Vandaag maar eens de eerste stappen gezet op het red-de-Capo project.
Twee jaar geleden heb ik de Capo aan de kant gezet omdat er verschillende problemen optraden, net nadat ik een paar maanden bezig was geweest met het oplossen van niet werkende verlichting. Dat laatste bleek overigens een draadbreuk te zijn ergens midden in een kabelbundel.
Problemen die ik destijds had:
1. Benzinepomp slaat 9 van de 10 keer niet aan als ik het contact aanzet, waardoor de motor niet start.
2. Als de motor start slaat hij na ca. 30 seconden af.
3. Voorvorkkering is lek.
4. Olielekkage bij de uitgaande as.
Bijgekomen problemen na 2 jaar stilstaan:
5. Accu is overleden.
6. Vliegroest op diverse metalen onderdelen.
7. Begin van schimmelvorming door niet ventilerende hoes.
8. Achtervering voelt heel erg slap, maar dat kan ook zijn dat ik ondertussen de hardere vering van de S1000XR ben gewend.
9. Alle vloeistoffen moeten worden vervangen.
Vandaag de motor maar eens een goede wasbeurt gegeven waarmee (7) hopelijk is opgelost. Nu een nieuwe accu bestellen en op zoek gaan naar de oorzaak van probleem (1). Dat zal nog een hele puzzel worden, ik houd het in eerste instantie op een draadbreuk of een slecht contact ergens

waardoor er geen stroom naar de benzinepomp loopt. Dat zou namelijk ook probleem 2 verklaren, door het lopen van de motor beweegt de kabelboom, wordt de stroom onderbroken, en slaat de motor af Andere mogelijke oorzaken zijn een defect relais dat de brandstofpomp aanstuurt, of een defecte pomp zelf.
Punt 3 is simpel op te lossen, en indien nodig kan de achtervering (8 ) ook gereviseerd worden.
Punt 4 maak ik mij de meeste zorgen over. Als ik geluk heb is het alleen de keerring die lekt. Zover ik de schema's kan volgen is die van buiten te vervangen. Als ook het lager kapot is dan is de motor rijp voor de sloop. Om het lager te vervangen moet namelijk het hele blok gesplitst worden en daar heb ik de kennis en de ruimte niet voor.