kneusteun schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:59:
[...]
Eensch, alleen is Zweden nog betaalbaar in vergelijking met Norge.Maar qua natuur is Noorwegen wel de winnaar. Ik vond Finland btw ook een prachtig land.
Maar wat anders, jij bent wel van de enduro en SM toch? tips voor de aanschaf?
Enige wat ik in Noorwegen duur vond was alcohol. Het uiteten was ook iets duurder, maar ik vond het allemaal wel meevallen. De benzine is net zo duur als in Nederland, en de boodschappen waren ook vergelijkbaar.
Ik heb inderdaad een KTM EXC 500, in de zomer staat die op SM wielen, in de winter op enduro wielen. Als je hem ook als Supermoto gaat gebruiken zou ik een zwaardere uitvoering kiezen, dus een 450 of 500. Ga je alleen crossen met de motor zou ik weer juist een lichte machine pakken, bijv. een 250. Qua merk ben ik zelf voor KTM gegaan omdat er veel voor te krijgen is en ook geliefd is. Tevens zijn het machines die echt veel kunnen hebben. De Yamaha's kunnen ook veel hebben, maar zijn vaak wat logger.
Waaj schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:04:
[...]
Zweden saai? Moet je eens naar Noord-Finland gaan. Ben daar eens een bord "S-bocht" tegen gekomen, uurtje later afgezien van een lichte kromming van de weg nog niets tegen gekomen
Over "daar" werk zoeken wordt hier ook vaak samen met mevrouw Waaj gedagdroomd

Ik ben ook in Noord Finland geweest, en het was veel bos t.o.v. bergen in Noorwegen. Het is er inderdaad wel rustig, maar de natuur vond ik minder t.o.v. Noorwegen.
Dryhte schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:08:
[...]
(offtopic)
In Noorwegen zouden hooggeschoolden anders makkelijk werk vinden, had ik uit betrouwbare bron? (medewerker van ambassade Noorwegen die ik vorig jaar sprak)
Ik denk persoonlijk dat ik last zou hebben van het grote verschil dag/nacht tussen zomer en winter. Seizoensdepressie 
In de IT had ik al direct een paar vactures gevonden. Enige wat daar tegen zou zitten zou inderdaad de winter zijn. Heb hier al last van winterdepressies, laat staan in Noorwegen.