mphilipp schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:17:
[...]
Hoewel leer erg fijn is qua pasvorm, is het volgens mij inmiddels al niet meer persé beter dan iets anders voor veiligheid. Sowieso is niet elk leren pak hetzelfde en moet je echt een dikkere kwaliteit hebben om 'm goed schuurbestendig (genoeg) te hebben. Maar de technische materialen zijn ook erg goed en kunnen best de test tegen een leren pak doorstaan. Vooral door gebruik te maken van verschillende materialen, afhankelijk van de plek op het lichaam, en protectoren ben je zowel met een kunststof als een leren pak goed beschermd.
Op de ellebogen en knieën van mijn Klim pak zit bv een structuur van hele gladde bolletjes die ervoor moeten zorgen dat ie niet meteen begint om het goretex op te slijpen. Sowieso zit op die plek een steviger materiaal op dat goretex genaaid. En eronder zit een protector, dus voordat mijn elleboog kennis maakt met het asfalt, kan ik wel even glijden.
Een pak heeft verschillende functies, waaronder:
- Impact verminderen: door ingewerkte protectie, etc. Zorgt voor minder kneuzingen / breuken / ...
- Zorgen dat de protectie op de goede plaats blijft zitten: goede pasvorm zodat de protectie ook zit op de plaats waar het moet zitten.
- Contact tussen lichaam en wegdek vermijden: door slijtvaste stoffen, fatsoenlijke stiksels (zodat het pak niet uit elkaar valt), deugdelijke verbinding tussen broek / vest (bij 2-delig pak), etc.
- Brand-/schaafwonden voorkomen: dit hangt gedeeltelijk samen met het 3e punt, maar bij een kunststof pak heb je al veel sneller een brandwond van de hitteontwikkeling tijdens een valpartij dan bij een kunststof / aramide / ... pak
Op het punt van pasvorm (strakker rond je lichaam waarbij de protectie beter op zijn plaats blijft en je minder kans hebt op scheuren) en die brand-/schaafwonden blijft een lederen pak mijns inziens toch echt beter. Waarbij je uiteraard correct de opmerking maakt dat niet alle lederen pakken even dik en dus even veilig zijn op het vlak van brand-/schaafwonden. Ik weet verder van kennissen uit de 'zorgverlenende sector' dat zij ook liever leder zien bij motorrijders. Niet zo zeer omdat dat beter is voor de veiligheid, maar wel omdat dat makkelijker op te ruimen is als het echt fout gaat (bij 150 km/u onder een vangrail schuiven maakt het nu eenmaal weinig uit wat je aan hebt..

).
Hier nog een mooi artikel (in het Duits, met
vertaling in het Engels) waarbij ze de 2 tegen over elkaar hebben gezet in een test:
http://www.endurowanderer.de/pdf/kombitest.pdf
En als extra-super-bonus:
https://www.motocap.com.au/products/jackets
De tegenhanger van de Sharp testen voor motorhelmen, maar dan voor motorkleding, waarbij goed te zien is (zeker voor de vesten, voor de broeken gaat het wat heen en weer) dat leder beter vertegenwoordigd is in de hogere veiligheidsratings.