Wat kost zo’n rem hoepel nu?harley schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:57:
liet het vandeweek al een beetje doorschemeren, maar ik heb vanmiddag deze opgehaald
Buell XB12SS Lightning Long uit 2009
met
Torque Hammer stage 1 kit (dikkere uitlaatbochten, K&N Luchtfilter, Torque Hammer uitlaat en bijbehorende ECM aanpassingen)
Full Led koplampunits
[Afbeelding]
@lolgast , kun je de FJR1300 (is al tijdje geleden verkocht) en RM250(gaat de verkoop in) verwijderen en deze ervoor in de plaats zetten
@harley zal wel even tijd zoeken morgenavond om de wijzigingen door te voeren. Er staat nog ergens een verzoek zag ik.
Gamertag: timmie271
Ik denk dat je dat nu zelfs stiekem niet eens meer wilt weten. Die dingen waren destijds, toen Buelll nog nieuw gemaakt en geleverd werd, al onbetaalbaar voor een XB 9/12.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Niet meer dan een remschijf voor bijvoorbeeld mijn goldwing, en die heeft er 2 voor, dus die is feitelijk duurder
https://www.twinmotorcycl...=Alth-brake-disk-XB-front
[ Voor 7% gewijzigd door harley op 03-02-2021 08:07 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Valt inderdaad mee.harley schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:06:
[...]
Niet meer dan een remschijf voor bijvoorbeeld mijn goldwing, en die heeft er 2 voor, dus die is feitelijk duurderzie bijvoorbeeld :
https://www.twinmotorcycl...=Alth-brake-disk-XB-front
Ik ben inderdaad meer kwijt voor een dubbele voor schijf.
@harley Mooie motor! Ik vind het nog steeds zonde dat Harley-Davidson Buell de nek heeft omgedraaid.
Vind ik ook helaas jammer, het was toch net ff wat anders dan de meeste motoren.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
@harley gefeliciteerd, nice one! Nickchange naar Buell al aangevraagd?
Het is niet mijn nickJolke schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:43:
@harley gefeliciteerd, nice one! Nickchange naar Buel al aangevraagd?

@Jolke Dat heeft @harley inderdaad al eens verteld. Om nu eerst naar zijn ouders te gaan, daar op te biechten dat hij nu een Buell heeft, roepnaam laten aanpassen, naar de gemeente, daar roepnaam officieel aan te laten passen, nieuwe creditcard met de juiste voorletters aan te vragen, én uiteindelijk bij Tweakers een nickchange aan te vragen...
Stel je voor dat je dat hele riedeltje hebt doorlopen, en dan blijkt je gewenste nieuwe tweakers-nick "buell" al bezet te zijn. (check het maar
) Nee, ik snap het wel...
Stel je voor dat je dat hele riedeltje hebt doorlopen, en dan blijkt je gewenste nieuwe tweakers-nick "buell" al bezet te zijn. (check het maar
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Anders had jij ook al lang RidingUCrazy geheten?
Met zijn bankstel is het eerder CruisinUCrazy.
Precies!phYzar schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:43:
[...]
Anders had jij ook al lang RidingUCrazy geheten?
Maar wel zonder die stomme g dan.
Dat bankstel valt wel mee. Ik heb niet zo'n zetel als bijvoorbeeld een K1600.
Ik vind het eerder wel typerend dat mijn motorgeluid stationair aardig wat wegheeft van de oldtimer tractor van mijn opa.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Ok, luie stoel met koffer dan. 
Overigens, temperaturen gaan hier de goede kant op. Graad of 10 vandaag, maar de regen komt met bakken uit de hemel.
Overigens, temperaturen gaan hier de goede kant op. Graad of 10 vandaag, maar de regen komt met bakken uit de hemel.

Hier ook, spoelt het strooizout tenminste weg 
Lang geleden dat ik woon-werk reed en ook met dit weer op de motor zat. Nu ben ik een mooi-weer-rijder en staat hij de hele winter warm en droog aan z'n ladertje op betere tijden te wachten. Deze week wordt hij opgehaald (hoe decadent
) voor een beurtje en dan is hij weer klaar om dit jaar hopelijk wél wat meer kilometers te maken.
Lang geleden dat ik woon-werk reed en ook met dit weer op de motor zat. Nu ben ik een mooi-weer-rijder en staat hij de hele winter warm en droog aan z'n ladertje op betere tijden te wachten. Deze week wordt hij opgehaald (hoe decadent
Zondag wordt het hier (Zuid NL) 0 graden..Jolke schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:31:
Ok, luie stoel met koffer dan.
Wat nou de goede kant op?
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Word er voor dit weekend niet -10°C en fatsoenlijk pak sneeuw voorspeeld in een groot deel van het land, of is dat alweer achterhaald?
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Nou dan krijgen jullie de vorst, hier wordt het zaterdag 12 graden, maar nog steeds met regen.

Sneeuwkettingen om de Buell en gaaan!harley schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:11:
[Afbeelding]
Zo ziet het er hier in Brabant uit
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik heb laatst Sidi Adventure 2 Goretex laarzen gekocht (o.a. voor wat offroad, ze hebben al een paar vallen en diepe plassen meegemaakt, no sweat). Zitten erg lekker, komen goed uit de reviews, je kan er redelijk op lopen, kosten rond de 300 euro.Bommes schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:02:
Afgelopen zondag de winkel waar ik mijn Revit Royale H2O boots gekocht een mailtje gestuurd.
April 2020 gekocht, nu met de regen krijg ik er natte voeten in.
Vanochtend belde een medewerker van de winkel naar aanleiding van mijn mailtje.
Eerst een heel verhaal dat waterdicht niet echt waterdicht betekend en dat naar zijn mening de fabrikant het er te snel op zet.
Uiteindelijk gaf hij aan dat Revit nooit heel moeilijk deed en hun de laarzen gewoon op gaan sturen naar Revit.
Die checken ze en indien inderdaad lek dan sturen ze nieuwe terug of een restitutie van het aankoop bedrag.
Indien het laatste weet ik niet of ik er zo blij mee ben..
Ze zijn niet meer leverbaar dus nieuwe kunnen ze niet meer sturen (tenzij oude stock).
Ik heb niet zo een zin om weer naar nieuwe laarzen opzoek te moeten.
Die dan misschien nog weer slechter waterdicht zijn of er compleet stom uit zien.
Ook had ik na lang zoeken iets gevonden dat tussen veilig en modieus in zat, en kon ik er met goed fatsoen ook gewoon mee onder een spijkerbroek op mijn werk mee rond lopen.
Hhmm nog even overdenken dus of ik ze wel terug ga sturen..
Of je ze modieus vindt moet je zelf weten. https://www.sidi.com/en/t...adventure-2-gore-tex.html
@Waaj Jep, en dan ook stevig. De populatie van het ongedierte dat op je vizier gaat plakken en kan steken, mag weer een beetje afgeremd worden.
En 2 weken daarna gewoon prachtig weer en rijden!!
Oh ja, en de grenzen open en zo.
En 2 weken daarna gewoon prachtig weer en rijden!!
Oh ja, en de grenzen open en zo.
Sneeuwwwwvrijjjjjjjjharley schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:11:
[Afbeelding]
Zo ziet het er hier in Brabant uit
Lekker ploegen met de MSX

leeg
Gewoon de juiste bandjes kiezen en gaaaaaannnnnn!
[ Voor 29% gewijzigd door Vrijdag op 04-02-2021 10:00 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Ik kan mij herinneren dat een gast op MF ook een keer met een R1 op homemade spijkerbanden op het ijs heeft gereden ... tot het ijs opeens niet dik genoeg was.
[edit] Hoe ver zou je eigenlijk doorglijden als je met ~200 kmh onderuit gaat op het ijs?
[edit] Hoe ver zou je eigenlijk doorglijden als je met ~200 kmh onderuit gaat op het ijs?
[ Voor 23% gewijzigd door Waaj op 04-02-2021 10:14 ]
Dan heb je wel hele goede waterkoelingWaaj schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:10:
Ik kan mij herinneren dat een gast op MF ook een keer met een R1 op homemade spijkerbanden op het ijs heeft gereden ... tot het ijs opeens niet dik genoeg was.
Ik denk, als je geen obstakels tegenkomt, een behoorlijk eind
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Als je echt offroad gaat zou ik inderdaad echt Goretex pakken. Nu heb ik goedkope laarzen, omdat ik niet wist of het crossen mij zou bevallen. Maar als ik nieuwe moet kopen dan is Goretex toch echt wel een prenehal3m schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:22:
[...]
Ik heb laatst Sidi Adventure 2 Goretex laarzen gekocht (o.a. voor wat offroad, ze hebben al een paar vallen en diepe plassen meegemaakt, no sweat). Zitten erg lekker, komen goed uit de reviews, je kan er redelijk op lopen, kosten rond de 300 euro.
Of je ze modieus vindt moet je zelf weten. https://www.sidi.com/en/t...adventure-2-gore-tex.html
Vanmorgen, voordat ik aan het werk ging, heb ik de motor gestart en even een half uurtje gereden. ABS deed het gewoon, en het was nog een beetje fris, maar een heerlijk eerste ritje van het jaar!

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik gebruik al sinds jaar en dag Sidi Cobra Goretex (let op: er zijn meerdere varianten van deze laarzen!!) laarzen, en die bevallen me echt prima. Dit zijn uiteraard geen offroad laarzen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik zelf compleet ben verzopen, maar mijn voeten nog droog zijn. En dát doet veel voor je rijcomfort.
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik zelf compleet ben verzopen, maar mijn voeten nog droog zijn. En dát doet veel voor je rijcomfort.
[ Voor 6% gewijzigd door DrivinUCrazy op 04-02-2021 10:49 ]
Zijn er mensen hier met een oude enduro? Oud als in een XT500 of XL500 uit eind jaren '70/begin jaren '80 
Ik heb afgelopen week mijn motor Monkey verkocht, en wil weer wat anders. Ik heb al vaker gedacht aan een (moderne) enduro, een WR450F ofzo, en er dan OTR ritten mee rijden. Dat lijkt mij super
Maar ik vind oldtimers ook heel tof; het prutsen/sleutelen/eigen maken er aan, en 's avonds in de zomer gewoon ff een blokje om of een stukje TET pakken (of desnoods mee op motorvakantie naar de Alpen).
Zijn er nog aanraders? Een XT500 vind ik heel tof, maar die beginnen behoorlijk in prijs te stijgen. Een andere optie is een XT250, maar die dingen hebben iets meer dan 20pk, dat lijkt me net weer te weinig.
Van Honda heb je de XL500 (zoiets als dit). Ik verwacht dat die technisch nog wat beter zijn dan Yamaha
Ik heb afgelopen week mijn motor Monkey verkocht, en wil weer wat anders. Ik heb al vaker gedacht aan een (moderne) enduro, een WR450F ofzo, en er dan OTR ritten mee rijden. Dat lijkt mij super
Maar ik vind oldtimers ook heel tof; het prutsen/sleutelen/eigen maken er aan, en 's avonds in de zomer gewoon ff een blokje om of een stukje TET pakken (of desnoods mee op motorvakantie naar de Alpen).
Zijn er nog aanraders? Een XT500 vind ik heel tof, maar die beginnen behoorlijk in prijs te stijgen. Een andere optie is een XT250, maar die dingen hebben iets meer dan 20pk, dat lijkt me net weer te weinig.
Van Honda heb je de XL500 (zoiets als dit). Ik verwacht dat die technisch nog wat beter zijn dan Yamaha
Vaak bu'j te bang!
Ik heb een "moderne" enduro (EXC 500 uit 2012). Daar heb ik 2 maal aan een OTR mee gedaan, maar het was niet helemaal mijn ding. 99% van de OTR ritten zijn voor mij ook aan de andere kant van het land, wat ook niet echt handig is. Het leukste met de motor vind ik op zondag ochtend even een rondje door de bossen. Een crossbaan was ook niet helemaal mijn ding. Heb namelijk niet altijd zin om volgas te jakkeren. Het gaat mij juist meer om het ding te beheersen dan om het snelste rondje neer te zetten.-tom-562 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:49:
Zijn er mensen hier met een oude enduro? Oud als in een XT500 of XL500 uit eind jaren '70/begin jaren '80
Qua sleutelen vind ik het wel meevallen. Iedereen praat elkaar altijd na, bijv: "met zo'n motor moet je na elke rit een nieuwe zuiger plaatsen e.d.". Ik doe na elke rit een vers filter erin en na X uur (wat KTM opgeeft) olie en oliefilter vervangen. In de zomer staat hij op supermoto wielen en wordt het blok veel meer belast. Enige wat ik heb gedaan is vorig jaar zelf de zuiger vervangen. Dit was preventief.
Ik woon in de Achterhoek, en er zijn (normaal gesproken) meerdere OTR ritten waar de start letterlijk 1km van mijn huis isThoit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:41:
[...]
Ik heb een "moderne" enduro (EXC 500 uit 2012). Daar heb ik 2 maal aan een OTR mee gedaan, maar het was niet helemaal mijn ding. 99% van de OTR ritten zijn voor mij ook aan de andere kant van het land, wat ook niet echt handig is. Het leukste met de motor vind ik op zondag ochtend even een rondje door de bossen. Een crossbaan was ook niet helemaal mijn ding. Heb namelijk niet altijd zin om volgas te jakkeren. Het gaat mij juist meer om het ding te beheersen dan om het snelste rondje neer te zetten.
Qua sleutelen vind ik het wel meevallen. Iedereen praat elkaar altijd na, bijv: "met zo'n motor moet je na elke rit een nieuwe zuiger plaatsen e.d.". Ik doe na elke rit een vers filter erin en na X uur (wat KTM opgeeft) olie en oliefilter vervangen. In de zomer staat hij op supermoto wielen en wordt het blok veel meer belast. Enige wat ik heb gedaan is vorig jaar zelf de zuiger vervangen. Dit was preventief.
Crossbaan lijkt mij leuk voor een keertje, maar daar ben ik inmiddels ook te oud voor (34
Ik vind het ontzettend lastig
Volgens mij is zo'n oud apparaat weer wat comfortabeler (ik zou dan ook af en toe een weekendje/weekje weg willen naar de Eiffel of Alpen).
Vaak bu'j te bang!
Sleutelen is leuk, maar rijden vind ik toch leuker. Laatste tijd heb ik erg weinig tijd, waardoor het toch wel handig is als je niet zoveel onderhoud hoeft te doen. Als je met de motor naar de Eifel / Ardennen e.d. wil rijden zou ik toch eerder naar een 690 bijv. kijken. Daar kan je ook prima mee offroad, en is nog een beetje comfortabel op de weg.-tom-562 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Ik woon in de Achterhoek, en er zijn (normaal gesproken) meerdere OTR ritten waar de start letterlijk 1km van mijn huis is
Crossbaan lijkt mij leuk voor een keertje, maar daar ben ik inmiddels ook te oud voor (34) om dat serieus te gaan doen denk ik (niet op een oude XT natuurlijk, maar b.v. op zo'n WR450F).
Ik vind het ontzettend lastigZo'n WR450F (of een Honda CRF of KTM o.i.d.) is ook hartstikke tof, stuk moderner (dus betere remmen en wegligging) etc., zeker met een setje SM wielen voor erbij. Maar ik vind zo'n oude XT/XL ook z'n charmes hebben (sleutelen vind ik niet erg en ben ik niet bang voor, mits het normaal onderhoud is, een zuiger vervangen lukt mij ook wel).
Volgens mij is zo'n oud apparaat weer wat comfortabeler (ik zou dan ook af en toe een weekendje/weekje weg willen naar de Eiffel of Alpen).
Wel eens op zo'n oude XT/XL gereden? Ik niet, maar vraag me af of je daar ook wel prettig mee aankomt in de Alpen?-tom-562 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:15:
[...]
Ik woon in de Achterhoek, en er zijn (normaal gesproken) meerdere OTR ritten waar de start letterlijk 1km van mijn huis is
Crossbaan lijkt mij leuk voor een keertje, maar daar ben ik inmiddels ook te oud voor (34) om dat serieus te gaan doen denk ik (niet op een oude XT natuurlijk, maar b.v. op zo'n WR450F).
Ik vind het ontzettend lastigZo'n WR450F (of een Honda CRF of KTM o.i.d.) is ook hartstikke tof, stuk moderner (dus betere remmen en wegligging) etc., zeker met een setje SM wielen voor erbij. Maar ik vind zo'n oude XT/XL ook z'n charmes hebben (sleutelen vind ik niet erg en ben ik niet bang voor, mits het normaal onderhoud is, een zuiger vervangen lukt mij ook wel).
Wel mooie plannen!
Ik rij een TT350 van 1991, genoeg PK's en koppel om lol mee te hebben offroad en nog redelijk te betalen (ik had een goede deal @ 1350 met een paar dozen onderdelen, carter, cilinderkop, zooitje vering en kappen).-tom-562 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:49:
Lekker licht, simpele techniek waarbij je niet afhankelijk hoeft te zijn van derden, uiteraard je eigen kennis, ervaring en gereedschap in overweging genomen.
Je zou kunnen stellen dat 'ie wat underpowered is, maar ik ben een beginner en ik vermaak me er tot nu toe kostelijk mee.
Een bekende van mij is ooit op een xt250 naar Mongolië gereden en die was helemaal verliefd op de kleine 250 geworden door die rit.Requiem19 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Wel eens op zo'n oude XT/XL gereden? Ik niet, maar vraag me af of je daar ook wel prettig mee aankomt in de Alpen?.
Wel mooie plannen!. Uiteindelijk zou ik voor de motor gaan die jou het meest blij maakt. Praktisch en verstandig gaat meestal niet samen met motorrijden...
Edit: dr350 misschien iets? zit je met een redelijke klassieker en net tussen 250 en 450 in
[ Voor 8% gewijzigd door kneusteun op 04-02-2021 15:26 ]
Je bedoelt niet toevallig R1Sjaak? die bezig is met een pool expeditie voor te bereiden?Waaj schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:10:

https://www.facebook.com/R1SjaakPolarIceRide/
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
@ToolkiT Nee, iemand die had bedacht dat je met een motor ook prima rondjes kan rijden op een bevroren Nederlandse plas. En dat ging ook prima. Heel even
Met sleutelen bedoel ik ook meer gepland onderhoud of een kleinigheidje, een motor die stuk loopt heb ik weinig zin in natuurlijkThoit schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Sleutelen is leuk, maar rijden vind ik toch leuker. Laatste tijd heb ik erg weinig tijd, waardoor het toch wel handig is als je niet zoveel onderhoud hoeft te doen. Als je met de motor naar de Eifel / Ardennen e.d. wil rijden zou ik toch eerder naar een 690 bijv. kijken. Daar kan je ook prima mee offroad, en is nog een beetje comfortabel op de weg.
Nope, nog nooit op een oude enduro gereden (ook niet op een wat nieuwere of nieuwe trouwens...). Mijn motorervaring beperkt zich tot een aantal Japanse 4-cilinders vanaf 400cc (en 60pk) t/m 600cc en 120pk. Oh, en mijn bami Monkey en Dax, maar dat waren 125cc 1-cilinders met 7pkRequiem19 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Wel eens op zo'n oude XT/XL gereden? Ik niet, maar vraag me af of je daar ook wel prettig mee aankomt in de Alpen?.
Wel mooie plannen!. Uiteindelijk zou ik voor de motor gaan die jou het meest blij maakt. Praktisch en verstandig gaat meestal niet samen met motorrijden...
Het probleem is dat ik niet precies weet wat ik mij blij gaat maken. Ik weet zeker dat ik mij op een moderne enduro ook ga vermaken, maar dat ik dan ook ga denken 'wat als ik nou toch die XT/XL had gekocht'... omdat dat de 'charme' mist (maar ja, wat is nou precies charme, definieer charme denk ik dan
Ik heb ook al eens gekeken naar XT350's, de iets minder hardcore dan een TT maar in basis in grote lijnen hetzelfde. Zoiets leek ook een leuke middenweg (een nieuwere XT600 vind ik b.v. weer te lomp)nehal3m schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Ik rij een TT350 van 1991, genoeg PK's en koppel om lol mee te hebben offroad en nog redelijk te betalen (ik had een goede deal @ 1350 met een paar dozen onderdelen, carter, cilinderkop, zooitje vering en kappen).
Lekker licht, simpele techniek waarbij je niet afhankelijk hoeft te zijn van derden, uiteraard je eigen kennis, ervaring en gereedschap in overweging genomen.
Je zou kunnen stellen dat 'ie wat underpowered is, maar ik ben een beginner en ik vermaak me er tot nu toe kostelijk mee.
Vaak bu'j te bang!
Volgens mij ligt je hart nu al bij een oudere enduro. Die kun je misschien wat goedkoper op de kop tikken dan een nieuwere enduro.
Dus go for it
.
Dus go for it
Gewoon doen ja. Kosten ook de wereld niet en de kop is er al lang en breed af, als je 'm niet totaal aan gort rijdt kun je 'm over een paar jaar voor praktisch hetzelfde bedrag weer kwijt.
De enige manier om erachter te komen of het wat voor je is is door het te proberen.
De enige manier om erachter te komen of het wat voor je is is door het te proberen.
Even op M-F lopen zoeken maar het was een ZXR blijkbaar.
Topic is van 2002, dus er was nog geen youtube om filmpjes op te posten en de linkjes zijn dood.
Topic is van 2002, dus er was nog geen youtube om filmpjes op te posten en de linkjes zijn dood.
Ik ben een kalf.
Goed, nu we dat uit de weg hebben, waarom deze conclusie?
YourMom laat eergisteren tijdens 10.000km onderhoudsbeurt z'n batterij vervangen, zou ik zelf doen ware het niet dat bij mijn motor, de accu onder benzinetank zit en er nogal wat uit -en afgebouwd moet voordat je erbij kan.
Eigenlijk was accu vervangen niet persé nodig maar ik wou wél -gezien de plaatsing van mijn accu- een aansluiting voor optimate charger laten leggen... in één beweging dacht ik dan ook maar de accu te laten vervangen en koos voor een LiFePO4 (lithium-ijzer-fosfaat) batterij, met bijbehorende Optimate LFP lader.
Kom thuis na onderoudsbeurt, freak als ik ben, begin ik te poetsen, het was eergisterenavond nl. ROTweer en motor zag er niet uit na thuiskomst + de kans dat er nog resten van strooizout aan blok en velgen zouden kleven dacht ik: snel even poetsen...
Het was donker, en ik heb degelijke verlichting in garage, maar ik poets niet in m'n garage maar op m'n oprit... daar heb ik één lamp vast aan huis en andere kant van motor geen licht dus, de ""slimmerik"" dat ik ben dacht: als ik nu 's gewoon m'n contact laat aan staan en koplamp op witte (nja, bleekgrijze maar goed) garagepoort laat schijnen om zo wat meer diffuus licht te hebben... Tadaa, fantastisch plan! alleen wat opletten met waterstraal ter hoogte van sleutelcontact.
Wasbeurt van geplande 10 minuutjes wordt al snel half uurtje omdat ik ook ketting nog beslis te poetsen. (ps: contact stond half aan, dus alleen elektronica, géén draaiende motor, voor de duidelijkheid, ik ben niet gek, enfin, nog niet hélemaal) hehe, perfectionistje YourMom poetst goéd: eerst chaincleaner erop, dan drogen, dan verder...
en een (alweer, tjonge, waarom doe ik dat steeds?) te lang verhaal kort: plots hehe, alles uit... Batterij volledig leeg... contact niet meer responsief... Heb dan ook meteen die Optimate batterysave-functie kunnen uittesten... Pfjoew: volgens het apparaat géén schade aan cellen maar toch...
ik lees online vanàlles over LiFePO4 accu's, van "moh, dit type batterij kan daar supergoed tegen" en is bestand tegen deep discharge tot "nooit leeg laten lopen, zelfs één keer kan permanente schade berokkenen!!"..
Dus goed, enerzijds toont Optimate saver/charger een groen ledje na check en geen knipperend oranjerood ledje bij "SOH" (State Of Health)
hebben jullie hier enigszins ervaringen mee? moet ik me zorgen maken? Het is en moderne batterij dus kans is groot dat ze een BMS heeft dat gewoon voorkomt dat spanning te laag valt om schade te voorkomen... Maar eerlijk: op factuur staat niet welk merk accu het is, alleen het type...
Ps: ja, ik weet het: heel dom geweest, wat een wasbeurtje van amper 10 minuten moest zijn is veel langer uitgevallen en doordat contact nog aan stond (voor meer licht) stomweg nieuwe accu leeg getrokken, ik weet hoe dom het is dus spaar me die commentaren alvast als het kan... M'n vraag is of ik me zorgen moet maken over accu of ofdat ik kan betrouwen op Optimate charger (die overigens lovende reviews krijgt) wanneer die zegt dat er geen schade is?
YourMom laat eergisteren tijdens 10.000km onderhoudsbeurt z'n batterij vervangen, zou ik zelf doen ware het niet dat bij mijn motor, de accu onder benzinetank zit en er nogal wat uit -en afgebouwd moet voordat je erbij kan.
Eigenlijk was accu vervangen niet persé nodig maar ik wou wél -gezien de plaatsing van mijn accu- een aansluiting voor optimate charger laten leggen... in één beweging dacht ik dan ook maar de accu te laten vervangen en koos voor een LiFePO4 (lithium-ijzer-fosfaat) batterij, met bijbehorende Optimate LFP lader.
Kom thuis na onderoudsbeurt, freak als ik ben, begin ik te poetsen, het was eergisterenavond nl. ROTweer en motor zag er niet uit na thuiskomst + de kans dat er nog resten van strooizout aan blok en velgen zouden kleven dacht ik: snel even poetsen...
Het was donker, en ik heb degelijke verlichting in garage, maar ik poets niet in m'n garage maar op m'n oprit... daar heb ik één lamp vast aan huis en andere kant van motor geen licht dus, de ""slimmerik"" dat ik ben dacht: als ik nu 's gewoon m'n contact laat aan staan en koplamp op witte (nja, bleekgrijze maar goed) garagepoort laat schijnen om zo wat meer diffuus licht te hebben... Tadaa, fantastisch plan! alleen wat opletten met waterstraal ter hoogte van sleutelcontact.
Wasbeurt van geplande 10 minuutjes wordt al snel half uurtje omdat ik ook ketting nog beslis te poetsen. (ps: contact stond half aan, dus alleen elektronica, géén draaiende motor, voor de duidelijkheid, ik ben niet gek, enfin, nog niet hélemaal) hehe, perfectionistje YourMom poetst goéd: eerst chaincleaner erop, dan drogen, dan verder...
en een (alweer, tjonge, waarom doe ik dat steeds?) te lang verhaal kort: plots hehe, alles uit... Batterij volledig leeg... contact niet meer responsief... Heb dan ook meteen die Optimate batterysave-functie kunnen uittesten... Pfjoew: volgens het apparaat géén schade aan cellen maar toch...
ik lees online vanàlles over LiFePO4 accu's, van "moh, dit type batterij kan daar supergoed tegen" en is bestand tegen deep discharge tot "nooit leeg laten lopen, zelfs één keer kan permanente schade berokkenen!!"..
Dus goed, enerzijds toont Optimate saver/charger een groen ledje na check en geen knipperend oranjerood ledje bij "SOH" (State Of Health)
hebben jullie hier enigszins ervaringen mee? moet ik me zorgen maken? Het is en moderne batterij dus kans is groot dat ze een BMS heeft dat gewoon voorkomt dat spanning te laag valt om schade te voorkomen... Maar eerlijk: op factuur staat niet welk merk accu het is, alleen het type...
Ps: ja, ik weet het: heel dom geweest, wat een wasbeurtje van amper 10 minuten moest zijn is veel langer uitgevallen en doordat contact nog aan stond (voor meer licht) stomweg nieuwe accu leeg getrokken, ik weet hoe dom het is dus spaar me die commentaren alvast als het kan... M'n vraag is of ik me zorgen moet maken over accu of ofdat ik kan betrouwen op Optimate charger (die overigens lovende reviews krijgt) wanneer die zegt dat er geen schade is?
Ik zal zeggen maak je geen zorgen. Ik neem aan dat het "onbekende" merk accu x jaar garantie geeft. En anders de garage? Ga lekker rijden/geniet.PinusRigida schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:12:
Ik ben een kalf.
Zolang je er van leert is het goed. Daarbij heeft je motor geen P stand (alleen lichten aan ofwel parkeer lichten)? Die gebruik ik dus als ik mn remslot monteer in de avond. Scheelt weer een aantal onderdelen van het voorzien van prik.
Mja idd... had paar uurtjes nodig om weer op te laden, achteraf werkte alles als normaal, alleen klokje stond een paar uur achter.Jurrian120 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:25:
[...]
Ik zal zeggen maak je geen zorgen. Ik neem aan dat het "onbekende" merk accu x jaar garantie geeft. En anders de garage? Ga lekker rijden/geniet.
Zolang je er van leert is het goed. Daarbij heeft je motor geen P stand (alleen lichten aan ofwel parkeer lichten)? Die gebruik ik dus als ik mn remslot monteer in de avond. Scheelt weer een aantal onderdelen van het voorzien van prik.
Heeft sowieso garantie, heb er ook wel vertrouwen in dat ze degelijk materiaal gebruiken in de merkgarage, aansluiting is i.i.g. top gedaan en accu die er uit kwam is één van de door Honda vaak gebruikte merken, vind het alleen raar dat ze het merk niet vernoemen op factuur maar goed, dat doen ze voor de olie die ze gebruiken of de drainplug ook niet natuurlijk dus wellicht normaal.
Neen, heeft geen p-stand, simpele stuurslot aan/uit, half-aan, aan. heeft wel een sidestand veiligheid dat hij niet in versnelling kan wanneer sidestand ehm... staat.
Heb ervan geleerd, o.a. dat ik zal investeren in een goed werklicht voor buiten zodat ik de lichten van m'n motor gewoon uit kan laten tijdens het poetsen...

Met draaiende motor kun je prima wassen.PinusRigida schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:12:
Wasbeurt van geplande 10 minuutjes wordt al snel half uurtje omdat ik ook ketting nog beslis te poetsen. (ps: contact stond half aan, dus alleen elektronica, géén draaiende motor, voor de duidelijkheid, ik ben niet gek, enfin, nog niet hélemaal)
Wellicht nog verstandiger ook mocht je per ongeluk beetje verkeerd mikken.
Sterker nog, zo drogen alle belangrijke dingen weer mooi op voordat je 'm in de schuur zet.SemperFidelis schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Met draaiende motor kun je prima wassen.
Precies, ik doe dat eigenlijk altijd!nehal3m schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:01:
[...]
Sterker nog, zo drogen alle belangrijke dingen weer mooi op voordat je 'm in de schuur zet.
Gewoon wassen idd. maar heb geleerd om nooit ketting te poetsen met draaiende motor, je moet maar per abuis in versnelling zetten, kan je zo een paar vingers kwijtraken. Nu, da's raad van m'n pa, uit de tijd dat motoren geen sidestand veiligheid hadden, doch het is raad dat is blijven hangen.SemperFidelis schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Dat is dan weer goed advies ja. Ik zet ze meestal op een bokje, dus die jiffy beveiliging is niet eens van toepassing; ik verzeker me er altijd van dat de sleutel uit het contact is voor ik aan de ketting begin.PinusRigida schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:34:
[...]
Gewoon wassen idd. maar heb geleerd om nooit ketting te poetsen met draaiende motor, je moet maar per abuis in versnelling zetten, kan je zo een paar vingers kwijtraken. Nu, da's raad van m'n pa, uit de tijd dat motoren geen sidestand veiligheid hadden, doch het is raad dat is blijven hangen.
Ik weet niet of het voor alle lithiumbatterijen geldt en dus ook niet of dat bij die van jou opgaat, maar ik moest meteen denken aan dit filmpje van FortNine waarin wordt uitgelegd dat de lithiumbatterij véél minder capaciteit heeft dan 'normale' batterijen maar daar dan een formule op loslaten om met een equivalent capacity rating te komen. In de test zie je dan ook dat de lithiumbatterij met alleen een koplamp als load het maar 30 minuten uithoudt.PinusRigida schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:12:
[...]
[...]
Net voor een paar tientjes een setje weinig gebruikte Crosslaarzen via MP gekocht.

Toch iets veiliger voor de enkeltjes als ik zo ga rond rijden door de bossen.
Nu nog even een setje sealskin waterdichte sokken bestellen.
Blijf ik het offroad over een tijd steeds tof vinden koop ik wel een keer nieuwe en eventueel waterdichte laarzen.

Toch iets veiliger voor de enkeltjes als ik zo ga rond rijden door de bossen.
Blijf ik het offroad over een tijd steeds tof vinden koop ik wel een keer nieuwe en eventueel waterdichte laarzen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Verstandig @Bommes Hopelijk ruiken ze nog een beetje fris 
Ik gebruik die sealskin sokken op de mtb en moet zeggen dat het goed werkt, alleen wanneer je sok aan de buitenkant echt goed nat word (door een rivier fietsen/in een plas staan ofzo) dan voel je wel de kou van het water. Maar dat warmt redelijk snel weer op.
Ik gebruik die sealskin sokken op de mtb en moet zeggen dat het goed werkt, alleen wanneer je sok aan de buitenkant echt goed nat word (door een rivier fietsen/in een plas staan ofzo) dan voel je wel de kou van het water. Maar dat warmt redelijk snel weer op.
Ja idd, zal niet veel langer geweest zijn dan 30 minuten, het was i.i.g. sneller dan ik verwacht had...SH4D3H schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:35:
[...]
Ik weet niet of het voor alle lithiumbatterijen geldt en dus ook niet of dat bij die van jou opgaat, maar ik moest meteen denken aan dit filmpje van FortNine waarin wordt uitgelegd dat de lithiumbatterij véél minder capaciteit heeft dan 'normale' batterijen maar daar dan een formule op loslaten om met een equivalent capacity rating te komen. In de test zie je dan ook dat de lithiumbatterij met alleen een koplamp als load het maar 30 minuten uithoudt.
...en ook hier in dit filmpje weer: "to completely bleed the capacity of batteries is suicide"... maar blijkbaar niet... of toch niet altijd... Was I lucky?
Even met de hogedrukreiniger er door heen en ze zijn weer frisroda_djavulen schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:16:
Verstandig @Bommes Hopelijk ruiken ze nog een beetje fris
Dat werkt voor de frituurpan ook goed dus..
Die sealskin dingen zijn wel echt prijzig zeg, bijna 50 euro voor een paar sokken..
Oh iets anders:
* Bommes word binnenkort papa
Zijn er meer motorrijders die van zijn (of haar) partner hints te horen krijgt dat met een kleintje onderweg dat motorrijden niet echt slim meer is.??
Ik ga mijn motor niet weg doen hoor, maar het vreemde is dat, in tegenstelling tot mijn ex, mijn huidige vrouw mij nooit heeft tegen gehouden voor wat betreft motorrijden.
Mijn ex was continu als de dood dat er iets zou gebeuren dus een solo motorvakantie werd niet gewaardeerd.
Mijn huidige vrouw daarin tegen is meestal de gene die zei, kom we gaan een stukje rijden.
Ook mijn tripjes op de motor vond ze altijd super gaaf en geen enkel probleem.
Nu echter hoor ik regelmatig een hint dat ze het allemaal niet zo tof meer vind.
Bijvoorbeeld dat ik van die crosslaarzen aan het uitzoeken ben, dan komt er een opmerking: wil je echt gaan crossen met je motor?? lijkt mij niet zo slim met een kleintje onderweg toch??
Dat zullen wel de zwangerschapshormonen zijn.

Laat ik nou twee paar hier hebben liggen die ik eigenlijk maar 3x aan heb gehad, waarvan 1x om ze te testen (ja, ik ben ik een emmer water gaan staanBommes schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:21:
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Meest nutteloze post ooit incoming:mphilipp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
Laat ik nou twee paar hier hebben liggen die ik eigenlijk maar 3x aan heb gehad, waarvan 1x om ze te testen (ja, ik ben ik een emmer water gaan staan). Twee paar omdat ik altijd meerdere paren motorsokken heb om zo te kunnen afwisselen als ik meerdere dagen op pad ben. Zal wel maat grote poot zijn, 44 ofzo. Er staat niets op. Stuur maar een PB als je ze wil.
PB gestuurd..
Hoezo zou het verstandiger kunnen zijn om met draaiende motor te wassen? Waar wil je verkeerd mikken?SemperFidelis schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:00:
[...]
Als je het al presteert om water bij de luchtinlaat te krijgen, dan heb ik liever niet dat de motor draait.
En verder moet het ding maar tegen water kunnen. Als ik dan aan het poetsen ben, wil ik mijn vingers niet branden aan de uitlaatbochten. Dat sist me te veel.
Allereerst gefeliciteerd!Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
Oh iets anders:
Zijn er meer motorrijders die van zijn (of haar) partner hints te horen krijgt dat met een kleintje onderweg dat motorrijden niet echt slim meer is.??
Ik ga mijn motor niet weg doen hoor, maar het vreemde is dat, in tegenstelling tot mijn ex, mijn huidige vrouw mij nooit heeft tegen gehouden voor wat betreft motorrijden.
Mijn ex was continu als de dood dat er iets zou gebeuren dus een solo motorvakantie werd niet gewaardeerd.
Mijn huidige vrouw daarin tegen is meestal de gene die zei, kom we gaan een stukje rijden.
Nu echter hoor ik regelmatig een hint dat ze het allemaal niet zo tof meer vind.
Bijvoorbeeld dat ik van die crosslaarzen aan het uitzoeken ben, dan komt er een opmerking: wil je echt gaan crossen met je motor?? lijkt mij niet zo slim met een kleintje onderweg toch??

Mrs Stalensnuitje rijdt zelf ook, het enige is dat zij dat niet deed terwijl ze zwanger was. En we hadden eerder beiden een eigen motor, maar met kind (inmiddels in drievoud
Maar goed, mand: nee, mijn vrouw zeurde nooit over het rijden, maar ik cross dan ook niet
Allereerst gefeliciteerdBommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
Oh iets anders:
Wij hebben geen kinderen (al is de hond wel een soort van surrogaat-baby af en toe), maar ik ken verschillende van zulke verhalen:
- Mannen die van hun partner in het algemeen niet meer mogen rijden
- Mannen die enkel nog mogen crossen
- Mannen die uit zichzelf stoppen met rijden
- Mannen die zelf een stap omlaag doen naar bijv 50cc
Ik ken maar 3 vrouwen die rijden (waarvan een mijn eigen vriendin), maar alle 3 hebben ze geen kinderen dus van de andere kant ken ik geen ervaringen.
Ik kan er zelf altijd -heel- slecht tegen als ik hoor dat mensen iets niet meer mogen van hun partner

Qua vermogen is alles boven de 15-20pk alleen maar geschikt om grotere modderfontijnen te maken en het ding makkelijker dwars te zetten in de bochten, puur om technisch te spelen heb je aan een tamme 250cc MEER dan genoeg (en ook die kun je dwars zetten)-tom-562 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:46:
[...]
Met sleutelen bedoel ik ook meer gepland onderhoud of een kleinigheidje, een motor die stuk loopt heb ik weinig zin in natuurlijk
[...]
Nope, nog nooit op een oude enduro gereden (ook niet op een wat nieuwere of nieuwe trouwens...). Mijn motorervaring beperkt zich tot een aantal Japanse 4-cilinders vanaf 400cc (en 60pk) t/m 600cc en 120pk. Oh, en mijn bami Monkey en Dax, maar dat waren 125cc 1-cilinders met 7pk![]()
Het probleem is dat ik niet precies weet wat ik mij blij gaat maken. Ik weet zeker dat ik mij op een moderne enduro ook ga vermaken, maar dat ik dan ook ga denken 'wat als ik nou toch die XT/XL had gekocht'... omdat dat de 'charme' mist (maar ja, wat is nou precies charme, definieer charme denk ik danmss heb ik er wel een te romantisch beeld bij van zo'n oude enduro
).
Neemt niet weg dat veel vermogen natuurlijk wel grappig is
Afgelopen weekend even met mn MSX offroad lopen spelen (ok, die heeft nu iets meer dan de originele 9pk) en ik heb daar niet het idee gehad dat ik vermogen tekort kwam en het was door het lage gewicht een verademing tov de F650GS die ik eerst had.
Daar bovenop is iedere 1-cilinder met noppen (waar je iets mee kan in de blubber) verre van comfortabel op de straat.
Denk dat qua zinnige keuze, maar toch met wat charme, een XT350/DR350/XR250/400 uit begin jaren '90 ofzo het 'beste' idee is.
leeg
Hier een papa van een dreumes van 1,5, maar in die tijd geen zware motor gehad (een motor Monkey met 7 pkBommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
Even met de hogedrukreiniger er door heen en ze zijn weer fris
Dat werkt voor de frituurpan ook goed dus..
Die sealskin dingen zijn wel echt prijzig zeg, bijna 50 euro voor een paar sokken..
Oh iets anders:
Maar ik heb het nu meer van mijzelf, ik zie mezelf niet meer zo rijden als ik een aantal jaren geleden deed op mijn toenmalige GSX-R. Mede ook omdat iemand een kennis van mij zichzelf bijna te pletter heeft gereden met zijn GSX-R op een tripje in Zuid-Duitsland terwijl z'n dochtertje net 3 maanden was (leuk joh, vriendin halsoverkop naar het ziekenhuis in Duitsland etc..), dat zet je toch wel aan het denken.. (z'n motor had een boom op 3 meter hoogte beschadigd, hij werd wakker naast de boom, had een vluchtheuveltje gemist...

Vandaar dat ik in de toekomst ook iets tammers wil ga rijden (zie paar posts terug
Ja, een XT350 komt na een avondje info zoeken toch wel steeds hoge rop m'n lijstje te staan. Heb ook het idee dat die wat netter/minder afgetrapt zijn dan een nieuwere zwaardere XT550/600, XL600 o.i.d., volgens mij wordt er een hoop afgetrapte beun zooi verkocht4x2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Qua vermogen is alles boven de 15-20pk alleen maar geschikt om grotere modderfontijnen te maken en het ding makkelijker dwars te zetten in de bochten, puur om technisch te spelen heb je aan een tamme 250cc MEER dan genoeg (en ook die kun je dwars zetten)
Neemt niet weg dat veel vermogen natuurlijk wel grappig is
Afgelopen weekend even met mn MSX offroad lopen spelen (ok, die heeft nu iets meer dan de originele 9pk) en ik heb daar niet het idee gehad dat ik vermogen tekort kwam en het was door het lage gewicht een verademing tov de F650GS die ik eerst had.
Daar bovenop is iedere 1-cilinder met noppen (waar je iets mee kan in de blubber) verre van comfortabel op de straat.
Denk dat qua zinnige keuze, maar toch met wat charme, een XT350/DR350/XR250/400 uit begin jaren '90 ofzo het 'beste' idee is.
Zoiets als dit:
https://www.motoroccasion...maha-xt-350-m1360592.html (alleen dan niet in MTX-SH kleuren
Vaak bu'j te bang!
Het zijn altijd mannen die dat zeggen. Noooooit vrouwenUTwizard schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:26:
[...]
als ik hoor dat mensen iets niet meer mogen van hun partner
"man is not truly one, but truly two,"
Dat was ws. MarkTT idd met die zxr. het filmpje heb ik hier nog ergens op cd staan denk ikWaaj schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:57:
Even op M-F lopen zoeken maar het was een ZXR blijkbaar.
Ik weet nog precies hoe dat filmpje ging: motor klaarmaken, ztten, rijden, commentaar als "hij glijd wel zeg" om vervolgens voorover in een zelf gemaakt wak te duiken

[ Voor 19% gewijzigd door SniperGuy op 05-02-2021 10:01 ]
Op motorcross markt stond ook nog een tt350 welke net gebruikt eruit zag.-tom-562 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:39:
[...]
Hier een papa van een dreumes van 1,5, maar in die tijd geen zware motor gehad (een motor Monkey met 7 pk). Ze vind motor rijden sowieso niet zo leuk (ik vertelde ook nooit echt hoe 'leuk' ik het had gehad als ik met mijn GSX-R op pad was geweest
).
Maar ik heb het nu meer van mijzelf, ik zie mezelf niet meer zo rijden als ik een aantal jaren geleden deed op mijn toenmalige GSX-R. Mede ook omdat iemand een kennis van mij zichzelf bijna te pletter heeft gereden met zijn GSX-R op een tripje in Zuid-Duitsland terwijl z'n dochtertje net 3 maanden was (leuk joh, vriendin halsoverkop naar het ziekenhuis in Duitsland etc..), dat zet je toch wel aan het denken.. (z'n motor had een boom op 3 meter hoogte beschadigd, hij werd wakker naast de boom, had een vluchtheuveltje gemist...). Dat zet je dan wel aan het denken.
Vandaar dat ik in de toekomst ook iets tammers wil ga rijden (zie paar posts terug), heb je dat soort problemen iig niet
![]()
[...]
Ja, een XT350 komt na een avondje info zoeken toch wel steeds hoge rop m'n lijstje te staan. Heb ook het idee dat die wat netter/minder afgetrapt zijn dan een nieuwere zwaardere XT550/600, XL600 o.i.d., volgens mij wordt er een hoop afgetrapte beun zooi verkocht
Zoiets als dit:
https://www.motoroccasion...maha-xt-350-m1360592.html (alleen dan niet in MTX-SH kleuren)
Hier is toch niks mis mee? Naast een grote motor heb ik ook nog steeds mijn 50cc (nouja, 60ccUTwizard schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Allereerst gefeliciteerd
Wij hebben geen kinderen (al is de hond wel een soort van surrogaat-baby af en toe), maar ik ken verschillende van zulke verhalen:
- Mannen die van hun partner in het algemeen niet meer mogen rijden
- Mannen die enkel nog mogen crossen
- Mannen die uit zichzelf stoppen met rijden
- Mannen die zelf een stap omlaag doen naar bijv 50cc
Ik ken maar 3 vrouwen die rijden (waarvan een mijn eigen vriendin), maar alle 3 hebben ze geen kinderen dus van de andere kant ken ik geen ervaringen.
Ik kan er zelf altijd -heel- slecht tegen als ik hoor dat mensen iets niet meer mogen van hun partner
En stoppen met rijden, als je een kind krijgt heb je gewoon echt véél minder tijd om te rijden (en lang niet altijd zin), zeker als ze nog baby/dreumes zijn. Ik verwacht dat ik ook lang niet meer zoveel kilometers (ga maken) maak als ik weer een grote motor heb. Dat komt wss pas weer als junior hier een paar jaar ouder is.
Tnx voor de tip, ik kende die site niet (vond het aanbod al zo karig op marktplaats voor dat soort motoren).kneusteun schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:00:
[...]
Op motorcross markt stond ook nog een tt350 welke net gebruikt eruit zag.
Edit:
Tof ding. Hij staat alleen op Ameland
Vaak bu'j te bang!
Ja die vrouwen luisteren tenminste en zeggen dan ook niks meer.mr_petit schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:40:
[...]
Het zijn altijd mannen die dat zeggen. Noooooit vrouwen
I have stability. The ability to stab.
@Bommes gewoon meenemen, kan prima met een spanbandje om de maxicosi 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rpbenwKbMoMRoR3OV0xBUb41.jpg?f=user_large)
Hier gelukkig geen issue mee. Toen de 1e er was wel de sportmotoren omgeruild voor een allroad, maar dat was meer uit praktische redenen. Toen de 2e kwam juist weer een sportmotor erbij gekocht, met goedkeuring van moeders
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rpbenwKbMoMRoR3OV0xBUb41.jpg?f=user_large)
Hier gelukkig geen issue mee. Toen de 1e er was wel de sportmotoren omgeruild voor een allroad, maar dat was meer uit praktische redenen. Toen de 2e kwam juist weer een sportmotor erbij gekocht, met goedkeuring van moeders
Als een vrouw niets meer zegt is het meestal tijd om dekking te gaan zoekenSmurfLink schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:04:
[...]
Ja die vrouwen luisteren tenminste en zeggen dan ook niks meer.

Toen ik wist dat de kleine op komst was ben ik juist begonnen met lessen
Voorop gesteld mijn vrouw gaat mij niets verbieden en/of ik ga dat niet accepteren.
Het viel mij gewoon op dat ze ineens dat soort verwijzingen maakt terwijl ze voorheen juist regelmatig de aanstichter was van menig motor ritje.
* Bommes herinnerd zich nog een rit naar de bios in Antwerpen volledig binnendoor bij min 5...
Komend vanuit Eindhoven was dat best een lang en koud ritje.. althans de terug weg na de avond film in het donker, over al die provinciale wegen (want snelweg was niet leuk).
Ik had nog enigszins gevoel in mijn vingers maar mijn vrouw (toen nog vriendin) was al het gevoel wel kwijt toen we de grens terug over gingen. Toen moesten we echter nog een dik half uur.
Ik denk en weet ook wel dat ik voorlopig niet meer een week op solo motor vakantie kan en wil gaan.
Maar zo een paar uurtjes hier of daar is straks wel mogelijk.
En zodra ons dochtertje oud genoeg is om zelfstandig achter op te zitten ga ik haar zeker mee nemen.
Of ik koop een zijspan.. wooo
* Bommes start marktplaats op en tikt "ural + zijspan" als zoek opdracht
Het viel mij gewoon op dat ze ineens dat soort verwijzingen maakt terwijl ze voorheen juist regelmatig de aanstichter was van menig motor ritje.
* Bommes herinnerd zich nog een rit naar de bios in Antwerpen volledig binnendoor bij min 5...
Komend vanuit Eindhoven was dat best een lang en koud ritje.. althans de terug weg na de avond film in het donker, over al die provinciale wegen (want snelweg was niet leuk).
Ik had nog enigszins gevoel in mijn vingers maar mijn vrouw (toen nog vriendin) was al het gevoel wel kwijt toen we de grens terug over gingen. Toen moesten we echter nog een dik half uur.
Ik denk en weet ook wel dat ik voorlopig niet meer een week op solo motor vakantie kan en wil gaan.
Maar zo een paar uurtjes hier of daar is straks wel mogelijk.
En zodra ons dochtertje oud genoeg is om zelfstandig achter op te zitten ga ik haar zeker mee nemen.
Of ik koop een zijspan.. wooo

Volgens mij zag ik deze op MF langs komen, of was dat iemand anders die hetzelfde aan het doen is? Wel een tof project!Streepje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:08:
Hier al een poosje bezig met de meest nutteloze mod voor mijn MT-10![]()
Het einde komt gelukkig in zicht maar de goede stekker vinden voor het achterlicht is nog moeilijker dan alles bij elkaar
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Bommes Of een zijspan aan je Vespa knopen!
Die MTX-SH kleuren zouden just een reden moeten zijn om het ding te kopen (en vervolgens op brommerforum in je profiel te zetten-tom-562 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:39:
[...]
Ja, een XT350 komt na een avondje info zoeken toch wel steeds hoge rop m'n lijstje te staan. Heb ook het idee dat die wat netter/minder afgetrapt zijn dan een nieuwere zwaardere XT550/600, XL600 o.i.d., volgens mij wordt er een hoop afgetrapte beun zooi verkocht
Zoiets als dit:
https://www.motoroccasion...maha-xt-350-m1360592.html (alleen dan niet in MTX-SH kleuren)
leeg
Tsjaa...wat zullen we zeggen. Allereerst gefeliciteerd; vele slapeloze nachten liggen in het verschietBommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat je partner zich zorgen maakt als je gaat crossen. Je kunt zomaar gek vallen en er iets aan overhouden. Dat risico is met crossen/offroad rijden nu eenmaal groter dan met op de weg rijden. Maar je kunt natuurlijk ook thuis van de trap sodemieteren. Dat risico is volgens mij nóg groter.
Maar ja, tegen zwangerschapshormonen en vrouwenlogica helpen geen verstandelijke argumenten

ik heb anders ook nog een Moveo nekbrace liggen
[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 05-02-2021 10:25 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
GefeliciteerdBommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:09:
[...]
Oh iets anders:
Ook net vader geworden, en zelfs op de motor gestapt naar het ziekenhuis zonder commentaar.
Ik denk dat vooral tijd en energie de beperkende factoren gaan worden de komende tijd.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Met je zwangere vrouw achterop, naar het ziekenhuis voor de bevalling?geert_s schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:25:
[...]
Gefeliciteerd
Ook net vader geworden, en zelfs op de motor gestapt naar het ziekenhuis zonder commentaar.![]()
Ik denk dat vooral tijd en energie de beperkende factoren gaan worden de komende tijd.
Gewoon zelf maken van je huidige motor!Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:16:

ik gok dat ik dat ben, kan mij niet voorstellen dat een ander zo gek isR0y. schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:18:
[...]
Volgens mij zag ik deze op MF langs komen, of was dat iemand anders die hetzelfde aan het doen is? Wel een tof project!

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI
Ik denk dat het off-road rijden zoals ik dat doe absoluut geen crossen is, de snelheid is veeeel lager.mphilipp schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:24:
[...]
Tsjaa...wat zullen we zeggen. Allereerst gefeliciteerd; vele slapeloze nachten liggen in het verschiet
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen dat je partner zich zorgen maakt als je gaat crossen. Je kunt zomaar gek vallen en er iets aan overhouden. Dat risico is met crossen/offroad rijden nu eenmaal groter dan met op de weg rijden. Maar je kunt natuurlijk ook thuis van de trap sodemieteren. Dat risico is volgens mij nóg groter.
Maar ja, tegen zwangerschapshormonen en vrouwenlogica helpen geen verstandelijke argumenten
ik heb anders ook nog een Moveo nekbrace liggen
De risico's zijn denk ik ook veel lager, zelfs nog lager dan op de weg rijden.
Die 40 of 50km per uur die ik over een zand pad haal?
Zonder andere, eventueel tegemoet komende, afslaande, niet oplettende weggebruikers?
Volgens mij is een stuk snelweg, dagje binnendoor in de Ardennen en weer snelweg terug naar huis vele malen risico voller dan hier ergens een bospad in schieten en wat rond rijden.
Ik zag deze al langs komen laatst:Stalensnuitje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Gewoon zelf maken van je huidige motor!In de tijd dat ik nog VFR reed had ik wel eens contact met iemand hier in de buurt die een zijspan aan de zijne maakte. Dat bestond eigenlijk ook niet echt en was schijnbaar nog wel lastig met de enkelzijdige swingarm etc. Maar het resultaat mocht er zeker zijn:
[Afbeelding]
Heel vet ding:
Of anders de Vespa:

Misschien nog wel gaver..
Nee dat nog net niet. Ben al bijna 9 weken aan het pendelen tussen huis en ziekenhuis vanwege "iets" te vroeg geboren kindje. 12 weken te vroeg..Chakotay schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Met je zwangere vrouw achterop, naar het ziekenhuis voor de bevalling?
iets met nood en deugd enzo, als je dan toch moet rijden.
Dat ziet er apart uit, zo'n Guzzi met zijspan. Die kap op de zijspan is trouwens niet echt handig, hoe klein moet je zijn om daar onder te passen.
Zal dat niet gewoon zijn om te voorkomen dat 'ie volregent? En anders voor kinderenJolke schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:37:
Dat ziet er apart uit, zo'n Guzzi met zijspan. Die kap op de zijspan is trouwens niet echt handig, hoe klein moet je zijn om daar onder te passen.
Zal voor de maxi cosi zijn. Heb me laten vertellen dat -ie ook isofix heeftJolke schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:37:
Toch nog ff gecheckt, je hebt gelijk.. Ik dacht dat je dezelfde nick op MF had maar niet dusStreepje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:31:
[...]
ik gok dat ik dat ben, kan mij niet voorstellen dat een ander zo gek is
Of de baby in de helmbak/onder de buddy stoppen
Haha. Toevallig keek ik laatst weer eens op BF, het bestaat gewoon nog4x2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:19:
[...]
Die MTX-SH kleuren zouden just een reden moeten zijn om het ding te kopen (en vervolgens op brommerforum in je profiel te zetten)
Vaak bu'j te bang!
Vergeet niet dat de meeste ongelukken gebeuren bij lagere snelheden. Als je met hogere snelheden over de weg een schuiver maakt kom je beter tot stilstand op een rechte/gladde weg. Je kleding is daarvoor ontworpen. Offroad is vele malen gevaarlijker. Je zit met stenen/paaltjes etc. En die zijn veel gevaarlijker als je daar ongelukkig op valt.Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:34:
[...]
Ik denk dat het off-road rijden zoals ik dat doe absoluut geen crossen is, de snelheid is veeeel lager.
De risico's zijn denk ik ook veel lager, zelfs nog lager dan op de weg rijden.
Die 40 of 50km per uur die ik over een zand pad haal?
Zonder andere, eventueel tegemoet komende, afslaande, niet oplettende weggebruikers?
Volgens mij is een stuk snelweg, dagje binnendoor in de Ardennen en weer snelweg terug naar huis vele malen risico voller dan hier ergens een bospad in schieten en wat rond rijden.
[...]
Ik zag deze al langs komen laatst:
[Afbeelding]
Heel vet ding:
[Afbeelding]
Of anders de Vespa:
[Afbeelding]
Misschien nog wel gaver..
Als ik mij niet vergis heeft Fort9 er een video over dat de meeste ongelukken bij lage snelheden en bij je onderbenen gebeuren.
Maar doe wat jij leuk vind. Geniet van het leven, het is al kort genoeg.
Zeker niet
Het heeft allebeide wat, ik vind een snorfiets heerlijk om in de zomer even mee naar een watertje te rijden en even te vissen/zwemmen en weer terug.
Met de motor zou ik dan weer allemaal bescherming mee moeten slepen...
Met de motor zou ik dan weer allemaal bescherming mee moeten slepen...
@Jurrian120 Oh ik ben het met je eens dat het risico op een ongeluk hoger is bij off-road capriolen.
Maar ik denk (niet onderbouwd met een onderzoek) dat de letsels vaak minder ernstig zijn.
Althans in verhouding met de letsels die je op kunt lopen zodra er andere auto's en hogere snelheden bij komen kijken.
Maar ik denk (niet onderbouwd met een onderzoek) dat de letsels vaak minder ernstig zijn.
Althans in verhouding met de letsels die je op kunt lopen zodra er andere auto's en hogere snelheden bij komen kijken.
Ik vraag me af hoe de bocht de andere kant op gaat: soort Coronaproof ellebooggroet aan je passagier?
Lijkt mij dat je met dat offroad rijden eerder wat breekt (been/arm/sleutelbeen), klote natuurlijk, maar niet heel ernstig (minder ernstig iig dan met 120 km/h de dijk af stuiteren/uit de bocht vliegenBommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:01:
@Jurrian120 Oh ik ben het met je eens dat het risico op een ongeluk hoger is bij off-road capriolen.
Vaak bu'j te bang!
De meeste ongelukken met letsel worden veroorzaakt door interactie met andere weggebruikers. Een auto die je niet ziet en opeens de weg opdraait. Auto die opeens afslaat etc.Bommes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:01:
Daarom is off-road rijden veel veiliger: er is veel minder verkeer. De snelheden zijn veel lager. Ik durf er bijna niet weer over te beginnen, maar ik ben in 2018 van Amsterdam naar Nepal gereden. Ook echt behoorlijk regelmatig off road een schuivertje gemaakt, maar op een stijf been niets over na gehouden.
De echt gevaarlijke momenten begonnen toen we in drukker bevolkte gebieden gingen rijden over de normale wegen. In Iran, Pakistan en India was er elke dag wel een oops-dat-ging-net-goed momentje in het verkeer.
Als ik ooit kinderen heb die zullen willen motorrijden dan zal ik ze vooral motiveren om zo min mogelijk in het verkeer te rijden en zoveel mogelijk enduro.
Crossbaan vind ik wel weer wat anders omdat daar de grenzen echt opgezocht worden.
Mijn ervaring: blijf ver weg van lithium accu's, ze zijn veel te duur voor wat ze je aan extra voordeel / duurzaamheid opleveren. Ik gebruik zelf AGM / Gel accu's. Ik heb zelf 3x stil gestaan met twee verschillende Motobatt Lithium accu's (best goed merk) omdat de opgegeven CCA van 280A niet voldoende was voor mijn motor met een spec van 230A. Accu slaat in de beveiliging vanwege overstroom en moet eerst 2 minuten geladen worden voor hij eraf komt. Let op: dit is dus niet onderspanning, accu was ten alle tijden boven de 12 volt, en laadstroom was dik in orde.PinusRigida schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:12:
Ik ben een kalf.
Korte lange uitleg:
Kan een lithium batterij te ver leeg? Kort: nee.
Lang: Ja, maar alle automotive lithium batterijen zijn beveiligd zodat je flinke speling hebt en de batterij niet degradeerd. Als je hem echter lange tijd "leeg" laat staan heb je wel kans op te laag voltage en dus cellen die kapot gaan.Lithium accu's hebben veel lagere capaciteit
Lithium batterijen zijn duur en dus besparen ze op de capaciteit, omdat een lithium batterij veel meer CCA (start vermogen) kan leveren met een kleinere capaciteit. Dit betekent echter ook dat zo'n "contact aan" gewoon eerder je batterij leeg heeft. Veel after market alarmen gebruiken wat meer standby stroom dan fabrieks af alarmen, en zullen dus eerder je accu leeg hebben.Kijk maar, vaak zijn lithium accu's maar 4.0Ah ofzo, terwijl de spec voor de gelijkwaardige loodaccu het dubbele is.
Zijn lithium accu's geschikt voor motoren die hoge startstroom vereisen? Kort: nee.
Dit voelt tegenstrijdig. Lithium accu's grote sterkte is dat ze enorme vermogens kunnen leveren, dus juist goed in grote motoren starten. Het gelijktijdige probleem is dat ze ook zoveel vermogen kunnen leveren dat ze kapot gaan (tabs smelten van de cellen af). Alle automotive lithium accu's zijn naast beveiligd tegen onderspanning dus ook beveiligd tegen overstromen (teveel stroom / vermogen). Als je een dikke fiets hebt (zoals mijn R1200 GS kwam ik achter), schiet die accu dus nog wel eens in de beveiliging. Een loodaccu kakt gewoon wat in qua voltage maar blijft wel vermogen leveren tot je over je TDP heen bent en je motor start.Als je motor een accu specificatie heeft met een CCA (Cold Cranking Amps) van boven de 200A zou ik er mee oppassen.
Vooral als de motor "lauw" is (recent gestart) en je wil opnieuw starten verbruikt je motor enorm veel startstroom. Het koelwater is lauw warm, de olie / het blok is nog koud / lauw, toleranties zijn nog niet waar ze moeten zijn.
Lithium accu's kun je het best tussen de 40-80% houden. Kort: niet op letten, beveiligd.
- Lithium accu's houden niet van deep discharges, feit.- Lithium accu's houden niet van lange tijd op 100% staan, feit. (het elektroliet zwelt namelijk fysiek op en dat zorgt voor delaminatie van het elektroliet en substraat).
Alle automotive accu's zouden hierbij dus beveiliging moeten hebben die buffers houd onder en boven. Sowieso hebben automotive accu's elektronica aan boord want een Lithium accu kun je niet gewoon laden aan een normale dynamo, dan zou je overladen en vliegt hij in de fik
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Vanochtend heb ik overigens ook de vuurdoop gedaan met onze nieuw bestelde Kriega Drypack achterop de motor van de vriendin. Ik was er nog niet helemaal van overtuigd dat het zou blijven zitten, maar dat ging eigenlijk prima 
:strip_exif()/f/image/bwyhQYTaYeBzZbSpDG4NrO28.jpg?f=fotoalbum_medium)
Normaal gesproken heb ik voor kleine ritjes naar het werk een rugzak mee waar ik dan een paar schoenen, een broek en wat bammetjes in heb zitten, maar een tas achterop het zadel is toch wel fijner. En met harde / scherpe voorwerpen in de rugzak wil ik sowieso niet rijden, voor het geval er toch onderweg iets zou gebeuren.
:strip_exif()/f/image/bwyhQYTaYeBzZbSpDG4NrO28.jpg?f=fotoalbum_medium)
Normaal gesproken heb ik voor kleine ritjes naar het werk een rugzak mee waar ik dan een paar schoenen, een broek en wat bammetjes in heb zitten, maar een tas achterop het zadel is toch wel fijner. En met harde / scherpe voorwerpen in de rugzak wil ik sowieso niet rijden, voor het geval er toch onderweg iets zou gebeuren.
Hmmm...ik weet niet zo zeker of je het zo kunt stellen. Op de weg ben ik nog nooit op mijn bek gegaan, behalve met lage snelheid (parkeren, motor om laten vallen). Met offroad ga je vaker onderuit. Dat betekent meer risico. Er is geen minimumsnelheid om je nek te breken natuurlijk. Je kunt van het keukentrapje vallen en in de rolstoel belanden. Ik ben ooit in de sahara over de kop geslagen op een bonk kamelengras. Kwam recht op mijn hoofd terecht. Dat had heel goed verkeerd kunnen gaan, want door compressie kun je zomaar een dwarslaesie krijgen.Requiem19 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Daarom is off-road rijden veel veiliger: er is veel minder verkeer
Mijn onwetenschappelijk gevoel zegt dat als je meer valt, je meer risico hebt op iets naars.
Dit topic is gesloten.