Ik raad het ook echt niet aan, was met de laatste circuit dag toch echt blij dat mijn auto, autopilot heeft..R0y. schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:35:
[...]
Daar heb ik normaal ook geen problemen mee enkel lijkt het mij niet verstanding na je eerste circuit ervaring. Zo veel nieuwe indrukken e.d.
Ja mooi speelgoed dat autopilotThoit schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:23:
[...]
Ik raad het ook echt niet aan, was met de laatste circuit dag toch echt blij dat mijn auto, autopilot heeft..
Staat in het artikel toch niet dat het door autopilot komt?
Edit: ik vind dat sowieso wel grappig dat die paar keer dat auto pilot een fout maakt zo uitgelicht wordt, gaan we dat met menselijk falen vergelijken denk ik dat autopilot wint.
[ Voor 21% gewijzigd door kneusteun op 13-01-2021 16:37 ]
Ja natuurlijk vinden ze dat vervelend...platvoet schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:21:
Vinden bedrijven als motoport het vervelend als je komt proefrijden en vervolgens niets koopt om te bepalen wat je zelf lekker vindt rijden? of accepteren zij dit? (aangezien aanschaffen via zo'n bedrijf vaak duurder is als via een particulier)
wat betreft motorkleding vindt ik ook lastig, ik ben zelf wat langer en breder, en goed passende kleding is lastig te vinden, ook 2e hands (je kan niet echt bij iemand thuis even passen.) denk dat ik dit dus ook nieuw moet aanschaffen. zijn er nog verschillen in bescherming van motorkleding waar ik rekening mee moet houden? restylewear ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. zijn er meer van deze winkels?
Ik zou inderdaad in de gaten houden wanneer er weer van dat soort evenementen zijn die iemand voor mij al noemde. Zo heb ik vorig tijdens die KTM dagen rondgereden op een 390 Adventure en ontdekt dat je op zo'n 'kleintje' erg lekker kunt rijden.
Ik heb een jaar geleden mijn spullen gekocht; kleding op de grote motorbeurs in Utrecht, voor ca 500 euro, en de motor tweedehands. Eerst veel lezen, nagaan wat je aanspreekt, vervolgens je eigen capaciteiten 50% lager inschatten want ook na xx rijlessen kun je nog niet goed motorrijden, en dan (mijn advies) voor niet teveel geld een motor kopen en gaan rijden. Na 6 maanden weet je al veel beter wat je wilt!
Daarom heb ik nu een Triumph ipv de Aprilia waarmee ik begon... 🙂
Proefzitten kan overigens volgens mij bij elke dealer wel, dat kan al een eerste indruk geven. Mocht je toch een grote selectie aan motoren willen uitproberen dan kan je ook altijd nog eentje particulier huren. Er zijn websites die dat aanbieden.platvoet schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:21:
bedankt voor alle goede tips, ik wil beginnen met mijn theorie, maar gezien het feit dat het CBR op dit moment gesloten is wordt dat lastig. het lijkt me alleen zuur dat ik straks niet af kan rijden omdat ik mijn Theorie nog niet heb. theorieboek heb ik al liggen haha.
vinden bedrijven als motoport het vervelend als je komt proefrijden en vervolgens niets koopt om te bepalen wat je zelf lekker vindt rijden? of accepteren zij dit? (aangezien aanschaffen via zo'n bedrijf vaak duurder is als via een particulier)
wat betreft motorkleding vindt ik ook lastig, ik ben zelf wat langer en breder, en goed passende kleding is lastig te vinden, ook 2e hands (je kan niet echt bij iemand thuis even passen.) denk dat ik dit dus ook nieuw moet aanschaffen. zijn er nog verschillen in bescherming van motorkleding waar ik rekening mee moet houden? restylewear ga ik zeker in mijn achterhoofd houden. zijn er meer van deze winkels?
Wat betreft motorkleding, zorg ervoor dat je wel een goede rugbeschermer in je jas hebt zitten. Sommige budgetmodellen hebben alleen een stuk schuim erin zitten die niets doet bij een ongelukkige val. De mensen die tweedehands motorkleding kochten van ons mochten voor COVID wel altijd gewoon vrijblijvend in de gastenkamer de kleding even passen hoor
Precies dit, en hoeveel kilometer gaat het wel niet goedkneusteun schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:36:
[...]
Staat in het artikel toch niet dat het door autopilot komt?
Edit: ik vind dat sowieso wel grappig dat die paar keer dat auto pilot een fout maakt zo uitgelicht wordt, gaan we dat met menselijk falen vergelijken denk ik dat autopilot wint.
-------------------
@platvoet je kan ook een motor huren voor een dag. Met een proefrit krijg je vaak een redelijke indruk, maar het meeste ideale is als je echt een dag op de motor kan zitten en een route kan rijden die je normaal ook zou rijden. Sommige vervelende zaken komen pas na enkele uren naar boven, en moet je kijken wat je er aan kan doen
Autopilot, lane assistance, al die systemen moeten gewoon verboden worden.
Mensen gaan vertrouwen op computersystemen die niet onder alle omstandigheden goed kunnen werken.
Hierbij een lijstje met eigen ervaringen met deze systemen;
---
lane assistance kia e-nero. Deze heeft een optie die standaard aan staat, waarbij hij de auto netjes tussen de lijnen houdt. In meerdere bochten heb ik gehad dat dit systeem actief probeert van de weg af te sturen. Als je het niet verwacht gezien je netjes stuurt in de bocht en ineens een tik in het stuur de andere kant op voelt. kan dit nare gevolgen hebben.
https://goo.gl/maps/n3hEU3A9XWH41gPK7 op deze locatie waar de polo rijdt, stuurt hij vol naar links op de witte lijn links te volgen. Alle alarmbellen gaan af en grijpt hard in. Het stomme is dat hij dit niet altijd doet. De andere keren is het namelijk vol naar rechts.
Vervolgens heb je in de bocht een afslag. En weet hij weer niet wat hij wil doen. en grijpt weer random naar links of rechts in.
https://goo.gl/maps/j1NHErS2CCgTzdi77 hier stuurt hij graag naar bomen toe.
----
Tesla's.
Ik haal op de snelweg een tesla links in, die net iets onder de snelheid rijdt wat ik wil rijden. Op het moment dat ik bij het voorwiel van de tesla zit, ga ik op mijn rijbaan iets rechts van het midden rijden om meer zicht naar voren te hebben. In mijn ooghoek zie ik in de spiegel een rare beweging en de tesla maakt praktisch een noodstop/uitwijkmaneuvre naar de vluchtstrook. Met de bestuurder die de handen in de lucht gooit.
---
cruise control die afstand houdt, Tesla en ook andere merken. met regelmaat zie ik mensen die deze functie aan hebben staan, zodra er een auto met zat ruimte van rechts er voor invoegt, of van links terugkomt, zakken zij af. Al een paar keer meegemaakt dat je van 100 naar de 70 afzakt op deze manier.
Ook al eens mee gemaakt dat er een auto praktisch een noodstop maakt als ik met de motor iets sportiever naar rechts ga dan een auto zou doen.
(stiekem is dit ook wel weer een leuke functie. even gas loslaten voor iemand die dit aan heeft staan en druk met de telefoon bezig is. het remt flink af en de afstand blijft enorm. )
Mijn ervaringen met deze systemen als bestuurder van een auto waarin dit actief staat, is dat het mij vaker heeft proberen te vermoorden > 10x, dan dat het iets nuttig deed. 0x.
---------------------------------
On an other note, van SENA een berichtje gekregen. Gezien het een Amerikaans bedrijf is snappen ze de hele europese regelgeving natuurlijk niet. En kreeg ik een video doorgestuurd die ze op youtube hebben gevonden.
Toegegeven, veel van de fora waar het besproken wordt wordt dit ook veel aangekaart als mogelijke fix. maar het doet niets. vanaf 14.2 ziet het er voor europese gebruikers (en UK huhuhu) anders uit.
Nogmaals duidelijk uitgelegd met beeldmateriaal en linkjes naar meer informatie. Dus maar weer wachten op het volgende antwoord.
Mensen gaan vertrouwen op computersystemen die niet onder alle omstandigheden goed kunnen werken.
Hierbij een lijstje met eigen ervaringen met deze systemen;
---
lane assistance kia e-nero. Deze heeft een optie die standaard aan staat, waarbij hij de auto netjes tussen de lijnen houdt. In meerdere bochten heb ik gehad dat dit systeem actief probeert van de weg af te sturen. Als je het niet verwacht gezien je netjes stuurt in de bocht en ineens een tik in het stuur de andere kant op voelt. kan dit nare gevolgen hebben.
https://goo.gl/maps/n3hEU3A9XWH41gPK7 op deze locatie waar de polo rijdt, stuurt hij vol naar links op de witte lijn links te volgen. Alle alarmbellen gaan af en grijpt hard in. Het stomme is dat hij dit niet altijd doet. De andere keren is het namelijk vol naar rechts.
Vervolgens heb je in de bocht een afslag. En weet hij weer niet wat hij wil doen. en grijpt weer random naar links of rechts in.
https://goo.gl/maps/j1NHErS2CCgTzdi77 hier stuurt hij graag naar bomen toe.
----
Tesla's.
Ik haal op de snelweg een tesla links in, die net iets onder de snelheid rijdt wat ik wil rijden. Op het moment dat ik bij het voorwiel van de tesla zit, ga ik op mijn rijbaan iets rechts van het midden rijden om meer zicht naar voren te hebben. In mijn ooghoek zie ik in de spiegel een rare beweging en de tesla maakt praktisch een noodstop/uitwijkmaneuvre naar de vluchtstrook. Met de bestuurder die de handen in de lucht gooit.
---
cruise control die afstand houdt, Tesla en ook andere merken. met regelmaat zie ik mensen die deze functie aan hebben staan, zodra er een auto met zat ruimte van rechts er voor invoegt, of van links terugkomt, zakken zij af. Al een paar keer meegemaakt dat je van 100 naar de 70 afzakt op deze manier.
Ook al eens mee gemaakt dat er een auto praktisch een noodstop maakt als ik met de motor iets sportiever naar rechts ga dan een auto zou doen.
(stiekem is dit ook wel weer een leuke functie. even gas loslaten voor iemand die dit aan heeft staan en druk met de telefoon bezig is. het remt flink af en de afstand blijft enorm. )
Mijn ervaringen met deze systemen als bestuurder van een auto waarin dit actief staat, is dat het mij vaker heeft proberen te vermoorden > 10x, dan dat het iets nuttig deed. 0x.
---------------------------------
On an other note, van SENA een berichtje gekregen. Gezien het een Amerikaans bedrijf is snappen ze de hele europese regelgeving natuurlijk niet. En kreeg ik een video doorgestuurd die ze op youtube hebben gevonden.
Toegegeven, veel van de fora waar het besproken wordt wordt dit ook veel aangekaart als mogelijke fix. maar het doet niets. vanaf 14.2 ziet het er voor europese gebruikers (en UK huhuhu) anders uit.
Nogmaals duidelijk uitgelegd met beeldmateriaal en linkjes naar meer informatie. Dus maar weer wachten op het volgende antwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door Patrock op 14-01-2021 09:52 ]
Dat mensen gaan vertrouwen op deze systemen is zeker waar. Die adaptieve cruise control is nu al heel oud, alleen zat het eerst alleen in de duurste auto's. Maar ik heb wel eens mensen gezien die met papieren op het stuur aan het rijden waren. En dat was niet in de file.Patrock schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:50:
Autopilot, lane assistance, al die systemen moeten gewoon verboden worden.
Maar aan die mensen doe je niets. Adaptieve cruise control is op zich wel fijn, alleen moet je in de gaten houden dat die dingen een bepaalde afstand houden. Dat is de afstand die jij ook met rijles hebt geleerd dat je moet aanhouden tussen voertuigen. Ik heb ooit geleerd (in 1845) dat het je snelheid gedeeld door 2 in meters moet zijn. Dat lukt je in het hedendaagse verkeer niet snel. Bovendien kun je de adaptieve cc vaak instellen/afstellen aan je eigen wensen. Maar dat doen de meesten niet.
Ik heb het gelukkig niet, want ik probeer juist met één constante snelheid op de snelweg te rijden. Dus als ik zie aankomen dat een voertuig voor mij langzamer rijdt, ik een inhaalactie voorbereid. Zo maak ik van een snelwegrit een soort continuïteitsproef. Adaptieve cruise control zou roet in het eten gooien...
Ja, dan ga je dus in de veiligheidszone zitten. Als ie echt een noodstop maakt, zit jij er wel heel erg dicht op. Ik heb wel eens gasten in een groep gehad die het leuk vonden om bij vrachtwagens echt binnen 5-10 meter ervoor terug te gaan naar rechts. Als ze dan zo'n systeem hebben, gaat ie bovenop de rem. Logisch want er duikt ineens een obstakel op binnen zoveel meter. Met 100kmh doe je ruim 25m/s, dan is het niet gek dat zo'n ding op de rem trapt natuurlijk.Hierbij een lijstje met eigen ervaringen met deze systemen;
[knip]
En Tesla's zijn wat hun autopilot betreft misschien wel het beste. Tenminste, in de zin van leren een aanpassen van het systeem. Als nl de bestuurder heeft moeten ingrijpen bij een autopilit manouevre, wordt dit doorgestuurd naar Tesla met alle data en camerabeelden erbij. De engineers kunnen dan kijken waarom ie zo reageerde en het systeem aanpassen. Zodra ze dat gedaan hebben, krijgt iedereen de update (die dan eerst nog even schaduwdraait). De andere merken zijn niet zo snel. Ik hoorde van iemand die ook last had van een (reproduceerbaar) autopilot probleem, dat een maand later ineens weg was.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Onlangs een inverview gehoord met een chipontwerper die bij Tesla heeft gewerkt. Die had wel een interessant punt vond ik over autopilot tussen menselijke bestuurders.
1. Voertuigen en mensen zijn beduidend langzamer dan computers
2. Je hoeft geen intentie te verbinden aan wat een voertuig doet, zie het als blokmassa's in beweging.
Een tijd terug even in een model 3 van een vriend gereden, holy crap wat kunnen die dingen optrekken zeg
Maar ik zie liever wagens met normale afmetingen, die amerikaanse meuk is veeeels te breed voor onze wegen. En die hele vendor lock-in omdat iedere jan doedel junior consultant zo'n ding kan leasen vind ik ook verontrustend. Gelukkig komen er meer andere merken met e-bakken 
Maar goed, tweewielers... de mijne staan nog steeds vies te zijn in de garage
Wel ombeurten aan de druppellader.
1. Voertuigen en mensen zijn beduidend langzamer dan computers
2. Je hoeft geen intentie te verbinden aan wat een voertuig doet, zie het als blokmassa's in beweging.
Een tijd terug even in een model 3 van een vriend gereden, holy crap wat kunnen die dingen optrekken zeg
Maar goed, tweewielers... de mijne staan nog steeds vies te zijn in de garage
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Over laders gesproken. Ik heb het probleem dat mijn motor in een garage staat waar geen elektra is. Advies om de accu goed te houden?
Wat ik wel gedaan heb is de accu eruit gehaald (omdat de garage ook niet verwarmd is) en die binnen neer gezet. Wat ik begreep was dat accu's of het nu Lithium of Lood is niet leuk vinden om in temperaturen te staan onder 0°C
Wat ik wel gedaan heb is de accu eruit gehaald (omdat de garage ook niet verwarmd is) en die binnen neer gezet. Wat ik begreep was dat accu's of het nu Lithium of Lood is niet leuk vinden om in temperaturen te staan onder 0°C
Gewoon van het stroom afhalen is voldoende. En als je hem er toch uit hebt, zou je hem eventueel aan een druppellader kunnen hangen.Jurrian120 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
Over laders gesproken. Ik heb het probleem dat mijn motor in een garage staat waar geen elektra is. Advies om de accu goed te houden?
No signature required.
Die heb ik niet. Enig advies waar ik op moet letten voor een druppellader? Kosten van een accu is ook niet enorm dus om er nu veel geld aan uit te geven is het ook niet waard (in mijn ogen).M3rcury schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Gewoon van het stroom afhalen is voldoende. En als je hem er toch uit hebt, zou je hem eventueel aan een druppellader kunnen hangen.
Is de accu leeg hang ik hem wel aan de auto voor 15 min.
Die mag je mij echt uitleggen, want ik snap geen bal van die uitspraak. Hoe hebben auto's nou een vendor lock-in? Bedoel je niet dat er 'teveel' Tesla's rondrijden? Da's geen vendor lock in. Als je een Tesla rijdt, kun je daarna gewoon weer een Golfje leasen hoor. Klint een beetje als kinesine door die opmerking over dat leasen.steveman schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:07:
En die hele vendor lock-in omdat iedere jan doedel junior consultant zo'n ding kan leasen vind ik ook verontrustend.
nee, ik heb geen lease auto, en ik rij ook geen Tesla
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als de accu nu binnen staat zal hij wel goed blijven. Heb je een garage 'buiten'? Je kunt nog een klein zonnepaneel overwegen dan om de druppellader mee te voeden. Of als je een paneel kan vinden met 12V output een directe link. Schijnt de zon = druppelt je accu vol.Jurrian120 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
Klinkt geweldig (ben nog net 24 en woon nog bij mijn ouders). Die waren er al niet blij mee dat ik een motor kocht en aanpassingen in de garage (die buiten aan het einde van de straat staat) willen ze niet.Eddos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:34:
[...]
Als de accu nu binnen staat zal hij wel goed blijven. Heb je een garage 'buiten'? Je kunt nog een klein zonnepaneel overwegen dan om de druppellader mee te voeden. Of als je een paneel kan vinden met 12V output een directe link. Schijnt de zon = druppelt je accu vol.
Als je accu echt leeg is, verliest hij significant capaciteit. Dan ben je wel te laat, en komt er (vaak) een snel einde aan je accu. Zeker als hij langere tijd leeg heeft gestaan.Jurrian120 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Die heb ik niet. Enig advies waar ik op moet letten voor een druppellader? Kosten van een accu is ook niet enorm dus om er nu veel geld aan uit te geven is het ook niet waard (in mijn ogen).
Is de accu leeg hang ik hem wel aan de auto voor 15 min.
Maar als je de polen van je accu loskoppelt heb je niet zo veel spanningsverlies. Als hij de winter niet overleeft (binnen) dan zou hij zelfs aan een acculader ook niet het eeuwige leven meer hebben.
Een optimate drupper lader kost ook de wereld niet: https://www.tenkateshop.c...r5XrwqJzkmdsaAtBvEALw_wcB
Een accu over het algemeen ook niet, behalve als je een gesloten gel accu hebt, die zijn 140~150 euro (even uit mijn hoofd, wat ik uit mijn motoport tijd weet).
@ het zonnepaneel idee. Een accu heb je binnen 5 minuten uit je motor (bij 95% van de modellen). Als je hem aan een lader wil hangen, lekker binnen doen :-)
[ Voor 16% gewijzigd door M3rcury op 14-01-2021 11:43 ]
No signature required.
YTZ14S 110 euro 2 weken terug online, denk bij een motoport idd 140~150M3rcury schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:40:
[...]
Een accu over het algemeen ook niet, behalve als je een gesloten gel accu hebt, die zijn 140~150 euro (even uit mijn hoofd, wat ik uit mijn motoport tijd weet).
Heb er maar een optimate bij besteld.
@Patrock Ze zijn nog wel goedkoper te krijgen
maargoed, dan gaat merk weer meespelen.
No signature required.
Dan heb ik geluk. Die van mij is zadel eraf 2 schroeven en de polen. Met 1 min gedaan.M3rcury schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:40:
[...]
Als je accu echt leeg is, verliest hij significant capaciteit. Dan ben je wel te laat, en komt er (vaak) een snel einde aan je accu. Zeker als hij langere tijd leeg heeft gestaan.
Maar als je de polen van je accu loskoppelt heb je niet zo veel spanningsverlies. Als hij de winter niet overleeft (binnen) dan zou hij zelfs aan een acculader ook niet het eeuwige leven meer hebben.
Een optimate drupper lader kost ook de wereld niet: https://www.tenkateshop.c...r5XrwqJzkmdsaAtBvEALw_wcB
@ het zonnepaneel idee. Een accu heb je binnen 5 minuten uit je motor (bij 95% van de modellen). Als je hem aan een lader wil hangen, lekker binnen doen :-)
Paar maanden teug een nieuwe accu gehaald (oude was oke ish en bijna 6 jaar oud). Reden witte uitslag om de polen. Nieuwe Yuasa voor €65.
Vandaar dat het niet al te veel uitmaakt.
Bij mijn eerste TDM moest de tank er af/los voordat de accu er uit kon. Dat betekende ook de kappen eraf. Die is dus spaarzaam gedemonteerd
. Maar als het makkelijk is om hem er uit te halen is dat vaak het beste alternatief.
Ik heb een soortgelijke situatie. Mijn oplossing:Jurrian120 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:13:
Gewoon erin laten zitten, geen lader.
Misschien een keer starten na 2 maanden ofzo, klein ritje of goed warm laten draaien.
Ook weleens gehad dat ik over moest starten vanaf de auto, goed lang rondrijden en deze (gel)accu doet het nu nog prima.
Als ik merk dat die slecht wordt hang in er gewoon een nieuwe in.
Dat is nog steeds goedkoper gebleken dan een stroomaansluiting creëren, een druppellader en stroomverbruik...
Ik vind druppelladers een beetje overgewaardeerd.
In eerste aanleg heb je gelijk, maar als je accu een bijvoorbeeld 4 jaar meegaat met druppellader ipv 3 jaar heb je dat er met 10 jaar ook wel weer uitNebiros schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:29:
[...]
Ik heb een soortgelijke situatie. Mijn oplossing:
Gewoon erin laten zitten, geen lader.
Misschien een keer starten na 2 maanden ofzo, klein ritje of goed warm laten draaien.
Ook weleens gehad dat ik over moest starten vanaf de auto, goed lang rondrijden en deze (gel)accu doet het nu nog prima.
Als ik merk dat die slecht wordt hang in er gewoon een nieuwe in.
Dat is nog steeds goedkoper gebleken dan een stroomaansluiting creëren, een druppellader en stroomverbruik...
Ik vind druppelladers een beetje overgewaardeerd.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Meestal overleeft zo'n ding de winter wel en ander voor paar tientjes een nieuwe erin.
Ik doe hetzelfde, motor in de garage en dan eens in de tijd ding aanslingeren en even laten draaien.
Een druppellader is handig als ik hem daadwerkelijk een jaar ergens weg moet wegzetten zonder dat ik hem ga gebruiken.
Een druppellader is handig als ik hem daadwerkelijk een jaar ergens weg moet wegzetten zonder dat ik hem ga gebruiken.
"Don't let your dreams be memes"
Dank u allen. Gezien de prijs en de moeite die ervoor moet doen ontkoppel ik hem voortaan wel in winter.
Ik haal de mijne uit de motor en zet hem in mijn schuur neer. 1 keer per maand een nachtje aan de lader, blijft ie lekker fris. Ook heb ik een aansluiting op de motor zitten, maar de motor staat gestald mij mijn schoonouders, dan vind ik het niet zo netjes om er dan 24/7 een acculader aan te hebben.
Klopt, de Ducati Monster van mijn vriendin hoort helaas bij die andere 5%. Wat heb ik lopen vloeken toen ik de kabels voor de Optimate wou aansluitenM3rcury schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:40:
Een accu heb je binnen 5 minuten uit je motor (bij 95% van de modellen)

https://www.google.nl/amp...s-definitief-klaar/%3famp
Interessant wel
Interessant wel
[ Voor 9% gewijzigd door kneusteun op 14-01-2021 15:30 ]
Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd, maar dan is het koud/nat/donker/gestrooid en doe je het niet/te laat. Bij mijn yamah moet de tank er dan af om bij de accu te komen.Wootlock schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:37:
Ik doe hetzelfde, motor in de garage en dan eens in de tijd ding aanslingeren en even laten draaien.
Nu een druppellader met losse aansluiting gekocht. Is goedkoper dan een nieuwe accu en geen gedoe meer met ‘verplicht’ rondje rijden.
Ziet er best ok uit om eerlijk te zijn.
Awesome
Dat rondje rijden komt er bij mij ook niet van, en heb geen elektra in de garage om daar te druppelen. Ik haal de accu's dus gezellig binnen in het warme huis en gooi ze bij tijd en wijle aan de Optimate.Paul! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd, maar dan is het koud/nat/donker/gestrooid en doe je het niet/te laat. Bij mijn yamah moet de tank er dan af om bij de accu te komen.
Nu een druppellader met losse aansluiting gekocht. Is goedkoper dan een nieuwe accu en geen gedoe meer met ‘verplicht’ rondje rijden.
En een foto erbij gewoon omdat het kan.
/f/image/KYqw59WsYc8q6LsLm9nyjy1z.png?f=fotoalbum_large)
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Die loodcellen ontladen ook sneller dan een gel accu toch?
Leuk weer de druppellader discussie.
Had je vierkante boutjes?
Shit helemaal vergeten het te vragen toen ik m'n stallingsdocument tekende bij de dealer.SemperFidelis schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:58:
Leuk weer de druppellader discussie.
I have stability. The ability to stab.
De druppelladerdiscussie is laat dit jaar. Of vroeg. En de goede laders zijn onderhoudsladers. Het is handiger om even te googelen wat ze nog meer doen dan laden, het is al meerdere keren voorbij gekomen en altijd ontstaat dezelfde soort discussieVuikie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:13:
Ik haal de mijne uit de motor en zet hem in mijn schuur neer. 1 keer per maand een nachtje aan de lader, blijft ie lekker fris. Ook heb ik een aansluiting op de motor zitten, maar de motor staat gestald mij mijn schoonouders, dan vind ik het niet zo netjes om er dan 24/7 een acculader aan te hebben.
Valt mee dat niemand nog de zo betaalbare Dunlop/Lidl-lader heeft genoemd.
Die ik niet wil aanraden overigens, want klik
Om het stroomverbruik en de evt. schaamte daarvan weg te nemen, het verbruik is zo’n 2 tot 3W. Dan praat je over 6 euro per jaar max. Dat maak je met een bosje bloemen meer dan goed, lijkt me.
Die gaat al een paar jaartjes mee zo te zien.JanPedaal schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:45:
[...]
Dat rondje rijden komt er bij mij ook niet van, en heb geen elektra in de garage om daar te druppelen. Ik haal de accu's dus gezellig binnen in het warme huis en gooi ze bij tijd en wijle aan de Optimate.
En een foto erbij gewoon omdat het kan.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Joepla op 14-01-2021 21:46 ]
Noem je me oud?!Joepla schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:10:
[...]
Die gaat al een paar jaartjes mee zo te zien.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ik kijk wel uit... Iemand die zo’n baksteen Optimate heeft, durft hem vast ook tegen mij te gebruiken
Oh ja druppellader. Zo'n optimate ding ligt hier ook op de plank, gekregen van een collega waarvan de man die reed al even overleden was. Misschien dat het een leuk klusje is om de kabels in de motor weg te werken als het weer warmer is buiten. Veel te koud voor nu
Gamertag: timmie271
Ik heb een stekkertje aan de achterkant van mijn motor ingebouwd. Zo'n chassisdeel voor een laptoplader, laadkabel afgeknipt en er een 12V druppellader van gemaakt. Zo hoef ik niet onder de motorkap het zadel.
Maar ik ga er niet op rijden hoor, ik zet hem gewoon ff buien en laat hem een 10 - 20 min lopen en dan gaat hij weer naar binnenPaul! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:30:
[...]
Dat heb ik ook een paar jaar geprobeerd, maar dan is het koud/nat/donker/gestrooid en doe je het niet/te laat. Bij mijn yamah moet de tank er dan af om bij de accu te komen.
Wootlock schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Maar ik ga er niet op rijden hoor, ik zet hem gewoon ff buien en laat hem een 10 - 20 min lopen en dan gaat hij weer naar binnen

Wat is dat voor domme reactie ?
@Wootlock
Een motor stationair zonder belasting laten draaien kan gewoon niet goed zijn. Daarbij laad je nauwelijks. Ik vind het daarom een behoorlijke trol reactie om dit op een forum aan te prijzen als oplossing.
Om nog niets te zeggen over eventuele buren, milieu en andere factoren.
Een motor stationair zonder belasting laten draaien kan gewoon niet goed zijn. Daarbij laad je nauwelijks. Ik vind het daarom een behoorlijke trol reactie om dit op een forum aan te prijzen als oplossing.
Waarom doe je zo moeilijk? Die van mij staat met de voetjes van de vloer in de garage. Gewoon starten en in een versnelling zetten. Maak je nog kilometers ook!Wootlock schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:44:
[...]
Maar ik ga er niet op rijden hoor, ik zet hem gewoon ff buien en laat hem een 10 - 20 min lopen en dan gaat hij weer naar binnen
Ik ben het eens met @Patrock .Voor de duidelijkheid: mijn motor staat nu met de voetjes van de vloer, naast de verwarming aan de optimate, in mijn garage.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Mileu hoort daar natuurlijk niet bij. Of je nou een rondje gaat rijden, of stationair draait in de garage maakt voor het milieu niet uit.Patrock schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
@Wootlock
Ik prijs niets aan als oplossing, enkel wat ik doe.Patrock schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:00:
@Wootlock
Maar ik ga wel terug in lurk modus.
Kunnen we het verder weer gaan hebben over open uitlaten ?
Motor warmt amper op als deze stationair draait. Dus de kat zal zn werk niet goed doen. Voor het milieu zal het wel verschil maken.Jolke schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:04:
[...]
Mileu hoort daar natuurlijk niet bij. Of je nou een rondje gaat rijden, of stationair draait in de garage maakt voor het milieu niet uit.
Plus dat de olie en andere smeermiddelen dus niet op temperatuur komen, dus die kunnen niet goed bij alle hoekjes etc komen.
De laadstroom is vaak ook te laag om de accu goed bij te laden, kan per model verschillen. Maar mijn FZS600 deed 12,5V stationair, maar tegen de 14V bij >1500rpm, wat nodig was om de accu goed bij te laden. FJR heeft er dan niet zoveel last van, die doet al >13,5V bij stationair. Maar cardan heeft wel wat beweging nodig om de olie weer goed rond te krijgen.
Gister rondje gereden 15km, uitlaat systeem is weer droog, accu bijgeladen, bandjes op druk gebracht.
[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 15-01-2021 10:55 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
* Jolke kijkt naar buiten... 30 cm sneeuw en al meerdere dagen <0 °C. Ik ga echt niet rijden nu.
Fair enough.Jolke schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:57:
* Jolke kijkt naar buiten... 30 cm sneeuw en al meerdere dagen <0 °C. Ik ga echt niet rijden nu.
Hier is het droog en word niet gestrooid. Wel zijn er hier en daar wat boeren bezig op het land, maar eenmaal buiten die regio is het fijn rijden.
Wel relatief druk voor een land dat al een week of 4 in lockdown is.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Dus toch maar een ECU flash met de warm up optie.. zullen de buren leuk vinden in de garage als dat ding 20 minuten zichzelf in steeds wat hoger in de toeren jaagt
Helaas toch weer een dode te betreuren onder de motorrijders in de Dakar. Dit ondanks de verplichte airbagvesten. Maar ja, met een motor op dat tempo in dat terrein is er nooit een garantie dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt. Zo'n airbag vest beschermt je erg goed, maar kan duidelijk toch niet alles voorkomen.
We zullen het denk ik nooit te weten komen, maar ik ben dan toch wel benieuwd hoe de fatale verwonding dan is ontstaan en of ze er iets mee kunnen qua ontwikkeling van die airbagvesten. Volgens mij zijn ze ooit ontwikkeld door/voor MotoGP, en zie je inmiddels de prijzen dalen voor consumenten. Motocross en enduro/rallyrijden is echter een hele andere tak van sport, waarbij je op hele gekke manieren ten val kan komen. Het terrein werkt ook niet altijd mee. Dus eigenlijk zou het goed zijn als ze vertellen hoe ze van deze ongevallen leren. Ook die man die door Spiering is gereanimeerd bijvoorbeeld. Helpt ook wel om mensen al dan niet over de streep te trekken om ook zo'n vest te kopen.
[edit]
Ik lees net 'severe head trauma'. Dan is dat verklaard. Ook mét een helm kun je je kop behoorlijk raken natuurlijk. Hard met je hoofd op een rots oid...die snelheden zijn ook erg hoog op de steenpistes. Ik weet nog dat ik in Marokko reed met mijn Yamaha Tenere (uit 1985) op zo'n piste. Ik kón makkelijk harder, maar ik vond 80-90 eigenlijk hard genoeg, gezien de stenen en kuilen die je af en toe tegenkomt. Maar als je naar Dakar kijkt, zie je die gasten gewoon met 140-150 er overheen knallen. Ja, als je dán een steen over het hoofd ziet, ben je klaar...
We zullen het denk ik nooit te weten komen, maar ik ben dan toch wel benieuwd hoe de fatale verwonding dan is ontstaan en of ze er iets mee kunnen qua ontwikkeling van die airbagvesten. Volgens mij zijn ze ooit ontwikkeld door/voor MotoGP, en zie je inmiddels de prijzen dalen voor consumenten. Motocross en enduro/rallyrijden is echter een hele andere tak van sport, waarbij je op hele gekke manieren ten val kan komen. Het terrein werkt ook niet altijd mee. Dus eigenlijk zou het goed zijn als ze vertellen hoe ze van deze ongevallen leren. Ook die man die door Spiering is gereanimeerd bijvoorbeeld. Helpt ook wel om mensen al dan niet over de streep te trekken om ook zo'n vest te kopen.
[edit]
Ik lees net 'severe head trauma'. Dan is dat verklaard. Ook mét een helm kun je je kop behoorlijk raken natuurlijk. Hard met je hoofd op een rots oid...die snelheden zijn ook erg hoog op de steenpistes. Ik weet nog dat ik in Marokko reed met mijn Yamaha Tenere (uit 1985) op zo'n piste. Ik kón makkelijk harder, maar ik vond 80-90 eigenlijk hard genoeg, gezien de stenen en kuilen die je af en toe tegenkomt. Maar als je naar Dakar kijkt, zie je die gasten gewoon met 140-150 er overheen knallen. Ja, als je dán een steen over het hoofd ziet, ben je klaar...
[ Voor 20% gewijzigd door mphilipp op 15-01-2021 11:49 ]
Nog twee maandjes en ik kan weer rijden, tenminste als het weer in maart net zo mooi is als vorig jaar. Weer tochtjes en kilometers maken. 
Ideeën voor dit jaar, 1-2 dagen:
Zwarte Woud
Vogezen
Luxemburg/Eifel
Nederland
Afhankelijk hoeveel je mag bewegen in het voorjaar en of je de grens weer over mag natuurlijk. Zoveel mogelijk kamperen en solo rijden. Tenzij iemand van hier in de buurt is natuurlijk.
En verder met avondtochtjes in het Odenwald, oftewel mijn achtertuin.
Lang leve Calimoto, waar ik al een zooi tochtjes heb uigestippeld. Nu nog een paar meerdaagse tochtjes plannen en die exporteren.

Zwarte Woud
Vogezen
Luxemburg/Eifel
Nederland
Afhankelijk hoeveel je mag bewegen in het voorjaar en of je de grens weer over mag natuurlijk. Zoveel mogelijk kamperen en solo rijden. Tenzij iemand van hier in de buurt is natuurlijk.
Lang leve Calimoto, waar ik al een zooi tochtjes heb uigestippeld. Nu nog een paar meerdaagse tochtjes plannen en die exporteren.
Als ik dat rijtje zo zie zou ik ze gewoon allemaal in 1 tocht meepakkenJolke schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:27:
Nog twee maandjes en ik kan weer rijden, tenminste als het weer in maart net zo mooi is als vorig jaar. Weer tochtjes en kilometers maken.
Zwarte Woud
Vogezen
Luxemburg/Eifel
Nederland
Ik hoop ook echt dat het kan, want wel zin om een tochtje te maken ook
Ja, en nee... er zijn ook wat mensen die thuis blijven, die ik niet te lang achter wil laten.
1-2 dagen is gewoon te kort joh.
Schwarzwald alleen al kun je je makkelijk 5 dagen vermaken. Nederland zou ik skippen, heb je meer tijd om naar de rest te gaan.
Schwarzwald alleen al kun je je makkelijk 5 dagen vermaken. Nederland zou ik skippen, heb je meer tijd om naar de rest te gaan.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Hier ook voornemens om begin zomer naar Calabrië te rijden samen met mijn vriendin als de maatregelen dat toelaten. Wij willen binnen 4 dagen afdalen en ook nog eens 4 dagen uittrekken voor de terugreis, ter plekken pakken wij een zonvakantie van 6 dagen.
Wat nu globaal het plan is.
Heenweg:
Dag 1: rijden over de snelweg tot aan Luzern (CH), iemand een suggestie voor een leuk verblijfsplaats daar?
Dag 2: rijden naar Como, met een rondje om de Lago en een bezoek aan de Moto-Guzzi museum (pls be open).
Dag 3: Via Pisa naar ergens onder Rome rijden.
Dag 4: Laatste stuk afdalen richting Tropea
6 dagen in Calabrië.
Terugweg:
Dag 1: Via Pompeii naar iets boven Rome rijden.
Dag 2: Naar Florence rijden en de toerist uithangen voor een dag.
Dag 3: Vanuit Florence naar ergens in Zwitserland rijden.
Dag 4: Laatste stukje naar huis kachelen.
Mochten jullie nog tips hebben voor highlights die ik niet mag missen dan hoor ik dat graag!
Wat nu globaal het plan is.
Heenweg:
Dag 1: rijden over de snelweg tot aan Luzern (CH), iemand een suggestie voor een leuk verblijfsplaats daar?
Dag 2: rijden naar Como, met een rondje om de Lago en een bezoek aan de Moto-Guzzi museum (pls be open).
Dag 3: Via Pisa naar ergens onder Rome rijden.
Dag 4: Laatste stuk afdalen richting Tropea
6 dagen in Calabrië.
Terugweg:
Dag 1: Via Pompeii naar iets boven Rome rijden.
Dag 2: Naar Florence rijden en de toerist uithangen voor een dag.
Dag 3: Vanuit Florence naar ergens in Zwitserland rijden.
Dag 4: Laatste stukje naar huis kachelen.
Mochten jullie nog tips hebben voor highlights die ik niet mag missen dan hoor ik dat graag!
@cyntax Ik weet niet of ik een rondje Como mee zou pakken.
Daar kom je vast nog weer eens vaker met de motor = dichter bij dan zuid Italië.
Ik ben een aantal jaren terug met de camper op rond reis door Italië gegaan, in 2,5 (lange) dagen naar Napels gereden.
En vanaf daar pas gaan ontdekken.
Dus mijn tip, doe zo iets en pak dan iets mee ten zuiden van Rome/Napels.
Amalfi kust, zeker nu er bijna niemand op de weg is ivm Corona.
Denk dat je in een halve dag het stuk langs de kust Vico Equense tot aan Vietre sul Mare wel hebt gereden.
In Vico Equense hebben wij een aantal dagen camping gepakt om Napels en Pompeï te ontdekken.
Daarna zijn we voor 2 nachtjes naar een plaatsje in het binnenland daar gereden om vanuit daar met de Vespa de Amalfi kust routes te rijden.
Wij zijn vanuit Salerno weer terug de snelweg (E45) op gegaan om bij Maratea weer terug de kust weg op te pakken.
Tot aan Tropea hebben wij die kustweg gevolgd.
Veel prostitutie langs de weg..
en de route vond ik niet bijster interessant, die hoeren ook niet trouwens.
Ik kan je daar dus geen echt nuttige tips meer geven.
Ons doel was ook om tussen Salerno en Tropea, bij Maratea dus nog een paar dagen te stoppen, dat hebben we uit eindelijk niet gedaan omdat we het er gewoon niet zo mooi vonden.
Begrijp me niet verkeerd het is erg tof daar maar er veel meer moois te zien en je moet keuzes maken.
Dus in het kort, ik zou kijken of je het Como meer kunt skippen en sneller naar het zuiden kunt afzakken.
Vergist je overigens niet in de afstanden en ook niet in de saaiheid van Italiaanse kust wegen.
Dat laatste is dorp in, uit en weer in en weer uit en dat eindeloos.
Zeker in een zomerseizoen is dat niet te doen.
Met de camper reed ik niet heel hard maar wel lang door, weinig pauzes en lange dagen.
Dag 1 van uit Eindhoven tot Bellinzona (bij het Lago Maggiore)
Dag 2 tot een uurtje boven Rome ergens
Dag 3 dus Napels net voor de middag.
Met de motor kun je wel wat harder op top snelheid dan de 100 tot 110km/u die ik met de camper reed maar ik denk niet dat je dat wat betreft tijd net zo lang volhoud als dat ik achter het stuur bleef zitten.
Eindhoven Tropea is 2135 km.. das een flinke hap om in 4 dagen te doen, tenminste als je ok nog wat binnen door wil toeren.
Dan moet je dag 1 en 2 gewoon snelweg moeten buffelen dan kun je daarna toffe dingen zien, dat zou dan ook mijn keuze zijn..
en daar moet u het mee doen.
Ooh ik mis Italië..

Nieuwe bandjes op de motor..

Ik had de banden zelf online besteld, Guzzi dealer in Eindhoven heeft ze er op gelegd.
Zag op de bon voor 75 euro, dat vind ik inclusief wielen er uit halen best een nette prijs.
Deze wielen hebben binnenbanden dus is meer werk.
Balanceren hebben ze ook gedaan, weet zo even niet meer of dat nog apart op de rekening stond.
Ook weer verse olie + filter en een chack-up voor de winter.
Oh en een goedgekeurde garantie claim.
Uitlaat en deksel voorop het blok (dynamo deksel) waren door de pekel aangetast.
Na een uurtje te hebben gereden nadat er gestrooid was.
Nu dus even wachten op die nieuwe onderdelen.
Reed wel vreemd naar huis net, stuurt totaal anders ineens maar dat was te verwachten met dit soort noppen.
Daar kom je vast nog weer eens vaker met de motor = dichter bij dan zuid Italië.
Ik ben een aantal jaren terug met de camper op rond reis door Italië gegaan, in 2,5 (lange) dagen naar Napels gereden.
Denk dat je in een halve dag het stuk langs de kust Vico Equense tot aan Vietre sul Mare wel hebt gereden.
In Vico Equense hebben wij een aantal dagen camping gepakt om Napels en Pompeï te ontdekken.
Daarna zijn we voor 2 nachtjes naar een plaatsje in het binnenland daar gereden om vanuit daar met de Vespa de Amalfi kust routes te rijden.
Wij zijn vanuit Salerno weer terug de snelweg (E45) op gegaan om bij Maratea weer terug de kust weg op te pakken.
Veel prostitutie langs de weg..
Ons doel was ook om tussen Salerno en Tropea, bij Maratea dus nog een paar dagen te stoppen, dat hebben we uit eindelijk niet gedaan omdat we het er gewoon niet zo mooi vonden.
Begrijp me niet verkeerd het is erg tof daar maar er veel meer moois te zien en je moet keuzes maken.
Dus in het kort, ik zou kijken of je het Como meer kunt skippen en sneller naar het zuiden kunt afzakken.
Vergist je overigens niet in de afstanden en ook niet in de saaiheid van Italiaanse kust wegen.
Met de camper reed ik niet heel hard maar wel lang door, weinig pauzes en lange dagen.
Met de motor kun je wel wat harder op top snelheid dan de 100 tot 110km/u die ik met de camper reed maar ik denk niet dat je dat wat betreft tijd net zo lang volhoud als dat ik achter het stuur bleef zitten.
Eindhoven Tropea is 2135 km.. das een flinke hap om in 4 dagen te doen, tenminste als je ok nog wat binnen door wil toeren.
Dan moet je dag 1 en 2 gewoon snelweg moeten buffelen dan kun je daarna toffe dingen zien, dat zou dan ook mijn keuze zijn..
en daar moet u het mee doen.
Ooh ik mis Italië..

Ik had de banden zelf online besteld, Guzzi dealer in Eindhoven heeft ze er op gelegd.
Zag op de bon voor 75 euro, dat vind ik inclusief wielen er uit halen best een nette prijs.
Balanceren hebben ze ook gedaan, weet zo even niet meer of dat nog apart op de rekening stond.
Uitlaat en deksel voorop het blok (dynamo deksel) waren door de pekel aangetast.
Reed wel vreemd naar huis net, stuurt totaal anders ineens maar dat was te verwachten met dit soort noppen.
[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 15-01-2021 15:37 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Gewoon omdat het kan..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Dat soort fietsen moeten gewoon noppen hebbenBommes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
Daarna zijn we voor 2 nachtjes naar een plaatsje in het binnenland daar gereden om vanuit daar met de Vespa de Amalfi kust routes te rijden.![]()
Veel prostitutie langs de weg..en de route vond ik niet bijster interessant, die hoeren ook niet trouwens.
![]()
en daar moet u het mee doen.![]()
![]()
Ooh ik mis Italië..![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie wel eens een allroad met van die "gladde" banden en dan zie ik dat bijna als teva's met witte sokken

Scheelt dat je voor een beetje Italie gewoon de schuur in kunt lopenBommes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
Daarna zijn we voor 2 nachtjes naar een plaatsje in het binnenland daar gereden om vanuit daar met de Vespa de Amalfi kust routes te rijden.![]()
Veel prostitutie langs de weg..en de route vond ik niet bijster interessant, die hoeren ook niet trouwens.
![]()
![]()
Ooh ik mis Italië..![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi zo met die banden! Mn vrouw heeft ze ook op de motor, ik vind ze eigenlijk nog best goed rijden, onder de 30 voel je wel dat het noppen zijn maar daarboven rijd het prima. En ze doen het perfect in de modder!Bommes schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:20:
![]()
![]()
Ooh ik mis Italië..![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige is dat je het in het verbruik wel wat merkt.
Volgens mij ging ik van tkc 80 1op17 naar tkc 70 1op20 en dit is alles behalve wetenschappelijk getest
Volgens mij ging ik van tkc 80 1op17 naar tkc 70 1op20 en dit is alles behalve wetenschappelijk getest
U riep?kneusteun schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:11:
[...]
Dat soort fietsen moeten gewoon noppen hebben![]()
Ik zie wel eens een allroad met van die "gladde" banden en dan zie ik dat bijna als teva's met witte sokken
Bedankt voor de uitgebreide tips! De eerste twee dagen worden een lange zit, daarvan waren wij al bewust en nu je het zegt is het misschien wel een goed idee om noord Italie voor nu te skippen. Dan zouden wij in plaats daarvoor mooi dat stukje bij Amalfi langs de kust kunnen pakken.
Vanaf Salerno is het dan even de vraag of wij de kustroute pakken of de snelweg. Mijn vriendin is nog niet gewend zulke mega stukken op een dag te rijden dus we merken vanzelf wel onderweg wat de meest ideale route gaat zijn. Twee jaar geleden hebben wij al eens het laatste stukje met de auto van Lamezia Therme naar Tropea langs de kust gereden dus wat je zegt over de saaiheid van de Italiaanse kustroutes kunnen wij ons wel iets bij voorstellen. Veel prostituees hadden wij toen niet gezien, maar wel veel immigranten die noordwaarts trokken.
Onze keus voor Tropea als eindbestemming is omdat wij daar familie en vrienden hebben wonen waar wij terecht kunnen. Dat wij dan vervolgens in die dagen het gebied een beetje verkennen op de motor zou ook nog mooi kunnen.
Heenweg:
Dag 1: Vanuit NL snelweg tot aan midden of zuid Zwitserland. - 850km
Dag 2: Snelweg tot aan boven Rome. - 800km
Dag 3: Snelweg tot aan Napels en dan het stuk tussen Vico Equense tot aan Vietre sul Mare rijden. Overnachten in de buurt van Salerno - 400km
Dag 4: Laatste stuk afdalen richting Tropea - 400km
Banden staan de Guzzi goed

Misschien ligt het aan mij hoor, maar als je daar voornamelijk een zonvakantie houdt, en de heen- en terugreis voornamelijk via de snelweg doet... Zou je dat dan niet gewoon met de auto doen?
Ik rij ontzettend graag met de motor, maar heb een bloedhekel aan de snelweg met de motor. Als je vriendin hier niet aan gewend is, vraag ik me af of zij er een vakantiegevoel aan overhoudt.
Als je specifiek graag dáár met de motor gaat rijden, en daar dan zo veel snelweg voor neemt, kan ik nog volgen. Dat zou dan wel wat meer zijn dan de omgeving een beetje verkennen. Alsnog, dan zou ik een auto met aanhanger regelen.
Ik rij ontzettend graag met de motor, maar heb een bloedhekel aan de snelweg met de motor. Als je vriendin hier niet aan gewend is, vraag ik me af of zij er een vakantiegevoel aan overhoudt.
Als je specifiek graag dáár met de motor gaat rijden, en daar dan zo veel snelweg voor neemt, kan ik nog volgen. Dat zou dan wel wat meer zijn dan de omgeving een beetje verkennen. Alsnog, dan zou ik een auto met aanhanger regelen.
[ Voor 8% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2021 18:16 ]
@DrivinUCrazy Ik begrijp precies wat je bedoelt en ik vind snelweg ook niks aan op de motor, maar de snelweg routes door Italie schijnen wel mooi te zijn. Het probleem is ook een beetje dat wij bijna niet meer op de motor stappen aangezien de routes door Nederland ons niet echt meer interesseren terwijl wij nog wel graag motorrijden. Woon-werk doen wij ook amper meer met de motor. Wij proberen dus er een beetje nieuw leven in te blazen door wat verdere reizen te proberen buiten onze motor comfort zone. Dit soort reizen hebben wij in het verleden ook met de auto gedaan en dat beviel prima. Ik zie van Bommes en Thoit dat zij ook heel erg genieten van de reizen die zij maken dus dat wouden wij ook wel een keer op de motor proberen
.
Auto met aanhanger zou ook nog kunnen maar dat gaat ook weer wat extra logistieke uitdagingen opleveren. Gewicht van onze beide motoren bij elkaar zit op de rand van wat de meeste stevige 1-assige aanhangers mogen dragen.
Auto met aanhanger zou ook nog kunnen maar dat gaat ook weer wat extra logistieke uitdagingen opleveren. Gewicht van onze beide motoren bij elkaar zit op de rand van wat de meeste stevige 1-assige aanhangers mogen dragen.
Ik begrijp het wel hoor.
Ik rij ook bijna met tegenzin motor in Nederland.
Motorvakanties zijn dan een heel goed alternatief, absoluut.
Maar vergeet daarbij dan niet dat de reis zelf ook deel is van die vakantie. Met andere woorden: waarom ga je dan niet meer binnendoor?
Op weg naar het Schwarzwald reden we afgelopen jaar vanaf de Belgische grens een uurtje snelweg. Zeg tot aan Skt. Vith. Dan een uurtje binnendoor. Half uurtje snelweg. Uurtje binnendoor. Even genieten van de omgeving. Weer even de snelweg op, en weer een stukje binnendoor.
Aan het eind van de dag waren we 600km verder, niet eens doodmoe (beiden gewend om afstanden te rijden), en we hadden al veel gezien. De vakantie was al begonnen toen we Nederland uit reden.
Ik houd er over op.
Ik wens jullie bovenal een fijne vakantie en voorpret in aanloop daar naar toe.
Motorvakanties zijn dan een heel goed alternatief, absoluut.
Maar vergeet daarbij dan niet dat de reis zelf ook deel is van die vakantie. Met andere woorden: waarom ga je dan niet meer binnendoor?
Op weg naar het Schwarzwald reden we afgelopen jaar vanaf de Belgische grens een uurtje snelweg. Zeg tot aan Skt. Vith. Dan een uurtje binnendoor. Half uurtje snelweg. Uurtje binnendoor. Even genieten van de omgeving. Weer even de snelweg op, en weer een stukje binnendoor.
Aan het eind van de dag waren we 600km verder, niet eens doodmoe (beiden gewend om afstanden te rijden), en we hadden al veel gezien. De vakantie was al begonnen toen we Nederland uit reden.
Ik houd er over op.
[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-01-2021 11:30 ]
@cyntax snelweg routes in Italië mooi?
Dat hangt heel erg van de streek af, ik vond het in het zuiden wel erg tof, onder Rome.
Door de bergen in het noorden is ook wel mooi om rond te kijken.
Maar heel die Po vlakte is echt naadje pet zo saai, recht recht en nog eens recht.
Volgende afslag over 75 km of zo. Dat soort stukken.
Begrijp meniet verkeerd, ik zou denk ik ook zo een rit op de motor doen als ik de keuze had tussen auto en motor, zeker als ik dan de week daar nog de beschikking had over die motor.
Maar vergis je niet in die afstanden, die zijn gelijk aan de afstanden als je het met de auto doet maar je lijf heeft het iets moeilijker met zo lang (stil) zitten op de motor dan in de auto.
Dat hangt heel erg van de streek af, ik vond het in het zuiden wel erg tof, onder Rome.
Door de bergen in het noorden is ook wel mooi om rond te kijken.
Maar heel die Po vlakte is echt naadje pet zo saai, recht recht en nog eens recht.
Volgende afslag over 75 km of zo. Dat soort stukken.
Begrijp meniet verkeerd, ik zou denk ik ook zo een rit op de motor doen als ik de keuze had tussen auto en motor, zeker als ik dan de week daar nog de beschikking had over die motor.
Maar vergis je niet in die afstanden, die zijn gelijk aan de afstanden als je het met de auto doet maar je lijf heeft het iets moeilijker met zo lang (stil) zitten op de motor dan in de auto.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Tegenzin in Nederland?
Ik rij regelmatig best mooie routes met bochtjes en mooie landschappen....
Tuurlijk het is niet ver van huis veel mooier, maar de Eiffel is niet een must voor een leuk ritje.
Tuurlijk het is niet ver van huis veel mooier, maar de Eiffel is niet een must voor een leuk ritje.
Je hoeft je toch ook niet aangevallen te voelen? Het enige dat ik zeg, is als ik verder Nederland in had gewoond, dan maakte ik waarschijnlijk veel minder kilometers per jaar. Heb ik de keuze om binnen Nederland te blijven, of de grens over te gaan, dan is de keuze al gemaakt. 
De redenen hiervoor zijn voor mij:
- snelheidsbeperkingen. Overal 60 vind ik iets té. Duitsland/Wallonië hebben slechtere kwaliteit wegen waar je harder mag. Dat vereist meer eigen verantwoordelijkheid van iedereen.
- te goed gereguleerde wegen. Daarmee te recht, te veel inhaalverboden, en te veel medeweggebruikers die niet meer gewend zijn zelf na te moeten denken.
- Wegen die je met iedereen moet delen. Zijn er eens wat bochtjes, dan concentreert iedereen zich daar. Op een mooie dag zijn er ook fietsers en voetgangers. Vind ik overigens prima, maar daarmee kom ik op het volgende punt:
- te veel asociaal volk. Daarmee doel ik óók op motorrijders die het gewoon te bont maken. Natuurlijk, die heb je overal. Maar in Nederland is de kans groot dat dit op diezelfde wegen gebeurt die je met andere weggebruikers deelt. Vind je het dan gek dat wielrenners en voetgangers zuur reageren als je aan komt rijden?*
- Het resulteert toch al snel in vaak dezelfde rondjes, omdat je de bewoonde delen probeert te vermijden. Dit is uiteraard ook sterk afhankelijk van je vertrekpunt, maar waar je woont verander je zo weinig aan.
*: Ik ga dan overigens altijd van mijn gas af en passeer rustig. Meestal wordt dat wel gewaardeerd.
En ja, bovenstaande klinkt nogal zuur. Voor gezelligheid maakt de regio mij echt niet uit. En ik ga ook eens per jaar wel Nederland in om van bepaalde typisch Nederlandse landschappen te genieten. Motorrijden an sich is iedere keer dat ik opstap nog steeds een feestje; waar dan ook en waarheen dan ook. Maar het rijden in een gebied met hoogteverschillen vind ik wel meer een vakantiegevoel opwekken, en dát heb je in Nederland vrijwel niet.
De redenen hiervoor zijn voor mij:
- snelheidsbeperkingen. Overal 60 vind ik iets té. Duitsland/Wallonië hebben slechtere kwaliteit wegen waar je harder mag. Dat vereist meer eigen verantwoordelijkheid van iedereen.
- te goed gereguleerde wegen. Daarmee te recht, te veel inhaalverboden, en te veel medeweggebruikers die niet meer gewend zijn zelf na te moeten denken.
- Wegen die je met iedereen moet delen. Zijn er eens wat bochtjes, dan concentreert iedereen zich daar. Op een mooie dag zijn er ook fietsers en voetgangers. Vind ik overigens prima, maar daarmee kom ik op het volgende punt:
- te veel asociaal volk. Daarmee doel ik óók op motorrijders die het gewoon te bont maken. Natuurlijk, die heb je overal. Maar in Nederland is de kans groot dat dit op diezelfde wegen gebeurt die je met andere weggebruikers deelt. Vind je het dan gek dat wielrenners en voetgangers zuur reageren als je aan komt rijden?*
- Het resulteert toch al snel in vaak dezelfde rondjes, omdat je de bewoonde delen probeert te vermijden. Dit is uiteraard ook sterk afhankelijk van je vertrekpunt, maar waar je woont verander je zo weinig aan.
*: Ik ga dan overigens altijd van mijn gas af en passeer rustig. Meestal wordt dat wel gewaardeerd.
En ja, bovenstaande klinkt nogal zuur. Voor gezelligheid maakt de regio mij echt niet uit. En ik ga ook eens per jaar wel Nederland in om van bepaalde typisch Nederlandse landschappen te genieten. Motorrijden an sich is iedere keer dat ik opstap nog steeds een feestje; waar dan ook en waarheen dan ook. Maar het rijden in een gebied met hoogteverschillen vind ik wel meer een vakantiegevoel opwekken, en dát heb je in Nederland vrijwel niet.
Ik ken ook genoeg mooie stukjes om te rijden in Nederland. Het grootste probleem waar ik alleen tegenaan loop is dat in NL alle bochten met gemak te halen zijn als je een beetje in de buurt van de toegestane snelheid blijft.kneusteun schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:38:
Tegenzin in Nederland?
En daarmee dus de uitdaging van bocht inschatten en snelheid aanpassen er niet meer is.
Ik geef tegenwoordig vaker gas bij voor een bocht dan dat ik afrem.
Ik merk dat dit het plezier om te rijden in NL wel af doet nemen. Hebben jullie nog een tip om daar anders mee om te gaan?
Ik ben nu vooral benieuwd waarom je denkt dat ik me op welke manier dan ook aangevallen voelDrivinUCrazy schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:38:
Je hoeft je toch ook niet aangevallen te voelen? Het enige dat ik zeg, is als ik verder Nederland in had gewoond, dan maakte ik waarschijnlijk veel minder kilometers per jaar. Heb ik de keuze om binnen Nederland te blijven, of de grens over te gaan, dan is de keuze al gemaakt.
Is wel een dingetje, ik snap dat veel mensen tegenwoordig op hun teentjes getrapt zijn.
Edit: het rijden in NL zal wel per regio verschillen, hier in Twente kan je rustig flink doorrijden want flitspalen zie je niet veel, ook naar boven (Drenthe en naar beneden (Gelderland) is het mooi rijden en vlot rijden.
Ik rij ook veel Buitenland want in 5 minuten zit ik in Duitsland.
Maar een Ritje naar Brabant, Limburg of zelfs Friesland kan echt wel leuk zijn
[ Voor 24% gewijzigd door kneusteun op 16-01-2021 13:44 ]
@kneusteun bij het teruglezen van mijn eigen post kón ik jouw reactie lezen alsof je je aangevallen zou voelen. Jij was degene die daadwerkelijk reageerde, maar andere lezers zouden zich ook nog kunnen melden.
Dus ik besloot, bewust zonder jou te quoten of te taggen, mijn uitspraak te onderbouwen. "Je" in deze context was meer "voor degene die dit leest".That's it.
Dat gezegd hebbende: voor Nederlandse ritjes zit jij, kneusteun, dan wel in een goede hoek. Niet te bebouwd, en je kunt alle kanten op. Zelf zit ik daarvoor wat ongunstiger.
Dus ik besloot, bewust zonder jou te quoten of te taggen, mijn uitspraak te onderbouwen. "Je" in deze context was meer "voor degene die dit leest".That's it.
Dat gezegd hebbende: voor Nederlandse ritjes zit jij, kneusteun, dan wel in een goede hoek. Niet te bebouwd, en je kunt alle kanten op. Zelf zit ik daarvoor wat ongunstiger.
[ Voor 1% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-01-2021 14:13 . Reden: Stomme autocorrect ]
@DrivinUCrazy @Bommes Bedankt nogmaals voor de tips en bezorgdheid
. Afgelopen jaar hebben wij wel meerdaagse ritten gemaakt met 500km gemiddeld per dag gecombineerd binnendoor/snelweg. Dat ging wel prima voor mijn vriendin, alleen kreeg ik op een gegeven moment last van mn kont. Het is dus wel even nodig om een oplossing daarvoor te zoeken. Wellicht opnieuw laten vullen bij Tiger leathers in Den Haag of een schapenvacht erop. Ik heb in het verleden ook een Wunderlich zadel gehad maar die was te hard, de standaard zadel is te zacht en heeft een lichte afvlakking naar voren waardoor je constant tegen de tank aan loopt te glijden.
Wij willen de route eigenlijk niet teveel uitplannen en reizen gewoon van dag op dag stukken af, als wij het zien zitten dan pakken wij wat stukken binnendoor om vervolgens wat kilometers te maken richting het zuiden op de snelweg. Daar moet gewoon een goede balans in gezocht worden. De functie bochtige wegen werkt denk ik ook wel beter in het buitenland dan in NL, dus daar kunnen wij tegen die tijd gewoon gebruik van maken. Overigens gaan wij wel het stuk Duitsland geheel skippen aangezien wij daar nog vaak genoeg gaan komen. Die eerste dag is vooral bedoeld om zo zuidelijk mogelijk te komen, daar helpt de Autobahn gelukkig wel mee. Daarnaast is het ook niet een harde planning dus als wij er een dag langer over willen doen dan kan dat natuurlijk ook altijd.
Wij wonen in regio Utrecht waar steeds meer leuke wegen worden afgesloten voor motoren. Het is dus voor ons altijd nodig om een stuk snelweg te pakken om bij de leuke gebieden te komen. Maar als dat toch al nodig is dan kiezen wij er ook liever voor om een uurtje langer te rijden en in de Eifel wat bochten te pakken. Verder sluit ik mij aan bij wat Drivin constateert (Edit: wat nog extra wordt uitvergroot in de randstad).
Wij willen de route eigenlijk niet teveel uitplannen en reizen gewoon van dag op dag stukken af, als wij het zien zitten dan pakken wij wat stukken binnendoor om vervolgens wat kilometers te maken richting het zuiden op de snelweg. Daar moet gewoon een goede balans in gezocht worden. De functie bochtige wegen werkt denk ik ook wel beter in het buitenland dan in NL, dus daar kunnen wij tegen die tijd gewoon gebruik van maken. Overigens gaan wij wel het stuk Duitsland geheel skippen aangezien wij daar nog vaak genoeg gaan komen. Die eerste dag is vooral bedoeld om zo zuidelijk mogelijk te komen, daar helpt de Autobahn gelukkig wel mee. Daarnaast is het ook niet een harde planning dus als wij er een dag langer over willen doen dan kan dat natuurlijk ook altijd.
Wij wonen in regio Utrecht waar steeds meer leuke wegen worden afgesloten voor motoren. Het is dus voor ons altijd nodig om een stuk snelweg te pakken om bij de leuke gebieden te komen. Maar als dat toch al nodig is dan kiezen wij er ook liever voor om een uurtje langer te rijden en in de Eifel wat bochten te pakken. Verder sluit ik mij aan bij wat Drivin constateert (Edit: wat nog extra wordt uitvergroot in de randstad).
[ Voor 6% gewijzigd door cyntax op 16-01-2021 14:47 ]
@cyntax zoals ik al zei, gas er op en gaan.
Wel veel foto's maken voor ons.
Elke kilometer op de motor is er één en dat is beter dan geen.
Wel veel foto's maken voor ons.
Elke kilometer op de motor is er één en dat is beter dan geen.
:strip_exif()/f/image/cyEtN13UjuYpyEHkwJSdDzDF.jpg?f=fotoalbum_large)
Er hoeft helemaal geen hoes over, als je nog naar huis moet.
Ik was om 17:00 in Utrecht en ging om middernacht weer naar huis. Dus voor de meeste sneeuw binnen en na de meeste strooiwagens weer terug naar huis.
Vanaf Utrecht was de A2 goed begaanbaar. Op weg naar Nijmegen kwam ik bij Tiel achter de strooiwagens te zitten. Die reden met drieën over de linker- en rechterbaan en de vluchtstrook, met zo'n 60km/u.
Hierdoor kreeg ik het ook niet koud, duurde wel een kwartiertje langer om thuis te komen.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Goed gepland hoor
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
@cyntax waarom de motor niet die kant op laten vervoeren en zekf met vliegtuig of auto?
Je bedoelt: pekel!S4All schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:18:
1 woord: bikkel
Maar idd, respect hiervoor, @Grubeater.
@Grubeater goed bezig
Ik was zelf vrijdag naar Leeuwarden gegaan, maar was zaterdag aan het begin van de middag weer richting huis gegaan om de sneeuw voor te zijn.
Motor wel goed gedoucht na een heel eind achter strooiwagens hangen? Ik was mij motor zo goed als nooit, maar die hoeveelheid pekel zou ik zelfs afspoelen
Wel grappig ook, ik had voor het eerst in maanden weer eens bij een bemande pomp getankt, dus had een mondkapje half onder mijn opgeklapte systeemhelm gepropt aangezien ik geen zin had om het ding helemaal af te zetten. Roept de kassadame naar me, 'klap je helm gewoon helemaal dicht, dat is ook goed als mondkapje!' Heh, prima... Normaal vind tankstation-personeel het absoluut niet tof als je met een dichte helm naar binnen komt, maar als je het zelf aangeeft...
Motor wel goed gedoucht na een heel eind achter strooiwagens hangen? Ik was mij motor zo goed als nooit, maar die hoeveelheid pekel zou ik zelfs afspoelen
Wel grappig ook, ik had voor het eerst in maanden weer eens bij een bemande pomp getankt, dus had een mondkapje half onder mijn opgeklapte systeemhelm gepropt aangezien ik geen zin had om het ding helemaal af te zetten. Roept de kassadame naar me, 'klap je helm gewoon helemaal dicht, dat is ook goed als mondkapje!' Heh, prima... Normaal vind tankstation-personeel het absoluut niet tof als je met een dichte helm naar binnen komt, maar als je het zelf aangeeft...
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Tanken is voor mij ook best wel een probleem geworden inderdaad, je kan nu niet meer even makkelijk naar een bemande shop. Zal het van de week eens proberen
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik liet in Duitsland bij het tanken ook gewoon steeds mijn helm op, ook al voelde dat wel wat raar, maar hey, scheelt gedoe met een mondkapje.
Vannacht een update van SENA gekregen met betrekking tot de iOS functie voor gehoorbescherming. Waarmee de bluetooth koppeling naar de intercom bijna onbruikbaar is. (gezien hij elke 20 minuten het volume van de telefoon met 50% verminderd. )
Ondertussen is het ticket door de helpdesk support lijnen gehaald.
Ondertussen is het ticket door de helpdesk support lijnen gehaald.
De verwachting is dat ik over 4-8 weken een reactie krijg.Our R&D team has been brought to attention in this regard but it will take some time to investigate and possibly create a solution.
This will depend much on the limitations that are set in place by Apple in the iOS.
Ik bedacht me iets: de autotrein. Het grootste deel van die treinen rijdt niet meer vanaf Düsseldorf maar vanaf Hamburg. Er is er blijkbaar nog één vanaf Düsseldorf.Requiem19 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:47:
@cyntax waarom de motor niet die kant op laten vervoeren en zekf met vliegtuig of auto?
Vervolgens zie je de prijzen als je je wensen hebt samengesteld en denk je... Weet je wat, ik rij wel.
Vrachtwagentransport lijkt ook niet echt goedkoop te zijn. Dat wordt alleen interessant als je echt een motorreis boekt, bij Horizon of vergelijkbaar.
Ik tankte voorheen ook al 99% van de tijd bij een automaat vanwege het gemak, nu helemaaltdw schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:20:
Tanken is voor mij ook best wel een probleem geworden inderdaad, je kan nu niet meer even makkelijk naar een bemande shop. Zal het van de week eens proberen
Ik heb in de zomer van 2017 mijn Ducati laten transporteren naar Oostenrijk (beetje ten oosten van Wenen, op een camping), 1150km. Ben toen met vriendin naar Wenen gevlogen en taxi gepakt naar die camping. Motor stond al klaar.DrivinUCrazy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:58:
[...]
Ik bedacht me iets: de autotrein. Het grootste deel van die treinen rijdt niet meer vanaf Düsseldorf maar vanaf Hamburg. Er is er blijkbaar nog één vanaf Düsseldorf.
Vervolgens zie je de prijzen als je je wensen hebt samengesteld en denk je... Weet je wat, ik rij wel.
Vrachtwagentransport lijkt ook niet echt goedkoop te zijn. Dat wordt alleen interessant als je echt een motorreis boekt, bij Horizon of vergelijkbaar.
Transport van de Ducati kostte EUR 380. Vliegtickets waren toen ook goed te doen. Nu met lease auto zou ik er nog op kosten van de baas heen kunnen rijden...
Vond het echt ideaal. Uiteindelijk kom je super fris aan en doet je motor 2300 km minder snelweg, want ze haalden hem ook nog eens op een andere plaats in Oostenrijk die ik met ze afgesproken had. Was echt top.
Bedrijfje heet Beta Expresse.
Dat lukte? Of heb je een systeemhelm?darkkingll schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:25:
Ik liet in Duitsland bij het tanken ook gewoon steeds mijn helm op, ook al voelde dat wel wat raar, maar hey, scheelt gedoe met een mondkapje.
Ik wordt steevast gevraagd om mijn helm af te zetten hier.
Geen systeemhelm, gewoon integraal. Ik heb er nooit gemopper over gehad, ook in Nederland niet.Jolke schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:05:
[...]
Dat lukte? Of heb je een systeemhelm?
Over die treinreizen: daar zat ik vorig jaar ook naar te kijken, je hebt 2 keuzes maar. Urlaubsexpress die niet zo geweldig schijnt te zijn en vanaf Hamburg de OBb, die er zo op het 1e gezicht best goed uitziet en redelijk betaalbaar is(340 euro voor Hamburg naar innsbruck in een privé slaapcoupe). In mijn geval zou ik dan misschien 100 euro meer kwijt zijn dan wanneer ik zelf naar Innsbruck zou rijden(brandstof en hotel).
Bij mij zitten er nu noppen op, maar die gaan er binnenkort toch echt af. Ik zal met mijn motor nooit bewust offroad gaan, dus ik ga er gewoon wegbanden opleggen.kneusteun schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:11:
[...]
Dat soort fietsen moeten gewoon noppen hebben![]()
Ik zou je iig niet te vast gaan leggen aan bepaalde afstanden / routes per dag. Vooral als je iemand achterop hebt dan moet je hierin flexibel kunnen zijn. Anders kan het echt tegen gaan zitten op een gegeven moment. Daarom boeken wij ook (behalve Noorwegen omdat het daar niet kon) niet vooraf. Is bijv. het weer slecht op plaats x dan ga je naar plaats y. Meestal plan ik van dag tot dag waar ik een beetje heen wil.cyntax schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:13:
@DrivinUCrazy Ik begrijp precies wat je bedoelt en ik vind snelweg ook niks aan op de motor, maar de snelweg routes door Italie schijnen wel mooi te zijn. Het probleem is ook een beetje dat wij bijna niet meer op de motor stappen aangezien de routes door Nederland ons niet echt meer interesseren terwijl wij nog wel graag motorrijden. Woon-werk doen wij ook amper meer met de motor. Wij proberen dus er een beetje nieuw leven in te blazen door wat verdere reizen te proberen buiten onze motor comfort zone. Dit soort reizen hebben wij in het verleden ook met de auto gedaan en dat beviel prima. Ik zie van Bommes en Thoit dat zij ook heel erg genieten van de reizen die zij maken dus dat wouden wij ook wel een keer op de motor proberen.
[ Voor 62% gewijzigd door Thoit op 18-01-2021 10:42 ]
Ik tank met de motor eigenlijk altijd al het liefste bij onbemand station. En nu in Corona tijd ook met de auto.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
@VidaR-9 +1, ik zie bemande pompen alleen maar als een nadeel
Duurt langer, je moet je helm afzetten, het winkeltje ingaan, vaak op andere mensen wachten, etc. Geen contactmoment met de verkoper is nu ook nog eens een extra voordeel, al zitten die bijna altijd wel achter een plaat plexiglas.
Hier zit een bemande pomp welke ideaal is, je stopt, zet je tank open, hij/zij (de tankmeneer of dame) begint te vullen en als ie klaar is swipe ik mijn telefoon langs zijn pin en kan ik meteen weer verderChakotay schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:04:
@VidaR-9 +1, ik zie bemande pompen alleen maar als een nadeelDuurt langer, je moet je helm afzetten, het winkeltje ingaan, vaak op andere mensen wachten, etc. Geen contactmoment met de verkoper is nu ook nog eens een extra voordeel, al zitten die bijna altijd wel achter een plaat plexiglas.
Geen helm af hoeven doen en ook niet hoeven afstappen etc.
@kneusteun dat is nog eens service, bemande pompen met persooneel dat je daadwerkelijk bedient ipv achter de kassa heb ik al heel lang niet meer gezien
Oke. Ik tank in Elten met een integraalhelm en loop ook zo naar binnen. Soms kijken ze je raar aan maar vinden het ook goed als alternatief op een mondkapje.Jolke schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:05:
[...]
Dat lukte? Of heb je een systeemhelm?
Verschilt dus per pomp. Good to know als ik binnenkort weer eens een rondje in DE maak.
Nog meer mensen hier die cross country heerde hebben gereden afgelopen zaterdag? Ik ben die in groen/zwart
Bonus gestuntel: YouTube: Crosscountry Heerde 16-jan-2021 stuntel Spektakel
Asus Zenbook i7 256gb
Mocht iemand nog klein grut nodig hebben wat je normaal bij de dichtsbijzijnde motorzaak zou halen om verzendkosten uit te sparen, NR1motor heeft vandaag een actie met gratis verzenden zonder minimum-bedrag.
Dit topic is gesloten.