Nee dat is niet zo

. Traditie is niet de USP van Ducati.
De Brand Values van Ducati zijn:
Style
Sophistication
Performance
https://www.ducati.com/ww/en/company/who-we-are
Traditie is daar nooit een element van geweest, maar wel een
onderscheidend element. Je kunt je afvragen of ze dat onderscheidende nu gaan verliezen.
The Desmodromic valve control system, the steel tubular Trellis frame, the L-Twin engine and the unmistakable sound of the power unit – these are the distinguishing features that underline the uniqueness of a Ducati.
Maar dat was hun unique selling point...honderd jaar lang roepen dat desmodromische klepbediening beter is...
Vinden ze ook nog steeds, maar alleen voor motorblokken die hoge toeren maken. Voor een echte reismotor zoals de nieuwe Multi V4 is dat minder van belang.
Ja, en daarmee zijn ze ook een grijze muis geworden. Niets unieks meer. Ducati aapt Yamazuki na, terwijl 100 jaar lang iedereen Ducati probeerde na te doen.
Wie probeerde Ducati dan na te doen? Dat valt reuze mee. Er zijn nooit echt veel merken geweest die bijv de Desmo route wilden gaan omdat het qua onderhoud etc veel duurder is. Het is ook geen 100 jaar, maar 50 (sinds 1968 desmo's in de productie Ducati's).
Daarnaast is Ducati al heel vaak bijna kopje onder gegaan in de geschiedenis. Het is niet echt het lichtend voorbeeld geweest voor de andere merken

.
Ik ben het met je eens dat ze meer richting de andere merken opschuiven, maar ik vind het nog absoluut geen grijze muis en na-apen van Yamazuki.. dat zie ik ook niet echt als je ziet dat ze juist de eerste zijn die nieuwe features etc op de markt brengen.