De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Zijn het ook natuurlijk, haha.Vrijdag schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:28:
[...]
Zeker altijd dezelfde personen?
[...]
Oh, ook niks ten nadele van de GS hoor, ik denk (want ik pas er niet op) dat het geweldige fietsen zijn om op te toeren. Maar het is natuurlijk een beetje een running gag dat GS'en de Range Rovers van de motoren zijn en nooit van het asfalt afkomen
Zeker dat je niet op een GS past? Veel mensen vergissen zich daar in hoe configurabel de Duitse fietsen zijn:
:strip_exif()/f/image/d6uwewDcJow175hYA0qbIp7f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LfJ3bgmbIgxndZZlT4xDzwwC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoek maar eens op hoe hoog jouw huidige zadelhoogte is
Nevermind, je staat in de openingspost en beide van je fietsen zijn 77cm, dat is wel heel laag
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 26-04-2021 09:58 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mja, daar zeg je me wat. Toen ik twee jaar geleden op circuit Venray was, reed er ook iemand mee op een GS (ding was volgens mij fonkelnieuw en echt full-options, echt álles zat er op. Rijder was ook in BMW pak, helm etc.). Hij was zelfs nog kleiner dan ik. Volgens mij was de motor inclusief de valbeugels breder dan dat hij lang (kort) was._eLMo_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:53:
[...]
Zijn het ook natuurlijk, haha.
Zeker dat je niet op een GS past? Veel mensen vergissen zich daar in hoe configurabel de Duitse fietsen zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoek maar eens op hoe hoog jouw huidige zadelhoogte is
Maar hij gooide en smeet dat ding over het circuit alsof het een mountainbike was, serieuze skills had hij. Nog een tijdje mee staan praten, aardige vent was het. Hij had het zadel een flink stuk laten verlagen en ook versmallen geloof ik.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Van wie zou je maar 1 fiets mogen hebben?_eLMo_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:23:
[...]
Die cursussen zijn er 4 dagen in de week, 80-99% BMW GS en _altijd_ vol. Dus er rijden er genoeg niet alleen maar asfalt hoor, haha [Afbeelding]
Maarja, het is ook een hele fijne straatfiets. Als je maar 1 fiets mag hebben is de GS het ultieme compromis (subjectief natuurlijk). Als ik twee fietsen mocht hebben stond er een KTM 690 en een BMW K1600
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Mijn garage is niet groot genoeg, en iets met budget
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De sportieve zithouding is tijdens actief rijden goed vol te houden, echter bij langere stukken om domweg ergens te komen gaat mijn pols snel op spelen. Dit ligt overigens vooral aan mijn pols. Hendels heb ik meteen bij aanschaf goed gezet, nog een hoger stuur geplaatst zodat ik rechterop zit, zwaardere bar ends om trillingen te minimaliseren etc. Laten we het er maar op houden dat ik oud aan het worden ben

Het afgelopen jaar dus maar eens zitten brainstormen van wat vind ik mooi en bovenstaande ritten wel gaat mogelijk maken. Daaruit is een shortlist uit gekomen:
BMW R1200RS
KTM 1290 SuperDuke GT
KTM 1290/1190 adventure (r/s)
Yamaha Tracer (900) (minst mooi en minste vermogen/koppel)
BMW S1000XR (bungelt als twijfelaar ivm stuur trillingen)
Deze shortlist komt uit een PvE waarin staat:
100+Nm koppel
100+Pk vermogen
max. 240ish kg, lichter is een pre.
actieradius 300km+
Sporttour/Tour/Adventure klasse
Cruise control (harde eis)
half kuip/kuip (geen naked)
Ben iemand die vaak laag in de toeren rijd en dus graag veel koppel onderin heeft. Veel vermogen is vaak een gevolg van veel koppel onderin, maar of dat 125pk is of 173pk zal mij echter een biet wezen. 120pk met 65Nm is dus een nogo, maar 100pk en 100Nm is potentiele kandidaat. Ik hou er gewoon niet van om hem continu in de toeren te moeten jagen om een beetje vooruit te komen. (vandaar de twijfel op de Tracer) Cruise control om op lange stukken mijn pols te kunnen ontzien is ook een harde eis.
De Tracer heb ik een paar jaar geleden bij Goedhart kort kunnen proefrijden met een Yamaha dag. Dat was erg kort maar de zithouding beviel erg goed. Het is echter te lang geleden en te kort om te weten of het vermogen ook bevalt. Optisch vind ik het van de bovenste 5 ook de minst mooie en dat is toch ook wel belangrijk.
De BMW R1200RS heb ik gisteren mogen proefrijden bij BMW Dealer Simako in Elst (gld). Deze 2019 R1200RS LC stond daar op mij te wachten:

Ik had een uur de tijd en daar ging ik net (niet) mijn standaard dijkje mee redden om daarna over de snelweg weer terug te gaan.
Na wat aftasten en wennen aan het boxerblok komende van een japanse 4 cilinder een heerlijk stukje gereden. Vanaf Simako ben ik richting Oosterhout gereden om daar de dijk op te draaien, van daaruit de dijk uitgereden tot aan Tiel. Daar via het tankstation in Echteld weer de A15 op gedraaid en terug naar Elst gereden.
Heerlijk gereden, minder last van mijn pols gehad als wanneer ik datzelfde stuk met de FZ1 had gedaan en vooral positief verrast door het kracht van het blok.
Maar hij staat niet direct met stip op nummer 1, want tegelijkertijd is het blok erg rauw. De gashendel moest ik vrij ver opendraaien om überhaupt een reactie van het blok te krijgen (vrijloop is erg groot denk) en de eerste reactie is dan bokkerig (alsof je veel te laag in toeren zit). Geef je vervolgens wat meer gas word hij wakker en gaat er dan ook vandoor. Mogelijk valt hier nog wat aan af te stellen of komt dat goed met gewenning, vooral in langzame bochten vond ik dit irritant. Ik ben met de FZ1 gewend dat hij met een klein beetje gas al weer trekt en gaf dus consequent te weinig gas met de RS. Als ik er wel aan dacht kwam hij wel weer wat lomp in. Rijden op de koppeling was dan weer wat vervelend omdat die helemaal aan het einde van zijn slag een keer oppakte. Nu heb ik best grote handen (handschoen maat 11/XXL) maar dit was wel erg veel, zeker vergeleken met de FZ1 waarbij hij na 1,5cm ofzo al oppakt.
Dat is op zich jammer want de RS is echt heerlijk om mee te sturen, ondanks zijn gewicht en afmetingen stuurt hij erg licht en ligt hij heel stabiel in een bocht. Kost allemaal erg weinig moeite.
Voor wat betreft zithouding scheelde het gevoelsmatig erg weinig met de FZ1, iets rechterop en een iets groter hoek van de knieen. Echter was deze RS al voorzien van stuurverhogers, per saldo grofweg hetzelfde dus.
Cruise control is daarentegen een zege, wat is dat een uitvinding nu met max 100km/u op de snelweg. Op de heenweg betrapte ik mezelf dat ik continu naar de 120 of zelfs 130 toe kroop. Iets wat een dure hobby kan worden. Op de RS knopje opzij om de cruise aan te zetten en een 2e naar achteren om hem te activeren en mijn rechterpols kon weer even ontspannen.
Mijn schenen daarentegen zijn blij dat we niet te vaak gestopt zijn of van stoplicht naar stoplicht moesten. Zouden ze naast BMW ondergoed ook scheenbeschermers verkopen?

Al met al heerlijk gereden, de grote vraag is of ik zou kunnen wennen aan het karakter van het blok en of er met afstelling nog iets te doen is aan de gashendel speling en het aangrijp punt van de koppeling.
Op naar de volgende, wanneer is alleen nog de vraag
Nog wat pics aan het einde van de dijk:

Awesome
Zelfs dat hielt me niet tegen_eLMo_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:22:
[...]
Mijn garage is niet groot genoeg, en iets met budget
Woonde in een duplex en had niet eens een tuin maar wel 5 motoren en 2 brommers

Budget kan je ook opbouwen met motoren, beetje door handelen etc.
Een CBR1000F. Kruipolie had ik inderdaad geprobeerd, maar ik denk dat het te strak zit om er goed door te lopen. Ach, er is inmiddels een slagschroevendraaier onderweg en met wat mazzel is die er woensdagmtouw78 schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:59:
[...]
Weet niet welke motorfiets je hebt? (Kan ik niet goed zien op de foto) Ik had een soortgelijk probleem met een van mijn, een Honda CB1. Daar is het niet zo dat de versnellingsbak hem direct aandrijft maar het kleine tandwiel van de ketting. Daar zit dan een kunststof dopje op waar een platte pen invalt aan de binnenkant van het afdekkapje. Die geeft het weer door aan de snelheidsmeter kabel zoals bij jouw op de foto. (Schroef zou de juiste moeten zijn trouwens. Zal er eens een bak kruipolie in spuiten. ). Dat kunststof dopje was dus dol gedraaid en dat gaf bij mij excact dezelfde problemen.
Als oudere type RS rijder staat deze RS wel op mijn lijstje voor volgende motor.A13X schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:30:
Op mijn dooie gemak ben ik eens aan het rondkijken voor een vervanger van de FZ1N. Hoewel ik het een heerlijk motor vind om op te rijden mis ik wat zaken die het voor mij comfortabel maken er langere tijd/afstanden mee te rijden. Vanuit de Tweakers weekenden ondertussen een leuk clubje verzameld die uiteraard allemaal verspreid over het land zitten. Helaas is 50-150km enkele reis over snelwegen of provinciale wegen voor mij met de FZ1N geen doen.
De sportieve zithouding is tijdens actief rijden goed vol te houden, echter bij langere stukken om domweg ergens te komen gaat mijn pols snel op spelen. Dit ligt overigens vooral aan mijn pols. Hendels heb ik meteen bij aanschaf goed gezet, nog een hoger stuur geplaatst zodat ik rechterop zit, zwaardere bar ends om trillingen te minimaliseren etc. Laten we het er maar op houden dat ik oud aan het worden ben![]()
Het afgelopen jaar dus maar eens zitten brainstormen van wat vind ik mooi en bovenstaande ritten wel gaat mogelijk maken. Daaruit is een shortlist uit gekomen:
BMW R1200RS
KTM 1290 SuperDuke GT
KTM 1290/1190 adventure (r/s)
Yamaha Tracer (900) (minst mooi en minste vermogen/koppel)
BMW S1000XR (bungelt als twijfelaar ivm stuur trillingen)
Deze shortlist komt uit een PvE waarin staat:
100+Nm koppel
100+Pk vermogen
max. 240ish kg, lichter is een pre.
actieradius 300km+
Sporttour/Tour/Adventure klasse
Cruise control (harde eis)
half kuip/kuip (geen naked)
Ben iemand die vaak laag in de toeren rijd en dus graag veel koppel onderin heeft. Veel vermogen is vaak een gevolg van veel koppel onderin, maar of dat 125pk is of 173pk zal mij echter een biet wezen. 120pk met 65Nm is dus een nogo, maar 100pk en 100Nm is potentiele kandidaat. Ik hou er gewoon niet van om hem continu in de toeren te moeten jagen om een beetje vooruit te komen. (vandaar de twijfel op de Tracer) Cruise control om op lange stukken mijn pols te kunnen ontzien is ook een harde eis.
De Tracer heb ik een paar jaar geleden bij Goedhart kort kunnen proefrijden met een Yamaha dag. Dat was erg kort maar de zithouding beviel erg goed. Het is echter te lang geleden en te kort om te weten of het vermogen ook bevalt. Optisch vind ik het van de bovenste 5 ook de minst mooie en dat is toch ook wel belangrijk.
De BMW R1200RS heb ik gisteren mogen proefrijden bij BMW Dealer Simako in Elst (gld). Deze 2019 R1200RS LC stond daar op mij te wachten:
[Afbeelding]
Ik had een uur de tijd en daar ging ik net (niet) mijn standaard dijkje mee redden om daarna over de snelweg weer terug te gaan.
Na wat aftasten en wennen aan het boxerblok komende van een japanse 4 cilinder een heerlijk stukje gereden. Vanaf Simako ben ik richting Oosterhout gereden om daar de dijk op te draaien, van daaruit de dijk uitgereden tot aan Tiel. Daar via het tankstation in Echteld weer de A15 op gedraaid en terug naar Elst gereden.
Heerlijk gereden, minder last van mijn pols gehad als wanneer ik datzelfde stuk met de FZ1 had gedaan en vooral positief verrast door het kracht van het blok.
Maar hij staat niet direct met stip op nummer 1, want tegelijkertijd is het blok erg rauw. De gashendel moest ik vrij ver opendraaien om überhaupt een reactie van het blok te krijgen (vrijloop is erg groot denk) en de eerste reactie is dan bokkerig (alsof je veel te laag in toeren zit). Geef je vervolgens wat meer gas word hij wakker en gaat er dan ook vandoor. Mogelijk valt hier nog wat aan af te stellen of komt dat goed met gewenning, vooral in langzame bochten vond ik dit irritant. Ik ben met de FZ1 gewend dat hij met een klein beetje gas al weer trekt en gaf dus consequent te weinig gas met de RS. Als ik er wel aan dacht kwam hij wel weer wat lomp in. Rijden op de koppeling was dan weer wat vervelend omdat die helemaal aan het einde van zijn slag een keer oppakte. Nu heb ik best grote handen (handschoen maat 11/XXL) maar dit was wel erg veel, zeker vergeleken met de FZ1 waarbij hij na 1,5cm ofzo al oppakt.
Dat is op zich jammer want de RS is echt heerlijk om mee te sturen, ondanks zijn gewicht en afmetingen stuurt hij erg licht en ligt hij heel stabiel in een bocht. Kost allemaal erg weinig moeite.
Voor wat betreft zithouding scheelde het gevoelsmatig erg weinig met de FZ1, iets rechterop en een iets groter hoek van de knieen. Echter was deze RS al voorzien van stuurverhogers, per saldo grofweg hetzelfde dus.
Cruise control is daarentegen een zege, wat is dat een uitvinding nu met max 100km/u op de snelweg. Op de heenweg betrapte ik mezelf dat ik continu naar de 120 of zelfs 130 toe kroop. Iets wat een dure hobby kan worden. Op de RS knopje opzij om de cruise aan te zetten en een 2e naar achteren om hem te activeren en mijn rechterpols kon weer even ontspannen.
Mijn schenen daarentegen zijn blij dat we niet te vaak gestopt zijn of van stoplicht naar stoplicht moesten. Zouden ze naast BMW ondergoed ook scheenbeschermers verkopen?![]()
Al met al heerlijk gereden, de grote vraag is of ik zou kunnen wennen aan het karakter van het blok en of er met afstelling nog iets te doen is aan de gashendel speling en het aangrijp punt van de koppeling.
Op naar de volgende, wanneer is alleen nog de vraag![]()
Nog wat pics aan het einde van de dijk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus.. try-the-bike aangevraagd en nu wachten tot ik het mag proberen. Ook alvast theorie-examen aangevraagd met als eerste mogelijkheid op 1 september. Mocht ik na de TTB er achter komen dat ik het toch niets vind dan overleef ik die 37 euro ook wel. Maar daar gaan we niet vanuit.
Ook alvast een beetje over stalling aan het nadenken. Type motor dat ik erg mooi vind is o.a. de Vulcan S en de Honda Rebel 1100 dus die heb ik qua maatvoering aangenomen (vulcan is 233cm lang en 88cm breed). Om bij mijn huidige woning achter het huis te komen moet ik door een gangpad van 150cm breed met daarin een 90 graden bocht en uiteindelijk moet ik door een poort van ca. 84cm breed. Het gangpad en de bocht is denk ik geen probleem. De schuur heeft een deur met een doorgang van 95cm. Enfin, allemaal een beetje krap. Poort kan ik wel vervangen voor een grotere van bijvoorbeeld 120cm, maar ik ben bang dat ik het wel snel zat wordt om de motor elke keer in en uit dat schuurtje te manoeuvreren. Komt ook nog bij dat het schuurtje ongeïsoleerd is en in de winter erg vochtig, dus in de winter wil ik het ding sowieso ergens anders stallen.
De optie die ik nu overweeg is om de motor dan maar gewoon het hele jaar te stallen op een andere locatie. Heb al een offerte voor 34 euro per maand waarbij je de motor elke dag tussen 6 en 23 uur kan brengen en halen. Nadeel is weer dat dit ca. 10 minuten fietsen is vanaf mijn huis. En daarnaast ook weer de vraag hoeveel gedoe dit dan is aangezien de stalling zich op de 5e etage van een opslagtoko bevind....
Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om hier over na te denken
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Welkom!BastiaanN schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:22:
Ook alvast maar eens melden hier. Ik loop al jaren te twijfelen of ik niet eens mijn motorrijbewijs moet gaan halen omdat het me toch wel erg leuk lijkt. Tour nu ook regelmatig een lekker stukje met de auto ( ondanks dat het een saaie toyota hybride is...) en met de motor lijkt me dat alleen maar nog een mooiere ervaring en heb ik ook weer lekker iets te schakelen enzo. Ik zie mezelf wel heerlijk cruisen met zon ding over de landweggetjes hier in Overijssel!
Dus.. try-the-bike aangevraagd en nu wachten tot ik het mag proberen. Ook alvast theorie-examen aangevraagd met als eerste mogelijkheid op 1 september. Mocht ik na de TTB er achter komen dat ik het toch niets vind dan overleef ik die 37 euro ook wel. Maar daar gaan we niet vanuit.
Ook alvast een beetje over stalling aan het nadenken. Type motor dat ik erg mooi vind is o.a. de Vulcan S en de Honda Rebel 1100 dus die heb ik qua maatvoering aangenomen (vulcan is 233cm lang en 88cm breed). Om bij mijn huidige woning achter het huis te komen moet ik door een gangpad van 150cm breed met daarin een 90 graden bocht en uiteindelijk moet ik door een poort van ca. 84cm breed. Het gangpad en de bocht is denk ik geen probleem. De schuur heeft een deur met een doorgang van 95cm. Enfin, allemaal een beetje krap. Poort kan ik wel vervangen voor een grotere van bijvoorbeeld 120cm, maar ik ben bang dat ik het wel snel zat wordt om de motor elke keer in en uit dat schuurtje te manoeuvreren. Komt ook nog bij dat het schuurtje ongeïsoleerd is en in de winter erg vochtig, dus in de winter wil ik het ding sowieso ergens anders stallen.
De optie die ik nu overweeg is om de motor dan maar gewoon het hele jaar te stallen op een andere locatie. Heb al een offerte voor 34 euro per maand waarbij je de motor elke dag tussen 6 en 23 uur kan brengen en halen. Nadeel is weer dat dit ca. 10 minuten fietsen is vanaf mijn huis. En daarnaast ook weer de vraag hoeveel gedoe dit dan is aangezien de stalling zich op de 5e etage van een opslagtoko bevind....
Gelukkig heb ik nog genoeg tijd om hier over na te denkenWel erg veel zin in de proefles
Stalling is nog wel een gedoe inderdaad. Die van mij moet ik een kwartiertje naartoe fietsen, en dat is alleen nog maar overdekt, verder heeft de wind er vrij spel.
Qua manouvreren kan je kijken naar een motormover, hoewel ik niet zeker weet of die ook geschikt zijn voor een cruiser.
Gashendel is digitaal, dus lijkt me verder weinig aan te veranderen op de drie modi na.
Ik heb op beide gereden rs en r en vind de laatste speelser en beter zitten. De wind bescherming is wat minder maar zoals vorig jaar blijkt 600km op een dag toch nog wel prima te doen mits het tempo niet continu boven de 120 zit.
[ Voor 34% gewijzigd door charrel op 26-04-2021 11:36 ]
Same, moet wel zeggen dat ondanks dat de boxers veel koppel onderin hebben ze toch liever ook wat toeren maken. Zo rond de 3000 toeren is ongeveer het laagste dat ik hem normaal laat komen, dan tril je niet uit elkaar / blijft het geluid beschaaft / pakt hij lekker op.Willem30 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:08:
[...]
Ik herken je verhaal wel van toen ik mijn eerste proefrit deed.
Laatst nog eens mijn R1100RT van stal gehaald, laatste tijd vooral met mijn Suzuki DR750 en Honda XL500R gereden en daardoor nu aan het kijken om hem te vervangen door iets anders.. Komende van de zitpositie van de 2 andere motoren waar je meer 'in' de motor zit, zat ik voor mijn gevoel op de R1100RT meer 'op' de motor. Ook het gewicht van de motor en de algehele zitpositie / stuurgedrag was weer even wennen.
Ik heb de R1100RT enkele jaren geleden gekocht als tourbuffel waar ik ook zonder problemen met 2 personen op kan rijden / op vakantie kan. Mijn vriendin gaat tegenwoordig niet vaak meer mee, vakantie op de motor hebben we eens samen gedaan maar zij wil vooral dingen zien en ik wil vooral rijden, dus dat was ook niet het verhoopte succes (begrijpelijk, een hele dag achterop zitten zegt mij ook niets
Nu dus aan het kijken naar sport-toerfietsen (waar ook nog eens iemand achterop kan, moest ze zin hebben):
- Honda VFR800
- Triumph Tiger 1050
- Yamaha Fazer 1000/FZ1/...
Rustige zoektocht (ik heb genoeg ander vervoer en ze eten geen brood), dus wachten op een goede aanbieding op de 2dehands websites
Hij stond op Road, pas aan het eind bedacht ik mij dat ik meerdere modi had en heb ik hem op dynamic gezet. Kan mij zo niet voor de geest halen of dit nou een verbetering op leverde. Had ook meer het idee dat het dode slag was dan de reactie op het gas. Nou is de FZ1 misschien wel heel direct op het gas en met tijd valt er waarschijnlijk wel aan te wennen.charrel schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:31:
@A13X op welke mode stond de gashendel? Op rain is het wat vertraagd maar op dynamic zou ik het niet traag noemen. Dan vinden een hoop vrienden mijn R juist te agressief op het gas. Die rijden allemaal liever op road, ik vind directer fijn, dus rij vaak op dynamic alleen met de oudste achterop op road of rain.
Gashendel is digitaal, dus lijkt me verder weinig aan te veranderen op de drie modi na.
Ik heb op beide gereden rs en r en vind de laatste speelser en beter zitten. De wind bescherming is wat minder maar zoals vorig jaar blijkt 600km op een dag toch nog wel prima te doen mits het tempo niet continu boven de 120 zit.
Op Mobile.de staat een RS en daar zit een R stuur bij, dus een R stuur i.p.v. risers monteren zou ook nog kunnen
@theredone51 dat was mijn ervaring ook, hij geeft rustig aan dat je terug kunt schakelen tot 2k maar op de dijk is het fijner om rond de 3k te blijven hangen. Paar keer een bocht laag in de toeren uitgekomen, dan pakt hij op road in iedergeval wat rauw op. Met 3k pakt hij wat soepeler op, dan zie je alleen de tijd niet meer vanwege het opschakelpijltje
Merk ook doordat je zo laag in de toeren rijd, je snel een versnelling te hoog blijft zitten als je een bocht in gaat. Hij trekt hem er wel doorheen maar dat gaat dan wel rauw en lomp. Had wel een beetje weg van een aan/uit reactie.
@theredone51 hou er rekening mee dat een Fazer1000 (gen 1 2001-2005) wezenlijk andere zithouding heeft dan een FZ1 (gen 2 2006>). De laatste zit veel agressiever, achterop een gen 2 is ook niet super comfortabel overigens.
[ Voor 8% gewijzigd door A13X op 26-04-2021 12:11 ]
Awesome
Het kan misschien wat bokken, maar hij trekt hem er makkelijk doorheen inderdaad. Het is een blok dat wat gewenning vraagt, maar heerlijk mee te rijden is als je het gewoon bent. Ook voor sportief rijden trouwens, maar dan moet je richting de toerentallen waar menig BMW Boxer rijder volgens mij nooit komt (5-6k+). Geluid op dat soort toerentallen met het gas vol open is ook heerlijk, alsof de hele wereld opgezogen gaat wordenA13X schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:05:
[...]
@theredone51 dat was mijn ervaring ook, hij geeft rustig aan dat je terug kunt schakelen tot 2k maar op de dijk is het fijner om rond de 3k te blijven hangen. Paar keer een bocht laag in de toeren uitgekomen, dan pakt hij op road in iedergeval wat rauw op. Met 3k pakt hij wat soepeler op, dan zie je alleen de tijd niet meer vanwege het opschakelpijltje![]()
Merk ook doordat je zo laag in de toeren rijd, je snel een versnelling te hoog blijft zitten als je een bocht in gaat. Hij trekt hem er wel doorheen maar dat gaat dan wel rauw en lomp. Had wel een beetje weg van een aan/uit reactie.
Ik moet er nog even op gaan proefrijden om te kijken of het voor mij werkt, vind de Gen 2 mooier dan de voorganger. Maar financieel gezien is de Gen 1 een betere optie, we gaan het zien@theredone51 hou er rekening mee dat een Fazer1000 (gen 1 2001-2005) wezenlijk andere zithouding heeft dan een FZ1 (gen 2 2006>). De laatste zit veel agressiever, achterop een gen 2 is ook niet super comfortabel overigens.
Street / speed triple schijnen ook een fijne zithouding te hebben, die kunnen ook op het lijstje. Alsook de eerst generatie Multistrada en nog een hele resem andere motoren eigenlijk
De boxer houdt er echt niet van om laag in de toeren te tokkelen, dan kan die wel wat bokkerig worden. Maar ik ben héél blij met de gasrespons van mijn boxer blok.
Misschien omdat ik veel "goedkopere" motoren gereden heb hiervoor, en die allemaal heel lomp waren. Een 2003 SV650, 2011 ER6N en een 2015 MT09.
Nog een fototje van gisteren:
:strip_exif()/f/image/83X7TUNWS8BKaGhmKYcc2JK6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag ochtend even een 'breakfast run' gedaan.. kleine 100Km achterop gezeten zonder morren. Met lekker ontbijt op terras bij de Thames in zonnetje tussendoor
:strip_exif()/f/image/kbg9Sw6SUuWGbC52RN2auMj9.jpg?f=fotoalbum_large)
Bonus punten als mensen de locatie raden.. is bekend van film en TV..
:strip_exif()/f/image/YhPvpm3REnpG9bjVNayrCHSi.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de lokale Lambo/Aston Martin dealer gestopt om even onbetaalbare autos te gluren, was youtuber Shmee150 daar net binnen.. dus allemaal hyperactieve jongetjes buiten
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
aan het hobbien geweest met de brandstofinspuiting, timing daarvan of onstekingstijdstip?
Nice! Ziet er goed!ToolkiT schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:55:
Van het weekend nieuwe bike outfit voor mijn dochter gekocht (en MrsT past hem ook, dus 2 vliegen in 1 klap
Zondag ochtend even een 'breakfast run' gedaan.. kleine 100Km achterop gezeten zonder morren. Met lekker ontbijt op terras bij de Thames in zonnetje tussendoor![]()
[Afbeelding]
Bonus punten als mensen de locatie raden.. is bekend van film en TV..
[Afbeelding]
[...]
Klopt het dus toch dat je Engelse motoren van links moet tanken.
Veel van de leukste motoravonturen heb ik in de afgelopen 25+ jaar heb meegemaakt waren een direct gevolg van het stoppen voor een "collega". Sterker nog: ik heb er vrienden voor het leven aan overgehouden.Bastiaan schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:34:
Ik heb me overigens verbaast hoe weinig andere motorrijders stoppen. Als ik een rijder langs de weg zie staan stop ik. Zonder uitzondering. Tot nu toe zonder dat het nodig bleek, maar toch.
Gisteren zijn er een 20-tal motoren gewoon langsgereden en is er 1 persoon (een busje met klusspullen nota bene) gestopt om te vragen of ik hulp nodig had. Het was gelukkig niet nodig, maar ik was altijd in de veronderstelling dat het een soort code was om even te stoppen voor elkaar in tijden van mogelijke wegkant-nood ende -stress.
- Vader en zoontje in de spits van de Nijmeegse Waalbrug afgeholpen omdat hun XT600 dienst weigerde. Een Poolse vrachtwagenchauffeur was zo vriendelijk om de brug te blokkeren tot we de motor + zoontje over de vangrail het fietspad op konden tillen. Vervolgens op een parkeerplaatsje in Lent de motor gesloopt en de gemangelde vacuumslang goed gelegd. (Ze kwamen net bij de motorzaak vandaan, foutje van de monteur en mama was alweer naar huis gereden...).
- Een Harley rijder van een 'bepaalde motorclub' in de stromende regen geholpen. Was zelf goed technisch onderlegd en had mazzel dat ik net een maatje had geholpen en daarom een stoboscoop in mijn koffer had. Ontsteking was verkeerd gesprongen. Duwde me toen hij wegreed 50 gulden in de hand...
- Op vakantie doortocht in Duitsland met de hele vriendengroep gestopt voor een local met een kapotte Kawa. Weer aan de praat geholpen waarna we door Ullrich verplicht werden om mee te gaan naar zijn boerderij en daar te kamperen (tenten in de schuur opgezet want kamperen bij de boer was daar toen nog niet zomaar toegestaan). Uiteindelijk vier dagen op de heenweg en twee op de terugweg gebleven en meestal komen we er nog minstens één keer per jaar.
- Zelf stilgevallen tijdens een testrit met de CX650E van mijn vriendin. Een collega stopte, we zorgden dat ik nog tot aan zijn garage kon rijden. Eerst spaghetti gegeten en daarna de motor nagelopen en het probleem verholpen. The Big Lebowski gekeken en toen weer naar huis. Vriend voor het leven.
Enz enz enz.
De traditie verdwijnt niet alleen door de mobleie telefoon maar ook omdat de motorfiets van een armeluisvervoermiddel in een luxe speeltje is veranderd. Vroeger stopte je omdat je wist dat die collega in hetzelfde schuitje zat als jij: net zo verliefd op motorrijden als jij en te arm om iemand te laten komen om hem/haar op te halen, laat staan om de motor te (laten) repareren. En je zorgde er dan voor dat je collega (het liefst op de eigen motor) veilig thuis werd afgeleverd omdat je wist dat er altijd iemand wakker ligt totdat een motorrijder (m/v) weer veilig thuis is.
Ik heb gisteren en vandaag bij elkaar een 500km gereden en geen seconde aan stuurtrillingen gedacht. En voor de rest past een S1000XR prima in het plaatje dat jij schetst
Die tijd heb ik niet meer meegemaakt. Dat zal ook zo zijn charme hebben gehad. Maar dat het je bij blijft, dat is zeker waar.Bambufan schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:00:
De traditie verdwijnt niet alleen door de mobleie telefoon maar ook omdat de motorfiets van een armeluisvervoermiddel in een luxe speeltje is veranderd. Vroeger stopte je omdat je wist dat die collega in hetzelfde schuitje zat als jij: net zo verliefd op motorrijden als jij en te arm om iemand te laten komen om hem/haar op te halen, laat staan om de motor te (laten) repareren. En je zorgde er dan voor dat je collega (het liefst op de eigen motor) veilig thuis werd afgeleverd omdat je wist dat er altijd iemand wakker ligt totdat een motorrijder (m/v) weer veilig thuis is.
Zo crashte een paar jaar geleden een vriendin voor me. Zelf moest ik eerst een veilig plekje zoeken; degene achter me kon direct stoppen voor de eerste hulp. Zelf begon ik de plek veilig te stellen en het verkeer te regelen. Er stopte een stel duitsers die (naar achteraf bleek) zelf baanofficials zijn geweest op onder andere de Nürburgring.
Zij namen het verkeersregelen over, zodat ik de sleepdienst en verzekering kon gaan regelen. Dat heeft nog wat geregel gekost, want de sleepwagen had echt een kraan nodig om de motor weg te kunnen tillen. De centrale wilde die beoordeling aan de vakmensen over laten + die moesten van verder weg komen.
In de brandende hitte zijn die duitsers bij ons gebleven tot de motor was weggetakeld. Nadien hebben we ze nog een paar keer ontmoet, bij hen thuis geweest, en samen gereden. Ook hier: vrienden voor het leven.
Ook een keer bij terugkomst van ons hemelvaartweekend uit het Schwarzwald, toen regende het continu met bakken uit de hemel. Diverse snelwegen stonden toen blank. Nadat we even bij een tankstation waren gestopt om te schuilen onder de luifel (er waren er nog 400 man met dat idee) wilden we verder. Totdat er een van ons paniekerig begon te zwaaien dat zijn motor niet startte. Wat bleek: zijn motor startte wel, maar alle elektronica werkte niet meer mee. Behalve zijn koplamp en knipperlichten. We kregen het ter plekke niet opgelost. Toen heb ik vanaf ongeveer Karlsruhe tot thuis op zijn oprit (regio Sittard) achter hem gereden om zijn achterlicht te spelen. In die regen was hij anders simpelweg onzichtbaar.
Sindsdien heb ik trouwens ook alle accessoires op de accessoirestekker aangesloten. Geven die ooit eens problemen: stekker eruit, zekering vervangen, en door.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Minder omdat ja je voelt trilling, maar is dat zo storend? als ik 500km heb gereden heb ik nergens last van...
Als je trilling in het stuur storend vind wat dan met windgeruis of überhaupt tegenwind?! Dat is toch nog veel meer aanwezig?
Trillingen/vibraties met een bepaalde frequentie kunnen behoorlijk irritant zijn. Met als (extreem) gevolg zelfs gevoelloze handen (kan ik uit ervaring vertellenkneusteun schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:50:
Ik vraag mij soms ook af wat "stuurtrilling" is, want ik heb een paar twee cilinders en die hebben sowieso allemaal wel wat trilling de eerste km's, maar als blok warm is dan wordt dat snel minder.
Minder omdat ja je voelt trilling, maar is dat zo storend? als ik 500km heb gereden heb ik nergens last van...
Als je trilling in het stuur storend vind wat dan met windgeruis of überhaupt tegenwind?! Dat is toch nog veel meer aanwezig?
Vaak bu'j te bang!
Deed dus onbewust ook te hard in de handvatten knijpen en met meer spanning rijden dan dat ik alleen reed.
Bij mij heeft het geholpen om hier toch wat meer op te letten en er zo minder last van te hebben.
Hier nog een video van Dave Moss over afstellen van je motor op je lichaam
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Vooral bij een extreem hoogtoerig machientje (600cc Supersport I.E.) wordt dat op lange afstanden waarbij de snelheid gelijk blijft vaak erg irritant. Die dingen zijn gewoon niet bedoeld om een paar 100 Km.snelweg mee af te gaan leggen-tom-562 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:58:
[...]
Trillingen/vibraties met een bepaalde frequentie kunnen behoorlijk irritant zijn. Met als (extreem) gevolg zelfs gevoelloze handen (kan ik uit ervaring vertellen)
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hoog frequente trillingen treden vooral op bij hoogtoerige 4 cilinders, die resoneren vaak op vaste toerentallen waardoor ze versterkt worden in bijv. je stuur. Net als met gereedschap kan dat ervoor zorgen dat je hand niet meer goed doorbloed raakt en je vervolgens tintelende handen krijgt. Laag frequente trillingen zoals in een 2 cilinder hebben dat effect niet.kneusteun schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:50:
Ik vraag mij soms ook af wat "stuurtrilling" is, want ik heb een paar twee cilinders en die hebben sowieso allemaal wel wat trilling de eerste km's, maar als blok warm is dan wordt dat snel minder.
Daarom is actief rijden ook een minder groot probleem dan afstanden rijden. Hij resoneert precies op het toerental dat je bv op de snelweg draait bij 100 of 120.
Bij mij is het een combinatie van, mijn pols/hand is op een of andere manier een zwakke plek. Die trillingen verergeren de klachten die ik anders in mindere maten ook zou hebben. De trilling ansich vind ik niet irritant, het effect dat het op mijn hand heeft wel.
Awesome
Bij mijn GSX-R600 had ik er ineens heel erg last van aan mijn linkerhand. Was ik ineens het stuurgewicht verlorenWill_M schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:14:
[...]
Vooral bij een extreem hoogtoerig machientje (600cc Supersport I.E.) wordt dat op lange afstanden waarbij de snelheid gelijk blijft vaak erg irritant. Die dingen zijn gewoon niet bedoeld om een paar 100 Km.snelweg mee af te gaan leggen
Later na ombouw met een SBK-kit vibreerde het ook meer dan met clip-ons, wss door de langere 'arm' van het SBK stuur
Vaak bu'j te bang!
Tijden veranderen, nostalgie blijft.DrivinUCrazy schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:48:
[...]
Die tijd heb ik niet meer meegemaakt. Dat zal ook zo zijn charme hebben gehad. Maar dat het je bij blijft, dat is zeker waar.
Gevallen motorrijders helpen is weer een hoofdstuk op zich. En daarbij heeft de mobiele telefoon ook zo zijn voordelen in tegenstelling tot naar de volgende boerderij moeten racen, de boer wakker maken en daar 06-11 bellen...
Maar met een redelijk moderne twee cilinder kan ik mij bijna niet voorstellen dat dit gebeurd.-tom-562 schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:58:
[...]
Trillingen/vibraties met een bepaalde frequentie kunnen behoorlijk irritant zijn. Met als (extreem) gevolg zelfs gevoelloze handen (kan ik uit ervaring vertellen)
Dan ben je als fabrikant mooie tjappie.
06-11 ... Da's zó 1990Bambufan schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:29:
[...]
Tijden veranderen, nostalgie blijft.![]()
Gevallen motorrijders helpen is weer een hoofdstuk op zich. En daarbij heeft de mobiele telefoon ook zo zijn voordelen in tegenstelling tot naar de volgende boerderij moeten racen, de boer wakker maken en daar 06-11 bellen...
Tot einde jaren '80 mocht je al blij zijn als je het lokale nummer van een ambulance / brandweer / politie érgens gevonden kon krijgen in een telefoonklapper.
600cc supersport is toch 90% van de gevallen (misschien zelfs 100%) een 4 cilinder.Will_M schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:14:
[...]
Vooral bij een extreem hoogtoerig machientje (600cc Supersport I.E.) wordt dat op lange afstanden waarbij de snelheid gelijk blijft vaak erg irritant. Die dingen zijn gewoon niet bedoeld om een paar 100 Km.snelweg mee af te gaan leggen
Dat zijn toch naaimachines/vibrators qua trillingen, dan heb ik inderdaad liever lekker gemoedelijke klappen van een twee pitter
Dave Moss heeft mij zo ontzettend geholpen. Een maand geleden kwam ik erachter dat mijn rechter voorvorkkeerring lek was. Bij de garage zou dat 250 euro moeten kosten, dus ik ben zelf gaan onderzoeken. Twee weken geleden met succes de keerringen op mijn R1 RN12 weten te vervangen. Ik moest wel gereedschap aanschaffen dus ik kwam nu op 190 euro all-in uit. De volgende keer dat ik ze moet vervangen - op een fiets van een ander hoop ik - kost het me slechts een fractie van die 190 euro. Ook al sleutelde Dave Moss aan een R6, de principes komen op hetzelfde neer.mr_zippey schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:13:
Dat kan zeker irritant zijn, had er ook nog al eens last van. Maar als je je hendels iets anders (vooral beter) afstelt op je persoonlijke situatie en je houding aanpast kan het al een wereld van verschil zijn in hoeverre je er dan nog last van hebt. Viel mij zelf op een gegeven moment ook op dat ik er ook meer last van had als m'n vriendin achterop zat.
Deed dus onbewust ook te hard in de handvatten knijpen en met meer spanning rijden dan dat ik alleen reed.
Bij mij heeft het geholpen om hier toch wat meer op te letten en er zo minder last van te hebben.
Hier nog een video van Dave Moss over afstellen van je motor op je lichaam
[YouTube: Motorcycle Ergonomics: Fitting the Motorcycle to You]
Wat plaatjes:
:strip_exif()/f/image/xdPVAUTCXEjvapHTi2UMHCYs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yzExkajfBauuRevQ64gcFJCW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y1moFFQnZr5rpG8tswuWSttB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1YDWvof1hFdhtNg5yPSRtl2I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P05b2sjO7MZ8l07DoEX1KmP0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vTcVIROSib3KxTuIZjmduY2s.jpg?f=fotoalbum_large)
En - naast de service manual - het gebruikte filmpje van Dave Moss:
Klopt... Lekker hoogfrequent met 17.000+ toeren/minuut 'trillen'....kneusteun schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:36:
[...]
600cc supersport is toch 90% van de gevallen (misschien zelfs 100%) een 4 cilinder.
Dat zijn toch naaimachines/vibrators qua trillingen, dan heb ik inderdaad liever lekker gemoedelijke klappen van een twee pitter
Goed bezig, of je woont alleen of je bent een held dat je hier je vriendin/vrouw in mee krijgt.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Toen ik nog met vrienden een flat deelde stond mijn GSX-R in de woonkamer (OK, toegegeven, voor 1 nacht, daarna stond die in een slaapkamer die we over haddenBommes schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:44:
@dier lol gewoon in de keuken op de bar sleutelen..
Goed bezig, of je woont alleen of je bent een held dat je hier je vriendin/vrouw in mee krijgt.

Vaak bu'j te bang!
Alle vrijheid van alleenstaand zijn. Dat, en het is niet eens bij mij thuisBommes schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:44:
@dier lol gewoon in de keuken op de bar sleutelen..
Heb het op mijn R1100RT nochtans ook bij lange stukken snelweg, met de 5-bak draai je op 120 km/u op een toerental waar (althans bij mijn fiets) ik wel de nodige trillingen heb in het stuur en na een dag rijden met tintelende handen / armen kan zitten.A13X schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:24:
[...]
Laag frequente trillingen zoals in een 2 cilinder hebben dat effect niet.
Maar goed, de ene 2-cilinder is de andere niet natuurlijk
Vroegâh... Toen mijn "ome Gait" (de broer van mijn opa) nog alles op de Sparta GD50 Sport deed. Werk, vakantie... alles. Tot aan zijn laatste dag.Will_M schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:33:
[...]
06-11 ... Da's zó 1990![]()
In de jaren '80 mocht je al blij zijn als je het lokale nummer van een ambulance / brandweer / politie érgens gevonden kon krijgen in een telefoonklapper.

Wellicht kan je het aluminium gedeelte een paar keer verwarmen met een brandertje (op lagere stand).Bastiaan schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:53:
[...]
Maar geen tips hoe ik die schroef of kabel nog los kan krijgen, stelletje virtuele doorrijders?Ik heb namelijk wel gezien dat die schroef de kabel in de versnellingsbak hoogstwaarschijnlijk op zijn plek houd namelijk, maar ook met een druppel olie is er geen beweging in te krijgen.
Wel uitkijken dat je de rest niet smelt, maar bijv 100 graden helpt ook al.
Ook door herhalend te verwarmen/afkoelen kan kruipolie er intrekken vanwege capillaire werking.
De lucht die er inzit zet uit en krimpt.
Als het gespoten/geverfd aluminium is dat zou je het met een föhn een paar keer kunnen proberen (of verfbrander op lage stand).
Losdraaien proberen als het warm is (aluminium zet meer uit dan staal)
"man is not truly one, but truly two,"
Volgens mij is de onder poot verschillend van de voorvork, de rs heeft meer naloop waardoor het nog iets stabieler is. Dus alleen een r stuur geeft alleen iets meer hefboom.A13X schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:05:
[...]
Op Mobile.de staat een RS en daar zit een R stuur bij, dus een R stuur i.p.v. risers monteren zou ook nog kunnen
Met 3k pakt hij wat soepeler op, dan zie je alleen de tijd niet meer vanwege het opschakelpijltje
Pijltje is uit te zetten in het dashboard, dan zie je de tijd gewoon tijdens het schakelen
Heh, mooi is dat-tom-562 schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:47:
[...]
Toen ik nog met vrienden een flat deelde stond mijn GSX-R in de woonkamer (OK, toegegeven, voor 1 nacht, daarna stond die in een slaapkamer die we over hadden. Het Yamaha FS1 blokje van een vriend van mij (die er dus ook woonde) hebben we op het aanrecht gereviseerd en de carterdelen in de vaatwasser gedaan (ok, met dat laatste was z'n vriendin, die er ook woonde, wat minder blij
)
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Alles ?SniperGuy schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:56:
[...]
aan het hobbien geweest met de brandstofinspuiting, timing daarvan of onstekingstijdstip?
leeg
Volgens mij ook. De RS is merkbaar stabieler in de snellere/langere bochten dan de R, waar de R meer wendbaarheid biedt in krappe bochten. Allebei erg leuk, maar duidelijk andere motoren.charrel schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:23:
[...]
Volgens mij is de onder poot verschillend van de voorvork, de rs heeft meer naloop waardoor het nog iets stabieler is. Dus alleen een r stuur geeft alleen iets meer hefboom.
[..]
Als de R iets ruimer was geweest was mn keuze voor de RS nóg moeilijker geworden.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
And it goes BRAAAAAPP!
Daarnaast, de professionelere aanpak (lees: niet de gelegenheidsdief) bevat sowieso een scrambler en een kooi van Faraday. Ook wel bekend als een busje.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ai, het levende bewijs dat je tunen aan de specialist over moet laten
Na 50 km het bos weer in gedoken en daar was het niet alleen een stuk koeler (we hadden 20 graden gisteren), maar ook nog een stuk mooier!
Linker foto heet Schöne Aussicht (447 m). Praktisch namen hebben die Duitsers, want het was ook een mooi uizicht! Rechter foto: bij zonsondergang kwam ook de supermaan op (links boven in de foto).
![]() | ![]() |
Dat valt tegenwoordig nog mee: inladen en wegrijden is het tegenwoordig vaak, al dan niet alleen.Waaj schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:22:
@ROFLASTC de professionele dief zet de motor in een busje en demonteert hem zo snel mogelijk voor onderdelen. En de gelegenheidsdief ragt hem af en dumpt hem in een kanaal, en de vraag is of je hem dan nog terug wil hebben.
Een tracker verweg stoppen (dat je zelf ook een half uur nodig hebt om erbij te komen) zal denk ik wel helpen. En zo faraday is een busje ook weer niet voor GPS en GSM signaal.
Echte trackers (die met meldkamers ed) werken anders, via een ander datacom netwerk. Dat is met de standaard spullen moeilijk te jammen.
Ook die maken fouten, getuige mijn zuiger.SniperGuy schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:15:
[...]
Ai, het levende bewijs dat je tunen aan de specialist over moet laten
leeg

When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Voor een ‘quick and dirty’ oplossing kan ik je Monimoto aanraden. Werkt goed en kan je ook heel eenvoudig verstoppen aangezien die niet verbonden hoeft te worden aan de accu. Er zit ook een mooie app bij en de batterijen gaan lang mee. Tracking is nauwkeurig, dit heb ik 1x getest toen de sleutelhanger geen stroom meer had. Voor mij is het niet zo dat dit diefstal moet voorkomen en als ze het al meenemen dan hoef ik mijn motor ook liever niet terug maar als dit de kans vergroot dat de dief gepakt wordt dan plaats ik hem wel.ROFLASTC schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:56:
Jongelui, ik zoek een gps tracker voor de motor om 'm in geval van "vermissing" online te kunnen zien. Deze tracker moet natuurlijk verstopt worden en ik ben benieuwd wat er mogelijk is op dit gebied. Iemand ervaringen of suggesties hiervoor?
En ons lekker maken met mooie foto's... heel graag!LankHoar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:52:
Vrijdagmiddag vrijgenomen, lekker stukje toeren (zonnig weer met 17 graden voorspeld). Can't wait
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KgCBWhQFBAJUlNUEseerUhp5.jpg?f=user_large)
Die kan vd week op Marktplaats in ieder geval
Vandaag de Fazer weer eens meegenomen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hw1PI4Qt3kfwUeSCG0xDk4JL.jpg?f=user_large)
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
https://www.superbikez.nl/en/ecu-flash-motorSpacewide schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:02:
Weet iemand een plaats waar ik een Kawasaki z900 ECU kan laten remappen? Ik weet wel een adres in de States waar wereldwijd mensen terecht kunnen, maar ik daar eerlijk gezegd geen zin in. Ook liever geen chinese maps via een hobbiest.
Doet veel met kawasaki.
sobbereng schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:13:
Ziezo, mijn mijn eerste ritje gedaan waar die led verlichting van pas kwam.
Meteen mijn eerste flater ook, want na afstappen zag ik dit:
[Afbeelding]
Man man, en dan moet het schijfslot nog binnenkomen
Da's één van de redenen om een 'One-Key' systeem te willen hebben voor ALLE sloten welke ook maar IETS functioneels doen op het apparaat.
Ik ben zo ooit wel eens minuten lang naar de contactsleutel van m'n Yamaha R6 / RJ15 aan het zoeken geweest waarbij 't ding ónder in de kont gestoken zat (zodat ik de duoseat-cover los kon pakken om uit die ruimte een pakje peuken weg te pakken, meer past daar niet in)... Vooral leuk als je 'maten' je ook niet wijzen op dát wat ze allang gezien hadden
@BlackLabel01 Jij had 't hier laatst over het verbruik van je XTZ690 / Ténéré-700 én de perikelen met de losse tankdop van 't apparaat. Ik heb vandaag EIN-DE-LIJK eens wat kilometers op de ODO-Meter mogen zetten en was na ruim 250Km rijden verbaasd dat ik met pijn en moeite 10L brandstof in de tank kon krijgen? M'n MT10 had voor diezelfde afstand ruimschoots 't dubbele qua drankrekening én een tussentijdse extra tankstop aan me gepresenteerd
Die standaard (losse) tankdop gooi je tijdens 't tanken gewoon tussen de tank en het stuur, kan geen kant in om weg te rollen, dan
[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 27-04-2021 23:12 ]
Zie ik uit mijn rechter ooghoek een bloeiend koolzaad veld (kom hoe heet dat zaad ook al weer Thanks @Will_M ) en een molen.
Ja, die moet op de foto!
:strip_exif()/f/image/QTJIe4Q5afdNPVCiqn6cbOwV.jpg?f=fotoalbum_large)
En toch, toch weer denk ik dan weer,
ja die andere dan ook maar.
:strip_exif()/f/image/6nHDLzN7ckfHudNRUQ7e6QZv.jpg?f=fotoalbum_large)
Enfin, 10 uur en 450km meer op de teller.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
@Will_M met een onekey-systeem kan je nog steeds je sleutel in het buddy-slotje (of stomweg in het contactslot als je de motor bij een hotel geparkeerd hebt....) achterlaten

@Chakotay Voordeel is dus eigenlijk alleen dat JIJ er niet meer mee wég kunt rijden.... Een ander lukt dat dan wel als jij even weg loopt bij je fiets
[ Voor 44% gewijzigd door Will_M op 27-04-2021 22:56 ]
Tovami in GoesSpacewide schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:02:
Weet iemand een plaats waar ik een Kawasaki z900 ECU kan laten remappen? Ik weet wel een adres in de States waar wereldwijd mensen terecht kunnen, maar ik daar eerlijk gezegd geen zin in. Ook liever geen chinese maps via een hobbiest.
Wat nóg mooier is: een no-key systeem...Will_M schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:23:
[...]
Da's één van de redenen om een 'One-Key' systeem te willen hebben voor ALLE sloten welke ook maar IETS functioneels doen op het apparaat.
Ik weet het...tegen het geloof van een hoop mensen, maar het is écht verdomd makkelijk.
Ik VLOEK ooit op KESSY ... De sensor onder de kofferbak van m'n auto denkt ooit dat 't wel leuk is om me op één been staande te laten dansen door de klep niet open te gooien terwijl ik m'n handen niet vrij heb.mphilipp schreef op woensdag 28 april 2021 @ 00:56:
[...]
Wat nóg mooier is: een no-key systeem...Of keyless in marketingtaal. Ooit toen ik een (lease)auto bestelde met keyless entry/drive zei de verkoper dat er maar één nadeel zat aan zo'n systeem. En dat is dat je het op je volgende auto ook wilt hebben. Dat klopt inderdaad. En op de motor is dat precies hetzelfde. Ik heb de sleutel vrijwel alleen voor de show bij me. Alleen even pakken als ik het alarm erop wil zetten. Of van afstand de sloten eraf wil halen.
Ik weet het...tegen het geloof van een hoop mensen, maar het is écht verdomd makkelijk.
Die grappen voert het systeem volgens mij ook alléén uit als ik met een volle krat boodschappen in m'n klauwen sta. Als ik 't systeem wil gebruiken op momenten dat 't nergens voor nodig is dan gaat de klep uiteraard altijd wél gewoon open als ik met m'n voet onder de bumper door 'veeg' .....
Ik heb hem serieus overwogen. Maar als wij een ochtend gaan crossen, moeten we altijd wel een stukje verhard rijden. Voor ons favoriete stuk zou ik het net heen en terug redden (zonder in het bos geweest te zijn) en dan is de accu al leeg. Eenmaal in het bos kan je er best even mee spelen maar ook dan is die in een half uur / 3 kwartier wel leeg helaas.kneusteun schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:58:
Zo'n ktm freeride zou op kenteken ook een leuke zandpad crosser zijn.
Geen gejank dus misschien ook minder klachten van omwonenden.
Klopt, hij is inderdaad erg zuinig! Maar het laatste streepje op het display begint bij mij te knipperen rond de 230-250 km, dan wil ik toch wel weer tanken. Bij mijn RT kon ik makkelijk 330-350 km rijden voordat het oranje lampje aan gingWill_M schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:23:
[...]
@BlackLabel01 Jij had 't hier laatst over het verbruik van je XTZ690 / Ténéré-700 én de perikelen met de losse tankdop van 't apparaat. Ik heb vandaag EIN-DE-LIJK eens wat kilometers op de ODO-Meter mogen zetten en was na ruim 250Km rijden verbaasd dat ik met pijn en moeite 10L brandstof in de tank kon krijgen? M'n MT10 had voor diezelfde afstand ruimschoots 't dubbele qua drankrekening én een tussentijdse extra tankstop aan me gepresenteerd![]()
Die standaard (losse) tankdop gooi je tijdens 't tanken gewoon tussen de tank en het stuur, kan geen kant in om weg te rollen, dan
Dat is inderdaad wel een issue. Laten we hopen dat die range snel verbeterd, hebben we ook meer tijd om te sparenThoit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:21:
[...]
Ik heb hem serieus overwogen. Maar als wij een ochtend gaan crossen, moeten we altijd wel een stukje verhard rijden. Voor ons favoriete stuk zou ik het net heen en terug redden (zonder in het bos geweest te zijn) en dan is de accu al leeg. Eenmaal in het bos kan je er best even mee spelen maar ook dan is die in een half uur / 3 kwartier wel leeg helaas.
Je rijdt weg en de sleutel ligt nog op de werkbank van je garage. De motor start gewoon omdat de sleutel in bereik is, maar onderweg krijg je de melding dat de sleutel niet meer in bereik is. Als je dan de motor afzet ben je gestrand. Hetzelfde verhaal als de sleutel tijdens het motorrijden uit je jaszak valt, dat is pas echt keyless rijden.
Goed om te kijken hoe je verzekering omgaat met diefstal zonder braakschade.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.
Tijd voor mij om eens te gaan kijken naar kevlar broeken en vooral als het weer warm is
weet niet waar jij woont, maar niet in nl kennelijkLankHoar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:52:
Vrijdagmiddag vrijgenomen, lekker stukje toeren (zonnig weer met 17 graden voorspeld). Can't wait
:strip_exif()/f/image/A0bLaEtqtLG3sYLjUajbtlNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
De enige reden dat de verzekering overstag is gegaan, is dat er in diezelfde nacht nóg 3 auto's hetzelfde was overkomen. Dit was echt een gerichte, professionele actie.
Bij de R1250 serie lukt je dat niet: moet echt binnen 1 meter zijn oid. En voor zover ik weet geeft ie ook een melding meteen bij verliezen contact met sleutel. Ik vind het in ieder geval top!Grubeater schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:02:
[..]
Je rijdt weg en de sleutel ligt nog op de werkbank van je garage. De motor start gewoon omdat de sleutel in bereik is, maar onderweg krijg je de melding dat de sleutel niet meer in bereik is. Als je dan de motor afzet ben je gestrand. Hetzelfde verhaal als de sleutel tijdens het motorrijden uit je jaszak valt, dat is pas echt keyless rijden.
[..]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Ik zit op 'maar' 1,90 en had nog best wat keus bij de John Doe's. Dat is met mijn verhoudingen ook het enige merk tot nu toe waar ik met fatsoen ben kunnen slagen.Booyaa schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:28:
Voor de lange rijders onder ons (Lees 1,99m +) heb ik een vraag. Hebben jullie ook kevlar jeans en zo ja, welk merk?
Tijd voor mij om eens te gaan kijken naar kevlar broeken en vooral als het weer warm is
[ Voor 11% gewijzigd door Bastiaan op 28-04-2021 11:51 ]
In BE ook niet.. regenHubert schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:56:
[...]
weet niet waar jij woont, maar niet in nl kennelijk
[Afbeelding]
Interesting times...
Je weet wel, daar waar pils vandaan komt en zo.
Overigens, in Limburg is het nu mooi terrasweer. Daar gaan we vanmiddag ook mooi gebruik van maken; onze baas geeft ons er zelfs vrij voor.
Wel vet offtopic dit, dus bij deze nog een poging om het recht te trekken:
Ik hoop dat vandaag de nieuwe zuigers binnen komen. Dat zou wel heel fijn zijn.
Daarnaast heb ik een Drift Ghost X besteld om eens wat bewegend beeld te kunnen schieten. Ik kon toevallig goedkoop aan zo'n ding komen, dus de poging maar eens gewaagd. Ik had al eens een china cameratje besteld, maar die kreeg de vibraties van de motor niet weggewerkt. Hopelijk gaat dat bij deze anders zijn. En anders gaat 'ie weer door naar een volgende eigenaar.
(en nee, ik wil de camera niet aan mijn helm, dus dat is voor mij geen optie)
[ Voor 71% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-04-2021 12:31 ]
Ja, als je maar lang genoeg zoekt, kun je overal wel een nadeel aan ontdekken.Grubeater schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:02:
Goed om te kijken hoe je verzekering omgaat met diefstal zonder braakschade.
Als ik met auto of motor weg ga, neem ik altijd mijn sleutels mee. Gekke gewoonte, maar ik doe het gewoon.
En nu stop ik ze in mijn jaszak, en doe de rits dicht. Dat doe ik altijd als ik iets van sleutels in mijn jaszak doe, maakt niet uit welke sleutels het zijn. Als je daar een gewoonte van maakt, kan er niet zoveel mis gaan.
En gelukkig woon ik niet in een rijtjeshuis en moet ik de motor uit de parkeergarage halen, dus wegrijden met de sleutels op de tafel gaat echt niet lukken. Bovendien moet ik er nog sloten vanaf halen enzo.
Als er in je auto is ingebroken zonder braak moet je natuurlijk even helder nadenken en zelf even een baksteen door de ruit kegelen voordat je politie en verzekering belt. Lijkt mij wel zo verstandig. En dat is geen keyless probleem. Er was jaren geleden al een truuk die bij vrijwel alle Europese auto's werkte om het slot open te maken met minimale schade, of zelfs geen schade als je wist wat je deed. Dat is echt jarenlang mogelijk geweest en 'iedereen' wist het. Ook ANWB, dat moet wel. Maar daar hoor je ze dan nooit over.
Al met al ben en blijf ik fan van keyless. Gemak wil niet zeggen dat je je verstand uit moet schakelen natuurlijk.
In Tsjechië dacht ik.Hubert schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:56:
[...]
[Afbeelding]
Hier in Zuidwest-Duitsland vandaag weer boven de 20 graden.
In de paktijk is dit de enige reden dat mijn auto een trekhaak heeft, om die boodschappenkrat op te balanceren terwijl ik in m'n zakken de autosleutel zoekWill_M schreef op woensdag 28 april 2021 @ 01:02:
[...]
Die grappen voert het systeem volgens mij ook alléén uit als ik met een volle krat boodschappen in m'n klauwen sta. Als ik 't systeem wil gebruiken op momenten dat 't nergens voor nodig is dan gaat de klep uiteraard altijd wél gewoon open als ik met m'n voet onder de bumper door 'veeg' .....
![]()
Heb morgen een afspraak bij Tijger Leathers in Den Haag, da's zo'n 100 km uit de buurt. Ik voel er niet veel voor om in de regen heen te rijden, vervolgens een uur of twee nat in de kou te zitten terwijl ze mijn zadel vermaken en vervolgens doorweekt weer naar huis te rijden.
Kon de afspraak wel naar een andere dag verzetten maar niet naar vandaag dus dat word nog wat langer doorrijden met hoe het nu is.
Zadeltje is kneiterhard maar zit niet onaangenaam als je er aan gewend bent. Gisteren na 4+ uur was mijn (*) wel ff aan een andere zit toe maar al bij al is het prima te doen. Helaas resoneert het door die harde en dunne padding nogal door naar mij oren als ik oordopjes draag (alsof de buurman met een klopboor in je muur zit te boren). Ik hoop dat die resonantie met een betere padding gedempt wordt, zonder dopjes rijden is ook niet bepaald ideaal.
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Heb je geen regenpak dan? Of waterdichte kleding?botoo schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:40:
Morgen regen! Bah!
Heb morgen een afspraak bij Tijger Leathers in Den Haag, da's zo'n 100 km uit de buurt. Ik voel er niet veel voor om in de regen heen te rijden, vervolgens een uur of twee nat in de kou te zitten terwijl ze mijn zadel vermaken en vervolgens doorweekt weer naar huis te rijden.
+ @kazzzdafkeHubert schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:56:
[...]
[Afbeelding]
In Tsjechië inderdaad, ten oosten van Praag. Dus @Jolke had gelijk
Hier is het vandaag 20 graden en volop zon (wel hier en daar wat bewolking). Dit zou nog aan moeten houden tot en met vrijdag, maar zaterdag bewolkt en zondag regen, dus vandaar lekker vrijdagmiddag vrijgenomen en hopen dat de voorspellingen uitkomen die dag
haha nice, my man dan boffen jullie, hier weer regen wat de klok slaat verwacht...LankHoar schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:11:
[...]
+ @kazzzdafke
In Tsjechië inderdaad, ten oosten van Praag. Dus @Jolke had gelijk
Hier is het vandaag 20 graden en volop zon (wel hier en daar wat bewolking). Dit zou nog aan moeten houden tot en met vrijdag, maar zaterdag bewolkt en zondag regen, dus vandaar lekker vrijdagmiddag vrijgenomen en hopen dat de voorspellingen uitkomen die dag
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Nu weer voorzien van een mooi rood schoon filter en niet zwarte bougies, twijfel alleen tot hoever ik de bougie vonkjes moet afvullen
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z4gLiMcSxNBfiYP29fgBgXYf.png?f=user_large)
Zo'n benzine filter ben ik nog niet tegen gekomen op mijn motor, misschien een goeieJolke schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:50:
Zorg voor een schone vonk, gebruik een filter!
[Afbeelding]
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Waarom twijfel je daarover?Rubman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:45:
Nu weer voorzien van een mooi rood schoon filter en niet zwarte bougies, twijfel alleen tot hoever ik de bougie vonkjes moet afvullen
Nee en nee, ik heb niet eens een tas om iets in op te bergen. Buiten dat, ik rij motor voor mijn plezier en dat is niet in de regen. Ook al ben ik wel eens overvallen door een langdurig aanhoudende bui maar dat was in de zomer en nog steeds warm. Mijn leren jas en broek houden me weliswaar redelijk droog maar niet uren lang.mphilipp schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:56:
[...]
Heb je geen regenpak dan? Of waterdichte kleding?
FXDLS 'S&S edition'
💀 memento mori 💀
Wel apart, een geel bougiefilter... Loopt dat blok niet op rode vonkjesJolke schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:50:
Zorg voor een schone vonk, gebruik een filter!
[Afbeelding]
Is veranderd met de laatste frameware update voor dit model geloof ik.Chakotay schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:07:
[...]
Wel apart, een geel bougiefilter... Loopt dat blok niet op rode vonkjes
Overigens net hypotheek van nieuwe woning afgerond, dus ergens voelt dit als extreem luxe ;p.
It's dogged that does it
Daar ben ik als eerste op gaan rijden en dat was solo een tof ding, erg tof maar met duo vond ik het echt te smal/klein/licht.
Dat maakte dat eigenblijk de vergelijkbare T7 en de Africa Twin af vielen, iets te veel richting off-road, althans dan het zadel toch zeker wel.
Ben toen op de Guzzi V85TT gaan rijden en was meteen verkocht.
Ook ik had toen de keuze uit een jong gebruikte en een nieuwe, en heb voor de nieuwe gekozen.

Wat betreft vermogen e.d. wel te vergelijken met de Yamaha T7 trouwens, zit ook wel in de zelfde prijs range.
Misschien ook iets om eens mee te gaan rijden??
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik heb een John Doe Pioneer gekocht bij Motorkledingcenter. Gaat tot lengtemaat 36, maar komt qua lengte overeen met een PME lengtemaat 38 en Garcia 36. Ben overigens 2m.Booyaa schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:28:
Voor de lange rijders onder ons (Lees 1,99m +) heb ik een vraag. Hebben jullie ook kevlar jeans en zo ja, welk merk?
ThanksBommes schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:30:
@SavageBrother vette bike zo een T7 ik heb die niet mee genomen in mijn proefritten/overweging en dat was eigenlijk de schuld van de KTM 790.
Daar ben ik als eerste op gaan rijden en dat was solo een tof ding, erg tof maar met duo vond ik het echt te smal/klein/licht.
Dat maakte dat eigenblijk de vergelijkbare T7 en de Africa Twin af vielen, iets te veel richting off-road, althans dan het zadel toch zeker wel.
Ben toen op de Guzzi V85TT gaan rijden en was meteen verkocht.
Ook ik had toen de keuze uit een jong gebruikte en een nieuwe, en heb voor de nieuwe gekozen.
[Afbeelding]
Wat betreft vermogen e.d. wel te vergelijken met de Yamaha T7 trouwens, zit ook wel in de zelfde prijs range.
Misschien ook iets om eens mee te gaan rijden??
KTM blijft wel een interessante though, heeft ook echt een goede uitstraling.
It's dogged that does it
Belangrijker nog: heb je wel ooievaarskuitenvet op de schroefdraad van de bougies gedaan?Rubman schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:45:
Dit topic is gesloten.