elkaar gehaald.
Cartridges waren nog heel, ventielen, regeling, enzovoorts heel de rataplan was nog heel.
Behalve de binnen en buiten poten, die waren krom.
Die gaan ze bestellen, en ook een setje hyperpro progressieve veren, nieuwe keerringen en glijbussen.
Totaal komt het op 1650 euro.
Daarbij mijn helm 300 a 350 euro totaal schade dus +/- € 2000 lijkt het nu op.
Leuk dagje off road >:)

Heb wel besloten om als mijn motor gemaakt is wat training te gaan volgen.
Via Elles haar Facebook kwam ik bij Alex van den Broek uit, hij organiseert off en all road trainingen.
https://www.alexvandenbroekevents.nl/
als de Guzzi gemaakt is en ik mijn wonden heb gelikt.. :P eens contact met hem opnemen.

Oh en op helmen jacht geweest:
De LS2 ff900 op gehad, zat goed, een flink stuk meer ventilatie dan mijn huidige Scorpion Exo tech
https://www.motorkledingc...j15ssMYGSoRoaArV5EALw_wcB
Bij de winkel 340 euro, online wel ergens wat goedkoper te vinden.

De Airoh Rev 19 ook vast gehad (nog niet gepast). Afvaller, vizier kan alleen maar helemaal dicht of helemaal open door veertjes die er in zitten. Omdat het kinstuk bij omklappen niet met het vizier in de knoop moet komen was dat hun oplossing, kinstuk ontgrendelen is poing vizier omhoog.
https://www.voordeelhelme...ikon-yellow-matt-871.html

De Shark evo one 2 ook vast gehad (ook niet gepast).
Ook een afvaller, weinig ventilatie en het kinstuk was van de onderzijde wel erg open.
Fijn ter compensatie voor de ontbrekende ventilatie maar minder fijn voor het geluid.
https://www.motorkledingcenter.nl/shark-evo-one-2.html

Out side the box, ook nog even een 100% crosbril gepast die over mijn normale bril op sterkte past en dit samen op mijn jet helm kan dragen.
Zat ook wel okay, klemde mijn neus een klein beetje dicht maar daar heb ik toch al snel last van helaas.
https://www.motorkledingc...percent-barstow-deus.html
Zag er wel vet uit met mijn potje en die spiegelende bril.
Maar met 100 euro wel een beetje prijzig zo als gimmick. Ik kreeg 10% korting omdat er alleen een getinte lens bij zat.
Nu even online vind ik ze al voor 80 euro compleet, zonder die korting. Even goed wel een dure gimmick.

• ThaddeusX
  • Laatst online: 09-11-2021
Is motorrijden gevaarlijk?

Ik rijd met de auto en merk dat parkeren...parkeerkosten....file etc erger en erger begint de worden.

Oplossing? Motorrijden!

Maar vind het best eng dus begin er ook niet aan.

Dat is het enige wat me tegenhoudt om eerlijk te zijn.

En het feit dat in de winter lastig is om te rijden op een 2 wieler (denk aan sneeuw & regen etc)

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:36
Alsof het zo vaak sneeuwt in Nederland :+

Bovendien, over verse sneeuw kun je best goed rijden :9

• R0y.
  • Laatst online: 21:29
ThaddeusX schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:41:
Is motorrijden gevaarlijk?

Ik rijd met de auto en merk dat parkeren...parkeerkosten....file etc erger en erger begint de worden.

Oplossing? Motorrijden!

En het feit dat in de winter lastig is om te rijden op een 2 wieler (denk aan sneeuw & regen etc)
Zo’n quad met een dak er op? Ook erg geliefd hier. B)

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 07:22

cooper_s1

MINI's rule

Motorrijden an sich niet, vallen en aangereden wel weer dan... je hebt geen airbags of stalen kooiconstructie
om je heen.

Oplossing? Motorrijden!

Wat zou er eng aan zijn? Het is juist een heerlijk gevoel als je met een beetje gas sneller
dan al die blikken weg bent, en als je een perfecte bocht gereden hebt voor jouw doen voel je je geweldig.
Verder is het een soort van yoga achtig iets vind ik, of mindfullness, je bent echt in het hier en nu,
anders gaat het niet goed qua rijden...
Ik ben zelf na een rit, hoe klein ook best wel heel zen. :-)

In sneeuw enzo rijd ik ook niet, dan is het of de auto of OV...
Verder is angst overigens een slechte raadgever ook..

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 07:22

cooper_s1

MINI's rule

Oh ja, regen overleef je wel met een goed pak...

• ThaddeusX
cooper_s1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Motorrijden an sich niet, vallen en aangereden wel weer dan... je hebt geen airbags of stalen kooiconstructie
om je heen.

[...]

Wat zou er eng aan zijn? Het is juist een heerlijk gevoel als je met een beetje gas sneller
dan al die blikken weg bent, en als je een perfecte bocht gereden hebt voor jouw doen voel je je geweldig.
Verder is het een soort van yoga achtig iets vind ik, of mindfullness, je bent echt in het hier en nu,
anders gaat het niet goed qua rijden...
Ik ben zelf na een rit, hoe klein ook best wel heel zen. :-)

[...]

In sneeuw enzo rijd ik ook niet, dan is het of de auto of OV...
Verder is angst overigens een slechte raadgever ook..
Ik woon in Rotterdam. Het is hier super druk.

Dus ook vaak files. Maar wat het erger maakt zijn de aso mensen. Autos die links rechts afslaan zonder te kijken.

Volgens mij is dat ook het ergste\gevaarlijkste wat je kan overkomen(?).

Dat maakt de angst iets groter dan iemand die in het noorden woont of in een dorp.

Maar ik ga me zeker er wat meer in verdiepen!
Ik ben iemand die altijd heel rustig rijdt en netjes de regels volgt.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:02
@Bommes Al is het natuurlijk een hoop geld, die prijs valt me an sich nog mee. Hopen dat het daarbij blijft!

@ThaddeusX Je wil er niet aan beginnen, maar komt wel in het motortopic kijken? Of wil je het stiekem wel, maar moet je jezelf (en omgeving?) nog overtuigen om te beginnen? In dat geval zit er maar één ding op: boek een proefles. Zodra je dit hebt gehad komen vanzelf de vragen als "wat is een fijne helm?", "wat voor pak zouden jullie kiezen?", en niet te vergeten "welke motor zou geschikt zijn voor mij?" Enfin, je begrijpt wel waar het heengaat. ;)

Maar ik druk je wel één ding op het hart: stap niet zomaar met je B-rijbewijs op een Piaggio MP3 (als dat met jouw rijbewijs mag). Afgelopen zondag kwam ik zo'n exemplaar tegen in Zuid-Limburg, en daarna zaten we toevallig op hetzelfde terras te eten. Zonder rijlessen op zo'n ding stappen is niet goed voor je gezondheid en van je medeweggebruikers.

Tijdens je rijlessen leer je ook defensief rijden, waarbij je al leert te anticiperen op die niet kijkende automobilisten.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Waaj
  • Niet online
@ThaddeusX Statistisch gezien zijn electrische fietsen gevaarlijker dan motorrijden.

Er zijn 2 soorten gevaren voor de motorrijder: zichzelf en het overige verkeer. Van dat eerste gevaar zeg jij dat jij een rustige, nette rijder bent, daarmee haal je daar al het grootste risico weg. En van het tweede soort gevaar ben jij jezelf ook al bewust. Daarnaast leer je met beide gevaren om te gaan tijdens motorrijlessen.

En zoals @cooper_s1 ook al zegt, motorrijden kan ook voor een hoop ontspanning en rust zorgen. Hoe druk en gestresst mijn dag ook is, als ik op m'n motor stap glijdt alles van mij af en ben ik alleen maar bezig met rijden en genieten van de omgeving. (ok, ik speel vals want mijn woon-werk verkeer gaat dwars door de Achterhoek en niet tijdens spitsuur over de A20 bij Rotterdam).

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-04 20:39

Secsytime

Automagisch

Weer of geen weer, ik zit altijd met een glimlach op de motor.

• Chakotay
Zo, dat was weer een leuk rondje, deze keer wat meer door de bovenkant van het groene hart. Begonnen via de Meije, Woerdense Verlaat & Kromme Mijdrecht naar de Amstel, en dan het rondje terug naar huis langs o.a. Maarssen, Haarzuilen, Woerden & Bodegraven. De meeste wegen waren niet breder dan een meter of 3, ik heb alleen een keer achter een weg-brede tractor met aanhanger vastgezeten. Toen maar even gestopt voor deze foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_qZKQEZB2WwmA13f77v8TAaelw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hOIsCygrcE9xquYZUnXTxt0V.jpg?f=user_large

Ik kwam nog een mooi inrijverbod tegen overigens, ik denk dat het 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'-bordje te vaak genegeerd werd... Onder deze hing "Uitgezonderd verkeer met een aantoonbare bestemming, gelegen aan deze weg". Ik heb het genegeerd :+

Dank aan @geert_s voor de tip :)

Opvallend trouwens dat ik in die 120km letterlijk geen enkele andere motor ben tegengekomen... Zondag waren er nog wel een paar met hetzelfde idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Chakotay op 17-06-2021 23:15 ]

Stichting eth0

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05 13:14
mono-oXide schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:53:
Hier ook voor het eerst schade na 9 jaar rijbewijs.
Dealer komt uit op +/- 1000 euro aan onderdelen, zelf kom ik op 350-400 online.

Snelle berekening komt er op neer dat claimen het niet waard is om -5 jaar terug te gaan in schadevrije jaren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonde; what happened ?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:15

steveman

Comfortabel ten onder

't Was heerlijk rustig op de (dijk)weggetjes vanavond :Y)

@mono-oXide damn, balen zeg. Maar ja, zelf er niets aan overhouden is ook wat waard.

Ohja, weeer tijd voor een koplampwissel :')

[ Voor 59% gewijzigd door steveman op 18-06-2021 00:08 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10-2025

Frans92

VFR800

ThaddeusX schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Dus ook vaak files. Maar wat het erger maakt zijn de aso mensen. Autos die links rechts afslaan zonder te kijken.

Dat maakt de angst iets groter dan iemand die in het noorden woont of in een dorp.

Ik woon ook in Rotterdam en rij ook motor. Natuurlijk zijn er mensen die agressief rijden, maar de meesten rijden gewoon normaal. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat je niet in gevaarlijke situaties komt, door het verkeer te lezen en eventueel een beetje gas te geven om ergens snel weg te kunnen zijn. Maar dat laatste moet je eigenlijk al zien te voorkomen, door goed te anticiperen.

Mocht in je ergens in het noorden van Rotterdam wonen, dan kan ik je een heel prettige rijinstructeur aanbevelen. Neem een proefles en je weet meteen of je het leuk vindt.

XBL: DonFrans

• kneusteun
Ik denk dat @ThaddeusX zichzelf al veel te veel druk maakt om rustig op een motor te kunnen zitten.

En het ergste is zeker niet een auto die afslaat en je niet ziet. Het ergste is dat je motor gestolen wordt ;)

Maar serieus doemdenk je bij alles zo in het honderd? Zullen leuke vakanties zijn met u, ja iedereen wil ons bestelen en we gaan dit nooit overleven. Misschien stort het vliegtuig wel neer of zinkt de boot…

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:56
ThaddeusX schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Motorrijden heeft mij een meer bewuste en rustigere verkeersdeelnemer gemaakt. Ik kijk nog verder vooruit, heb meer respect gekregen voor snelheid maar ook massa (vooral het verschil erin :P) en ben meer met het rijden bezig.

Probeer eens een proefles, of stap eens achterop. Ik rij in drukke en rustige omgevingen en heb het gevoel meer overzicht te hebben op de motor.

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Vraagje, hoe gaan jullie op met oppervlakkig witte roest op je motorblok? Ik wil het er stiekem af krijgen maar moet me ook beseffen dat een motor geen schilderij is ;)

• ThaddeusX
kneusteun schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 07:47:
Ik denk dat @ThaddeusX zichzelf al veel te veel druk maakt om rustig op een motor te kunnen zitten.

En het ergste is zeker niet een auto die afslaat en je niet ziet. Het ergste is dat je motor gestolen wordt ;)

Maar serieus doemdenk je bij alles zo in het honderd? Zullen leuke vakanties zijn met u, ja iedereen wil ons bestelen en we gaan dit nooit overleven. Misschien stort het vliegtuig wel neer of zinkt de boot…
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Hoe veilig is een motor qua diefstal? Ik woon in Rotterdam daar stelen ze net niet je nieren...mocht ik lessen en een motor willen kopen wil ik een die zo veilig mogelijk is natuurlijk.

Het kan zijn dat ik op een dag ff naar de supermarkt ga, dan wil ik mijn motor veilig ergens voor de supermarkt kunnen parkeren.

Zonder sleutel kunnen ze het toch niet stelen? Of nemen ze gewoon je hele motor mee :+ achterin een minibusje >:)

Tegenwoordig heb je ook keyless motors dus ben daar ook stiekem benieuwd naar.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Waaj schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:48:
@ThaddeusX Statistisch gezien zijn electrische fietsen gevaarlijker dan motorrijden.
Je moet ook niet naar de cijfertjes kijken, maar naar de data erachter. Veel ongevallen met e-bikes gebeuren met oude mensen die niet gewend zijn dat een fiets zo hard gaat en dan raken ze in paniek. Een andere groep zijn de jongeren die met hun telefoon aan het spelen zijn of met een dikke headphone op hun knar niets horen van de omgeving. Ik zeg dat een e-bike niet gevaarlijker is dan wandelen; het zijn de idioten erop die de stats maken, niet het voertuig.
En zoals @cooper_s1 ook al zegt, motorrijden kan ook voor een hoop ontspanning en rust zorgen. Hoe druk en gestresst mijn dag ook is, als ik op m'n motor stap glijdt alles van mij af en ben ik alleen maar bezig met rijden en genieten van de omgeving. (ok, ik speel vals want mijn woon-werk verkeer gaat dwars door de Achterhoek en niet tijdens spitsuur over de A20 bij Rotterdam).
Dat dus...voor woon-werk, in de file dus, vind ik vrij weinig ontspannends aan motorrijden. Ook de overdrukke binnenstad van Rotterdam is alles behalve leuk om met de motor te doen. Sowieso ben ik in het nadeel met de wegversperring, maar dan nog is het in de stad niet altijd makkelijk/veilig om te proberen vooraan te staan bij bv stoplichten omdat er gewoon te weinig ruimte is. Ook zit je gevangen als het licht ineens op groen gaat en jij nog tussen de auto's zit.
Nee, in de stad moet je gewoon helemaal niet met een motorvoertuig willen zijn zou ik zelf zeggen. Er is niets handigs aan. Ik heb er in ieder geval een grote hekel aan. Veel teveel stoplichten die veel te lang op rood staan en gewoon te druk. Blijf er weg :+

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 13:27
ThaddeusX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:04:
[...]

Hoe veilig is een motor qua diefstal? Ik woon in Rotterdam daar stelen ze net niet je nieren...mocht ik lessen en een motor willen kopen wil ik een die zo veilig mogelijk is natuurlijk.

Het kan zijn dat ik op een dag ff naar de supermarkt ga, dan wil ik mijn motor veilig ergens voor de supermarkt kunnen parkeren.

Zonder sleutel kunnen ze het toch niet stelen? Of nemen ze gewoon je hele motor mee :+ achterin een minibusje >:)

Mijn truc is altijd: Parkeer je motor altijd naast een geparkeerde motor die duurder is dan de jouwe en je bent safe :+

Zonder dollen, je hebt schijfrem sloten met een alarm (écht een luid alarm!), dat kan al een hoop schelen. Die gaan af bij ook maar een beetje beweging. Verder is het wel een beetje zoals je zegt, ze tillen je motor op, schuiven hem in een bus en weg istie. Als ze een motor willen jatten, lukt ze dat toch wel. Je moet er gewoon voor zorgen dat die van jou nét wat minder aantrekkelijk is om te jatten dan nabij geparkeerde motoren. Dat kan middels ouderdom, roest, lage waarde vd motor of goede sloten.

YouTube: MotorcycleGeek

• Chakotay
@ThaddeusX een sleutel is zeker niet nodig om een motor te stelen, stuurslot is zo afgebroken en het word idd nogal eens in een busje gerold.

Maar, het is zeker niet zo dat elke motor zomaar direct weggenomen word. Ik heb zelf mijn motor overal en nergens geparkeerd, meestal alleen op het stuurslot. Zelfs midden op de Dam in Amsterdam nooit problemen mee gehad. Ik rij echter wel relatief oude meuk, dus de strategie van @Leviathius gaat zeker op. Parkeren naast een andere motor die interessanter is :+

Stichting eth0

• Joris748
[...]

Die keyless modellen zijn per definitie (nog) te duur om permanent op straat te stallen.

Kans dat op klaarlichte dag, op een drukke plek, een motor met schijfremslot en eventueel extra slot wordt gestolen is niet zo heel groot.

Als ik het zo lees kun jij beter met een wat oudere motor beginnen. Zoek een model wat je aanspreekt van 15-20 jaar oud en ga daarmee je kilometers maken. Kijk dan wel naar onderhoudsvriendelijkheid. Bij jaarrond gebruik is een cardanaandrijving (ipv ketting) aan te raden.

Niet sexy, maar een krasje meer of minder is niet erg toch?

https://www.autotrader.nl...e=yamaha&safemodel=xj-900

• HTT-Thalan
[...]

Sowieso zou ik zeggen dat een eerste motor een goedkope(re) motor zou mogen zijn. Dan ben je minder bezorgd hem eens op zijn kant te leggen en als hij geklauwd word, ben je minder geld kwijt. Dat gezegd hebbende: ik ben wel gecharmeerd van het HISS systeem van Honda. Het maakt de motor niet makkelijker of moeilijker te jatten dan andere merken (en ik weet niet of andere merken iets vergelijkbaars voeren tegenwoordig), maar áls ze hem jatten zijn ze behoorlijk wat geld, tijd en onderdelen verder voor ze hem weer rijdbaar hebben. Het systeem zit verbonden met de boordcomputer die óók waardeloos is als je de juiste gecodeerde sleutel er niet bij hebt. En dat weet het dievenvolk meestal ook wel.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 17:31
Chakotay schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:01:
[...]

Opvallend trouwens dat ik in die 120km letterlijk geen enkele andere motor ben tegengekomen... Zondag waren er nog wel een paar met hetzelfde idee.
Er zijn dus ook motorrijders die wèl voetbal kijken. ;)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ze pakken ze gewoon op en douwen 'm in een busje. Mijn oplossing is een motor van 340Kg, dan hebben ze een heftruck nodig om 'm te stelen :+

Nee, even serieus: wil je echt de motor gaan gebruiken voor boodschappen? Ik kan mij eigenlijk niets onhandigers voorstellen. Voordat je op de motor stapt, moet je eerst je pak aantrekken, motor van het slot enzo. Allemaal extra handelingen die het niet al te handig maken voor 'even' de motor te pakken. En dan sta je bij winkel, met je helm enzo. Ik wordt al bij voorbaat niet vrolijk van de gedachte om met mijn motorpak door de AH te banjeren. En het meenemen van de boodschappen is ook weer iets. Een pak koffie zal geen probleem zijn, maar ik denk dat je toch moet gaan denken aan een BMW GSA met die grote alu hutkoffers wil je je zaterdag boodschappen mee kunnen nemen.

Is boodschappen doen met de fiets niet makkelijker? Krat achterop en pleurt daar je boodschappen in, klaar. Je hebt vast wel een kettingslot voor de fiets.

eigenlijk wordt de verkeersdrukte en de chaos in een stad(scentrum) veroorzaakt door de mensen die het vertikken om na te denken over mobiliteit en of het wel nodig is om met een auto op pad te gaan. Ik durf het wel aan dat zeker 3/4 van de mensen die het centrum verstoppen eigenlijk net zo makkelijk met OV, de fiets of zelfs lopend hadden kunnen gaan. En dan ben ik niet geïnteresseerd in de uitzonderingen zoals 'slecht ter been' oid; er zijn altijd mensen die écht niet anders kunnen. En als je niet direct in de buurt van een handige OV verbinding woont, kun je ook met je auto naar een punt rijden waar er wél een is, en van daaruit met het OV verder. Ik bof, want ik woon pal naast een metrostation en ben met 3 stops in het centrum. Ik kan ook met de fiets, even de brug over fietsen en klaar. Winkels zijn zodanig dichtbij dat ik al in de AH sta voordat jij al je motorspullen aan heb en je motor uit de schuur hebt gerold. Als je het centrum te druk vind, probeer dan niet bij te dragen aan die drukte door er nóg een motorvoertuig aan toe te voegen. Men probeert met allerlei maatregelen het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken om door het centrum te rijden. Dat heeft een reden.

• Chakotay
@mphilipp tegenwoordig doe ik weer wekelijks boodschappen met de auto, maar toen ik nog dagelijks woonwerk reed, deed ik regelmatig boodschappen op de motor. Op de terugweg naar huis even stoppen bij de supermarkt. Helm in de koffer, spul halen voor 1 of 2 dagen, helm weer uit de koffer, zakje boodschappen er in en door naar huis. Dat was prima te doen :)

Soms als ik lui was liet ik de helm op de tank liggen ipv in de koffer, tot nu toe is hij nog niet gejat :P

Oh, en voor die drukte heb ik een nog makkelijkere oplossing, niet in een grote stad gaan wonen :+ Meteen ook meer geld over om een mooie motor te rijden *O*

[ Voor 14% gewijzigd door Chakotay op 18-06-2021 09:34 ]

Stichting eth0

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mphilipp Ik was een week of twee geleden nog even in het centrum / zuiddeel van (oud) Rotterdam met de motor.

Zeedijk / de Boompjes / Willemsbrug / Noordereiland / Kop van Zuid / Erasmusbrug.....

Dat rondje is amper 2 Kilometer geloof ik, maar daar doe je met de motor dus gewoon ruim een kwartier over dankzij die GRU-WE-LIJK SLECHT op elkaar afgestemde verkeerslichten.... Niet prettig als je daar, op een zondag, continue in de warme afvoerlucht van een motorblok stil mag gaan staan :+

P.S. Welke achterlijke stadsmongool heeft daar trouwens bedacht dat de weg van Ahoy / Zuidplein naar de Maastunnel nog maar éénbaans hoeft te zijn 8)7

@cyntax Ik heb járen op het Weena / Kruisplein gewerkt en dat was destijds nog redelijke goed om aan te rijden, maar ze maken er daar tegenwoordig bijna een sport van om je zo lang mogelijk van de stad te kunnen laten 'genieten'.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 18-06-2021 09:54 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:55
Was gister weer eens in het centrum (Kruisplein) van Rotterdam met de auto, niet vrijwillig overigens. Wat een k*t stad is dat om in te rijden. Het lijkt wel dat wanneer je de ring afrijdt, alle wegmarkeringen en voorrangsregels optioneel zijn. Als ThaddeusX echt zo een 'rustige' rijder is dan raad ik hem niet aan om met een motor in Rotterdam (centrum) te gaan rijden. Daar moet je namelijk behoorlijk agressief rijden om niet helemaal van de weg gedrukt te worden, vooral tijdens de spits.

Snel weg zijn bij het stoplicht met de motor is in Rotterdam ook geen voordeel aangezien je vooraan staat tussen de opgefokte Tesla's, AMG's en GTI's die allemaal van stoplicht naar stoplicht sprinten. Daarnaast heb je ook nog die lui op grote motorscooters die ook nog eens meedoen met die ongein. Als je in een snelle auto of op een snelle motor zit dan wil iedereen opeens met je racen en dus kosten wat het kost voor jou te komen. Dan heb je ook nog die droeftoeters die een uur lang in hun voertuigen met open pijpen de Kruiskade op en neer flammen 8)7 .

Als ik in Rotterdam zou wonen zou ik lekker de metro pakken en/of die deelscooters gebruiken.

#einde rant

[ Voor 13% gewijzigd door cyntax op 18-06-2021 09:52 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Chakotay schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:31:
@mphilipp tegenwoordig doe ik weer wekelijks boodschappen met de auto
Ik deed dat ook steeds toen ik nog in Gorinchem woonde. Maar toen kwam ik elke dag langs het winkelcentrum als ik naar huis reed. Makkelijk genoeg. En in het mondaine Gorinchem was het nog te doen, behalve misschien op zaterdag omdat 'iedereen' boodschappen doet op zaterdag. Nu ik in Knor woon, denk ik wel 3x na voor ik met de auto op pad ga. Sowieso kun je nergens handig parkeren en ben ik ook gewoon bijna langer onderweg met de auto dan zelfs te voet. Vanwege de drukte en parkeren.
Te voet of met de fiets is vele malen handiger. Met de motor moet ik echt niet aan denken.

E|igenlijk zou het in Gorinchem ook makkelijker (en gezonder) zijn om met de fiets boodschappen te gaan doen. Maar toen had ik als excuus dat ik niet de geschikte fiets had om veel mee te nemen. Beetje sportmodelletje dus minescule bagagedrager enzo.

• Chakotay
Kleine boodschappen tussendoor gaan hier ook wel op de trapfiets inderdaad :)

Stichting eth0

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Will_M schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:39:
P.S. Welke achterlijke mongool heeft daar bedacht dat de weg van Ahoy / Zuidplein naar de Maastunnel nog maar éénbaans hoeft te zijn 8)7
Allemaal bewuste pogingen om de automobilist weg te jagen/uit de auto te krijgen. De stad zit vol, en zoals ik al zei, zouden de meesten makkelijk een ander vervoermiddel kunnen kiezen. Je kunt er niet op gaan wachten tot mensen uit zichzelf besluiten dat ze net zo goed met het OV of met de fiets kunnen gaan, dus moet je die beslissing een beetje forceren. In London deden ze dat door de congestion charge, en in Parijs gaan volgend jaar (dacht ik) ook de (niet-electrische)motoren/scooters betalen voor het parkeren. Bovendien gaan een hoop motorparkeerplaatsen verdwijnen. Er komt een einde aan de verkeerscapaciteit en in het kader van een beetje leefbaar millieu in zo'n stad, qua geluid, stank en vooral drukte moet je draconsiche maatregelen nemen.
Wat je in Rotterdam bijvoorbeeld ook nog hebt, is een redelijk grote categorie gasten die alleen maar willen flaneren met hun (in hun ogen stoere) auto. Daarvoor willen ze door de drukke winkel en horecastraten trekken met de muziek zo hard mogelijk aan en zoveel mogelijk gaten in de uitlaat geprikt. Je moet dus iets verzinnen om mensen weg te jagen helaas. En dat zal best wel ten koste gaan van de mensen die echt niet anders kunnen. Feit is dat je in een stad woont met heel veel OV mogelijkheden en best goede fietspaden. Alternatieven zat, maar de verstokte automobilist is hardnekkig.

Goed, maar misschien is er een ander forum voor de mobiliteitsdiscussie. Sorry als ik 'm aangeslingerd heb. We moeten hier over motoren lullen...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

cyntax schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:40:
Als ik in Rotterdam zou wonen zou ik lekker de metro pakken en/of die deelscooters gebruiken.
Precies! Gelukkig woon ik pas sinds 1.5 jaar in deze mooie stad, en had ik dat al door voordat ik erheen ging :+

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Leviathius schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:14:
[...]

Mijn truc is altijd: Parkeer je motor altijd naast een geparkeerde motor die duurder is dan de jouwe en je bent safe :+

Zonder dollen, je hebt schijfrem sloten met een alarm (écht een luid alarm!), dat kan al een hoop schelen. Die gaan af bij ook maar een beetje beweging. Verder is het wel een beetje zoals je zegt, ze tillen je motor op, schuiven hem in een bus en weg istie. Als ze een motor willen jatten, lukt ze dat toch wel. Je moet er gewoon voor zorgen dat die van jou nét wat minder aantrekkelijk is om te jatten dan nabij geparkeerde motoren. Dat kan middels ouderdom, roest, lage waarde vd motor of goede sloten.
Ik heb de Oxford Boss, flink slot met alarm. Toch vraag ik me het nut van dat alarm nog wel eens af. Het is wel luid, maar niet zeer luid (blijft een klein speakertje dat erin zit). En als je al weet dat ie herrie gaat maken, en je propt er een kussen overheen of zelfs op drukken met je duim... En het valt ineens nog maar erg weinig op.. :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• kneusteun
HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Sowieso zou ik zeggen dat een eerste motor een goedkope(re) motor zou mogen zijn. Dan ben je minder bezorgd hem eens op zijn kant te leggen en als hij geklauwd word, ben je minder geld kwijt. Dat gezegd hebbende: ik ben wel gecharmeerd van het HISS systeem van Honda. Het maakt de motor niet makkelijker of moeilijker te jatten dan andere merken (en ik weet niet of andere merken iets vergelijkbaars voeren tegenwoordig), maar áls ze hem jatten zijn ze behoorlijk wat geld, tijd en onderdelen verder voor ze hem weer rijdbaar hebben. Het systeem zit verbonden met de boordcomputer die óók waardeloos is als je de juiste gecodeerde sleutel er niet bij hebt. En dat weet het dievenvolk meestal ook wel.
Dat is bij elk merk toch zo?
Ik weet zeker dat mijn ktm uit 2008 dat ook heeft.

• DrivinUCrazy
@HTT-Thalan de startonderbreker van mijn XT1200Z kost 1250 euro, en de ECU zelf ook nog eens 600 euro. Geen gecodeerde sleutel = geen brandstof inspuiting en ontsteking. Daarom heb ik juist ook een niet gecodeerde sleutel bij me, voor het geval de motor is verzopen. Doorstarten met de foute sleutel, en het moet weer werken. Nog nooit om die reden moeten gebruiken trouwens. :P

De prijzen meen ik me te herinneren van mijn zoektocht laatst naar reserve onderdelen, en de ECU problematisch leek te zijn.
Maar ik denk ook dat het dievengilde minder om de nieuwprijzen van die componenten geeft. Die ritselen wel iets.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• HTT-Thalan
Nou kijk aan, dat maakt het dus ook al minder aantrekkelijk om te jatten, al dacht ik te weten dat KTM's nog steeds wel heel gewild zijn bij het dievengilde?

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 17:14
HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:00:
Nou kijk aan, dat maakt het dus ook al minder aantrekkelijk om te jatten, al dacht ik te weten dat KTM's nog steeds wel heel gewild zijn bij het dievengilde?
Wie wilt er nu geen KTM kun je beter vragen :+

• Chakotay
@roda_djavulen Johann Zarco :+

Stichting eth0

• HTT-Thalan
roda_djavulen schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:04:
[...]

Ik vind zo'n 1190 Adventure zeker een kicken ding, maar de prijs is ook navenant. Ik ga zoveel gewoon nu niet voor een motor neerleggen. Mijn NC is nog steeds prima fijn voor de weg, maar het is uiteraard minder 'regal' dan een grote ADV.

• kneusteun
[...]

Nou, voor mij vallen ze onderhand wel een beetje onder de categorie stukgati :X

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 17:14
@kneusteun Dat is minder. Zelf gelukkig weinig problemen mee.
Je hebt er wel regelmatig onderhoud aan, het is geen onderhoudsloze kilometervreter als een NC

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

[...]
Ik? :+

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

HTT-Thalan schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:21:
[...]
Sowieso zou ik zeggen dat een eerste motor een goedkope(re) motor zou mogen zijn. Dan ben je minder bezorgd hem eens op zijn kant te leggen en als hij geklauwd word, ben je minder geld kwijt.
Zo ga je toch niet op een motor zitten? Mijn eerste motor was een nieuwe Diversion 600. Gewoon omdat ik dat een mooie machine vond. Nooit over nagedacht dat ik ermee kon vallen en dat het dan geld zou kosten. En als je er een paar goede sloten op zet, moet je gewoon er maar vanuit gaan dat ie niet gejat wordt.

• Chakotay
@kneusteun ik vraag me nog steeds af, is jouw nickname nou Kneus Teun, of een steun voor een kneu?

Stichting eth0

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
Asking the real questions... :D

Moet zeggen dat de optie Kneus Teun nooit bij me opgekomen is, maar nu ik het zo zie staan is het wel veel logischer dan Kneu Steun :+

• DrivinUCrazy
Chakotay schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:58:
Ik vroeg me al tijden af of het nou kneu-steun of kneus-teun was :+
Sommigen vragen zich dat inderdaad al tijden af. O-)

Je kunt het ook gewoon loslaten. Maar stiekem ben ik ook benieuwd hoor. :P

[ Voor 16% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-06-2021 12:57 ]

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 14:47
Hai @kneusteun :w
Lang geleden alweer :+

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 17:31
@Vrijdag it is. _O-

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:36

Vrijdag

De Goede

Als ik weer thuis ben, zit nu op kantoor :P

@roda_djavulen Ik 8)

Ik wil een BMW F800r en K1300r, een Triumph Speed Twin en Bobber, een Indian Scout, een Honda Grom, een Ducati Scrambler en Supersport (de nieuwe 950), MV Agusta Brutale 800RR, Kawasaki H2 SX SE, Vulcan S en Ninja 650 en een Energica Ribelle. Want dat vind ik toffe motoren 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Chakotay
@Vrijdag waarom alleen de Brutale verlaagd? :+

Stichting eth0

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Even aangepast. Allemaal natuurlijk wel geschikt gemaakt voor mijn kabouterlengtekorte :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Ratemypoodotcom
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Sinds gisteren AVB in the pocket! Dus ik mag me semi-melden hier :*) :*)

Helaas moet ik wel tot augustus wachten voor m'n theorie examen te kunnen doen ;w

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:27:
Out side the box, ook nog even een 100% crosbril gepast die over mijn normale bril op sterkte past en dit samen op mijn jet helm kan dragen.
Zat ook wel okay, klemde mijn neus een klein beetje dicht maar daar heb ik toch al snel last van helaas.
https://www.motorkledingc...percent-barstow-deus.html
Zag er wel vet uit met mijn potje en die spiegelende bril.
Maar met 100 euro wel een beetje prijzig zo als gimmick. Ik kreeg 10% korting omdat er alleen een getinte lens bij zat.
Nu even online vind ik ze al voor 80 euro compleet, zonder die korting. Even goed wel een dure gimmick.
Je hebt van 100% ook flink goedkopere versies (Acuri geloof ik), die zijn er blijkbaar ook met automatisch dimmende lensen en de OTG versies passen over een bril heen (Over The Glasses :p)

leeg

• HTT-Thalan
mphilipp schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:38:
[...]

Zo ga je toch niet op een motor zitten? Mijn eerste motor was een nieuwe Diversion 600. Gewoon omdat ik dat een mooie machine vond. Nooit over nagedacht dat ik ermee kon vallen en dat het dan geld zou kosten. En als je er een paar goede sloten op zet, moet je gewoon er maar vanuit gaan dat ie niet gejat wordt.
Hey, het mág :P. Als jij het anders wilt doen, niemand houd je tegen en zeker ik niet. Maar zelf, mijn eigen overtuiging, is dat ik toen ik mócht autorijden, ik het nog niet persé goed kón. Ervaring komt met de jaren. En ik zou het jammer gevonden hebben om schade te rijden met een dure auto. Dus ook met motorrijden begon ik met een oud beestje gewoon omdat ik dan wist dat als het mis ging, ik het waarschijnlijk zelf goedkoop kon fixen. In mijn specifieke geval hielp dat met een stukje geruststelling.

Heel veel mensen zien het rijbewijs als een obstakel, iets dat nodig is om met die mooie mobiel op pad te mogen. Ik zag (en zie) het rijbewijs als een ding op zich. Heel veel mensen zien het als een verworven recht om auto (motor, bus whatever) te mogen rijden, ze moeten alleen eventjes via zo'n vervelende cursus 'gekeurd' worden. Ondertussen heb ik geleerd dat het best wel een kunst is om (zeker in het hedendaagse verkeer vol met drankrijders, social media addicts en andere gevaren) normaal en veilig ergens te komen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:46
Modbreak:Reisadviezen ivm Corona naar Nu reizen naar Duitsland?. Let erop dat dit niet een enorme babbelbox wordt terwijl veel losse vraagjes ook in een eigen topic kunnen. :)

@lolgast De Fazer van mij kan uit de TS, die hebben we vorig jaar verkocht. De VFR blijft wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 18-06-2021 13:34 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bommes
4x2 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Je hebt van 100% ook flink goedkopere versies (Acuri geloof ik), die zijn er blijkbaar ook met automatisch dimmende lensen en de OTG versies passen over een bril heen (Over The Glasses :p)
Thanks ik was ook al verder aan het zoeken geweest.
Maar stuitte op het volgende probleem..
Zo een bril past prefect op mijn IXS pothelm en inderdaad bij die 100% brillen past mijn normale bril er in.
Echter passen mijn speakertjes van mijn Freecom JBL setje niet in mijn pothelmpje.. :'(
Geen enkele ruimte voor speakertjes aan de binnenzijde van die helm
Dus geen muziek dan en dat is bij 1000km bikkelen wel een vereiste.

Een nieuwe helm vinden is trouwens niet evident.
Ik had/heb nu mijn zinnen gezet op de Scorpion Exo tech trap mat zwart-rood-wit.
Maar Scorpion heeft de corona tijd niet veel geproduceerd en nu lopen ze overal achter met leveren.
In de maat M kan ik nergens meer aan deze helm komen.
En om nou 350 euro uit te geven voor een een andere helm die het net niet is voor mij.. :X

Dus ik moet nog snel een oplossing verzinnen.
Mijn huidige helm is niets aan te zien na het kusje op die boom.
Ook de binnen kant, piepschuim wat zwart is gemaakt zodat je breuken kunt zien, ziet er onbeschadigd uit.
Maar ja ik wil ook niet tegen alle adviezen in gaan.

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Ratemypoodotcom schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:27:
Sinds gisteren AVB in the pocket! Dus ik mag me semi-melden hier :*) :*)

Helaas moet ik wel tot augustus wachten voor m'n theorie examen te kunnen doen ;w
Welkom!

Al een mooie rode Hayabusa met verlengde achterbrug op het oog? 8)

• Ratemypoodotcom
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08-11-2021
Vrijdag schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:39:
[...]
Welkom!

Al een mooie rode Hayabusa met verlengde achterbrug op het oog? 8)
Staat al voor de deur! Nee, helaas. Geen idee nog wat het voor een motor gaat worden. Ik wil er uiteindelijk ook woon/werkverkeer mee gaan rijden.

Probleem is dat ik volgens mijn rij instructeur erg korte benen heb, les op een verlaagde motor en ben 1,82. Veel tourmotoren vallen dus al af omdat ik daar simpelweg niet op kom ( blijvende liesproblemen waardoor mn been niet heel hoog komt ). Gaat dus nog spannend worden om een geschikte motor te vinden waar ik langer dan 2/3 uur in de Ardennen mee in kan en kan gaan gebruiken voor woon/werkverkeer.

• kneusteun
Het is kneus teun.
Haj @Gummiebeer Er zitten wel meer oud gedienden hier van een niet nader te noemen forum ;)

• ThaddeusX
Ook blij om te horen dat er mensen zijn die uit Rotterdam komen of rijden in Rotterdam.
Want hun ervaring is voor mij belangrijker dan iemand uit een rustig gebied.

Zelfs auto rijden is soms moeilijk in zo een stad als Rotterdam. Niet alleen vanwege de drukte maar ook vanwege aso mensen (we staan op nummer 1 van heel NL).

• kneusteun
roda_djavulen schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:56:
@kneusteun Dat is minder. Zelf gelukkig weinig problemen mee.
Je hebt er wel regelmatig onderhoud aan, het is geen onderhoudsloze kilometervreter als een NC
Nee precies, het is ook niks ernstigs, maar heb de ene lekkage gedicht en dan begint ie op een andere plek weer.
Erg vermoeiend, maar grootste probleem is dat de KTM dealer hier in de buurt dusdanig kut is geweest dat ik hem het werk niet gun. Dus ik ga er binnenkort mee naar Duitsland en dan mogen ze hem gewoon helemaal nalopen.

• Chakotay
@ThaddeusX als motorrijden moeilijk is door de drukte, lijkt het me logisch dat autorijden nog lastiger is :) Op de motor kan je dan nog wat gaatjes meepakken hier en daar, met de auto gaat dat al een stuk lastiger.

Stichting eth0

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 15:46
ThaddeusX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:48:
Ook blij om te horen dat er mensen zijn die uit Rotterdam komen of rijden in Rotterdam.
Want hun ervaring is voor mij belangrijker dan iemand uit een rustig gebied.

Zelfs auto rijden is soms moeilijk in zo een stad als Rotterdam. Niet alleen vanwege de drukte maar ook vanwege aso mensen (we staan op nummer 1 van heel NL).
Door Rotterdam met de motor is niet iets wat ik voor de lol zou doen, rij er liever omheen via de ringwegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 15:11
Bommes schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:38:
[...]

Thanks ik was ook al verder aan het zoeken geweest.
Maar stuitte op het volgende probleem..
Zo een bril past prefect op mijn IXS pothelm en inderdaad bij die 100% brillen past mijn normale bril er in.
Echter passen mijn speakertjes van mijn Freecom JBL setje niet in mijn pothelmpje.. :'(
Geen enkele ruimte voor speakertjes aan de binnenzijde van die helm
Dus geen muziek dan en dat is bij 1000km bikkelen wel een vereiste.

Een nieuwe helm vinden is trouwens niet evident.
Ik had/heb nu mijn zinnen gezet op de Scorpion Exo tech trap mat zwart-rood-wit.
Maar Scorpion heeft de corona tijd niet veel geproduceerd en nu lopen ze overal achter met leveren.
In de maat M kan ik nergens meer aan deze helm komen.
En om nou 350 euro uit te geven voor een een andere helm die het net niet is voor mij.. :X

Dus ik moet nog snel een oplossing verzinnen.
Mijn huidige helm is niets aan te zien na het kusje op die boom.
Ook de binnen kant, piepschuim wat zwart is gemaakt zodat je breuken kunt zien, ziet er onbeschadigd uit.
Maar ja ik wil ook niet tegen alle adviezen in gaan.
Het risico is dat het EPS foam is ingedeukt of gescheurd op de plek waar jij met je helm de boom hebt geraakt, de buitenschaal kan zijn teruggeveerd maar wel een indruk hebben achtergelaten. Dit kun je eigenlijk niet goed nagaan zonder de helm kapot te maken. Daarom ook van mij, je mede Guzzi rijder ;) het dringende advies om hem niet meer voor serieuze ritten en eigenlijk het liefst überhaupt niet meer te gebruiken.

🇺🇦

• DrivinUCrazy
Ratemypoodotcom schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Staat al voor de deur! Nee, helaas. Geen idee nog wat het voor een motor gaat worden. Ik wil er uiteindelijk ook woon/werkverkeer mee gaan rijden.

Probleem is dat ik volgens mijn rij instructeur erg korte benen heb, les op een verlaagde motor en ben 1,82. Veel tourmotoren vallen dus al af omdat ik daar simpelweg niet op kom ( blijvende liesproblemen waardoor mn been niet heel hoog komt ). Gaat dus nog spannend worden om een geschikte motor te vinden waar ik langer dan 2/3 uur in de Ardennen mee in kan en kan gaan gebruiken voor woon/werkverkeer.
Een vriendin van mij rijdt om die reden een MP3. Of beter gezegd, een chinese kloon daarvan maar dat merk onthoud ik nooit. Vroeger heeft ze altijd sportmotoren gereden, maar dat ging simpelweg niet meer.

Een andere maat, ook niet erg lang, heeft een tijdje zijspan gereden zodat hij niet omviel als zijn been dienst weigerde, maar daar is hij op terug gekomen. x aantal operaties verder heeft hij nu een K1600. :+ Al snap ik wel dat een zijspan voor woon-werk niet handig is.

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 16:29
steveman schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:59:
't Was heerlijk rustig op de (dijk)weggetjes vanavond :Y)

@mono-oXide damn, balen zeg. Maar ja, zelf er niets aan overhouden is ook wat waard.

Ohja, weeer tijd voor een koplampwissel :')
Schram / snee op de knie en aan de antibiotica nu, dacht dat het te warm was voor de motorbroek daar heb ik natuurlijk van geleerd. De standaard spijkerbroek doet dus echt helemaal niks zelfs met een snelheid van 20-30 km/h.

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:20
Bommes schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:27:
Elles van J & J Suspension belde me net met een prijs opgave voor mijn vork.
Ze had hem uit elkaar gehaald.
Cartridges waren nog heel, ventielen, regeling, enzovoorts heel de rataplan was nog heel.
Behalve de binnen en buiten poten, die waren krom.
Die gaan ze bestellen, en ook een setje hyperpro progressieve veren, nieuwe keerringen en glijbussen.
Totaal komt het op 1650 euro.
Daarbij mijn helm 300 a 350 euro totaal schade dus +/- € 2000 lijkt het nu op.
Leuk dagje off road >:)
Zuur, kost even wat, maar is daar wel in goede handen is mijn ervaring. Nadat ik met de KLX twee keer op m'n bek ben gegaan heb ik 'm daar ook achter gelaten. Ik heb altijd het idee gehad dat ik lang niet zo fijngevoelig ben als sommige hier (qua rij/grip/vering-gedrag tenminste) maar toen ik 'm weer van hun terugkreeg was het echt een immense wereld van verschil. En dat was alleen maar een grote beurt voor de voor- en achterveringen. Met nieuwe veren zul je hopelijk nog wel meer gaan merken, ook al waren de jouwe praktisch nieuw :)

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

Señor Sjon schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Door Rotterdam is niet iets wat ik voor de lol zou doen, rij er liever omheen via de ringwegen.
Aangepast 8)

• Vrijdag

Vrijdag

De Goede

[...]

Ik ben 1m70 met spijkerbroekmaat 32/32, voor mij valt ook heel veel af. Nu weet ik ook wel dat er diverse filmpjes zijn waarin kleine rijders op grote machines rondtuffen, maar ik vind het gewoon niet relaxt en wil met beide voeten zo plat mogelijk op de grond komen als ik in het zadel zit. Eigenlijk is alles met een zithoogte hoger dan 815mm te hoog voor mij.

• kneusteun
[...]

Dat probleem is wel aardig te verhelpen, mijn vriendin is modeletje oempa loempa (wat ik begrijp is de term hier een @Vrijdag ) en die kan op een standaard sv650 prima bij de grond.

Edit: ah vrijdag had al gereageerd.

• Chakotay
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Een vriendin van mij rijdt om die reden een MP3. Of beter gezegd, een chinese kloon daarvan maar dat merk onthoud ik nooit. Vroeger heeft ze altijd sportmotoren gereden, maar dat ging simpelweg niet meer.

Een andere maat, ook niet erg lang, heeft een tijdje zijspan gereden zodat hij niet omviel als zijn been dienst weigerde, maar daar is hij op terug gekomen. x aantal operaties verder heeft hij nu een K1600. :+ Al snap ik wel dat een zijspan voor woon-werk niet handig is.
Dat is wel een bijzondere bijwerking van een operatie, thuiskomen met een K1600 opeens :+

Stichting eth0

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 16:29
[...]

Ik woon ook in Rotterdam (Kop van Zuid) en ik zou nooit een motor met een beetje waarde op straat laten overnachten. Mijn Speed Triple RS kan gelukkig in de parkeergarage van ons gebouw net voor mijn auto.

Kort parkeren in de stad durf ik wel aan met alarm en slot.

Ken wel genoeg mensen een motor buiten stallen maar niet vol aan de openbare weg, meer in hofjes waar je niet met een busje in zou kunnen.
Pagina: 1 ... 310 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.