10 x dank...
heel duidelijk... Ik heb me bij het overwegen vooral gericht op de levensduur van 7 tot 10 jaar van dit type batterij.. Motor slaapt ook binnen in inpandige garage dus het nadeel van koudstart heb ik geen last van. Het was 'm vooral de levensduur die me overstag deed gaan, gezien de positie van batterij dacht ik: ik zal wellicht geen 10 jaar met deze motor rijden dus dan hoef ik met wat geluk niet één keer accu te wisselen.
Nu er zijn idd. wat nadelen, je somt ze heel to the point op, het is meer dan wat ik al 2 dagen online over heb gevonden dat elkaar vaak tegenspreekt (en maar al te vaak merkgebonden en dus van het "wij van WC-eend" soort informatie is)
Het grootste nadeel voor mij blijkt dat hun capaciteit nogal beperkt is... Heb het nu aan den lijve ondervonden.

na dik half uur, kan 40m. geweest zijn ook, koplamp aan = op. (en da's LED verlichting!)
Je bevestigt ook m'n vermoeden dat als dat eenmalig gebeurt (leeg laten lopen) en ze niet te lang in die toestand blijven, het weinig kwaad kan... Ook dat vind ik online, maar tegelijk vind ik evenveel bronnen die spreken van grote kans dat accu permanent beschadigd zou zijn, zelfs als het één keer gebeurt.
Soit; eind goed, eind goed.

Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
Oh iets anders:
* Bommes word binnenkort papa
Zijn er meer motorrijders die van zijn (of haar) partner hints te horen krijgt dat met een kleintje onderweg dat motorrijden niet echt slim meer is.??
Ik ga mijn motor niet weg doen hoor, maar het vreemde is dat, in tegenstelling tot mijn ex, mijn huidige vrouw mij nooit heeft tegen gehouden voor wat betreft motorrijden.
Mijn ex was continu als de dood dat er iets zou gebeuren dus een solo motorvakantie werd niet gewaardeerd.
Mijn huidige vrouw daarin tegen is meestal de gene die zei, kom we gaan een stukje rijden.
Ook mijn tripjes op de motor vond ze altijd super gaaf en geen enkel probleem.
Nu echter hoor ik regelmatig een hint dat ze het allemaal niet zo tof meer vind.
Bijvoorbeeld dat ik van die crosslaarzen aan het uitzoeken ben, dan komt er een opmerking:
wil je echt gaan crossen met je motor?? lijkt mij niet zo slim met een kleintje onderweg toch??
Dat zullen wel de zwangerschapshormonen zijn.

Super! Proficiat!
Mijn vrouw heeft daar ook nooit een probleem over gemaakt nu is het wel zo dat m'n dochter al 6 was toen ik m'n motor kocht (tevens m'n eerste motor) maar dat maakt het risico in het verkeer niet minder groot natuurlijk.
Als ik er iéts kan over zeggen is het dit: motorrijden heeft een andere verkeersdeelnemer van me gemaakt... (en da's los van kinderen hebben of niet denk ik) Het dwingt je om anticiperend en gewoon anders te rijden.
Niet dat ik als automobilist een gevaar was, ben altijd vrij... ehm... soms wat overdreven regelneef (noem het gerust regelteef) geweest... Maar ik was wel over-assertief... je kent het: "f*ck off, ik heb voorang, je kan maar zien dat je op tijd remt"... met de wagen...
Dat doe ik niet meer, ik zal nu hoogstens ostentatief afkeurend met m'n hoofd schudden als ze m'n voorrang negeren maar ik zal 'm niet meer "pakken om een punt te maken" en daarbij m'n leven riskeren, of zelfs gewoon maar m'n motor want in tegenstelling tot elke wagen dat ik had, krijg ik koudzweet als ik denk aan m'n motor beschadigen.
Ook gewoon algemeen: het is echt een feit dat hoe je zelf in het verkeer staat, mee verantwoordelijk is voor ho anderen je in het verkeer bejegenen. Ik ben veel relaxer en zal veel eerder geneigd zijn om gewoon m'n verlies te nemen in situaties waar ik anders weer op m'n strepen zou gaan staan... resultaat is dat mensen ook anders reageren, blijf ik relax = grote kans dat andere ook relax blijft.
Hoe vertaalt zich dat naar kinderen hebben, want das de clue van m'n antwoord... Persoonlijk dat ik blij ben dat ik met de motor ben beginnen rijden omdat ik echt geloof dat het me een veiligere en rustigere verkeersdeelnemer heeft gemaakt (per fiets, motor of auto) en dat is ook belangrijk, zo niet, belangrijker, om zoveel mogelijk risico te vermijden...
Tuurlijk controleer je anderen niet, en liegen statistieken er niet om dat met de motor rijden een hoger risico inhoudt dan met de wagen....
Maar dat is fietsen ook... en in mijn ervaring -want ben jarenlang fietser geweest ook- is het met de fiets gevaarlijker dan met de motor... omdat je met de fiets normaalgezien niet tussen het verkeer zit en men verwacht je dat ook niet en houdt bijgevolg veel minder rekening met je...
Integendeel: m'n vrouw is er zelf ook wel tevreden over, zij weet nl. hoe gestresst en humeurig ik kon thuiskomen na m'n dagelijks traject (buiten coronatijden want nu werk ik al bijna een jaar thuis) van vooral in de file te staan m'n stuur opvreten. (en met de fiets was de stress vaak nog erger omwille van compleet genegeerd worden, België is op dat gebied niét Nederland.

)
De enige dingen waar ze wél opmerkingen over heeft zijn dingen als: "nog een schijfslot, alweer een paar handschoenen, is dat echt nodig?
Of zoals onlangs: "Hmm... het 2021 model van m'n moto is uitgekomen, mits inruil van m'n huidige zou de nieuwe me xxxx euro extra kosten, zal ik eens informeren.?"
Droog: "Neen".
[
Voor 60% gewijzigd door
PinusRigida op 05-02-2021 13:31
]