Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Maar die 300 swap vertik ik om 2 redenen:
- Ding is te nieuw, dus lastig op kenteken te krijgen.
- Dat uitstekende luchtfilter, kom op zeg...
leeg
Makkelijker is om gewoon de brommer te verkopen en een motor te halen.Grubeater schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Gewoon een 300cc blokje eronder gooien:
[YouTube: Honda Grom Engine Swap: Twice the Engine for Twice the Price - CBR 250cc / 300cc How-To]
Dus @4x2 hoeft zich niet te vervelen mocht de Grom/MSX standaard een beetje saai worden.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Aliexpress T-comSniperGuy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:03:
Welk communicatie merk rijden jullie mee? Sena bleek niet zo heel waterproof
[...]
OT: Alles staathier:
https://covid19.public.lu.../visiting-luxembourg.html
zelftest = antigen, pcr moet officieel zijn met certificaat en max 72 uur oud

And het "defeats the purpose" ook een beetje toch?4x2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:03:
Het is al een 186
Maar die 300 swap vertik ik om 2 redenen:
- Ding is te nieuw, dus lastig op kenteken te krijgen.
- Dat uitstekende luchtfilter, kom op zeg...
En als je vergeten bent wat er ook alweer besproken is dan kan je contact opnemen met de Chinese overheid om een kopietje van het gesprek te krijgenReloader schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Aliexpress T-comhoudt het bij mij al 4 jaar vol koste me geloof ik 60 euro voor 2 stuks
super handigSniperGuy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:18:
[...]
En als je vergeten bent wat er ook alweer besproken is dan kan je contact opnemen met de Chinese overheid om een kopietje van het gesprek te krijgen![]()
![]()
nee maar zonder grappen, dat ding werkt echt prima, in verhouding met de basis Sena set doet ie echt niet onder vind ik...
belangrijke kanttekening: ik ben nog nooit doorweekt geregend

[ Voor 7% gewijzigd door Reloader op 27-05-2021 22:20 ]
Die gast legt het wel erg leuk uit trouwens!Grubeater schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Gewoon een 300cc blokje eronder gooien:
[YouTube: Honda Grom Engine Swap: Twice the Engine for Twice the Price - CBR 250cc / 300cc How-To]
Dus @4x2 hoeft zich niet te vervelen mocht de Grom/MSX standaard een beetje saai worden.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik heb ook jaren met zo een 60 euro voor 2 stuks deal extreme setje gereden.Reloader schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:20:
[...]
super handig![]()
nee maar zonder grappen, dat ding werkt echt prima, in verhouding met de basis Sena set doet ie echt niet onder vind ik...
belangrijke kanttekening: ik ben nog nooit doorweekt geregend
Volume: meh
Kwaliteit geluid: meh
ruis onderdrukking: meh
waterdichtheid: non
Het doet at het moet doen, maar eenmaal over naar een, in mijn geval Cardo Freecom+ JBL setje, merk he het verschil wel.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
It's dogged that does it
Cardo heb ik geen ervaring mee.maar een Sena smh-5 vond ik niet beter. Misschien dat het JBL gebeuren ook veel verschil maakt ? Sowieso echt hifi wordt het niet in je helm lijkt meBommes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:36:
[...]
Ik heb ook jaren met zo een 60 euro voor 2 stuks deal extreme setje gereden.
Volume: meh
Kwaliteit geluid: meh
ruis onderdrukking: meh
waterdichtheid: non
Het doet at het moet doen, maar eenmaal over naar een, in mijn geval Cardo Freecom+ JBL setje, merk he het verschil wel.
De 4+JBL is een vrij hoog segment.
Hier ook, ding heeft al heel wat plens buien meegemaakt en hier doen alle 3 stuks het nog prima. Ja een duurder set zal echt wel beter zijn, maar door de windruis die je toch altijd hoort zal het geluid nooit perfect worden op een motor.Reloader schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Aliexpress T-comhoudt het bij mij al 4 jaar vol koste me geloof ik 60 euro voor 2 stuks
Ook van motor naar motor is geluid erg goed, zelfs muziek is eigenlijk veel beter dan ik verwacht had! Had ook wel bewust gekozen voor die jbl set omdat bij reviews veel mensen aangaven dat het geluid veel beter is dan anderen.
helaas hadden ze die niet meer op voorraad! nog andere aanraders?theredone51 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:43:
[...]
Meen dat er geen verschil is tussen GS500E/F op vlak van uitlaat(demper).
https://www.marktplaats.n...0-gs-500-500e-gs500e.html
Mailtje sturen of ze nog een standaard demper hebben? Anders, de demper van de GS500E is nog te krijgen voor 227 euro.
"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
https://www.boonstraparts...igineel-01de/000000199607gamerboy schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:15:
[...]
helaas hadden ze die niet meer op voorraad! nog andere aanraders?
Oi, heb net een nieuw ongebruikte uitlaat voor een sv650 2020 verkocht voor hetzelfde bedrag
Je moet er inderdaad een beetje geluk mee hebben, maar als je net op zoek bent naar een onderdeel wat je verder nergens kunt vinden kan zoiets misschien interessant zijn.kneusteun schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:51:
[...]
Oi, heb net een nieuw ongebruikte uitlaat voor een sv650 2020 verkocht voor hetzelfde bedrag
Vespanaise.....GooBall schreef op maandag 17 mei 2021 @ 01:40:
[...]
Ik ook.... tijd voor een polonaise achter de Vespa..?
Motorkeuze is vaak ook bepalend voor de mate van uitputting. Het zal veel makkelijker zijn op een BMW R1200RT of Honda Pan EU (ik noem maar wat), dan op een Supersport....Waaj schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:18:
@Bioflap Mijn eerste serieuze rit was 700km snelweg naar Denemarken. Daarvoor had ik alleen maar korte ritjes (50km) rondom huis gemaakt. Het kan wel, maar ik was behoorlijk gesloopt aan het eind van de dag. De bedoeling was dat ik die dag Copenhagen zou halen maar 150km eerder heb ik een camping gezocht omdat ik geen energie meer had om verder te rijden.
Ik zou de dagafstanden niet te groot maken, en ruimte houden voor een rustdag. En vooral proberen een afwisselende route te rijden iedere dag.
HayapussyVrijdag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:42:
[...]
[Afbeelding]
Veelzijdig inzetbaar (je kan er betrekkelijk vlot mee optrekken maar ook heerlijk rustig tokkelen door de binnenstad), ingetogen uiterlijk, genoeg ruimte voor bagage, ontspannen zit, oerdegelijk blok en heel vergevingsgezind. Ideale motor voor de beginner en de heropstapper.
Kijk maar naar de voorrem, dat is één schijfje. Daar herken je échte beginnersmotoren aan
Standje 2 kan idd erg heet worden.....Kars schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:49:
Pluspunten:
- Worden lekker warm en zelfs heet op standje II

@Lockonstratos laat je nog eens iets van je horen na je vragen?noes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:58:
[...]
[...]
BMW R1200RT. Gecombineerd ABS, cardan, verstelbare ruit, relatief zuinig (1:18 a 19), krachtig, wendbaar, in hoogte verstelbaar zadel en standaard met zijkoffers geleverd (die eraf kunnen als je dat prettiger vindt). De luchtoliegekoelde modellen (tot 2013) zijn ook best licht met zo'n 245kg. Met goed onderhoud lopen ze makkelijk 2 ton, de mijne staat nu op 175dkm.
Kortom: goede combi tussen comfort, praktisch en goed rijdend. Niet de meest sexy motoren om te zien, maar inmiddels kan ik ze wel waarderen![]()
Wat is je budget?
Jaja niet boos worden he, was op vakantienoes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:25:
[...]
@Lockonstratos laat je nog eens iets van je horen na je vragen?
Budget is ongeveer 3500-4000. Ik ben wel erg verliefd op een oude ducati monster die hier in de buurt staat bij een dealer, ben nog niet gaan kijken maar lijkt me wel echt een mooie machine, mooier iig dan de standaard "gs500" die gebruikt wordt als een pekelfiets imo.
No worries! Was gewoon benieuwdLockonstratos schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:47:
[...]
Jaja niet boos worden he, was op vakantie
Waar wil je deze 'pekelmotor' voor gaan inzetten? Voor woon-werk in de winter lijkt het me niet de beste keuze (windbescherming, houding, betrouwbaarheid etc).Lockonstratos schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:47:
Budget is ongeveer 3500-4000. Ik ben wel erg verliefd op een oude ducati monster die hier in de buurt staat bij een dealer, ben nog niet gaan kijken maar lijkt me wel echt een mooie machine, mooier iig dan de standaard "gs500" die gebruikt wordt als een pekelfiets imo.
Uiteraard ook al aan het kijken naar een potentiële motor om aan te schaffen wanneer ik het rijbewijs heb. Zie dat voornamelijk de tip gegeven wordt om met een oude motor te beginnen om daar echt mee te leren rijden... Een idee waar ik nog niet echt aan kan wennen. Het nieuwe spul is gewoon, mooier, geavanceerder, rijdt soepeler, etc. Ik speel dus (eigenwijs al ik ben) om toch voor een nieuwer model te gaan. De drive modus op regenstand o.i.d. Te zetten om ook niet meteen het volle vermogen te hebben en daar mezelf mee in gevaar te brengen.
Maar goed laat ik eerst maar eens zorgen dat ik avb en avd ga halen.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Welkom!13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:30:
Zo, ik ga dit topic ook maar eens volgen. Sinds kort gestart met motorrijlessen. Ik heb nu zo'n 21 jaar m'n B rijbewijs dus dat werd wel tijd. Vanochtend theorie-examen gedaan en gehaald dus die is vast in de pocket.
Uiteraard ook al aan het kijken naar een potentiële motor om aan te schaffen wanneer ik het rijbewijs heb. Zie dat voornamelijk de tip gegeven wordt om met een oude motor te beginnen om daar echt mee te leren rijden... Een idee waar ik nog niet echt aan kan wennen. Het nieuwe spul is gewoon, mooier, geavanceerder, rijdt soepeler, etc. Ik speel dus (eigenwijs al ik ben) om toch voor een nieuwer model te gaan. De drive modus op regenstand o.i.d. Te zetten om ook niet meteen het volle vermogen te hebben en daar mezelf mee in gevaar te brengen.
Welke motor je mee beginnen wil is helemaal aan jou. Oude motor is een leuk advies, maar wanneer 'mag' je dan naar een nieuwe? Als je budget er naar is, kan je gewoon een nieuwe rijden. De kans dat je m omgooit in het eerste jaar is wellicht wat groter, maar als jij het je kan veroorloven om die schade te dragen.. waarom niet? Je kan er ook valbeugels of valdoppen op zetten, daarmee kan je eventuele schade beperken.
Een nieuwe motor heeft meer rijhulpen (ABS, tractiecontrole, rijmodi) en is daarmee ook weer veiliger.
Wat voor type motoren overweeg je?
Ik zou niet te oud beginnen, ABS is behoorlijk fijn en wat modernere snufjes ook. maar het is eigenlijk heel persoonlijk. Mijn eerste motor is uit 2014, dikke prima. 1 generatie ouder was ik naar op zoek maar kon deze voor dezelfde prijs krijgen. Tja dan ben je gek als je het niet doet. Ja het deed pijn toen ik onderuit ging, maar oke nu zitten er krassen op en boeit het me beduidend minder.13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:30:
Zo, ik ga dit topic ook maar eens volgen. Sinds kort gestart met motorrijlessen. Ik heb nu zo'n 21 jaar m'n B rijbewijs dus dat werd wel tijd. Vanochtend theorie-examen gedaan en gehaald dus die is vast in de pocket.
I have stability. The ability to stab.
Ik zit te kijken naar een sport tourer. Ik zal een mooi weer rijder worden. Dus als het ok weer is dan zal hij ook voor woon- werkverkeer gebruikt gaan worden. Cruise control lijkt me ook heerlijk. Gebruik ik in de auto echt heel veel dus lijkt me ook een goede aanvulling op te motor. Heb oa de Yamaha Tracer 900GT en de Kawasaki Ninja 1000SX op het oog maar ben nog aan het oriënteren en tzt maar eens beginnen met proefritjes of een keer huren om een dagje mee te rijden. Beide zijn sport tourers waar de Tracer meer richting tour gaat en de Kawasaki richting sport. Beide krijgen lovende reacties/reviews.noes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:35:
[...]
Welkom!
Welke motor je mee beginnen wil is helemaal aan jou. Oude motor is een leuk advies, maar wanneer 'mag' je dan naar een nieuwe? Als je budget er naar is, kan je gewoon een nieuwe rijden. De kans dat je m omgooit in het eerste jaar is wellicht wat groter, maar als jij het je kan veroorloven om die schade te dragen.. waarom niet? Je kan er ook valbeugels of valdoppen op zetten, daarmee kan je eventuele schade beperken.
Een nieuwe motor heeft meer rijhulpen (ABS, tractiecontrole, rijmodi) en is daarmee ook weer veiliger.
Wat voor type motoren overweeg je?
[ Voor 5% gewijzigd door 13art op 28-05-2021 19:46 ]
Leuk segment! Check dan vooral ook de BMW R1250RS eens, ik ben erg blij met de mijne.13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:43:
[...]
Ik zit te kijken naar een sport tourer. Ik zal een mooi weer rijder worden. Dus als het ok weer is dan zal hij ook voor woon- werkverkeer gebruikt gaan worden. Cruise control lijkt me ook heerlijk. Gebruik ik in de auto echt heel veel dus lijkt me ook een goede aanvulling op te motor. Heb oa de Yamaha Tracer 900GT en de Kawasaki Ninja 1000SX op het oog maar ben nog aan het oriënteren en tzt maar eens beginnen met proefritjes of een keer huren om een dagje mee te rijden.
Had van iemand gehoord dat de BMW's wel een stuk duurder zijn in het onderhoud, maar heb me daar nog niet in verdiept.noes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:45:
[...]
Leuk segment! Check dan vooral ook de BMW R1250RS eens, ik ben erg blij met de mijne.
Mooi ding! Met 18.000 euro well een stuk boven m'n budget vrees ik
[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 28-05-2021 19:52 ]
Kan mezelf nooit zo vinden in die ‘starten met een oude fiets’ argumenten. Super kut als je valt, nieuw of oud, maar gaat om je gezondheid. Koop wat je mooi vind, verzeker een jaartje of twee al risk indien nodig.13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:30:
Succes met alles behalen. Kijk inderdaad eens naar een tracer, of een goeie naked met mogelijkheid tot een goed schermpje zoals een MT.
It's dogged that does it
Tot nu toe niet echt gefocust op naked bikes, inderdaad oa vanwege het ontbreken van een scherm, maar die is dus naderhand er op te zetten. Ga me daar ook eens in verdiepen dit weekendSavageBrother schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:14:
[...]
Kan mezelf nooit zo vinden in die ‘starten met een oude fiets’ argumenten. Super kut als je valt, nieuw of oud, maar gaat om je gezondheid. Koop wat je mooi vind, verzeker een jaartje of twee al risk indien nodig.
Succes met alles behalen. Kijk inderdaad eens naar een tracer, of een goeie naked met mogelijkheid tot een goed schermpje zoals een MT.
Daarnaast laat ik de grote afschrijving in de eerste paar jaar graag aan iemand anders over
[ Voor 15% gewijzigd door Chakotay op 28-05-2021 20:51 ]
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
En vandaag de vette punten nog even bewezen toen er een boomstronk uitstak op een heel smal mountainbikepaadje, 4x2 & MSX tegen de vlakte, oprapen en verder (tot ik 50m verderop alsnog om moest draaien wegens een erg dikke boomstam)4x2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:24:
[...]
Mul zand en sporen zijn een probleem door de kleine wieltjes (en grondspeling als logisch gevolg), maar de grove noppen op de banden schelen wel enorm om jezelf ook daar uit te kunnen redden.
En het lage gewicht en de lage hoogte zijn wel handig als het mis gaat, oprapen is geen probleem en je valt nooit van heel erg hoog
Verder maar een klein stukje gereden, klein stukje TET rond Maarheeze/Budel (wat ik nog wist van de vorige poging) maar natuurlijk weer geen beeldmateriaal.
leeg
Grote kans dat het niets oplevert, maar valt natuurlijk te proberen voor die paar minuten moeite. Ik heb in ieder geval bezwaar gemaakt net, wegwezen met die selectieve afslutingen...
Je kan ook zn voorloper checken, de R1200RS, voorbeeld1, voorbeeld2.13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:46:
[...]
Had van iemand gehoord dat de BMW's wel een stuk duurder zijn in het onderhoud, maar heb me daar nog niet in verdiept.
Mooi ding! Met 18.000 euro well een stuk boven m'n budget vrees ik
Qua onderhoud is een BMW niet zo gek anders dan een andere motor. Sommige zaken zijn goedkoper: kleppenstellen bij een boxer (want zijn zo makkelijk bereikbaar), geen ketting (want cardan) en andere zaken weer wat kostbaarder (vooral onderdelen). Qua aanschaf zijn ze meestal wel wat kostbaarder, maar ik vind de afwerking ook wel erg hoog. BMWs, en vooral de boxers, staan wel weer bekend om hun lange levensduur, zo staat mijn RT (uit 2005) op 175.000 km en die stampt nog vrolijk door.
[ Voor 8% gewijzigd door noes op 28-05-2021 22:34 ]
Vanmiddag heb ik de motor van mijn vrouw opgehaald in de buurt van Groningen. Tijdens de terugreis van 2,5 uur viel mij op dat het vermogen niet zo veel is dan ik had verwacht. Net in huis checkte ik de RDW website of hij al was overgeschreven, en toen zag ik dat hij 25kw op kenteken staat. De motorzaak heeft hier niets over gezegd en stond niet bij de advertentie. Wat kan ik hieraan doen? Heb ‘m al een mail gestuurd, maar is zoiets eenvoudig terug te draaien?
Afhankelijk van de motor (welk merk, type en bouwjaar?) meestal wel goed te doen. Soms wordt een aanpassing gemaakt bij de inlaat, soms bij de gashendel, soms in de ECU.Bioflap schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:01:
Heren,
Vanmiddag heb ik de motor van mijn vrouw opgehaald in de buurt van Groningen. Tijdens de terugreis van 2,5 uur viel mij op dat het vermogen niet zo veel is dan ik had verwacht. Net in huis checkte ik de RDW website of hij al was overgeschreven, en toen zag ik dat hij 25kw op kenteken staat. De motorzaak heeft hier niets over gezegd en stond niet bij de advertentie. Wat kan ik hieraan doen? Heb ‘m al een mail gestuurd, maar is zoiets eenvoudig terug te draaien?
Is dit jullie niet opgevallen bij de proefrit?
Suzuki Gladius 650 uit 2010. Ik heb de proefrit gemaakt, maar niet hard doorgetrokken.noes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:19:
[...]
Afhankelijk van de motor (welk merk, type en bouwjaar?) meestal wel goed te doen. Soms wordt een aanpassing gemaakt bij de inlaat, soms bij de gashendel, soms in de ECU.
Is dit jullie niet opgevallen bij de proefrit?
Netjes op tijd voor je mid-life crisis13art schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:30:
Sinds kort gestart met motorrijlessen. Ik heb nu zo'n 21 jaar m'n B rijbewijs dus dat werd wel tijd
Meestal vrij simpel terug te draaien, laat je door een dealer informeren.Bioflap schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:01:
. . . 25kw op kenteken staat
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Mijn woon-werk is momenteel in stad, dus dat is 10 km heen en terug voor mij. En in de winter volstaat mijn ov welnoes schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:29:
[...]
No worries! Was gewoon benieuwd
[...]
Waar wil je deze 'pekelmotor' voor gaan inzetten? Voor woon-werk in de winter lijkt het me niet de beste keuze (windbescherming, houding, betrouwbaarheid etc).
De essentie was volgens mij: nieuwe rijder dus oude fiets, niet of iemand het wel of niet kan betalen.Chakotay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:50:
@SavageBrother dan moet je daar wel de middelen voor hebben natuurlijk... Voor wat ik meestal uit kan geven aan een motor kan je absoluut geen nieuwe kopen. Hooguit het soort budgetmodel waar al die moderne rijhulpen juist niet op zitten(Op ABS na, maar dat hebben veel occasions van een <5000 euro tegenwoordig ook al wel).
Daarnaast laat ik de grote afschrijving in de eerste paar jaar graag aan iemand anders over
En afschrijving, tja. Tijdje gezocht naar tweedehands Tenere 700. Ging €1000-€2000 af tov een nieuwe, maar dan stonden er al wel 10-20k km’s op. No thank you.
It's dogged that does it
Haha ja, onder het mom van, m'n midlifecrisis haal ik maar met 10 jaar naar voren, ben ik maar lessen gaan nemen

Grote kans dat het simpelweg de ECU omwisselen is, klusje van 5 minuten bij de dealer als ze er een hebben liggen. Ik heb een tijd terug een keer een Bandit van vergelijkbare leeftijd meegehad als leenmotor. Bij het inhalen van een vrachtwagen op de snelweg vroeg ik me af waarom het ding niet vooruit kwam... Gestopt bij een parkeerplaats, even onder het zadel gekeken en daar zat een grote 25 kW stickerBioflap schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:23:
[...]
Suzuki Gladius 650 uit 2010. Ik heb de proefrit gemaakt, maar niet hard doorgetrokken.
Wel erg vreemd dat het niet in de advertentie van de motor stond overigens... 25kW kan juist een meerwaarde hebben bij de verkoop, zeker als het netjes op kenteken staat.
Ja dat merkte ik gisteren dus ook op de snelweg. Het hield wel op bij 130/140. Hij staat netjes als 25kw op kenteken inderdaad, dus je zou ook verwachten dat je het gebruikt als verkoopreden.Chakotay schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:00:
[...]
Grote kans dat het simpelweg de ECU omwisselen is, klusje van 5 minuten bij de dealer als ze er een hebben liggen. Ik heb een tijd terug een keer een Bandit van vergelijkbare leeftijd meegehad als leenmotor. Bij het inhalen van een vrachtwagen op de snelweg vroeg ik me af waarom het ding niet vooruit kwam... Gestopt bij een parkeerplaats, even onder het zadel gekeken en daar zat een grote 25 kW stickerIk had ze gebeld, ben teruggereden en ze konden het zo omruilen.
Wel erg vreemd dat het niet in de advertentie van de motor stond overigens... 25kW kan juist een meerwaarde hebben bij de verkoop, zeker als het netjes op kenteken staat.
Op internet lees ik dat het inderdaad eenvoudig op te lossen is met een ECU. Zouden jullie hem op vol vermogen zetten en op papier 25kw laten? Mijn vrouw mag straks gewoon op een zware motor, maar weet niet of ze er een punt van maken
Wise enough to play the fool
Ja, vriend van mag er met zijn Porsche met race stand wel gewoon overheen maar ik met mijn standaard uitlaat op de motor nietChakotay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:03:
Een tijdje terug kwam hier al langs dat de Zuiderdijk tussen Hoorn en Enkhuizen een weekend-afsluiting voor motoren krijgt. Inmiddels heeft de MAG een kant en klaar bezwaarschift klaargezet. Documentje downloaden, naam e.d. invullen, en je kunt makkelijk via DigiD bezwaar maken bij het hoogheemraadschap.
Grote kans dat het niets oplevert, maar valt natuurlijk te proberen voor die paar minuten moeite. Ik heb in ieder geval bezwaar gemaakt net, wegwezen met die selectieve afslutingen...

Kansloze actie, morgenavond als we thuis zijn nog maar is een rondje in zijn Porsche dan over die dijk.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Dus het wordt geen pekelmotor maar gewoon een tweede motor? tja koop dan gewoon iets waar je van genieten gaatLockonstratos schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 23:57:
[...]
Mijn woon-werk is momenteel in stad, dus dat is 10 km heen en terug voor mij. En in de winter volstaat mijn ov welHouding e.d is geen probleem, ben supersport gewend, en de betrouwbaarheid is wel iets waar ik mixed dingen over lees.

Ja is ook kansloos. Mijn 550i maakt meer geluid dan mn R1200RT, en op t zelfde tempo is een auto ook heel wat gevaarlijker op een smalle weg dan een motor.charrel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:46:
[...]
Ja, vriend van mag er met zijn Porsche met race stand wel gewoon overheen maar ik met mijn standaard uitlaat op de motor niet![]()
Kansloze actie, morgenavond als we thuis zijn nog maar is een rondje in zijn Porsche dan over die dijk.
En dan hebben veel automobilisten op zo'n dijkje lekker de raampjes open, dak open (als t kan) en de stereo hard aan

Ik ben altijd op vrijdag vrij, ga ik er lekker elke vrijdag overheen, dan mag het namelijk opeens wel allemaal.
Uiteraard even dat bezwaar ingevuld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XjSxOhoClDBGuEJCpcULxVR1.jpg?f=user_large)
Lekker dagje gister!
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Ik snap het wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Exigence op 29-05-2021 12:40 ]
"Last" is altijd relatief heExigence schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:40:
Als het weekend veruit de meeste overlast is dan lijkt een selectieve afsluiting mij toch logisch? Die motorrijders die er op zaterdag en zondag overheen komen verplaatsen zich niet spontaan naar de woensdag, ergo: minder overlast.
Ik snap het wel.
Zo heb je in Groningen, het airport Eelde. Waarbij van de meldingen overlast, meer dan de helft van de meldingen, van 2 personen komt.
De overlast zit grotendeels ook gewoon bij mensen tussen hun oren. Door mijn straat rijdt regelmatig een BMW M5 veel te hard door de straat. Ik sluit de weg toch ook niet voor alle andere BMW's, danwel andere auto's?Exigence schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:40:
Als het weekend veruit de meeste overlast is dan lijkt een selectieve afsluiting mij toch logisch? Die motorrijders die er op zaterdag en zondag overheen komen verplaatsen zich niet spontaan naar de woensdag, ergo: minder overlast.
Ik snap het wel.
:strip_exif()/f/image/ra3zNwQrJw3kUQTMFKgvuKJZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister intermediate cursus gedaan bij Berrt. Het had natuurlijk al een week geregend, dus overal nat en modder, maar weer veel geleerd! Zeker een aanrader.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik zie de korting op de wegenbelasting graag tegemoet. Als ik op minder wegen mag rijden dan wil ik ook graag minder betalen.Exigence schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:40:
Ik snap het wel.
kneusteun schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Ik zie de korting op de wegenbelasting graag tegemoet. Als ik op minder wegen mag rijden dan wil ik ook graag minder betalen.
Minder auto's is meer beterNaboo schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:03:
[...]
De overlast zit grotendeels ook gewoon bij mensen tussen hun oren. Door mijn straat rijdt regelmatig een BMW M5 veel te hard door de straat. Ik sluit de weg toch ook niet voor alle andere BMW's, danwel andere auto's?
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
kneusteun schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:28:
[...]
Ik zie de korting op de wegenbelasting graag tegemoet. Als ik op minder wegen mag rijden dan wil ik ook graag minder betalen.
Ik snap beide reacties, maar dit is wel een probleem wat steeds groter word. Ik snap de punten aan beide zijden, maar ben ook voor een gelijke behandeling. Niet alleen tussen stille en luide motorrijders, maar ook tussen voertuigen.
Kijk naar Oostenrijk, die gewoon wegen afsluit voor alles wat meer dan 95dB produceert. Toppie, helemaal voor

Je moet niet vergeten dat naast het typische "Ducati met Termignoni" / "Yamaha met Yoshimura" / "BMW met Akrapovic" zonder db killer verhaal, ook alle fabrikanten hier kei-hard aan meedoen. Ze weten dondersgoed dat het geluid aanspreekt op emotie.
Ik kan iig zeggen dat BMW's fabrieks-af gemonteerde uitlaten elk jaar luider worden, ik weet niet of dit terug te zien is in de statistiek, maar sinds er een klep in de uitlaat zit voor "EURO-emissie-eisen", gaat deze wel toevallig rond bepaalde toerentallen open en dicht.
Ik kan me goed voorstellen dat de gemiddelde geluidsdruk, of wellicht de gemiddelde ervaring daarvan harder is gestegen dan simpelweg de prevalentie van open uitlaten.
En vind maar eens een stillere uitlaat dan stock!
Omdat ik offroad rij heb ik hier meer mee te maken, en de enige optie die ik nu heb is een Jekill & Hyde uitlaat van €1600 (!!) waarbij er een modus op zit met de klep permanent dicht die stiller is dan de standaard uitlaat. Maarja, €1600

Vandaar dat de MAG / LOOT / KNMV en vele andere partijen een nieuwe campagne zijn gestart (kwam ik via mijn motorclub die lid is van de LOOT achter): https://www.teluidisuit.nl/
Als het argument verkeersveiligheid is: maak er zo'n "fietsstraat" van, prima.
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 29-05-2021 20:31 ]
Nu weer brembo sc op geplakt, na een ritje is die verkleuring weg en het remt weer als een spreekwoordelijke tierelier.
In het begin waren die EBCs best prima. Dit valt me wel een beetje tegen eigenlijk.
Tevens eerste voorzichtige ritje van het jaar gedaan.
uhm, tevens eerste ritje
[ Voor 4% gewijzigd door steveman op 29-05-2021 20:29 ]
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Owhja, en die wegen in de Eiffel dan?418O2 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:29:
@_eLMo_ we hebben het over een promille aan weg waar je even niet op mag komen...
En gaat mijn TomTom me hier ook voor adviseren / omleiden?
Daar betaal je geen mrb voor_eLMo_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:30:
[...]
Owhja, en die wegen in de Eiffel dan?
En gaat mijn TomTom me hier ook voor adviseren / omleiden?
Ha, ziet er goed uit! Ik overweeg ook om de basic training daar eens te gaan doen later dit jaar, beviel goed dus?_eLMo_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:19:
[Afbeelding]
Gister intermediate cursus gedaan bij Berrt. Het had natuurlijk al een week geregend, dus overal nat en modder, maar weer veel geleerd! Zeker een aanrader.
@steveman hm, volgens mij heb ik dat op de GSX-R ook eens gehad, maar dan met Goldfren blokjes. Remblokken vervangen, paar rondjes industrieterrein gedaan om die dingen in te remmen, en de remschijf was helemaal blauw... Die had ik er ook maar snel weer onderuit gehaald.
Achteraf nog een paar keer getest door snel door te trekken en het kwam elke keer terug.
Nu moet ik zeggen er staat al 174K km op de teller, dus het kan wel dat er wat versleten geraakt natuurlijk.
@noes Hoe zit het eigenlijk kwa onderhoud met de RS, moet dit bij een dealer/specialist gebeuren (electronica toestanden, uitlezen dat soort van zaken), of kan dit nog bij een lokale kleine garagist? Hoop nog een tijdje met de Viffer te doen (toch tot 200K km) en dan zou zo'n RS misschien wel een optie kunnen worden als opvolger. Het huidige model spreekt mij wel aan en deze zijn er van ergens in 2019 als ik mij niet vergis.
Ik gebruik een aangepaste versie van deze (Belgisch recht, etc.)Kapotto schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:29:
Heb mijn motor (YZF-R6 uit 2005) te koop gezet omdat ik plaats te kort krijg in de garage. Hoe regelen jullie bij verkoop een proefrit (en bijbehorende risico op snelheidsboetes/evt. diefstal)?
Diefstal blijft wel een lastige, ik ken mensen die het volledige bedrag voor de motorfiets in onderpand vragen, maar dat is in de praktijk niet altijd zo makkelijk uit te voeren. Zeker de duurdere motorfietsen, dan ga ik niet met xxxx euro in mijn zak daar heen, maar schrijf ik het over als de koop door gaat.
JohYouk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:25:
Zou het kunnen dat mijn koppelingsplaten van mijn Viffer aan het verslijten zijn?
Nu moet ik zeggen er staat al 174K km op de teller, dus het kan wel dat er wat versleten geraakt natuurlijk.
Ja, dat is aannemelijk dat ze versleten zijn, dr zijn auto's die minder km's doen met een koppeling
Zijn ook vrij makkelijk te vervangen.
leeg
Ja beviel zeker goed. 1 maand geleden de basic gedaan. Let wel op dat Bert Duursma oud BMW dealer is, en je dus waarschijnlijk de enige niet BMW bentChakotay schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 23:18:
[...]
Ha, ziet er goed uit! Ik overweeg ook om de basic training daar eens te gaan doen later dit jaar, beviel goed dus?
[…]
Ik ben er specifiek heen gegaan omdat ze gewoon erg goed zijn in het begeleiden van beginners op te zware allroads, haha. Ik rijd vaak met een (ervaren) maat, maar die rijd lichtere motoren en ik liep tegen een paar dingen aan waar hij me niet kon helpen.
Zorg er tevens voor dat je ABS uitschakelbaar is.
Voor jouw wellicht overbodig, maar er wordt wel even ingegaan op (KTM/BMW/moderne) tractiecontrole / ABS / vering modussen.
Basic gaat vooral over goede houding (mega belangrijk), optrekken (en starten), afremmen (en stoppen), behendigheid op lage snelheid (rondjes / U bocht offroad, geulen rijden enzo).
Ondanks dat ik al wat allroad gereden heb vond ik basic een prettige aanvulling op mijn skills.
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 30-05-2021 08:58 ]
Done!Chakotay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:03:
Een tijdje terug kwam hier al langs dat de Zuiderdijk tussen Hoorn en Enkhuizen een weekend-afsluiting voor motoren krijgt. Inmiddels heeft de MAG een kant en klaar bezwaarschift klaargezet. Documentje downloaden, naam e.d. invullen, en je kunt makkelijk via DigiD bezwaar maken bij het hoogheemraadschap.
Ik begrijp ook gerust de bezwaren van de bewoner(s). Ik woon zelf in een winkelstraat waar bepaalde stereotypen (Gucci petje met bijbehorend tasje) in Mercedes AMG's, Audi S-varianten, en Doge Ram trucks met open pijpen de klinkers hier uit de straat racen.
Desalniettemin vind ik de maatregelen buitenproportioneel en is het ook een protest tegen de manier waarop het college dit er doorheen heeft gedrukt.
Heb ook bezwaar gemaakt, ik rijd hier ook wel eens voor een tochtje.Chakotay schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:03:
De reden dat ze dit doen is omdat motorrijders zich op deze wegen te vaak misdragen, en deze eikels verpesten het nu voor de rest. Er moet gewoon gehandhaaft worden op snelheid en geluid langs deze weg, niet een algehele afsluiting.
🇺🇦
Precies. Of ze er nou handhavers moeten neerzetten om dat verbod te controleren of diezelfde poppetjes er neer zetten voor handhaving van overlast....Nycrea schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Heb ook bezwaar gemaakt, ik rijd hier ook wel eens voor een tochtje.
De reden dat ze dit doen is omdat motorrijders zich op deze wegen te vaak misdragen, en deze eikels verpesten het nu voor de rest. Er moet gewoon gehandhaaft worden op snelheid en geluid langs deze weg, niet een algehele afsluiting.
Je hebt al korting op de wegenbelasting als motorrijdert...kneusteun schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:28:
[...]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Vele jaren te laat naar mijn idee. De MAG is altijd heel goed geweest in het zich profileren als club die opkomt voor 'die arme motorrijders', maar laten we elkaar geen mietje noemen: de klagers hebben gewoon gelijk. Er zijn gewoon heel veel (het is écht niet een kleine minderheid) die ofwel met een vreselijke blèrpijp rijden, ofwel graag dat ding in de begrenzer janken. Ik zit hier niet eens aan een dijkje, maar in Rotterdam Zuid aan een groot kruispunt (op 20 hoog nota bene) en af en toe vergaat het horen en zien je zelfs op die afstand. Ook auto's overigens, want die hoor je ook in de nacht hun races houden. Echt serieuze sportwagens die bv op de Wilhelinakade dragraces houden. Je zult dáár maar wonen...echt bij de wilde spinnen af. Of in de Witte de Withstraat, daar komen ze ook graag voorbij paraderen, tot grote ergernis van de mensen die daar lekker een biertje drinken op het terras. Je vraagt je af wat het doel is van die gasten, want mensen ergeren zich er alleen maar aan. Het is niet dat ze staan te klappen of bewonderend naar hun mooie auto/motor kijken. Het lijkt mij dan dus echt terreur. Of ze hebben een plaat voor hun kop van 1 meter dik._eLMo_ schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Vandaar dat de MAG / LOOT / KNMV en vele andere partijen een nieuwe campagne zijn gestart (kwam ik via mijn motorclub die lid is van de LOOT achter): https://www.teluidisuit.nl/
Maar het is dus een probleem dat (in ons geval) door de motorrijders is veroorzaakt. Als ik langszoem op de K16 horen zij mij niet eens denk ik, maar als er weer zo'n idioot Rossi Marquez gaat nadoen op de Lingedijk of een delegatie van de HOG langskomt, kan ik mij voorstellen dat de mensen zich ergeren. En we moeten ermee ophouden te doen alsof het 3x per dag is, want we wéten gewoon dat dat niet zo is. Het is ook niet slechts 3x per uur. De voorliefde van veel motorrijders om zich in grote groepen te bewegen zorgt er voor dat er soms een oorverdovende wolk motorgeluid langs komt. Dat is gewoon niet leuk. Klaar.
Ik ben ook geen voorstander van die afsluitingen, maar ik heb er wel begrip voor en het wordt tijd dat de motorrijders hun pijlen richten op de mensen die dit veroorzaken en niet op de klagers. Ga anders zelf eens langs een dijkje zitten op een mooie dag en turf het eens eerlijk af.
De tijd van de vermoorde onschuld spelen is al lang voorbij. Spreek elkaar erop aan, weiger mee te rijden met groepen als er zo'n gek tussen zit, en doe er ook zelf niet aan mee. Het doel van motorrijden is toch niet zoveel mogelijk geluid maken? We zijn toch geen kleuters meer?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Zeker niet. De lichtste gewichtscategorie voor auto's is 550 kg en bedraagt 30 euro per kwartaal (10 euro per maand) of ongeveer 0,018 euro per kilogram.mphilipp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:12:
[...]
Je hebt al korting op de wegenbelasting als motorrijdert...
Voor m'n motor (ca 230 kg) betaal ik 32 euro per kwartaal (10,67 per maand) ofwel 0,043 euro per kg. Ik zie niet echt in hoe je dat 'korting' kunt noemen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Dat is ook al zoiets. De politie wéét wanneer het gebeurt. Ze zouden regelmatiger verkeerscontroles moet opzetten om uitlaten te checken. Zet ergens een fuik op ofzo en test vaker. Je kunt nu in Nederland makkelijk rondrijden zonder db killer of met een blèrpijp. Niemand die zich erom bekommert. En iedereen wéét het; als ze naar Duitsland gaan, wordt ie er weer ingeschroefd. Want in Duitsland zijn ze wél streng en ze handhaven daar ook. Hoewel ik eigenlijk nog nooit pliesie daar gezien heb, maar dat is mijn ervaring.Nycrea schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:48:
[...]
Er moet gewoon gehandhaaft worden op snelheid en geluid langs deze weg, niet een algehele afsluiting.
Maar ja, de politie wordt ook kapot bezuinigd, dus die kunnen dat ook weer niet zomaar doen denk ik. Het lijkt een soort standaard beleid van onze overheid om zaken eerst maar volledig uit de klauwen te laten lopen en dán ineens met draconische maatregelen te komen. Ineens ben je dan een soort misdadiger, ook al werd je daarvoor geen strobreed in de weg gelegd. Dus de overheid zelf speelt ook een grote rol hierin, want het blijkt dat je het helemaal niet aan de burgers zelf kunt overlaten. Dus wat vaker contoleren dan alleen tijdens de TT.
Nou is de politie bv op de Wilhelminakade vaak aanwezig en spreekt die gasten met hun Lambo's die daar op de parkeerplaats achter Hotel NY staan aan. Maar als ze stilstaan doen ze niets verkeerd. Ze wachten geduldig tot de kit verdwenen is en dan gaan ze weer lekker dragracen.
Ja vergelijkt erg selectief. Vraag: hoeveel auto's zijn er van 550kg? En heb je ook gekeken wat de volgende categorie is? (hint: ik denk het niet).tdw schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:31:
[...]
Zeker niet. De lichtste gewichtscategorie voor auto's is 550 kg en bedraagt 30 euro per kwartaal (10 euro per maand) of ongeveer 0,018 euro per kilogram.
Voor m'n motor (ca 230 kg) betaal ik 32 euro per kwartaal (10,67 per maand) ofwel 0,043 euro per kg. Ik zie niet echt in hoe je dat 'korting' kunt noemen.
Even voor de duidelijkheid:
De laagste wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) betaal je in Noord Holland. Voor een motor betaal je daar nooit meer dan €30/kwartaal. Voor een auto tot 550kg €27. Daarna wordt het €35 to 650kg, €43 tot 750kg, €57 tot 850kg...see where this is going?
Ik gok een beetje dat een 'auto' van 550kg een soort invalidenvoertuig is. Ik heb een Seat Mii, en die weegt al meer, dus je moet wel een heel karig karretje hebben om daarin te vallen.
disclaimer: ik heb deze gegevens van Wegenbelasting.net.
Rotterdam is juist metingen aan het doen met microfoons om overlast gebieden in kaart te brengen. De eerste resultaten geven aan dat het om ongeveer 100 voertuigen gaat die vooral rondjes rijden. De volgende actie is controle op die routes en handhaven.mphilipp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Dat is ook al zoiets. De politie wéét wanneer het gebeurt. Ze zouden regelmatiger verkeerscontroles moet opzetten om uitlaten te checken. Zet ergens een fuik op ofzo en test vaker. Je kunt nu in Nederland makkelijk rondrijden zonder db killer of met een blèrpijp. Niemand die zich erom bekommert. En iedereen wéét het; als ze naar Duitsland gaan, wordt ie er weer ingeschroefd. Want in Duitsland zijn ze wél streng en ze handhaven daar ook. Hoewel ik eigenlijk nog nooit pliesie daar gezien heb, maar dat is mijn ervaring.
Maar ja, de politie wordt ook kapot bezuinigd, dus die kunnen dat ook weer niet zomaar doen denk ik. Het lijkt een soort standaard beleid van onze overheid om zaken eerst maar volledig uit de klauwen te laten lopen en dán ineens met draconische maatregelen te komen. Ineens ben je dan een soort misdadiger, ook al werd je daarvoor geen strobreed in de weg gelegd. Dus de overheid zelf speelt ook een grote rol hierin, want het blijkt dat je het helemaal niet aan de burgers zelf kunt overlaten. Dus wat vaker contoleren dan alleen tijdens de TT.
Nou is de politie bv op de Wilhelminakade vaak aanwezig en spreekt die gasten met hun Lambo's die daar op de parkeerplaats achter Hotel NY staan aan. Maar als ze stilstaan doen ze niets verkeerd. Ze wachten geduldig tot de kit verdwenen is en dan gaan ze weer lekker dragracen.
verkeersaso's Rotterdam
Awesome
Helaas wel en ik heb alles een paar maanden geleden al samengevat in een geweldig onleesbare grafiek (ik woon in Zuid-Holland):
Kosten per kg zijn hier uitgerekend per kwartaal
Ik heb in eerste instantie expres de laagste gewichtsklasse gepakt omdat daarbij de kosten per kg zo laag mogelijk uitvallen. Daarboven stijgen de kosten per kg alleen maar (zoals blijkt uit de grafiek).
Met andere woorden: op een gegeven moment kom je inderdaad op een punt dat de kosten per kg gelijk zijn. Dat punt bereik je pas bij auto's tot en met 1.350 kg. Tot die tijd betaal je met een motor meer per kg dan een auto.
[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 30-05-2021 12:36 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik weet het. Ik vraag mij af of het gaat werken. Die camera's staan op 1 plek. Gaan ze gewoon ergens anders races. Net als met een vaste flitskast zeg maar.A13X schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:35:
[...]
Rotterdam is juist metingen aan het doen met microfoons om overlast gebieden in kaart te brengen. De eerste resultaten geven aan dat het om ongeveer 100 voertuigen gaat die vooral rondjes rijden. De volgende actie is controle op die routes en handhaven.
Die racers zijn overigens ook niet de enigen. Er staan hier regelmatig een stel mafketels met hun motoren zinloos te gassen tot in de begrenzer. Niet dat dat de grootste overlastgevers zijn, maar blijkbaar lokt de lange rechte weg uit tot dat gedrag. Het zijn ook hele fijne dragstrips.
Geen idee hoe de grafiek is samengesteld, maar als ik boven de 550 kg al meer begin te betalen dan een motor, hoe kan dat bij jou pas bij 1350kg zijn? Ergens klopt er iets niet.tdw schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:35:
[...]
Met andere woorden: op een gegeven moment kom je inderdaad op een punt dat de kosten per kg gelijk zijn. Dat punt bereik je pas bij auto's tot en met 1.350 kg. Tot die tijd betaal je met een motor meer per kg dan een auto.
[edit]
Ik snap het al: jij kijkt naar prijs per kg, maar concreet betaal je met een auto altijd meer. En de hoogte van de wegenbelasting is niet alleen afhankelijk van het gewicht. Jouw grafiek is misleidend. Lijkt een beetje op statistiek, waarmee je vrijwel alles kunt aantonen.
[ Voor 21% gewijzigd door mphilipp op 30-05-2021 12:48 ]
Kosten per kilogram, niet 'kosten per maand'.mphilipp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:46:
[...]
Geen idee hoe de grafiek is samengesteld, maar als ik boven de 550 kg al meer begin te betalen dan een motor, hoe kan dat bij jou pas bij 1350kg zijn? Ergens klopt er iets niet.
~ James May
Volgens mij is dit gewoon een eerlijke 1 op 1 vergelijkingmphilipp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:46:
Ik snap het al: jij kijkt naar prijs per kg, maar concreet betaal je met een auto altijd meer. En de hoogte van de wegenbelasting is niet alleen afhankelijk van het gewicht. Jouw grafiek is misleidend. Lijkt een beetje op statistiek, waarmee je vrijwel alles kunt aantonen.
- benzineauto (niet CO2-zuinig) vs benzinemotor
- Beiden Zuid-Holland
Veel meer variabelen heb je in deze vergelijking niet. Als je diesel gaat vergelijken sla je de plank volledig mis.
Ja, met een auto betaal je in absolute zin meer. Echter in kosten per kilogram zeker niet, en dat is wel waar ons belastingstelsel hoofdzakelijk op gebaseerd is. Bovendien worden met motoren gemiddeld gezien minder kilometers gereden dan met auto's, dus de kosten per kilometer liggen wellicht bij de motor ook nog eens hoger dan met de auto (tot een bepaalde gewichtsklasse).
~ James May
Dus niet exclusief. De vergelijking auto/motor gaat op vele manieren mank door het veel lagere gewicht. Als je alles zo uitrekent is een motorfiets bv ook veel minder zuinig als een auto.tdw schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:55:
[...]
en dat is wel waar ons belastingstelsel hoofdzakelijk op gebaseerd is
Vertel, welke variabelen mis ik?mphilipp schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:21:
[...]
Dus niet exclusief. De vergelijking auto/motor gaat op vele manieren mank door het veel lagere gewicht. Als je alles zo uitrekent is een motorfiets bv ook veel minder zuinig als een auto.
~ James May
Ik laat het tegenwoordig allemaal bij Molenaar doen. Kan je namelijk ook zonder afspraak terecht als je de wielen los aanlevert, meestal is het dan wel binnen 24 uur gefixt. In het verleden ook veel bij Motorbanden Quickservice geweest in Bleiswijk, stukje verder vanuit Utrecht maar ook prima lui en prijzen.wd200 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:38:
Iemand nog een goed adresje regio utrecht om banden (Diablo rosso 4) te laten monteren
Kan iedereen, alleen de computer moet je even vertellen dat er onderhoud is gepleegd anders laat ie n waarschuwing zien. Kan misschien via een geheim menuutje, en anders met een odb kastje + computer. Weet niet of dat laatste door iedere universeel garage gedaan kan worden.Youk schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:25:
[..]
@noes Hoe zit het eigenlijk kwa onderhoud met de RS, moet dit bij een dealer/specialist gebeuren (electronica toestanden, uitlezen dat soort van zaken), of kan dit nog bij een lokale kleine garagist? Hoop nog een tijdje met de Viffer te doen (toch tot 200K km) en dan zou zo'n RS misschien wel een optie kunnen worden als opvolger. Het huidige model spreekt mij wel aan en deze zijn er van ergens in 2019 als ik mij niet vergis.
Zelf ga ik gewoon naar de dealer. Misschien niet de goedkoopste, maar service is goed en altijd kostenloos leenmotor mee.
Ik liet het eerder altijd doen bij Snel Motoren in Zeist, vorige keer zat hij in Utrecht bij MotoMonks in waar hij de benodigde gereedschappen niet had. Weet iemand waar hij nu zit aangezien hij niet meer bij MotoMonks in het pand zit?wd200 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:38:
Iemand nog een goed adresje regio utrecht om banden (Diablo rosso 4) te laten monteren
Typische gozer maar wel echt een vakman!
"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)
Wel lekker gereden, nergens tegen de vlakte gegaan en af en toe best blij geweest met een MSX en niet een zwaarder apparaat (diverse andere motoren tegengekomen, die het op sommige stukken best zwaar hadden)
Beetje jammer dat op de terugweg de halve elektra er mee op hield omdat er een knipperlichtdraadje kortsluiting maakte, maar goed, dat is ondertussen ook weer gemaakt.
En dit was net op het punt dat ik besloot terug naar huis te rijden:

En dit was (onder andere) de reden dat de MSX er niet schoner op is geworden

leeg
Het gedeelte dat een auto op 4 banden staat en een motor op 2. Gewicht wordt dus meer verdeeld =D
Denk niet dat dat lijdt tot minder wegslijtage tho
Wegslijtage is ook geen argument voor motorrijtuigenbelasting / houderschapsbelasting. Voor een zware aanhangwagen betaal je ook geen mrb.timpy007 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:49:
[...]
Het gedeelte dat een auto op 4 banden staat en een motor op 2. Gewicht wordt dus meer verdeeld =D
Denk niet dat dat lijdt tot minder wegslijtage tho
Ik dacht dat dat de complete reden was dat zwaardere auto's meer betalen; omdat ze de weg sneller verslijten?noes schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:27:
[...]
Wegslijtage is ook geen argument voor motorrijtuigenbelasting / houderschapsbelasting. Voor een zware aanhangwagen betaal je ook geen mrb.
Dat je voor een aanhanger niet hoeft te betalen vindt ik wat dat aangaat ook wat vreemd. Gezien je daarvoor in veel andere landen ook moet betalen
[ Voor 6% gewijzigd door timpy007 op 30-05-2021 17:37 ]
Nee, is gewoon gestaffeld en gewicht is een makkelijke verdeler. Slijtage heeft er niks mee te maken, het geld wordt ook niet uitgegeven aan wegen.timpy007 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:37:
[...]
Ik dacht dat dat de complete reden was dat zwaardere auto's meer betalen; omdat ze de weg sneller verslijten?
Dat je voor een aanhanger niet hoeft te betalen vindt ik wat dat aangaat ook wat vreemd. Gezien je daarvoor in veel andere landen ook moet betalen

:strip_exif()/f/image/JpzhiQj9Gm7POXHqCU2fx9PY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HHUDcMOdKNjgFXLimg63jId5.jpg?f=fotoalbum_large)
Voelde het achterwiel naar rechts wég schuiven richting de droge sloot (van een half metertje diep) terwijl het voorwiel al uiterst links op het bruggetje stond. Voor mezelf was er dus niets meer aan te houden doordat ik met m'n rechter been ook nergens meer 'grip' kon krijgen.... JUMP weg van de fiets, en dus ook de sloot in, maar dan wel zó dat 't ding niet boven op me kon landen.
Samen met een toevallige passant de brommer weer netjes terug op z'n bandjes gezet.... Én vervolgens weer lekker verder gegaan met de rit
@BlackLabel01 Die originele tank dop sluit verdacht goed af!! Er is 0.0L aan brandstof uit de tank gelopen.
Enige wat iets geleden had was het originele knipperlichtje rechtsachter, dat moest even terug in het rubber gedrukt worden, en m'n Zumo was met de volledige mount uit de rubbers (BMW Steun) getrokken dus die moest ik ook even terug drukken. Verder nog even een paar kilo zand achter het windscherm uit moeten graven, spiegels en handkap weer recht zetten en... Dat was 't dan wel weer

Nog 400Km tot de eerste (1000 Km) beurt
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-05-2021 23:09 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
leeg
Dit topic is gesloten.