Waaj schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
[...]
Eigenlijk wil ik zomin mogelijk van dit soort shit in mijn motor ingebouwd hebben. De vraag is hoe lang de ondersteuning van de fabrikant duurt en updates zijn sowieso een ramp in het algemeen.
Als ik bijvoorbeeld naar de navigatie en multimedia in mijn auto kijk: na 4 jaar is er nog geen update voor de multimedia uitgekomen (alleen door de dealer te installeren trouwens) en kaartupdates zijn verkrijgbaar voor €300,= terwijl de gemiddelde tomtom en Garmin met gratis life-time updates komen (om over op google maps gebaseerde navigatiesystemen nog maar te zwijgen).
Ik heb liever een systeem waar de voertuigfabrikant een scherm met basale info bied, en dan de optie om een eigen device met alle info die ik zelf wil aan te sluiten.
Voorop gesteld ik heb dit systeem niet op mijn Guzzi.
Vond de motor al duur genoeg en had geen zin om nog weer 160 euro extra te moeten betalen voor de bluetooth module.
Maar los daarvan: dat is ook wat er van Guzzi is, die module.
De rest draait in een app op je telefoon en de navigatie is dus extern.
Er worden dus net als bij Apple carplay en Android auto zaken gecast naar je scherm, in dit gevall het motor dashboard..
Vor mij was de keuze om dit niet als optje t enemen dus de extra kosten en ook dat ik al een tomtom had.
Maarja daar is het niet heel veel beter.
Ik was er vroeg bij met de nieuwe tomtom rider reeks (de 400) koste toen een lieve duid.
En is nu ondanks de lifetime updates eigenlijk te ver verouderd.
Snelheid is door de vele updates er compleet uit, de firmware blijft maar updaten maar draait dus echt super traag.
Okay de kaarten zijn up to date dat weer wel..
Merendeel van de tijd navigeer ik met mijn telefoon, googlemaps hier rond om huis en Osmand voor offroad.
Langere reizen, op de weg maak ik wel tracks in myrouteapp en laad die in mijn tomtom.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.