- Verrek, dat pareltje was me nog niet eens zo opgevallen. Geen idee wat dat is. Ook op de hogere resolutie foto (nog steeds een brakke telefooncamera in suboptimaal licht) zie ik niet wat dat is.4x2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:51:
[...]
De kleur ansich vind ik niet heel vreemd dr uit zien.
Wat ik wel apart vind:
- Dat pareltje op 1 van de inlaatkleppen (meest linkse, eerste foto)
- Op de 2e foto lijkt het alsof er bovenaan, net buiten de verbrandingskamer, hele dunne streepjes staan van het koelkanaal richting de kleppen (of vice versa)
- Op de 4e foto die schone randjes op de zuiger, ook een mogelijk teken van het verbranden van koelwater (zoek maar eens op "blown headgasket pistons")
Zoals ik het zie denk ik dat je koppakking (minimaal) lekte, mogelijk alleen onder specifieke omstandigheden en dat dat uiteindelijk helemaal de mist in is gegaan.
- Ik begrijp wat je bedoelt met die 2 streepjes. Wat ik alleen vreemd vind is dat het bij beide cilinders identiek is. Als er een lekje is naar één cilinder, ok. Maar deze 2 zijn bijna niet uit elkaar te houden zo.
- Als jij het zegt. Daar schiet mijn kennis en ervaring heel erg te kort. Maar ik heb wat afbeeldingen gegoogled en begrijp wat je bedoelt.
Het verbruik van koelvloeistof was wel bijzonder minimaal...
Zou het zelfs zo kunnen zijn dat dit is gebeurd vóórdat ik de motor kocht? En nu wij ermee aan het rammelen waren omdat de nokkenasketting was versprongen, dat het spul zich tussen de zuiger(veren) en cilinderwand klem heeft gezet?
Als ik dat zo zeg, dan had dit net zo makkelijk een vastloper kunnen worden volgens mij.
De motor overnacht nog in de werkplaats, dus niet direct bij de hand om er zelf nog een blik op te werpen op het moment.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.