mphilipp schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:56:
[...]
Er zal best eea rammelen aan die test, maar ik denk dat het geen verkeerd beeld geeft van hoe deze accu's zich ten opzichte van elkaar verhouden. AGM en gel zijn denk ik momenteel de beste keuzes, met een licht voordeel voor gel.
De vraag met agm cq gel is natuurlijk altijd: gaan ze evenredig veel langer mee als dat ze duurder zijn?
Dat is iets wat echt heel moeilijk te testen is, maar daar gaan die tests eigenlijk wel over.
Dus het rammelen van die test is met name op het punt waarop de conclusies getrokken worden.
Dat maken de uitkomsten waar die test zich op richt onbetrouwbaar. Er wordt niet iets aangetoond, maar iets geïnsinueerd. Die test bewijst niet dat AGM's of gel accu's langer meegaan of beter presteren in de omstandigheden waarin ze in de praktijk gebruikt zullen worden.
Uiteindelijk is het heel simpel: op alie koop je een elektronische ballast die mAh meet en logt voor ongeveer 30 euro. Hiermee had de youtuber zoveel beter en trefzekerder z'n testen kunnen uitvoeren.
Maar met name levensduur testen zijn heel moeilijk. Simpelweg omdat het heel veel werk is; je zal toch echt zo'n accu tientallen danwel honderden keren moeten opladen en ontladen. En dat het liefst in je vriezer.
En ik denk dat die laatste test echt het belangrijkste is. De meeste accu's kunnen makkelijk een motorfiets starten in ons klimaat dus cca is niet echt een belangrijke maatstaf. Voor ons is levensduur belangrijk.
Ik denk dat het grootste voordeel is dat je ze niet hoeft te vullen en onderhoudsvrij zijn, dus niet hoeft te klooien met zwavelzuur (ook al kost dat geen drol, nog geen 3 euro/L) en je ze gelijk kan inbouwen.
Maar het prijsverschil is dan ook significant. Ik kocht onlangs (van de week een 14Ah Yuasa (yb14l-a2) voor 32 euro terwijl de goedkoopste gel variant toch bijna het dubbele kost.
Met LiFePO4 is het denk ik heel erg afhankelijk hoe koud het s'winters wordt en hoe vaak je gaat rijden.
De potentie voor een lange levensduur is er, maar je zit ook nog met dat je je accuhouder passend moet maken. Niet alle LiFePO4 accu's hebben dezelfde maten als de loodaccu die er in zat, dus dat wordt dan knutselen.
[
Voor 36% gewijzigd door
mr_petit op 27-09-2020 19:49
]