Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 292 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.017.346 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38
4x2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:51:
[...]

De kleur ansich vind ik niet heel vreemd dr uit zien.
Wat ik wel apart vind:
- Dat pareltje op 1 van de inlaatkleppen (meest linkse, eerste foto)
- Op de 2e foto lijkt het alsof er bovenaan, net buiten de verbrandingskamer, hele dunne streepjes staan van het koelkanaal richting de kleppen (of vice versa :p)
- Op de 4e foto die schone randjes op de zuiger, ook een mogelijk teken van het verbranden van koelwater (zoek maar eens op "blown headgasket pistons")

Zoals ik het zie denk ik dat je koppakking (minimaal) lekte, mogelijk alleen onder specifieke omstandigheden en dat dat uiteindelijk helemaal de mist in is gegaan.
- Verrek, dat pareltje was me nog niet eens zo opgevallen. Geen idee wat dat is. Ook op de hogere resolutie foto (nog steeds een brakke telefooncamera in suboptimaal licht) zie ik niet wat dat is.
- Ik begrijp wat je bedoelt met die 2 streepjes. Wat ik alleen vreemd vind is dat het bij beide cilinders identiek is. Als er een lekje is naar één cilinder, ok. Maar deze 2 zijn bijna niet uit elkaar te houden zo.
- Als jij het zegt. Daar schiet mijn kennis en ervaring heel erg te kort. Maar ik heb wat afbeeldingen gegoogled en begrijp wat je bedoelt.

Het verbruik van koelvloeistof was wel bijzonder minimaal...

Zou het zelfs zo kunnen zijn dat dit is gebeurd vóórdat ik de motor kocht? En nu wij ermee aan het rammelen waren omdat de nokkenasketting was versprongen, dat het spul zich tussen de zuiger(veren) en cilinderwand klem heeft gezet?
Als ik dat zo zeg, dan had dit net zo makkelijk een vastloper kunnen worden volgens mij.

De motor overnacht nog in de werkplaats, dus niet direct bij de hand om er zelf nog een blik op te werpen op het moment. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een echte vastloper met een koelvloeistof gekoeld blok wat amper koelvloeistof verbruikt? Dan is er méér aan de hand geweest en heb je het 'andere' koelmiddel in het blok waarschijnlijk ook al lang niet meer in de de peiling gehouden.

Dat laatste lijkt me bij een Yamaha érg lastig (tenzij 't lampje stuk is) doordat er een rood olie-niveau lampje gaat branden (en geen oliedruk meter lampje);

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 21-04-2021 18:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Nogmaals, ik voel me niet gehinderd door enige vorm van kennis of ervaring en ik vraag het gewoon. :+ Ik had nog nooit een motorblok van binnen gezien al weet ik wel aardig hoe het theoretisch zou moeten werken.

Olieverbruik controleerde ik overigens elke keer dat ik thuis kwam op de zelfde plek op de oprit. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:50
Vandaag voor het eerst over en rondom posbank gereden (met de motor dan). Is natuurlijk maar een klein gebied, maar wel een leuk stukje Nederland voor de afwisseling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKqBjo0knnbOUe9OOTE03NHtDqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A810cuHzjAeH3vTDO1Mu1p2z.jpg?f=fotoalbum_large

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 22:23
@DrivinUCrazy, ik krijg ineens reclame voor Super Tenere's op mijn telefoon. 8)7
Eén keertje zoeken naar een motorblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Heb je geen Privacybadger, uBlock Origin of andere mooie uitvindingen daar tegen dan? :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:44
Jolke schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:14:
@DrivinUCrazy, ik krijg ineens reclame voor Super Tenere's op mijn telefoon. 8)7
Eén keertje zoeken naar een motorblok.
Ik krijg steeds reclame voor lingerie voor mijn vrouw...
Toch een verschil in zoek gedrag merk ik :+ 8)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jolke
Voor mijn vrouw... ahuh.... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:47
Vrijdag schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:34:
Heb je geen Privacybadger, uBlock Origin of andere mooie uitvindingen daar tegen dan? :P
vergeet pihole niet! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Bommes schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:44:
[...]

Ik krijg steeds reclame voor lingerie voor mijn vrouw...
Toch een verschil in zoek gedrag merk ik :+ 8)
Ik krijg reclames van vrouwen in lingerie :$

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:50
Vrijdag schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:15:
[...]

Ik krijg reclames van vrouwen in lingerie :$
Met rood haar, zittend op/bij motoren zeker :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
Ik denk dat ik vandaag eens een aantal snipper uren opneem, mijn motorpak aantrek en de TET route opstart.

Ik heb het helemaal gehad met dat thuis werken..bah.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Chakotay schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:20:
[...]

Soms wel op iets gemotoriseerds, maar dan zonder wielen :$

Beetje ontopic:

Ik vind het een gaaf ding!

[ Voor 25% gewijzigd door Vrijdag op 22-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 08:47
Chakotay schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:20:
[...]

Daar heb ik geen problemen mee, al dan niet met plakplaatjes erbij _/-\o_ :9 O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:34

mphilipp

Romanes eunt domus

Willem30 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:57:
Zijn witte helmen not done of kan het eigenlijk wel en valt het ook wat meer op in het verkeer? :+
Not done? Lekker zelf bepalen. Als jij dat mooi vindt, en de helm past goed, gewoon doen.
Mijn helm is wit met zwarte accenten, net als de motor. Niks mis mee.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:01
Wat is er mis met witte helmen, een van de meest iconische personages uit de motorsport wereld draagt ook een witte helm :).

Afbeeldingslocatie: https://images.amcnetworks.com/bbcamerica.com/wp-content/uploads/2011/12/stig2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 07:22

4x2

lộn xộn quá

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLPHLHJz805r2vMHvbKVqJEw8lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPv06W3QTSMbfUd8OtxDQEW4.jpg?f=fotoalbum_large

Oepsje met de MSX :+

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
cyntax schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:45:
Wat is er mis met witte helmen, een van de meest iconische personages uit de motorsport wereld draagt ook een witte helm :).

[Afbeelding]
Dat iconisch personage zat vrijwel altijd achter een ruit en hoefde weinig vliegjes weg te poetsen. Zelfde geldt voor zijn pak trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Wat moet ik wel/niet zien hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-10 10:09
Jolke schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:52:
[...]

Wat moet ik wel/niet zien hier?
De grote scheur in het midden van de zuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ja, dat :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ah, oops inderdaad ja... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Ik heb nog 2 zuigers voor je. Ze zijn niet gescheurd in ieder geval. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:05

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bommes schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:20:
Ik denk dat ik vandaag eens een aantal snipper uren opneem, mijn motorpak aantrek en de TET route opstart.

Ik heb het helemaal gehad met dat thuis werken..bah.
Ik vind dit een zeer goed idee, en wil graag met je meedoen! Helaas denkt mijn werk agenda daar anders over en zit ik vast tot 5u :( Heb wel een afspraak in de stad, dus ben zeker van plan dat met de motor te gaan doen gezien het zonnetje dat schijnt. Can't wait oOo

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Willem30 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:57:
Vast wel bekend dilemma: Je bent in de markt voor nieuwe helm. Je weet welke het gaat worden. Het past goed maar ja, welk design ga je vervolgens kiezen? :9
Ik heb eigenlijk geen zin om paar honderd extra uit te geven voor een design en dacht; ik kies eens voor een witte helm. Altijd met zwarte of print gereden. Zijn witte helmen not done of kan het eigenlijk wel en valt het ook wat meer op in het verkeer? :+
Wit valt meer op, vandaar dat de politie er vroeger mee reed (nu fluo).
Mijn shuberth is wit met wat kleur accenten. Helemaal wit komt soms een beetje over als de budgetkeuze..
Maar ben het met je eens dat het eigenlijk belachlijk is dat je voor die kleurtjes zoveel moet bijbetalen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZFjQJ4fbIkZGkW7Er7bEiL11R4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR7Gw1xLou72VZb9fO9SY2bd.jpg?f=fotoalbum_large
(hier op loaner scooter)

Voor op de Guzzi kon ik in de aanbieding een Bell die (deels) de kleur van mijn tank matched :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_BsCDRetGz10wxlwhUJn13A2Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VubpGAO37aCUe0tXv6TwOin9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ1izJJRbqyduLvpY6KBuvc3gTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oDcWTxEIZNYtYuVxOU942Il.jpg?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Doubt that'll buff out...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Bommes
Vroom vroom, paar sniperuren op genomen en een rondje op de TET zuid gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/04/1619101369-600-x-450px-IMG-20210422-WA0008.jpg

Van Reusel naar Valkenswaard.

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/04/1619101369-600-x-799px-IMG-20210422-WA0012.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/04/1619101369-600-x-450px-IMG-20210422-WA0014.jpg

Het zand begint lekker droog en los te worden. Hier en daar een beetje opletten want dit zware apparaat stapt zo ineens opzij.

Jammer dat de Strabrechse heide er uit is gehaald maar de Linesman heeft een okay alternatief verzonnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/04/1619101369-600-x-450px-IMG-20210422-WA0004.jpg

Ben 1 andere rijder tegen gekomen.
Hij kwam uit Tiel en reed een Yamaha Tenere en was aan zijn 4de en laatste dag TET bezig. Van Noord naar Zuid had hij gereden.

Misschien dat ik daar deze zomer ook nog wat tijd voor kan vrij maken.
Van de andere kant, met 3 uurtjes snelweg zit ik op de Franse TET bij Schengen.
Dat geeft toch met vakantie gevoel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:28
Soms ben ik er wel eens bang voor dat die TET route nog verdwijnt.
Eerst zag ik amper mensen op het gedeelte hier in Twente en laatste 2 jaar wordt het (bijna) druk.
En er zitten helaas mensen tussen die nog steeds vol gas langs paarden/honden/wandelaars jagen, grote meerderheid niet overigens, maar dat is niet hoe het bij de gemiddelde burger overkomt ben ik bang.

Hoe lang voordat gemeente denken dat ze de overlast stoppen door alle wegen af te sluiten? Met als gevolg dat overlast alsmaar groter wordt op alle andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
Je hebt een punt @kneusteun maar ik ga daar niet thuis op zitten wachten.
Ik gedraag me netjes op de paden, haal de snelheid (voor zover die er al is) er uit om niet als een of andere crosser over te komen.

Er zijn er die dat niet doen, en die het verpesten voor de rest maar dat heb je overal en met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Bommes schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:22:
Je hebt een punt @kneusteun maar ik ga daar niet thuis op zitten wachten.
Ik gedraag me netjes op de paden, haal de snelheid (voor zover die er al is) er uit om niet als een of andere crosser over te komen.

Er zijn er die dat niet doen, en die het verpesten voor de rest maar dat heb je overal en met alles.
Oh ja bedoelde niks naar niemand, vroeg me af of iemand zich hard maakt voor die route.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Will_M @Bommes @4x2
Aan de hand van jullie reacties ben ik bij mezelf te rade gegaan, en heb ik samen met mijn monteur wat dieper onderzoek gedaan.

Er waren geen echte loopsporen op de cilinder wand te zien.
Het starten ging altijd al moeizaam, ik heb zelfs altijd al gezegd dat deze motor iedere keer startte alsof het de laatste keer was. Ik wist niet beter.
Het moeizame bewegen van de zuiger zat hem vooral in de zuigerveren. Het verwijderen van de cilinders ging ook alleen met gepast geweld... Dat moet wel door wrijving op die veren zijn geweest, want dat was het enige contact dat er was!

Wat blijkt: de zuigerveren+olieschraapveren voor de XT1200Z zijn niet meer te krijgen. Er wordt geen vervanging aangeboden. Dat is op zich al bijzonder. De zuigers zijn alleen in model DP01 van 2010-2011-2012 toegepast. (Bijzonder dat 2013 er overigens niet bij staat :?)

Wat nou, als er een probleem is geweest met de zuigerveren, en specifiek de olieschraapveren. Die zijn van staal. Yamaha heeft dit voor zover we kunnen ontdekken nooit toegegeven.
Stel nou dat daar de roest vandaan is gekomen. Want dat was het echt, geen twijfel.

De cilinder, krukas, drijfstang, dit is allemaal toegepast van 2010 t/m 2019.
De zuigers + zuigerveren vanaf model DP04 (2014) zijn wél nog te krijgen. Omdat alle omringende onderdelen wel nog passen, zouden die nieuwe zuigers er in theorie ook in passen. En het mooiste, niet eens heel duur.
Koelvloeistofverbruik was bij mij echt nihil, dus aardige kans dat dit al bij de vorige eigenaar is gebeurd, plus de nodige koolafzetting tijdens mijn gebruik.

Het blijft een experiment, maar wel met serieuze kans van slagen. :) Niet honen, niet reviseren met alle toeters en bellen. Nieuwe zuigers erin, nieuwe veren, en kijken wat er gebeurt.
We beginnen overigens met een zuiger. Als dat past bestellen we de tweede pas. ;)

Oh ja, en we vragen netjes bij Yamaha of ik nog de originele zuigerveren kan bestellen. Zo nee, wat het alternatief dan volgens Yamaha is?

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-04-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Nooit geschoten is altijd mis, in het ergste geval sloop je een kapot blok nog wat verder.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Belangrijkste daarbij is natuurlijk alles goed meten en de bijpassende spelingen in de gaten houden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05:59

A13X

Dude

DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:03:
@Will_M @Bommes @4x2
Aan de hand van jullie reacties ben ik bij mezelf te rade gegaan, en heb ik samen met mijn monteur wat dieper onderzoek gedaan.

Het starten ging altijd al moeizaam, ik heb zelfs altijd al gezegd dat deze motor iedere keer startte alsof het de laatste keer was. Ik wist niet beter.
Het moeizame bewegen van de zuiger zat hem vooral in de zuigerveren. Het verwijderen van de cilinders ging ook alleen met gepast geweld... Dat moet wel door wrijving op die veren zijn geweest, want dat was het enige contact dat er was!

Wat blijkt: de zuigerveren+olieschraapveren voor de XT1200Z zijn niet meer te krijgen. Er wordt geen vervanging aangeboden. Dat is op zich al bijzonder. De zuigers zijn alleen in model DP01 van 2010-2011-2012 toegepast. (Bijzonder dat 2013 er overigens niet bij staat :?)

Wat nou, als er een probleem is geweest met de zuigerveren, en specifiek de olieschraapveren. Die zijn van staal. Yamaha heeft dit voor zover we kunnen ontdekken nooit toegegeven.
Stel nou dat daar de roest vandaan is gekomen. Want dat was het echt, geen twijfel.

De zuigers + zuigerveren vanaf model DP04 (2014) zijn wél nog te krijgen. Omdat alle omringende onderdelen wel nog passen, zouden die nieuwe zuigers er in theorie ook in passen. En het mooiste, niet eens heel duur.
Koelvloeistofverbruik was bij mij echt nihil, dus aardige kans dat dit al bij de vorige eigenaar is gebeurd, plus de nodige koolafzetting tijdens mijn gebruik.

Het blijft een experiment, maar wel met serieuze kans van slagen. :) Niet honen, niet reviseren met alle toeters en bellen. Nieuwe zuigers erin, nieuwe veren, en kijken wat er gebeurt.
We beginnen overigens met een zuiger. Als dat past bestellen we de tweede pas. ;)

Oh ja, en we vragen netjes bij Yamaha of ik nog de originele zuigerveren kan bestellen. Zo nee, wat het alternatief dan volgens Yamaha is?
Waarom niet honen? Dat is volgens mij nog maar weinig werk op het moment dat je zuigers er toch al uit liggen. Geef je je nieuwe veren de beste kans om goed in te slijten op een schone wand. Dat je de rest niet doet snap ik wel idd, maar niet honen lijkt mij een kleine stap die je kansen wel vergroot.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Hij (monteur) zou dat nog even bekijken, maar eventueel fijn honen zou nog kunnen inderdaad. Een complete revisie, de hele rataplan, dat ga ik dan weer niet laten doen. Simpelweg niet interessant om er daarna pas achter te komen of de kleppen geleden hebben. Die weer moeten vervangen is financieel gewoon total loss. Gevalletje van kosten en baten. :)

Vooral dus omdat het gewoon niet nodig lijkt te zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-04-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
@DrivinUCrazy kun je de kop niet laten afpersen?
Even laten reinigen en verder niets allen klep lek test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Jazeker, maar volgens mij heb ik dan wel een passende zuiger nodig om het lek aan de onderkant van de cilinder af te dichten? Of ik begrijp je verkeerd.

In feite is dat al gebeurd, maar dat was nog voor het schoonmaken.
Uiteraard doen we dat na de montage nog een keer, maar dat is een aantal stappen verder dan we nu staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wist je dat een Honda ST1300 (Pan European) zowat 100km/h in de eerste versnelling kan voordat die gek gaat doen? Afgelopen dagen een inhaalactie gedaan en vanwege een verkeerde inschatting moest er gas bij. Ik was op dat moment alleen even bezig met de situatie en niet met de motor en versnellingen... Toen ik tijd had om te schakelen, meteen na het invoegen, keek ik op de teller...Die zat zowat op de 100.... Het blok haperde wel eventjes bij dat toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:33

Kryziek

bb || !bb

Dat is dan vast de begrenzer geweest haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:12
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:03:
@Will_M @Bommes @4x2

Misschien kijk ik wel scheef ofzo, of het is toch ern ander model, maar jouw onderdelen zijn hier toch nog te krijgen:

https://www.cmsnl.com/yam...st/0007.html#.YIHL75ixWUA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:54:
Jazeker, maar volgens mij heb ik dan wel een passende zuiger nodig om het lek aan de onderkant van de cilinder af te dichten? Of ik begrijp je verkeerd.

In feite is dat al gebeurd, maar dat was nog voor het schoonmaken.
Uiteraard doen we dat na de montage nog een keer, maar dat is een aantal stappen verder dan we nu staan. :)
Het afpersen van een cilinderkop gebeurd terwijl die gedemonteerd is.
Bij het vervangen van een lekke koppakking is het gebruikelijk om de kop de laten vlakken en afpersen.
Dat vlakken zou ik misschien in jou geval achterwege laten. Maar elk fatsoenlijk motor revisie bedrijf moet het ding kunnen reinigen en dus afpersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
DraZ666 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:21:
[...]

Misschien kijk ik wel scheef ofzo, of het is toch ern ander model, maar jouw onderdelen zijn hier toch nog te krijgen:

https://www.cmsnl.com/yam...st/0007.html#.YIHL75ixWUA
Probeer nummer 11 eens te bestellen? ;) (Hint, ook de Yamaha dealer kan dat niet)
Bommes schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:25:
[...]

Het afpersen van een cilinderkop gebeurd terwijl die gedemonteerd is.
Bij het vervangen van een lekke koppakking is het gebruikelijk om de kop de laten vlakken en afpersen.
Dat vlakken zou ik misschien in jou geval achterwege laten. Maar elk fatsoenlijk motor revisie bedrijf moet het ding kunnen reinigen en dus afpersen.
Aha, ok. Ik ga wat info inwinnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:12
DrivinUCrazy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:12:
[...]

Probeer nummer 11 eens te bestellen? ;) (Hint, ook de Yamaha dealer kan dat niet)

[...]

Aha, ok. Ik ga wat info inwinnen. :)
Hmmm, dat was mij net niet opgevallen, of hebje net de laatste bestelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
;)

Toen we dit vanmiddag ontdekten hebben we de Yamaha dealer gebeld of die ze voor ons kon bestellen. Ook die kwam niet verder. We hebben om een opvolgartikel gevraagd, maar dat gaat hij nog navragen.

Ik verwacht geen officiële reactie vanuit Yamaha, maar misschien komen ze met nuttige tips.

Ik begrijp je verwarring overigens wel, want het oude type zuiger is wel nog te krijgen, zoals je zelf al zag. Maar zonder passende zuigerveren set heb je daar zo weinig aan.

[ Voor 22% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-04-2021 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-10 15:51
Op MSP ook niet zo te zien.. Aparte situatie hoor, hopelijk kan je nog iets op maat terug vinden.
https://www.motorcyclespa...rcycles/crankshaft-piston

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
MSP is de bron die wij als eerste gebruikten, om daar ook direct een goede indicatie te hebben van de onderdelenprijzen bij de dealer. Dat klopt blijkbaar meestal vrij aardig.

Daarnaast kun je daar goed zien in welke bouwjaren of modellen een component nog meer toegepast wordt. Ook wel eens handig als je op de tweedehands markt zoekt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_zippey
via deze shop
https://www.yamahapartsho...00-00/piston-ring-set-std
kom ik nog een partnumber tegen 2BS-W1163-00-00 dat is blijkbaar een andere std zuiger waarop dezelfde ringen passen.

als je die dan weer zoekt kom je bij een walmart nog voorraad tegen..
https://www.walmart.com/i...rd-2BSW11630000/621633887

en nog wat verder gezocht, in duitsland te krijgen als complete set zuiger + ringen voor 142 p/st
https://yam-shop.de/2BS-W1163-00-teil (ook voor jouw xt1200z)

nog eentje: https://www.neubert-racin...BEN-STD-INKL-RINGE/462529

[ Voor 7% gewijzigd door mr_zippey op 22-04-2021 23:59 ]

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Wow, super!

k zeg het even uit mijn hoofd, maar dat eerste nummer dat je noemt met die BWS er in is volgens mij de versie die bij het 2014 model hoort. (Die W is het verschil met het eerste artikelnummer)
Daar heb je dan ook een ander artikelnummer voor de zuigerveren bij, maar dat is ook nog wel te krijgen bij Yamaha.

Dat klopt dus niet. We hadden deze vervangende zuiger inderdaad gevonden, maar zonder bijpassende veren.

Maar, dan zou ik het oude onderdeeltype weer er in gaan zetten met de problematische veren. Die Yamaha om mysterieuze redenen niet meer aanbiedt. Ik houd de optie wel nog open.
Ik verwacht overigens dat die complete set die je hebt gevonden, stiekem ook niet leverbaar blijkt te zijn.

Thanks!!

[ Voor 38% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-04-2021 09:28 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chakotay
Ha, mijn foto's van maandag zijn binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxaZiLg73O_MDJmaRgxI5ivn_vE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5H7IB2xhaekn6zNmIwDahwg.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4Z3FwwCywzLzcYkG5Hzib57Cag=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Vx6k8uQhI7u3tagh8HfOZMV.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZGNwFu_L7l2tabagVfMQMRevEk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo2S8wOqkzzIVvuCgLLs9Yn6.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpfCjujMdLGy6_fikOADN1dgeCM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtagrAnTwTJ9DV3cQ3ZcPQQi.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujGCvgz_urqplYRuJ8yTtemGdSE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOHWloiaDX3Hdji87gUSUdGG.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J_yG6OGqqYUzWNcBZ7lmpXrg-U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4dRnRa2a1WXrYvLAdnbksFj1.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik moet er duidelijk nog even inkomen qua zithouding, voor mijn gevoel zat mijn hoofd toch echt een stuk lager & meer naast de motor :+

@mr_zippey Walmart heeft zelfs heel specifieke motoronderdelen? 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Chakotay op 23-04-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Het wordt nóg vreemder.

Yamaha heeft tegenwoordig een andere tekening met een ander onderdeelnummer (al hebben ze dat nummer niet met mij gedeeld) waarbij voor de XT1200Z 2010 versie een zuiger + zuigerveren als complete set wordt vermeld.
De openbare tekeningen vermelden toch echt 2 losse artikelnummers. 8)7

Ik zou dus blijkbaar zelfs de originele 1:1 kunnen vervangen, al is het de vraag hoe lang dat goed blijft gaan. Is natuurlijk wel minder experimenteel dan de 2014 zuiger+veren te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:46:
Het wordt nóg vreemder.

Yamaha heeft tegenwoordig een andere tekening met een ander onderdeelnummer (al hebben ze dat nummer niet met mij gedeeld) waarbij voor de XT1200Z 2010 versie een zuiger + zuigerveren als complete set wordt vermeld.
De openbare tekeningen vermelden toch echt 2 losse artikelnummers. 8)7

Ik zou dus blijkbaar zelfs de originele 1:1 kunnen vervangen, al is het de vraag hoe lang dat goed blijft gaan. Is natuurlijk wel minder experimenteel dan de 2014 zuiger+veren te proberen.
Ik wilde je al gaan wijzen op Deze Link maar ik was in de veronderstelling dat een officiële dealer die ook wel zou kennen?

Linkje mag tegenwoordig schijnbaar niet meer direct aangesproken worden.... deze dan maar en even zélf op 't knopje 'Onderdelen Catalogus' klikken :9

VIN nummer invoeren en je zou de juiste onderdelen moeten kunnen vinden én ook kunnen laten bestellen (via een dealer).

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 23-04-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
kneusteun schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:51:
Soms ben ik er wel eens bang voor dat die TET route nog verdwijnt.
Eerst zag ik amper mensen op het gedeelte hier in Twente en laatste 2 jaar wordt het (bijna) druk.
En er zitten helaas mensen tussen die nog steeds vol gas langs paarden/honden/wandelaars jagen, grote meerderheid niet overigens, maar dat is niet hoe het bij de gemiddelde burger overkomt ben ik bang.

Hoe lang voordat gemeente denken dat ze de overlast stoppen door alle wegen af te sluiten? Met als gevolg dat overlast alsmaar groter wordt op alle andere plekken.
Dit is een gegeven. Nederland raakt steeds druk bevolkter en steeds gevoeliger. Hout stoken wordt aan banden gelegd, BBQ's begint men ook al over te klagen. Dieren houden geeft overlast.
Het valt me mee dat nu met corona dit niet nu al gebeurd is.

Nadeel is ook dat alle moderne adventure bikes een stuk meer lawaai maken dan die van vroeger. Lawaai is heel erg de focus. Mijn standaard GS maakt mijn lawaai dan me lief is. Als je een stillere uitlaat wil, is er (behalve zelf gaan lassen aan je uitlaat) volgens mij nu maar 1 optie, en dat is de Dr Jekill and Mr Hyde uitlaat van €1600, die op stand 1 stiller is dan de stock uitlaat.

Ik rijd 'm nog zolang het kan :w

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Will_M schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:07:
[...]

Ik wilde je al gaan wijzen op Deze Link maar ik was in de veronderstelling dat een officiële dealer die ook wel zou kennen?

Linkje mag tegenwoordig schijnbaar niet meer direct aangesproken worden.... deze dan maar en even zélf op 't knopje 'Onderdelen Catalogus' klikken :9

VIN nummer invoeren en je zou de juiste onderdelen moeten kunnen vinden én ook kunnen laten bestellen (via een dealer).
Daar heb ik inderdaad een screenshot van gekregen. Ik ga dit direct opslaan.
Tegelijkertijd vind ik het vreemd dat van het oude artikelnummer geen doorverwijzing is naar deze nieuwe assy, maar ach. Ook Japanners zijn niet perfect.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_zippey
Hopelijk gaat het daar wel mee lukken dan, succes hoor ;)

Ik heb vandaag weer eens een heerlijk rondje kunnen rijden _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:46
Zelf net ook een rondje gedaan, echt heerlijk met dit weer!

@mr_zippey goed nieuws:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:21
Same, even naar de Zolder circuitdag gereden, maar publiek was niet toegelaten spijtig genoeg.
Dan maar aan de buitenkant een aantal kameraden gefilmd :D

Never ever financial advice...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Bommes
woohoo heb een foto van mij op de ADV site geplaatst gekregen, in het inmate foto of the week blog post.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/04/1619202913-987-x-852px-ADV%20screen.JPG

Super leuk.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
Dubbelpost.. :P

https://www.cycleworld.co...n-a-harley-sportster-883/

I want that... Take my money
Niet die Harley maar die trip.

Leuk geschreven ook.. (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 23-04-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
Zo, eindelijk maar eens stalen remleidingen voor de Caponord besteld... Dat ding remt als een spons vergeleken met de Ducati :P

@Bommes ooit als ik later groot ben wil ik ook zo'n trip maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Chakotay op 24-04-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
Chakotay schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:33:
@Bommes ooit als ik later groot ben wil ik ook zo'n trip maken.
Ja is maar iets van goede week, en behoorlijk georganiseerd, dus echt avontuur is het misschien niet maar het lijkt me wel mega vet.
Als hij het met een Harley kan dan kan ik het wel met mijn Vespa toch.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
@Chakotay
https://berrt.nl/allroad-reizen/alps-tourist-trophy/
Iets minder duur, wat minder ver weg en met jou Capanord wel te doen denk ik..
Beetje oefenen van te voren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
@Bommes oeh, klinkt goed zoiets :) Wel een 'beetje' oefenen eerst inderdaad, mijn offroad-ervaring is nogal beperkt. Weinig kans voor helaas in de randstad... Ik wil het van de zomer wel meer op gaan zoeken, misschien ook eens een cursusdagje doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bommes schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:53:
Dubbelpost.. :P

https://www.cycleworld.co...n-a-harley-sportster-883/

I want that... Take my money
Niet die Harley maar die trip.
Beetje gekkenwerk op zo'n machine. Het is al moeilijk genoeg op een offroadmachine met niet zo gek veel ervaring, maar op zo'n bak is het echt masochisme.

Maar wat jij zoekt is misschien wel de Raid de l'amitie. Ik weet niet of het iemand hier op Tweakers was of op Motorforum, maar ene Komkommer heeft dat gedaan. Deze Rally Raid gaat niet om snelheid, maar om precisie navigatie en 'de ervaring'. Inmiddels is het wel wat duurder geworden, want vriend Komkommer deed het op budget. Je kon toen nog een soort self-supporting optie kieze, waar je volgens mij nog voor onder de €500 klaar was. Maar goed, het blijft een mooie ervaring om zoiets te doen. De route klinkt bekend, het zijn plekken waar ik ook ben geweest. Marokko is een prachtig land om dit soort dingen te doen. Als je een leuk groepje van een man of 4-5 bij elkaar weet te krijgen, kun je heerlijk spelevaren in de woestijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Sahara zand no thnx xD Doe mij maar Pakistan of Zuid Amerika.

Cursus bij Berrt was leuk, al ingeschreven voor de intermediate volgende maand :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOmiP_gFAf-hPukT9wEwh4n2FIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SyJeeZckj7M8xdZ2olzEBWnn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM_pv05w3TEFJUNcgvoSCmCrb5E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/utGiaa0Tu6G4WsCPDtPu41ol.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAf7Fz7NTlakCVGyTAkF6OQL8Ps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o8t9Uda0dpro8os6agFgsjyw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yCXPlOh-Q7Pz3BbJ4Kg7g0r0ZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ABRC3BaVk0JQYLBtFGX3CLOD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0-t2XzjZKTPo8Z567IBmvbiYac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oqwVOJEpAh4VV8TAqfpMvWoo.jpg?f=user_large

@Bommes zag ik je rijden op de A50 vrijdag?

[ Voor 61% gewijzigd door _eLMo_ op 25-04-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Wat overigens een perfecte voorbereiding is/was voor rijden in saharazand is een dagje stoeien in de zandgroeve in Landgraaf. Als ik erop zoek, krijg ik alleen maar oude pagina's te zien, niets recents. Ik vermoed dus ook het ergste voor deze locatie. Het is waar ze voorheen zand wonnen voor de cementproductie en dat zand is superfijn, precies zoals saharazand. Want dat lijkt inderdaad meer op cement dan op dat duinzand wat wij hebben.
hier een verhaaltje over zo'n training. Ik heb dat met een paar van mijn teamgenoten ook een keer gedaan ter voorbereiding van onze trip naar Gambia. Onze instructeur was toen Arjan Brouwer, die er aan het eind van de middag zelfs een privé sessie van maakte voor ons omdat hij het zo leuk vond dat wij een soort Dakar avontuur gingen doen. Ondanks dat ie eigenlijk niet mocht rijden omdat ie geopereerd was aan zijn schouder, deed ie dat toch gewoon voor ons. Echt super! Goede tips van hem gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:20

botoo

💀 too old to die young

Bommes schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:03:

Als hij het met een Harley kan dan kan ik het wel met mijn Vespa toch.. ;)
Hmmm Bommes, ik zou bijna het idee krijgen om een team te vormen, jij op je Vespa en ik op zo'n Harley :D

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
@_eLMo_ vrijdag zat ik met vrouw en kindje in onze burgerlijke gezins Captur.. in de Betuwe, bloesem kijken.

@mphilipp dat soort avonturen worden steeds minder avontuur.
Overal is wel hulp, gsm ontvangst, support vrachtwagens of wat dan ook.
Natuurlijk het is niet een rondje door Zeeland maar het ouderwetse Dakar gevaar is er wel een beetje van af ondertussen.

Dat verslag van Komkommer had ik ook gevonden op het motor forum. Die had er wel een avontuur van gemaakt.
De avond voor vertrek nog het blok van zijn motor staan wisselen, op de terug weg geld moeten lenen voor benzine. Dat soort dingen.

@botoo present.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@mphilipp In de sibelco groeve mag je niet (meer?) crossen. Dat komt regelmatig in het nieuws dat ze weer wat illegale crossers hebben gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@mphilipp Zelf ben ik in bezit van een zijspan en om het goed aan te pakken wou ik dus ook in Landgraaf in de groeven gaan crossen. Zodat er niemand overlast van heeft, en het is hier 2 km vandaan en dat is te doen op zo'n oude span. Echter bij aankomst kwam ik er snel achter dat er een bordje staat verboden te crossen helaas..... Hier is gewoon nergens meer ruimte waar je legaal gek mag doen om het zo maar te noemen.

Na wat zoek werk kwam ik er achter dat een club 4x4 uit Valkenburg hier heel soms nog doet rijden, met hun heb ik contact opgezocht en kwam er al achter dat het specifiek alleen voor terreinwagens is en op afgesproken datums met de eigenaar. Helaas alleen voor clubleden, heel jammer dat alles zo dicht getimmerd wordt.

@DrivinUCrazy Aan de kanten van Heerlen / Heerlerheide heb je ook een terrein van Sibelco, echter is dit ook allemaal verboden terrein.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Eindelijk een foto kunnen maken tijdens een ritje....

Wat een beest _O_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L8TFLjkgDMd-knxuEO2vnLGS6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MxoKCa3xgK07YScqa1AmZNOQ.jpg?f=user_large

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Bommes schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:32:
@mphilipp dat soort avonturen worden steeds minder avontuur.
Overal is wel hulp, gsm ontvangst, support vrachtwagens of wat dan ook.
Natuurlijk het is niet een rondje door Zeeland maar het ouderwetse Dakar gevaar is er wel een beetje van af ondertussen.
Ja, de opvattingen over 'acceptabel risico' en aansprakelijkheid zijn ook wat veranderd natuurlijk. Toen wij naar Gambia reden had iemand ook een ongelukje dat heel anders af had kunnen lopen. Op een steenpiste in Marokko, nota bene 500m van de plek waar we zouden overnachten, klapte hij met 60-70 in een greppel die hij niet had gezien (het begon een beetje te schemeren). Gelukkig had ie alleen een paar gekneusde ribben, want als ie iets had gebroken (of erger) was ie de sigaar. Dan hadden we 80km over die steenpiste moeten rijden voor het dichtstbijzijnde stadje. Of een heli oproepen om 'm op te pikken. Je bent daar soms écht in the middle of nowhere. Zat mensen die daar zomaar heen gaan, maar wij weten soms ook niet wie er niet meer terugkomt of een close call heeft. Een jaar of twee geleden zijn twee mannen van het GS Forum elkaar kwijt geraakt. Ervaren mannen, maar wars van moderne spullen als GPS, dus konden ze ook niet echt gericht zoeken. Samen met het Marokkaanse leger en politie hebben ze twee dagen naar 'm gezocht. Daarom had ik altijd zo'n Spot bij me, en ik zou in dat gebied ook niet in mijn eentje willen rijden. Het liefst met 3 man, zodat als er een een (ernstig) ongeluk krijgt, één hulp kan halen en de andere kan bij de gewonde blijven. Of proberen mechanische pech te verhelpen terwijl de andere hulp zoekt. GSM werkt niet overal in de Sahara (alleen in de buurt van de snelweg) en een satelliettelefoon heeft niet iedereen.

Dus ja, die rally's worden steeds minder avontuurlijk, maar je kunt altijd zelf de routes rijden zonder organisatie. Misschien heb ik die bestanden zelfs nog ergens, maar er zijn gratis kaarten van noord afrika waar oude Dakar routes ingetekend zijn. Als je je een beetje voorbereid, is het natuurlijk wel te doen. Genoeg benzine en vooral water zijn belangrijk en zorg dat je je brommerd kunt repareren. Ondanks alles heldhaftige verhalen zou ik het vooral erg serieus nemen.

Als je het voor de ervaring doet, kun je ook gewoon de rand van de sahara afrijden. Als je begint bij Merzouga, dat is het eerste stukje duinen dat je tegenkomt (ik september/oktober kom je er nog wel eens Dakar teams tegen die aan het trainen zijn) heb je meteen hele mooie duinen te pakken. Van daaruit kun je richting kust de sahara afzakken. Zo blijf je een beetje in de buurt van de bewoonde wereld en is het alsnog erg avontuurlijk, want het is niet zo dat je de steden ziet aan je rechterhand en links zand. Nee, je staat echt midden in de sahara voor je gevoel met bergen, duinen, steenpistes en meer vreselijk spul. Soms zomaar ineens midden in de wildernis een auberge. Dat zijn dan overblijfselen uit de Dakar tijd, hoewel er nu ook zat rally's worden verreden in Marokko.
Dat verslag van Komkommer had ik ook gevonden op het motor forum. Die had er wel een avontuur van gemaakt. De avond voor vertrek nog het blok van zijn motor staan wisselen, op de terug weg geld moeten lenen voor benzine. Dat soort dingen.
Komkommer is een mooi type wat dat betreft. Maar hij heeft het gehaald, dat is wel gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Racer89 schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:51:
Na wat zoek werk kwam ik er achter dat een club 4x4 uit Valkenburg hier heel soms nog doet rijden, met hun heb ik contact opgezocht en kwam er al achter dat het specifiek alleen voor terreinwagens is en op afgesproken datums met de eigenaar. Helaas alleen voor clubleden, heel jammer dat alles zo dicht getimmerd wordt.
Jammer inderdaad. Ik begreep toen dat ze dat terrein 1 of 2x per jaar openstelden voor dat soort evenementen, trainingen enzo. Maar blijkbaar is dat voorbij om een of andere reden. Misschien ook weer aansprakelijkheid ofzo. Het is niet alsof het een natuurgebied is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Gisteren was mijn plan om even een ronde door Zeeland te pakken. Na een kilometer of 50 hield de snelheidsmeter (en kilometer-/dagstand) er ineens mee op. Wanneer ik ongeacht de snelheid of versnelling de gashendel vol open trek, stuitert de naald wel tot ongeveer de snelheid die ik denk te rijden en lopen de tellers ook. Laat ik het gas weer iets los, blijft de naald op 0 staan.

Ik heb vervolgens een uur langs de weg gestaan om het proberen op te lossen. Het eerste dat in mij opkwam is dat de kabel tussen de snelheidsmeter en de versnellingsbak losgeraakt was; niet heel erg lang geleden heb ik die tenslotte ook los gehad om mijn dashboard-bulbjes te vervangen voor LED. Die kabel bleek gewoon goed vast te zitten, maar voor de zekerheid losgehaald, visuele inspectie, terugzetten en alles weer op zijn plaats monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtNYCdjfQrVXsUKUCAffn03mKb8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/27Zf72B0YvGwljmUYk6SFUVx.gif?f=fotoalbum_large

Aan de kant van de versnellingsbak krijg ik die kabel echter met geen mogelijkheid los; de schroef die ik volgens mij moet hebben geeft niets mee. Ik moet inmiddels ook opletten dat ik de kop niet stuk draai.

Is dit inderdaad wel de juiste schroef om die zijde los te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r7nT2Lx-dZAlS50s_Pwxe0thH8=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/L3WIycwqC8FR18E3Uh5XpyFS.gif?f=fotoalbum_large

Wanneer ik aan de zijde van de meters voorzichtig wat met die binnenkabel draai en schuif - althans, voor zover dat dat kan - hoor ik dat het in de versnellingsbak ook schuift. Ik weet dus ook vrij zeker dat de kabel niet gebroken is.

Waar zou ik het nog kunnen zoeken om de oorzaak te vinden?

Ik heb me overigens verbaast hoe weinig andere motorrijders stoppen. Als ik een rijder langs de weg zie staan stop ik. Zonder uitzondering. Tot nu toe zonder dat het nodig bleek, maar toch.
Gisteren zijn er een 20-tal motoren gewoon langsgereden en is er 1 persoon (een busje met klusspullen nota bene) gestopt om te vragen of ik hulp nodig had. Het was gelukkig niet nodig, maar ik was altijd in de veronderstelling dat het een soort code was om even te stoppen voor elkaar in tijden van mogelijke wegkant-nood ende -stress.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Dat heb ik ook al een keer gemerkt.
Was in Duitsland stond ik met een gekookte accu, tientallen Hollanders gewoon dom langsrijden en de Duitsers stoppen en vragen of ze konden helpen, uiteindelijk met een Duitser naar zijn garage geworsteld en de boel gefixed.

In NL stop ik voortaan altijd even, je weet nooit of iemand even je telefoon kan gebruiken of je gebrekkige technische kennis 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39
Ik stop ook hoor. Of langzaam langsrijden en even aankijken, duimpje opsteken en reactie afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Een paar keer motorrijders langs de kant zien staan. Helaas was ik niet in de mogelijkheid om te stoppen of zag ik het (veel) te laat....

Mocht ik het op tijd zien en de mogelijkheid hebben om te stoppen zal ik dat ook wel doen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vrijdag nog gestopt voor een automobilist.

Ik sloot in de rij aan voor het verkeerslicht. Licht springt op groen: eerste auto vertrekt en tweede blijft staan. Dus een keer claxonneren. De persoon voor me deed de handen in de lucht zo van "Hij wil niet meer..". Ik de auto gepasseerd en aan de andere kant van de kruising de motor op een bushalte gezet. Even terug gelopen en samen met een passerende scooterrijder de auto in de berm geduwd. De betreffende bestuurder nog gevraagd of er nog meer hulp nodig was maar dat bleek niet zo te zijn, er was al iemand gebeld om hulp te komen bieden. Daarna een fijne dag gewenst en weer verder gereden.

Soms moet kun je elkaar eventjes helpen, kleine moeite groot gebaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:23

steveman

Comfortabel ten onder

Heb ook enige ervaring "even" stoppen :+

Terugweg uit .lu was wel gelijk een stuk gezelliger dan alleen in de wagen zitten.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bastiaan schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:34:
Wanneer ik aan de zijde van de meters voorzichtig wat met die binnenkabel draai en schuif - althans, voor zover dat dat kan - hoor ik dat het in de versnellingsbak ook schuift. Ik weet dus ook vrij zeker dat de kabel niet gebroken is.

Maar geen tips hoe ik die schroef of kabel nog los kan krijgen, stelletje virtuele doorrijders? :+ Ik heb namelijk wel gezien dat die schroef de kabel in de versnellingsbak hoogstwaarschijnlijk op zijn plek houd namelijk, maar ook met een druppel olie is er geen beweging in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bastiaan schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:53:
[...]

Maar geen tips hoe ik die schroef of kabel nog los kan krijgen, stelletje virtuele doorrijders? :+ Ik heb namelijk wel gezien dat die schroef de kabel in de versnellingsbak hoogstwaarschijnlijk op zijn plek houd namelijk, maar ook met een druppel olie is er geen beweging in te krijgen.
Die kruiskop zul je er inmiddels waarschijnlijk wel met een PASSENDE slagschroevendraaier uit mogen gaan 'meppen' ... Ziet er uit als een stalen schroef in een aluminium blokdeel en dat spul zet zichzelf middels 'Galvanisch Lassen' echt wel goed vast na een 'X' aantal jaren waarin het hele spul nooit los heeft hoeven te komen.

Als ik 't even snel bekijk is 't ooit een mooie JIS kop geweest, daar moet je vervolgens niet met 'Phillips' bitjes / schroevendraaiers aan willen gaan rommelen (vice versa geldt 't zelfde maar de meeste mensen hebben geen JIS spullen in huis) :+

Afbeeldingslocatie: https://www.motorcycle.com/blog/wp-content/uploads/2017/10/101617-japanese-screwdrivers-JIS-vs-Phillips.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 25-04-2021 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
De meeste bitsetjes die ik heb bevatten anders gewoon beide varianten.
418O2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:46:
Ik stop ook hoor. Of langzaam langsrijden en even aankijken, duimpje opsteken en reactie afwachten
Is je ook opgevallen hoeveel mensen je dan schaapachtig aankijken, zich afvragend wat je nou in vredesnaam zou kunnen bedoelen?

(Mij wel namelijk)
Bastiaan schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:53:
[...]

Dan stop ik bij deze virtueel bij jou. Ik verwacht ook met een slagschroevendraaier, maar die heb ik dan weer niet voor je in de aanbieding. Heeft iemand misschien loc tite gebruikt, en dus dat je even zou moeten verhitten? (Let op: ik heb geen idee of dat op die plek verstandig is!!)

Kan ik misschien wel nog iemand voor je bellen? Anders ga ik weer verder. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bastiaan Als je met een slagschroevendraaier aan de 'slag' gaat: Zo'n ding kun je heel lomp gebruiken én er dus met een héle grote hamer héél hard één keer op meppen maar da's eigenlijk niet direct de bedoeling. Als je dat doet dan loop je 't risico dat het aluminium blokdeel zegt : BARST er maar mee.... :P

Zachtjes beginnen met kloppen en daarna langzaam opbouwen.... De 'las' breekt als eerste (als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

DrivinUCrazy schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:55:

[...]

Is je ook opgevallen hoeveel mensen je dan schaapachtig aankijken, zich afvragend wat je nou in vredesnaam zou kunnen bedoelen?

(Mij wel namelijk)
Zo zijn er bij mij een paar voorbij gereden die gewoon gegroet hebben. Maar dan ook echt onmiskenbaar :o
Will_M schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:28:
[...]

Die kruiskop zul je er inmiddels waarschijnlijk wel met een PASSENDE slagschroevendraaier uit mogen gaan 'meppen' ... Ziet er uit als een stalen schroef in een aluminium blokdeel en dat spul zet zichzelf middels 'Galvanisch Lassen' echt wel goed vast na een 'X' aantal jaren waarin het hele spul nooit los heeft hoeven te komen.

Als ik 't even snel bekijk is 't ooit een mooie JIS kop geweest, daar moet je vervolgens niet met 'Phillips' bitjes / schroevendraaiers aan willen gaan rommelen (vice versa geldt 't zelfde maar de meeste mensen hebben geen JIS spullen in huis) :+

[Afbeelding]
Ik ben dan wel weer netjes met een JIS-setje aan de gang geweest. Als het gaat om passend gereedschap bij het doel ben ik best wel precies, maar voor mijn idee voelt de schroefkop relatief 'zacht'.

Slagschroevendraaier (met liefde) it is! Dan gaan we daar morgen naar op zoek. Bedankt zover voor jullie virtuele stop :)
DrivinUCrazy schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:55:
[...]

Dan stop ik bij deze virtueel bij jou. Ik verwacht ook met een slagschroevendraaier, maar die heb ik dan weer niet voor je in de aanbieding. Heeft iemand misschien locatie gebruikt, en dus dat je even zou moeten verhitten? (Let op: ik heb geen idee of dat op die plek verstandig is!!)

Kan ik misschien wel nog iemand voor je bellen? Anders ga ik weer verder. :+
Volgens mij zitten hier wel enkele rijders in de omgeving van Roosendaal, dus ik houd me aanbevolen, mocht iemand zo'n ding hebben liggen! O-)

[ Voor 93% gewijzigd door Bastiaan op 25-04-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Locatie moest overigens loctite zijn. Stomme autocorrectie. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:23

steveman

Comfortabel ten onder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PkWQhaVl9XXUaTjXOoUTr_XlPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRWihWmhYudVopcL2oHwNY3k.png?f=fotoalbum_large

Eerste kennismaking gemaakt met elektrisch tweewielen, zonder dat je hoeft te trappen.

Op zich heeft die afwezigheid van motorgeronk ook wel weer wat. Er reed even een tweetaktje bij me in de buurt... Heb maar ingehouden om hem niet meer te horen.

Nodig eens een proberen waar je het A-tje wel voor nodig hebt :9

heb ter C02-compensatie de motoren nog even een tijdje laten draaien :+

[ Voor 6% gewijzigd door steveman op 25-04-2021 18:40 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

steveman schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:
[Afbeelding]

Eerste kennismaking gemaakt met elektrisch tweewielen, zonder dat je hoeft te trappen.

Op zich heeft die afwezigheid van motorgeronk ook wel weer wat. Er reed even een tweetaktje bij me in de buurt... Heb maar ingehouden om hem niet meer te horen.

Nodig eens een proberen waar je het A-tje wel voor nodig hebt :9
Ik heb van de week proefgereden op een Zero DSR/BF en dat beviel me eigenlijk ook wel :$ Ben ik hier nu nog welkom of moet ik m'n post aanpassen?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:21
En de 2e kameraad zijn bike is ook binnen. Hij mag er nog wel niet op rijden, dus heb ik em maar getest voor hem... 😎
CB650F van 2019:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwbfzaijnpAxthsgeJ0kRSRDWiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6TghHJQndIfuw1yBRH6P1yL.jpg?f=fotoalbum_large

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb me overigens verbaast hoe weinig andere motorrijders stoppen. Als ik een rijder langs de weg zie staan stop ik. Zonder uitzondering. Tot nu toe zonder dat het nodig bleek, maar toch
Ik stop nooit eigenlijk. Maar ik vind dan ook dat als iemand hulp nodig heeft, hij/zij maar even moet zwaaien ofzo. Ik ga niet zomaar voor iedereen stoppen omdat ze even aan hun kont moeten krabben of een dingetje recht zetten op de motor.
Ik ben wel een keer door iemand 'geflagd' en ben uiteraard gestopt en die knul heeft mijn gereedschap gebruikt om een soort van reparatie uit te voeren. Achteraf kostte het mij een hoop tijd, en het was nota bene zijn eigen schuld. Het is zo'n type motorrijder die er van alles aan doet om het motorrijden zo goedkoop mogelijk te maken. Op zich niet mis mee, maar als je dan zelf Mr.Bean reparaties uit gaat voeren aan je motor, waarvan je met je klomp wel aan kunt voelen dat het niet gaat houden, en dán ijskoud op vakantie gaan met dat ding...ja, sorry hoor, maar dan ben je gewoon een flapdrol die het verdient om uren aan de kant te staan. Zorg gewoon dat je spul in orde is. Halve oplossingen werken niet.

Maar goed, als iemand zwaait of anderszins kenbaar maakt dat er hulp gewenst is, ben ik bereid te stoppen. Ook al ben je een cheapskate... :+ Ik heb een compressor, bandenreparatiekit en een redelijk uitgebreide gereedschapset bij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

tdw schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:39:
[...]
Ik heb van de week proefgereden op een Zero DSR/BF en dat beviel me eigenlijk ook wel :$ Ben ik hier nu nog welkom of moet ik m'n post aanpassen?
Van mij mag je blijven. Als je je verlengsnoer maar niet vergeet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Tja, zo ben ik ook eens gestopt bij twee heren die beteuterd maar één van de twee motoren stonden te kijken. Bleek daar de olie zo uit te lopen.

Veel meer dan een praatje maken en mee beteuterd kijken kan ik dan ook niet doen, dus dat duurde voor mij niet lang. Hulp was onderweg, en binnen Nederland overleef je het dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
mphilipp schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:55:
[...]
Achteraf kostte het mij een hoop tijd,
Nou ja dat dus.
Sociaal zijn is okay hoor maar tot op zekere hoogte.
Ik sta zo vaak langs de kant, ff te pissen of aan mijn kont te krabben.
Als dan iedereen ook zo maar stopt zit ik weer aan een of ander praatje vast, bah moet er niet aan denken >:)

Nee zonder dollen als er iemand staat te zwaaien om aandacht wil ik best wel ff stoppen.
Staat iemand gewoon met zijn motor stil en is nou niet echt te beoordelen in het langs rijden of er iets mis is ga ik echt niet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
tdw schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:39:
[...]

Jazeker! Trotse eigenaar van een Zero S uit 2019 hier. Het zijn toch de vele verbaasde blikken die ‘t ‘m doen, ookal heb ik de Zero daar echt niet voor gekocht. Het is een niche. Laat even weten als je ‘m gekocht hebt..?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:54

Aan de kant van de versnellingsbak krijg ik die kabel echter met geen mogelijkheid los; de schroef die ik volgens mij moet hebben geeft niets mee. Ik moet inmiddels ook opletten dat ik de kop niet stuk draai.

Is dit inderdaad wel de juiste schroef om die zijde los te maken?

[Afbeelding]

Weet niet welke motorfiets je hebt? (Kan ik niet goed zien op de foto) Ik had een soortgelijk probleem met een van mijn, een Honda CB1. Daar is het niet zo dat de versnellingsbak hem direct aandrijft maar het kleine tandwiel van de ketting. Daar zit dan een kunststof dopje op waar een platte pen invalt aan de binnenkant van het afdekkapje. Die geeft het weer door aan de snelheidsmeter kabel zoals bij jouw op de foto. (Schroef zou de juiste moeten zijn trouwens. Zal er eens een bak kruipolie in spuiten. ). Dat kunststof dopje was dus dol gedraaid en dat gaf bij mij excact dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

steveman schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:36:

Kaartje tussen de spaken 8) Of een Turbospoke natuurlijk :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

_eLMo_ schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:02:
Sahara zand no thnx xD Doe mij maar Pakistan of Zuid Amerika.

Cursus bij Berrt was leuk, al ingeschreven voor de intermediate volgende maand :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Bommes zag ik je rijden op de A50 vrijdag?
Huh? Een GS die NIET op het asfalt staat? Leugens! Photoshop! Het is vast gewoon een Teneré 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Zo'n ktm freeride zou op kenteken ook een leuke zandpad crosser zijn.
Geen gejank dus misschien ook minder klachten van omwonenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Vrijdag schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:58:
[...]

Huh? Een GS die NIET op het asfalt staat? Leugens! Photoshop! Het is vast gewoon een Teneré 8)
Die cursussen zijn er 4 dagen in de week, 80-99% BMW GS en _altijd_ vol. Dus er rijden er genoeg niet alleen maar asfalt hoor, haha Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGWBTAANvP3rs_GGT7P1sJqIago=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large

Maarja, het is ook een hele fijne straatfiets. Als je maar 1 fiets mag hebben is de GS het ultieme compromis (subjectief natuurlijk). Als ik twee fietsen mocht hebben stond er een KTM 690 en een BMW K1600 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Jaren geleden in een motorblad gelezen - ik denk een advertentie - dat je een witte sjaal om je handvat kon binden om aan te geven dat je pech had en hulp zoekt.
Pagina: 1 ... 292 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.