Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 298 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.017.387 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

BastiaanN schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:58:
[..]

Ik les met (lage) wandelschoenen maar die geven eigenlijk maar minimale ondersteuning bij de enkels. Dus misschien is het toch wel verstandig om voor een paar goede laarzen te gaan, die ben ik op termijn toch wel nodig. Zit ik goed als ik gewoon een paar tourlaarzen haal die lekker zitten of zijn er nog meer dingen om goed op te letten?
Motorlaarzen gebruiken is wel zo verstandig: veel meer bescherming dan wandelschoenen op de enkels. Als je valt en je motor op je voet kan je zelfs op lage snelheid je enkel breken, of een stukje eraf.

Welk type laars maakt niet veel uit, maar als je nu al weet watvoor type motor je wil rijden kan je daar vast je laarzen op uitzoeken, bijv sport of offroad. Bedenk ook wanneer je wil gaan rijden, bijv woon werk hele jaar door kan je beter voor goretex of ander soortgelijke waterdichte laars gaan, alleen mooi weer is misschien een laars met veel ventilatie weer prettiger.

Ga vooral ook langs bij de motorkleding winkels, goede pasvorm is belangrijk. Niet alleen voor comfort, ook voor handling en veiligheid.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmyvw
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 21:53
Montaner schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:37:
Nieuwe Yamaha bestellingen pas in augustus geleverd ;( ..
Dat is alleen voor nieuwe MT's toch? Dealer zei dat tracers/tenere goed te leveren zijn binnen 4-5 weken. Komen uit Frankrijk volgens hun...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:07
Tenzij de onderdelen daarvoor weer uit Azië komen. Kan de assemblage nog wel hier zijn, maar zonder onderdelen houdt dat ook snel op.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:54:
Tenzij de onderdelen daarvoor weer uit Azië komen. Kan de assemblage nog wel hier zijn, maar zonder onderdelen houdt dat ook snel op.
Jouw XTZ onderdelen komen AFAIK 'gewoon' vanuit Schiphol-Rijk .... 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Klopt, anders zat ik nu nog te wachten. Maar als ze daar niet meer op voorraad waren geweest. :X

De eerste 150km zitten er al weer op. :D

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-10 16:41
En ze zitten eronder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irnkYXlDPd_OFVN1wxoxYBdR1dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrwYQjjpXh6NpttYNQaWAlXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBJjhPzffJD3m1uLq5lwex3jCp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TvKk3oafRkhrtJe52E7BLte.jpg?f=fotoalbum_large
noes schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:19:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar spaakvelgen zijn toch juist voor offroad? Of zijn je oude velgen tubed spaakvelgjes?
Klopt, beide sets zijn natuurlijk net zo geschikt om mee te offroaden. Het is meer dat ik wat agressievere banden wil om onverhard te rijden, en dat maakt ze natuurlijk weer minder geschikt voor de weg. Dus twee sets velgen. Compleet onnodig uiteindelijk, maar wel leuk :*)

@Will_M Thanks!

Moet er nog wel even achteraan mailen, de rechter remschijf van het voorwiel liep aan tegen de remklauw. Heb het uiteindelijk op een pikey-manier gefixed door twee sluitringetjes tussen de remklauw en de vork te doen waardoor hij weer netjes midden op de schijf zit. Maar het zou gewoon precies moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

_Apache_ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Jaa. Je gaat toch niet zeggen dat het voorbij is na 3 flessen spa. :/
Nee, maar wel na de slaapzak en de keuken van mijn campingset (dan zit ie vol kwa volume)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Ik les met (lage) wandelschoenen maar die geven eigenlijk maar minimale ondersteuning bij de enkels. Dus misschien is het toch wel verstandig om voor een paar goede laarzen te gaan, die ben ik op termijn toch wel nodig. Zit ik goed als ik gewoon een paar tourlaarzen haal die lekker zitten of zijn er nog meer dingen om goed op te letten?
Gewoon een paar goed zittende tourlaarzen kopen. Tenzij je nu al overweegt om op een racer of off-Road crosser te gaan rijden. Voor ‘normaal’ gebruik voldoen tourlaarzen prima.

En verder wat @noes zegt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Schaamteloze crosspost:
Een simpele werkbank voor in de garage om onderhoud te plegen aan m'n motor.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ilgKSRfl.jpg?1

En een begin van de gereedschapsverzameling.
Mooie Wera schroevendraaiers en een T-grip set met lange bits. Kan ik net wat meer kracht geven dan met normale schroevendraaiers.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lcbqS5jl.jpg

Geen idee of ik deze al gepost heb, maar showen kan nooit kwaad. :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VcQM3I3l.jpg

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:29

A13X

Dude

thijsco19 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:50:
Schaamteloze crosspost:
[Afbeelding]

En een begin van de gereedschapsverzameling.
Mooie Wera schroevendraaiers en een T-grip set met lange bits. Kan ik net wat meer kracht geven dan met normale schroevendraaiers.
[Afbeelding]

Geen idee of ik deze al gepost heb, maar showen kan nooit kwaad. :+
[Afbeelding]
Welke werkbank is dat? Ziet er netjes uit en niet te lomp (y)

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@A13X https://www.hbm-machines....houten-blad-en-achterwand
Inderdaad niet te groot.
Ik heb helaas maar beperkte ruimte, zeker met die lift erbij, dus zocht iets dat niet zo heel groot is.

Komt nog een plak erbij op die middenbalk, kan ik mooi nog extra spul kwijt.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
Gisteren de T7 opgehaald en de eerste 275km er op gezet, tussen de buien door. Geweldige fiets, rijdt heerlijk. Eenmaal rollend net zo licht als mn GSR. Stilstaand wel een bakbeest. Staat nog even in de stalling bij een vriend, tot we in juli verhuizen naar woning met berging. Wel proberen zsm de eerste 1000 er op te zetten, daarna vrij om te gaan :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dI2xfwZx9W3crokwCnQh05T--E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brmwBCJQKUMIhSnraJWGKB8G.jpg?f=fotoalbum_large

It's dogged that does it

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:32
Oefen ochtend en voormiddag voor de Dutch 1000:

Zeeland it was.. :+
Vertrek thuis 9:10 uur nog even wezen tanken.
Terug thuis 14:30 uur
Gereden kilometers 272km
5:20 minuten uit en thuis,
Gemiddeld 51km/u inclusief de 5 stops onderweg.
Oh ja en een keer ergens ff snel gestopt omdat het begon te regenen. Precies een afdakje waar ik en de Vespa onder konden staan. Nadat ik stopte begon het te plenzen, vervolgens te hagelen en 5 minuten later was het droog.
Ik had toen wel al mijn regenbroek aan getrokken en die heb ik maar aangehouden.

Eerste ongeveer 5 minuten, bij Alphen (NB) bij Het Zand beker koffie gedronken thermo shirt aan gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189630-600-x-450px-IMG_20210516_100040.jpg

2 de ook weer 5 minuten, een flink eind verder. Stoppen voor een open brug in Zeeland nabij bij Tholen (Bergsediepsluis).

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189630-600-x-800px-IMG_20210516_112830.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189630-600-x-450px-IMG_20210516_112737.jpg

3de stop 10 minuten paar boterhammen gegeten ten zuiden van Roosendaal

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189719-600-x-450px-IMG_20210516_120919.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189719-600-x-450px-IMG_20210516_124040.jpg

4de stop 5 minuten voor tanken (176,5 km gereden, 6,96 liter getankt = 1 L op 25,4km)
5de 10 minuutjes, snel een cola op een terrasje, eigenlijk omdat ik naar de plee moest.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621189718-600-x-450px-IMG_20210516_131658.jpg

Wat moet beter, telefoon houder rammount knop vervangen.
Op de Vespa is dat nu een bout met daarom heen flink wat rubber tape, tot een beun rammount bol gevormd :X
Daarmee zakt de telefoon naar beneden tijdens het rijden.
Er zit al zo een rammount knop aan de andere kant van het stuur voor de tomtom en op mijn Guzzi voor de telefoon houder.
Die van de Guzzi moet dus ff over naar de Vespa of ff een extra knop bestellen.

Reserve lampje gaat aan na 165km gereden te hebben.
Dan gaat er net geen 7 liter in, volgens het boekje is de tank 9,2 liter.
Met 1 op 25 gerekend is dus na 230 km de tank leeg.
Ik heb ooit meer op een tank gereden dus het ding moet zuiniger kunnen...:P
Hang er wel een klein flesje benzine aan voor de zekerheid, heb nog een Sigg fuel bottle van mijn brandertje, is toch weer 25 km extra rijden.
Misschien nog ergens zo een fles er bij regelen, dan heb ik 2 liter extra bij, is 50 km extra rijden.
Dan is 300 tussen tanken makkelijk mogelijk.
Maar van de andere kant het is wel goed zo, ergens rond de 200km gereden tanken en ik speel op op safe.

Voorvering beter afstellen, ding ramt nu echt te hard bij ribbels of bulten in de weg.
Te veel inbound denk dus.

Zorgen voor mogelijkheid tot drinken tijdens het rijden.
Of zo een rugzak waterzak ding of een bidon aan de tas haak onder/achter het stuur.

Verder niets te klagen eigenlijk.
Geen pijntjes of klachten.
Nou is 275km natuurlijk bij lange na geen 1000 maar een dagje met bijna 500 eb ik ook al eerder gedaan met de Vespa.
Dit was meer ff het ding zelf testen, de navigatie, mijn houding, mijn rug enz.
Ik behoorlijk wat klachten aan mijn rug dus dat kan wel eens een show stopper worden.. :o :|

Leuke route ook zo trouwens.
Naar zeeland en terug GPX op MRA

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 16-05-2021 20:31 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:04
@Bommes ga je die 1000 op de Vespa doen? En zo ja, waarom?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:57
@Bommes lekker bezig!

Ik heb dit weekend de stalen remleidingen op mijn Caponord gemonteerd. Het lijkt er alleen helaas op dat de fabrikant de fittingen er onder de verkeerde hoek aan gemonteerd heeft. Als ik de leidinging spanningvrij monteer komen de fittingen bij de pomp verkeerd om uit, ze wijzen naar boven ipv naar beneden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVEkT_T-8vGNNwL21WvCEYkt_zE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoDZMVOpug1N5sNHTSE4GrhK.jpg?f=fotoalbum_medium

Gaat opzich prima zodra de motor neutrale belasting heeft, maar als de voorvork maximaal uitgeveerd is zijn ze dan net te kort, waardoor het alsnog onder spanning staat.

Als ik de fittingen zo draai dat ze netjes naar beneden wijzen zijn de leidingen wel over de hele stuur- en veer-uitslag vrij. Ze zijn dan echter weel een beetje getordeerd waardoor er een krul in komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfujQ_u5jkSUcbGNH8vhU1t-DlE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCMZ62PfGimgqtk5F2KTERK6.jpg?f=fotoalbum_medium

Lijkt me ook niet ideaal... Morgen de winkel maar even bellen. Ondanks dat ze aangeven dat remleidingen op bestelling gemaakt worden en daarom niet geruild kunnen worden, lijkt dit me gewoon een productiefout.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Je kan de slangen niet omdraaien?

Soms of vaak (ik dacht dat het zou moeten kunnen) kan je ook de banjo aansluitingen draaien in de slangen.
Je zou dan met een waterpomptang het gekrompen deel vast moeten houden en dan de banjo aansluitingen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
@thijsco19 nee, de fittingen voor de remklauwen hebben een klein knikje van maar zo'n 10-20°, aan de pomp-kant 90°. Als ik die 90°-fitting aan de remklauw zet, dan gaat de slang daar recht naar achteren ipv omhoog, terwijl er recht boven de aansluiting op de remklauw een klem op de voorvork zit waar de leiding doorheen gaat.

De fittingen draaien heb ik nog niet geprobeerd, het leek me eigenlijk dat draaien niet meer kan zonder dat je kans krijgt op lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Chakotay schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:48:
@thijsco19
De fittingen draaien heb ik nog niet geprobeerd, het leek me eigenlijk dat draaien niet meer kan zonder dat je kans krijgt op lekkage.
Het is mij verteld dat het officieel zou moeten kunnen.
Ik heb het ook weleens met hydrauliekslangen moeten doen. Het is immers 'maar' een rubberen slang over een slangentule. Kan overigens ook zijn dat het zodanig vastzit dat draaien niet meer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
@thijsco19 het zijn wel staalomvlochten leidingen, ik kan me voorstellen dat die misschien wat minder meegeven dan de geheel rubberen leidingen.

Jij hebt echter al wel eerder Caponord-onderdelen in beweging gekregen waar mij dat niet lukte :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
VidaR-9 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:40:
@Bommes ga je die 1000 op de Vespa doen? En zo ja, waarom?
Jep, omdat de Guzzi op noppen staat en omdat het kan is hip on te zeggen toch?? :P

Nee zonder gekheid, dat van de Guzzi klopt dat zitten noppen onder dat vond ik zonde om die op te rijden voor zo iets.
En de Vespa is eigenlijk de meest comfortabele motor waar ik ooit op heb gereden.
Deze 5 uurtjes stap ik zo af, geen enkel pijntje, of wat dan ook.
Top ding dus. :+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 22:13
thijsco19 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:50:
Schaamteloze crosspost:
[Afbeelding]
Wauw, da’s een flinke flatscreen in je garage !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bommes schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:29:
Oefen ochtend en voormiddag voor de Dutch 1000:
Had ik al gezegd dat ik niet kan........
Toen ik de tijd er voor vrij had gemaakt wilde ik inschrijven en ....... VOL.....
Tja, sta je dan met je afstemmen en plannen, kruipen ze voor....
Zeeland it was.. :+
Vertrek thuis 9:10 uur nog even wezen tanken.
Terug thuis 14:30 uur
Gereden kilometers 272km
5:20 minuten uit en thuis,

2 de ook weer 5 minuten, een flink eind verder. Stoppen voor een open brug in Zeeland nabij bij Tholen (Bergsediepsluis).
Altijd leuk punt om de acceleratie van de fiets nog eens uit te proberen daar :+
3de stop 10 minuten paar boterhammen gegeten ten zuiden van Roosendaal
Rozenven, je had wel even een seintje kunnen geven
Leuke route ook zo trouwens.
Naar zeeland en terug GPX op MRA
Bekijkt deze nog even een keer.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:24

mphilipp

Romanes eunt domus

Als het maar motorlaazen zijn. Wandelschoenen zijn lekker stevig voor wandelen; absoluut niet geschikt om je enkel te beschermen bij een val. Dan slijt je in no time door het leer op de plek van je enkelbot en daarna begint ie aan je enkel te slijpen. Wandelschoenen (en ook legerkistjes) zijn daar niet voor gemaakt.

Pak gewoon een paar degelijke laarzen die lekker zitten en voldoende bescherming hebben op enkels, scheenbeen en uiteraard een schakelversteviging. Er zijn ook korte laarzen, die zijn uiteraard wat minder in de scheenbescherming, maar op zich zijn je voeten en enkels dan wel goed beschermd. Ik heb naast mijn Daytona laarzen ook een paar Revit Scout H2O, korte laarszen voor als ik met mijn motorjeans op pad ga. Fijne en stevige laarzen, ook geschikt om een stukje mee te wandelen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Dutch1000, ik was dus te laat met inschrijven :(
[edit]
mss gewoon gaan en bij een zekere Vespa aanhaken? :+

[ Voor 40% gewijzigd door botoo op 17-05-2021 01:28 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GooBall
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-08 13:02
botoo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 01:25:
Dutch1000, ik was dus te laat met inschrijven :(
[edit]
mss gewoon gaan en bij een zekere Vespa aanhaken? :+
Ik ook.... tijd voor een polonaise achter de Vespa..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
@mphilipp helder verhaal over laarzen en veiligheid.

Valt er ook iets te zeggen over ‘schakelgedrag’? Ik heb nu een paar lessen gehad op ouderwetse kisten en de instructeur begint te mopperen dat t geen kickstarter is O-) dat kan natuurlijk mijn gebrek aan vaardigheden zijn, maar misschien zijn kistjes iets te stijf om fatsoenlijk te schakelen.. hoe zit dat met motorlaarzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iemand hier toevallig ervaring met een BMW R nineT Scrambler? Heb deze al tijden op het oog en de aankoop gaat er nu toch echt van komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

4x2

lộn xộn quá

Als ze van HEL zijn kun je ze sowieso zonder problemen draaien, staat ook in de instructies.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:35
4x2 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 06:53:
[...]

Als ze van HEL zijn kun je ze sowieso zonder problemen draaien, staat ook in de instructies.
Die van Hel hebben normaal daarvoor een zeskant stuk op de slang nippel zitten zodat je er een sleutel op kan zetten. Die zie ik hier op de foto niet, dus ik zou even de reactie van de fabrikant afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Deze zijn van Goodridge, er zit inderdaad geen zeskant bij het geklemde stuk.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Chakotay
Wisten jullie al dat naast Triumph, Ducati nu ook een Tiger op de markt gebracht heeft?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/mnz42i5qejz61.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 12:33
Wat betreft de Dutch 1000, kunnen we er geen Tweakers 500 van maken ofzo?

Mijn vrouw is nu druk bezig met haar motorrijles. Ik wil in september met de Moto Guzzi naar Mandello (fabriek MG) vanwege het 100-jarig bestaan. Als het goed is, heeft ze dan een paar weken haar motorrijbewijs.

Naar mijn idee kan ze prima meerijden op een eigen motor. Hoe zien jullie dit? Ik kan voorop rijden en doe het rustig aan, en we zijn altijd met elkaar in contact (SENA). Mocht ze het echt spannend vinden rij je terug, en rijden we een stuk op de snelweg.

Doen of niet? Iemand ervaring met gelijk flinke stukken rijden als je net je rijbewijs hebt gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47

charrel

Cortisol4life..

MaZo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 06:24:
Iemand hier toevallig ervaring met een BMW R nineT Scrambler? Heb deze al tijden op het oog en de aankoop gaat er nu toch echt van komen.
Fijne machines met een leuk blok, het verloop is volgens mij wel hoog. Op het gs forum hebben een aantal mensen zich verkeken op de zithouding. De ergonomie lijkt wat minder op de langere stukken. Maar overwegend positieve berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bioflap schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:52:
Wat betreft de Dutch 1000, kunnen we er geen Tweakers 500 van maken ofzo?

Mijn vrouw is nu druk bezig met haar motorrijles. Ik wil in september met de Moto Guzzi naar Mandello (fabriek MG) vanwege het 100-jarig bestaan. Als het goed is, heeft ze dan een paar weken haar motorrijbewijs.

Naar mijn idee kan ze prima meerijden op een eigen motor. Hoe zien jullie dit? Ik kan voorop rijden en doe het rustig aan, en we zijn altijd met elkaar in contact (SENA). Mocht ze het echt spannend vinden rij je terug, en rijden we een stuk op de snelweg.

Doen of niet? Iemand ervaring met gelijk flinke stukken rijden als je net je rijbewijs hebt gehaald?
Vanuit Nederland naar Italië?

Heftig gelijk zo’n lange tocht. Ik heb ook iets vergelijkbaars gehad met mijn vriendin en dat ging goed met name door de coaching vis de intercom. Maar leuk vond ze het eerst niet. En volledig gesloopt na een dagje rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@Bioflap Mijn eerste serieuze rit was 700km snelweg naar Denemarken. Daarvoor had ik alleen maar korte ritjes (50km) rondom huis gemaakt. Het kan wel, maar ik was behoorlijk gesloopt aan het eind van de dag. De bedoeling was dat ik die dag Copenhagen zou halen maar 150km eerder heb ik een camping gezocht omdat ik geen energie meer had om verder te rijden.

Ik zou de dagafstanden niet te groot maken, en ruimte houden voor een rustdag. En vooral proberen een afwisselende route te rijden iedere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
ollie1965 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 00:02:
[...]

Had ik al gezegd dat ik niet kan........
Toen ik de tijd er voor vrij had gemaakt wilde ik inschrijven en ....... VOL.....
Tja, sta je dan met je afstemmen en plannen, kruipen ze voor....

[...]

Altijd leuk punt om de acceleratie van de fiets nog eens uit te proberen daar :+

[...]

Rozenven, je had wel even een seintje kunnen geven

[...]

Bekijkt deze nog even een keer.
Acceleratie, breek me de bek niet open. :X
Ergens weer terug in Eindhoven had ik zo een droeftoeter van een pakket bezorger naast me bij het stoplicht in een XL sprinter bus.
Licht gaat op groen en meneer geeft gas, en ja dan is mijn Vespa langzamer..
Aangekomen bij het volgende stoplicht was meneer nog aan het optrekken.
Ik was bij 80km/u af gehaakt maar hij schiet met nog een vele hogere snelheid zo door het rood van dat volgende licht heen. |:(
Maar hij had wel gewonnen.. !!1!EinZ!..

Vriend van een scooter met 22pk wint zo goed als alles.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:16

cooper_s1

MINI's rule

@thijsco19 nee, de fittingen voor de remklauwen hebben een klein knikje van maar zo'n 10-20°, aan de pomp-kant 90°. Als ik die 90°-fitting aan de remklauw zet, dan gaat de slang daar recht naar achteren ipv omhoog, terwijl er recht boven de aansluiting op de remklauw een klem op de voorvork zit waar de leiding doorheen gaat.

Om dit tegen te gaan had ik op mijn Suzuki remleidingen van hier gebruikt: https://www.venhill.co.uk/
Die hebben de banjo er mbv een schroefaansluiting aan de leidingen vast te zetten waardoor je nooit meer last hebt van dit gedoe.
Ik ga ze ook op mijn huidige motor nog monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 20:52
Bommes schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Acceleratie, breek me de bek niet open. :X
Ergens weer terug in Eindhoven had ik zo een droeftoeter van een pakket bezorger naast me bij het stoplicht in een XL sprinter bus.
Licht gaat op groen en meneer geeft gas, en ja dan is mijn Vespa langzamer..
Aangekomen bij het volgende stoplicht was meneer nog aan het optrekken.
Ik was bij 80km/u af gehaakt maar hij schiet met nog een vele hogere snelheid zo door het rood van dat volgende licht heen. |:(
Maar hij had wel gewonnen.. !!1!EinZ!..

Same hier, 81 pktjes in me "scootertje" haha, rij zelfs diverse motoren zoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
Een Vespa is helemaal geen scooter om mensen zoek te rijden, daar is het ding niet voor ontworpen.
Ik kan er een aardig stukje mee sturen en als de topsnelheden niet te ver over de 100 liggen kan ik gewoon mee komen met een groep motor rijders.
Maar acceleratie en top speed, nee dan haak ik af daar is het ding niet voor gemaakt en kan het ook gewoon niet een normale motor bijhouden.

Gaan we de heuvels en de bochtjes in dan is het een leuk ding om mee te sturen, dan doet het vermogen er niet zo veel meer toe en kan ik dus lekker mee komen.
De motorforum weekendjes dat ik met dat ding mee ben gegaan waren ook altijd wel lachen in dat opzicht.
Vaak was het vooraf gezeur dat ze niet wilde dat die trage scooter bij hun in het groepje zat.
Tot ik bij de 2de of 3de haarspeldbocht nog in de spiegel zat vast geplakt en ik bij wijze van spreken rondjes om de meeste rijders aan het draaien was.

Uit de oude doos..:
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621234806-500-x-486px-IMG_7732449796196.jpeg

En dan ook nog aan het einde van de dag gewoon fris en fruitig zonder zadelpijn op lamme polsen af te stappen. :+
Begrijp me niet verkeerd ik verklaar een Vespa niet heilig.
Een volwaardige (schakel) motor is een hele andere beleving maar een Vespa (of andere motor scooter) is niet per definiete een mindere motorfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:35
cooper_s1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Om dit tegen te gaan had ik op mijn Suzuki remleidingen van hier gebruikt: https://www.venhill.co.uk/
Die hebben de banjo er mbv een schroefaansluiting aan de leidingen vast te zetten waardoor je nooit meer last hebt van dit gedoe.
Ik ga ze ook op mijn huidige motor nog monteren.
Ik bestel mijn (Stahlflex) remleidingen altijd bij Melvin.de. Vaak goedkoper dan de andere jongens + banjo's die je kan verdraaien als het nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
Ik heb de leverancier net even gebeld, ondanks dat ze geperst zou zouden de fittingen van de Goodridge-leidingen ook draaibaar moeten zijn. Dat maar even proberen dan als het langer dan een uurtje droog word nog ergens deze week :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
Waaj schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:18:
@Bioflap Mijn eerste serieuze rit was 700km snelweg naar Denemarken. Daarvoor had ik alleen maar korte ritjes (50km) rondom huis gemaakt. Het kan wel, maar ik was behoorlijk gesloopt aan het eind van de dag. De bedoeling was dat ik die dag Copenhagen zou halen maar 150km eerder heb ik een camping gezocht omdat ik geen energie meer had om verder te rijden.

Ik zou de dagafstanden niet te groot maken, en ruimte houden voor een rustdag. En vooral proberen een afwisselende route te rijden iedere dag.
We gaan niet in één dag naar Italie, maar nemen daar een paar dagen voor. Idealiter in een dag of 4 naar Mandello (in de buurt van Como meer). Daar nog een beetje rondrijden en F1 Monza bijwonen, daarna weer rustig terug. Zeker dus niet veel KM op één dag.
Requiem19 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Vanuit Nederland naar Italië?

Heftig gelijk zo’n lange tocht. Ik heb ook iets vergelijkbaars gehad met mijn vriendin en dat ging goed met name door de coaching vis de intercom. Maar leuk vond ze het eerst niet. En volledig gesloopt na een dagje rijden...
Hoeveel KM heb je op één dag gereden? En wat vond je vriendin er achteraf van, een goed plan of had ze het niet moeten doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Bioflap op 17-05-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Bommes Is dat de JoopieGixxer die er staat? Aan de hoogte van het fotostandpunt te zien, is het Joopieboy die de foto zelfs heeft gemaakt denk ik? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:25:
[...]

Ik denk dat jij op jouw Vespa sneller weg bent dan ik met mijn 58 hobbelpaardjes hoor :P En al helemaal als het bochtiger gaat worden :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
DrivinUCrazy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:39:
@Bommes Is dat de JoopieGixxer die er staat? Aan de hoogte van het fotostandpunt te zien, is het Joopieboy die de foto zelfs heeft gemaakt denk ik? :+
Nee dit was een andere gast ongeveer net zo groot als Joopie..bijna net zo gek ook.. :P
Bioflap schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:37:
[...]

We gaan niet in één dag naar Italie, maar nemen daar een paar dagen voor. Idealiter in een dag of 4 naar Mandello (in de buurt van Como meer). Daar nog een beetje rondrijden en F1 Monza bijwonen, daarna weer rustig terug. Zeker dus niet veel KM op één dag.

[...]

Hoeveel KM heb je op één dag gereden? En wat vond je vriendin er achteraf van, een goed plan of had ze het niet moeten doen?
Als je interesse hebt ik heb nog wel een toffe route die kant op.
Afgelopen zomer gereden met mijn nieuwe Guzzi.
Mix van snelweg en binnen door goed te doen om in 3 dagen in Mandello te staan.
Ik weet niet waar je vandaan komt, is dit Groningen dan is het misschien wat veel van het goede zoals ik de route heb.
Als de dagen in het zadel te lang zijn kun je wel het een en ander aan passen en het over 4 dagen uitsmeren.
Dag 1: 740km, Eindhoven - Port (FR)
Dag 2: 370km Port (FR) - Sussa (IT)
Dag 3 ben ik gewoon over de snelweg naar Mandello gereden, ik was wat moe en heb dus gewoon lekker rustig aan gedaan. Beetje met 100km/u die kant op gereden na het ontbijt. Nog voor de lunch lag ik in het Como meer te dobberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621238141-300-x-452px-IMG_20200709_120510496%20(Small).jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 08:25
Mag zo'n plaatje vervolgens onder een spoileralert, @Bommes? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bioflap schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:37:
[...]

[...]

We begonnen met ongeveer 250 - 300km op een dag. Achteraf gezien had ze liever wat vaker in Nederland gereden en dan langzaam opbouwen qua tijd en afstand.

Wij konden toen (2018) helaas niet anders, omdat we een strakke planning hadden voor een lange motorreis (8 maanden). Mijn vriendin bleek echter geen natuurtalent op de motor en mocht van haar instructeur pas in april afreiden, terwijl wij 1 juni vertrokken en we in de tussentijd nog duizend dingen moesten regelen.

Na ongeveer 1 maand waren de zenuwen er vanaf. Maar de eerste dagen was het allemaal erg paniekerig en gestresst. Hangt natuurlijk ook voor groot deel af van hoeveel aanleg je vriendin heeft en hoe angstig ze wel/niet is op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
Chakotay schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:10:
Deze zijn van Goodridge, er zit inderdaad geen zeskant bij het geklemde stuk.
Waterpomp tang gebruiken dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
Jolke schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:57:
Mag zo'n plaatje vervolgens onder een spoileralert, @Bommes? :+
Ik heb toch een zwembroek aan.. ben jij al zo snel van slag?
Te lang tussen de Duitsers gezeten zeker, je begint wat van hun gedrag over te nemen.. :P :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jolke
Heheh, het ging ook niet om je zwembroek, maar om je hoofd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLabel01
Bommes schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:00:
[...]

Jep, omdat de Guzzi op noppen staat en omdat het kan is hip on te zeggen toch?? :P

Nee zonder gekheid, dat van de Guzzi klopt dat zitten noppen onder dat vond ik zonde om die op te rijden voor zo iets.
En de Vespa is eigenlijk de meest comfortabele motor waar ik ooit op heb gereden.
Deze 5 uurtjes stap ik zo af, geen enkel pijntje, of wat dan ook.
Top ding dus. :+
Vraagje...

Welke noppen heb je onder je Moto Guzzi liggen? En, ook wel belangrijk, ben je er tevreden over? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
@BlackLabel01 Bridgestone Adventurecross AX41.
Het zijn mijn eerste 50/50 banden dus heb ik niet echt een goed vergelijk maar tot nu toe ben ik erg tevreden.
Zelfs wat heftigere modder komen ze nog goed door heen.
Ook het normale sturen op het asfalt gaat nog erg goed :+
Na wat tests gelezen te hebben kwamen ze ongeveer gelijk als de alom geprezen TKC 80's maar dan wat moderner.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/05/1621243623-350-x-467px-InkedIMG_20210115_142639_LI.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 17-05-2021 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik zou het wel een beetje opbouwen. Probeer op zijn minst een paar dagen in Nederland te rijden. Tot nu toe heeft ze alleen maar een uurtje achter elkaar gereden, en het kost je in het begin veel meer concentratie enzo.
Plan dan liever een paar toertjes in Nederland in zodat ze rustig aan kan wennen. Eerst een van een uur of 3 en kijken hoe dat gaat. Daarna weer verder, afhankelijk van het resultaat. Dan een keer een hele dag.
Het hangt er ook vanaf wat voor rit het is. Snelweg is misschien minder inspannend, maar wel weer saaier. En vergeet niet dat ze in het buitenland soms een beetje anders rijden dan in Nederland. In Italië had ik vaak dat gasten heel dicht achter je gaan rijden op de snelweg. Nu weet ik daar wel raad mee, maar een beginner kan er erg nerveus van worden.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Heeft je vrouw al lang haar autorijbewijs en lange stukken met de auto gereden? Ervaring op de weg maakt het wel wat makkelijker. Doe tevoren een rondje IJsselmeer o.i.d. over een kronkelroute zodat je 6+ uur in het zadel zit en laat haar dan beslissen of ze zelf naar Italie wilt rijden. Ik zou het iig niet in één ruk willen doen, een uurtje of 6-8 per dag lijkt me wel zo prettig.
[edit]
/spuit 11 :+

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bioflap
botoo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Heeft je vrouw al lang haar autorijbewijs en lange stukken met de auto gereden? Ervaring op de weg maakt het wel wat makkelijker. Doe tevoren een rondje IJsselmeer o.i.d. over een kronkelroute zodat je 6+ uur in het zadel zit en laat haar dan beslissen of ze zelf naar Italie wilt rijden. Ik zou het iig niet in één ruk willen doen, een uurtje of 6-8 per dag lijkt me wel zo prettig.
[edit]
/spuit 11 :+
mphilipp schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Ik zou het wel een beetje opbouwen. Probeer op zijn minst een paar dagen in Nederland te rijden. Tot nu toe heeft ze alleen maar een uurtje achter elkaar gereden, en het kost je in het begin veel meer concentratie enzo.
Plan dan liever een paar toertjes in Nederland in zodat ze rustig aan kan wennen. Eerst een van een uur of 3 en kijken hoe dat gaat. Daarna weer verder, afhankelijk van het resultaat. Dan een keer een hele dag.
Het hangt er ook vanaf wat voor rit het is. Snelweg is misschien minder inspannend, maar wel weer saaier. En vergeet niet dat ze in het buitenland soms een beetje anders rijden dan in Nederland. In Italië had ik vaak dat gasten heel dicht achter je gaan rijden op de snelweg. Nu weet ik daar wel raad mee, maar een beginner kan er erg nerveus van worden.
Bommes schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Nee dit was een andere gast ongeveer net zo groot als Joopie..bijna net zo gek ook.. :P

[...]

Als je interesse hebt ik heb nog wel een toffe route die kant op.
Afgelopen zomer gereden met mijn nieuwe Guzzi.
Mix van snelweg en binnen door goed te doen om in 3 dagen in Mandello te staan.
Ik weet niet waar je vandaan komt, is dit Groningen dan is het misschien wat veel van het goede zoals ik de route heb.
Als de dagen in het zadel te lang zijn kun je wel het een en ander aan passen en het over 4 dagen uitsmeren.
Dag 1: 740km, Eindhoven - Port (FR)
Dag 2: 370km Port (FR) - Sussa (IT)
Dag 3 ben ik gewoon over de snelweg naar Mandello gereden, ik was wat moe en heb dus gewoon lekker rustig aan gedaan. Beetje met 100km/u die kant op gereden na het ontbijt. Nog voor de lunch lag ik in het Como meer te dobberen.

[Afbeelding]
Ze heeft nu een jaar of 5 haar autorijbewijs, en rijdt met 2 vingers in de neus naar Italië of door 't centrum van Amsterdam. Ze is dan ook een van de weinige mensen waar ik rustig bij in de auto zit :+

Op de motor is ze tot nu toe erg laidback. Ze heeft al jaren achterop gezeten, en ze heeft gelukkig gevoel voor de motor/koppeling.

Het plan is om echt rustig aan die kant op te rijden. dus max een uurtje of 3/4 per dag, met voldoende pauzes. We hebben voor die tijd ongeveer een maand om in NL te rijden, dus dat wordt inderdaad een rondje ijsselmeer.

Bedankt voor alle feedback en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 09:48
In het pinksterweekend hoop ik met een maatje zo'n 4 dagen de Ardennen / Luxemburg te gaan verkennen op de motor.
Nog even afhankelijk van de weersverwachting, als het 4 dagen regen wordt dan gaan we een andere keer.
Heeft iemand nog suggesties voor mooie routes in die regio?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
Kom maar op @DrivinUCrazy. :)
Scroll even door dit topic, @The1WhoKnockz. Keyword Luxemburg. Persoonlijk vind ik dat je geen verkeerde routes kunt nemen in het noorden. Dus vanaf de grens bij Weiswampach tot aan Ettelbruck in het midden van Lux, naar het oosten tot Echternach en het westen Esch-sur-Sûre. Dan heb je genoeg routes voor een lang weekend.
Camping(s) in Luxemburg zijn open voor zover ik kon zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackLabel01
@Bommes Dank je! Had die nog helemaal niet in overweging genomen, ik ga eens kijken. Mooi profiel ook wel, het oog wil ook wat. Zat zelf in de Mitas hoek wat te zoeken, die zijn in elk geval vriendelijk voor de portemonnee :P TKC80 hoor ik ook goede dingen over, maar die schijnen zo snel te slijten, dat is ook weer zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
@BlackLabel01 de wat meer off-road gerichte banden die ook op het asfalt toch wel goed presteren zijn vaak van erg zacht rubber.
Dat slijt altijd behoorlijk, 6 a 7 duizend kilometer is vrij normaal voor een achterbandje op een forse all-road machine.

Ik wil nu nog eens gaan kijken naar een setje goede bandenlichters zodat ik thuis maar ook onderweg zelf uit de voeten kan.
Thuis om de "weg bandjes" er op te draaien en onderweg om eventuele lekke banden te repareren.
Banden lepels heb ik wel al maar ik wil eigenlijk zo een setje van die Beadpro lepels halen.
https://www.dirtbikebitz....CtmcUZZgE5phoC3tkQAvD_BwE

[ Voor 53% gewijzigd door Bommes op 17-05-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 16:36
@BlackLabel01 Heb zelf net de Shinko 804/805 combi besteld. Zou even goed zijn als TKC80 alleen iets minder snel slijten.

Mn vrouw rijd naar tevredenheid met de Bridgestones die Bommes ook heeft, alleen deze zouden net als de TKC80 ook erg snel slijten op de iets zwaardere all road (ktm 990 in mijn geval)

Mitas heb ik ook naar gekeken alleen de Dakar versies die langer meegaan zijn blijkbaar enorm stijf en ik zag dat niet zo zitten als ik langs de kant van de weg een binnenbandje moet vervangen ergens in de middle of nowhere.

Dus ik hoop dat de Shinko een goede keuze is :)

[ Voor 24% gewijzigd door roda_djavulen op 17-05-2021 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Tkc80 niets dan liefde 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

The1WhoKnockz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:00:
In het pinksterweekend hoop ik met een maatje zo'n 4 dagen de Ardennen / Luxemburg te gaan verkennen op de motor.
Nog even afhankelijk van de weersverwachting, als het 4 dagen regen wordt dan gaan we een andere keer.
Geen idee hoe ver je wil gaan rijden, maar de Vogezen is ook een mooi gebied. Maar dan moet je wel een beetje geluk hebben met het weer.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:25
The1WhoKnockz schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:00:
Eens met @Jolke hierboven :)
Het noorden, oosten en westen van Lux is prachtig, daar rij je nooit verkeerd.

Tip: als het ergens regent, rij door, ga niet ergens staan schuilen / wachten, want de kans is groot dat de bui blijft 'hangen'. Ik heb meer dan eens gehad dat we constante regen hadden bij de herberg/hotel maar na 5 minuten rijden heerlijk in de zon reden en de hele dag goed weer hadden.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

roda_djavulen schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:05:
Mitas heb ik ook naar gekeken alleen de Dakar versies die langer meegaan zijn blijkbaar enorm stijf en ik zag dat niet zo zitten als ik langs de kant van de weg een binnenbandje moet vervangen ergens in de middle of nowhere.
Op onze trip naar Gambia hadden we originel (matig gebruikte) Michelin Dakar banden gescoord. Die zouden superstijf zijn. Daardoor rijd je ze ook minder snel lek. Maar toch hadden een aantal van ons een soort aantrekkingskracht voor rotzooi waardoor er toch een aantal lekke banden optreden.
De jongens die bij ons veel banden wisselden deden dat zonder fancy spullen. Gewoon een set lange lepels en dat was het. Ze waren er erg behendig in. Ik ben zelf geen expert en heb hooguit 45 jaar geleden ooit een fietsband geplakt, maar ik zou zeggen dat het dus een kwestie van techniek (en ervaring) is. Misschien helpen die fancy tools, maar ik denk dat ze voornamelijk duur zijn. Ik kan het zelf niet, dus ik kan niemand vertellen hoe ze dat deden, maar het zag er best makkelijk uit. Ik geloof alleen niet dat je je zondagse velgen moest laten doen... :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:19

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Had vandaag wel een erg leuke home office locatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO8Bgtn5Tnb3Xd3lA-tNG4BmoDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDLhGxlp4DryrzVi4N4ni4B3.jpg?f=fotoalbum_large

En heb nu een nieuwe achterband. Gelijk een nieuwe look 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmWsxOwWmRvZLfiSoSDaZmajmuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UY6E4OUgjxr3IlHR8D3oPui4.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chakotay
Stuk beter zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZGHeDQT7Ee0GlFZwnIJWbRZj0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ku21JyLfD2qMfuIExKp31La9.jpg?f=user_large

*O*

Ze waren inderdaad draaibaar zonder dat het voelde alsof er iets geforceerd werd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:20

the mod man

iets van beeldmaker

Over een kleine maand mag ik mij hier hopelijk officieel melden 11 juni praktijk examen namelijk.

Ondertussen logischerwijs langzaam aan het kijken welke motor ik zou willen en kunnen aanschaffen. Tot nu toe vooral op looks gesorteerd als ik een motor zie langs rijden. Het lijkt erop dat een naked bike het mij het meest trekt.

Nu bedacht ik mij dat ik jaren geleden wel eens in dit topic zat te lurken en op hier op tweakers over het algemeen erg veel goede kennis aanwezig is en we elkaar hier graag de goede kant op helpen.

Na een goed gesprek met notabene m'n kapper vandaag heb ik al wat goede eerste tips opgedaan. Kijk niet naar motoren met meer dan 60-70 pk voor een eerste motor. Ik vertelde dat ik vandaag een kawasaki z900 zag staan en deze erg mooi vond (puur op looks). Toen werd er wel even bedenkelijk gekeken :+

Maar goed dat is les 1 dan maar, niet alles wat mooi is is realistisch als eerste motor.

Ik weet dus helemaal niks van motoren af, en zou niet weten waar ik moet beginnen met kijken. het word sws een 2de hands motor (tenzij jullie iets anders vinden) vanwege de kosten en als ik een schuiver maak ik niet een gloednieuwe motor beschadig.

Ik zoek absoluut geen race monster maar ook geen luie tourer. Ik ben 29 (nog een paar weken) en wil de motor ook kunnen inzetten voor woon werk verkeer. Ik werk als freelancer door het hele land maar heb ook een auto.

Een naked bike zoals de kawasaki z900 vind ik het mooist ogen tot nu toe, het hoeft echt niet te sportief.
Veiligheid en betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk. Zaken als ABS zijn vereist en een onbetrouwbaar merk/model wil ik niet.

Uiteraard kijk ik nu naar motoren die een beetje op de kawasaki lijken maar dan met wat minder vermogen. Zoals de Z650 maar dan kijk ik nog steeds als een beginneling naar de looks en verder niks.

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten / zoeken. Onmisbare tips en goeie dingen om mee te beginnen om te oriënteren en zoeken. Ik weet dat got O+ een flink portie eigen research verwacht en dit miss niet voldoende is

I can't wait to shoot!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
gewoon rijden en "voelen" wat je het tofst vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22
@the mod man KTM duke 390?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dier
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:18
the mod man schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:18:
Over een kleine maand mag ik mij hier hopelijk officieel melden 11 juni praktijk examen namelijk.

Ondertussen logischerwijs langzaam aan het kijken welke motor ik zou willen en kunnen aanschaffen. Tot nu toe vooral op looks gesorteerd als ik een motor zie langs rijden. Het lijkt erop dat een naked bike het mij het meest trekt.

Nu bedacht ik mij dat ik jaren geleden wel eens in dit topic zat te lurken en op hier op tweakers over het algemeen erg veel goede kennis aanwezig is en we elkaar hier graag de goede kant op helpen.

Na een goed gesprek met notabene m'n kapper vandaag heb ik al wat goede eerste tips opgedaan. Kijk niet naar motoren met meer dan 60-70 pk voor een eerste motor. Ik vertelde dat ik vandaag een kawasaki z900 zag staan en deze erg mooi vond (puur op looks). Toen werd er wel even bedenkelijk gekeken :+

Maar goed dat is les 1 dan maar, niet alles wat mooi is is realistisch als eerste motor.

Ik weet dus helemaal niks van motoren af, en zou niet weten waar ik moet beginnen met kijken. het word sws een 2de hands motor (tenzij jullie iets anders vinden) vanwege de kosten en als ik een schuiver maak ik niet een gloednieuwe motor beschadig.

Ik zoek absoluut geen race monster maar ook geen luie tourer. Ik ben 29 (nog een paar weken) en wil de motor ook kunnen inzetten voor woon werk verkeer. Ik werk als freelancer door het hele land maar heb ook een auto.

Een naked bike zoals de kawasaki z900 vind ik het mooist ogen tot nu toe, het hoeft echt niet te sportief.
Veiligheid en betrouwbaarheid vind ik erg belangrijk. Zaken als ABS zijn vereist en een onbetrouwbaar merk/model wil ik niet.

Uiteraard kijk ik nu naar motoren die een beetje op de kawasaki lijken maar dan met wat minder vermogen. Zoals de Z650 maar dan kijk ik nog steeds als een beginneling naar de looks en verder niks.

Wat zijn de dingen waar ik op moet letten / zoeken. Onmisbare tips en goeie dingen om mee te beginnen om te oriënteren en zoeken. Ik weet dat got O+ een flink portie eigen research verwacht en dit miss niet voldoende is
Ik lees en hoor vaak dat mensen aanraden om voor een eerste motor naar lager vermogen te kijken. Ik denk dat het erg sterk afhangt van hoe verantwoord je zelf de motor op stapt. Tuurlijk zullen er extremen zijn, maar ik vind het zelf moeilijk te geloven dat je een power to weight ratio van, bijvoorbeeld, 70pk op 200kg wel onder controle kan houden en een 130pk op 200kg dan ineens niet. 70:200 is al genoeg vermogen, zoals de verhoudingen bij motorrijden eigenlijk altijd wel een beetje zijn.

Als je voelt dat je impulsen niet kun temmen, beperk jezelf dan in vermogen. Als je wel verantwoord rijdt en jezelf de tijd gunt om je motor - ongeacht vermogen - te leren kennen, zie ik echt niet in waarom je niet op een motor kan stappen die je aanspreekt. Ook als dat dan betekent dat je dan wat extra paarden tot je beschikking hebt, je kan ze altijd op stal laten staan tot je weet hoe je kan sturen.

Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat mijn input wellicht niet geheel objectief is: ik ben begonnen op een zx-9r uit 1998. Ik rij nu een R1 uit 2004. Allebei genoeg power om brokken te maken, maar ik heb mezelf de tijd gegeven om ze te leren kennen. Ik doe voorzichtig en ik geniet niet alleen van het rijden, maar juist ook heel veel van de uitstraling van m'n R1. Het oog wil in mijn geval ook wat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

@the mod man ik geef @dier helemaal gelijk. Je kan op alles beginnen als je jezelf maar kent. Zelf begonnen op een S1000RR met 197pk. Leef nog en geen brokken mee gemaakt.

Z900 lijkt me niet te extreem, probeer m gewoon eens!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

noes schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 00:17:
@the mod man ik geef @dier helemaal gelijk. Je kan op alles beginnen als je jezelf maar kent. Zelf begonnen op een S1000RR met 197pk. Leef nog en geen brokken mee gemaakt.

Z900 lijkt me niet te extreem, probeer m gewoon eens!
Was dat geen fireblade? :D

Maar eens met beide, ik heb mij redelijk onbezonnen gedragen op een cbr600f uit '94......met een 25kW kit erin...

Als je je niet kunt beheersen is het al snel teveel vermogen. Ben je nog onwennig blijf dan bij de oude (pre 2000) 1000cc ish supersport uit de buurt. Die zijn of log of onvoorspelbaar of beide, frames waren nog wel eens flexibel en vermogen kwam met gewicht.

Maar met iets als een fazer 1000/fz1 kun je heel rustig rijden. Dat verschilt echt van motor tot motor wat voor karakter dat ze hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door A13X op 18-05-2021 00:23 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Veel 'beginnersmotoren' zaten een paar jaar geleden gewoon rond de 100pk. Honda CB600F, GSR600, FZ6.

Daarmee kun je rustig rijden, en gaandeweg ga je steeds hoger in de toeren en raak je er nog niet direct op uitgekeken. Een Z750/800/900, hoeveel verschilt die daarvan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Booyaa
  • Niet online
Is het tegenwoordig een ding dat de 'jeugd' een roofboxer helm draagt terwijl ze op een scooter rijden die minder waard is dan de helm zelf?

Ik begin er steeds meer te zien hier in Groningen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Booyaa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:20:
Is het tegenwoordig een ding dat de 'jeugd' een roofboxer helm draagt terwijl ze op een scooter rijden die minder waard is dan de helm zelf?

Ik vind het wel praktisch. Iedereen die rijd met zo'n helm rijd gegarandeerd als een idioot, kan ik er mooi ver weg van blijven.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:59

Secsytime

Automagisch

Booyaa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:20:

Klopt zie ze steeds meer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Je zal uiteindelijk altijd moeten proefrijden en kijken hoe de motor voelt. Niks mis met een Z650, wil je een goedkopere motor dan heb je de Z750 en 800 nog als voorlopers van de 900. Maar aan een 650 kan je je ook echt geen buil vallen. De ER-6N en F worden nog steeds veel gebruikt als lesmotoren omdat het enorm betrouwbare beestjes zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Wat een onzin van dat vermogen. Gewoon lekker proefrijden op die kwak z900. En als het bevalt, kopuhhh.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 20:52
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:16:
Veel 'beginnersmotoren' zaten een paar jaar geleden gewoon rond de 100pk. Honda CB600F, GSR600, FZ6.

Daarmee kun je rustig rijden, en gaandeweg ga je steeds hoger in de toeren en raak je er nog niet direct op uitgekeken. Een Z750/800/900, hoeveel verschilt die daarvan?
Hier ook begonnen op een GSR600. Kleine 100pk op 185kg of zo. Vond het al behoorlijk. Je kan er iig jaren plezier van hebben.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:19

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@the mod man zou me niet zo druk maken over vermogen zolang je de motor maar altijd respecteert. Mijn eerste motor was/is een Harley Davidson Dyna met een 1450 cc blok eronder. Vond dat ook wel even spannend maar gewoon rustig de motor leren kennen en er is niets aan de hand. Succes met je examen ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 16:36
mphilipp schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Op onze trip naar Gambia hadden we originel (matig gebruikte) Michelin Dakar banden gescoord. Die zouden superstijf zijn. Daardoor rijd je ze ook minder snel lek. Maar toch hadden een aantal van ons een soort aantrekkingskracht voor rotzooi waardoor er toch een aantal lekke banden optreden.
De jongens die bij ons veel banden wisselden deden dat zonder fancy spullen. Gewoon een set lange lepels en dat was het. Ze waren er erg behendig in. Ik ben zelf geen expert en heb hooguit 45 jaar geleden ooit een fietsband geplakt, maar ik zou zeggen dat het dus een kwestie van techniek (en ervaring) is. Misschien helpen die fancy tools, maar ik denk dat ze voornamelijk duur zijn. Ik kan het zelf niet, dus ik kan niemand vertellen hoe ze dat deden, maar het zag er best makkelijk uit. Ik geloof alleen niet dat je je zondagse velgen moest laten doen... :+
Ik hou mn velgen liever wel een beetje geschikt voor de zondagen :P Maar ik geloof wel dat het met allemaal wel lukt met de juiste lepels en techniek. Maar ik ben nog niet zo heel ervaren in het leggen van motorbanden, dus ik wilde het mezelf voor een keer niet al te moeilijk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:13
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:16:

Precies dit :) Ik ben begonnen op de CB600F (Hornet), en dat vond ik een ideale beginnersmotor. De manier waarop het vermogen vrij komt is veel belangrijker dan het piekvermogen. De Hornet is onderin de toeren vrij tam, wordt wakker bij de 4-5K toeren, en gaat lekker los boven de 7K toeren, maar wel heel voorspelbaar.

De CB1000R is maar 25pk meer, maar zou ik niet zo snel adviseren om op te beginnen. Het extra vermogen (en gasrespons) onderin kan sneller beangstigend werken, waardoor je je minder kunt focussen op de juiste technieken en meer krampachtig op de motor zit.

Ik zou lekker gaan voor die Z650, Hornet of een andere naked rond de 600-700CC, daar verveel je je de eerste jaren echt niet op.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Laatst online: 07-08 22:40
@the mod man Wat hierboven ook al is aangehaald, het vermogen van een motor zegt niet zoveel. Het gaat erom hoe je er mee omgaat. Bij de meeste motoren zit het vermogen in de bovenste helft (of kwart) van het toeren bereik. Ik denk dat het gevaarlijker is om op een 'zware' chopper te beginnen (zeg zo'n 1900cc geval) met een enorme berg koppel onderin dan starten op een hoogtoerige motor met het vermogen bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Nu online
Ik zou inderdaad gasresponse eerder een punt vinden dan pk's.
Sommige motoren zijn nogal al vlot op een beetje gas en dat zijn de momenten dat je jezelf in de moeilijkheden kan brengen als beginner denk ik.

Dingen als kwaak 650, yammie mt07, soes sv650 en honda cb650 zijn allemaal wel motoren waarmee je echt lekker kan scheuren in NL en D zonder dat je meteen een beest van een fiets onder je hebt, en ik denk dat je hier ook sneller op leert rijden dan een "te vlotte" fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22
Het leuke van een lichtere motor is wel dat je minder voorzichtig hoeft te doen, ze goedkoper zijn en je ze sneller op hun limiet kan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
[...]

[...]
Succes alvast met afrijden ;) Vorig jaar net zo als jou begonnen met rondkijken...

Had eerst een mooie BMW K1200S gezien, op de looks echt mijn motor, maar dat was met 170pk geen handige beginnersfiets :9 .

Ben uiteindelijk bij een Suzuki Bandit 650 uitgekomen. Volgens mij heeft 'ie officieel 86pk, en is super goed te hanteren. Kan lekker rustig, maar ook snel zat. Daarnaast zijn er ook Bandits verkrijgbaar met ABS, vond ik zelf wel een prettig idee.
Zijn tweedehands voor een paar duizend al te vinden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@the mod man Je leert het snelst goed rijden/sturen met een vergevingsgezind rijwielgedeelte. Vermogen is daaran ondergeschikt, al helpt het wel als het vermogen goed te doseren is (bijvoorbeeld mbv traction control).

Misschien moet ik het illustreren met mijn ervaring. Ik ben begonnen op een Yamaha FJ600, dat ding begon ruim voordat je aan de grens zat te waarschuwen. Daardoor leerde ik een beetje bekend te worden met hoe een motor aangeeft dat de grenzen naderen (beweging in het rijwielgedeelte). Mijn volgende motor was een Kawasaki ZX-6R uit 1996, die waarschuwde al veel later en subtieler. Maar ik herkende het gevoel wel als de grenzen naderden. De motor daarna was een Ducati 748 uit 2001. Die was tot op de grens redelijk neutraal, maar er zat maar een hele smalle bandbreedte tussen waarschuwen en de grenzen bereiken.

Ondertussen lagen de snelheden wel steeds hoger. Hier in de buurt had ik een referentiebochtje. Met de FJ nam je ik die met 100 km/h al met veel beweging in het rijwielgedeelte. De ZX-6R begon bij 120 km/h te bewegen. En de 748 schreeuwde bij 140 km/h nog of het nog harder kon. Met die 748 was het veel lastiger om de grenzen op te zoeken, maar door eerdere ervaringen herkende ik het wel.

Ik denk dat je met een Z750 veel meer lol kunt hebben, omdat je daar veel gemakkelijker (en met minder risico) de grenzen opzoekt. Die Z900 is leuk en zal ook prima zijn om te beginnen, alleen leer je minder snel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
@the mod man Zoals hierboven al vaak gezegd, vermogen verteld niet alles. De manier waarop de motor op het gas reageert en hoe jij daarmee omgaat zijn belangrijker dan het topvermogen.

Persoonlijk denk ik dat hoe zwaar (in kilo's) een motor is en hoe wendbaar veel belangrijker zijn dan het vermogen voor je eerste motor. Dat kan je alleen maar ervaren met proefrijden, dus probeer op meerdere motoren een proefritje te maken en kijk niet alleen naar de looks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The1WhoKnockz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-10 09:48
Jolke schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:00:
Kom maar op @DrivinUCrazy. :)
Scroll even door dit topic, @The1WhoKnockz. Keyword Luxemburg. Persoonlijk vind ik dat je geen verkeerde routes kunt nemen in het noorden. Dus vanaf de grens bij Weiswampach tot aan Ettelbruck in het midden van Lux, naar het oosten tot Echternach en het westen Esch-sur-Sûre. Dan heb je genoeg routes voor een lang weekend.
Camping(s) in Luxemburg zijn open voor zover ik kon zien.
Dank voor de goede tips!
Vrijdag schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:43:
[...]

Geen idee hoe ver je wil gaan rijden, maar de Vogezen is ook een mooi gebied. Maar dan moet je wel een beetje geluk hebben met het weer.
De Vogezen heb ik inderdaad ook overwogen, daar ben ik vorig jaar in de zomer geweest.
Super mooi daar inderdaad, maar dat is net even te ver rijden voor die maat die meegaat.
Kars schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Eens met @Jolke hierboven :)
Het noorden, oosten en westen van Lux is prachtig, daar rij je nooit verkeerd.

Tip: als het ergens regent, rij door, ga niet ergens staan schuilen / wachten, want de kans is groot dat de bui blijft 'hangen'. Ik heb meer dan eens gehad dat we constante regen hadden bij de herberg/hotel maar na 5 minuten rijden heerlijk in de zon reden en de hele dag goed weer hadden.
Goede tip inderdaad! Thanks

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/9e/9f/3a/9e9f3a9839450f4ef45e3e12ddcac010.jpg

Veelzijdig inzetbaar (je kan er betrekkelijk vlot mee optrekken maar ook heerlijk rustig tokkelen door de binnenstad), ingetogen uiterlijk, genoeg ruimte voor bagage, ontspannen zit, oerdegelijk blok en heel vergevingsgezind. Ideale motor voor de beginner en de heropstapper.

Kijk maar naar de voorrem, dat is één schijfje. Daar herken je échte beginnersmotoren aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin82
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 10:47

<knip>

Enige tip die ik je kan geven is, probeer eens proef te rijden of een motor te lenen/huren (bv motoshare), motoren uitproberen dus..
Ik zag mijzelf in gedachten al rondrijden op een adventure all road bv BMW F650 GS, Suzuki V-strom 650, of een Yamaha Tenere 660.
Totdat ik een keer een Yamaha Diversion had gereden, die zithouding (en rijwind niet vol op de helm) vond ik fijner. Nu rijd ik zelf een Yamaha FZS 600 uit 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 18:22
Vrijdag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

Veelzijdig inzetbaar (je kan er betrekkelijk vlot mee optrekken maar ook heerlijk rustig tokkelen door de binnenstad), ingetogen uiterlijk, genoeg ruimte voor bagage, ontspannen zit, oerdegelijk blok en heel vergevingsgezind. Ideale motor voor de beginner en de heropstapper.

Kijk maar naar de voorrem, dat is één schijfje. Daar herken je échte beginnersmotoren aan 8)
is een rode wel een goed idee? die zijn namelijk sneller...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

j0rDy schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:24:
[...]

is een rode wel een goed idee? die zijn namelijk sneller...
Dat zou je misschien denken. Maar in dit geval is het optische tuning. Net zoals je bijvoorbeeld wel ziet op sommige auto's van eigenaren met pet. Die plakken er allemaal stickers op en denken dan dat de auto sneller gaat.

De Hayabusa is in géén geval een monsterlijk krachtige machine zoals een NC. Daar durft zelfs Rossi alleen op te rijden als ie op de rollenbank staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Vrijdag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]

plus enorm veilig door zijn open uitlaat d:)b

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

A13X schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:44:
[...]

plus enorm veilig door zijn open uitlaat d:)b
Precies. Want luid pijpen redt levens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Laatst online: 01-10 00:09

MrDrako

nep ict'er

Luide pijpen sluiten dijken :(

Ongeacht welke motor, zou mijn advies zijn om leuke trainingen te doen. de VRO training van de KNMV en niveau 1 circuit training leer je echt enorm veel van. Op een 600CC toermotor kun je jezelf net zo dood de vangrail in knallen als met een 1000cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

MrDrako schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:01:
Luide pijpen sluiten dijken :(

Ongeacht welke motor, zou mijn advies zijn om leuke trainingen te doen. de VRO training van de KNMV en niveau 1 circuit training leer je echt enorm veel van. Op een 600CC toermotor kun je jezelf net zo dood de vangrail in knallen als met een 1000cc.
Loud pipes close dykes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:13
Vrijdag schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Loud pipes close dykes :Y)
JA JA ik zal binnenkort de DB-killer er weer in schroeven }:|

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLDViane
  • Laatst online: 10-10 07:35

Een goeie (beginners)motor is een motor waar jij vertrouwen in hebt. Dat is gevoel, combinatie van rijwielgedeelte, banden, gasrespons, bochtgedrag en in hoeverre dat bij jou past. Dus proefzitten, rijden, vergelijken... Mooiste is als je bij 1 bedrijf een stuk of 3 a 4 verschillende hebt staan die je kan vergelijken :Y
En, nadat je de motor gekocht hebt, probeer dan eens een bochtentraining. Geeft je een klap aan kennis en vertrouwen in je nieuwe aanwinst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Maar goed, serieus:

Nadat je praktijk examen hebt gedaan gewoon een aantal diverse motoren kiezen. Dus verschillende modellen, merken etc. Dan die gaan proefrijden om te zien of het daadwerkelijk iets, of juist niets, is voor je. Als je al weet wat voor soort motor (naked, supersport, supermotard, toer etc) weet, kan je ook daarin kijken bij verschillende merken en modellen.

Vermogen op papier is ook maar één ding. Wat belangrijk is, is dat je jezelf er goed op voelt en dat je met zelfvertrouwen zelfstandig rond rijdt.
En uiterlijk en beleving zijn gewoon ook hele belangrijke factoren. Posen of niet, zo'n ding kost gewoon veel geld en als je het geen mooie motor vindt of niet met een glimlach rondrijdt, is dat domweg zonde van het geld.

En als het even kan, neem iemand mee die al meer ervaring heeft en/of technische kennis heeft. Die kan dan met een kritische blik eventueel overenthousiasme temperen.

Pagina: 1 ... 298 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.