Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 222 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.016.891 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:57
Lodo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:21:
[...]
Er staat toch bij omgeving Rotterdam of ben ik nu scheel?
Blijkbaar ben ik scheel :X Alphen is een half uur voor je rijden zie ik, dus ik zou even bellen om te vragen wat ze zich tellen voor de montage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-08 09:02

Frans92

VFR800

Lodo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

[...]

Er staat toch bij omgeving Rotterdam of ben ik nu scheel?
Naderhand "omgeving Rotterdam" toevoegen en dan doen alsof de rest gek is :+

XBL: DonFrans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

DrivinUCrazy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:54:
Mee eens. Vloek een keer, zucht een keer, haal je schouders op en ga door met je leven.
Ik zit vrijwel altijd wel wat te schelden achter het stuur, maar opwinden of agressief worden? Zelden. :)

Telefonisten achter het stuur vind ik nog wel het ergst; ik zie dat gewoon als een bewuste poging tot doodslag. Maar alsnog zoek ik dan de confrontatie niet op. Ik kan toch alleen maar verliezen, en het kan mijn humeur verpesten. Dat is het niet waard.
Die telefonisten zijn het ergst. Ik zou met een aantal van jullie een biertje kunnen gaan drinken in een kroeg, als ik voor elke keer dat zo'n telefonist me bijna van de motor kegelt een euro gekregen zou hebben :/

Ik ben één keer zo boos geweest dat ik bijna een spiegel van de auto van zo'n telefonist wilde rammen. Dat je dan even denkt "Doe dat nou niet..". Evenlater bij het stoplicht aangesproken. Rustig op het raampje geklopt, dat ging open.. "Die telefoon is NIET belangrijker dan mijn leven. Duidelijk?!". En dan kijken ze je ook nog aan alsof je iets totaal vreemds zegt :? Die boetes kunnen wmb niet hoog genoeg zijn, en misschien maar gelijk het rijbewijs een tijdje invorderen bij die types :( Misschien stopt het dan.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55
Daar moet je nog mee uitkijken als je, zelfs goedbedoelend, op iemand zijn raampje tikt.
Ik reed eens achter een vrouw waarbij iets aan de auto was, ik meen een lekke band. Ik ga er bij het verkeerslicht naast staan, zwaai even. Geen reactie. Tikje op het raam. Mevrouw raakt in paniek en gaat er vol gas door het rode licht vandoor. :X
Tja, dan houdt het wel op. :+

Ook eens iemand met fietsendrager zonder licht aan de kant gezet. De fietsen schermden de lichten van de auto volledig af. Dat leverde echt gevaarlijke situaties op met al een paar near-misses. Die man dacht eerst dat ik een agent was, en daarna dat ik hem iets wijs probeerde te maken en zo zijn auto afhandig te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
Motorrijders zijn ook best wel intimiderend als ze helemaal ingepakt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:08:
Daar moet je nog mee uitkijken als je, zelfs goedbedoelend, op iemand zijn raampje tikt.
Ik reed eens achter een vrouw waarbij iets aan de auto was, ik meen een lekke band. Ik ga er bij het verkeerslicht naast staan, zwaai even. Geen reactie. Tikje op het raam. Mevrouw raakt in paniek en gaat er vol gas door het rode licht vandoor. :X
Tja, dan houdt het wel op. :+

Ook eens iemand met fietsendrager zonder licht aan de kant gezet. De fietsen schermden de lichten van de auto volledig af. Dat leverde echt gevaarlijke situaties op met al een paar near-misses. Die man dacht eerst dat ik een agent was, en daarna dat ik hem iets wijs probeerde te maken en zo zijn auto afhandig te maken.
Maar jij bent ook heel eng :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Enige persoon waar ik ooit bij op het ruitje tikte schrok ook enorm... :+ Maar dat kwam omdat ze vrolijk naar mijn baan wisselde zonder te kijken en ik dus naast haar bestuurdersraam reed met mijn motor... Was ook geen vriendelijk tikje maar eerder een dreun om d'r wakker te schudden... :P Werkte wel effectief. Ze schrok zich de tering en pleurde weer op naar de middelste baan waar ze gewoon had kunnen blijven rijden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:00

A13X

Dude

Zo....zo'n macna koelvest werkt best aardig, was goed te doen ondanks dat de motor 39gr C aangaf :D

Maar.... Regen werkt wel beter :P had mooi een plensbui te pakken.

Was eigenlijk niet van plan de motor vandaag te pakken, maar de auto deed niet meer dan "klik klik klik" vanmorgen. Dus toen maar snel omgekleed, op zich wel weer geluk dat gisteren dat koelvest binnen was gekomen.

Vandaag ook weer een beetje opnieuw verliefd geworden op de FZ1N. Rijd toch wel erg lekker, maar die trillingen moeten uit mijn stuur. Schijnen wel wat relatief simpele dingen te kunnen zijn. Gashuizen synchroniseren bijvoorbeeld, alleen heb ik niet zo'n sync tooltje. Maar eens even rond vragen in mijn omgeving. Kuch @etwintje? :*) O-)

Grip puppies zijn onderweg, zouden een deze dagen binnen moeten komen. Dan nog de voorpoten weer terug steken naar de originele hoogte. Die staan sinds aanschaf een stukje doorgestoken. Hopelijk is het dan grotendeels weg.

Maarre.... kennen jullie dat, plensbui op je kop maar je zit zo lekker in je flow dat het je geen kloot kan schelen? Lekker hé O+

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Raym09 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:12:
Zo....zo'n macna koelvest werkt best aardig, was goed te doen ondanks dat de motor 39gr C aangaf :D

Maar.... Regen werkt wel beter :P had mooi een plensbui te pakken.

Was eigenlijk niet van plan de motor vandaag te pakken, maar de auto deed niet meer dan "klik klik klik" vanmorgen. Dus toen maar snel omgekleed, op zich wel weer geluk dat gisteren dat koelvest binnen was gekomen.

Vandaag ook weer een beetje opnieuw verliefd geworden op de FZ1N. Rijd toch wel erg lekker, maar die trillingen moeten uit mijn stuur. Schijnen wel wat relatief simpele dingen te kunnen zijn. Gashuizen synchroniseren bijvoorbeeld, alleen heb ik niet zo'n sync tooltje. Maar eens even rond vragen in mijn omgeving. Kuch @etwintje? :*) O-)

Grip puppies zijn onderweg, zouden een deze dagen binnen moeten komen. Dan nog de voorpoten weer terug steken naar de originele hoogte. Die staan sinds aanschaf een stukje doorgestoken. Hopelijk is het dan grotendeels weg.

Maarre.... kennen jullie dat, plensbui op je kop maar je zit zo lekker in je flow dat het je geen kloot kan schelen? Lekker hé O+
Mocht je niemand in de buurt vinden, ik heb nog een Carbtune liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gisteravond mijn bike opgehaald. Ruim 1000 euro lichter maar een zeer nette bike rijker! Zal vanavond eens wat plaatjes schieten en plaatsen :+

Mijn tendonitis speelt de laatste dagen weer wat op. Wil eigenlijk morgen een trip door Duitsland naar Nederland rijden, maar weet niet of het verstandig is.. Vandaag even uurtje "testrit" maken en dan maar de knoop doorhakken of ik al dan niet ga. Was wel echt heerlijk gisteren van de garage naar huis rijden, ook al was het maar 25 minuten :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:31

charrel

Cortisol4life..

https://www.amazon.de/SHI...-S-Batterie/dp/B00KMSBIZQ

Iemand toevallig al wat ervaringen met lithium accu's? Mijn landport accu is gaar omdat de motorport aangaf dat er geen garantie op zat de accu toen vervangen door een landport bij een accu bedrijf hier uit de buurt. Maar nu geeft de landport ook de geest. Die lithium kost bijna hetzelfde als een normale gel/ agm accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Thoit schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Blijkbaar ben ik scheel :X Alphen is een half uur voor je rijden zie ik, dus ik zou even bellen om te vragen wat ze zich tellen voor de montage.
Ik had ze een mailtje gestuurd maar nog geen reactie. Ik bel denk ik vandaag ff maar ik betwijfel of ze iets anders dan hun eigen vering willen installeren.

Mijn monteur is ineens van de aardbodem verdwenen dus dat is wel pech. Voor de rest is er niet veel in de buurt van Rotterdam, dat is wel bijzonder eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
charrel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:

Iemand toevallig al wat ervaringen met lithium accu's? Mijn landport accu is gaar omdat de motorport aangaf dat er geen garantie op zat de accu toen vervangen door een landport bij een accu bedrijf hier uit de buurt. Maar nu geeft de landport ook de geest. Die lithium kost bijna hetzelfde als een normale gel/ agm accu.
Fortnine had daar pas een filmpje over. Daaruit concludeerde ik dat een gel oid waarschijnlijk beter zou zijn voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Ik had ze een mailtje gestuurd maar nog geen reactie. Ik bel denk ik vandaag ff maar ik betwijfel of ze iets anders dan hun eigen vering willen installeren.

Mijn monteur is ineens van de aardbodem verdwenen dus dat is wel pech. Voor de rest is er niet veel in de buurt van Rotterdam, dat is wel bijzonder eigenlijk.
En zelf doen? Een veer zit normaal gesproken met 2 bouten vast. Zet de motor op een krat bier, haal een goedkoop doppensetje en krik de motor omhoog met een krikje van de auto. Ben je binnen een uurtje klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:18
charrel schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:

Ik heb ook even naar een lithium accu gekeken toen mijn accu de geest had gegeven, maar uiteindelijk besloten toch voor een gel accu te gaan, vooral ook omdat je een speciale lader nodig hebt en mijn 20 jaar oude R1150GS niet de juiste electronica heeft om een lithium accu goed te kunnen laden. Hier kan je wel weer wat voor kopen, maar als je motor standaard niet geschikt is voor een lithium accu, kan je beter een gel of onderhoudsvrije accu kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Motorbandenquickservice doet ook motoronderhoud. Wellicht die proberen? Ik heb daar recent een voorvorkkeerring laten vervangen en dat ging prima. Verder alleen bandjes laten verwisselen daar, dus tot zover rijkt mijn ervaring met hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Vuikie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Ik heb ook even naar een lithium accu gekeken toen mijn accu de geest had gegeven, maar uiteindelijk besloten toch voor een gel accu te gaan, vooral ook omdat je een speciale lader nodig hebt en mijn 20 jaar oude R1150GS niet de juiste electronica heeft om een lithium accu goed te kunnen laden. Hier kan je wel weer wat voor kopen, maar als je motor standaard niet geschikt is voor een lithium accu, kan je beter een gel of onderhoudsvrije accu kopen.
Zijn er überhaupt motoren die niet "geschikt zijn voor een lithiumaccu"? Als het goed is zit er in de Li-accu electronica ("BMS") die ervoor zorgt dat eea blijft werken (bescherming tegen over-en diepontladen per cel, temperatuurmeting, etc.). Ik ben nog geen motor tegengekomen waar het BMS zat ingebouwd. Je moet dan ook veel meer aansluitingen hebben dan alleen de +12V en de massa en je kunt dan ook niet zomaar ieder merk/type Li erin zetten.

Een conventionele accu kun je redelijk mishandelen voordat hij ploft, bij Li is dat niet het geval. Je motor zou dan op zijn minst moeten weten wat voor technologie accu je hebt, om hem "geschikt" te maken.

Waarmee ik niet wil zeggen om er dus maar een Li-accu in te zetten. Ik zie onvoldoende voordelen op dit moment tov een conventionele accu met onderhoudslader.

[ Voor 14% gewijzigd door Joepla op 12-08-2020 10:19 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

En zelf doen? Een veer zit normaal gesproken met 2 bouten vast. Zet de motor op een krat bier, haal een goedkoop doppensetje en krik de motor omhoog met een krikje van de auto. Ben je binnen een uurtje klaar.
Ik zat zelf te kijken een youtube video te kijken, maar toen moesten ze volgens mij die veer spannen met spanband om hem erin te krijgen en zo. Had er eigenlijk een beetje een hard hoofd in. Maar ik zal nog eens kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen.
Frans92 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:57:
[...]

Motorbandenquickservice doet ook motoronderhoud. Wellicht die proberen? Ik heb daar recent een voorvorkkeerring laten vervangen en dat ging prima. Verder alleen bandjes laten verwisselen daar, dus tot zover rijkt mijn ervaring met hen.
Zal even contact met ze opnemen, bedankt!

[ Voor 25% gewijzigd door Lodo op 12-08-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92

Frans92

VFR800

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:37:
[...]

Zal even contact met ze opnemen, bedankt!
Graag gedaan! Eventueel ken ik ook nog een hele goede monteur, maar die zit in Oud-Beijerland, dus dat is weer wat verder van Rotterdam af. Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:37:
Ik zat zelf te kijken een youtube video te kijken, maar toen moesten ze volgens mij die veer spannen met spanband om hem erin te krijgen en zo. Had er eigenlijk een beetje een hard hoofd in. Maar ik zal nog eens kijken of ik het zelf voor elkaar kan krijgen.
Moet je de veer vervangen of de schokbreker? Als je de schokbreker moet vervangen dan hoef je niks met veerspanners te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Moet je de veer vervangen of de schokbreker? Als je de schokbreker moet vervangen dan hoef je niks met veerspanners te doen.
Het is deze hele unit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0j-QelvVG-C8Q6976mAQShMo6g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vmXYOfylUBKw3QDheu8c6Mgl.jpg?f=user_large

Ik vermoed dus dat ik dan niets hoef te spannen idd.

[ Voor 5% gewijzigd door Lodo op 12-08-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Joepla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Zijn er überhaupt motoren die niet "geschikt zijn voor een lithiumaccu"? Als het goed is zit er in de Li-accu electronica ("BMS") die ervoor zorgt dat eea blijft werken (bescherming tegen over-en diepontladen per cel, temperatuurmeting, etc.). Ik ben nog geen motor tegengekomen waar het BMS zat ingebouwd. Je moet dan ook veel meer aansluitingen hebben dan alleen de +12V en de massa en je kunt dan ook niet zomaar ieder merk/type Li erin zetten.

Een conventionele accu kun je redelijk mishandelen voordat hij ploft, bij Li is dat niet het geval. Je motor zou dan op zijn minst moeten weten wat voor technologie accu je hebt, om hem "geschikt" te maken.

Waarmee ik niet wil zeggen om er dus maar een Li-accu in te zetten. Ik zie onvoldoende voordelen op dit moment tov een conventionele accu met onderhoudslader.
Ja, mijn motor is ongeschikt voor Lithium accu's. Waarom? Omdat mijn motor geen spanningsregulator heeft die ervoor zorgt dat mijn laadspanning tussen de waardes blijft waar een Lithiumaccu vrolijk van wordt(Meestal 11,5V en 15V).
En tuurlijk zou ik een andere dynamo kunnen monteren, maar om dat te doen voor een accu? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Vuikie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Ja, mijn motor is ongeschikt voor Lithium accu's. Waarom? Omdat mijn motor geen spanningsregulator heeft die ervoor zorgt dat mijn laadspanning tussen de waardes blijft waar een Lithiumaccu vrolijk van wordt(Meestal 11,5V en 15V).
En tuurlijk zou ik een andere dynamo kunnen monteren, maar om dat te doen voor een accu? :X
Er zijn andere methodes om je voltage te reguleren. Maar het is wel wat werk voor een accu die weinig extra's gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:24

mphilipp

Romanes eunt domus

Joepla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:14:
[...]
Vind ik ook. Ik kan het nooit goed onthouden, maar de conclusie van vergelijkende onderzoeken naar ALLE voor- en nadelen is steeds dat er toch nog wat nadelen aan kleven, waardoor ik het de moeite niet waard vind. Ik zie het grote voordeel niet tov bv een Odissey of Motobatt accu.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Het is deze hele unit:

[Afbeelding]

Dat is een schokbreker, die zit dus aan de boven en onderkant vast. Je hoeft dus niet met veerspanners aan de slag te gaan. Dat hoeft alleen als je de veer wil vervangen. Afhankelijk van je motor hoeft het niet veel werk te zijn om die te verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Vuikie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

Je zal wel gelijk hebben, maar als een gewone accu het uithoudt in jouw motor, zou een Li-expemplaar dat ook moeten kunnen, juist door die elektronica die erin gebouwd zit. Ik weet hoe een BMS werkt, maar ik kan nooit echt veel info vinden wat er precies in een Li-motoraccu zit om ervoor te zorgen dat het geen fakkel wordt.

Gaan normale accu's in jouw motor wel een jaar of 3 tot 5 mee? Klink alsof ze redelijk grof behandeld worden.

@mphilipp Beroepsmatig heb ik met Li-technologie te maken. Mooi spul, totdat het misgaat, zoals welbekend van de YT filmpjes. Onblusbaar en op een plek in je motor waar je niet vrolijk van wordt mocht het misgaan...

[ Voor 17% gewijzigd door Joepla op 12-08-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:18

Youk

Volvo For Life

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Het is deze hele unit:

[Afbeelding]

Weet niet welke motor jij hebt, maar heb zelf vorig jaar ook zo'n volledige demper unit vervangen aan mijn VFR.

Heb toen de motor met de achterkant net aan een trapje gezet. Dan op de middenbok getrokken. Hierdoor kwam het achterwiel boven het lagere deel van het trapje te hangen en kreeg ik dus meer ruimte om te werken. (Achterwiel verwijderen kan dan ook helpen, maar daar was ik te lui voor :+ )

De grootste uitdaging was eigenlijk nog om deftig bij de boutjes te kunnen waarmee alles vast zit.

Key is dus wel dat je de achterbrug vrij moet kunnen houden. Dus geen paddockstand waar de achterbrug op rust, want dan ga je de vering terug induwen en opspannen.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:14

steveman

Comfortabel ten onder

OMG... ttx36 weer ontvangen, bussen passen nu prima... Echter: de laatste 2 tot 3 cm van de veerweg raakt het reservoir de undertail :'(

Oh ik kan het nog eens exact nameten met m'n slacker trouwens.

*edit* even contact gehad met HK... Ik kwam wellicht te vroeg tot m'n conclusie! Ik scharnierde de achterbrug omhoog, met 1 bout uit de linkage omdat ik met blote handen natuurlijk die veer niet ingedrukt krijg. Maar dan maakt de shock een beweging die natuurlijk anders is dan wanneer alles gemonteerd zit.

Vanavond de boel eens in elkaar schroeven en wellicht kan het dan net wel!

[ Voor 49% gewijzigd door steveman op 12-08-2020 14:08 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Joepla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:04:
[...]
@mphilipp Beroepsmatig heb ik met Li-technologie te maken. Mooi spul, totdat het misgaat, zoals welbekend van de YT filmpjes. Onblusbaar en op een plek in je motor waar je niet vrolijk van wordt mocht het misgaan...
Inderdaad. Dat zal ook wel met de kwaliteit van de accu zelf en de electronica te maken hebben (denk ik). Misschien, maar daar weet jij dan meer van, zijn de circuits die de accu horen te bewaken niet allemaal even slim en brengen ze de accu zo in een staat dat ie kan gaan fikken.
Maar dat is voor mij niet het enige. Met kouder weer is het meen ik wat problematisch. En voorlopig heb ik prima ervaringen met een AGM accu. Ik kon de GSA gewoon een maand of 3-4 laten staan en dan startte ie gewoon weer met één druk op de knop. Dan ga ik voor de zekerheid en garantie dat ik weet hoe die accu zich gedraagt onder de omstandigheden waaronder ik 'm gebruik.
Die Li-Ion accu's zullen over een paar jaar wel gemeengoed worden in voertuigen als ze alles onder controle hebben. Of welke andere techniek dan beschikbaar is die wat minder brandbaar is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 09:40
Zo inmiddels weer terug uit Tsjechië. Wat een mooi land om met de motor te verkennen (verhard en onverharde wegen). Relaxte mensen en campings in overvloed.
@LankHoar bedankt voor je linkjes, we hebben een paar mooie gebieden uitgezocht.
@Bommes Nu Osmand ook meer kunnen testen onderweg, met name de onverharde wegen. Nu heeft Osmand zich ook bewezen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QD_DfRcKRupsxYDe70w0JLSO4Yc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G85BsRSarj7z22A3M5Sl9USu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94SZoQR2Co0yVkc9EHycMTacXiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNINzZx59s5kB7UL7ITCdUP3.jpg?f=fotoalbum_tile

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Joepla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Je zal wel gelijk hebben, maar als een gewone accu het uithoudt in jouw motor, zou een Li-expemplaar dat ook moeten kunnen, juist door die elektronica die erin gebouwd zit. Ik weet hoe een BMS werkt, maar ik kan nooit echt veel info vinden wat er precies in een Li-motoraccu zit om ervoor te zorgen dat het geen fakkel wordt.

Gaan normale accu's in jouw motor wel een jaar of 3 tot 5 mee? Klink alsof ze redelijk grof behandeld worden.

Dat probleem heb ik dus ook. Op mijn werk hebben wij ook met Lithiumaccu's te maken en daar komt best wel veel bij kijken.
En het feit dat mij mij de accu onder mijn benzinetank zit... Heeft mij doen besluiten om een gelaccu te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Youk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:22:
[...]

Weet niet welke motor jij hebt, maar heb zelf vorig jaar ook zo'n volledige demper unit vervangen aan mijn VFR.

Heb toen de motor met de achterkant net aan een trapje gezet. Dan op de middenbok getrokken. Hierdoor kwam het achterwiel boven het lagere deel van het trapje te hangen en kreeg ik dus meer ruimte om te werken. (Achterwiel verwijderen kan dan ook helpen, maar daar was ik te lui voor :+ )

De grootste uitdaging was eigenlijk nog om deftig bij de boutjes te kunnen waarmee alles vast zit.

Key is dus wel dat je de achterbrug vrij moet kunnen houden. Dus geen paddockstand waar de achterbrug op rust, want dan ga je de vering terug induwen en opspannen.
Nou ik heb dit maar eens zitten bekijken, denk niet dat ik hier aan wil gaan beginnen. Het is een hoop werk, denk niet dat het de tijdsinvestering waard is om eerlijk te zijn. Hoop dat ik een reactie krijg van een van de bedrijven die ik heb aangeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Vuikie Da's helemaal leuk: zodra je Li-accu eindelijk zo ongeveer uitgereageerd is, is je benzinetank voldoende verhit om er nog even wat gratis vuurwerk achteraan te doen en de laatste twijfel over wel/niet totall loss weg te nemen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
@Lodo Dus jij vindt het te veel werk om het zelf te doen. Je hebt al een bedrijf gevonden die het voor 169 euro wil doen. Maar, dat vind jij te veel. Terwijl in die prijs ook nog eens het risico zit meegenomen dat er toch iets vast blijkt te zitten, of dat het spul toch net niet past en er gehobbied moet gaan worden.

Waarom vind je 169 euro dan te veel voor dit werk?

Let wel: zij mogen niet eens het materiaal leveren dus ook daar verdienen ze al niets op. Ik vind 169 euro gewoon een eerlijke prijs voor dit werk. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
DrivinUCrazy schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:16:
@Lodo Dus jij vindt het te veel werk om het zelf te doen. Je hebt al een bedrijf gevonden die het voor 169 euro wil doen. Maar, dat vind jij te veel. Terwijl in die prijs ook nog eens het risico zit meegenomen dat er toch iets vast blijkt te zitten, of dat het spul toch net niet past en er gehobbied moet gaan worden.

Waarom vind je 169 euro dan te veel voor dit werk?

Let wel: zij mogen niet eens het materiaal leveren dus ook daar verdienen ze al niets op. Ik vind 169 euro gewoon een eerlijke prijs voor dit werk. :)
Het is een originele schokbreker, dus waarom dat niet zou passen zou mij een raadsel zijn. Daarnaast is het niet alleen teveel moeite, maar ik heb er ook gewoon niet genoeg verstand van om dit veilig te doen.

Wat ik zie in video's is dat het een uurtje werk is, dan vindt ik 169 inderdaad behoorlijk aan de prijs. Stel ze hadden wel zelf het materiaal kunnen leveren, hoeveel winst denken ze daar dan op te kunnen maken?

Sowieso een beetje raar om hier een post over te maken, wat heb ik er aan dat jij het een goede prijs vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Je hoeft je ook niets van mijn mening aan te trekken; daar heb ik geen enkele moeite mee. :)

Ik geef je gewoon een verklaring waarom die prijs misschien toch gerechtvaardigd is.

Ken je overigens die parabel over die man die op basis van ervaring met één hamertik iets repareert, en daar een pittige rekening voor indient? Moraal van het verhaal: Je betaalt niet alleen voor die ene hamertik. ;) Ook voor materiaal, risicoafdekking, opleiding en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
Joepla schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:03:
@Vuikie Da's helemaal leuk: zodra je Li-accu eindelijk zo ongeveer uitgereageerd is, is je benzinetank voldoende verhit om er nog even wat gratis vuurwerk achteraan te doen en de laatste twijfel over wel/niet totall loss weg te nemen 8)
Och, de accu zit letterlijk naast de ECU en de ABS, dus als de accu gaat is het sowieso een total-loss. 8)7 :+

zie foto(niet mijn foto/motor ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAKh0BADziFw1nUVq7g0oTkP1b8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgazRD2ZnbQNGQ8qu7GEq0NP.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door Vuikie op 12-08-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
Xoxol schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:37:
Zo inmiddels weer terug uit Tsjechië. Wat een mooi land om met de motor te verkennen (verhard en onverharde wegen). Relaxte mensen en campings in overvloed.
Waar was je in Tsjechië geweest? Wij zijn 2 jaar terug via Praag, Pilsen en nog wat dorpen naar Brno gereden voor de MotoGP. Brno vond ik leuker dan Praag, maar voor de rest vond ik het qua rijden leuk maar niet super uitdagend. De eifel vind ik qua wegen mooier. Maar misschien ben ik in het verkeerde stuk van Tsjechië geweest.
Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:23:
Het is een originele schokbreker, dus waarom dat niet zou passen zou mij een raadsel zijn. Daarnaast is het niet alleen teveel moeite, maar ik heb er ook gewoon niet genoeg verstand van om dit veilig te doen.

Wat ik zie in video's is dat het een uurtje werk is, dan vindt ik 169 inderdaad behoorlijk aan de prijs. Stel ze hadden wel zelf het materiaal kunnen leveren, hoeveel winst denken ze daar dan op te kunnen maken?

Sowieso een beetje raar om hier een post over te maken, wat heb ik er aan dat jij het een goede prijs vind?
Waar @DrivinUCrazy o.a. ook op doelt is dat het zomaar kan zijn dat er een bout goed vast zit, of dol is gedraaid. Dan moet je allemaal rare trucjes gaan uithalen om het toch los te krijgen. Er zijn genoeg mensen die nooit van een momentsleutel hebben gehoord en het extra hard vastdraaien want dan zit het ook echt goed vast :+ Vervolgens zit het zo jaren lekker vast te roesten waardoor de monteur kan kijken hoe die het los krijgt.

Ben benieuwd wat de andere bedrijven zich gaan vragen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:32

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Momentsleutels :? Een kwart voor afbreken toch? :P

* Equator weet gelukkig prima wat een momentsleutel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Vuikie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:36:
[...]
Och, de accu zit letterlijk naast de ECU en de ABS, dus als de accu gaat is het sowieso een total-loss. 8)7 :+
Is dat niet bij vrijwel alle motoren het geval. Er is niet veel plek om spullen weg te frotten op een motor. Onder het zadel en onder de tank, afhankelijk van de constructie. Maar als de accu gaat, neemt ie altijd wel iets mee. Ik denk dat je geluk moet hebben dat je hele motor niet meteen in vlammen op gaat. Mijn accu zit niet onder de tank, maar daar zit wel een (vaak veel te) warm motorblok, dus ik vermoed dat er wel iets van isolatie tussen zit. Maar als de accu gaat fikken, zal de brandstoftank niet veel later sympatiseren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Waar was je in Tsjechië geweest? Wij zijn 2 jaar terug via Praag, Pilsen en nog wat dorpen naar Brno gereden voor de MotoGP. Brno vond ik leuker dan Praag, maar voor de rest vond ik het qua rijden leuk maar niet super uitdagend. De eifel vind ik qua wegen mooier. Maar misschien ben ik in het verkeerde stuk van Tsjechië geweest.

[...]

Waar @DrivinUCrazy o.a. ook op doelt is dat het zomaar kan zijn dat er een bout goed vast zit, of dol is gedraaid. Dan moet je allemaal rare trucjes gaan uithalen om het toch los te krijgen. Er zijn genoeg mensen die nooit van een momentsleutel hebben gehoord en het extra hard vastdraaien want dan zit het ook echt goed vast :+ Vervolgens zit het zo jaren lekker vast te roesten waardoor de monteur kan kijken hoe die het los krijgt.

Ben benieuwd wat de andere bedrijven zich gaan vragen :)
Dat is alsnog raar. Ik heb in ieder geval nog nooit zoiets bij een autogarage meegemaakt, dat ze dubbel rekenen voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:26

botoo

💀 too old to die young

@Lodo Als je een garage uurloon van € 80,00 aanhoud (normale dealer prijs) en het is werkelijk een uurtje werkt dan zou het niet meer dan een tientje of acht hoeven te kosten. Het uurloon is inclusief de werkplek/gereedschap maar exclusief eventuele bijkomende kosten (vaak wat kleinmateriaal).

Hou er rekening mee dat als er b.v. een bout vastgeroest zit dat de monteur dan weer langer bezig is en de eindrekening omhoog gaat als je puur op uurtarief werkzaamheden uit laat voeren.

€ 169,00 voor een uurtje werk is wmb niet billijk en vorstelijk overberekend maar de crux zit 'm in dat 'uurtje', ik heb geen idee of dat werkelijk een uurtje is of misschien wel 2 uurtjes en dan is die € 169,00 ineens weer heel redelijk.

Je kan natuurlijk gewoon aan die garage vragen hoe lang ze verwachten er mee bezig te zijn en daar je plan op trekken.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
botoo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:49:
@Lodo Als je een garage uurloon van € 80,00 aanhoud (normale dealer prijs) en het is werkelijk een uurtje werkt dan zou het niet meer dan een tientje of acht hoeven te kosten. Het uurloon is inclusief de werkplek/gereedschap maar exclusief eventuele bijkomende kosten (vaak wat kleinmateriaal).

Hou er rekening mee dat als er b.v. een bout vastgeroest zit dat de monteur dan weer langer bezig is en de eindrekening omhoog gaat als je puur op uurtarief werkzaamheden uit laat voeren.

€ 169,00 voor een uurtje werk is wmb niet billijk en vorstelijk overberekend maar de crux zit 'm in dat 'uurtje', ik heb geen idee of dat werkelijk een uurtje is of misschien wel 2 uurtjes en dan is die € 169,00 ineens weer heel redelijk.

Je kan natuurlijk gewoon aan die garage vragen hoe lang ze verwachten er mee bezig te zijn en daar je plan op trekken.
Ik kan me ook goed voorstellen dat de garage het eigenlijk niet wil doen omdat ze de onderdelen aangeleverd krijgen en zodoende zich meer tellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Ik kan me ook goed voorstellen dat de garage het eigenlijk niet wil doen omdat ze de onderdelen aangeleverd krijgen en zodoende zich meer tellen.
Ik noem dat een 'offer you will refuse'. In mijn werk noem ik het ook weleens een 'oprotpremie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
MichielK71 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Ik noem dat een 'offer you will refuse'. In mijn werk noem ik het ook weleens een 'oprotpremie'
Liever dat, dan bedrijven waar je nooit meer iets van hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

MichielK71 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Exact. En wat de klant ook kiest: de uitkomst is altijd ok!

In de aannemerij ook een bekend fenomeen. Rotklusjes voor dubbele prijs aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Liever dat, dan bedrijven waar je nooit meer iets van hoort.
Zo had ik laatst een klant die een snorscooter voor een kind van 16 wilde verzekeren. Dekking WA/Casco (all-risk) en aanschafwaarde € 3.800,00 (nieuw Vespa).

Er was bij een verzekeraar (Unigarant) een premie van rond de 6 duizend euro. Dan kan je beter het ding alleen WA verzekeren en van het verschil in premie koop je een nieuwe Vespa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Ik doe het voor €125,-

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Nu online
Ik vind het altijd knap dat er vaste prijzen worden afgesproken. Meestal is het toch gewoon een schatting van de tijd x uurloon?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42

4x2

lộn xộn quá

Als het een schatting is is het een veilige schatting waar de garage geen risico voor loopt.
Maar ik gok dat het idd een hele veilige schatting is die tegen een oprotpremie aan zit omdat het een kutwerkje is.

Meestal worden er dan ook nog wat
"Dat doe je toch zo ff ?"
"Ik kan het zelf wel, maar heb er geen tijd voor"
"Het is toch werk voor jullie ?"
premies gerekend (en die zijn er vaak zat gerekend in de jaren dat ik het werk heb gedaan)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 22:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Volgens mij is het over het hele verhaal van de montage van elders gekochte onderdelen, bij een andere zaak het laten monteren en ook nog over de prijs willen onderhandelen een hele mooie strip van Joe Bar.

Kan hem alleen niet meer vinden, jammer hij is zo toepasselijk nu.

En over de prijs, prima als dat een "all-in" prijs is waar hij de risico's in calculeert. Zelf wel eens geklust hebbende aan motorfietsen (dit motorblok uit en in elkaar in 7 uur) zie ik al wel een aantal drama's opdoemen namelijk.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodo
Krijg maar het hoempapa, ik doe het zelf wel. Koop je een prima achterschokbreker van de sloop krijg je dit gezeik weer. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

@Lodo Is dat voor die 2001 R6 die je vorig jaar gekocht hebt?

Heb een filmpje gevonden voor een recentere versie, maar zoveel verschil zal er nu ook wel niet zijn.

Als je de achterkant hoog genoeg krijgt moet volgens mij het achterwiel er niet eens uit, maar het geeft wel altijd wat meer werkruimte.

Die steunen die hij gebruikt om het gewicht van de motor van de achterbrug te krijgen. :X Ik zou het niet vertrouwen. Wat je wel kan doen is bij voorkeur een inrij voorwielklem gebruiken, dat geeft al veel stabiliteit aan de motor. En dan als ik goed kijk zie ik volgens mij een holle as net voor de voetsteuntjes (het scharnierpunt van de achterbrug). Als je daar een goede stevige metalen staaf door kunt steken en aan beide kanten een paar kratjes bier :9B om dit op te laten rusten dan staat de motor volgens mij heel stabiel met zijn kont in de lucht.

Verder is het een kwestie van boutjes los maken/krijgen/vloeken/tieren/haren uittrekken/... :P Wat priegelwerk om de demper er tussenuit te krijgen. En dan weer het omgekeerde om te monteren.

Kortom piece of cake >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:14:
Krijg maar het hoempapa, ik doe het zelf wel. Koop je een prima achterschokbreker van de sloop krijg je dit gezeik weer. :/
Het is echt heel simpel. Het het al vaak gedaan. Motor helemaal omhoog op de brug en dan subframe vastmaken aan plafond. Alles los draaien. Brug ietsjes laten zakken en dan pak je shock er zo uit.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Controlleer dan ook de lagers als de boel los is. Is niet iets wat meestal bij onderhoud wordt meegenomen maar is zeker wel een slijtageonderdeel.

Broertje van een van mijn racemaatjes is pas begonnen als fotograaf en die wilde wel eens mee naar Assen. Voor hem de eerste keer snel bewegende voorwerpen fotograven. Resultaat is tof, eindelijk eens een paar mooie piccies ipv die 13 in een dozijn foto's van de huis fotografen van Assen *O*.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yCyu1Fif1_HRVg5fQ2TSVvKiwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9Gopf3yy6eviHAjhlYqXsrP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xos schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:21:
Controlleer dan ook de lagers als de boel los is. Is niet iets wat meestal bij onderhoud wordt meegenomen maar is zeker wel een slijtageonderdeel.

Broertje van een van mijn racemaatjes is pas begonnen als fotograaf en die wilde wel eens mee naar Assen. Voor hem de eerste keer snel bewegende voorwerpen fotograven. Resultaat is tof, eindelijk eens een paar mooie piccies ipv die 13 in een dozijn foto's van de huis fotografen van Assen *O*.

[Afbeelding]
Kan ie mooi rustig aan beginnen op jouw :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
xos schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:21:

[Afbeelding]
Ik zie er maar 1.. wij willen die andere ook zien!

Mooie foto :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
LankHoar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:02:
Gisteravond mijn bike opgehaald. Ruim 1000 euro lichter maar een zeer nette bike rijker! Zal vanavond eens wat plaatjes schieten en plaatsen :+

Mijn tendonitis speelt de laatste dagen weer wat op. Wil eigenlijk morgen een trip door Duitsland naar Nederland rijden, maar weet niet of het verstandig is.. Vandaag even uurtje "testrit" maken en dan maar de knoop doorhakken of ik al dan niet ga. Was wel echt heerlijk gisteren van de garage naar huis rijden, ook al was het maar 25 minuten :)
Hoopte toch dat dit niet de eerste foto was die ik van mijn vernieuwde bike zou posten :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkAVllSzPkwEU8ExLsoAjQPq4z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFClI548srw1B0GpdJebDQAw.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker rijden, even stilstaan bij een verkeerslicht, die sprong op groen en brrr*flats* bike viel uit. Geen beweging meer in te krijgen. Had dikke mazzel want stond een sleepwagen naast me en die meneer kwam gelijk aangelopen. Was ook enigzins in de buurt van mijn monteur dus gelijk langs. Bleek om een zekering te gaan, dus makkelijk opgelost :)

Zometeen even proberen wat meer pics te schieten. Anders na mijn trip, want heb besloten morgen wel naar Nederland te gaan. In twee etappes, blijf halverwege Duitsland slapen.

oOo Zin in! oOo

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 22:48

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

@prijsopgave discussie: Ik was toch blij dat de verkoper van mijn tweede hands Wilbers vering een goed uitgeruste thuisgarage had, zonder luchtdruk impactsleutel was de oude voorschokdemper niet losgekomen.
Ook waren er nog wat aanpassingen nodig om de voorspanningsknop goed vast te zetten. Zo ben je 4 uur bezig in plaats van de 2 uur waar we vanuit gingen.

Zondag heb ik geprobeerd de Alp weer te starten na 2 maanden stilstand. Aanlopen van een motor op een gladde parkeergaragevloer werkt niet. Ik vermoed dat de E10 in de tank slecht geworden is, normaal tank ik V-powe/Euro98. Als dat zo is dan kan ik de carburateurs verwijderen en laten schoonmaken. Maar eerst ga ik kijken of ik met een starthulp kan starten. Inmiddels heb ik er al 10 liter V-power ingegooid, maar de tank is nog niet vol.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lodo
Ik heb een update, Motorbanden Quickservice geeft aan dat het een uurtje werk is a 75 euro, klinkt top.

Ga daar dus heen om de achterschokbreker te laten installeren. Bedankt @Frans92!

Hartstikke bedankt voor alle tips en adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:27:
Ik heb een update, Motorbanden Quickservice geeft aan dat het een uurtje werk is a 75 euro, klinkt top.

Ga daar dus heen om de achterschokbreker te laten installeren. Bedankt @Frans92!

En dan heb je dadelijk een dégelijke Öhlins TTX-36 waar je vervolgens nog een paar dagen aan te schroeven hebt om 'm naar JOUW persoonlijke wens(en) in te kunnen stellen.

P.S. Alléén al het rijden -> testen -> instellen -> rijden..... Ga zo maar even dóór is gewoon LEUK om te doen!!! Zorg er wél voor dat je machientje telkens op temperatuur is gereden op het moment dat je de verschillen probeert te ervaren, ook zo'n TTX heeft last van.... Temperatuur-verschillen d:)b

Hmmm... Ik dácht dat ik op @steveman reageerde maar schijnbaar zijn er meerdere mensen met een achtershock bezig waarbij deze niet écht op een TTX lijkt :X :+ :o

Mea Culpa en iets met Maxima en zo :P

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 12-08-2020 19:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 10:59
Zo, vandaag de laatste benodigdheden zelf aangeschaft. Had nog wat spul in bruikleen van een vriend, maar vandaag bij Louis in Tilburg een helm en schoenen gescoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_ZgAaCnCEkXW6ptgDD-jHxbgk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C4Qd4Ts6D8MnulVn8aMmD8oe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkZ8pRQmoFW2CWfpiJmSQCG-FLw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07FA5UD8B79YN7MxCMwAnSO1.jpg?f=user_large

Echt top geholpen daar. Een berg helmen gepast, wat een verschil zit erin. Qua schoenen viel me op dat de meeste toch wel heel smal zijn..of mijn voeten zijn te lomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xos

xos

Tylen schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:22:
[...]

Kan ie mooi rustig aan beginnen op jouw :>
Hoho, op het rechte stuk ga ik wel hard! De bochten alleen niet maar dat zie je niet op de foto. Had al wel een 54 te pakken min of meer vanzelf.

Maargoed, waar zijn de actie foto's van onze supercupper eigenlijk, rij je te hard?
R0y. schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Ik zie er maar 1.. wij willen die andere ook zien!

Mooie foto :)
Ik ook ;). Had ter plekke een sneak preview gehad en deze had hij alvast opgestuurd. Maar mijn lijf wil nog niet helemaal dus had maar 10 rondjes gereden. Dus veel zijn het er helaas niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:27
Equator schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:29:
Momentsleutels :? Een kwart voor afbreken toch? :P

* Equator weet gelukkig prima wat een momentsleutel is ;)
Dat getal wat bij 'aanhaalmoment' staat is toch het aantal keer dat je de luchtratel 'UGGADUGGA' moet laten doen?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:56

Destruction

(ex-)Automonteur

Het is nogsteeds deels offtopic, maar:

Een korte project update, waar we (@McKaamos en ik) nog aan gewerkt hebben. Ik had het hier al eens over een project met 2 wielen, maar geen motor. Inmiddels is het wel een beetje gepast om te laten zien.

Ongeveer een maand geleden kocht ik dit hoopje ellende, voor weinig. De bovenbouw was behoorlijk gaar, maar het chassis was goed en itt de meeste goedkope opknappers die ik tegenkwam was deze geremd en had een eigen kenteken. Ideaal :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcivTdRIenuibTOVSdTTYSxmpoo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGmXegh0H0QJIsXtBAUTPfqI.jpg?f=user_large

Een hoop uren slijpen, lassen, zagen, timmeren, boren en schroeven verder (kortweg: knutselen/sleutelen) staat-ie er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OuWUYUs2ky4v67iLuf8SsLEd6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/unfObeTTdJSJIPZQBBNvcRk1.jpg?f=user_large

Onze eigen motortrailer *O* Gebouwd voor maximaal 2 motoren tegelijk. In het midden een rijgoot gemaakt, als je één motor (of brommer of whatever) moet vervoeren, kun je die in het midden zetten. Beter voor de stabiliteit :)

Hij is nu zo goed als af. Er ligt nog LED verlichting klaar (achter en contour) en we moeten nog een systeem maken om de rijplaat eronder te kunnen hangen. En dan moet hij nog langs de RDW, want op kenteken is het nog een gesloten aanhanger. Stiekem is-ie dat al zo'n 17 jaar niet meer :+

Als de Magna af is kunnen we op jacht naar een nieuw motor project zonder te hoeven tobben met mijn andere aanhanger, of beter gezegd: De hoogte ervan :P

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 12-08-2020 20:26 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Het lijkt inmiddels beter te gaan met bij het CBR: waar ik zeker 6 weken moest wachten op een theorie-examen (gehaald *O*), heeft mijn instructeur voor zowel mij als de missus binnen 4 weken een examen kunnen regelen.

Nog eventjes en dan hoor ik ook bij team motor :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Nou, lijkt er op dat het toch allemaal wel past!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tCOJ0814IAfl6mcD8tnXaMA_Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f1nmf11ij6aJqs12gCSD86aI.png?f=user_large

Alle preload en compressiedemping eruit gedraaid en wat drempels gereden :+

De tapjes stonden nog bol, dus ik ben blij. Zal nog even met m'n ali boroscoop kijken of ik kan zien hoe ver de shock ingeveerd heeft. Had een tufje wd40 op de as gespoten, als het wat stof aan heeft getrokken zou er een ringetje zichtbaar moeten zijn...

Dus of het beter rijdt dan de standaarddemper kan ik nog niet zeggen :+

Vond het wel opvallend dat ik 32mm rider sag bij 12mm static sag kon krijgen. Dit terwijl beide veren een 105N/mm veerconstante hebben, kreeg ik bij de standaard veer slechts een paar mm static sag.

*update*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxBodIZMnCQJLwsm_5dRhZFERsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hWR11SzeC2DQd0cNl4aM1gfJ.png?f=user_large

Bijna de hele veerweg gebruikt --> ik noem het een succes!

[ Voor 13% gewijzigd door steveman op 12-08-2020 22:50 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 09:40
Thoit schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Wij zijn vlakbij Karlsbad geweest richting Marienbad (met kronkel wegen functie) vervolgens naar natuurgebied in Krivolatsko gereden. Daarna richting Cesky raj daar wat off road wegen opgezocht en in de bergen gereden. Vervolgens richting Sec (Zelezne hory). Door naar Brno en ik beaam dat Brno relaxter is dan Praag. Vanuit Brno zijn we richting Noord Boheemen gereden. In alle gevallen hebben wij de hoofdwegen vermeden en zoveel mogelijk kronkel routes gezocht.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@steveman Ik weet niet wát én waar je aan het rijden bent geweest maar als m'n rearshock tijdens een rondje door buurt zó veel aan 'inbound' te verwerken krijgt dan staat 't ding (voor mij) veel té zacht afgesteld....

Als je mid corner nu vól op 't gas gaat dan heeft je motorfiets waarschijnlijk té veel ruimte om zichzelf 'IN' de vering te kunnen trekken aan de achterkant (is niet echt lekker als je éven snel wilt 'uit accelereren'...).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Will_M schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:56:
@steveman Ik weet niet wát én waar je aan het rijden bent geweest maar als m'n rearshock tijdens een rondje door buurt zó veel aan 'inbound' te verwerken krijgt dan staat 't ding (voor mij) veel té zacht afgesteld....

Als je mid corner nu vól op 't gas gaat dan heeft je motorfiets waarschijnlijk té veel ruimte om zichzelf 'IN' de vering te kunnen trekken aan de achterkant (is niet echt lekker als je éven snel wilt 'uit accelereren'...).
Ja 't was net een chopper nu...

En dat was ook soort van de bedoeling, wilde kijken of onder volle invering de shock niet de undertail zou slopen.

En zulks bleek niet het geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Lodo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:27:

d:)b

• xos

xos

steveman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:33:
Nou, lijkt er op dat het toch allemaal wel past![Afbeelding]

Alle preload en compressiedemping eruit gedraaid en wat drempels gereden :+

De tapjes stonden nog bol, dus ik ben blij. Zal nog even met m'n ali boroscoop kijken of ik kan zien hoe ver de shock ingeveerd heeft. Had een tufje wd40 op de as gespoten, als het wat stof aan heeft getrokken zou er een ringetje zichtbaar moeten zijn...

Dus of het beter rijdt dan de standaarddemper kan ik nog niet zeggen :+

Vond het wel opvallend dat ik 32mm rider sag bij 12mm static sag kon krijgen. Dit terwijl beide veren een 105N/mm veerconstante hebben, kreeg ik bij de standaard veer slechts een paar mm static sag.

*update*

[Afbeelding]

Bijna de hele veerweg gebruikt --> ik noem het een succes!
Zou het voor de zekerheid wel even navragen of het normaal is dat er zo weinig ruimte is bij een expert. Maar die shock zit aan de bovenkant gemonteerd aan een vast punt en kan hoogstens een paar mm bewegen lijkt mij? In principe vind het dynamische deel in de achterdemper en het linksysteem plaats waarbij de bovenkant redelijk statisch blijft? Foto's vertekenen wat maar als het reservoir de bovenkant gaat raken staat dan de onderkant van de demper niet ergens halverwege je achterbrug?

Weet niet zeker of drempels zorgen voor maximale invering eigenlijk omdat de duur maar heel kort is. Op mijn racer kan ik het meten en daar zie ik vooral dat de achterkant inveert bij hoge snelheidsbochten als meeuwenmeer waar je iets langer druk hebt dan met een kortstondige impact van een drempel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Mja m'n DIY datalogger is nog niet af :+
Dus vandaar dat ik het moest doen met het randje stof op de as van de demper.

En let wel, op je racer heb je waarschijnlijk behoorlijk wat compressiedemping, ik had hem nu dus maximaal open, dan reageert ie veel sneller.

Ik ga sowieso nog bij HK langs hoor, hoop dat het weer een beetje meewerkt morgen.
Maar m'n vrees nadat ik het verschil in hoogte opmerkte tov van de standaarddemper is wel weg eigenlijk.

Als het nou winter was zou ik de boel natekenen in fusion360 een motion study doen...
... want ik hoop dat ik dat tegen de winter wel kan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
steveman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:59:
Mja m'n DIY datalogger is nog niet af :+
Dus vandaar dat ik het moest doen met het randje stof op de as van de demper.

En let wel, op je racer heb je waarschijnlijk behoorlijk wat compressiedemping, ik had hem nu dus maximaal open, dan reageert ie veel sneller.

Ik ga sowieso nog bij HK langs hoor, hoop dat het weer een beetje meewerkt morgen.
Maar m'n vrees nadat ik het verschil in hoogte opmerkte tov van de standaarddemper is wel weg eigenlijk.

Als het nou winter was zou ik de boel natekenen in fusion360 een motion study doen...
... want ik hoop dat ik dat tegen de winter wel kan :+
Met dit weer is het te warm om iets te kunnen doen, dus je kan het toch prima natekenen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dubbeldekkert
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 15:58
SH4D3H schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:16:
Het lijkt inmiddels beter te gaan met bij het CBR: waar ik zeker 6 weken moest wachten op een theorie-examen (gehaald *O*), heeft mijn instructeur voor zowel mij als de missus binnen 4 weken een examen kunnen regelen.

Nog eventjes en dan hoor ik ook bij team motor :+
Mag ik je vragen welke regio je zit? Heb het gevoel dat ik enorm aan het lijntje wordt gehouden door mijn instructeur. Regio Amsterdam hier.

Was in Mei de eerste die weer op de motor zat bij de rijschool na de lockdown. AVB halverwege Mei al gehaald en sindsdien hoor ik alleen maar dat het AVD bijna kan (en nu weer dat er in Oktober pas weer plek is).

Afgelopen dinsdag had hij een plekje in Alkmaar nota bene, maar die is naar mijn vriendin gegaan omdat het CBR 14 dagen nodig had om mijn gezondheidsverklaring door te zetten. Ze is overigens wel geslaagd ( :+ ).

Nu heb ik dus halverwege Juli al een motor gekocht en word stiekem een beetje gillend gek. Had het hele seizoen al het liefst willen rijden.

Motor staat dus nu eenzaam aan de ketting in de stalling ;w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POyV2yFEKg7JCMClqiVy3dONHRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfreQ6ZLp7syJQKfRp77Ip5l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

xos schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Hoho, op het rechte stuk ga ik wel hard! De bochten alleen niet maar dat zie je niet op de foto. Had al wel een 54 te pakken min of meer vanzelf.

Maargoed, waar zijn de actie foto's van onze supercupper eigenlijk, rij je te hard?
Hahahaha ja ik rij te hard. En dat is niet leuk (true story).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
dubbeldekkert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:33:
Mag ik je vragen welke regio je zit? Heb het gevoel dat ik enorm aan het lijntje wordt gehouden door mijn instructeur. Regio Amsterdam hier.
Regio West-Brabant.

Eind mei begonnen en hebben toen ook aangegeven flexibel te zijn met de locaties etc. zodat we er hopelijk een beetje schot in konden houden. AVB gedaan in Etten-Leur, theorie in Breda (ik heb toen overigens in zowat heel zuidelijk Nederland gekeken voor een mogelijkheid) en straks AVD in Bergen op Zoom.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
Het weekend van 21/22/23 ga ik met enkele collega's 'op motorweekend' in de buurt van Apeldoorn.

Altijd een mooi moment om weer eens een nieuwe motor te proberen.

De volgende motoren heb ik reeds al eens geprobeerd:

Honda CBR600F
Yamaha R6
KTM 1290 Super Duke GT
BMW 1200GS
Ducati Multistrada 950
Ducati Multistrada 1200 / 1260
Ducati Monster 1100
Ducati 848

Wat nou een leuke toevoeging zijn voor dit rijtje? Ik neig op dit moment ernaar om een 1290 Super Adventure te huren voor dit weekendje.

Maar wellicht is er nog een hele gave optie die ik nog niet overwogen heb? Voorkeur gaat op dit moment uit naar een Adventure bike met lekker veel speelvermogen. Maar ik sluit ander type motoren ook niet uit. Als ze maar te huur zijn voor een weekend :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:11
Handsdown de tenere 700!!!

Ik zou wel benieuwd zijn hoeveel fiets je krijgt voor je geld en wat de plus en minpunten zijn.
Ikzelf ben dan ook bevooroordeeld omdat ik behoorlijk fan was van de 750.

Maar een 1290 lijkt me handiger als je veel km's gaat maken, als je toch rond Apeldoorn blijft hangen zou ik voor de speelsere (lichtere) fietsen gaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

@Requiem19 mp3 >:) :+

* Youk rent héél, maar dan ook hééél snel weg :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thoit
Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:00:
Het weekend van 21/22/23 ga ik met enkele collega's 'op motorweekend' in de buurt van Apeldoorn.

Honda CBR600F
Yamaha R6
KTM 1290 Super Duke GT
BMW 1200GS
Ducati Multistrada 950
Ducati Monster 1100
Ducati 848

Wat nou een leuke toevoeging zijn voor dit rijtje? Ik neig op dit moment ernaar om een 1290 Super Adventure te huren voor dit weekendje.

Maar wellicht is er nog een hele gave optie die ik nog niet overwogen heb? Voorkeur gaat op dit moment uit naar een Adventure bike met lekker veel speelvermogen. Maar ik sluit ander type motoren ook niet uit. Als ze maar te huur zijn voor een weekend :).
S1000XR, Tiger1200, Super Tenere?

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:22

Wootlock

Evilution

een 790 adventure :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pagman
Een rode Busa natuurlijk.

• Requiem19
kneusteun schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:04:
Handsdown de tenere 700!!!

Ik zou wel benieuwd zijn hoeveel fiets je krijgt voor je geld en wat de plus en minpunten zijn.
Ikzelf ben dan ook bevooroordeeld omdat ik behoorlijk fan was van de 750.

Maar een 1290 lijkt me handiger als je veel km's gaat maken, als je toch rond Apeldoorn blijft hangen zou ik voor de speelsere (lichtere) fietsen gaan.
Dit is wel echt een heel goed idee. Ik ga hier even voor kijken :D.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Altijd KTM nemen!!!

;)

(Nee, ik ben niet ineens een KTM apostel)

[ Voor 46% gewijzigd door 418O2 op 13-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Requiem19 KTM 990 adventure misschien? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:27
Die Tenere 700 hoor ik ook goede dingen over, zoiets wil ik ook nog wel eens proberen. Wel jammer dat hier in het westen van het land bijzonder weinig mogelijkheid is om offroad of op zijn minst onverhard te rijden is.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 21:05
Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:00:

Honda CBR600F
Yamaha R6
KTM 1290 Super Duke GT
BMW 1200GS
Ducati Multistrada 950
Ducati Monster 1100
Ducati 848

Africa twin? Of misschien een F850gs? BMW S1000XR?

• Requiem19
Voorlopig even de pijlen gericht op de Tenere 700.

Ben wel heel benieuwd of ik mezelf een beetje kan vermaken op een wat lichtere motor. Daarnaast is de prijs ook best schappelijk om deze een weekendje te huren, aangezien hij ook weinig kost om te kopen :D.

• Pagman
Requiem19 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:52:
Voorlopig even de pijlen gericht op de Tenere 700.

Ben wel heel benieuwd of ik mezelf een beetje kan vermaken op een wat lichtere motor. Daarnaast is de prijs ook best schappelijk om deze een weekendje te huren, aangezien hij ook weinig kost om te kopen :D.
Het CP2 blok is prima, genoeg koppel voor een lichte fiets :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap