Ik moest ook lachen toen ik mijn eerste motor met handvatverwarming had (BMW K1100RS). Tot de eerste regenbui...ook dan is het erg handig. Het zit er niet voor niets op. Het is nog niet koud genoeg geweest om de zadelverwarming te testen. Ik heb het wel aan gehad om te kijken of het werkte, maar ik weet niet of het echt veel toevoegt. Zou zomaar kunnen van wel.
Verder ben ik bijzonder in mijn nopjes met de diverse systemen en handigheidjes op de K16.
De
electronische cruise control werkt heel erg fijn. Op mijn andere motoren had ik zo'n schroef op de gashendel, maar dat is 3x niets. Alleen te gebruiken als het doodstil is op de weg en je een lang recht stuk hebt. Dit is net als in de auto, gewoon heel relaxed. Tikje tegen het knupke en je gaat weer door.
Quickshifter (mag ik dat ook semi-automaat noemen?) is ook lekker. Werkt zowel bij op als terugschakelen.
Hill hold assist. Toen ik vorig jaar hoorde dat ze dat op de GS hadden als optie, moest ik ook lachen. Je kunt toch wel hellingtrekken? Maar op zo'n zware machine is het heel erg fijn. Ik kan uiteraard best helling trekken, ook met dit ding. Ik heb van mijn instructeur altijd geleerd om met de linkervoet op de grond te staan, zodat je de rechtervoet op de rem kunt houden. Maar als je even stil staat bij een stoplicht of voordat je weg rijdt en je wacht tot Mien eindelijk is opgestapt, is het gewoon heel fijn om die rem aan te zetten. Kwestie van de voorrem helemaal inknijpen als je stil staat en zodra je dan weg rijdt, gaat ie er weer af. Helemaal fijn bij stoplichten waar de weg een beetje op- of afloopt. Zeker als je met een halve ton onderweg bent...
Centrale vergrendeling. Gewoon handig. Je hoeft niet alle koffers en de 2 bagageklepjes te checken of ze wel dicht zitten.
Keyless ride. Geen gekloot met sleutels.
Ride modes. Tot nu toe eigenlijk alleen 'road' mode gebruikt. Voor road en dynamic koppelt ie dat aan een ESA (demping) mode, maar je kunt als je in dynamic zit, wel weer apart de ESA naar road (confortabeler) schakelen. Rain mode vind ik wel fijn, als extra veilig gevoel als het nat is. Ik zou eigenlijk een keer dat soort dingen moeten kunnen proberen. Misschien bij een VRO-2 ofzo. Eens kijken of dat dan kan.
Allemaal pure luxe, maar ik vind geen van deze dingen overbodige rommel. Het past misschien een beetje bij dit soort machines, waarbij lekker cofortabel toeren het belangrijkste ding is. Maar toch voel ik het niet alsof ik nu ineens op een andere manier motor rij. Ja, het fysieke rijden is anders, maar dat is meer het gewicht en de motor die zich anders gedraagt als de GSA. Maar je rijdt nog steeds lekker door de bergen, geniet van het uitzicht. Het plezier is er niet minder om. En we worden natuurlijk een dagje ouder, dan is comfort belangrijker...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.