Vandaag een middagje motorrijden en -kijken! (Foto,s volgen nog, maar dat doe ik liever vanaf een pc dan met de iPad).
Eerst op m’n Pegaso 650 van huis (onder Den Bosch) naar JTX Racing in Cuijk, binnendoor, voor de KTM Orange days testdag. Van daaruit 3 kwartier rong gereden op een KTM 390 Adventure. Waarom die? Omdat ik nu 4 maanden rijervaring heb op een 1-cilinder uit 2003 met 47 pk, en ik was benieuwd hoeeen 1-cilinder uit 2020 met 44 pk zou rijden. Het antwoord? Prima, wat een lekkere brommer! Ik pas er met mijn 192 cm goed op, maar het is echt een lichtgewicht die met liefde veel toeren draait. Rijd ik met de Pegaso rond de 3000-3500 toeren, bij de 390 reed ik altijd boven de 4000 en tijdens inhaalacties zat ik zo aan 8000 en meer. Aan de quickshifter moest ik nog flink wennen (gas dicht? Oh nee, juist niet) maar dat is een geweldige uitvinding. In bochtjes voelde ik me een ware coureur, en ik weet nu waarom ik geen KTM 790 ga rijden, nu; zedagen je uit om lekker hard te gaan. Op een 390 is dat nog redelijk acceptabel, maar met zo’n grotere ... Ik vond het een fijne motor, zeker als je nagaat dat je voor 7300 een nieuwe koop, maar ik denk niet dat mijn toekomstige fiets wordt. Te licht, te speels; de Pegaso voelde daarna als een rustige, wat zware oudere dame...
Toen door naar...TLM in Nijmegen, een begrip onder Moto Guzzi liefhebbers. Ik had al vaak op hun website gekeken en wilde de verschillende Guzzi-modellen nu wel eens in het echt zien; de Breva, de Stelvio én de Griso. Vooral de Griso. Ook wilde ik er eens opzitten, om te voelen hoe mijn lange stelten uit zouden komen op een Guzzi. En dat mocht; ik heb eerst lekker rondgelopen met een bekertje koffie en toen gaan zitten, op twee Griso’s (in het echt ook erg mooi, en niet heel groot), op een Breva 850 (met stuurkuipje van een 1200 Sport, staat ‘m erg goed!) en op zo’n 1200 Sport. Die lijkt groter, maar het is eigenlijk gewoon een Breva, dus zoveel scheelt dat niet. Ik kom een keer terug om een rondje op de Breva 850 en op een van de Griso’s (1100 2-klepper, of 1200 4-klepper). Ik voel me wel aangetrokken tot de wereld van de Moto Guzzi. Voor ik weg ging ook nog op een V85tt gezeten. En ja, dat is de mooiere zus van mijn Pegaso 650! Dat zit goed, lekker hoog maar niet té, mooi rechtop zoals ik nu gewend ben van mijn allroad; de andere Guzzi’s zaten toch een stuk meer voorover. Ik ben benieuwd hoe die voorover zithouding me tzt bevalt, bij de proefrit.
En toen naar huis terug, ook weer binnendoor. De Pegaso kan het best hoor, snelweg rijden, maar ik vind er niks aan; een hoop herrie, veel wind die aan m’n hoofd trekt en duwt, weinig afwisseling. Dan is binnendoor een stuk leuker; soms 30-40 kmu, dan weer even doortrekken naar, eh, 81 kmu, bochtje, rotonde, lekker rondkijken. Het laatste stuk wel weer wat snelweg meegepikt, om het niette verleren, en ondertussen steeds meer het gevoel gekregen dat ik hetbegin te leren, dat motorrijden. leuk!