Gisteren gaan shoppen voor de nieuwe motor. Als eerste gaan kijken voor de Triumph Tiger 800 XcX. Motor zag er in eerste instantie goed uit, samen met de vriendin op gestapt en een stuk gaan rijden. Ten eerste: wát een breed stuur! Bij het wegrijden viel al direct op dat de motor enorm "hobbelt". Ik gaf het eerst de voordeel van de twijfel door de weg de schuld te geven. Echter na het inslaan van een andere weg bleef het gehobbel.
Verder vielen mij de remmen een beetje tegen en na wat inspecteren vond ik wat lakschade en versleten kettingwielen met ketting. Teruggereden naar de zaak en gevraagd voor welke prijs hij hem weg wilde doen. Helaas wilde hij niks tegemoet komen.
Het gaat mij niet alleen om het geld, maar als een motor net een beurt heeft gehad dan moet die verder wel in orde zijn en moeten er geen rare hobbels e.d. in zitten. Zeg mij vooral niet dat het gehobbel door de "noppen" banden komen. Heb hem dan ook direct vermeld dat mijn échte noppenbanden op de KTM EXC dit gedrag niet eens vertoond. Mogelijk is er (tenminste dat hoop ik voor ze) een wiel in onbelans of krom oid. Omdat ik een enorme twijfel had ze bedankt en door naar de volgende.
Omdat er op 10 minuten afstand een Tiger Explorer 1200 stond, daar voor gaan kijken. De motor zag er goed uit, en toen ik er op ging zitten was het echt een wereld van verschil. Wát een ruimte op de motor. Zelfs véél meer zitruimte dan op de Pan European. Wie had dat gedacht? De power van de 1200 paste ook wat meer bij mij, gelijk van onderuit was er vermogen wat toch wel erg prettig was. Het extra gewicht merkte ik eigenlijk niet. Kortom, ik was verkocht en de 800 was snel vergeten. Na wat onderhandelen toch nog een paar honderd van de prijs afgekregen. Helaas minder dan gehoopt, maar hierdoor kreeg de motor wel gelijk een beurt. Zonder wilden ze hem niet weg doen (dit kan ik begrijpen omdat ze garantie willen geven). Toen ik aangaf dat ik dit moeilijk vond, omdat ik het liever zelf doe en weet wat er gebeurd is werd er aangeboden dat van alles foto's gemaakt werd tijdens de beurt.
Uiteindelijk een 1200 gekocht voor een paar honderd euro meer dan een 800. Tevens zit bij de 1200 ook nog een topkoffer wat bij de 800 niet erbij zit. Imo een mooie deal