Weet iemand of het mogelijk is om een canbus stekker te splitsen? Mijn panigale heeft een stekker waar de dealer op aansluit tijdens onderhoud en waar tijdens het rijden een Ducati DDA module ingeplugd kan worden zodat meer informatie op het dashboard wordt getoond. Nu heb ik ook een AIM data logger die daar momenteel is ingeplugd. Werkt prima maar de extra informatie op het dashboard met DDA module zou ik ook graag willen zien. Dus ik zou graag een soort van splitterplug willen hebben van 1 naar 2. Maar ik weet niet of dat mogelijk is met canbus?
KTM leven, vandaag lekker een stuk gereden. begint spontaan het motorstoringslampje te branden. Geen foutcodes, loopt gewoon normaal. Paar keer de motor opnieuw gestart. blijft branden. Kom thuis, sta op de helling naar de parkeergarage, gaat het lampje uit, en weer aan, en weer uit. Nu knippert hij dus onregelmatig. na een paar keer opnieuw starten op de bok, bleef hij op een gegeven moment wel uit. Maar wat zou dit nu weer zijn?
Vervolgens heb ik er een filmpje van gemaakt. Sluit de camera. leg de telefoon op het zadel neer om het slot op de motor te doen. Crashed de telefoon...
Ik weet niet wat het is met mij. maar het wordt mij niet gegunt dat dingen heel blijven...
Vervolgens heb ik er een filmpje van gemaakt. Sluit de camera. leg de telefoon op het zadel neer om het slot op de motor te doen. Crashed de telefoon...
Ik weet niet wat het is met mij. maar het wordt mij niet gegunt dat dingen heel blijven...
Patrock schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:53:
Ik weet niet wat het is met mij. maar het wordt mij niet gegund dat dingen heel blijven...
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/TrbtvN6YJA6quf8AUJbX29vM.gif?f=user_large)
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Je bedoelt een OBD stekker?xos schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:52:
Weet iemand of het mogelijk is om een canbus stekker te splitsen? Mijn panigale heeft een stekker waar de dealer op aansluit tijdens onderhoud en waar tijdens het rijden een Ducati DDA module ingeplugd kan worden zodat meer informatie op het dashboard wordt getoond. Nu heb ik ook een AIM data logger die daar momenteel is ingeplugd. Werkt prima maar de extra informatie op het dashboard met DDA module zou ik ook graag willen zien. Dus ik zou graag een soort van splitterplug willen hebben van 1 naar 2. Maar ik weet niet of dat mogelijk is met canbus?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Die klep in je uitlaat die wordt wel eens stroef, of die kabels zijn uitgerekt. Hierdoor kan je ook de motormanagementlampje krijgen.Patrock schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:53:
KTM leven, vandaag lekker een stuk gereden. begint spontaan het motorstoringslampje te branden. Geen foutcodes, loopt gewoon normaal. Paar keer de motor opnieuw gestart. blijft branden. Kom thuis, sta op de helling naar de parkeergarage, gaat het lampje uit, en weer aan, en weer uit. Nu knippert hij dus onregelmatig. na een paar keer opnieuw starten op de bok, bleef hij op een gegeven moment wel uit. Maar wat zou dit nu weer zijn?
Ja, al is het een 4 pins met aarde, 12v, can- en can+. Er zijn conversiekabels te koop van deze 4 pinnen naar de meer gebruikte 16 pins odb2. Net als kabels waar een oplader aan gehangen kan worden maar die zullen de canbus verder met rust laten lijkt me. Ik zou dus deze 4 pinnen willen splitsen naar 2x4 als dat kan.
Aangezien Ducati via Audi tot het VAG concern behoord is dit topic wellicht relevant.xos schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:07:
[...]
Ja, al is het een 4 pins met aarde, 12v, can- en can+. Er zijn conversiekabels te koop van deze 4 pinnen naar de meer gebruikte 16 pins odb2. Net als kabels waar een oplader aan gehangen kan worden maar die zullen de canbus verder met rust laten lijkt me. Ik zou dus deze 4 pinnen willen splitsen naar 2x4 als dat kan.
Ik gok dat het niet correct gaat werken.Here is the issue. All OBDII communications must go through the CAN gateway. The CAN gateway can only handle one instruction at a time. It is possible to plug 2 devices into the connector with a "Y" cable. However, there will be problems if both devices try to talk to the car at the exact same time. The CAN gateway has no way to know that there are 2 devices, so it cannot address only one to send data to only one device. As long as one of the 2 devices is relatively quiet (not constantly demanding info), both devices will probably work OK. However, if one of the devices is polling for data constantly (like the Torque App running 6 gauges), I would not expect any other device to reliably communicate.
In other words, 2 devices can be plugged in at the same time, but they might not both work as intended. For any important function, I would not recommend plugging 2 devices in at the same time.
Ik controleer net mijn Transalp voor de clubrit van morgen, geen koelvloeistof te zien in het reservoir.

Nu haalt de Alp wel een deel van de koeling uit de rijwind, maar die komt niet bij de achterste cilinder. Dan wordt de kans op een vastloper wel groter

Dan maar met de BMW naar de rit...
[ Voor 9% gewijzigd door Grubeater op 02-05-2021 00:16 ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Dank, dit stemt mij eigenlijk wel positief. Volgens mij luistert de logger alleen naar berichten maar stuurt ze zelf niks. Maar dat kan ik wel navragen bij de fabrikant.Grubeater schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:16:
[...]
Aangezien Ducati via Audi tot het VAG concern behoord is dit topic wellicht relevant.
[...]
Ik gok dat het niet correct gaat werken.
Even een vraagje over otoplastieken. Ik heb een setje zachte van Pluggerz, aan laten meten bij Beter Horen. De eerste dag heb ik ze zo'n 9 uur gebruikt maar in de loop van de dag deed het afdoen van de helm echt pijn. Gisteren nog even een uurtje gereden maar met name rechts is het toch weer pijnlijk, niet zo zeer tijdens het rijden maar wel als je de helm afdoet en hem uit je oor haalt. Het is het model met een oogje en touwtje, ik heb de indruk dat er voldoende ruimte is in mijn Shoei helm.
Is dat een kwestie van gewenning of kan ik er beter mee terug gaan?
Een probleem wat ik kan bedenken is dat je oor en gehoorgang van vorm veranderen als je een helm opzet. Je otoplastieke zijn aangemeten zonder helm.
Kan dus prima dat er een pijnpunt ontstaat op het moment dat je een helm opzet en je daar pas last van krijgt als je de helm afzet.
Kan dus prima dat er een pijnpunt ontstaat op het moment dat je een helm opzet en je daar pas last van krijgt als je de helm afzet.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
@Jazzy wat mij mij ongemerkt voor pijn zorgde met mijn vorige helm was dat er net te weinig ruimte was bij mijn oor.
De helm met ingebouwde speakertjes drukte niet echt tegen het oordopje maar tegen mijn oorschelp.
Na een paar dagen rijden begin dit echt zo een pijn te doen dat ik bij een lokale bouwmarkt eerst gewone schuim dopjes heb gekocht.
Dat bleef pijn doen, want iets drukte tegen mijn oorschelp niet tegen het dopje zelf.
In het volgende dorp bij een andere bouwmarkt heb ik een stanlymes gekocht en ter plekke wat ruimte zitten maken in de helm zodat het speakertje net een paar mm dieper in de helm viel.
Weg was de pijn.
De helm met ingebouwde speakertjes drukte niet echt tegen het oordopje maar tegen mijn oorschelp.
Na een paar dagen rijden begin dit echt zo een pijn te doen dat ik bij een lokale bouwmarkt eerst gewone schuim dopjes heb gekocht.
Dat bleef pijn doen, want iets drukte tegen mijn oorschelp niet tegen het dopje zelf.
In het volgende dorp bij een andere bouwmarkt heb ik een stanlymes gekocht en ter plekke wat ruimte zitten maken in de helm zodat het speakertje net een paar mm dieper in de helm viel.
Weg was de pijn.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Zondagochtendje op de motor, TET van Valkenswaard naar Deurne.
Tussen het luiers verschonen, huishouden en algehele zondagochtend traagheid had ik niet veel meer tijd dan voor dit korte stukje.

2 andere rijders gezien, eentje in de buurt van Nederweert op een Yamaha T7 (zwart dacht ik) en eentje in de buurt van Liessel op een of andere lichtere crosser.
Wederzijds was er niet echt aandrang om te stoppen want meer dan een duimpje omhoog was er niet

Flink wat mulle stukken er bij dus het was her en der weer goed opletten om de Italiaanse 2 wieler op haar bandjes te houden.
Tussen het luiers verschonen, huishouden en algehele zondagochtend traagheid had ik niet veel meer tijd dan voor dit korte stukje.

2 andere rijders gezien, eentje in de buurt van Nederweert op een Yamaha T7 (zwart dacht ik) en eentje in de buurt van Liessel op een of andere lichtere crosser.
Wederzijds was er niet echt aandrang om te stoppen want meer dan een duimpje omhoog was er niet

Flink wat mulle stukken er bij dus het was her en der weer goed opletten om de Italiaanse 2 wieler op haar bandjes te houden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik ga wel mee ;P Dit jaar in juli naar de Stella Alpina.Bommes schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:23:
[YouTube: HARDALPITOUR HAT 2020 OFFICIAL MOVIE]
* Bommes heeft dit op zijn 2022 planning gezet.
Nu eens gaan kijken hoe we dat mogelijk gaan maken.
Ik ga overigens toch ook nog maar even de 890 Adventure R proefrijden
[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 02-05-2021 14:50 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Is die weer officieel dit jaar, de Stella Alpina??_eLMo_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:50:
[...]
Ik ga wel mee ;P Dit jaar in juli naar de Stella Alpina.
Ik ga overigens toch ook nog maar even de 890 Adventure R proefrijden
Vorig jaar waren er volgens mij toch wel wat mensen die zich dat hadden verzameld ondanks dat de organisatie op Facebook e.d. opgeroepen hadden om niet te komen.
Volgens mij is zo een 890 R wel echt een tof ding..

Ik ga zorgen dat mijn Guzzi iets meer Off-road gericht wordt.
Betere vering, voor en achter, betere bashplate en stevigere handkappen.
Misschien wel zo gaaf Renthal (of ander merk) cross stuur.
Ik weet niet of hij er officieel weer is, maar de Stella Alpina is sowieso niet “officieel”. Ik ga dit jaar sowieso na hem vorig jaar gemist te hebben.Bommes schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:22:
[...]
Is die weer officieel dit jaar, de Stella Alpina??
Vorig jaar waren er volgens mij toch wel wat mensen die zich dat hadden verzameld ondanks dat de organisatie op Facebook e.d. opgeroepen hadden om niet te komen.
Volgens mij is zo een 890 R wel echt een tof ding..![]()
Ik ga zorgen dat mijn Guzzi iets meer Off-road gericht wordt.
Betere vering, voor en achter, betere bashplate en stevigere handkappen.
Misschien wel zo gaaf Renthal (of ander merk) cross stuur.
Ik heb op de GS AltRider spul zitten (erg goed spul), en ook nieuwe vering van Touratech voor en achter. Stuur is al goed van een GS. Blijft een machine van 250kg though.
Wel leuk om zo’n varken met dik koppel overal doorheen te jagen.
Laat je het touwtje er aan zitten? Dat is het eerste dat ik er altijd af haal. Je hebt kans dat het touwtje licht aan de otoplastiek trekt, waardoor er toch een lichte druk ontstaat.Jazzy schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:51:
Even een vraagje over otoplastieken. Ik heb een setje zachte van Pluggerz, aan laten meten bij Beter Horen. De eerste dag heb ik ze zo'n 9 uur gebruikt maar in de loop van de dag deed het afdoen van de helm echt pijn. Gisteren nog even een uurtje gereden maar met name rechts is het toch weer pijnlijk, niet zo zeer tijdens het rijden maar wel als je de helm afdoet en hem uit je oor haalt. Het is het model met een oogje en touwtje, ik heb de indruk dat er voldoende ruimte is in mijn Shoei helm.
De tip van Bommes kan ook kloppen, dat je helm stiekem toch wat drukt. Vooral met de plaatsing van de speakers kan dat goed.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
doet me hieraan denkenKars schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:44:
De lekkerste sound komt toch wel uit een 6-in-1 uitlaatsysteem
[YouTube: Honda CBX 6 cylinder with an amazing sound!]
Updateje (yours truly op 26 sec, BUSTED...!):dirkhimself schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:22:
De kogel is door de kerk.
[Afbeelding]
Volgende week ophalen, startmotor wordt nog gereviseerd. Ik zoek nog wel een rechter zijkapjes en wat zilverkleurige Virago logo's.
Wel iets te brave uitlaatjes..... maar ja Cobra's kosten een half maandsalaris....
Ik zoek trouwens nog andere forward (highway) steps voor 25mm valbeugel. Ik zie er enkele op Ali's Express, maar twijfel over de kwaliteit.... tips iemand?
[ Voor 19% gewijzigd door dirkhimself op 02-05-2021 19:20 ]
Van het weekend de olie vervangen en de filters schoongemaakt en vervangen.
Moet zeggen dat het best wel een werkje was als je het vergelijkt met sommige andere motoren, ik moest de olie namelijk op 2 plekken aftappen, 2 slangen los halen en 2 kapjes weghalen om 3 filters te wisselen of schoon te maken.
Het hielp ook niet mee dat ik eest de bashplate weg moest halen waarbij ik dacht dat er een tapeind niet goed meer was aangezien deze meedraaide. Bleek het een lange inbusbout te zijn die van de ene kant door het motorblok en motorbloksteunen naar de andere kant ging..
.
Het was een goede eerst test voor mijn nieuwe 2e hands motorheftafel die ik 2 weken geleden van marktplaats heb gescoord.

Heb het idee dat het wel nodig was, niet alleen was het peil al iets te laag maar met de nieuwe olie leek het wel of de motor beter schakelde.
Nu op zoek naar divers gereedschap, ik had nu het gereedschap setje wat bij de motor hoort gebruikt maar als er uiteindelijk een werkbank in de garage staat is het de bedoeling dat daar al het gereedschap in zit.
Zo had ik nu ook geen momentsleutel voor de lage momenten, denk aan 6Nm.
Moet zeggen dat het best wel een werkje was als je het vergelijkt met sommige andere motoren, ik moest de olie namelijk op 2 plekken aftappen, 2 slangen los halen en 2 kapjes weghalen om 3 filters te wisselen of schoon te maken.
Het hielp ook niet mee dat ik eest de bashplate weg moest halen waarbij ik dacht dat er een tapeind niet goed meer was aangezien deze meedraaide. Bleek het een lange inbusbout te zijn die van de ene kant door het motorblok en motorbloksteunen naar de andere kant ging..

Het was een goede eerst test voor mijn nieuwe 2e hands motorheftafel die ik 2 weken geleden van marktplaats heb gescoord.

Heb het idee dat het wel nodig was, niet alleen was het peil al iets te laag maar met de nieuwe olie leek het wel of de motor beter schakelde.
Nu op zoek naar divers gereedschap, ik had nu het gereedschap setje wat bij de motor hoort gebruikt maar als er uiteindelijk een werkbank in de garage staat is het de bedoeling dat daar al het gereedschap in zit.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik ga toch happen;dirkhimself schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:15:
Wel iets te brave uitlaatjes..... maar ja Cobra's kosten een half maandsalaris....
laten we stoppen met die combinatie van ‘stil’ en ‘braaf’. Echt, een groot deel van de niet-motorrijders is helemaal klaar met al die gasten die graag wat meer geluid willen. Gewoon lekker genieten van jouw en onze hobby zonder dat de buurt daarvan hoeft mee te genieten...
Er zit een behoorlijk gat tussen braaf en illegaal natuurlijk.Hkuit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ga toch happen;
laten we stoppen met die combinatie van ‘stil’ en ‘braaf’. Echt, een groot deel van de niet-motorrijders is helemaal klaar met al die gasten die graag wat meer geluid willen. Gewoon lekker genieten van jouw en onze hobby zonder dat de buurt daarvan hoeft mee te genieten...
Even een vraag voor de bagage experts hier, ik heb vrijdag de Street Scrambler ingeruild op de nieuwe Tiger 850 Sport.
Nu zoek ik enkele merken die tanktassen maken/verkopen.
Ik zoek iets van 10 liter om op de nieuwe fiets te zetten. SW-Motech ken ik, Givi ook. Maar zijn er nog meer merken waar ik zou kunnen kijken die een goede tanktas hebben voor wat klein spul?
Ik zoek iets van 10 liter om op de nieuwe fiets te zetten. SW-Motech ken ik, Givi ook. Maar zijn er nog meer merken waar ik zou kunnen kijken die een goede tanktas hebben voor wat klein spul?
Laat mij dan ook happen;Hkuit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ga toch happen;
Een ander geluid betekend niet automatisch meer herrie en al helemaal niet dat de buurt mee moet genieten. Er zijn voldoende legale uitlaten (en ja ik weet het, nog veel meer illegale) opties met EU keur waar je zelfs probleemloos in DE mee kan rijden. Verder ligt de overlast voor een groot deel bij de rechterpols van de gebruiker, zelfs met orginele af-fabriek uitlaten kan er zo nu en dan een behoorlijk stuk overlast gemaakt worden.
[edit]
Als voorbeeld geef ik je mijn motor https://botoo.home.xs4all.nl/plofplofplof.mov geluid opgenomen achter de motor terwijl ik gas geef (wat sowieso al niet zover gebeurt in een woonomgeving). Bij geluid opgenomen vanaf de voorkant overstemt het motorgeluid (voornamelijk de volledig standaard klepstoters) het uitlaatgeluid.
[ Voor 15% gewijzigd door botoo op 02-05-2021 22:12 ]
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Bij lage momenten zijn de momentsleutels ook niet heel nauwkeurig of bruikbaar spreek ik uit ervaring. Zelfs de middenklassers die ik heb werken niet altijd naar behoren, zo heb ik wel eens een kleppendeksel bout aangehaald op 15nm, volgens specificatie dus, maar die brak uiteindelijk toch met momentsleutel. Beter dus gewoon 'handvast', en als je het echt niet vertrouwd kan je altijd nog een druppel blauwe draadborgspul erop doen. Wellicht dat de echt professionele momentsleutels dit wel aankunnen en nog gevoeliger zijn maar dan praat je al snel over 400 euro tot 800 euro per stuk ofzo.thijsco19 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:20:
SW-Motech en Givi zijn wel een van de meest gangbare die betaalbaar en van prima kwaliteit zijn. Als je echt over engineered spul wil dan kan je ook kijken naar merken zoals Mosko Moto, Giant Loop, Enduristan, Touratech, Wunderlich, etc. Volgens mij maakt Triumph zelf ook tanktassen dus als je iets wil wat matched dan zou je daar ook nog naar kunnen kijkenEoghlear schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:50:
Even een vraag voor de bagage experts hier, ik heb vrijdag de Street Scrambler ingeruild op de nieuwe Tiger 850 Sport.
De OEM tanktassen zijn heel vaak SW motech met een eigen logo er op.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ze hebben voor deze reeks nog geen tanktas. Heb op de street scrambler een Triumph tas, 9,5 liter is een prima formaat. Alleen is die met straps omdat de tankdop niet in het midden zit (zal hem maar eens op MP zetten trouwens).cyntax schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:08:
SW-Motech en Givi zijn wel een van de meest gangbare die betaalbaar en van prima kwaliteit zijn. Als je echt over engineered spul wil dan kan je ook kijken naar merken zoals Mosko Moto, Giant Loop, Enduristan, Touratech, Wunderlich, etc. Volgens mij maakt Triumph zelf ook tanktassen dus als je iets wil wat matched dan zou je daar ook nog naar kunnen kijken.
Dan gaat ik verder bij SW. die hebben een 5-8 liter versie. Eens kijken of er een winkel in de buurt is die enkele modellen heeft liggen om het formaat te bepalen, hier kan op zich een grotere op.
Touratech en Wunderlich kende ik ook, echter das een andere prijsklasse vaak.
Ik ben het met je eens dat we op ons geluid moeten letten. Het lastige is dat men vaak denkt dat motorrijders veel harder gaan doordat het geluid harder aankomt en/of verder draagt.Hkuit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ga toch happen;
Van de week was er een motoragent onderweg over het wandelpad waar we altijd de hond uitlaten en mn vriendin was er al van overtuigd dat we aan de kant moesten... die man was zo'n 250m achter ons. Dat was een standaard R1200RT(-P), en mn vriendin is motoren wel gewend.
Die reactie is bij veel mensen gewoon, dus denken ze dat we aan komen racen en raken al in paniek zonder dat wij überhaupt iets geks doen. Dat stukje kan je ons motorrijders niet verwijten, maar gebeurt in de praktijk helaas wel
Daar moeten we ons dus bewust van zijn

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
De Tenere heeft aan de voorzijde niet zo'n veiligheids 'lip' om de bead op zijn plaats te houden, dus met alleen 3M tape ben je er nog niet. Of althans dat voelt voor mij niet veilig genoeg.Bommes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:23:
[...]
Mijn Guzzi heeft ook binnenbanden.
Model jaar 2021 heeft wel tubeless velgen..![]()
Ik heb nog niet lek gereden maar als dat zo ver is dan is het wel klote zo ja.
2 opties: ik bestel een set van die beadbreakers/banden-lichters en neem die + een binnenband mee.
Of ik trek de banden van de vegen en maak ze fl tubeless met van die 3M sealant tape, schijnt ook gewoon goed te werken.
Heb ondertussen een set velgen in bestelling staan bij Haan Wheels, zal wel ff een foto posten als ze er zijn. Ik ga de originele velgen dan voorzien van dikke noppen, hopelijk wat remschijven + abs-ringen goedkoop zien te scoren en ik kan ze zo uitwisselen als ik wat serieuzer offroad werk ga doen
Ander onderwerp, maatje van mij en ik zoeken een motorvakantiebestemming voor begin juni. Mijn oog viel op Luxemburg. Daar hoor je nou nooit wat over, maar wat blijkt: ze staan (ook nu) toeristische reizigers uit Schengen toe, hotels en campings zijn open, restaurants, cafe's, winkels zijn open (met wat beperkingen natuurlijk). Ik denk dat ik alle coronapaspoort ongein laat voor wat het is, en maar eens ga kijken of er in Luxemburg wat leuke routes zijn
Psst, niet zo hard!!
(dat was mijn plan ook, maar dan moet het daar natuurlijk niet te druk worden
)
(dat was mijn plan ook, maar dan moet het daar natuurlijk niet te druk worden
Ik heb daar een jaar of twee geleden twee dagen rondgereden in het noorden van Luxemburg.. Leuke routes hoor, maar wel veel van hetzelfde. Horeca overigens verschrikkelijk duur.BlackLabel01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:29:
[...]
De Tenere heeft aan de voorzijde niet zo'n veiligheids 'lip' om de bead op zijn plaats te houden, dus met alleen 3M tape ben je er nog niet. Of althans dat voelt voor mij niet veilig genoeg.
Heb ondertussen een set velgen in bestelling staan bij Haan Wheels, zal wel ff een foto posten als ze er zijn. Ik ga de originele velgen dan voorzien van dikke noppen, hopelijk wat remschijven + abs-ringen goedkoop zien te scoren en ik kan ze zo uitwisselen als ik wat serieuzer offroad werk ga doen![]()
Ander onderwerp, maatje van mij en ik zoeken een motorvakantiebestemming voor begin juni. Mijn oog viel op Luxemburg. Daar hoor je nou nooit wat over, maar wat blijkt: ze staan (ook nu) toeristische reizigers uit Schengen toe, hotels en campings zijn open, restaurants, cafe's, winkels zijn open (met wat beperkingen natuurlijk). Ik denk dat ik alle coronapaspoort ongein laat voor wat het is, en maar eens ga kijken of er in Luxemburg wat leuke routes zijn
It's dogged that does it
Ik heb precies dit aangegeven toen ik bij Alpine mijn tweede setje otoplastieken liet aanmeten, en heb gevraagd of ze mijn oren wilden volspuiten terwijl ik mijn oren plat tegen mijn hoofd drukte. Dat wilden ze echter niet doen, omdat dat waarschijnlijk niet lang genoeg stabiel vol te houden was om het schuim uit te laten harden.thijsco19 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:18:
Een probleem wat ik kan bedenken is dat je oor en gehoorgang van vorm veranderen als je een helm opzet. Je otoplastieke zijn aangemeten zonder helm.
Het gevolg is (in ieder geval bij mij) wel dat die otoplastieken dus perfect afsluiten als de helm af is, maar niet als de helm op is. Ik hoop dat men daar nog eens wat op verzint, of ik een otoplastiekenmaker vind waarbij je een hoofdband oid om kan doen om je oren in "helmstand" te houden.
@Jazzy zijn dit je eerste otoplastieken? Het kan ook gewoon een stukje gewenning zijn. 9 uur aan één stuk is echt heel lang, zeker als je het niet gewend bent. Mij werd in het begin aangeraden om mijn oren te laten wennen aan het feit dat er iets in zat door maximaal een half uur met die dingen in te lopen en dat in de loop der tijd uit te breiden. Ik kan mijn otoplastieken nu prima de hele dag in hebben, maar in het begin voelde het een beetje vreemd als ik ze uit deed na bijvoorbeeld een uur of langer rijden.
Ik ken genoeg routes daar om nauwelijks motorrijders tegen te komen.DrivinUCrazy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:45:
Psst, niet zo hard!!
(dat was mijn plan ook, maar dan moet het daar natuurlijk niet te druk worden)
Nou ja, helemaal geen motorrijders tegen komen is ook weer wat overdreven, maar er zijn inderdaad wel eens dagen bij dat je daar de hele dag hebt rondgereden en vrijwel niemand bent tegengekomen.
Maar ook de autoriteiten moeten niet het idee krijgen dat het daar te druk wordt omdat ze nu zo'n beetje het enige gebied zijn dat relatief is "vrijgegeven" ten opzichte van de rest. Daar doelde ik eigenlijk op.
België is nu ook weer wat toegankelijker, dus ik denk dat we de komende tijd ook wat dagtripjes richting Wallonië gaan doen. Denk aan het gebied ten zuiden van Charleroi, Namur/Namen, Rochefort.
Dan leer je de vering van een allroad ook weer goed waarderen.
En de koffers, zodat je lekker langs de weg in een weiland kunt picknicken. Prima voor het vakantiegevoel hoor.
On that note: ik verwacht dat ik deze week een telefoontje krijg dat er weer beweging zit in mijn blok. De nieuwe zuigers+zuigerveren waren besteld en binnen. Maar in dat bestelnummer was het niet duidelijk of de zuigerpen er ook bij zat. Niet dus. Ik vermoed dat Yamaha dit als een stiekeme 'terugroepactie' heeft gedaan bij de probleemgevallen met de insteek de oude zuigerpen te hergebruiken. Maar die van mij zit nu tegen de 100k km aan... Dat mag dan ook wel nieuw. Die hebben we dan ook nabesteld. Die wordt morgen verwacht bij de Yamaha dealer.
En dan hebben we in principe weer alles bij elkaar om het blok in elkaar te gaan zetten.
Oude pakkingen zijn al netjes verwijderd. Cilinderwanden lichtjes gehoond, de kop wat schoongemaakt.
Zodra de puzzelstukjes weer compleet zijn, in elkaar zetten, en voorzichtig aan gaan starten.
Maar ook de autoriteiten moeten niet het idee krijgen dat het daar te druk wordt omdat ze nu zo'n beetje het enige gebied zijn dat relatief is "vrijgegeven" ten opzichte van de rest. Daar doelde ik eigenlijk op.
België is nu ook weer wat toegankelijker, dus ik denk dat we de komende tijd ook wat dagtripjes richting Wallonië gaan doen. Denk aan het gebied ten zuiden van Charleroi, Namur/Namen, Rochefort.
Dan leer je de vering van een allroad ook weer goed waarderen.
On that note: ik verwacht dat ik deze week een telefoontje krijg dat er weer beweging zit in mijn blok. De nieuwe zuigers+zuigerveren waren besteld en binnen. Maar in dat bestelnummer was het niet duidelijk of de zuigerpen er ook bij zat. Niet dus. Ik vermoed dat Yamaha dit als een stiekeme 'terugroepactie' heeft gedaan bij de probleemgevallen met de insteek de oude zuigerpen te hergebruiken. Maar die van mij zit nu tegen de 100k km aan... Dat mag dan ook wel nieuw. Die hebben we dan ook nabesteld. Die wordt morgen verwacht bij de Yamaha dealer.
En dan hebben we in principe weer alles bij elkaar om het blok in elkaar te gaan zetten.
Oude pakkingen zijn al netjes verwijderd. Cilinderwanden lichtjes gehoond, de kop wat schoongemaakt.
Zodra de puzzelstukjes weer compleet zijn, in elkaar zetten, en voorzichtig aan gaan starten.
[ Voor 41% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-05-2021 09:44 ]
Het begint hier in ieder geval weer te kriebelen om weer eens die kant op te gaan. Vorig jaar rond deze tijd had ik al dik 1000 km gereden. Nu heb ik slechts 1x kunnen rijden. De lente moet hier nog wat op gang komen.
/edit: waar was je dat het zo duur was?SavageBrother schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Ik heb daar een jaar of twee geleden twee dagen rondgereden in het noorden van Luxemburg.. Leuke routes hoor, maar wel veel van hetzelfde. Horeca overigens verschrikkelijk duur.
[ Voor 44% gewijzigd door Jolke op 03-05-2021 09:40 ]
Ik mag toch aannemen dat de moment sleutels van de bekende merken (Wera, Gedore, etc.) de in de specificaties aangegeven toleranties behalen?cyntax schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:08:
[...]
Bij lage momenten zijn de momentsleutels ook niet heel nauwkeurig of bruikbaar spreek ik uit ervaring. Zelfs de middenklassers die ik heb werken niet altijd naar behoren, zo heb ik wel eens een kleppendeksel bout aangehaald op 15nm, volgens specificatie dus, maar die brak uiteindelijk toch met momentsleutel. Beter dus gewoon 'handvast', en als je het echt niet vertrouwd kan je altijd nog een druppel blauwe draadborgspul erop doen. Wellicht dat de echt professionele momentsleutels dit wel aankunnen en nog gevoeliger zijn maar dan praat je al snel over 400 euro tot 800 euro per stuk ofzo.
Deze kosten rond de 100 a 120 euro.
Dat is precies genoeg voor het meeste werk.
Probleem is juist dat handvat al snel te vast kan zijn.
Lijkt mij trouwens sterk dat je dat boutje sloopt door hem iets over het moment vast te zetten. Zeer waarschijnlijk was deze al niet goed. (Of het moest een alu bout zijn, die kunnen inderdaad niks hebben)
Meestal gaat het er namelijk om dat je het schroefdraad in bijvoorbeeld een alu blok niet kapot draaid of het te bevestigen deel niet krom trekt.
Bijvoorbeeld die 6Nm op een M6 boutje, een normaal aanhaalmoment voor M6 is immers 10 - 11 Nm.
Ik had ook zo'n klein momentsleuteltje gehaald.
Laatst een aluminium bout voor het schakelpedaaltje opnieuw vast willen zetten ermee, maar die bout begaf het toch eerder dan dat de momentsleutel klikte.
Dat momentsleuteltje had ik vooral gehaald om de spaken eventueel op de juiste spanning (6Nm) te kunnen zetten, maar dat ga ik daar toch maar niet mee doen.
Daar ga ik toch maar een betere momentsleutel voor halen. Gedore, Wera, Snap-on, zoiets.
Iemand nog een klein momentsleuteltje kopen? Pas één keer gebruikt.
Merk: Rothewald, gekocht bij Louis.
De grotere momentsleutels die ik heb zijn daar ook van, maar die kloppen dan weer wel. Op het werk heb ik die eens even vergeleken met de gecalibreerde sleutels die hier rondzwerven. Vandaar dat ik daar wel vertrouwen in had.
Laatst een aluminium bout voor het schakelpedaaltje opnieuw vast willen zetten ermee, maar die bout begaf het toch eerder dan dat de momentsleutel klikte.
Dat momentsleuteltje had ik vooral gehaald om de spaken eventueel op de juiste spanning (6Nm) te kunnen zetten, maar dat ga ik daar toch maar niet mee doen.
Daar ga ik toch maar een betere momentsleutel voor halen. Gedore, Wera, Snap-on, zoiets.
Iemand nog een klein momentsleuteltje kopen? Pas één keer gebruikt.
Merk: Rothewald, gekocht bij Louis.
De grotere momentsleutels die ik heb zijn daar ook van, maar die kloppen dan weer wel. Op het werk heb ik die eens even vergeleken met de gecalibreerde sleutels die hier rondzwerven. Vandaar dat ik daar wel vertrouwen in had.
[ Voor 19% gewijzigd door DrivinUCrazy op 03-05-2021 10:39 ]
Wij gaan ook al jaren richting Luxemburg. Meestal overnachten we in de Ardennen, vanuit daar ben je snel in LU.
Het schijnt wel zo te zijn dat de politie daar de laatste jaren strenger aan het controleren is op snelheid en uitlaatlawaai, maar ik ben ze zelf nooit tegen gekomen.
Omgeving Esch-sur-Sûre, weg van Dasburg naar Vianden, rondom Diekirch; genoeg mooie en rustige routes. Zelf vond ik de horeca prijzen niet enorm hoog...
Het schijnt wel zo te zijn dat de politie daar de laatste jaren strenger aan het controleren is op snelheid en uitlaatlawaai, maar ik ben ze zelf nooit tegen gekomen.
Omgeving Esch-sur-Sûre, weg van Dasburg naar Vianden, rondom Diekirch; genoeg mooie en rustige routes. Zelf vond ik de horeca prijzen niet enorm hoog...
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Hier een test van 8 tassen met tank ring uit MotoPlus.Eoghlear schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:50:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Over, pak 'm beet 1,5 week, de trotse eigenaar van de nieuwe Yamaha MT09. Het is m'n eerste motor, dus dat zal goed wennen worden
Vragen voor de mensen hier:
1) Ik zit te denken aan, zeker het eerste seizoen, een all-risk verzekering. Nog tips waar deze af te sluiten?
2) Hoe kan ik leuke motorroutes op m'n iPhone zetten? Ik las al het e.e.a. over Calimoto, Kurviger etc.
Thanks.
1) Ik zit te denken aan, zeker het eerste seizoen, een all-risk verzekering. Nog tips waar deze af te sluiten?
2) Hoe kan ik leuke motorroutes op m'n iPhone zetten? Ik las al het e.e.a. over Calimoto, Kurviger etc.
Thanks.
Ik ga eind mei ook naar Luxemburg voor een lang weekend bochten training via https://www.moto-maestro.nl/. Fijn om te lezen dat er al wat meer mogelijk isBlackLabel01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:29:
[...]
De Tenere heeft aan de voorzijde niet zo'n veiligheids 'lip' om de bead op zijn plaats te houden, dus met alleen 3M tape ben je er nog niet. Of althans dat voelt voor mij niet veilig genoeg.
Heb ondertussen een set velgen in bestelling staan bij Haan Wheels, zal wel ff een foto posten als ze er zijn. Ik ga de originele velgen dan voorzien van dikke noppen, hopelijk wat remschijven + abs-ringen goedkoop zien te scoren en ik kan ze zo uitwisselen als ik wat serieuzer offroad werk ga doen![]()
Klopt, ze controleren daar de laatste tijd vaker. Tot nu toe zelf nog geen slachtoffer geworden, maar dat is meer stom geluk geweest.Kars schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:43:
Wij gaan ook al jaren richting Luxemburg. Meestal overnachten we in de Ardennen, vanuit daar ben je snel in LU.
Ook in België houden ze de laatste tijd wat meer geluidscontroles. De N645 wordt wat meer gelaserd en op snelheid gecontroleerd, en rondom Eupen ook wat meer algemene fuiken waar op geluid wordt gecontroleerd.
Luxemburg laseren ze tegenwoordig wat vaker. En als je dan tóch stilstaat, vragen ze ook direct naar je veiligheidshesje. En let op, er is een verschil tussen een fluorescerend hesje en een goedgekeurd veiligheidshesje. Daar heb ik me een keer goed uitgekletst, maar voortaan gaat er op weg naar Luxemburg toch ook nog maar een veiligheidshesje in de koffer.
Antwoord op vraag 1, als je al een autoverzekering hebt (of je partner heeft er al 1) sluit dan de motorverzekering af bij dezelfde verzekeraar als waar de auto loopt. Als je al schadevrije jaren hebt opgebouwd krijg je over het algemeen dezelfde korting op de motor als bij die van de auto.-Muncky- schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:44:
Over, pak 'm beet 1,5 week, de trotse eigenaar van de nieuwe Yamaha MT09. Het is m'n eerste motor, dus dat zal goed wennen worden![]()
Thanks.
Vraag 2, op de iPhone kan je ook met Scenic navigeren. Schijnt vrij goed te werken.
Luxemburg is erg leuk om te rijden, veel motortrainingen in de Ardennen gaan ook die richting uit. Wel oppassen voor 'de pliesie'. Die zijn daar redelijk actief zoals @Kars ook al aangaf. Mijn enige snelheidsboete met de motor in het buitenland was Luxemburg, gelukkig <10km/u te hard daar en dus 'maar' iets van een 60 euro moeten aftikkenBlackLabel01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:29:
[...]
Veel (kop)boutjes trek je ook kapot omdat er rommel in het schroefgat zit. Dan probeer je bij het vastzetten van de bout die rommel samen te persen, 'da git ni' en dan zegt hij knak.thijsco19 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Lijkt mij trouwens sterk dat je dat boutje sloopt door hem iets over het moment vast te zetten. Zeer waarschijnlijk was deze al niet goed. (Of het moest een alu bout zijn, die kunnen inderdaad niks hebben)
Meestal gaat het er namelijk om dat je het schroefdraad in bijvoorbeeld een alu blok niet kapot draaid of het te bevestigen deel niet krom trekt.
Bijvoorbeeld die 6Nm op een M6 boutje, een normaal aanhaalmoment voor M6 is immers 10 - 11 Nm.
Geen idee meer, waren op een feestdag aan het rondrijden dus alles was dicht. Uiteindelijk op een camping ofzo terecht gekomen waar we €20,- voor een kipfilet met balsamico en 3 frietjes neer konden leggen.Jolke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:39:
Het begint hier in ieder geval weer te kriebelen om weer eens die kant op te gaan. Vorig jaar rond deze tijd had ik al dik 1000 km gereden. Nu heb ik slechts 1x kunnen rijden. De lente moet hier nog wat op gang komen.
[...]
/edit: waar was je dat het zo duur was?
It's dogged that does it
23 juni toevallig?
Dan loop je nog wel eens de kans dat bijna alles dicht is ja. Je moet het maar weten.
Maar ook op de andere feestdagen neem ik zelf altijd genoeg mee om te kunnen overleven. En als er dan toch iets geschikts open is, des te beter.
Dan loop je nog wel eens de kans dat bijna alles dicht is ja. Je moet het maar weten.
Maar ook op de andere feestdagen neem ik zelf altijd genoeg mee om te kunnen overleven. En als er dan toch iets geschikts open is, des te beter.
Ah, dan heb je pech gehad dat het een feestdag was. En campings hebben nou niet bepaald de beste keukens.SavageBrother schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:16:
[...]
Geen idee meer, waren op een feestdag aan het rondrijden dus alles was dicht. Uiteindelijk op een camping ofzo terecht gekomen waar we €20,- voor een kipfilet met balsamico en 3 frietjes neer konden leggen.
Ah, nationale vrije 'geboortedag' van Luxemburg. Ja, klopt dat moet je ook maar net weten.DrivinUCrazy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:24:
23 juni toevallig?
[ Voor 34% gewijzigd door Jolke op 03-05-2021 12:46 ]
Klopt ja
, ach, leuk om eens geweest te zijn. Overigens GSR600 verkocht (mondeling, a.s. vrijdag afhandelen) en aanstaande zaterdag proefritje maken op een T7 :)!
It's dogged that does it
Nog maar een keertje dan:Hkuit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ga toch happen;
:fill(white):strip_exif()/f/image/dm0wvHcOmWwNTZtbKpKIGbLx.png?f=user_large)
* LankHoar rent rijd hard (en luid) weg
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Als die dag is weet ik dat de dag ervoor mijn vriendin jarig was. Handig ezelsbruggetje.Jolke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:42:
Ah, nationale vrije 'geboortedag' van Luxemburg. Ja, klopt dat moet je ook maar net weten.
Foei! Ga je mond spoelen oren uitspuiten.LankHoar schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:00:
[...]
Nog maar een keertje dan:
[Afbeelding]
* LankHoar rent rijd hard (en luid) weg
Sorry, wat zeg je? Ik kan niet alles even goed horen, daar ik op een bike met open pijpen rond rijd en niet altijd gehoorbescherming draag (want dan hoor ik die mooie pijpjes niet zo prachtig brullen wanneer ik weer als een aso van een stoplicht wegscheur)
Ben je toch mooi een dag te laat..DrivinUCrazy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:04:
[...]
Als die dag is weet ik dat de dag ervoor mijn vriendin jarig was. Handig ezelsbruggetje.
En voor de wat kleinere beurs: Teng tools.DrivinUCrazy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:28:
Ook een groot deel van de wel-motorrijders is klaar met de groep die het verpest voor anderen.Hkuit schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:15:
[...]
Ik ga toch happen;

Bij mijn vorige huis was er een knakker die ook met open pijpen reed en dan ook nog rustig 80-100km/h door de dorpsstraat.... en dat 50 keer heen en weer op 1 dag...
Nou, ik kan best wat hebben, maar ik heb er over nagedacht om een stalen pijp in z'n wielen te gooien...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Het is vak dat de individuen de overlast van de grotere aantallen niet zien.
Vaak denkt iemand dat het toch wel mee valt want ja ik ben toch zo voorbij of zoveel herrie is het toch niet.
Ik woon aan een doorgaande weg het dorp uit richting de grote stad hiernaast.
Vooral de scooter jeugd met open akra pijpen en de getjoende auto's met plof uitlaten zijn echt overlast gevend.
En dan met name de herhaling in de aantallen.
Die ene buurman die een Harley rijd met open pijpen is echt niet overlast veroorzakend.
Maar door al die andere herrie schoppers er bij op geteld is ook de buurman een van de druppels die emmers doet over lopen.
Vaak denkt iemand dat het toch wel mee valt want ja ik ben toch zo voorbij of zoveel herrie is het toch niet.
Vooral de scooter jeugd met open akra pijpen en de getjoende auto's met plof uitlaten zijn echt overlast gevend.
Die ene buurman die een Harley rijd met open pijpen is echt niet overlast veroorzakend.
Maar door al die andere herrie schoppers er bij op geteld is ook de buurman een van de druppels die emmers doet over lopen.
Donderdag de Husqvarna 701 Enduro proefrijden en de KTM 890 Adventure R. Zin in!
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large)
Akra's zijn (muv racepijpen) altijd legaal?Bommes schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:09:
Het is vak dat de individuen de overlast van de grotere aantallen niet zien.
Probleem is dat er ook veel verschil zit in soort geluid. Een 4 cylinder op 12000+rpm komt heel anders over dan een roffeldende v-twin op 2500rpm terwijl de geluidsdruk dB(A) hetzelfde kan zijn.
Ook verschilt het per motor wat er gewoon legaal is toegestaan en waarmee die is goedgekeurd. Mijn oude v-rod was goedgekeurd op 103dB(A). Mijn Buell mag 98 dB(A) en mijn goldwing mag dan weer maar 83 dB(A)
Dus ja mijn Harley en Buell mogen gewoon 100% legaal meer geluid veroorzaken. Daar zijn ze op gekeurd en goed bevonden.
Ook verschilt het per motor wat er gewoon legaal is toegestaan en waarmee die is goedgekeurd. Mijn oude v-rod was goedgekeurd op 103dB(A). Mijn Buell mag 98 dB(A) en mijn goldwing mag dan weer maar 83 dB(A)
Dus ja mijn Harley en Buell mogen gewoon 100% legaal meer geluid veroorzaken. Daar zijn ze op gekeurd en goed bevonden.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Wel als de DB-killer erin blijft.
*kuch* ervaringsdeskundige
Kun je bij Euro5 motoren er niet meer uithalen..Kryziek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:09:
[...]
Wel als de DB-killer erin blijft.
*kuch* ervaringsdeskundige*kuch*
Ik gok dat dat niet heel moeilijk kan zijn 😆Secsytime schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:12:
[...]
Kun je bij Euro5 motoren er niet meer uithalen..
Volgens mij is de regelgeving voor brommertjes wat anders of ze hebben een manier er omheen gevonden..
Zoals ik dat vroeger ook had toen ik 16 was.
De gemiddelde Vespa snor scooter maakt meer herrie dan de meeste motoren met sport uitlaten.
Ik heb een Proxxon Microclick 30 die rond de 60 euro kost maar ik ga daar nooit meer kleine bouten mee vastzetten (M6 en kleiner). Heb al meerdere keren gehad dat ze afbraken, en ja gaten waren vrij van vuil. Afgelopen week trouwens de clipon een beetje moeten verstellen op de K1300R van de vriendin, brak 1 van de klembouten ook af bij het demonterenthijsco19 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:00:
[...]
Ik mag toch aannemen dat de moment sleutels van de bekende merken (Wera, Gedore, etc.) de in de specificaties aangegeven toleranties behalen?
Deze kosten rond de 100 a 120 euro.
Dat is precies genoeg voor het meeste werk.
Probleem is juist dat handvat al snel te vast kan zijn.

Vind trouwens nog steeds dat dit een vast onderdeel moet zijn van de motor theorie
Oh en Luxemburg heeft wel mooie wegen, zeker een aanrader om eens een rondje daar te sturen, al vind ik de Eifel wel wat dynamischer. Vorig jaar juli was het er behoorlijk rustig, weinig andere motorrijders onderweg tegengekomen. Vond de horecaprijzen wel meevallen, daarnaast was euro 98 daar maar 1,11 euro per liter ofzo dus dat compenseerde ook flink
:strip_exif()/f/image/SK8FtKTF9XkOfZjNelDZf9ws.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door cyntax op 03-05-2021 20:27 ]
Cool, ik heb me hier ook voor ingeschreven samen met een maatje. Wat voor motor rij jij?MichielK71 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:47:
[...]
Ik ga eind mei ook naar Luxemburg voor een lang weekend bochten training via https://www.moto-maestro.nl/. Fijn om te lezen dat er al wat meer mogelijk is
Dat is wel een erg onpraktische paddockstand...
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Gistermiddag voor het eerst een ritje met 2 personen gemaakt met de MSX, gisteravond maar een nieuwe schokdemper besteld
leeg
Gisteren voor het eerst een circuitdagje (Cre) gedaan met de Street Triple. Wat vet!
Sochtends bochtjes geoefend op de junior track, dat ging al redelijk vlot. Smiddags 2 sessies op het tt circuit gedaan. Ik zat in groep 3, maar in de 1e sessie haalden we na 3 rondes ofzo groep 2(die iets sneller dan ons zou moeten zijn) in en in de we sessie al in de 2e ronde.
Ging dus erg mooi
Wel verslavend, dat circuit rijden.
Sochtends bochtjes geoefend op de junior track, dat ging al redelijk vlot. Smiddags 2 sessies op het tt circuit gedaan. Ik zat in groep 3, maar in de 1e sessie haalden we na 3 rondes ofzo groep 2(die iets sneller dan ons zou moeten zijn) in en in de we sessie al in de 2e ronde.
Ging dus erg mooi
Wel verslavend, dat circuit rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door darkkingll op 04-05-2021 07:29 ]
Dat is erg toevalligBlankinho schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:06:
[...]
Cool, ik heb me hier ook voor ingeschreven samen met een maatje. Wat voor motor rij jij?
[ Voor 3% gewijzigd door MichielK71 op 04-05-2021 08:56 ]
Vergeet ook niet dat sommige bouten maar één keer gebruikt mogen worden. Vooral bij oudere machines op plaatsen waar het goed warm kan worden, kan het goed voorkomen dat de bout knak zegt als je hem op moment wil aantrekken. Ik doe ook meestal even het draadtap setje door de draad halen, en om de bout. Dan weet je zeker dat de draad goed is.cyntax schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:10:
[...]
Ik heb een Proxxon Microclick 30 die rond de 60 euro kost maar ik ga daar nooit meer kleine bouten mee vastzetten (M6 en kleiner). Heb al meerdere keren gehad dat ze afbraken, en ja gaten waren vrij van vuil. Afgelopen week trouwens de clipon een beetje moeten verstellen op de K1300R van de vriendin, brak 1 van de klembouten ook af bij het demonteren. Gat en schroefdraad waren gewoon schoon, geen loctite aanwezig en ze lijken niet op rekbouten.
Als ze dat ding daar over de vangrail tillen dan kan van Meel er meteen mee aan de slag
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Toffe motor! Ik rij sinds dit weekend een KTM 790 Adv R (2020) en daarvoor een Suzuki DL1000.MichielK71 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:32:
[...]
Dat is erg toevalligleuk dat er meer tweakers meegaan. Ik heb een Honda Transalp 700 van bouwjaar 2010. Wat rij jij voor motor?
En vervolgens is het waarschijnlijk goed zichtbaar dat je ze er uit hebt gehaald, en kunnen ze er makkelijker voor beboeten. Prima.
Hoe herken je dit?Thoit schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Vergeet ook niet dat sommige bouten maar één keer gebruikt mogen worden. Vooral bij oudere machines op plaatsen waar het goed warm kan worden, kan het goed voorkomen dat de bout knak zegt als je hem op moment wil aantrekken. Ik doe ook meestal even het draadtap setje door de draad halen, en om de bout. Dan weet je zeker dat de draad goed is.
Er zijn ook mensen die het koperringetje van een aftapplug hergebruiken terwijl je die toch echt moet vervangen. (en waar hebben we het over, 10 cent?

Die holle koperen of aluminium ringetjes kosten inderdaad de hoofdprijs niet maar veel mensen weten niet eens dat ze die dingen moeten vervangen ná eenmalig gebruik waarbij het ringetje plat / samengedrukt is.
De meeste dealers vervangen dat ringetje overigens ook niet, maar die halen de oude olie er meestal ook niet meer uit via de aftapplug. Meestal wordt die olie er uit gezogen via de vul of peilstok opening als die aanwezig is
De meeste dealers vervangen dat ringetje overigens ook niet, maar die halen de oude olie er meestal ook niet meer uit via de aftapplug. Meestal wordt die olie er uit gezogen via de vul of peilstok opening als die aanwezig is
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3DKsPrX0FGMFj7aqGvFuNyt2.jpg?f=user_large)
Bij de akra's moet je een popnagel of 8 uitboren, eindkap eraf halen, en dan een puntlas doorslijpen.
Sowieso zijn akra's misschien EC gekeurd, maar kan goed zijn dat ze op jouw specifieke fiets teveel lawaai maken voor je typegoedkeurig. Dus een uitlaat koop je altijd specifiek voor je motorfiets.
Zou het zo zijn dat je juist hoe lager het geluid (want lagere toeren), hoe meer dB je fiets mag produceren?harley schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:05:
Probleem is dat er ook veel verschil zit in soort geluid. Een 4 cylinder op 12000+rpm komt heel anders over dan een roffeldende v-twin op 2500rpm terwijl de geluidsdruk dB(A) hetzelfde kan zijn.
Leuk werkje is dat overigens. Die popnagels zijn van het type 'gasdicht' en van keihard staal gemaakt. Goede scherpe (kolom) boor gebruiken zodat je alléén het kopje stuk boort én zorgen dat je ook weer de juiste popnagels terug gaat zetten (wat echt niet gaat met een goedkope popnageltang uit de grabbelbakken van de bouwmarkt)._eLMo_ schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:52:
[...]
Bij de akra's moet je een popnagel of 8 uitboren, eindkap eraf halen, en dan een puntlas doorslijpen.
Sowieso zijn akra's misschien EC gekeurd, maar kan goed zijn dat ze op jouw specifieke fiets teveel lawaai maken voor je typegoedkeurig. Dus een uitlaat koop je altijd specifiek voor je motorfiets.
Ik heb ooit zo'n carbon eindkapje 'even' vervangen van een Akrapovic nadat m'n motorfiets er bovenop was gaan liggen....
ThanksBlankinho schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:26:
[...]
Toffe motor! Ik rij sinds dit weekend een KTM 790 Adv R (2020) en daarvoor een Suzuki DL1000.
Gisteren een vriend van me geholpen met een elektronisch probleem met zijn Cagiva Raptor 650. Hij woont in de buurt van de plaatselijke MacDonalds.
Terwijl wij in de tuin staan te knutselen, horen we constant aso-Civics en tokkies met ander herrie-blik langs de Mac jagen, in de toerenbegrenzer knallen en 'gas-los-naverbrandingsklappen'... Echt ergerlijk...
Probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost, dat dan weer wel
Terwijl wij in de tuin staan te knutselen, horen we constant aso-Civics en tokkies met ander herrie-blik langs de Mac jagen, in de toerenbegrenzer knallen en 'gas-los-naverbrandingsklappen'... Echt ergerlijk...
Probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost, dat dan weer wel
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Thanks, het scheelt inderdaad behoorlijk wat qua gewicht en wendbaarheid. Bedoel je met de hoogte van het zadel dat dit te hoog voor jou is of in een andere context?MichielK71 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:13:
[...]
Thanksen ook gefeliciteerd dan met de nieuwe. Scheelt wel een aanzienlijk stuk in het gewicht als ik de specs opzoek. 228 kilo t.o.v. 189 kilo. Alleen de hoogte van het zadel is me net teveel.
Wel zin om eind mei rondjes te touren, is dat voor jou de eerste keer met deze/zo'n organisatie of al eerder gedaan?
Wat een beestGekkenhuis schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:14:
[...]
[Afbeelding]
Vind het zelf niet lelijk, laten we het erop houden dat smaken verschillen
Ik ben zelf ~100kg en bij proefrit op een 2016 model met standaard vering stuiterde het behoorlijk. Iedere revisie heeft weer een vering upgrade gekregen.. hoe bevalt deze?
Uhm, dit een is een MT-07 he?Montaner schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:43:
[...]
Wat een beestben zelf aan het twijfelen tussen een 2e hands 'vorig' model of een nieuwe MT-09. De voorkant van het vorige model vind ik wat mooier, maar zoals hij hier staat valt er niets op aan te merken. Zijn die 2 lampen aan de zijkant standaard? Op de 'standaard' foto's zie je eigenlijk alleen die centrale lamp (wat op valt in ieder geval), waardoor het wat minder oogt.
Ik ben zelf ~100kg en bij proefrit op een 2016 model met standaard vering stuiterde het behoorlijk. Iedere revisie heeft weer een vering upgrade gekregen.. hoe bevalt deze?
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Instellen van de vering, indien mogelijk, helpt ook al een heel deel.
Ik hoor vaak mensen klagen over de vering, maar zelfs bij instelbare vering hebben ze nog nooit de moeite genomen om die eens af te stellen.
Ik hoor vaak mensen klagen over de vering, maar zelfs bij instelbare vering hebben ze nog nooit de moeite genomen om die eens af te stellen.
Wat ook precies bijna elke "review" nutteloos maakt.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:05:
Net zoiets als pasvorm bij helmen... "+ Goede pasvorm". Ja, op welk hoofd?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik hoorde gisteren dat het zelfs wel regelmatig voorkomt dat men zelf met de vering is wezen prutsen en links en rechts daardoor niet meer gelijk waren.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:05:
Gewoon goed in laten stellen door een professional kan het rijgedrag van een motor enorm beïnvloeden:)
[ Voor 9% gewijzigd door darkkingll op 04-05-2021 12:34 ]
Ze lijken ook steeds meer op elkaar
ik moet ook altijd de voorbochten tellen of zoals nu het type ergens lezen op de tankMontaner schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:37:
[...]
Ze lijken ook steeds meer op elkaar.. de kop lijkt wel exact hetzelfde inclusief kleurstelling. Zal voortaan wel op het zadel letten.
Als ik het goed had gezien is de zadelhoogte 880 mm, dat is voor mij echt te hoog. Ik kom nu, als ik de motor een heel klein beetje naar rechts kantel, met mijn voet aan de grond. Zadelhoogte van de Transalp is 825 mm. Ik ben zelf 177 cm kortBlankinho schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:37:
[...]
Thanks, het scheelt inderdaad behoorlijk wat qua gewicht en wendbaarheid. Bedoel je met de hoogte van het zadel dat dit te hoog voor jou is of in een andere context?
Wel zin om eind mei rondjes te toeren, is dat voor jou de eerste keer met deze/zo'n organisatie of al eerder gedaan?
Het is voor mij de eerste keer dat ik een georganiseerde reis/bochtentraining ga doen. Heb er ook super veel zin in. In het verleden wel eens eerder georganiseerd op vakantie geweest, maar dat was dan een groepsreis naar Thailand. Dat is trouwens ook een bestemming waar ik wel eens met de motor zou willen rijden. Je hebt daar reisorganisaties die met lichte off-road motoren voor 7 á 10 dagen op pad gaan. Maar dat kost me even teveel momenteel.
Ik hoop het, maar om eerlijk te zijn ben ik er bang voor, ik zie best veel idioten die met open pijpen en uitgeboorde dempers rondrijden ook in DE. Maar ik heb nog nooit iemand gezien die een boete heeft gehad.DrivinUCrazy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:33:
[...]
En vervolgens is het waarschijnlijk goed zichtbaar dat je ze er uit hebt gehaald, en kunnen ze er makkelijker voor beboeten. Prima.
[...]
Mijn AT had de wol in de uitlaat op en maakte een behoorlijke roffel, maar geen agent die er iets van zei in DE. Wel een stevig woordje dat ik op tractorpaden reed wat niet mag (bos weggetjes de heuvels in). Als ze echt zo scherp waren hadden ze meteen door dat dat niet ok was.
Kortom die aso’s mogen harder aangepakt worden, het is in mijn ogen alleen een dunne lijn die per agent enorm verschilt.
Wel erg stabielChakotay schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:51:
Dat is wel een erg onpraktische paddockstand...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik hoor steeds meer verhalen (en dan niet van horen zeggen, maar uit eerste hand) van motormaatjes die bij een fuik aan de kant werden gezet, of bij een snelheidscontrole gepakt werden, en op de parkeerplaats ook gelijk een geluidsmeting erbij kregen. Zowel in Duitsland met name in de Kreis Euskirchen als in België in de omgeving van Eupen.kneusteun schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:33:
[...]
Ik hoop het, maar om eerlijk te zijn ben ik er bang voor, ik zie best veel idioten die met open pijpen en uitgeboorde dempers rondrijden ook in DE. Maar ik heb nog nooit iemand gezien die een boete heeft gehad.
Mijn AT had de wol in de uitlaat op en maakte een behoorlijke roffel, maar geen agent die er iets van zei in DE. Wel een stevig woordje dat ik op tractorpaden reed wat niet mag (bos weggetjes de heuvels in). Als ze echt zo scherp waren hadden ze meteen door dat dat niet ok was.
Kortom die aso’s mogen harder aangepakt worden, het is in mijn ogen alleen een dunne lijn die per agent enorm verschilt.
Heb je je DB-Killers aangepast of "vergeten" onder het zadel, dan krijg je een milieu-delict aan je broek. Bij één geval weet ik dat hij direct zijn motor mocht laten staan, maar ik verwacht dat zijn rijstijl daarbij ook heeft meegespeeld.
Zelf nog geen ervaring mee, maar dat kan nooit lang meer duren als je ziet hoeveel kilometers ik daar normaalgesproken maak. Ik kan niet voor iedereen spreken, maar de meesten hebben hun spullen netjes volgens de regels.
Neemt wel erg veel plaats in in de garage.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-05-2021 14:06 ]
Vorig corona jaar ging LUX net (eerste weekend) open toen we gingen, beste motorweekend everBlackLabel01 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:29:
[...]
Dit jaar gaan we weer, maar ben nu een stuk pessimistischer gestemd dan vorig jaar: Luxemburg kan dan wel mensen toelaten, maar als de NL regering besluit dat een reisadvies Oranje betekend dat je in quarantaine ed moet, dan is de lol er snel vanaf
Gelukkig hebben we geboekt bij booking.com dus we kunnen de dag ervoor nog annuleren
Probeer maar eens uit te leggen dat de éne kant de inbound en de andere kant de outbound regelt in een voorvorkdarkkingll schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:26:
[...]
Ik hoorde gisteren dat het zelfs wel regelmatig voorkomt dat men zelf met de vering is wezen prutsen en links en rechts daardoor niet meer gelijk waren.
Gewoon goed in laten stellen door een professional kan het rijgedrag van een motor enorm beïnvloeden:)
Hesje moet dus EN 20471:2013 gekeurd zijn? Gopro laten we thuis?DrivinUCrazy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:51:
[...]
Klopt, ze controleren daar de laatste tijd vaker. Tot nu toe zelf nog geen slachtoffer geworden, maar dat is meer stom geluk geweest.
Ook in België houden ze de laatste tijd wat meer geluidscontroles. De N645 wordt wat meer gelaserd en op snelheid gecontroleerd, en rondom Eupen ook wat meer algemene fuiken waar op geluid wordt gecontroleerd.
Luxemburg laseren ze tegenwoordig wat vaker. En als je dan tóch stilstaat, vragen ze ook direct naar je veiligheidshesje. En let op, er is een verschil tussen een fluorescerend hesje en een goedgekeurd veiligheidshesje. Daar heb ik me een keer goed uitgekletst, maar voortaan gaat er op weg naar Luxemburg toch ook nog maar een veiligheidshesje in de koffer.
Er zijn verschillende websites die stellen dat een hesje op/bij de motor alleen verplicht is bij pech.
Als je geen pech krijgt is er dus niets aan de hand
Wat ook vervelend is aan een land met code oranje: veel reisverzekeringen bieden geen dekking als de code op oranje staat
[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 04-05-2021 15:19 ]
Past dat spul bij jullie niet in de standaard aanhanger welke er achter een motorfiets thuis hoort als je de grens over gaat zodat je aan alle lokale én andere mogelijke regelgevingen kunt gaan voldoen?SniperGuy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:53:
[...]
Hesje moet dus EN 20471:2013 gekeurd zijn? Gopro laten we thuis?
Er zijn verschillende websites die stellen dat een hesje op/bij de motor alleen verplicht is bij pech.
Als je geen pech krijgt is er dus niets aan de hand
Wat ook vervelend is aan een land met code oranje: veel reisverzekeringen bieden geen dekking als de code op oranje staat![]()
![]()
Als je eraan wil voldoen heb je inderdaad wel een aanhanger nodigWill_M schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:32:
[...]
Past dat spul bij jullie niet in de standaard aanhanger welke er achter een motorfiets thuis hoort als je de grens over gaat zodat je aan alle lokale én andere mogelijke regelgevingen kunt gaan voldoen?

Gelukkig zijn die Duitsers slimmer:
Verplicht op de motor
De plicht om een gevarendriehoek, veiligheidsvest en verbanddoos mee te nemen, geldt niet voor motoren.
[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 04-05-2021 15:42 ]
Tsja, ik heb net een luxe blokhut gehuurd voor een weekje begin juni(glampingSniperGuy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:46:
[...]
Vorig corona jaar ging LUX net (eerste weekend) open toen we gingen, beste motorweekend ever![]()
(rustig + goed weer)
Dit jaar gaan we weer, maar ben nu een stuk pessimistischer gestemd dan vorig jaar: Luxemburg kan dan wel mensen toelaten, maar als de NL regering besluit dat een reisadvies Oranje betekend dat je in quarantaine ed moet, dan is de lol er snel vanaf
Gelukkig hebben we geboekt bij booking.com dus we kunnen de dag ervoor nog annuleren
De tubeless velgen van Haan worden naar verwachting eind mei geleverd, hopelijk op tijd, zodat ik ermee kan posen op vakantie

Het is inderdaad net Nederland (mooi asfalt, goede kleuren in de vlag) qua corona, alleen rustiger en mooierBlackLabel01 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:43:
[...]
Tsja, ik heb net een luxe blokhut gehuurd voor een weekje begin juni(glamping) Ga ervan uit dat er dan geen oranje reisadvies meer is. En als dat wel zo is..dan ga ik denk ik toch gewoon, het is niet alsof je daar meer risico loopt dan op Texel (waar ik nu toevallig ben). Beetje risico hoort bij het leven
![]()
De tubeless velgen van Haan worden naar verwachting eind mei geleverd, hopelijk op tijd, zodat ik ermee kan posen op vakantie
Nadeel van geen reisverzekering (of een niet dekkende) is bijvoorbeeld repatriëring na een ongeval dan niet vergoed wordt net als ritjes met de Heli (die ze daar wat sneller doen dan hier).
Dan kan dat flink in de papieren lopen weet ik van mensen die in die business werken

Ik zit in dezelfde gewichtscategorie. Stellen / andere vering gaat je niet helpen. Alle motoren worden gebouwd op gemiddeld gewicht. Met demping ga je je primaire probleem niet oplossen: de veer is te zwak.Montaner schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:43:
[...]
Wat een beestben zelf aan het twijfelen tussen een 2e hands 'vorig' model of een nieuwe MT-09. De voorkant van het vorige model vind ik wat mooier, maar zoals hij hier staat valt er niets op aan te merken. Zijn die 2 lampen aan de zijkant standaard? Op de 'standaard' foto's zie je eigenlijk alleen die centrale lamp (wat op valt in ieder geval), waardoor het wat minder oogt.
Als je zo'n MT-09 kan betalen, gooi er dan even €400 tegenaan (meer is het echt niet, eerder minder) voor een achterveer op gewicht, vervangen van de oliën en het "ballpark" stellen eventuele rebound/compressie instellingen.
Die veer op gewicht makes allllllll the difference.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit een reisverzekering heb afgesloten voor een Europees reisje. Zal er eens naar kijken, zie dat de meesten alleen coronaschade uitsluiten bij reizen naar een oranje land. Andere schade wordt wel gedekt. Iig bedankt voor de reminder!SniperGuy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:54:
[...]
Het is inderdaad net Nederland (mooi asfalt, goede kleuren in de vlag) qua corona, alleen rustiger en mooier
Nadeel van geen reisverzekering (of een niet dekkende) is bijvoorbeeld repatriëring na een ongeval dan niet vergoed wordt net als ritjes met de Heli (die ze daar wat sneller doen dan hier).
Dan kan dat flink in de papieren lopen weet ik van mensen die in die business werken
Dit topic is gesloten.