leeg
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
En nu een motor swab met een Honda CBR300R?4x2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:45:
Even sturen met grom squad y0w;
[Afbeelding]
Na een bakje shoarma, wat whisky en 30min prutsen;
[Afbeelding]
@Pagman Had je bloemen bij voor Rob?
Gisteren stond ik nog zonder benzine bij hectometerpaaltje 68,9 RE van de A73. Kennelijk hoger verbruik door de wind, bier in de koffers en waarschijnlijk te lage bandenspanning.

3 liter benzine van de ANWB gehad en daarna in Vierlingsbeek afgetankt. De ANWB was er best snel en in totaal 1,5 uur langer onderweg geweest. Na het tanken namelijk even binnendoor naar Boxmeer gereden om daarna weer de A73 op te gaan naar Nijmegen.
[ Voor 20% gewijzigd door Grubeater op 28-12-2020 20:59 ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Kwam onderstaand youtube kanaal tegen.
YouTube: YouTube
Het volgend filmpje geeft een soort van samenvatting van het (soort) kanaal:
Kort gezegd, een positief gekke gozer en een meid als gezelschap beide op een Honda C90 die duizenden km's rijden van A naar B.
En die A en B zijn bij het laatste avontuur Alaska en Argentinië.
Ik vind dit altijd geweldig om naar te kijken. Hoe je relatief makkelijk toch dat soort grote reizen kan maken.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Zo’n apparaat verdient gewoon een verlengde achterbrug, omdat het kan.4x2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zeg turbokit erop gooien en een fles NOS4x2 schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:45:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Goede kans dat-ie dat nog doet ook. Volgens mij bezit @4x2 precies 0 voertuigen waar hij nog nooit iets aan veranderd heeftR0y. schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:21:
[...]
Zo’n apparaat verdient gewoon een verlengde achterbrug, omdat het kan.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Leuke gast. Heb afgelopen weekend een trui en t-shirt van ‘m besteld.thijsco19 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
Zijn hier Honda C90 fans?
[YouTube: Alaska to Argentina Ep1: Where the f**k has Ed March been?]
Kort gezegd, een positief gekke gozer en een meid als gezelschap beide op een Honda C90 die duizenden km's rijden van A naar B.
Ik vind dit altijd geweldig om naar te kijken. Hoe je relatief makkelijk toch dat soort grote reizen kan maken.
Geen C90 fan, maar ik moet wel altijd erg lachen om zijn filmpjes. Knap hoe die het voor elkaar heeft gekregen met dat dingthijsco19 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
Zijn hier Honda C90 fans?
[YouTube: Alaska to Argentina Ep1: Where the f**k has Ed March been?]
Vooral op dat soort voertuigen. Die zie je veel in Azië en Afrika rondrijden. Echte werkpaarden en nagenoeg onverwoestbaar. En als er iets stuk is, is dat weer relatief makkelijk en goedkoop te repareren.thijsco19 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:20:
Je hebt ook helemaal geen BMW of KTM nodig om de wereld rond te gaan. Of zelfs niet op een speciaal geprepareerde motor. Sjaak deed het op een (beetje aangepaste) R1. Maar vroegâh toen er nog niet voor elk soort ritje een aparte soort motor was, kwamen ze ook overal. Er zijn wat terreintypes die lastig worden zonder bijzondere voorzieningen, maar het meeste kun je in principe op van alles doen.
[edit]
Ik wil daaraan toevoegen dat je zo'n reis met een dikke GSA wél veel comfortabeler maakt. Maar als je er lol in hebt om het op een Honda Dax te doen...whatever flies your kite
Wel een schril contrast...twee mafketels op een C90 die dezelfde reis maken als Ewan en Charley, maar dan op simpelere voertuigen en zonder bezemwagens.
[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 29-12-2020 13:33 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Nee, alleen al door die beunconstructie van de gasklep, kan daar gewoon niet naar kijken zonder te van binnen dood te gaan....Grubeater schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:53:
[...]
En nu een motor swab met een Honda CBR300R?![]()
[YouTube: What's It Like To RIDE A 300CC Swapped HONDA GROM?]
Nee, bah, dan is heel de lol van dat ding gewoon weg.R0y. schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:21:
[...]
Zo’n apparaat verdient gewoon een verlengde achterbrug, omdat het kan.
Nee dus, blok ligt uit elkaar om de 4e versnelling te vervangen (zodat die wat dichter op de 3 zit en dan een groter voortandwiel om de eindoverbrenging weer gelijk te krijgen)Destruction schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:35:
[...]
Goede kans dat-ie dat nog doet ook. Volgens mij bezit @4x2 precies 0 voertuigen waar hij nog nooit iets aan veranderd heeft
Ow, en de 186cc kit gaat dr ook meteen op...
leeg
Mijn scooter(Ludix, 2-takt) die loopt stationair een t en na 20-30 seconden wordt dit daarna steeds zachter tot deze uitvalt. Het maakt niet uit hoe hoog ik de stationairschroef zet, hij valt toch op den duur uit. Door middel van vol gas kan hij aan blijven maar dit is wel een beetje moeilijk bij een stoplicht.
De luchtschroef heb ik ondertussen op elke positie gehad en geen succes.
Membraan heb ik vervangen, carb heb ik schoongemaakt, luchtfilter heb ik een tweedehandse gehaald zonder scheuren, elektrische choke is vervangen. Scooter trekt geen valse lucht want als ik met mijn hand de luchtfilter afsluit valt hij gelijk gelijk uit.
Voor als het handig is om te weten:
- Elektrische start werkt niet meer, ik hoor een tik vanuit het relais bij het indrukken van de elektrische startknop
- Normaal licht flikkert aan en uit
Wat is hier het probleem?
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Als ik een gok moet doen, zou ik zeggen dat het een electrisch probleem is.RazorMaron schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:54:
Laat ik mijn vraag heel stiekem hierin stellen, aangezien er voor scooters/brommers toch vrij weinig animo is op dit forum. Hopende op een reactie hier.
Mijn scooter(Ludix, 2-takt) die loopt stationair een t en na 20-30 seconden wordt dit daarna steeds zachter tot deze uitvalt. Het maakt niet uit hoe hoog ik de stationairschroef zet, hij valt toch op den duur uit. Door middel van vol gas kan hij aan blijven maar dit is wel een beetje moeilijk bij een stoplicht.
De luchtschroef heb ik ondertussen op elke positie gehad en geen succes.
Membraan heb ik vervangen, carb heb ik schoongemaakt, luchtfilter heb ik een tweedehandse gehaald zonder scheuren, elektrische choke is vervangen. Scooter trekt geen valse lucht want als ik met mijn hand de luchtfilter afsluit valt hij gelijk gelijk uit.
Voor als het handig is om te weten:
- Elektrische start werkt niet meer, ik hoor een tik vanuit het relais bij het indrukken van de elektrische startknop
- Normaal licht flikkert aan en uit
Wat is hier het probleem?
Is je accu nog goed? welke spanning geeft hij als je motor uit staat en welke spanning meet je wanneer de motor draait? Wat doet hij als je de accu niet aangesloten hebt en start op de kickstart?
Het klinkt namelijk alsof hij niet meer genoeg oemf heeft om de ontsteking levend te houden en hierdoor steeds verder 'sterft'.
[ Voor 4% gewijzigd door empy op 29-12-2020 13:05 ]
Simpel die hele keten even doormeten met een goede multimeter is 't eerste wat je zelf kunt gaan doen (Start-Accu / Dynamo / Spanningsregelaar). Als één van die drie niet 100% in orde is dan wordt de hele keten langzaam gesloopt. Ik doe even de aanname dat het apparaat gewoon op 12V DC werkt dus je moet overal minimaal ± 13V kunnen meten tijdens het draaien van de motor én tijdens volledige rust + starten. Als je ergens méér dan 15V meet tijdens het draaien van de motor dan sloopt het spul zichzelf ook. Alles ónder de 12V is sowieso een No-No.
De Dynamo zelf kan overigens ook wel 60 - 80V wisselspanning (AC) leveren maar da's allemaal afhankelijk van 't type dynamo. Dat soort waarden verschillen per merk / type en zul je dus op moeten zoeken in een fabrieks werkplaatshandboek / servicemanual welke specifiek voor jouw type brommer geschreven is.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Ondertussen zitie weer gedeeltelijk in elkaar.
leeg
Denk zelf dat de spanningsregelaar stuk is. Ik heb verbinding met het frame gemeten op 1.5 Ohm, redelijk lijkt me. De stekkertjes en hun las op de kabeltjes zijn goed, voor de zekerheid alles nog even behandeld met contactspray. Het volgende gebeurt (excuses voor VVS, beetje ranzige handen):
[YouTube: Spanning zakt in]
Het eerste koplampje is dan ook al gesneuveld.
[ Voor 6% gewijzigd door nehal3m op 29-12-2020 22:10 ]
Mooi zoekplaatje. Ik heb het krat HJ gevonden!4x2 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:21:
Owja, deze was ik nog vergeten;
[Afbeelding]
Ondertussen zitie weer gedeeltelijk in elkaar.
Gisteren nog een uur lopen zoeken naar 2 klepspietjes die in de grote hoop met ijzerslijpsel (in de garage) waren gevallen...
Heb ondertussen wel gemerkt dat je met een standaard doppendoos, schroevendraaier en hamer heel dat ding kan reviseren langs de kant van de weg
Zuigerveerspanner ? Fuck dat, gewoon de veren in de cilinder duwen en laten zakken.
Straks maar weer even verder met het ding in elkaar beunen, het 4e krukaslager past natuurlijk weer niet, dus daar moet ik nog ff een busje voor maken.
leeg
Het lijkt er op dat er weinig spanning geregeld wordt janehal3m schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:09:
Raar. De TT heeft een probleempje.
Denk zelf dat de spanningsregelaar stuk is. Ik heb verbinding met het frame gemeten op 1.5 Ohm, redelijk lijkt me. De stekkertjes en hun las op de kabeltjes zijn goed, voor de zekerheid alles nog even behandeld met contactspray. Het volgende gebeurt (excuses voor VVS, beetje ranzige handen):
[YouTube: Spanning zakt in]
Het eerste koplampje is dan ook al gesneuveld.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
:strip_exif()/f/image/QaP1pw63Tm1oexdc2XGqpaL1.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xtBAagjr7nyRU2iDl6dDTFUb.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/s3xEGVmyTdWz8Lq2THMiguC4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tGXeW8A5toaIP7E694UMinR2.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3bHqrOmBL3HQtvSxYgKcb9qG.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NZOem0ACqpYjHOxiZyRU8gDP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5luh62be2AKKTqKLgsR2hJcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/akGZMZykN63KS4DfI2vudIH1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/tvehWmqa2vsTPUGr1qXpm3tc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cUpAVnrn64HphhsFW4QaCext.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vKHdLqwovNDv5SytoYoHmDWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jimDuF4iWNmgKh7X3zwTI2uJ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/tuZNQ8J30moMGJkIHm1Hhzad.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cE5Xxz8XzQQUikrARgryO9vB.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xapt8DlkR2NOJQ9AP8nR3pTF.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8DERyWVTVdpHA29PgnemLuWy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xQnqkUqilSH0Kui1y7nFxRRz.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F2d4eYnYpTgHbffPybczz6va.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ntoE2uipdkGLUgYV5mhaAmgc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R05A5p6FVzUr0zZ98Lv1CswN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDurjaFymFiuhtJMsoFkya4O.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8QdfoSHiJE1qnsoogPe9kuvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ctdQvjrF4QftExbCMltHNBMj.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JKekh5o6rKApLU1OubLNJI7K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/79BVT3bj6ymIK7Kh85tnB2p5.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M2HjXR2xbFcstVwwXrBllauA.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nkqR1KjPTLe507Idqvpa2R00.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uf2vFYwYsKG9qTSpm6c1PddH.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DNJryvtw2GKEBv2SF4cVawmO.jpg?f=fotoalbum_large)
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
Ik meer mezelf in millimeters. Dan lijkt het meer
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Helaas geen enkeleChakotay schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:02:
@Vrijdag gefeliciteerdWelke van die verzameling heb je nou voor je verjaardag gekregen?

Voor iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling en een goed 2021 toegewenst.
:strip_exif()/f/image/tnDdrZham4PN06boApA0jiry.jpg?f=fotoalbum_medium)
En de andere zeiknat
:strip_exif()/f/image/fJ6EoFTAbgrGKHliXUqWuHu1.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu weet ik ook meteen waarom de 2e hoes de helft goedkoper was
Het zal aan mij liggen, maar ik tel er toch echt 3..Chakotay schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:57:
Hm, dit is ook apart... Ik heb nu 2 motoren met een hoes in de tuin staan, vlak naast elkaar. De ene is zo goed als droog:
[Afbeelding]
En de andere zeiknat
[Afbeelding]
Nu weet ik ook meteen waarom de 2e hoes de helft goedkoper was
W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850
De ene zal ademen en dat scheelt, maar alsnog is het vragen om roest in mijn ogen.
Helaas is de andere optie vaak stalling, maar dan kan je met een mooie dag niet ff snel de motor pakken,
Goede reden om je bijkeuken om te bouwen naar motorhok. :-)kneusteun schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:06:
sowieso zijn die hoezen niet ideaal.
De ene zal ademen en dat scheelt, maar alsnog is het vragen om roest in mijn ogen.
Helaas is de andere optie vaak stalling, maar dan kan je met een mooie dag niet ff snel de motor pakken,
Ik heb zelf mijn motor ook onder een hoes in de schuur staan. Is wel een oude stoffige schuur waar jaren stro en hooi heeft in gelegen, dus altijd stof en ook niet echt dicht te noemen. Daarom heb ik een hoes erover die ook geschikt is voor buiten. DS-cover Alfa, moet zeggen dat ik mijn motor daar nooit heel nat onder zet, maar ook met heel nat weer nooit gehad dat de motor vochtig was. Dus een goeie hoes is wel goud waard in mijn optiek.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Ik heb de DS covers ook, dingen zijn echt wel goed!fdees schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:15:
@Vrijdag Bedankt en natuurlijk gefeliciteerd
Ik heb zelf mijn motor ook onder een hoes in de schuur staan. Is wel een oude stoffige schuur waar jaren stro en hooi heeft in gelegen, dus altijd stof en ook niet echt dicht te noemen. Daarom heb ik een hoes erover die ook geschikt is voor buiten. DS-cover Alfa, moet zeggen dat ik mijn motor daar nooit heel nat onder zet, maar ook met heel nat weer nooit gehad dat de motor vochtig was. Dus een goeie hoes is wel goud waard in mijn optiek.
@kneusteun klopt, ideaal is anders... Ooit als ik later groot ben koop ik ook een huis met garage.
De hoes die zo nat is, is overigens een DS cover, maar dan een Delta
De Guzzi staat gewoon zonder hoes er onder, de Vespa zit wel onder een hoes.
Dat laatste niet tegen de regen (want afdak) maar tegen het stof/zand.
Om een of andere duistere reden is alles wat onder dat afdak staat altijd bedekt in een fijne laag zand.
De Guzzi wordt nog vaak genoeg gebruikt om dat er wel af te rijden.
De Vespa dus niet, vandaar de hoes.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Helemaal goed.... ahhh good times....ToolkiT schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:38:
[...]
Die onderste is denk ik St. Michaels Mount (Wikipedia: St Michael's Mount)
ik denk dat de foto hier genomen is: https://www.google.com/ma...!2e0!7i13312!8i6656?hl=en
Nu verder, eigenlijk vind ik de Intruders ook wel leuk, vooral de VS1400. Iemand hier met ervaring met deze modellen?
Zijn er (behalve de voor de hand liggende zaken) model specifieke dingetjes waar ik op moet letten?
Beste bouwjaren? Richtprijzen? Updates? Onderhoud duur?
Lange afstanden geen pijn in je rug, dat soort dingen....
Januari : 1250 km
Februari : 1100 km
Maart : 450 km
April - december : 800 km

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Voor mij is het ongeveer dit_Apache_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:22:
Gereden kilometers dit jaar..
Heb maar drie ritjes gedaan dit jaar.
Meer opstappen jij!_Apache_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:22:
Gereden kilometers dit jaar..
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PyQ7caYIhyZ4quCY0gP6XNAC.gif?f=user_large)
Zelf ~5k gereden dit jaar, de helft van normaal. Alleen naar de Eiffel geweest.
Maar volgend jaar staan zuid Duitsland (Orsingen) en Stella Alpina in Italië al gepland.
Cheap hotelletjes boeken nu.
[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 31-12-2020 18:44 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Komend jaar gaat een beter jaar worden, meer woon-werk en een TomTom scoren om leuke routes te rijden, aangezien de jongen waarmee ik zou gaan rijden nog een maand of 8 niet mag rijden ivm een beklemde zenuw.
[ Voor 4% gewijzigd door Chakotay op 31-12-2020 19:58 ]
Hier ongeveer hetzelfde. Rijbewijs sinds begin september, twee weken later een motor geregeld en inmiddels zo'n 3000km geredenTWCRay schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:56:
Dit jaar een 2000 KM gemaakt, heb mijn rijbewijs pas vanaf eind september
Ik ben vandaag ook nog even een klein uurtje op pad geweest. Als je van de snelweg weg blijft, is het met deze temperaturen ook goed te doen (ik heb een naked zonder scherm).
Gewoon zeggen dat je de motoren aan het bewonderen bentVuikie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:34:
@Vrijdag gefeliciteerd man! En bedankt... moest telefoon even weg draaien van vrouw-lief

Sinds paar maanden hebben we een 1400 voor m'n vriendin gekocht.. Aangezien ze zelf even te weinig gevoel heeft in d'r benen, heeft ze er nog niet mee gereden. Ik mag dat dan wel graag doen, maar door minder goed weer afgelopen tijd niet veel gedaan. Teveel poetswerk door het landelijke gebied, dan pak ik m'n buiten slapende Bandit 1200 liever. Dus de Intruder heeft nog niet heel veel km's gemaakt.. Ik denk tussen de 150-250 km ongeveer. Qua zit in vergelijking met de Bandit voelt de Intruder wel een stuk kleiner en ik moet mijzelf beter in de gaten houden recht te blijven zitten. Verkeersdrempels moeten wat rustiger genomen worden dan met de bandit.. Verder ligt de ideale cruise snelheid een stuk lager, zo rondom de 80-90 km/u dan kan je heerlijk rondploppen..dirkhimself schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:28:
Zo, de Monster is de deur weer uit. Beetje een fiasco, maar eigen schuld dikke bult.
Nu verder, eigenlijk vind ik de Intruders ook wel leuk, vooral de VS1400. Iemand hier met ervaring met deze modellen?
Zijn er (behalve de voor de hand liggende zaken) model specifieke dingetjes waar ik op moet letten?
Beste bouwjaren? Richtprijzen? Updates? Onderhoud duur?
Lange afstanden geen pijn in je rug, dat soort dingen....
Ze zijn waardevast en in redelijk originele staat begint het tussen de 3000-3500 euro..
Ik had op motorforum (Intruder draadje) ook wat advies gevraagd maar kreeg er weinig reactie op, alleen dat de koppelingsveren bij sommige wel wat slap waren. Verder de standaard dingen waar je bij oudere motoren op let.
Grootste voordeel op onderhoud (vind ook vooral m'n vriendin erg fijn) de cardanaandrijving, dus geen kettingsmeren, bijstellen, kettingsets vervangen e.d.
Eerste (en voorlopig laatste) probleem wat wij hadden was een uitgedroogde brandstof leiding, waardoor er volgende dag een redelijke plas benzine onder de motor lag.
Hopelijk heb je er wat aan. Zou vooral eens een proefritje gaan maken.
Mja, werk is heen en weer 150 km waarvan er 130 Duitse Autobahn zijn, dus regen ga ik wel met de auto. Moet zeggen dat het echt wel de verrassing van 2020 is geweest. Voor Vaderdag een proefles in juni en in september het rijbewijs en motor in de garage. Die zag ik niet aankomenSH4D3H schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:31:
[...]
Hier ongeveer hetzelfde. Rijbewijs sinds begin september, twee weken later een motor geregeld en inmiddels zo'n 3000km gereden
Ik ben vandaag ook nog even een klein uurtje op pad geweest. Als je van de snelweg weg blijft, is het met deze temperaturen ook goed te doen (ik heb een naked zonder scherm).
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik heb dus nooit doorgehad dat dot draadje er is op tweakers.
Ik ben Niels, 39, uit Zwolle en heb zo'n 14 jaar mijn motorrijbewijs.
Sinds 2009 heb ik een Ducati 748r, waar k inmiddels een 996 blok in heb moeten sleutelen.
De reden daarvoor is hier te zien: YouTube: Ducati 748r ENGINE BLOW UP
In 2016 heb ik mijn racelicentie gehaald, en heb nu 3x meegedaan aan de ducati clubraces.
Leuk om hier met medeliefhebbers ervaringen te delen!
:strip_exif()/f/image/QUgOhGoQF3PPcenTba8CAjmq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf zat ik begin 2020 op ongeveer op de 16k op de motor.
Nu zit ik op de 37k bij deze motor. Oftewel ongeveer 22k gereden dit jaar op de motor.
Kosten voor onderhoud en nieuwe gear waren dit jaar wel extreem hoog. veel pech gehad met spul wat kapot ging. Waaronder net gisteren de nieuwe accu er in gezet.
Met ongeveer bedragen kom ik al boven de 50 cent de kilometer qua kosten. zit nog geen afschrijving bij in.
Leuk joh 19 cent de km voor woon-werk.
Mijn voornemen is dat ik meer geluk ga hebben, en aankomend jaar de kosten drastisch zakken.
Zelf heb ik ergens in mijn achterhoofd het doel om 30k km te rijden dit jaar. Dan kan ik mijn Viffer van 170K km over de 200K km tillen. Maar mijn realistische ik zegt mij dat dit niet echt gaat lukken. Dus moesten er nog eens weekendjes worden georganiseerd of zo dan hoor ik het graag.
Dit jaar maar weer wel een Tweakers ride organiseren
🤔Patrock schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 03:34:
Pff, allemaal weinig gereden!
Zelf zat ik begin 2020 op ongeveer op de 16k op de motor.
Nu zit ik op de 37k bij deze motor. Oftewel ongeveer 22k gereden dit jaar op de motor.
Kosten voor onderhoud en nieuwe gear waren dit jaar wel extreem hoog. veel pech gehad met spul wat kapot ging. Waaronder net gisteren de nieuwe accu er in gezet.
Met ongeveer bedragen kom ik al boven de 2 euro de kilometer qua kosten. zit nog geen afschrijving bij in.
Leuk joh 19 cent de km voor woon-werk.
Mijn voornemen is dat ik meer geluk ga hebben, en aankomend jaar de kosten drastisch zakken.
Je hebt €44.000,- uitgegeven aan motorrijden, zonder een nieuwe motor te kopen?
Dank je. Ja ik ga zeker eerst proefrijden. Er zijn een aantal modellen die ik misschien wel zie zitten. Zo is er evt de Moto Morini Corsaro 1200 (als ik het budget wat oprek), de VS1400, (Shadows boeien me niet), maar een oude XS650 zie ik eerlijk gezegd ook nog steeds wel zitten en de TRX850 misschien ook wel als ik een goeie kan vinden, of evt een leuke café racer.mr_zippey schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:47:
[...]
Sinds paar maanden hebben we een 1400 voor m'n vriendin gekocht.. Aangezien ze zelf even te weinig gevoel heeft in d'r benen, heeft ze er nog niet mee gereden. Ik mag dat dan wel graag doen, maar door minder goed weer afgelopen tijd niet veel gedaan. Teveel poetswerk door het landelijke gebied, dan pak ik m'n buiten slapende Bandit 1200 liever. Dus de Intruder heeft nog niet heel veel km's gemaakt.. Ik denk tussen de 150-250 km ongeveer. Qua zit in vergelijking met de Bandit voelt de Intruder wel een stuk kleiner en ik moet mijzelf beter in de gaten houden recht te blijven zitten. Verkeersdrempels moeten wat rustiger genomen worden dan met de bandit.. Verder ligt de ideale cruise snelheid een stuk lager, zo rondom de 80-90 km/u dan kan je heerlijk rondploppen..![]()
Ze zijn waardevast en in redelijk originele staat begint het tussen de 3000-3500 euro..
Ik had op motorforum (Intruder draadje) ook wat advies gevraagd maar kreeg er weinig reactie op, alleen dat de koppelingsveren bij sommige wel wat slap waren. Verder de standaard dingen waar je bij oudere motoren op let.
Grootste voordeel op onderhoud (vind ook vooral m'n vriendin erg fijn) de cardanaandrijving, dus geen kettingsmeren, bijstellen, kettingsets vervangen e.d.![]()
Eerste (en voorlopig laatste) probleem wat wij hadden was een uitgedroogde brandstof leiding, waardoor er volgende dag een redelijke plas benzine onder de motor lag.
Hopelijk heb je er wat aan. Zou vooral eens een proefritje gaan maken.
Je leest 't al, ik weet 't nog niet zo goed...... 😳
Het is voor erbij, (naast de R1200RT) dus het budget is beperkt. Vooral de jaren 70-80 modellen hebben mijn aandacht. Misschien wil ik teveel voor te weinig geld, maar alle tips zijn welkom.
VX800 ook wel eens naar gekeken.
Wat ik zoek is (willekeurige volgorde):
2 of 3 cylinder
Beetje volwassen blok (zeg 1liter of meer, muv XS650)
Veel koppel
Zo mogelijk belasting vriendelijk
Onderhoudsvriendelijk
Betrouwbaar
Apart
Aanwezig diep geluid
Mag evt top kuipje op
Mag ook best custom zijn
De Yamaha XJR1200/1300 vind ik ook erg mooi om te zien, nog niet gereden, en volwassen blokken... Maar ja, 4 cylinder in lijn ben ik eigenlijk niet zo van. Ook maar eens proberen dan.
En dan de Moto Guzzi 850 Le Mans. Kan je mooie café racer van maken.
Of een V11 Le Mans, maar ja budget...
Heb ook al eens een proefrit gemaakt op een HD Sportster Roadster 1200. Heel apart, maar of dat nou mijn ding is..... En duur..
En budget ligt wel ergens tegen de 3 duuznd aan....
Ik heb een probleem.... Eigenlijk moet ik er een stuk of 3 kunnen bijzetten.... Hahaha....
Ah, niet met drank op rekenen, meer dan 50 cent de kilometer dusWild Chocolate schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:16:
[...]
🤔
Je hebt €44.000,- uitgegeven aan motorrijden, zonder een nieuwe motor te kopen?
Ik heb net even een soortvan droog moment gevonden om de accu uit de BMW te trekken, ik geloof niet dat die nog te reanimeren valt... De acculader herkent het niet eens meer als accu
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XuFszEQjVxTWuDyDgKTpAax.jpg?f=user_large)
Geen idee hoeveel km precies. Ik hou dat niet meer bij. Met de GSA ben ik een keer een weekje naar de noordelijke provincies geweest.
Daarna kocht ik de K16 en daarmee ben ik een weekje in Duitsland geweest (Cochem en Werningerode). De laatste outing was de vakantie naar Italië van 2 weken. Ik geloof dat ik nu ergens tegen de 9500km op de K16 zit (gekocht op 3500km dacht ik). Ik heb mijn best gedaan volgens mij, tussen de lockdowns door.
Nog geen idee wat we dit jaar gaan doen. Ik bedoel, wel veel ideeën, maar nog niets concreets. Hoeft ook niet, ik kan binnen 1 of 2 weken wel een soort van voorlopige route bij elkaar Googlen en dan gaan.
Op je foto lijkt het alsof de cellen half leeg zijn?Chakotay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:00:
@Patrock voor 11k kan je alsnog een best mooie motor kopen
Ik heb net even een soortvan droog moment gevonden om de accu uit de BMW te trekken, ik geloof niet dat die nog te reanimeren valt... De acculader herkent het niet eens meer als accu
[Afbeelding]
Als je de Yuasa te duur vind (€95 voor mijnes), ik heb voor €60 een Varta gekocht die nu na een jaar prima start bij 4 graden na 3 weken stilgestaan te hebben (met alarm).
Verwacht daar niet mega veel te leren / moeite te hebben ivm mijn huidige ervaring, maar ik wil een goede voorbereiding hebben op de intermediate cursus in Furstenau daarna
:strip_exif()/f/image/nLUbbRHbDwhPOCiZBFoQ0opW.jpg?f=fotoalbum_large)
Soms kent mn genialiteit geen grenzen
(arduino die analoge signaal van gasklepsensor & wideband lambdasonde uitleest, de data vervolgens naar een nextion display stuurt, camera op het stuur om die 2 waardes te registreren, samen met het toerental vd originele teller en we hebben genoeg info om de inspuitwaardes aan te passen)
[edit]
Met heeeel kort filmpje:
[ Voor 8% gewijzigd door 4x2 op 01-01-2021 19:13 ]
leeg
De gereden kilometers zijn ook maar bij benadering, op basis van de tankbeurten. Dus het is erg natte vinger, maar het weet 2020 goed te vatten.mphilipp schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:37:
[...]
Geen idee hoeveel km precies. Ik hou dat niet meer bij. Met de GSA ben ik een keer een weekje naar de noordelijke provincies geweest.
Daarna kocht ik de K16 en daarmee ben ik een weekje in Duitsland geweest (Cochem en Werningerode). De laatste outing was de vakantie naar Italië van 2 weken. Ik geloof dat ik nu ergens tegen de 9500km op de K16 zit (gekocht op 3500km dacht ik). Ik heb mijn best gedaan volgens mij, tussen de lockdowns door.
Nog geen idee wat we dit jaar gaan doen. Ik bedoel, wel veel ideeën, maar nog niets concreets. Hoeft ook niet, ik kan binnen 1 of 2 weken wel een soort van voorlopige route bij elkaar Googlen en dan gaan.
Verder let ik ook niet zo op de kilometerstand. Banden op druk en met profiel, olie op peil? Rijden met dat hok!
Eerste motorproject van het jaar, een plekje maken waar de FJR droog kan slapen.
[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 01-01-2021 14:54 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Ik kwam er dus via het jaaroverzicht achter dat dit draadje bestaat. Leuk om te zien dat hier ook een hele groep motorrijders actief is.
Ik ben Kevin en heb nu 5 jaar een motorrijbewijs. eerste paar jaren op een Yamaha maxim x uit 1985 gereden. Gaaf apparaat, chopper uiterlijk, 20 klepper, 86pk en door tot 12000 toeren. Veel mee gereden, vakanties naar Duitsland, Zwitserland, nooit problemen.
Enige probleem was m'n lengte (1,92m), daardoor snel last van m'n knieën. Afgelopen jaar op het punt gestaan om voorlopig te stoppen met rijden, in 2019 heb ik 300km gereden, zonde van de ruimte in de garage, kleine op komst, allemaal goede redenen. Dus afgelopen mei dit apparaat gekocht:
:strip_exif()/f/image/NTIa0rGKkvAeOENs5V9C44lZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Yamaha XV1600 Wildstar uit 1999.
Had ik veel eerder moeten doen, ben weer helemaal verkocht, komend jaar nieuw outfit uitzoeken en weer lekker toeren.
Onderhoud doe ik zelf, ben redelijk handig al zeg ik het zelf, laatst ook een Barnett drukgroep ingebouwd om het hoge koppel aan te kunnen.
Afgelopen tijd druk geweest met lampjes veranderen en elektra wat netter maken, volgende wordt het lakwerk aanpakken.
:strip_exif()/f/image/mTTIPoRGpuTl7joIlN9DBCv1.jpg?f=fotoalbum_large)
De spanningsregelaar is echt naar z'n grootje (komt 19v uit bij 5k rpm!) dus ik heb de pluspool even los getrokken en ingepakt met tape. De nieuwe is onderweg.
Motortje loopt wel gewoon als een zonnetje, dus ik heb vandaag eens even de buurt verkend op een manier die de Alp niet kan. Hij gaat niet heel hard over de weg, maar over het gras/zand/blubber/whatever knalt 'ie lekker door.
Hij valt alleen soms om!?
edit: @Will_M Mag deze in de topicstart? Yamaha TT350 van 1991
[ Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 01-01-2021 17:28 ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Kan Furstenau met de motor??! wij gingen altijd met jeeps omdat motoren niet werden toegestaan_eLMo_ schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:48:
Omdat ik merk dat ik toch nog wel wat aversie heb tegen mul zand op de GS en ik wat meer ervaring wil hebben voor de Stella Alpina dit jaar (en Tajikistan in 2025), een allroad basic cursus geboekt bij Berrt.
Verwacht daar niet mega veel te leren / moeite te hebben ivm mijn huidige ervaring, maar ik wil een goede voorbereiding hebben op de intermediate cursus in Furstenau daarna

Ik zou er gewoon even wat net vers ingooien.Chakotay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:54:
@_eLMo_ het ding is nogal vochtig en smerig, erg slecht te zien of hij nu wel of niet leeg is. Ik zie echter dat de supermarkt hier gewoon open is, zo even een flesje demiwater halenDe motor heeft echter 5-6 jaar stil gestaan met de accu gewoon aangesloten, ik gok dat het ding harstikke dood is. Dit model Yuasa is bij mpartz ook maar €38, dat is nog wel te overzien.
Je kan dit soort dingen vaak nog wel tot leven wekken voor een start, maar hij gaat het begeven op een moment dat slechter uitkomt dan nu.
Jup, hij gaat sowieso vervangen worden, is al besteld zelfs. Flesje demiwater kost echter maar 45 cent, dat valt nog wel te proberen tot de nieuwe binnen iskneusteun schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:28:
[...]
Ik zou er gewoon even wat net vers ingooien.
Je kan dit soort dingen vaak nog wel tot leven wekken voor een start, maar hij gaat het begeven op een moment dat slechter uitkomt dan nu.
Berrt allroad reizen en trainingen heeft daar sinds een jaar of 2 exclusieve motortraining rechten.kneusteun schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:25:
[...]
Kan Furstenau met de motor??! wij gingen altijd met jeeps omdat motoren niet werden toegestaan
YouTube: BERRT Furstenau Intermediate training - Offroad met de zware Allroad...
https://motorfreaks.nl/ar...rde-re/41124/artikel.html
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Sinds wanneer verkopen supermarkten demiwater? Dat heb ik hier echt nog nooit gezien!Chakotay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 18:31:
[...]
Jup, hij gaat sowieso vervangen worden, is al besteld zelfs. Flesje demiwater kost echter maar 45 cent, dat valt nog wel te proberen tot de nieuwe binnen is
Edit: Wauw, blijkbaar verkoopt de AH het zelfs. Nooit geweten! https://www.ah.nl/producten/product/wi460934/ah-demi-water
[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 01-01-2021 21:28 ]
I have stability. The ability to stab.
Ik verbaasde me er ook over. Ik wist dat drogisten het hebben, maar die is hier dicht vandaag. Keek op de website van de Jumbo, en die heeft het blijkbaar ook in het assoritiment tussen het schoonmaakspul.SmurfLink schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:28:
[...]
Sinds wanneer verkopen supermarkten demiwater? Dat heb ik hier echt nog nooit gezien!
Edit: Wauw, blijkbaar verkoopt de AH het zelfs. Nooit geweten! https://www.ah.nl/producten/product/wi460934/ah-demi-water
Bij Colruyt 0,86€/5lSmurfLink schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:28:
[...]
Sinds wanneer verkopen supermarkten demiwater? Dat heb ik hier echt nog nooit gezien!
Ja ik had het ook bij een drogist verwacht. Op zich best praktisch om te weten. Niet dat ik het veel gebruik ofzo, maar toch.Chakotay schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Ik verbaasde me er ook over. Ik wist dat drogisten het hebben, maar die is hier dicht vandaag. Keek op de website van de Jumbo, en die heeft het blijkbaar ook in het assoritiment tussen het schoonmaakspul.
Stoomstrijkijzers moet het ook in. Dus het is een heel algemeen huishoudelijk middel
[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 01-01-2021 23:41 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dat doet mijn moeder gewoon met kraanwater.mr_petit schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 23:40:
Dat verkopen ze al sinds mensenheugenis. In mijn geheugen haalde ik het daar 25 jaar geleden ook al.
Stoomstrijkijzers moet het ook in. Dus het is een heel algemeen huishoudelijk middel
Mijzelf even quoten. Vorige week proefrit gehad. Motor was in een super mooie staat. Rondje gereden, reed prima maar ik vond het allemaal te makkelijk en wat saai aanvoelen. Zithouding perfect en reed ook super.Rick-Jan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:11:
Even de BMW expert taggen @noes
Ervaring met de F800ST? 2009 met 30K op de teller. Bekende kwalen? Las al iets over terugroepacties en balhoofdlagers/stuurdempers. Wil binnenkort een proefritje maken maar echt geen idee of het wat voor mij is.
Erg getwijfeld maar wil toch voor iets anders gaan kijken.
Het is als vervanging van m'n huidige 2e motor (cbr400rr). Dit is een fijne motor qua rijeigenschappen maar de motor is mij toch wat te krap en de zithouding oncomfortabel voor langere afstanden. Heb al een klein lijstje gemaakt van eisen en eventuele motoren:
- Budget rond 4500€
- 1,2 of 3 cilinder. (Bijna altijd al 4 cilinder gehad)
- Vermogen tussen de 50-90pk, wil iets waar ik lekker gas kan geven zonder dat het meteen heel hard gaat.
- Zithouding rechtop, maar wil ook wat anders dan een naked.
-motor welke je niet zo vaak ziet.( Geen versys, v-strom)
Wat heb ik zelf al gevonden:
- Honda transalp xl700v
- Yamaha TDM 900
- Aprilia Pegaso 650 Strada/trail
Hebben jullie eventueel aanvullingen? Alvast bedankt
You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .
Om toch maar even in de richting van de F800ST verder te gaan, onder het moto van "wij van wc-eend". Is een honda VFR niks voor jou? Is wel een 4 cilinder, maar een V4, dus toch anders. Zelf heb ik een 800 uit 2001 waar ik met mijn 1,93m nog relatief rechtop op zit. Net boven de 100 pk, dus dat lijkt mij goed genoeg. Je kan er mee knallen, maar ook rustig mee toeren.
Ik heb een Transalp XL600V en een BMW F650 Funduro in de schuur staan (zeg maar een Pegaso met andere kappen, zit dezelfde Rotax 650cc in).Rick-Jan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:44:
[...]
Mijzelf even quoten. Vorige week proefrit gehad. Motor was in een super mooie staat. Rondje gereden, reed prima maar ik vond het allemaal te makkelijk en wat saai aanvoelen. Zithouding perfect en reed ook super.
Erg getwijfeld maar wil toch voor iets anders gaan kijken.
Het is als vervanging van m'n huidige 2e motor (cbr400rr). Dit is een fijne motor qua rijeigenschappen maar de motor is mij toch wat te krap en de zithouding oncomfortabel voor langere afstanden. Heb al een klein lijstje gemaakt van eisen en eventuele motoren:
- Budget rond 4500€
- 1,2 of 3 cilinder. (Bijna altijd al 4 cilinder gehad)
- Vermogen tussen de 50-90pk, wil iets waar ik lekker gas kan geven zonder dat het meteen heel hard gaat.
- Zithouding rechtop, maar wil ook wat anders dan een naked.
-motor welke je niet zo vaak ziet.( Geen versys, v-strom)
Wat heb ik zelf al gevonden:
- Honda transalp xl700v
- Yamaha TDM 900
- Aprilia Pegaso 650 Strada/trail
Hebben jullie eventueel aanvullingen? Alvast bedankt
Allebei heel fijne motoren met een leuke porrie/gewicht verhouding en een comfortabele zit voor de wat langere afstanden.
Echter zou ik er ook niet gek van opkijken als je ze zou omschrijven als saai, ze doen gewoon precies wat je vraagt.
De TDM heb ik geen ervaring mee maar wel naar gekeken, die schijnt wat meer karakter te hebben.
Of zoek eens een xtz750 (vlotte africa twin in mijn ogen "beetje kort door de bocht")
Die pegaso zou ik niet snel doen, 1 cilinder en niet heel veel power.
1 cilinder zou ik sowieso laten liggen tenzij je er liefde voor hebt, maar lange afstanden zoals je aangeeft is niet ideaal.
De funduro heb ik hier ook en is in mijn ogen gewoon een beetje meh, beetje terug val voor korte mensen die een adventure type willen.nehal3m schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Ik heb een Transalp XL600V en een BMW F650 Funduro in de schuur staan (zeg maar een Pegaso met andere kappen, zit dezelfde Rotax 650cc in).
Allebei heel fijne motoren met een leuke porrie/gewicht verhouding en een comfortabele zit voor de wat langere afstanden.
Echter zou ik er ook niet gek van opkijken als je ze zou omschrijven als saai, ze doen gewoon precies wat je vraagt.
De TDM heb ik geen ervaring mee maar wel naar gekeken, die schijnt wat meer karakter te hebben.
Zelfde geld gaat voor de alp, mist in mijn ogen net als de AT wat power.
TDM zijn leuke motoren! leuke 2 cilinders in lijn met best wel wat snelheid alleen het uiterlijk is hit or miss. Dan zou ik toch voor de tenere gaan
Dit topic is gesloten.