Goed, vandaag was de dag dat ik mn Wafer LED klok ging maken, het liep wat anders
Toch maar besloten om de olie van de MSX te vervangen, om dat goed te doen moet het koppelingsdeksel er af om het oliezeefje en de 'spinner' schoon te maken (soort oliecentrifuge)
Dus, ongeveer 10 minuten sleutelen verder zaten we op dit punt:
Natuurlijk brak er een stuk van de schroevendraaier af die ik gebruikte om de tandwielen te blokkeren (zodat ik de moer van de spinner los kon draaien), dus toen maar even de complete koppeling dr af gehaald, weer 2 min werk extra...
Omdat het toch weekend was ook maar besloten om de spinner af te draaien, het schijnt nogal uit te maken voor de gasreactie en het gaf me een excuus om de draaibank weer eens voor iets nuttigs (en leuks) te gebruiken.
Naja, een hele hoop minuten verder (er kon ongeveer 0,25mm per keer af, volgens mij heb ik er iets van 10mm vanaf gedraaid, dus uhmm, ja....) was het ding aanmerkelijk lichter (origineel weegt ie ~1 kilo en het gewicht wat er af is is er allemaal van de buitenkant af, dus extra effect)
Bijkomend voordeel is dat de minimale (0,1mm) slingering die er in zat er nu uit is.
Vervolgens de hele ellende weer in elkaar gezet, dan ziet het er zo uit:
Vervolgens olie bijvullen en maar een proefritje gaan maken.
De gasreactie is inderdaad wat vlotter, maar het is geen OMFGWTFBBQ effect, gewoon een OEM+ idee, trillingen zijn ook niet erger geworden, alles gaat gewoon net iets makkelijker, de moeite van het experiment waard.
En meteen een leuke speeltuin gevonden (filmpje volgt nog):